Minkälaisia päiviä yliopistossa suunnilleen on, verrattuna esim lukioon? Toki omat valinnat varmasti vaikuttavat päivien pituuteen ja rytmiin, mutta yleisesti, onko paljon vapaata vaikkapa keskellä päiviä tai mahdollisia vapaapäiviä pitkin viikkoa? Entä kuinka pitkiä ja kuinka lyhyitä päivi saattaa viikkoon sisältyä?
Yliopisto - päivien pituus ja lukujärjestys
6
8130
Vastaukset
- selventääkötämä13
No riippuu niin paljon omista valinnoista ja alasta mitä opiskelee. Lisäksi se nopeus millä aikoo opintonsa suorittaa vaikuttaa tietenkin, jos vaikka 5 vuoden opinnot käy kuudessa tai seitsemässä vuodessa niin varmasti on lukujärjestyksen puolesta rennompaa. Monissa paikoissa perjantait on vapaa päiviä eli luennot painottuvat viikon muille päiville, poikkeuksia tietenkin on. Monesti myös tulee jäätyä yliopistolle tekemään jotakin ryhmätyötä tai muuta määrättyä tehtävää, koska kotona on liikaa virikkeitä tehdä muuta. Eli vaikka olisikin yksi luento 10-12 niin sitä saattaa huomata paahtavansa kouluhommia vielä iltaseitsemään asti. Ja koska yleensä luennoilla oleminen ei ole pakollista niin välillä tulee skipattua luentoja, jotta voi tehdä toisen kurssin tehtäviä.
Itse tähtään siihen että päivän aikana olisi maksimissaan kaksi luentoa ja monesti se on maksimi mitä saa, koska aamun luennot alkavat klo 9 tai 10 ja päättyvät klo 12, joten aamupäivälle ei edes saa enempää tunteja. Iltapäivisin on sitten 2-4 tunnin luentoja alkaen joko klo 12 tai 14 eli luennon pituudesta riippuen päivään saa mahtumaan ehkä kolme eri luentoa. Täydentäviä opintoja löytyy avoimesta yliopistosta, jonka luennot painottuvat monesti iltaan, joten sinnekin on mahdollista ottaa tunteja.
Yhteenvetona voisi sanoa, että yliopistossa on vähemmän oppitunteja kuin lukiossa ja viikon ohjelmaan vaikuttaa pitkälti opiskelija itse. Esimerkkinä luultavasti tuleva oma ensimmäisen periodin viikkoaikataulu: Ma 9-15 (yksi aine) Ti 9-12 ja 16-19 (kaksi ainetta) Ke 12-16 (kaksi ainetta) To 9-15 (kaksi ainetta) Pe Vapaa. - oieotija
Riippuu paljon siitä, mitä alaa opiskelee ja missä.
Meillä oli ensimmäisenä vuonna, erityisesti ensimmäinen syksy suunnilleen 5 päivää viikossa 10-16 tai pahimmillaan 8-16. Toki välissä saattoi olla vähän tyhjiä. Fuksikurssit oli suunniteltu nimenomaan niin, että kun noudatti laitoksen opintosuunnitelmaa, ensimmäinen vuosi oli aika täysi. Seuraavina vuosina pystyi pitämään selvästi väljempää aikataulua. Toisaalta myös kirjallisten töiden määrä kasvoi ensimmäisen vuoden jälkeen, joten "omaa aikaa" joutui käyttämään enemmän opiskeluun.
Tietysti myös ns. akateeminen vapaus vaikuttaa. On luentoja, joilla ei ole mitään syytä istua. On luentoja, joilla on hyvä istua. On täysin turhia luentoja, joilla on läsnäolopakko... - 345+0
Itselläni oli puolessa vuodessa 7 luentoa ja kaksi tenttiä. Siis yhteensä.
- Meillä näin päin
Esimerkki alariippuvuudesta: luen psykologiaa ja ystäväni luokanopettajaksi (molemmat valmistumme määräajassa); minulla yleensä vain muutama luento viikossa (yleensä vähintään se yksi tyhjä päivä, parhaimillaan jopa kolme, kun luennot ovat samoina päivinä); hänellä on ollut viikkoja, jolloin hän on istunut joka päivä kahdeksasta kahdeksaan; minulla hirveästi tenttikirjoja; hänellä vähemmän; eli meidän laitoksella vähäisä luentoja kompensoidaan kotitekemisellä eli kirjojen pänttäämisellä; laitoserot valtavia (ja joskus kurssitarjonnat vain pakkautuvat samaan periodiin, jolloin joku periodi voi olla hirveän kiireistä, kun toisena periodina hyvä kun edes käy yliopistolla).
- Just my 0,02$
Tämä on kyllä aivan täysin juurikin alasta ja yliopistosta kiinni. Itse luen tällä hetkellä hallintotieteellistä ja luentoja on keskimäärin 10 tuntia viikossa, joista läsnäolopakkoa ei ole millään. Itse henkilökohtaisesti kuitenkin pyrin kaikilla luennoilla käymään. Kaverini lääketieteellisessä istuu koulussa usein juurikin vähintään kahdeksasta kahteen. Itsellänikin on tarkoitus päästä oikeustieteelliseen ja olen kuullut että sielläkin luentoja on huomattavasti enemmän.
Teknillisillä puolilla taas ainakin täällä päin keskitytään usein käytännön tehtäviin luentojen lisäksi joten luennoilla ei paljoa istuta mutta yliopistolla yleensä vietetään paljon aikaa. Uskoakseni juuri humanisteilla on kaikista vähiten luentoja. - 95
Kun on tottunut olemaan lukiossa melkein joka päivä 8-14 ja pari tuntia tehtäviin vielä kotona tai kirjastolla sekä hirveät koeviikkolukemiset niin kyllä monella alalla tuntunee helpolta ja löysältä. Toisaalta jos pitää vanhasta tahdista kiinni niin valmistuu varmaan "hieman" keskimääräistä nopeammin. Johan se että luennoille saa tulla omaan tahtiin tekee rennon tunnelman. Tai kun tenteissä ollaan vähintään puoli tuntia vs. lukion melkein kaksi tuntia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329