Normaali elämään palaaminen / lihominen

epätoivoinen

Hei.

Täällä yksi hiukan hukassa oleva 24v nuori nainen. Oli muutama todella rankka vuosi takana ja kun muut asiat menivät nurin vaikka kuinka teki töitä oli syömisen kontrolloiminen ainut asia jota pystyin enään itse hallitsemaan. Siitähän se sitten lähti viime talvena, vajaa kolmessa kuukaudessa tiputin painoa 18kg, painoin siis laihimmillani 33kg jolloin en enää edes uskaltanut purkkaa suuhuni laittaa koska siinä on 2kcal ja voisin siitä lihoa. Olen siis 154cm pitkä.
No, päätin kuitenkin alkaa taistelemaan anoreksiaa vastaan ja nyt kun olen palannut normaaliin ruokaan ja elämäntapaan on paino noussut n. 4kk 5kg! Mutta asia jota en ymmärrä on, että miten tämä lihominen voi olla mahdollista kun en edes syö 1300kcal päivässä ja harrastan liikuntaa n.2h päivä? Onko se vain lihas massaa ja kehon "normaalia" suojaa luiden päälle vai silkkaa läskiä? Ja todella painotan nyt, että syön siis aivan normaalisti nykyään, mutta pelkään, että kohta en enää uskalla syödä ja vajoan takaisin anoreksiaan jos vain lihon vaikka en syö edes normaali kulutuksen vertaa. Olin kyllä pelkkää luuta ja nahkaa laihimillani (en edes pystynyt nukkumaan sängyssä koska patja painoi luita..) joten voisiko tämä olla kehon jotain normaali tilaan palaamista?

7

3024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjhhh

      Jos sun paino on noussut siitä 33kg vaan ton 5kg, olet edelleen alipainoinen, voisit lihoa vielä sen toiset viisi kiloa. Eli mietipäs tota sun kysymystä, onko tämä kehon normaalitilaan palaamista!!!! No on!!!!

      • samassa veneessä

        Se sun ns. lihominen on kyllä pääosaltaan nestetasapainon normalisoitumista. Kun on oikein nälkiintynyt, on myös dehydraattinen. Anorektikot huijaa itseään luulemaan, että kuivuminen on laihtumista, siksi moni käyttää esim. diureetteja.
        Sanoo järkikin että kroppa ei ala ensin koota jotain läskivarastoa, kun niille kaloreille on niin paljon tärkeämpää käyttöä, eli korjata elimistöä!
        Sen jälkeen kun olet normaalipainossa, voit edelleen syödä huoletta (ei ahmia), kestää pitkään ennenkuin normaalit toiminnot palautuu ja stabilisoituu.
        Ja kun kroppa on palautunut normaaliin olotilaan, se osaa itse säännöstellä kalorien kulutusta! Voit ostaa sen isoiman karkkipussin leffailtaan vaikka et koko päivää ennen sitä olisi paastonnut ja käynyt 50 km lenkillä! Noraalilla ihmisellä paino vaihtelee päivittäin noin /-2-3kg, riippuen nestemäärästä, hormoneista (kuukautiskierto), suolen sisällöstä ja niin monesta muusta asiasta.
        Jos syöt normaalisti, mikä pitää sisällään myös nuo karkki- ja sipsipäivät, et ahmi - siis mätä suuhusi koko ruokakaapin sisältöä vaikka maha huutaa repeämäisillään, et liho. Aineenvaihdunta osaa säädellä itseään, ihmisen kroppa on uskomattoman fiksu ja ihmeellinen! mikään tietokone ei siihen yllä!

        Turvallisin mielin jatka, ja pikkuhiljaa kokeile uusia juttuja. Näet että mitään katastrofia ei tapahdu! Onnea matkaan, kaikille jotka paranemisen kanssa taistelee!!


      • 39kiloako
        samassa veneessä kirjoitti:

        Se sun ns. lihominen on kyllä pääosaltaan nestetasapainon normalisoitumista. Kun on oikein nälkiintynyt, on myös dehydraattinen. Anorektikot huijaa itseään luulemaan, että kuivuminen on laihtumista, siksi moni käyttää esim. diureetteja.
        Sanoo järkikin että kroppa ei ala ensin koota jotain läskivarastoa, kun niille kaloreille on niin paljon tärkeämpää käyttöä, eli korjata elimistöä!
        Sen jälkeen kun olet normaalipainossa, voit edelleen syödä huoletta (ei ahmia), kestää pitkään ennenkuin normaalit toiminnot palautuu ja stabilisoituu.
        Ja kun kroppa on palautunut normaaliin olotilaan, se osaa itse säännöstellä kalorien kulutusta! Voit ostaa sen isoiman karkkipussin leffailtaan vaikka et koko päivää ennen sitä olisi paastonnut ja käynyt 50 km lenkillä! Noraalilla ihmisellä paino vaihtelee päivittäin noin /-2-3kg, riippuen nestemäärästä, hormoneista (kuukautiskierto), suolen sisällöstä ja niin monesta muusta asiasta.
        Jos syöt normaalisti, mikä pitää sisällään myös nuo karkki- ja sipsipäivät, et ahmi - siis mätä suuhusi koko ruokakaapin sisältöä vaikka maha huutaa repeämäisillään, et liho. Aineenvaihdunta osaa säädellä itseään, ihmisen kroppa on uskomattoman fiksu ja ihmeellinen! mikään tietokone ei siihen yllä!

        Turvallisin mielin jatka, ja pikkuhiljaa kokeile uusia juttuja. Näet että mitään katastrofia ei tapahdu! Onnea matkaan, kaikille jotka paranemisen kanssa taistelee!!

        Ihana vastaus, auttoi muakin!
        Osaako joku neuvoa vähän? Kävin tänään vaa'alla ja se näytti 37.8-38.9 kg tässä eilisenä päivänä. Luulin painavani vähän yli 36 kg, olenko lihonut vai onko se vain turvotusta ja nestettä? Olen syönyt viimeiset 3 päivää paljon herkkuja ja karkkia, mutta en kaloreilta yli 2000 ja olen liikkunut eli läskiähän sen ei pitäisi olla? Olenko lihonut vai onko vain nestettä?


    • epätoivoinen

      Kiitos viestistäsi, todella helpottavaa kuulla tästä asiasta miten keho palautuu. Jotenkin vaikea vielä ymmärtää, että mitä kaikkea se keho joutuukaan korjaamaan laihdutuksen jäljiltä palatakseen normaali toimintaan. Otan kaikkea fakta tietoa mielelläni tästä asiasta vastaan, kuten juuri mielialan korjaantuminen, elintoimintojen palautuminen jne.

    • samassa veneessä

      Olen itsekin paranemisen tiellä (alussa) vakavasta pitkäaikaisesta anoreksiasta. Laihimmista ajoistani (33 kg/168cm) olen "lihonut" kymmenisen kiloa, olen siis nyt noin 43 kg.
      Mielialan korjaantuminen on ollut todella huikeaa! Jo parin-kolmen kilon nosto vaikutti selvästi ajatusmaailmaani ja aivot kirkastui paljon. Myös mielialassa tapahtui sellasia äkillisiä riemun puuskia, olin melkein euforinen! Silloin aina vakuuttelin itselleni että minähän paranen! Siitä se tie alkoi, mutta se on ollut pitkä ja tuskallinen. Saan erittäin hyvää apua ja tukea asiantuntevalta psykologilta sekä olen jatkuvassa lääkärin seurannassa mutta en asu Suomessa.
      Toisaalta ilon tunne oli todella pelottava; eihän minulla ole lupaa tuntea iloa! Ei minulla ole lupaa saada mitään hyvää, eihän minulla ole lupaa tuntea mielihyvää yhtään mistään! Näin ajattelin, ja purin näitä mietteitä ja tunteita psykologini kanssa. Aloin löytää voimaa itsessäni, aloin keksiä tapoja taistella ja panna vastaan sille pahalle äänelle joka huusi moitti haukkui vaati pilkkasi jne päässäni.
      Jouduin, ja joudun edelleen tekemään kivenkovaa työtä itseni kanssa. Kuitenkin olen päättänyt että paino EI saa enää pudota. Sen on pikkuhiljaa noustava, vaikka siihen sitten kuolisin! Vanhaan ei ole paluuta!
      Noista fyysisistä muutoksista sen verran, että ensin parani siis tuo aivotoiminta. Vieläkin on muisithäiriöitä, keskittymisvaikeuksia, väsyn tosi nopeasti jne. mutta parantunut sekin puoli on. Lisäksi ne sairaimmat ajatukset ja pakot ja teot on jääneet. Tajuan nyt miten todella sairas olen ollut ja se pelottaa! Ikinä enää en halua sitä takaisin! Minulla oli myös jonkin verran masennusta ja ahdistus oli hirveä! Se oli päällä koko ajan, ja välillä tuli paniikin ja kauhun aaltoja niin että vain itsin ja halusin kuolla. Se oli todella hirveää, jaa siihen auttaa myös lääkitys nykyään. Käytän 2 kpl 20 mg Seroxatia päivittäin. Niissä alkuun oli pahat sivuvaikutukset, pahoinvointi, huimaus, ym. mutta meni ohi noin kolmessa viikossa. Nyt ei ole enää mitään.
      Sitten hiukset on parantuneet. Minulla alkoi olla kaljuja läiskiä päänahassa ja tukka oli kuin kuivaa olkea, täysin kuollut. Nyt sekin on parempi ja hiukset on alkaneet kasvaa kaljuihin kohtiin.
      Liikkua en vieläkään kovasti jaksa, mutta enää en kaatuile niin helposti kuin ennen. Mursin jopa useamman luun kuin kaaduin!
      Lihasvoimaa on tullut takaisin, normaalihan en tietenkään ole, mutta on toivo että vielä jaksan aloittaa uudelleen rakkaan harrastukseni maastojuoksun!
      Käytän myös 2 tbl omega 3, 2 tabl kalsiumia ja 1 tabl monivitamiini-mineraalilisää.
      Tässä nyt jotain. Kysele jos jotain haluat tietää, ja vastaan jos osaan!

    • epätoivoinen

      Osaako kukaan muuten sanoa mistä todella kova yöhikoilu johtuu? Nukun sitten peiton kanssa tai ilman ja vielä ikkuna auki, olen aivan litimärkä hiestä. Joudun nukkumaan pyyhe vierellä, koska joudun kuivaamaan itseäni yöllä ja sänky on aivan märkä hikoulusta ja ei minulla kuuma ole päinvastoin minua palelee suunnattomasti.

    • Turhauttavaa..

      Mä en osaa sanoa tosta yöhikoilusta muuta kuin sen, ettet ole ainut ongelmasta kärsivä! Mulla painoa kertyy koko ajan lisää (oli pakko mainita, ahdistaa ja sekoan), osastolla kun olen.. ja siellä ilma on suht viileä öisin, mutta aamulla herätessä kaikki on ihan hiessä! Ja ei mullakaan kuuma ole, pikemminkin tosi kylmä.. raajat jääkylmät. En hikoillut aikasemmin todellakaan tällä tavalla! :(

      Muutenkin tuntuu, että kroppa menee ihan sekaisin painon noustessa.. (nyt 43 kg) vielä kuulemma alipainoa on, mutta elimistö temppuilee melkeinpä pahemmin kuin alimassa painossa ollessani (37 kg). Aivotoiminta tosin on kirkastunut ja pystyn ajattelemaan selkeämmin, mutta nämä kehon ongelmat vaivaa mua.

      Olisi kiva, jos joku osaisi sanoa mistä on kyse.. alkaa menemään hermot! :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe