Eli kun suomessa on tämä älyttömän tyhmä juttu, että henkilöauto jos painaa liikaa niin sitä ei saa ajaa mukamas henkilöauto kortilla vaan pitää olla kevytkuorma auto kortti. No milläs sellainen kortti ajetaan ei nimittäin kyllä huvita ajella millään kuorma autolla sen vuoksi, että voin ajaa selvää henkilöautoa.
Ford F250
http://www.nettiauto.com/ford/f250/4945887
Tuota ei painon mukaan taida saada ajaa henkilö auto kortilla vaikka kyseessä on henkilö auto eikä kuorma auto. Eli jos tuollaiseen hommaa toiselle puolelle ne polkimet myös niin käykö sitten kevyt kuorma auto kortin ajaminen tuollaisella autolla? Aika ihmeellistähän se olisi jos ei kävisi kun kerran luokitellaan kevyt kuorma autoksi.
Kevytkuorma auto kortti?
36
8316
Vastaukset
- tietäjä92
Kokonaismassaa yli 3,5 tonnia eli kyllä, kyseessä ei ole henkilöauto vaan kuorma-auto. Eikä se minun mielestäni ainakaan hölmöä ole, että isommille autoille vaaditaan eri ajokortit. Jos suoritat autokoulun 1300-kiloisella autolla, oletko mielestäsi pätevä kuljettamaan 4,5-tonnista ajokkia?
Yhdyssanavirheiden sekamelskastasi sain käsityksen, että haluat moisen vehjeen ostaa. Jospa suoritat autokoulussa sen C1-luokan ajokortin ja hankit tuon ajokin. Asia on sillä selvä. Tuskin on kannattavaa alkaa apupolkimia asentaa pelkän yhden ajokortin ajamisen takia.- Eki.
Kyllä kaikilla on pätevyys ajaa pick - uppia joka on henkilö auto niin kuin on tuo Ford F250:kin. Eli epäselväksi jäi edelleen onko mahdollista ajaa tuollaisella Ford F250 henkilö autolla siihen vaadittava kortti jos siihen laitattaa apukuskin puolelle myös polkimet. Eli kun kerran auto määritellään jostain idioottimaisesta syystä painon perusteella kuorma autoksi vaikka onkin henkilö auto niin voiko vaadittavan kevyt kuorma auto kortin suorittaa esimerkiksi tuollaisella autolla?
http://www.soralinkki.com/images/soralinkki1.jpg
^ Siinä on sulle kuva kuorma - autosta.
http://www.thesupercars.org/wp-content/uploads/2009/06/Ford-F250-Super-Duty1.jpg
^ Ja siinä taas pick-upista joka ei ole kuorma - auto todellisuudessa muuta kuin täällä suomessa jostain syystä tulee henkilö autoistakin kuorma - autoja. Taitaisivat jenkeissä nauraa kun sanot siellä, että täällä pitää omistaa rekka kortti, että voit ajaa pick-uppia. - 87k
"Jos suoritat autokoulun 1300-kiloisella autolla, oletko mielestäsi pätevä kuljettamaan 4,5-tonnista ajokkia?"
Oikeastaan vertaus ontuu aika pahasti. voit ajaa autokoulun nissan micralla (b-kortti) ja ajaa sitli tällaista autoa http://img3.auto24.ee/auto24/320/546/28828546.jpg (b-kortti) joka on ulkootapäin aivan kuten kuorma-auto
Kumpaakohan on "helpompia" ajaa esim keskustassa tuota maasturia tai irtokori sprintteriä
Eli ei toi(kaan) laki järkeviin asioihin liity... - 87k
Eki. kirjoitti:
Kyllä kaikilla on pätevyys ajaa pick - uppia joka on henkilö auto niin kuin on tuo Ford F250:kin. Eli epäselväksi jäi edelleen onko mahdollista ajaa tuollaisella Ford F250 henkilö autolla siihen vaadittava kortti jos siihen laitattaa apukuskin puolelle myös polkimet. Eli kun kerran auto määritellään jostain idioottimaisesta syystä painon perusteella kuorma autoksi vaikka onkin henkilö auto niin voiko vaadittavan kevyt kuorma auto kortin suorittaa esimerkiksi tuollaisella autolla?
http://www.soralinkki.com/images/soralinkki1.jpg
^ Siinä on sulle kuva kuorma - autosta.
http://www.thesupercars.org/wp-content/uploads/2009/06/Ford-F250-Super-Duty1.jpg
^ Ja siinä taas pick-upista joka ei ole kuorma - auto todellisuudessa muuta kuin täällä suomessa jostain syystä tulee henkilö autoistakin kuorma - autoja. Taitaisivat jenkeissä nauraa kun sanot siellä, että täällä pitää omistaa rekka kortti, että voit ajaa pick-uppia."voiko vaadittavan kevyt kuorma auto kortin suorittaa esimerkiksi tuollaisella autolla?" ei voi, mutta tällaisella voi http://www.yauto.cz/includes/img/inzerce/Fiat_Ducato_Maxi_2.jpg
- 87k
87k kirjoitti:
"voiko vaadittavan kevyt kuorma auto kortin suorittaa esimerkiksi tuollaisella autolla?" ei voi, mutta tällaisella voi http://www.yauto.cz/includes/img/inzerce/Fiat_Ducato_Maxi_2.jpg
Anteeksi nyt utli paha virhe, siis Ducatolla ei saa ajaa C-korttia koska sen kok. paino on vain 3510 kiloa, ja vaaditaan 4 tonnia
http://zizengineering.com/imgs/a/b/z/w/e/mercedes_benz__sprinter_419_cdi_4335_2011_1_lgw.jpg eli vaaditaan jo noin isoa autoa - tietäjä92
Eki. kirjoitti:
Kyllä kaikilla on pätevyys ajaa pick - uppia joka on henkilö auto niin kuin on tuo Ford F250:kin. Eli epäselväksi jäi edelleen onko mahdollista ajaa tuollaisella Ford F250 henkilö autolla siihen vaadittava kortti jos siihen laitattaa apukuskin puolelle myös polkimet. Eli kun kerran auto määritellään jostain idioottimaisesta syystä painon perusteella kuorma autoksi vaikka onkin henkilö auto niin voiko vaadittavan kevyt kuorma auto kortin suorittaa esimerkiksi tuollaisella autolla?
http://www.soralinkki.com/images/soralinkki1.jpg
^ Siinä on sulle kuva kuorma - autosta.
http://www.thesupercars.org/wp-content/uploads/2009/06/Ford-F250-Super-Duty1.jpg
^ Ja siinä taas pick-upista joka ei ole kuorma - auto todellisuudessa muuta kuin täällä suomessa jostain syystä tulee henkilö autoistakin kuorma - autoja. Taitaisivat jenkeissä nauraa kun sanot siellä, että täällä pitää omistaa rekka kortti, että voit ajaa pick-uppia.Olkoon tuo auto kotimaassaan minkä luokan vehje tahansa, Suomessa mikään yli 3,5 tonnin kokonaismassan ajoneuvo EI OLE HENKILÖAUTO eikä sitä siten voi ajaa B-kortilla. Piste.
- 87k
tietäjä92 kirjoitti:
Olkoon tuo auto kotimaassaan minkä luokan vehje tahansa, Suomessa mikään yli 3,5 tonnin kokonaismassan ajoneuvo EI OLE HENKILÖAUTO eikä sitä siten voi ajaa B-kortilla. Piste.
Kyllä henkilöauto voi painaa vaikka 38 tonnia ja voi olla vaikka 12 metriä pitkä, ainut raja on että henkilöauto saa olla vain 2,5 leveä
Ja henkilöautolla saa ajaa sen minkä rajoitus sallii, eli 120km/h
mutta ei tietenkään yli 3500 kilosta autoa saa ajaa B-kortilla, kuka idiootti semmosta on väittänyt?
Tosin yli 3500 kilosia henkilöautoja ei juurikaan liikenteessä ole, koska ne saa rekisteröityä myös kuormureiksi, ja ainut "haitta" on tuo 80km/h rajoitus - Samaa mieltä
87k kirjoitti:
"Jos suoritat autokoulun 1300-kiloisella autolla, oletko mielestäsi pätevä kuljettamaan 4,5-tonnista ajokkia?"
Oikeastaan vertaus ontuu aika pahasti. voit ajaa autokoulun nissan micralla (b-kortti) ja ajaa sitli tällaista autoa http://img3.auto24.ee/auto24/320/546/28828546.jpg (b-kortti) joka on ulkootapäin aivan kuten kuorma-auto
Kumpaakohan on "helpompia" ajaa esim keskustassa tuota maasturia tai irtokori sprintteriä
Eli ei toi(kaan) laki järkeviin asioihin liity...Kyllä itse lähtisin mielummin ajamaan B-kortillani tuota henkilöauton kokoista/näköistä kuormuria kuin tuota linkittämääsi kuorma-auton kokoista/näköistä pakua
Mutta lakia ei kiinnosta lainkaan ajoneuvon koko, sai miltä se näyttää, ainostaan paino, eli paku ja kuorma-auto saa olla molemmat sen 12*2,55*4,2 metrin kokoisia - tietäjä92
87k kirjoitti:
Kyllä henkilöauto voi painaa vaikka 38 tonnia ja voi olla vaikka 12 metriä pitkä, ainut raja on että henkilöauto saa olla vain 2,5 leveä
Ja henkilöautolla saa ajaa sen minkä rajoitus sallii, eli 120km/h
mutta ei tietenkään yli 3500 kilosta autoa saa ajaa B-kortilla, kuka idiootti semmosta on väittänyt?
Tosin yli 3500 kilosia henkilöautoja ei juurikaan liikenteessä ole, koska ne saa rekisteröityä myös kuormureiksi, ja ainut "haitta" on tuo 80km/h rajoitus87k, ehdotan sinulle että otat hieman tarkemmin selvää Suomen lakipykälistä ennenkuin tulet tänne niistä saarnaamaan. Siitä on hyötyä meille kaikille.
- 87k
tietäjä92 kirjoitti:
87k, ehdotan sinulle että otat hieman tarkemmin selvää Suomen lakipykälistä ennenkuin tulet tänne niistä saarnaamaan. Siitä on hyötyä meille kaikille.
Tutustuin jo:
"Ajoneuvojen perusluokitus
10 §
Auto
M- ja N-luokan ajoneuvo (auto) on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka määrättyyn erikoistehtävään valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on vähintään neljä pyörää tai telat ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 25 kilometriä tunnissa. M- ja N-luokan ajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota nelipyöräistä ajoneuvoa, joka 13 §:n nojalla katsotaan L-luokkaan kuuluvaksi taikka 14 tai 15 §:n nojalla traktoriksi tai moottorityökoneeksi.
M- ja N-luokan ajoneuvot jaetaan seuraaviin alaluokkiin:
1) M1-luokan ajoneuvo («henkilöauto») on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;
2) M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle; M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia;
3) N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;"
puhutaanko tuossa jossain henkilöauton maksimipainosta?
Tosin henkilöauton maksimileveys saa olla vain 2,5 metriä
Eli periaatteessa lähes jokaiseen kuorma-autoon voi ostaa sen 120km/h nopeuden, tosin silloin tulee maksuun kertaluontoinen autovero (50% auton arvosta) korotettu "dieselvero" sekä vuosittainen käyttömaksu, ja edelleen ajoon vaaditaan C-kortti
Ja kuten olen sanonut, minä pystyn todistamaan väitteeni oikeaksi ja antamaan lähteen, toisin kuin esim SINÄ.
Eli vaikka kysyjän ajoneuvo olisikin henkilöauto, tarttisi siihen silti C1 luokan kortin
2 luku
Ajokorttien luokat ja niiden sisältämä ajo-oikeus
4 §
Ajokorttiluokat
Ryhmän 1 ajokorttiluokat ovat:
5) B, johon kuuluvat:
a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;"
Niin että mitä se auttaisi jos auto olisi rekisteröity henkilöautoksi, no se auttaisin sen että saisi ajaa 120km/h tietäjä92 kirjoitti:
Olkoon tuo auto kotimaassaan minkä luokan vehje tahansa, Suomessa mikään yli 3,5 tonnin kokonaismassan ajoneuvo EI OLE HENKILÖAUTO eikä sitä siten voi ajaa B-kortilla. Piste.
väärin,helpompia ne on ja kädetönkin osaa ajaa semmoista.rahastusta valtion loputtomaan kassaan tämä on ei mitään muuta.kohta ne laittaa kävelyynkin oman kortin ja auta armias jos vedät jotakin perässä kävelystä ja sinulla ei ole sitten perävaunuun korttia niin kakkua tulee "tietäjälle"
- 87k
Henkiöautoilla ei ole mitään painorajaa, henkilöauto voi painaa vaikka 30.000kg
Tosin yli 3500 kilosia henkilöautoja ei liikenteessä juurikaan ole, koska ne saa rekisteröity kuorma-autoiksi, jolloin maksut ovat paaaaaaljon pienemmän, ainuana haittana tulee nopeusrajoitus 120->80km/h
Eli vaikka auto olisi rekisteröity henkilöautoksi, et sitä saa ajaa B-kortilla koska se painaa yli 3500 kg
Ja voit hankkia C1-luokan ajokortin jolla saa ajaa tuota, ja muita kuormureita 7500 kiloon asti.
Ko. autolla ei voi ajaa korttia koska se on automaatti, ei saisi ajaa kuin automaattivaihteisia, lisäksi autosta puuttuu ajopiirturi, ja kuormatila ei ole ohjaamon kokoinen.
"4) C1-luokan tutkinnossa kuorma-auton rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 4 000 kg, pituuden vähintään 5 metriä ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 80 km/h. Ajoneuvossa on oltava lukkiintumattomat jarrut ja ajopiirturi. Kuormatilan rakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään ohjaamon levyinen ja korkuinen"
Ja C1 kortti vaatii samat opetusmäärät kuin ennenkin (siis ilman ammattipätevyyttä) eli oliko se nyt 20 ajokertaa ja 12 teoriaa - Huomaa myös
Että ajo-oikeuden kannalta ei ole merkistystä onko ajoneuvo rekisteröity henkilö- tai kuorma-autoksi paino ratkaisee, ja se on yli 3500 kiloa eli ei ole puikkoihin asiaa B-kortilla
Samaten iiiiisoissa asuntoautoissa lukee ajoneuvoluokkana henkilöauto (jopa niissä bussien näköisissä) ja lisätiedoissa sitten höpinää verovapaudesta tms.
Muistaakseni Ruotsissa (tai oliko se nyt saksassa) saa ajaa ennen X vuotta suoritetulla B-kortilla aina henkilö/asuntoautoja painosta riippumatta, eli siellä vanhat äijät saa ajaa tommosta 12 metristä 20 tonnista asuntoautoa B-kortilla, mutta suomessa ei, suomessa ratkaisee paino ja penkkien lukumäärä, ei se mitä otteessa lukee - Ripa.
"Ko. autolla ei voi ajaa korttia koska se on automaatti, ei saisi ajaa kuin automaattivaihteisia, lisäksi autosta puuttuu ajopiirturi, ja kuormatila ei ole ohjaamon kokoinen."
Siis häh? Eikös suomessa olekkaan mahdollista ajaa korttia automaattivaihteisella autolla? Käsittääkseni myös tuollainen Ford F250 on myös automaatti joten mikä siinä automaatissa muka vastustaa? Niitähän saa rekkoihinkin mm. allison taitaa valmistaa raskaan kaluston automaatteja.
Jos ajajaa ei kiinnosta manuaalit vaihteiset autot niin missä se ongelma on automaatissa silloin? Ei muakaan kiinnosta manuaali vaihteiset autot paskan vertaa automaatti se olla pitää.- 87k
Se että jos ajaa tutkinnon ajoevuolla jossa ei ole kytkinpoljinta/vipua ei saa ajaa ko. luokassa muitakuin autoja joissa ei ole kytkinpoljinta/vipua
Ja itselläni on kaikki työautot ja omat autot ollut aina automaatteja, mutta silti suoritin kortin manuaalilla, ei sitä ksokaan tiedä jos pitää ajaa ikean vuokrapakua, ja esim skotlannissa olin työn ja tuskan takana löytää automaattivaihteinen pikkuauto vuokraamosta.
Eli tietenkin tuohon autoon voi asentaa kyytiin ison kuorman, digipiirturin, sekä lisäjarrupolkimen, ja pyytää jotain koulua opettamaan sillä, voi olla vaan että kortti on väh. saman hintainen kuin sillä koulun "pakulla" ajettuna.
Noissa sprintereissä on kuitenkin normaalit vaihteet ja jarrut, joten ajo ei eroa pakusta millään muotoa - olet idiootti
87k kirjoitti:
Se että jos ajaa tutkinnon ajoevuolla jossa ei ole kytkinpoljinta/vipua ei saa ajaa ko. luokassa muitakuin autoja joissa ei ole kytkinpoljinta/vipua
Ja itselläni on kaikki työautot ja omat autot ollut aina automaatteja, mutta silti suoritin kortin manuaalilla, ei sitä ksokaan tiedä jos pitää ajaa ikean vuokrapakua, ja esim skotlannissa olin työn ja tuskan takana löytää automaattivaihteinen pikkuauto vuokraamosta.
Eli tietenkin tuohon autoon voi asentaa kyytiin ison kuorman, digipiirturin, sekä lisäjarrupolkimen, ja pyytää jotain koulua opettamaan sillä, voi olla vaan että kortti on väh. saman hintainen kuin sillä koulun "pakulla" ajettuna.
Noissa sprintereissä on kuitenkin normaalit vaihteet ja jarrut, joten ajo ei eroa pakusta millään muotoa87k, lässyn lässyn lää, älä aina lässytä joutavaa skeidaa.
- Eitarvitsemitää
Sun kaltaiste luusereiden takia manuaalit ovat nykyään harvassa. Onneksi ei tarvitse ajaa moderneilla peltipurkeilla. En edes halua tietää, millaisella autolla ajat kun muutenkin noin neiti.
- Vituttaa toki
Onhan se vittumaista ettei saa ajaa tuollaista autoa vaikka varmana osaisi.
Samaten ei saa myöskään 10 paikkaista vitoa vaikka saisi ajaa 30 tonnista kuormuria, vaikka taatusti se vitokin pysyisi käsittä.
Mutta kuten todettu, lakia ei kiinnosta auton koko tai näkö, vaan ainostaan paino.
Ja lisäksi tuossa tapauksessa auto on sen painoinen, ettei sitä edes voi "ostaa" B-kortilla ajettavaksi, joten korttivaatimus on ihan paikoillaan.
Kun taasen tommosen Ducaton/Sprinterin saa ostettua B-kortilliseksi kun maksaa vähän veroja valtiolle, tuossa ei onnistu, koska kyseessä on oikeasti iso auto- 7+5
Otahan 87k huikka niin ei vituta, saat nukutuksi paremmin, jos homofrendisi antaa muuten nukkua.
- mats....
7+5 kirjoitti:
Otahan 87k huikka niin ei vituta, saat nukutuksi paremmin, jos homofrendisi antaa muuten nukkua.
Ei nämä ajokorttiasiat aina mene sen mukaan mitä osaisi ajaa. Jatkossa kun hankit vain LT-luokan liikennetraktorikortin 18 vuotiaana, saat ajaa sillä suurinta traktoria, mikä löytyy ja kytkeä perään 20 tonnisen kärryn ja ajaa 50 km/h, mutta mopoa et kyseisellä kortilla saa ajaa, etkä mopoautoa.
- 87k
mats.... kirjoitti:
Ei nämä ajokorttiasiat aina mene sen mukaan mitä osaisi ajaa. Jatkossa kun hankit vain LT-luokan liikennetraktorikortin 18 vuotiaana, saat ajaa sillä suurinta traktoria, mikä löytyy ja kytkeä perään 20 tonnisen kärryn ja ajaa 50 km/h, mutta mopoa et kyseisellä kortilla saa ajaa, etkä mopoautoa.
No onkos niissä joskus järkeä ollut?
CE-kortin omaava saa ajaa tällaista autoa http://www.pohjaset.com/images/pohpal1.jpg mutta EI tällaista http://autointell.tv/News-2003/May-2003/May-2003-2/MB-Vito-side.jpg
B-kortilla saa ajaa tällaista http://www.lastbilar.dk/foton/10945.jpg mutta EI tällaista http://classytrucks.org/Ford/Ford2003.F250.jpg
Eli eipä noit lait TURVALLISUUTTEEN liity mitenkään, mutta johonkin se raja on vain vedettävä, ja joustoa ei sallita - 87k
7+5 kirjoitti:
Otahan 87k huikka niin ei vituta, saat nukutuksi paremmin, jos homofrendisi antaa muuten nukkua.
Ei mua vituta, mulla on ABC-luokan ajokortti, saan ajaa vaikka tällaista http://www.jakkila.fi/images/sora-auto_huhti.jpg työkseni, mutta en tällaista, edes vapaa-ajallani http://ot2.snstatic.fi/files/1/18/261/4380086-large.jpg
Ja aloittajan linkittämää autoa saisin ajaa myös
- Beeeeceeee
Siis toi fordihan on kevytkuorma-auto. Vaatii C1-kortin..
- 87k
Mutta sen voi silti rekisteröidä henkilöautoksi, eikä ajokorttivaatimus muutu mihinkään suuntaan
- 87k
Niin, autohan saa painaa vaikka älyttömästi niin silti se on isompi kuin minun Plasto-kuorkkis
Kortteja minulla onkin kahvipaketista ja muropaketista saatuja.
Iskäni on niitä myös leikellyt vanhoista mämmituokkosista- 87k
Oot sä kyllä semmonen huumorimies, jaksat kuukaudesta toiseen puhua sun plastoista yms.
Ootko ajatellut humoristin uraa?
Sit sua varmaan myös vähän "kismittää" se kun en suutu mun nimimerkin käytöstä, kato vapaat nimimerkin on kaikkein käytössä, korkeintaan saatana tokaista "katos kaimaa perkele"
JAtka samaan malliin, ei ilman tommosia humoristeja/häiriköitä suomi24 olis mitään - 87k
87k kirjoitti:
Oot sä kyllä semmonen huumorimies, jaksat kuukaudesta toiseen puhua sun plastoista yms.
Ootko ajatellut humoristin uraa?
Sit sua varmaan myös vähän "kismittää" se kun en suutu mun nimimerkin käytöstä, kato vapaat nimimerkin on kaikkein käytössä, korkeintaan saatana tokaista "katos kaimaa perkele"
JAtka samaan malliin, ei ilman tommosia humoristeja/häiriköitä suomi24 olis mitäänSiis mua älyttömästi korpee kun täällä jauhat samaa skeidaa, silti mä oon kusipää,
tajuutteks te, mä oon kusipää
- Anonyymi
Voiko kevytkuorma-auton saada jotenkin rekisteröityä henkilöautoksi? Muutosten täytyy oletettavasti liittyä kokonaismassaan. Mitä muuttamalla se onnistuisi? (Ei pakettiautoksi. Ja 6-8 istuinta tulisi säilyä.)
- Anonyymi
Isoja "koppimersuja" jotka normaalisti rekisteröidään kuorma-autoksi on rekisteröity runsaasti matkailuautoksi. Silloin ohjaamon taakse matkustajatilaan saatiin neljä istuinta rinnatusten väliseinän eteen ja väliseinän taakse jäi runsas tavaratila. B-kortilla ajettavaksi matkailuautoksi rekisteröinti edellytti kokonaispainon alentamisen 3500 kiloon (ainakin paripyörät vaihdetaan takaa singleksi) ja auto varustettiin matkailuautoon vaadittavilla minimivarusteilla (sänky vaikkapa penkkien päälle, keittolevy ja sähkökäyttöinen kylmälaukku jääkaapiksi). 80 nopeusrajoituskin poistui.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoja "koppimersuja" jotka normaalisti rekisteröidään kuorma-autoksi on rekisteröity runsaasti matkailuautoksi. Silloin ohjaamon taakse matkustajatilaan saatiin neljä istuinta rinnatusten väliseinän eteen ja väliseinän taakse jäi runsas tavaratila. B-kortilla ajettavaksi matkailuautoksi rekisteröinti edellytti kokonaispainon alentamisen 3500 kiloon (ainakin paripyörät vaihdetaan takaa singleksi) ja auto varustettiin matkailuautoon vaadittavilla minimivarusteilla (sänky vaikkapa penkkien päälle, keittolevy ja sähkökäyttöinen kylmälaukku jääkaapiksi). 80 nopeusrajoituskin poistui.
Ei matkailuautoksi, ei pakettiautoksi vaan henkilöautoksi. Puhun Suburbanista, joita on sekä henkilöautoina että kevytkuorma-autoina. Eli mikä on se ratkaiseva muutos?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei matkailuautoksi, ei pakettiautoksi vaan henkilöautoksi. Puhun Suburbanista, joita on sekä henkilöautoina että kevytkuorma-autoina. Eli mikä on se ratkaiseva muutos?
Henkilöauton autovero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henkilöauton autovero.
Verokaan ei kiinnosta tässä. Vaan mitä muutoksia kevytkuorma-autoon pitää tehdä, että se muuttuu henkilöautoksi? Ei pakettiautoksi, ei matksiluautoksi.
- Anonyymi
Kevytkuorma , auto ja kortti ovat kaikki eriasioita nysvääjät...
- Anonyymi
C1 ajetaan isolla pakettiautolla, ei juuri eroa tavallisella pakettiautolla ajamisesta. C1E niin kärry vaan sen pakettiauton perään.
C tai CE kortteja ei enää kannata hankkia hinnan/vaatimusten takia ellei armeijasta saa tai aio ammattikuljettajaksi, mutta C1/C1E on helpotettu viime vuosina joten ei paljoa maksa eikä montaa ajokertaa vaadi.- Anonyymi
Loppupeleissä se suburban tai muu katumaasturi on täsmälleen sama auto, riippumatta paljonko siitä maksaa veroja.
Ketään ei kiinnosta, mikä kortti kuljettajalla on taskussa, eikä vaikuta turvallisuuteenkaan, jos ajoneuvosta on maksanut vähemmän veroa.
Se ei kameratolppaa kiinnosta, kunhan ei ylitä liikaa tiekohtaista rajoitusta.
- Anonyymi
kyllä tämä on joidenkin vaikeaa ymmärtää. Ihan vaikuttaisi ettei haluta ymmärtää ja sillä perusteella pitäisi lait mennä uusiksi. No, jos lait on vääriä tai huonoja niin niitä voi koittaa pätevä poika korjata. Täällä ei mikään korjaannu.
Se, että "osaa" ajaa ei oikeuta yksin yhtään mihinkään. Vedin kerran taivaalle Cessna-lentokoneen ja toin alas mallikkaasti ja lennon aikana totesin mittarit toimiviksi. Yksi homma unohtui: mitään lupakirjaa ei ole edes menetettäväksi. Silti, mitään oikeutta tai oikeaa tuossa ei ollut vaikka kuinka ymmärtäisin väärin mieleisekseni. En kyllä odota että B-kortillani pitäisi sekin sallia.
Jos jonkun mielestä B-kortilla pitäisi saada ajaa kuorma-autoa niin joku jonne on oikeutettava mopokortilla samaan. Vai koskeeko vain sinua kun olet niin hyvä ja osaat. Hommaa kortti ja auto sen mukaan mitä varasi ja laki täällä sanoo, yleisestihän olet sitä mieltä että maassa maan tavalla. Siis silloin kun se sinulle sopii. Muiden esittämään kritiikkiin maan asioista ehdotatko muuttamaan aina muualle? Mitä maailmalla olen nähnyt porukkaa joka jenkki-pickupilla ajaa niin haluat vissiin samaistua semmoisiin tai et näe siinä mitään ongelmaa ja tässä lähtökohdassa voi olla juurisyy ongelmiisi.
Juuri tuo että autoasioista rutistaan Suomi24:ssä ja että semmonen auto on oltava johon ei ole oikeasti varaa eikä järkeä on niin junttia rahvasta. Sitten muutetaan Corvette lava-autoksi tai dieseloidään Rolls Royce ynnä muuta junttia. Niillä voi hakea halpaa kaljaa Tallinnasta. Venäläisen kuorma-auton moottorin näin kerran muskeliveneessä alkuperäisen tilalla. Tällaiselle kansalle varmaan valmistetaan ihan erikseen rantarolexeja. Tottakai kärjistän mutta tästä saa sen pointin mihin tähtään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä892888Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845