Taideteolliseen pääseminen opiskelijaksi.

bambimoona

Semmonen kysymys heräsin tässä ilmoille että miten vaikeaa on päästä taideteolliseen sisälle?

Tottakai opiskelija määrä vaihtelee aloittain mutta näin yleisesti pitääkö ylioppilas todistuksessa olla pitkä rivi M-L ja huippu arvosanat lukiosta ja hirvittävän laaja kokemus luonodokumenttien kuvauksesta savannilla vuonna nakki ja pottu, vai onko mahdollisuuksia koko ikänsä piirtäneellä/taidetta harrastaneella ja koulussa kohtalaisesti pärjänneellä opiskelijalla jolla ei ole ko. kokemusta luontodokumenteista tai suurista näyttelyistä.
Olen kuullut jonkun verran kauhutarinoita kuinka sinne peräti kymmenen kertaa yrittäneet käännytetään ovella.

Ja siis kyseessä oleva kouluhan siis on Helsingin taideteollinen korkeakoulu.
Ps. En halua lukea mitään apinan älykkyysosamäärän tasolla olevia vastauksia.

11

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Lue hakuopas tai vastaava. Siinä on eritelty erikseen jokaiseen hakukohteeseen vaaditut jutut. Jokaisessa hakukohteessa on esitehtävät. Oppaassa kerrottu mikä vaikuttaa valintaan.

      Jos näitä hakuoppaita tulkitsee, niin voi huomata, että niissä korostetaan sellaisia asioita, joita itse koen lähinnä synnynäisiksi ominaisuuksiksi. Tiedän yhden pojan, joka haki useaan kertaan eikä päässyt. Hänen taulunsa ei minusta olleet erityisen mielenkiintoisia millään taidealalla. Ehkä se oli syynä.

      Jos sinulla on jotain annettavaa, niin hae ihmeessä. Toki on hyvä miettiä omia kykyjään realitistisesti. Yleinsä taideaineen opettajat ovat ammattitaitoisia ja ovat varmasti antaneet palautetta töistäsi.

    • tsemptsemp

      Aina kannattaa hakea, jos ala yhtään kiinnostaa!

      En olis ikinä uskonu pääseväni kouluun (ainakaan ekalla yrityksellä), mutta sisällä ollaan!

      • kuvismaikaksi ?

        Osaako kukaan sanoa, että onko Lapin taidekorkeakouluun ehkä hivenen helpompi päästä kuin Stadiin Aaltoon? Onko Äidinkielen numero oltava huippuhyvä?


      • haave2
        kuvismaikaksi ? kirjoitti:

        Osaako kukaan sanoa, että onko Lapin taidekorkeakouluun ehkä hivenen helpompi päästä kuin Stadiin Aaltoon? Onko Äidinkielen numero oltava huippuhyvä?

        Jotkut sanovat, että Rovaniemelle olisi ehkä hivenen helpompi päästä.


      • ölölöö
        haave2 kirjoitti:

        Jotkut sanovat, että Rovaniemelle olisi ehkä hivenen helpompi päästä.

        Hain Rovaniemelle ja Helsinkiin (Taikiin-->Aaltoon) kuvataidekasvatuksen linjalle, pääsykokeisiin molempiin paikkoihin, Helsingissä pääsin pääsykokeet loppuun saakka ja kouluun sisälle, Rollossa en päässyt edes pääsykokeiden kolmannelle päivälle eli kakkososaan. :I Omalla kohdalla Rollon pääsykokeet tuntuivat huomattavasti vaikeammilta ja tiukemmilta kuin Helsingissä.


      • taikki unelmana
        ölölöö kirjoitti:

        Hain Rovaniemelle ja Helsinkiin (Taikiin-->Aaltoon) kuvataidekasvatuksen linjalle, pääsykokeisiin molempiin paikkoihin, Helsingissä pääsin pääsykokeet loppuun saakka ja kouluun sisälle, Rollossa en päässyt edes pääsykokeiden kolmannelle päivälle eli kakkososaan. :I Omalla kohdalla Rollon pääsykokeet tuntuivat huomattavasti vaikeammilta ja tiukemmilta kuin Helsingissä.

        Osaako joku sanoa, että onko äidinkielen arvosana oltava erinomainen? E tai L ? Pitääkö itse kasvatukseen ( taikin pääsykokeet) ottaa paljon kantaa vai miten kannataa valmistautua? Kiitos vastauksesta jo etukäteen. Hienoa että pääsit Taikkiin.. toivottavasti pääsen itse sinne vuoden päästä.


      • jepajeeee
        ölölöö kirjoitti:

        Hain Rovaniemelle ja Helsinkiin (Taikiin-->Aaltoon) kuvataidekasvatuksen linjalle, pääsykokeisiin molempiin paikkoihin, Helsingissä pääsin pääsykokeet loppuun saakka ja kouluun sisälle, Rollossa en päässyt edes pääsykokeiden kolmannelle päivälle eli kakkososaan. :I Omalla kohdalla Rollon pääsykokeet tuntuivat huomattavasti vaikeammilta ja tiukemmilta kuin Helsingissä.

        Millä tavalla ne olivat vaikeammat Rovaniemellä ?


    • help me

      Voisikos joku ystävällisesti vastata.. please

    • sdasdasdasd2

      Erittäin vaikea, johtuen hakijoiden määrästä ja koulutusalan suosiosta. Hakijoiden määrästä taas seuraa, että taso on erittäin kova eli joukossa on erittäin lahjakkaita yksilöitä. Tässä ei ole mitään/juurikaan tekemistä yo-arvosanojen kanssa, vaan pääsykokeen työnäytteillä ja osoitetulla motivaatiolla on suuri(n) merkitys.

      Kannattaa yrittää, jos kiinnostaa, mutta kannatta myös ymmärtää se, että valitettavasti kouluun on hirveä pyrky, koska halukkaita on niin paljon, mutta kouluja vähän (osa hakeutuu sitten mielummin AMK:uun opiskelemaan esim. graafista suunnittelua).

    • rasvavihanneseikirj.

      Taikkiin hain kuvataidekasvatusta opiskelemaan ja voin sanoa, ettei sillä linjalla aikaisemmilla todistusten arvosanoilla ole _mitään_ painoarvoa. Tai no okei, sen verran, että äidinkielen arvosanasta sai 0,5-1 pistettä, jos siitä seisoo viimeisimmän laitoksen päättötodistuksessa 9-10. Samaten kuvataiteen lukiodiplomista oli mahdollisuus saada 1 lisäpiste, mikäli sen on suorittanut arvosanalla 4 tai 5.

      Oma tausta, no, olen aina ollut ehkäpä keskivertoa huonompikin opiskelija, heh. Aina on päättötodistuksen keskiarvo heitellyt siinä 7,2-7,6 hujakoilla, ylioppilaaksi kirjoitin ja sain C:n paperit. Tästä huolimatta taidekasvatuksen opiskelijana aloitan nyt syksyllä näin 24-vuotiaana. Lukion jälkeen tosin tein töitä, suoritin ammatillisen tutkinnon ja kerkesin vuoden opiskella ammattikorkeakoulussakin, kaikki liittyen taiteisiin. Nyt aukesi parempi paikka, joten näillä mennään.

    • Skk

      Mitä kaikkea taikin pääsykokeissa on? Suurinpiirtein meinaan. Tahtoisin kovin itse sinne, mutten tiedä kannattaako suoraan ammattikoulusta lähteä sinne. Toki aina kannattaa yrittää... D:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe