Talous-ja velkaneuvonta

hommahaltuun

Talous- ja velkaneuvonnasta kysymys

Eli varasin ajan talous - ja velkaneuvontaan. Velkaa mulla on eri perintätoimistoille ulosottoon vähän reilu 20 000e, alle 30 000 kuitenki.
Oon äitiyslomalla, mies töissä. Mulla luottotiedot menny.
Meillä on omakotitalo josta lainaa n. 90 000. Miehen raha - asiat kunnossa, tiukilla mennään mut kuitenki tullaan toimeen.

Mitähän ehdottavat tuolla neuvonnassa? Onkohan mulla mahd. saada yksin esim. takuu - säätiön järjestelylainaa? Vaikuttaako velkaneuvonnassa käynti jotenki asuntolainan maksamiseen, entä tuohon asuntolainaan vai voiko sitä maksaa siinä sivussa?
Mitä keinoja niillä yleensäkään on tilanteen selvittämiseen?

Kiitän kaikista asiallisista vastauksista!

4

581

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hommahaltuun

Korjausta, vaikuttaako asuntolaina jotenkin mahdolliseen takuu - säätiön myöntämään lainaan vai voiko asuntolainaa maksaa siinä rinnalla normaalisti?

• 19ko

Jos sinä omistat asunnosta osan, et voi saada tätä takuusäätiön takausta. Asunto on aina ensin myytävä. Jos taas laina/ asunto on puolisosi nimissä voit tätä takausta hakea.
      Jos velkaantumisesi johtuu siitä, että olet osallistunut perheen yhteisiin menoihin eli puolisosi on hyötynyt sinun veloistasi niin silloin teidän täytyy hakea takausta yhdessä. Jos taas voit osoittaa, että velat ovat syntyneet sinun omista henkilökohtaisista hankinnoista niin silloin vain sinä voit olla hakijana.

Vaikka hakisitkin takausta tulee puolisosi toimittaa tiettyjä dokumentteja esim. palkkakuitti, asuntolainasta korkotodistus ja selvitys omista lainoistaan jotta hänen velkaisuutensa ei vaikuta sinun maksuvaraasi.

Tällä hetkellä jono on hyvin pitkä takuu säätiölle eli varaa ihmeessä heti aika velkaneuvojalle jotta saat selvyyden pystytkö takausta saamaan ja mitä muita konsteja sinulla olisi päästä velkojesi kanssa tasapainoon.

• Ke29.8

Velkaneuvoja on ehdottomasti paras apu, kun raha-asiat ovat solmussa. Kun itse elää raha-vaikeuksien keskellä, niin ei välttämättä näe metsää puilta eikä myöskään pysty miettimään realistisia vaihtoehtoja tilanteen ratkaisemiseksi. Tosiasia on myös se, että velkaantuneella ei myöskään usein ole faktatietoa esim. perintäprosesseista, mahdollisuuksista ja niiden kartoittaminen itsekseen on hankalaa. Netistä voi kyllä lukea muiden kokemuksia, mutta jokaisen tilanne on kuitenkin yksilöllinen ja se ratkaisu mikä toimi yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

Velkaneuvojan ensimmäisellä tapaamiskerralla kartoitetaan raha-tilanne kaikessa raadollisuudessaan ja tässä kannattaa olla ehdottoman rehellinen. Itsellä oli valtava halu kaunistella asioita lähinnä sen takia, että oman tilanteen kohtaaminen silmästä silmään oli pelottavaa. Ensin keskusteltiin tilanteeseen johtaneista syistä ja sen jälkeen käytiin läpi tulot, velat ja menot per kuukausi. Seuraavaksi kartoitettiin mahdollisuuksia tilanteen hoitamiseksi ja lopuksi sovittiin miten asioita lähdetään ratkomaan ja mitä konkreettisia toimenpiteitä minun tulee tehdä.

Kuten edellä vastannut jo mainitsi, niin Takuu-Säätiön lainaan sinulla ei ole omaisuuden takia mahdollisuuksia. Itse en myöskään ollut "oikeutettu" ko. lainaan mutta mielestäni käynnin suurin anti oli se, että sain faktatietoa omiin velkoihini liittyen esim. mitkä ovat pankkien ja perintätoimistojen prosessit kun minulla on kädessä tälläinen pankista saatu paperi, perintätoimiston lasku jne. Todella arvokasta tietoa jo senkin takia, että tieto helpotttaa tuskaa. Käytännössä faktat lyötiin eteen ja kerrottiin, että tälläisia vaihtoehtoja olisi mutta tässä tilanteessa realistiset toimintatavat ovat nämä ja nyt voin itse päättää mitä teen.

Käynti on tosiaan keskustelu. Velkaneuvoja tarkastelee sitä, miten sinä pystyisit korjaamaan tilanteen aiheuttamatta itsellesi enää lisävahinkoa. Ensin selvitetään maksuvara ja sitten mm. mietitään mistä veloista kannattaa tehdä maksusopimus ja minkä lainan (esim. asuntolainan) maksua kannattaa jatkaa normaalisti. Itse koin käynnin todella hyödylliseksi ja nyt on paljon helpompi jatkaa asioiden hoitamista.

• HIdasta hommaa

Kunnallisella puolella on puolen toista kuukauden jonot keskimäärin velkaneuvontaa. Yksityistä velkaneuvontaa tarjoaa www.velka-apu.fi ja esim. asianajajat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe