The Jerusalem Post

Lindu

Tämä ketju on aloituksena perustettu Israelin medialle, keskustelun aiheeksi, israelilaisten, sekä juutalaismielisten omille näkökulmille ja -kulmista, mikä ei tietenkään estä tuomasta esiin myös muita näkökulmia.

Tähän ketjuun voi tuoda linkkejä ja keskusteluja Israelin, ym. juutalaisuuteen liittyvästä mediasta.

Tässä tämänpäiväinen JP:n uutinen, koskien Jizhak Rabinin murhaa, sen tekijöitä ja taustalla vaikuttavia motiiveja:

http://www.jpost.com/NationalNews/Article.aspx?id=283552
*

35

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murhaaja on siis sitä mieltä, että Israelin tuhoutuminen on väistämätöntä:

"no one can change anything now. It is too late."

• Lindu

Nii.

Rabinin murhaajilla oli tietynlaiset isänmaalliset tavoitteet. Kuka tahansa isänmaallinen ihminen voi ymmärtää, minkälaisena henkilönä nämä miehet kokivat Rabinin. He toimivat oman uskonsa mukaisesti oikein, Israelin puolesta.

Mutta toisinajattelevat eivät tietenkään voi hyväksyä monipuolisen diplomaatin murhaa. Myös Rabin toimi Israelin puolesta, siten kuin hän itse oikeaksi ja oikeudenmukaiseksi uskoi. Hän otti huomioon myöskin ympäröivät arabikansat ja erityisesti nk. palestiinalaisten asian.

Itse kannatan aina varsinkin naapurimaiden keskeistä rauhanomaista diplomatiaa, ihan täällä koto-Suomessakin. Oma maa ja naapurit ensisijalla. Omaa maata ei rakenneta turvalliselle perustalle ottamatta huomioon myöskin naapureiden näkemykset. Kaikkien paras on kaikkien paras.

• KTS (Ei kirj.)

Hän ei hyväksy sekulaaria Israelin valtiota vaan haluaisi jonkinlaisen uskonnollis-johtoisen valtakunnan.

Yhtä kaukana todellisuudesta kuin joku Norjan breiviik ja jälki sen mukaista. Yhtä lahjakasta.

• Mitenkä
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

Hän ei hyväksy sekulaaria Israelin valtiota vaan haluaisi jonkinlaisen uskonnollis-johtoisen valtakunnan.

Yhtä kaukana todellisuudesta kuin joku Norjan breiviik ja jälki sen mukaista. Yhtä lahjakasta.

kaikana sinun järkesi on todellisuudesta? Itse olet sanonut tällä palstalla vasta pari vuotta sitten, että kannatat Naturei Kartaa, joka juuri haluaa uskonnollista teokratiaa. Nyt oletkin täysin eri mieltä ja asetat oman järkesi kyseenalaiseksi. Olet uskomaton!

• Lindu

Uskon mitä vahvimmin Jumalan tahtoon, johdatukseen ja siunaukseen koskien koko Israelin maata, juutalaista kansaa, uskontoa ja kulttuuria. Jumala on säätänyt Luvatun Maan rajat ja ne tulevat toeutumaan. Minkälainen valtio tulee Luvattu Maa olemaan, sen Jumala Yksin tietää ja säätää.

Itse ajattelen, ettei meidän tehtävämme ole omassa lihassamme ja voimassamme pyrkiä kiirehtimään Jumalan säätämyksiä. Meidän ihmisten tehtävä on pyrkiä rauhaan, rakastamaan lähimmäisiämme, tuntea sääliä ja ymmärrystä myös "vihollista" kohtaan. Israelin valtiossa arabit voivatkin varsin hyvin, tarkoitan nyt nimenomaisesti vuoden 1948 Israelin valtion alueella asuvia. Myös palestiinalaiset voisivat paremmin, jos suostuisivat rauhanomaiseen yhteiseloon.

Kaikenlaisia ääriajattelijoita löytyy joka maasta, Israel on myöskin uskonnollisessa mielessä Pyhä Maa. Joku kokee raskaana nähdä Pyhän Maan mielestään häväistynä. Uskonto on varmasti suurimpia voimia maailmassa, se nousee ihmisen yläpuolelle, saa ihmiset tekemään voimakkaita tekoja.

• Iisak ja Ismael tulevat tappelemaan loppuun asti.
        Loppu on kun Rauhanruhtinas tulee ja antaa eli tekee rauhan.
        sitä odotellessa kivet ja kepit ovat aseena, sitten jos tahi kun otetaan isompia aseita on se surullista, mutta Kirjoitusten mukaista.
        Tätä ei tule päljästyä, sillä Jumala valvoo omaa kansaansa, ja auttaa kunhan apua pyytää.
        hhmmm

• Lindu

Mutta tässä uutinen, josta ääriänkyrät riemastuu: Latrunin katolilaisen luostarin seiniä töhritty!

http://www.jpost.com/NationalNews/Article.aspx?id=283742

Mutta se, mitä tulkin avulla saadaan tekstistä selville, ei enää olekaan niin kivaa. Suurin kirjaimin ilmaistaan munkkivanhuksille mielipide: "Jeshua on apina".

Voi, voi.

• Lindu

• Nooan poika

Töhrijä ei ole osannut päättää kirjoittaako kaunokirjaimin vai printillä, koska "apinan" pe-kirjain on printillä ja muut kaunokirjaimin.

• Lindu
        Nooan poika kirjoitti:

Töhrijä ei ole osannut päättää kirjoittaako kaunokirjaimin vai printillä, koska "apinan" pe-kirjain on printillä ja muut kaunokirjaimin.

Tuo ilmaisutapa, eli huumori on senlaatuista, että epäilen kyseisten äärioikeistolaisten omaavan venäläiset juuret.

• Lindu
    • Lindu

Tässä muuten hauska vekotin: radioshaker
      http://www.radioshaker.com/

Homman nimi on se, että ensinnäkin täällä voi valita maan ja radioshaker antaa sen valtion asemat kuunneltaviksi. Ja näitä on paljon.

Sivussa on tuo itse "shaker", eli ravisuttaja, sekoitin, tai millä nimellä tuota kutsutaan.
      Sitä kun klikkaa, se heittää näytille sattumanvaraisia eri maiden radioasemia. Hauska.

Täältä siis löytyvät myös Israelin kaikki radioasemat. (Tämä on media-ketju.)
      *

• Lindu
    • Lindu

Laitetaan vielä tämäkin: ipl, eli Internet Public Library, jossa mm. maailman sanomalehdet, myös Israelin:

http://www.ipl.org/

*

• Lindu

Israelin mahdollisesta hyökkäyksestä Iraniin, JP tänään:

http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=284016

Mitä itse asiasta ajattelen? Uskon, minkä ratkaisun sitten tekeekin, Israel pääsääntöisesti toimii oikein. Israel ei hyökkää, ellei siihen ole pakottavaa tarvetta. Muutoin hyökkäys ei millään tavoin olisi hyödyllinen Israelille, se ei voita siinä mitään, paitsi: ennakoivasti suojelee, eli puolustaa omaa maataan ja kansaansa. Jos Iran ei olisi uhka Israelille, Israel ei hyökkäisi. Jos Israel hyökkää, sen on ollut pakko hyökätä, ensin. Tätä on sotilaallinen maanpuolustus.

Arabien päämäärä on jo vuosikymmeniä ollut "ajaa israelilaiset Välimereen ja hävittää juutalaiset maailmankartalta". Vielä tänäkin päivänä natsikoulutetut arabijohtajat huutavat netissä kuolemaa juutalaisille. Juutalaiset itse luonnollisesti ovat toista mieltä. 2WW:ssa juutalaisia murhattiin miljoonittain ja muu maailma oli hiljaa, kunnes lopulta Liittoutuneet päättivät toimia. Kiitos kuuluu käsittääkseni pääasiassa Neuvosto-Liiton puna-armeijalle.

• Lindu

Tässä on Israelin valtion juuret ja perustus, jonka mm. suomalaiset, foorumilla nk. äärioikeisto-"kristillis"-vapaasuuntaiset-ääriänkyrä-fundamentalistit (häpeäksi todellisille kristityille!) pyrkivät jatkuvasti kieltämään ja haluavat luoda Israelista hyvinkin äärioikeistolaista ja rasistista illuusiota, jossa onnistuneetkin, mutta joka pesii ja muhii ainoastaan heidän omissa änkyrä-aivokäyrissään, ei todellisessa juutalaisessa Israelissa, jota he eivät voi ymmärtää, eivätkä varsinkaan hyväksyä, kuten on nähty.

Israel perustettiin sosialismille, rakentajina pääasiassa itä-Euroopan maahanmuuttajat, siionistit, puna-armeijan kunniakkaat juutalaiset taistelijat. Tämän Israelin opin nuoruudessani tuntemaan, tämä on oikea Israel:

http://www.youtube.com/watch?v=oNBKNI6uw_k

http://www.youtube.com/watch?v=vJtIzhS4k1w&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5y6QlTG_L9o
        *

• Deronda
        Lindu kirjoitti:

Tässä on Israelin valtion juuret ja perustus, jonka mm. suomalaiset, foorumilla nk. äärioikeisto-"kristillis"-vapaasuuntaiset-ääriänkyrä-fundamentalistit (häpeäksi todellisille kristityille!) pyrkivät jatkuvasti kieltämään ja haluavat luoda Israelista hyvinkin äärioikeistolaista ja rasistista illuusiota, jossa onnistuneetkin, mutta joka pesii ja muhii ainoastaan heidän omissa änkyrä-aivokäyrissään, ei todellisessa juutalaisessa Israelissa, jota he eivät voi ymmärtää, eivätkä varsinkaan hyväksyä, kuten on nähty.

Israel perustettiin sosialismille, rakentajina pääasiassa itä-Euroopan maahanmuuttajat, siionistit, puna-armeijan kunniakkaat juutalaiset taistelijat. Tämän Israelin opin nuoruudessani tuntemaan, tämä on oikea Israel:

*

Edustamasi "ennen oli kaikki paremmin" ajattelu on tällä palstalla liiankin tuttua. Israelin vallankahvassa tosiaan oli vasemmisto pitkään, mutta kannattaa muistaa myös oikeistosionistien olemassaolo. Israelin vasemmiston toimia on syytä tarkastella yhtä kriittisesti kuin oikeistohallitustenkin toimia. Länsirannan siirtokunta-asuttaminenkin tapahtui suurimmaksi osaksi vasemmiston kaudella. Nykytilanteessa oikeistolla on periaatteessa paremmat lähtökohdat raihan rakentamiseen kuin vasemmistolla.

Jos se vanha Israel oli mainitsemasi "oikea Israel", niin mitä mieltä olet nykyisestä? Kyllä minua viehättää myös nyky-Israelissa monet piirteet. Voisit myös luopua leimaamisesta. On ala-arvoista keskustelua luokitella jo etukäteen erilaisten mielipiteiden edustajat typeriksi. Niin ala-arvoisen käytöksen jättäisin KTS:lle.

Yhden neuvon annan. Jos tosiaan myötäilet Israelin vasemmistoa, niin vaihda ainakin se Jerusalem Post pois. Kun vertaat sitä Ha´aretziin, niin huomaat selvän sävyeron. Ei ole kovinkaan uskottavaa propagoida vasemmiston puolesta reilusti oikeistolaisella materiaalilla. Kyse on sinun uskottavuudesta.

• Lindu
        Deronda kirjoitti:

Edustamasi "ennen oli kaikki paremmin" ajattelu on tällä palstalla liiankin tuttua. Israelin vallankahvassa tosiaan oli vasemmisto pitkään, mutta kannattaa muistaa myös oikeistosionistien olemassaolo. Israelin vasemmiston toimia on syytä tarkastella yhtä kriittisesti kuin oikeistohallitustenkin toimia. Länsirannan siirtokunta-asuttaminenkin tapahtui suurimmaksi osaksi vasemmiston kaudella. Nykytilanteessa oikeistolla on periaatteessa paremmat lähtökohdat raihan rakentamiseen kuin vasemmistolla.

Jos se vanha Israel oli mainitsemasi "oikea Israel", niin mitä mieltä olet nykyisestä? Kyllä minua viehättää myös nyky-Israelissa monet piirteet. Voisit myös luopua leimaamisesta. On ala-arvoista keskustelua luokitella jo etukäteen erilaisten mielipiteiden edustajat typeriksi. Niin ala-arvoisen käytöksen jättäisin KTS:lle.

Yhden neuvon annan. Jos tosiaan myötäilet Israelin vasemmistoa, niin vaihda ainakin se Jerusalem Post pois. Kun vertaat sitä Ha´aretziin, niin huomaat selvän sävyeron. Ei ole kovinkaan uskottavaa propagoida vasemmiston puolesta reilusti oikeistolaisella materiaalilla. Kyse on sinun uskottavuudesta.

Itseasiassa en minä propagoi minkään erityisen liikkeen puolesta, enkä vastusta Israelin demokraattisesti valittua hallitusta, enkä väitä, että vain Israelin vasemmisto olisi kaikessa oikeassa.

Minulla ovat ihanteeni ja sankarini, kuten pääministeri Golda Meir, puolustusministeri Moshe Dayan ja joiden kunniaksi aiemmin talvella laittamassani ketjussa tämän foorumin fundamentalistiset "ääriänkyrät" teilasivat heidät täysin, mm. nimitellen rakasta Goldaa jumalattomaksi ateistiksi, jota en anna anteeksi. Kyseisissä ketjuissa pyrittiin mustamaalaamaan heidän maineensa, mitätöimään heidän kunniansa.

En ole vuosikymmeniin päässyt käymään Israelissa, joten minulle Israel on aina se Israel, joka kasvatti minut 1970-luvulla. Nämä puheeni ovat paljolti sen kaiken toistoa, jota juutalaiset vasemmistolaiset, euroopan punikit, mm. kibbutznikit, opettivat meille, keittiöllä tiskatessa, appelsiineja poimiessa, leiritulilla istuessa, marssiessa, vuorenrinteitä kiivetessä, arabien hyökätessä.

Minulla on se asenne, mieli, ajatus ja ihanne, jonka siellä omaksuin. Minusta tuli siis sen ajan israelilainen. Olen uskottava tai en, minulla on usko ja minä uskon Israelin Jumalaan, sekä Israeliin.

• KTS (Ei kirj.)
        Lindu kirjoitti:

Itseasiassa en minä propagoi minkään erityisen liikkeen puolesta, enkä vastusta Israelin demokraattisesti valittua hallitusta, enkä väitä, että vain Israelin vasemmisto olisi kaikessa oikeassa.

Minulla ovat ihanteeni ja sankarini, kuten pääministeri Golda Meir, puolustusministeri Moshe Dayan ja joiden kunniaksi aiemmin talvella laittamassani ketjussa tämän foorumin fundamentalistiset "ääriänkyrät" teilasivat heidät täysin, mm. nimitellen rakasta Goldaa jumalattomaksi ateistiksi, jota en anna anteeksi. Kyseisissä ketjuissa pyrittiin mustamaalaamaan heidän maineensa, mitätöimään heidän kunniansa.

En ole vuosikymmeniin päässyt käymään Israelissa, joten minulle Israel on aina se Israel, joka kasvatti minut 1970-luvulla. Nämä puheeni ovat paljolti sen kaiken toistoa, jota juutalaiset vasemmistolaiset, euroopan punikit, mm. kibbutznikit, opettivat meille, keittiöllä tiskatessa, appelsiineja poimiessa, leiritulilla istuessa, marssiessa, vuorenrinteitä kiivetessä, arabien hyökätessä.

Minulla on se asenne, mieli, ajatus ja ihanne, jonka siellä omaksuin. Minusta tuli siis sen ajan israelilainen. Olen uskottava tai en, minulla on usko ja minä uskon Israelin Jumalaan, sekä Israeliin.

No Haarez löytyy joka tapauksessa täältä:

http://www.haaretz.com/

• Chavera Lindu

No Haarez löytyy joka tapauksessa täältä:

http://www.haaretz.com/

Kiitoksia, chaver kootee.

• Eräs81
        Lindu kirjoitti:

*

"..puna-armeijan kunniakkaat juutalaiset taistelijat."

Surullista, että olet ylpeä Stalinin puna-armeijan murhaajista. Heidän tekonsa (myös Suomea vastaan sodan ja partisaanien kautta) olivat yhtä kauheita kuin holokausti. Onneksi iso osa maailman juutalaisista on eri mieltä kanssasi.

"Israel perustettiin sosialismille.."

Israelia ei myöskään perustettu millekään tietylle poliittiselle ideologialle, vaan juutalaisten kansalliseksi kodiksi etnisistä, kulttuurisista ja ideologisista taustoista riippumatta.

• näin Tanakhissa

Oh hoh.

Onko Israel sinun pelastajasi???

Tanakh kyllä sanoo, että vain Yeshuassa on pelastus:
      Jes 49:26
      "Minä Herra, olen sinun pelastajsi, eli Yeshuasi!

Jes 62:11
      "Katso, sinun Yeshuasi tulee..."

• Lindu
    • Lindu
      • KTS (Ei kirj.)

Näitä on kaikenlaisia rähinäjengejä joka kaupungissa.

Ei niillä ole mitään merkitystä.

• Lindu

Näitä on kaikenlaisia rähinäjengejä joka kaupungissa.

Ei niillä ole mitään merkitystä.

Emminä sillä linkittänytkään.

Yritän ja tarkoitus on, että yritämme linkittää, tähän ketjuun päivän puheenaiheita Israelin yhteiskunnassa ja mediassa.

Siellä näyttää nyt mm. tämä puheenaihe olevan ikäänkuin tapetilla. Selväähän on, että kaljupäisiä maiharipusakkaporukoita on kaikissa maissa ja jokainen uskoo taistelevansa oikean asian, isänmaansa, puolesta, joka on aina kunnioitettavaa.

Emminä myöskään väittänyt tuomitsevani tätä tekoa, en väittänyt mitään. Lukekaa tarkkaan, mitä todellisuudessa kirjoitan ja mitä en kirjoita, täällä on "luultu" minusta ihan riittävästi.

Minulla on ihan täysi ymmärrys kaljupäitä kohtaan. He ajattelevat isänmaallisesti ja kaapumunkit edustavat heille juutalaisuuden ikiaikaisia vihollisia. Ovatko he tänäpäivänä sitä todellisuudessa, en tiedä, mutta se mielikuva minulla on, että kristilliset kirkot ovat rauhoittuneet. Historiasta on opittu.

• Lindu
    • Goldele*

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe