Heips! Täällä kun lukee näitä juttuja niin voisi aatella että tuo kondylooma on sama kuin joku pikku nuha, eli joo koko väestö sairastaa sitä ja että se paranee kahdessa vuodessa. Faktahan on se, että se on virus, joten se on ja pysyy elimistössä vaikka ulkoiset/sisäiset kukkakaalit saataisiin nujerrettua. Minulla on tämä kyseinen sisäinen kondylooma. Kun sain tietää asiasta, aloin jäljittää että mistähän se on tullut. En jaksaisi uskoa että mieheni olisi pettänyt minua, olisin kyllä saanut tietää, pienellä paikkakunnalla kun asutaan. Joten joko se on ollut minulla jo vuodesta 2004 tai sitten olen saanut sen uimahallista. Näitä kun ei voi tietää että mistä se on tullut. Pointti kuitenkin että eipä ole mihinkään lähtenyt viirus vaikka noin kauan on jo ollut. Ihan harmiton tämä tauti ei tosiaan ole kun yhtäkkiä papa luokka muuttuu kakkosesta neloseksi eli on jotain jo pahasti vialla. Jouduin käymään kolposkopiassa mikä oli elämäni nöyryyttävin kokemus. Puhumattakaan noista loop hoidoista mitä on tulossa. Kukkakaalit pillun ulkopuolella eivät ainakaan aiheuta syöpää, mitä m inulla nyt kukkii tuolla sisuksissani. Onnea niille jotka ovat parantuneet ja jaksavat uskoa tuohon soopaan että se paranee ilman mitään hoitoja sun muita. Ei ole ihan pikkujuttu, kurkussa ollessaan myös aiheuttaa syöpää sekä miehille että naisille. Sairaalassa käydessäni kertoivat että nykyään on yleistä saada myös syljen/ vessojen ja uimahallien välityksellä tuo tuti eikä tosiaan kondoomitkaan suojaa siltä. Paha mennä ketään haukkumaan tautiseksi huoraksi kun ei tiedä mistä sen on saanut, vaikka likaisesta vessasta. Mikä on myös hassu juttu niin miehet ei näköjään oireile tässä taudissa ollenkaan vaan naiset saa syövän sun muut.
kondy ja hoidatus
62
1479
Vastaukset
- ei vielä kukkakaalia
No sullahan on kaksijakoinen postaus!
Totta on se, että kondy ei parane koskaan, oireet vaan häviää toislla enemmän toisilla vähemmän. Kuten herpes. Ei kuki aina.
Mutta se että miehet ei "oireile" on ihan paksaa. Miehille kondy aiheuttaa myös kukkakaalia samalla tavalla kuin naisille, ja altistaa mm. penissyöväle.
Uimahallissa ei tartu myöskään, mistä lie tuollaista kuullut..? Siellä on kloori- tai otsonipuhditus ja saunassa on senverta kuuma että virukset ei hengissä pysy. Et herpestä tai hiviäkään saa samalta lauteelta.
Tsemppiä kuitenkin sinulle, ja toivottavasti saat henkistä apua pahaan oloosi.- HIV ei mutta....
"Et herpestä tai hiviäkään saa samalta lauteelta."
Herpes on sen verran tarttuva tauti että teoriassa voi saada jopa vessan oven kahvasta jos edellisellä on rakkulanestettä käsissä ja itse saa sitä käsiinsä ja kosketteleen sen jälkeen alapäätä. - only women..
HIV ei mutta.... kirjoitti:
"Et herpestä tai hiviäkään saa samalta lauteelta."
Herpes on sen verran tarttuva tauti että teoriassa voi saada jopa vessan oven kahvasta jos edellisellä on rakkulanestettä käsissä ja itse saa sitä käsiinsä ja kosketteleen sen jälkeen alapäätä.No minä en ole ainakaan nähnyt taikka kuullut yhdestä ainoasta miehestä jolla olis kukkakaalia kullissa tai penissyöpä. En yhtä ainutta ja aika paljon miehiä tunnen ja tiedän.
- sehän on vain....
Olet oikeassa siinä ,että kodyloomaan suhtaudutaan liian kevyesti ja varsinkin miehet syyllistyvät siihen. Miehille syylien hoito on helppoa ja kurkkusyöpä riski tuntuu olemattomalla. Sen sijaan nainen joutuu olemaan taudin saatuaan tutkimuksissa ja hoidoissa perse levällään ronkittavana.
Loop hoidossa kohdukaulastasi leikataan pois muutokset sähkösilmukalla. Ihan kiva juttu maata siinä jalat levällään, remmeillä pöytään kiinni sidottuna ja haistaen omasta lihastasi tulevan palaneen hajun. Puudutuksesta huolimatta sattui niin että itku tuli. Miehet pääsevät taudeista liian helpolla vain muutaman pillerin syömällä kun naiset saavat kärsittäväkseen kaiken mahdollisen paskan. - et tällaaast
Ihan totta. Tänään sain kolposkopian vastaukset ja syövän esiasteitahan siellä löytyi. Minun miehellä ei ainakaan minkäänlaisia oireita ja minä olen kohta syöpäpotilas, voi kun kiva. Ja tuohon edelliseen, lääkäri minulle näin sanoi että yleisissä tiloissa lymyää tuo viirus. En tiedä että juuri uimahallissa, mutta tuosta meidän paikasta ja sen puhtaudesta en menis vannomaan kun lapsetkin paskantaa altaaseen. Eipä hirveästi vaihtoehtoja ole kun olen alkanut tuota omaa virus tartunta lähdettä metsästämään. Hyvin mahd.myös että sen on ollut piilevänä vuosikausia ja olen teinivuosina sen joltain saanut, mutta nyt vakisuhteessa ja naimisissa ollut jo vuosikymmenen. Ihmetyttää. Pelottaa tuo loop hoito ihan kauheesti. Toisaalta ei kai se sen pahempaa voi olla ku kolposkopia. Nöyryytys on pahin, jo se että joutuu siinä oleen paikat levällään.
- viisastunut86
jeps, itte oon käyny loopin läpi jo 21-vuotiaana ja se oli elämäni järkyin kokemus!!!! Todellakin oma palanu liha haisi ja verta imevät letkut meni silmien edestä ja kipu oli hirveä!! tärisin ja itkin, en todellaka toivo kenellekkää vastaavaa!!!!! Mitään näkyviä syyliä tms mulla ei ollut IKINÄ, tauti tuli täysin PUSKISTA ja olin siinä kohti elämääni ollut sängyssä vain 6 miehen kanssa!!!!!!! En vieläkään tiedä mistä / kenestä moiset muutokset minuun tuli!!!
- et tällaaast
Ihanaa kun pelottelet vielä lisää. Kyllähän ne puuduttaa, voiko se sitten niin älyttömästi sattuu? Jos tärisee ja itkee niin kai ne lääkärit älyy lopettaa tai sentäs puuduttaa lisää. Aika ihme touhua, toihan olis kun jostain kauhuelokuvasta. Hyi hitto.
- haiseva totuus
Tässä tapauksessa voi sanoa että "ei savua ilman tulta on osuva ilmaus". Jos loop hoidot sujuisivat aina niin kuin lääkärit ja hoitajat vakuuttelevat niin aiheesta ei varmasti olisi netissä näin paljoa juttua.
Muualla maailmassa loop hoidot tehdään nukutuksessa mutta Suomessa riittävät puuduutuspiikit ja jos ne eivät tehoa se on potilaan ongelma. Suomessa naisen kuuluu vain kestää hymyssä suin kun häntä leikellään vaikkei puudutustoiminutkaan. Suomessa on lääkereiden asenteissa jotain pahasti vialla.
"Laserissa ei käytetty puudutusta, vaikka olisi kai pitänyt (jälkeenpäin kerrottiin että yleensä puudutetaan). Silloin sidottiin sekä jalat, että vyö vielä mahan ympäri. Ohjeet olivat huutaa saa, muttei liikkua. Kestää ehkä noin 15-20 min. Hoito alkoi, ensin ei tuntunut paljoakaan, sitten alkoi kamala kipu. Ja kidutusta kesti noin 55 min."
Lääkäreillä on kyllä täysin käsittämätön ajatus, että naiset ovat sisältä täysin tunnottomia, eikä emättimessä ole mitään hermoja joten saa sorkkia ja tökkiä ihan miten haluaa. Ja kun potilas valittaa kipua, kielletään koko kivun kokemus sanomalla "ei tämän pitäisi sattua". - et tällaaast
Voi kun kivaa. Mä kyllä sanon siellä valmiiks että ei mitään kidutus meininkiä kiitos. Ja että olen kuullut että tämä sattuu, vaikkei pitäisi. No huhu huh. Mulla on ainakin 2 lasta tullut alatie synnytyksellä et luulis että sekin vaikuttais, paikat löysänä ja tunnottomat. ainakin lääkäri viimeks kyseli näistä. Kolposkopiassa en tuntenut yhtään mitään vaiks lekuri repi niitä koepaloja.
- ennalta viisas
Jos satut joutumaan loop-hoitoon älä tuudittaudu siihen ettei se satu vaan pyydä edes se puudutus. Looppi on kuitenkin pikkuisen isompi juttu kuin koepalojen otto. Jos aikuiset naiset kertovat huutaneensa kivun vuoksi niin ei kannata kuvitella olevansa itse sen vahvempi.
- et tällaaast
ennalta viisas kirjoitti:
Jos satut joutumaan loop-hoitoon älä tuudittaudu siihen ettei se satu vaan pyydä edes se puudutus. Looppi on kuitenkin pikkuisen isompi juttu kuin koepalojen otto. Jos aikuiset naiset kertovat huutaneensa kivun vuoksi niin ei kannata kuvitella olevansa itse sen vahvempi.
Todellakin pyydän puudutuksen ja sinnehän mä olen menossa ens lokakuussa. En uskokaan että olen sen vahvempi, mutta luulen että nuo synnytykset on kuitenkin sen verran vaikuttaneet ettei tunto ole sama kun jollain joka ei ole saanut lapsia ollenkaan. Kamalaa se on ja tulee varmaan olemaan, mutta eipä ole vaihtoehtoja jos meinaan parantua.
Tuo on ihan käsittämätöntä että jos huudat että sattuu niin silloin jumalauta tehdään asialle jotain eikä vain sanota että ole hiljaa. ei herranjumala. - kestää sen..
et tällaaast kirjoitti:
Todellakin pyydän puudutuksen ja sinnehän mä olen menossa ens lokakuussa. En uskokaan että olen sen vahvempi, mutta luulen että nuo synnytykset on kuitenkin sen verran vaikuttaneet ettei tunto ole sama kun jollain joka ei ole saanut lapsia ollenkaan. Kamalaa se on ja tulee varmaan olemaan, mutta eipä ole vaihtoehtoja jos meinaan parantua.
Tuo on ihan käsittämätöntä että jos huudat että sattuu niin silloin jumalauta tehdään asialle jotain eikä vain sanota että ole hiljaa. ei herranjumala.Mulla ei ollut toimenpiteessä puudutusta. Sattuihan se ihan sairaasti, mutta kestin sen kuitenkin. Itselläni on erittäin korkea kipukynnys. Se ei auta yhtään, että täältä luet kuinka paljon muita naisia on sattunut. Jotkut on vaan herkempiä kuin toiset. Jos olet synnytyksetkin kestänyt niin ei tuo ole ollenkaan paha juttu! Tsemppiä vaan!
- sairaat asenteet
Suomessahan on morfiinin kulutus sairaaloissa vieläkin paljon vähäisempää kuin esim. Ruotsissa. Suomessa kuolemassa olevat syöpäpotilaat joutuvat vieläkin kärsimään helvetin tuskia koska kipulääkitys on riittämätöntä. Kyse ei ole rahasta vaan asenteista potilaita kohtaa. Olen sitä mieltä että monen hammaslääkäripelon syynäkin on pohjimmiltaan muisto karmeasta kivusta kun on erehtynyt suostumaan poraamiseen ilman puudutusta. "Kun eihän se satu." Todellisuudessa se sattuu ihan helvetisti kun hammas on täynnä hermoja. Hampaiden poraamista ilman puudutusta käytettiin muuten kidutuskeinona Neuvostoliitossa ja Itä-Saksassa.
Suomessa ei yksilöllä ole koskaan ollut samanlaista arvoa kuin Ruotsissa. Suomessa sen sijaan naista syyllistetään siitä että itkee kivun vuoksi kun kohdunsuusta leikataan paloja ja puudutus ei toiminutkaan. Ihan kuin Suomessa elettäisiin kuin jossakin kehitysmaassa. - alexx
Minä menin synnyttämään sairaalaan ja supistusten jossain vaiheessa pyysin jotain kivunlievitystä. Piikittäjä tuli erikseen huoneeseen ja alkoi vittuilemaan siitä kun ei pystynyt juurikaan olemaan paikallaan kun supisteli niin vietävästi. Tuikki neulallaan sinne varmaan 20 kertaa kunnes totesi että ei onnistu laitto kun sinulla on tämä tatuointii. Noh, ei siinä mitään. Tuskissani makaan siinä synnytyspöydällä kun hoitava kätilö tuumaa että No iteppä olet tatuointisi hankkinut, kärsi nyt siitä!? Sitten työnnettiin laps maailmaan ilman minkäänlaisia puudutuksia. Voisin kuvitella meneväni samaan paikkaan tekemään tätä toienpidettä mikä minullakin on edessä niin voin kuvitella että en sieltä elossa tule takaisin. :(
- viisastunut86
no mä ku tärisin ja itkin niin tuli joku hoitsu vaan pitelee kädestä ja sano että juu potkase sitä miestä jolta tän sait. siinä oli lohdutuksen sanat ja toimenpide vaan jatku... sit "nouse vähä varovasti,menetit aika paljo verta!" ja kun nousin niin jalkojen välissä käsittämätön verilammikko ja veskiin mentäessä sitä verta oli pepussakin!!! YÖÖÖÖÖÖKKKK kamala kokemus, vaikka olin särkylääkettä ottanu roimasti ennen ja jälkeen toimenpiteen..... !!!!!! onneks oli kaveri mukana joka ajoi autoa, sillä autolla ajaminen / istuminen oli tuskaa ja toimenpiteen jälkeen pillusta tuli jotain kudosnesteitä verensekaisia ainakin 2 viiko ajan!!! ja tämä on totta!!!!
kierukkaa hankkiessa (olen synnyttämätön) sattui se kohdun mittaus ja sinne kierukan laittaminen kans vietävästi ja valitin kipua niin lekuri totes vaan että NO HALUATKO SÄ TÄN VAI ET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - et tällaaaast
No joo voin uskoa jos olet synnyttämätön, että varmasti on sattunut. Yleensä kierukkahan laitetaan juuri synnyttäneille naisille. Voi kamala tuo sinun loop kokemus, ei varmasti tee mieli mennä uudestaan.
- milli1961
sairaalan henkilökunnan käsittämätön julmuus ja ilkeys kulminoituu varmaan juuri synnytyksissä,kun nainen on herkimmillään.Minä sanoin kolmatta lasta tekemään mennessäni,että haluan sitten kaikki mahdolliset puudutukset ja kipulääkkeet...
Tilanteen tullessa kätilö oli ihan pallo hukassa - ja lääkäri myös....eli sovitut asiat eivät toimineet yhtään ja sekin synnytys oli yhtä helvettiä...asia on vieläkin muistissa kymmenen vuoden jälkeen....:-(
- 34565
Täytyis tehdä joku dokumentti suomen sairaaloista ja lääkäreistä ja ottaa kuvaa noista kidutuksista. hah.
- elämää..
Hei!! Ei kondylooma eikä myöskään herpes tartu mistään uimahallista! (fiksuna ihmisenä käytät varmaan yleisissä saunoissa peflettiä!) Ja kuka hinkkaa omaa alapäätään vessanpönttöön eli erittäin epätodennäköistä, et olisit sen jostain julkisesta vessasta tai uimahallista saannu.
Toki siihen kannattaa suhtautua vakavasti, jos elimistössä on kondylooma, mutta ei se mikään kuoleman vakava asia ole! Ja ei sitä nyt tarvi mikään huora olla, että saa kondylooman tai herpeksen. Kyseessä on kuitenkin erittäin yleinen tartuntauti ja jotkut kantavat sitä tietämättään ja näin voivat tartuttaa eteenpäin. Ja kyllä niitä oireita on myös miehillä! Itselläni ainakin hoidot auttoivat hyvin ja turha sitä nyt on päivittäin murehtia, että saanko syövän vai en. Kuitenkin joskus kuolen ja todennnäköisempää on että saan esim. rintasyövän. Se mikä ei tapa vahvistaa!!- Epäilys heräsi
"Hei!! Ei kondylooma eikä myöskään herpes tartu mistään uimahallista!"
Mutta toisaaltahan ne jalkoihin ilmaantuvat syylät ovat myös yhden papillooma viruksen aiheuttamia. Ja kuten jokainen varmaan tietää syyliä aiheuttava virus voi tarttua itselle liikuntasalin lattialtakin jos harrastaa lajia jossa liikutaan paljain jaloin. Ehkä se ei ole niin kaukaa haettua, että tartunnan voisi saada vaikka lauteelta jos istahtaa ilman peflettiä. - 54355
Epäilys heräsi kirjoitti:
"Hei!! Ei kondylooma eikä myöskään herpes tartu mistään uimahallista!"
Mutta toisaaltahan ne jalkoihin ilmaantuvat syylät ovat myös yhden papillooma viruksen aiheuttamia. Ja kuten jokainen varmaan tietää syyliä aiheuttava virus voi tarttua itselle liikuntasalin lattialtakin jos harrastaa lajia jossa liikutaan paljain jaloin. Ehkä se ei ole niin kaukaa haettua, että tartunnan voisi saada vaikka lauteelta jos istahtaa ilman peflettiä.No kyllä muuten uusien tutkimusten mukaan tarttuu myös uimahallista. Siitä ollaan kuitenkin hiljaa ettei tule polemiikkia.
- et tällaaast
No en nyt lähtis lääkärin sanomisia ihan kyseenalaistamaan. Mistä tiedät kuka hinkkaa itseään ja minne, voihan se pillu osua vaikka vahingossa siihen pöntön reunaan, joskus itellekkin näin käynyt kun oon kurottanut paperia. Käytän toki peflettiä yleisissä saunoissa, mutta olen nähnyt naisia jotka eivät käytä.
Äläkä sinä murehdi jos et mitään syöpää sairasta, itellä on kuitenkin asiat vähän eri tavalla. Ja tämä ei ole minua ainakaan vahvistanut, päinvastoin masennukseen taipuvaisena ihmisenä ei ole kovin hyvää tehnyt.- elämää..
Niin no ihmisethän on erilaisia. Itselläni on sarkooma eli tukikudossyöpä ja olen sairastanut vakavan masennuksen nuorena, joten ei tuo kondylooma nyt elämääni pilannut. Hengissä olen ja elän päivän kerrallaan! Murehtiminen ei kuitenkaan auta ja onneksi Suomessakin syöpähoidot ovat kehittyneet ja syöpäkuolleisuus on laskenut.
- et tällaaast
Viime vuoden loppupuolella tuli jostain puskasta kondylooma, ihan rutiini papa kokeessa. mitään hajua koko asiasta, oli aikamoinen shokki. Kondylooma ja häpeä toivat mukanaan masennuksen, sen nujerrettuani uusi shokki. Eli ns. outoja solumuutoksia ja papa 4. Kolposkopiaan, sen nujerrettuani sain tuloksissa tietää että on syövän alkua kasvamassa siellä. Low grade, mutta kuitenkin. Että kyllä niin paljon paskaa on tämä tuonut tullessaan että eipä voi olla murehtimatta. Ja siis kohta loop konisaatioon ja kattoo mitä sen jälkeen taas eteen tulee, masis lääkkeet jo loppumassa että pitääpi niitäkin käydä uusimassa.
- elämää
Kannattais kyllä käydä myös juttelemassa esim. psykologilla, sillä ei ne pelkät masennuslääkkeet auta..kyllä niist huolista on päästävä puhumaan ammattilaisen kanssa. Mulla oli vuosia masennus ja vasta kun aloitin terapian niin aloin kunnolla tervehtyä ja nyt oon ollu pitkään ilman lääkitystä. Syöpä mulla on ja myös kondylooma ja herpes, mut onneks hoidot/lääkkeet on kehittyny ni eiköhän näist hengis selvitä.
- mimmukki
Minulle kondy tuli ns. puskista papan ollessa 3krt kakkonen. Näkyviä oireita haettiin mikroskoopilla hakien koska oli niin huomaamaton. Loopin hoidot tehtiin. Totta on että palaneen lihan käryhän siitä tuli. Kaiken lisäksi suoni jäi vuotamaan , ja alapäästä vuosi verta toista kuukautta. En edes muista kuinka monta kertaa juoksin päivystyksessä sairaalassa. Loopin jälkeen yli puolen vuoden tauko seuraavaan papakokeeseen. Nyt lääkäri tutki jälleen miksroskoopilla sisäisesti sekä jodivärjäsi sisukseni. Nyt vasta helvetti oli alkanut , sisukalvot kun kynityllä kanalla, katsoin itse monitoorista. Nyppy nypyn vieressä.
Kaiken lisäksi miehelläni on huuliherpes.
Kondylooma aiheutti aikamoisia keskusteluita kotona. olemme harrastaneet suuseksiä puolin ja toisin. Aina ilman mitään oireita. Viimeisen kerran jälkeen alapääni tuntui kuivalta ja kutisi. Sain kutinaan rasvaa .
Miksi se kutisee alkaa jo ihmetyttämään koska aikisemmin ei ole mitään tullut, enkä tiedä onko vieläkään mitään.
Hermoja raastaa ja masentaa ihan vietävästi. Nyt voin vaan odotella papakokeen tuloksia. Mikäli arvot on matalia jään vaan odottelemaan puolitoista vuotta jos virus katoaa. Aika pitkä aika jopa henkisesti.
Mieli on maassa ja miettii kaikenlaista , tätä kutinaakin joka helpottuu voiteella, mutta silti, voide ei ole varsinaisesti lääke vaan kutinaa helpottavaa.
Kaikki tietää että kondoomia pitäisi käyttää. Lääkärini sanoi ettei alle 20 siltä oteta papa automaattisesti koska useimmat on saannu kondylooman joka tosiaankin yleensä parantuu itsellään, viruksen kantajana olet kuitenkin aina.
Itse pohdin miksi loopin jälkeen ilmestyi näitä näppyjä kun sitä ennen lääkäri hakemalla haki kohtaa mistä voisi löytää jotain josta saisi papanäytteen otettua. Silloin löytyi tosiaankin vaan pieni vaalea laikku joka hiukan heijasti eri tavalla. Nyt tilanne enemmän kun selvää.
Seksikumppaneita ei ole ollut monta , enkä minä välttämättä tätä alunperin saannut. Mutta en voi syyttää miestänikään , totuus on jompikumpi.
Mieheni kävi sukupuoliklinikalla minun tapauksen tultua julki. Häneltä kysyttiin vaan onko näkyviä oireita peniksessä. Ei ollut, joten sitten vaan virtsanäyte jossa jossa suljettiin pois muita sairauksia, paitsi kondylooma.
Oma lääkärini tosin sanoi että miehelläkin voi olla niin pieni näppyjä jotka ei näy muuta kun mikroskoopilla tai jodipenslauksella. Tuntuu aika oudolta ettei näinä tautisina aikoina penslausta tehdä miehelle joka jo vaivautuu klinikalle asti selvittämään asioita. Ymmärrän että potilaita käy ns. varmuuden vuoksi.
Mutta minun mieheni ilmoitti että vaimolla ON kondylooma.
Moni kauhisteli loopin hoitoa. Se ei todellakaan ainakaan minusta ole koskaan kiva olla ronkittavana, mutta pakko se vaan on ottaa asenne etten ole ainoa. Minun lääkärin potilaista yli 60 % oli kondyloomatapauksia.
Itse sain puudutuksen. Tosin runsaan vuodon jälkeen tutkimuksissa jouduttiin polttamaan yksi suoni kiinni, ja se tehtiin ilman puudutusta , ilmeisesti sen takia että asia on niin pian tehty. Kaiken kestää kun on pakko, mutta kyllä se tuntuu. Kai jokainen itsensä joskus on polttanut tavalla tai toisella. Tuntuu ei siitä mihinkään pääse.
Itselläni ei muita toiveita ole kun joku päivä todeta että olen terve. Aikaa siihen tulee menemään ja paljon.
Parasta olisi saada avioliitto pysymään kasassa, koska minä en ainakaan uskaltaisi mennä kenekään kanssa sänkyyn ilman kirjallista todistusta siitä että mies ON terve. - et tällaaast
Kiva kuulla muiden kokemuksia. :) En varmaan ole juu ainoa maailmassa jolla on tämä tauti, se on vaan tosi noloa mennä ronkittavaksi ja vaivaa tuo kun ei tiedä mistä se on tullut. Aaargh. Looppia odotellessa siis, kaikille varmaan erilainen kokemus, jotkut on tosiaan herkempiä kuin toiset. Kuten sanoin jo aikasemmin niin vaihtoehtoja ei ole, jos meinaa parantua. Toivoen parempaa huomista sinulle ja toivottavasti parannut ja samaa toivon itsellekkin. Pahintahan tässä on kun saa kondylooman ja joutuu hoitoon niin ei ole oikein ketään kelle puhua asiasta. Se on sen verran häpeällistä, mut onneks on tää keskustelupalsta, oon ainakin saanut paljon tietoa ja apua täältä.
- Kyllä Se Siitä
Kyllä mut ainakin nukutettiin ku menin looppiin, en ole kuullutkaan ennen ettei olisi nukutettu, ja on monella kaverilla tämä sama vaiva..
Kaikista kivuliainta koko kokemuksessa oli koepalojen otto, minulle ei sanottu mitään, että näin tehtäisiin, minun käskettiin aukaista haarat ja lääkäri vain totesi "tää saattaa sattua", hoitaja nappasi kädestäni kiinni ja olin aukaisemassa suutani kysyäkseni että niin mikä sattuu kun tajuton kipu iski. Huusin sitten hulluna siinä, ja lääkäri sanoi "täytyy ottaa toinenki pala" johon vastasin ei ja hän tokaisi kiukkuisena "no pakko se on!".
Hoitaja oli onneksi ihana, lääkäri täysin kylmä veemäinen akka.
Muutama vuosi myöhemmin näkyi papassa muutoksia, jotka sitten seuraavan vuoden papassa olivat normalisoituneet.
Niin, ja minullekin kyllä lääkäri sanoi, että vaikka onkin harvinaista, niin silti mahdollista saada kondylooma yleisiltä paikoilta, on kuulema hoitanut kondyloomaa sairastaneita neitsyitäkin. - et tällaaaast
Minulle ei ole kyllä puhuttu nukuttamisesta yhtään mitään. Hyvä oliskin, koska pitää sairaalasta ajaa ite kotiin..
Joo kyllä se tarttuu vessanpytyistä ja tiedänkin sellaisen paikan jota ei kyllä siivota ikinä. Tiedä vaikka juuri sieltä tuon sain.. - Kyllä Se Siitä
En tiedä mistä olet, itse Helsingistä, täällä ilmeisesti nukuttaminen on normaalia.. Kannattaa kyllä varmaankin ottaa taksi kun palaat kotiin, itse olin ainaki aika pökkyrässä, olin onneksi sopinut kyydin poikaystävältäni.
Koepalojen oton yhteydessä vuosin niin paljon verta, että pyörrytti paljon ja hoitohenk.kunta kirjoitti minulle jonkin taksilapun, jolla pääsin kotiin oliko se nyt ilmaiseksi vai jollain pikkusummalla. Ei tahdo muistaa kun asiasta on 8 vuotta :) - et tällaaast
No onko uusinut tuon loopin jälkeeen kondylooma? Mites ne jatko toimenpiteet? Lääkäri mulle ainakin tokas että seurantaan viideks vuodeks puolen vuoden välein, tekevätköhän pelkän papan vai aina tuon kolposkopian? Juu ajattelin ottaa jonkun ajokortillisen mukaan sinne... Minulla ei tullut koepalojen oton jälkeen juuri yhtään verta, varmaankin johtuu siitä että muutokset olivat aika pieniä. Ja jollain se tyrehdytti verenvuotoa.
- Kyllä Se Siitä
Sen verran on uusinut, että yksi ulkoinen patti on tullut, jota olen itse hoitanut sillä sinisellä liuoksella.
Käyn vuosittain papassa, ei minulle ole muita sisäisiä tutkimuksia sen jälkeen tehty, tosiaan 3 vuotta sitten yhdessä papassa näkyi muutoksia, joita tarkkailivat, mutta oli seuraavan vuoden papaan normalisoitunut, niin asialle ei sen enempää tehty. Nyt täytyy kyllä kommentoida. Vuosia sitten (6 vuotta??) havaitsin itselläni noita kondylooman aiheuttamia "kukkakaaleja" ulkosynnyttimissä. Ennen kuin ne ilmestyivät muista ajan jolloin olin alapäästä kokoajan haavoilla. Poltti ja kirveli, enkä yhtään tiennyt, mistä se johtui. Kului jonkin aikaa ennen kuin ne syylät ilmestyivät. Olin ollut noin vuoden sinkku, enkä harrastanut mitään seksisuhteitakaan.
Olin järkyttynyt siitä, miten olisin voinut saada tartunnan. Lääkärissä minulla todettiin ulkoinen kondylooma. Sain penslausaineen ja penslasin ne perkeleet pois. Ovat pysyneet (pitäisi koputtaa puuta) poissa siitä lähtien.
Juttelin monen lääkärin kanssa siitä, että mistä olisin voinut sen saada. Tiesin etten ollut saanut sitä keneltäkään seksin kautta. Muistin, että olimme kavereiden kanssa käyneet muutamaan otteeseen salilla ja saunassa jonkin aikaa ennemmin (Kuukausi tai muutama, en muista enää). Muistan sen, kun kääntelin peflettiä käsissäni vaihtaessani höyrysaunasta tavalliseen. En muistanut kumminpäin se oli ollut minulla käytössä ja lätkäisin sen vain lauteelle ja istuin sille. Jotkut lääkärit sanoivat ettei se ole mahdollista, mutta kuulin toiselta lääkäriltä papa-kokeen oton yhteydessä, että hän tietää, että kyseisessä uimahallissa (jossa oli siis tämä salikin, missä kävimme) oli ollut epidemiamainen tilanne kondylooman suhteen. Sekin asia kertoi samaa, että minun tapauksessani kondylooma oli ulkoinen. Yhdynnässä saa yleensä ennemmin sisäisen kondylooman. Sain itselleni rauhan, kun kuulin sen. Lisäksi se, että varsinkin noissa höyrysaunoissa, joissa on täydelliset elinlosuhteet pöpöille, bakteerit leviävät helpommin.
Tiedän, ettei kondylooma häviä minusta mihinkään, mutta olen käsittänyt, että kehoni on alkanut vastustaa sitä ja siksi minulle ei ole tullut enää niitä syyliä.
Lisäksi papa-koe on näyttänyt normaalia.
Toivotan teille kaikille jaksamista ja toivon kaikkea hyvää! :)- --------------------
Siis mistä "tiedät" ettet ole voinut sitä saada seksin kautta? Kondylooma voi tarttua suuseksissä, yhdynnässä sekä käsileikeissä ja olla vuosia oireettomana? Olitko neitsyt kun sait oireet?
En ollut neitsyt :D. Viiden vuoden uskollinen suhde taustalla, jonka laitoin poikki vuosi ennen kun oireet alkoivat.
- --------------------
No sitten olet kyllä luultavasti saanut sen seksiteitse. Kondylooman tarttuminen muutoin on todella harvinaista.
- et tällaaaast
Minulla oli sama juttu tuon pefletin kans että jouduin kääntelemään sitä edestakaisin tullessani saunasta pois, mennessäni suihkuun ja takaisin saunaan. Näistä kun ei voi tietää tarkasti. Se on myös totta että toi hpv voi olla oireeton vuosia.. et jos on joku tyhmä seksiseikkailu niin asian voi huomata vasta vuosien päästä rutiinitarkastuksessa. Minun tapauksessa vuosia olis siin ollut 6-7? En tiedä todellakaan että kuinka harvinaista toi hpv leviäminen todella on näistä saunoista ja uimahalleista. Jotkut väittäää että olen väärässä, mutta kyllä menen vannomaan että sen voi saada saunasta /vessanpöntöstä. Varsinkin jos niitä ei puhdisteta kunnolla ja ajallaan.
Minulla on sama tilanne tuon itämisajan suhteen. Ennen kuin aloin tuohon pitkään suhteeseeni, menetin neitsyyteni paria vuotta aiemmin, pojalle, joka oli myös neitsyt. Voi minulle väittää vastaan siitä, että miten olisin sen saanut. Aika epätodennäköistä, että olisin saanut sen seksiteitse. Minun itämisaikani olisi tuolloin ollut myös 6-7 vuotta. Ja mikä mahdollisuus se olisi ollut saada pojalta, joka ei ollut tehnyt ennestään mitään?
Pöpöthän tykkäävät kosteasta. Varsinkin höyrysauna on ihanteellinen paikka niille, sillä siellä on kosteaa ja lämpöä on niin vähän, etteivät ne tuhoudu. WC-istuimesta on todella epätodennäköistä saada tartuntaa, sillä eihän yleensä ihmiset hinkkaa römpsäänsä istuinrenkaaseen? Istuinrenkaaseen osuu vain reiden takaosat. Yleisissä vessoissa kannattaa kuivata istuinrengas, jos siinä on roiskeita. Myös vessanpöntössä olevassa vedessä on bakteereja, joten varsinkin jos isommalle hädälle menee, niin pönttöön kannattaa laittaa muutama pala paperia, että kun sinne sen pommin pudottaa, niin roiskeet eivät ammu takaisin. :D
Itse sain jollainlailla lohtua siitä, kun kuulin siltä eräältä lääkäriltä, että olisin voinut saada sen myös yleisestä saunasta. Siihen asti tunsin häpeää. Täälläkin on naisia, jotka eivät usko saaneensa sitä sukupuoliteitse, ja siksipä tarkoitukseni oli yrittää edes tuoda lohtua heille, jos he pohtivat samoja asioita, kuin minä aiemmin.- 8uij
Sait sen pitkässä suhteessasi, joshän on saanut sen edellisiltään? On kyllä jokseenkin surullista, kuinka viimeiseen asti ei haluta ottaa huomioon sitä vaihtoehtoa, että kumppani olisi pettänyt, vaikka se olisi 90% todennäköisin (biologiaa ajatellen) ja loogisin vaihtoehto.
ensimmäinen olin hänellekkin.
- Face The Truth
Mahdollisuus siihen, että kondy tarttuu muuten kuin seksissä (suu-, käsi-, yhdyntä) on suurinpiirtein 0,0001 %. Mahdollista, mutta ERITTÄIN EPÄTODENNÄKÖISTÄ. Joten se, että Suomessa olisi joka toinen tautia sairastava saanut kondyn pefletistä tai pöntönreunasta on täysi mahdottomuus, ja silti tuntuu että ties kuinka moni täällä on varma ettei ole saanut seksissä sitä. Harva vain haluaa myöntää, että oma kumppani olisi tartuttaja, tai että on itsellä ollut tauti jo pidemmän aikaa.
Itse sairastan kondya, ja melko varmasti sain sen eksältäni, olin aika kokematon kun hänen kanssaan löin hynttyyt yhteen ja vielä tänäkin päivänäkin hän väittää, etten ole saanut sitä häneltä ja hänellä ei sitä edes ole (vaikka olimme yhdessä 1,5 vuotta).
Kai siellä satumaassa on mukava asustaa =)
- kukkakaali kyrvät
"Heips! Täällä kun lukee näitä juttuja niin voisi aatella että tuo kondylooma on sama kuin joku pikku nuha, eli joo koko väestö sairastaa sitä ja että se paranee kahdessa vuodessa."
Miehet suhtautuisivat kondyloomaan vakavammin jos mieskin laitettaisiin remmeillä kiinni hoitopöytään kuten naisille monin paikoin tehdään ja syylät leikattaisiin munasta sähkösilmukalla ilman puudusta. - et tällaaast
No joo ehkä tuo pönttö voi olla epätodennäköinen paikka saada tauti. who knows? Jokuhan voi vaikka vittuuttaan hinkata ittensä pyttyyn.. Höyrysaunassa vois kyllä kuvitella leviävän, luin meinaan noista lämpötiloista et mikä viirus ja bakteeri kuolee missäkin lämpötilassa, kuumassa saunassa ei näitä kyllä kaikenjärjen mukaan pitäis olla.. Minä en voi mennä sanomaan kyllä yhtään mitään kun se on niin kauan oireeton tuo hpv et se on ihan mahdollista et oon sen joltain saanut vaikka noina villimpinä vuosina, tai sit mies on sairastunut ja tartuttanut mulle.. Häiritsee kun ei koskaan saa tietää tarkalleen. :( Mut joka tapauksessa siihen suhtaudutaan liian kevyesti. Kukkakaali kyrvät toi viimeinen oli kyllä hyvin sanottu ja ihan vitun totta.
- Naisen osa...
Jos miehet joutuisivat kondylooman vuoksi yhtä kivuliaisiin hoitoihin kuin naiset. Käytössä olisi epiduraali puudutus, paikallis puudutus, nukutus, ilokaasu, morfiini, psykologit ym, ja kaikki vielä yhtä aikaa.
- Kyllä Se Siitä
Itse tätä tautia nyt 8 vuotta sairastaneena voin sanoa ettei se kaada maailmaa. Asiantuntijoiden mukaan tätä sairastaa arviolta 30-50 % suomalaisista, joilla on seksielämää, joten luulen että tämä on kyllä sellainen sairaus johon löytyy ratkaisu vielä joku päivä.
Ja ainakin kahdella eksälläni on ollut tämä tartunta tavatessamme, joten ei ole ollut hirveitä paineita siitä etten löydä ketään itselleni koska minulla on tämä.
Tottakai syylät ovat veemäisiä, mutta harva elämästä selviytyy sairastamatta jotain vakavaa jossain vaiheessa.
Alkuun tietty olin todella masentunut ja pelkäsin hoitoja, mutta nyt kun tiedän taudista aika lailla, en mieti sitä vähän väliä enkä pidä itseäni "tautisena".
Ja justiinsa kävin jäädytyshoidossa kun on yksi patti tullut mikä ei sitten millään sillä Wartecilla lähtenyt.
Toivottavasti tämä nyt toimii, ei kuitenkaan pidä stressata, muistakaa että stressi voi pahentaa kaikkia sairauksia :) - et tällaaast
Piti nyt tänne tulla ilmoittamaan että looppi on tehty ja nyt on kamala helpotus. Jännäsin sitä ihan hirveesti ja tuntu et siinä odotus huoneessa että jalat pettää alta. Tosiaankin liha kärysi ja muutenkin aika brutaali meininki, mutta omalla kohdallani voin sanoo että kovakouranen lääkäri joka tekee papa kokeen niin sekin sattuu enemmän kun tuo, eikä minua ainakaan sidottu mihinkään kiinni. Lääkäri ja hoitaja oli mukavia ja piti mut ajantasalla. Ihan turhaan jännitin niin paljon kun ei se ees sattunut, pahin kohta oli varmaan se levittimen laitto eikä puudutuskaan tuntunut yhtään.. :) Ihanaa kuitenkin että tuo on nyt ohi. Nyt vaan toivotaan ettei se uusi..
- et tällaaaast
Niin joo ja sitä piti kysellä että onko kellekkään tehty ns. viruksen tyypitystä, eli siis otetaan selville mitä alatyyppiä se on ja minkälainen riskii siinä on..
- lääkäri tietää
Riski, että kohdunsuun HPV-muutos johtaisi syöpään on erittäin pieni, joten sellainen pelottelu on aiheetonta. Näkyviä kondyloomia aiheuttaviin virustyyppeihin tätä riskiä ei siis liity ollenkaan
http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/71/kondylooma_eli_visvasyyla
Näkyvät kondyloomat, no hätä. - Semiouto
Hei! Pakko kysyä vähän ja kertoa omaa kokemusta. !
Onko kellään tullut kondylooman merkkejä SUUHUN? Huuliin tai muualle? Mitä hoitoa suuhun?
Itellä nimittäin huomasin tuossa pari päivää sitten "epänormaalin" näköistä limakalvoa(?) huulissa, suun sisäpuolella(onneksi ei vielä ole näkyvällä paikalla). Kävin lääkärillä ja sanoi vain tyynesti "Ei kannata ottaa stressiä, seurailet tilannetta.", tosi helppo sanoa, kun itsellään ole moista ongelmaa.
Kondylooma minulla todettiin n. neljä kuukautta sitten. Hoidin sitä kahdella paketilla Aldaraa, eikä auttanut yhtään! Nyt sain penslausaineen; condylinen ja toimii! Ovat alkaneet häviämään alapäästä *koputtaa puuta*. Sama partneri tässä ollut kesästä asti ja ollaan asian kanssa "fine", koska periaatteella jossain vaiheessa tämän saa kuitenkin, jos ei sitä jo muutenkin piilevänä kanna. Tätä kun voi jo periaattessa kantaa syntymästään asti(saanut äidiltään syntyessä). On tämä kyllä ikävä vaiva, mutta muistakaa: SE ei vahingoita, on vain esteettinen haitta ! (ulkoinen kondylooma siis) - et tällaaaast
Mulla on ainakin joskus ollut sellaisia aftoja ja haavaumia suussa, muuten tiedä että johtuuko se kondyloomasta. Aika harvoin vissiin näitä suu haittoja on, mutta minä ainakin tiedän että tauti on mulla myös suussa. Aika lunkisti lääkäris kyllä tän ottaa, ku aattelee että kondy voi sen syövän aiheuttaa myös suuhun ja nieluun.
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,
Uskon ainakin hammaslääkärisi kiinnittävän huomiota asiaan jos suussasi on jotain ylimäräistä. HPV rokotus pitäisi ehdottamasta saada pojillekin samaan aikaan kuin tytöille sillä aivan varmasti osa harrastaa tulevaisuudessa suojaamatonta suuseksiä ja saa tartunnan suuhunsa sekä kurkkuunsa.
- kaislu
Taitaapi olla niin yleinen tuo tauti nykyään ettei taida rokotteeet enää auttaa.
- kaislu
Lapsille tuo rokotus niin ei tulevaisuudessa olisi niin vaivaksi. Rokote olisi minun mielestäni pitänyt ottaa käyttöön jo 10 vuotta sitten. Kondy aiheuttaa suussa nielusyöpää.
- Wondering...
Onkohan tullut uusia tutkimustuloksia kondysta, tänään sukupuolitautiklinikan lääkäri sanoi, että kun immuniteettini tappaa kondylooman, häviää se elimistöstäni kokonaan? Sanoin, että tietääkseni se on kyllä aina veressä, niin hän vastasi "Ei, kondylooma ei ole kuten herpes".
- ajantasa
Lääkärisi on ollut ajan tasalla. Moni tavallisten terveyskeskusten yleislääkäri saattaa vielä tänäkin päivänä väittää kondyloomaa ikuiseksi riesaksi, mutta sukupuolitautiklinikoilla ollaan kyllä perillä viimeisimmistä tutkimustuloksista. Joillain ihmisillä, joilla immuniteetti on syystä tai toisesta heikentynyt (HIV, joku muu erittäin vakava krooninen sairaus, elinsiirto jne.) saattaa olla vaikeuksia nujertaa HPV:tä elimistöstään, mutta suurin osa ihmisistä kyllä pääsee siitä eroon. Maallikko ei vain voi tietää koskaan varmaksi, milloin elimistö on viruksen häätänyt, koska asiaa ei voida edes sukupuolitautiklinikoiden resursseilla testata. On sääli, että ihmiset kuvittelevat olevansa kondylooman takia jotenkin ikuisesti kirottuja. Se ei todellakaan ole sama asia kuin herpes.
- et tällaaast
Se riippuu ihmisestä ja hänen elimistöstään, voi olla mahdollista ja suurin osahan siitä parantuukin kokonaan. Toiset kantaa loppuelämänsä. Varmaan riippuu viruksen muodostakin.
- et tällaaaast
Kertokaahan ihmiset kokemuksia jatkosta, eli loopin jälkeisestä elämästä, minulle loopin jälkeen tuli puolen vuoden päähän uusi aika, jolloin vissiin kolposkopia uudelleen? Onko kuinka yleistä että se uusii ja mitäs sitten jos se uusii? Minulla 2 lasta, mutta haluaisin joskus kolmannen. Lääkäri meinaan sanoi että jos joutuu silmukoimaan kohdunkaulaa paljon niin raskaus ei ole enää mahdollinen tai että silloin on suuri vaara että synnyttää ihan liian aikaisin. Pelottaa jo valmiiks.
- sannde23
Mulla todettiin kondy about kuukausi sitten. Kävin papassa ja näytti luokkaa kaksi? Aiemmin oli ollut muutoksia ja sen jälkeen papa puhdas ja nyt siis tuo kakkonen.. Lääkäri määräsi jotain liuosta jolla ulkoisia saan veke,melkein ne ovat lähteneet,mulla kuulema todella lievä.. Sisälläkin muutoksia oli mutta ei suurempia. Hoitaja sanoi että puolen vuoden päästä uudelleen papaan ja lääkäri taas että vuoden?? Mikä tuo Loop hoito on ja missä vaiheessa se on tarpeellinen? Olen vakituisessa suhteessa viidettä vuotta ja siintä olen aika varma ettei kondy välttämättä ole tarttunut,seksiä kumppanin kanssa ei ole ollut pitkään aikaan.. Voiko tauti siis koskaan parantua? Mitä teen,en pysty kumppanille tästä kertoa,klamydian hoidimme vuosi sitten ja siintä tuli kamala sotku,vieläkin riidan tullen mua piikitellään että "olisit pitänyt housut jalassa" ja "sinähän se tautipesäke olet".. Ihankuin se mulle ei olisi kamala asia ollut.. Ensiis pysty kertomaam asiasta,eli kondomia pitäisi käyttää ?? Alkaa epäillä kun epillereitä olen käyttänyt ja ilman kumia ollaan oltu.. Mitä teen,ahistaa ja olen jo harkinnut eroamista... Haluan tämän vain pois mutten loppuelämää voi pihdata kertomatta totuutta:( jolloin saan haukut ja uhkaukset kertoa koko kylälle kuinka tautinen olen..
- et tällaaast
Jos sulla on luokka 2 niin se yleensä tarkottaa sitä että vaan seuraillaan ja katsellaan ettei pahene.. Eipä se hirveen lievältä kuulosta jos on muutoksia sisällä että ulkona, yleensä se on jompikumpi. Loop hoito on se missä ne ottaa sähkösilmukalla muutokset sisäpuolelta(kohdunkaulasta) pois. Kivulias toimenpide, mutta siinä onneks puudutetaan. Minulle kaikkein pahinta on jo tuo rönkittäväksi meno. Kyllä se kuule tarttuu aika helposti eli ukollas on jo se, tai sit se on tartuttanu sut. Mun miehellä(9vuotta) yhdessä, ei ole ollut minkäänlaisia oireita kondysta vaikka se on satavarmaa et se hänellä on. Voihan se parantua.. Aika yksilöllistä varmaan että miten parantuu. Turhaan se ukkos tosiaan sua haukkuu kun kondy voi olla piilevänä vuosikausia eli ihan hyvin se voi itse olla se tartuttaja, vielä kun miehillä noi oireet ei tuu ees esille..
- kondynriivaama
No kyllä joo jos on noita muutoksia sisällä ja ulkona niin ei se sillon kyllä lievä ole.
Kondoomin käyttö on jo myöhäistä jos kerta ilman ollaan oltu. - daffodil2
miten voi olla mahdollista että papakoe näyttää puhdasta sekä emättimestä että takapuolessa olevien nyppyjen päältä, mutta keskussairaalassa sanotaan että voi silti olla kondyloomaa?? otettiin koepaloja ja tässä nyt sitten kuukausi odotetaan ja pelätään. takapuolessa siis vähän kondylooman näköisiä muutoksia, muualla ei mitään. miten tää voi olla mahdollista.
- et tällaaaast
Aika oudolta kuulostaa kyllä, ei auta kun ootella niitä tuloksia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2613195Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.741244- 661183
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra180988Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:47876- 60846
- 47809
- 45732
- 40731
- 39688