Olen toistaiseksi töissä, mutta firmalla menee huonosti, ja oma työsopimukseni on määräaikainen, joten oletettavasti jatkoa ei ole luvassa, kun työt kohta loppuu.
Olen alkanut harkita tässä jotain pienimuotoista yritystoimintaa, lähinnä pienten koriste -esineiden ja muun sisustustavaran valmistamista ja myyntiä. Tämän kykenisin tekemään ns. sivutoimisena työnä omalla vapaa-ajalla (teen jo nyt harrastuksena näitä tuotteita), vaikka myöhemmin työllistyisinkin uudelleen johonkin firmaan.
Miten on, onko työttömällä oikeutta tienata mitään ilman että menettää peruspäivärahan? En lyhyen työsuhteen vuoksi ole minkään työttöymyyskassan jäseneksikään liittynyt, joten kun työt loppuu, putoan suoraan päivärahalle...
Menetänkö päivärahan, jos aloitan jonkinlaisen yritystoiminnan, vaikka sitten loppujen lopuksi kävisi niin, että mikään ei menisi edes kaupaksi, tai tienestit olisivat todella huonot?
Onko työttömällä oikeus tienata mitään tuon peruspäivärahan lisäksi, jos toiminta on niin pienimuotoista, että sen lisäksi ihan hyvin voisi myös käydä normaalissa päivätyössä?
Työttömyys ja pienimuotoinen yrittäjyys
4
466
Vastaukset
- Tobias*
Jos perustat esim. toiminimen, sinut voidaan mahdollisesti katsoa yrittäjäksi, riippumatta liiketoiminnan laajuudesta / puuttumisesta tai saatko liiketoiminnastasi tuloja vaiko pelkkiä kuluja aikaiseksi, joten selvitä tilanne tosi tarkkaan, ennen mnkään rekisteröidyn yritystoiminnan ml. toiminimen perustaminen, aloittamista!
- Kohta työtön
No mitä mieltä olette tästä:
http://www.tyopalvelu.fi/
Voisiko tämä olla sopiva vaihtoehto minun tilanteessa olevalle, kun tavallaan en olisi sitten yrittäjä itse..?
En löydä tuolta sivuilta tietoa siitä, että pitääkö minun tuottamilleni tavaroille olla joku tilaaja (joko yksityishenkilö/henkilöitä, tai vaikka joku liike, joka myy käsitöitä) jo ennen kuin voin tuohon liittyä, ja toiminnan aloittaa - vai voinko tehdä niin että liityn ja teen jonkinlaiset kotisivut nettiin, jonka kautta kauppaan tuotteitani ja jos asiakaskuntaa löytyy ja tilauksia tulee, niin sitten tuon työpalvelun kautta hoidetaan homma... Neuvokaa joku minua, sillä kylmää ajatuskin työttömyydestä. - äläedeskuvittele
osta mieluummin hamppuköyttä .
Tarkkana kannattaa olla ja melkein pyytää kirjallisena lausunto etukäteen paljoksiko arvioivat sen "työmäärän" josta tulkinnat vaihtelevat melkein virkailijan mukaan.
Minusta ammatinharjoittajan työmäärä=veloitus, mutta tuota on ollut vaikea saada työvoimahallinnossa ymmärtämään.
Uusia ohjeita ovat saaneet 2011, mutta toteutuuko ne työtä edistävästi, joten saattaa olla edelleen lottovoittoon verattavissa se päätöksen laatu.
Lue tuo:
http://www.tem.fi/index.phtml?105033_m=102080&s=4760
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11598Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061553- 121328
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2211038- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2816Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29797Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks43776- 9770