Maksatko kirkollisveroa?

johannes

Matteuksen evankeliumissa on kertomus joka paljastaa Jeesuksen suhtaumisen kirkollisveroon (Matt.17:24-27):

Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat:
"Eikö teidän opettajanne maksa temppeliveroa?"
Hän [Pietari] sanoi:
"Maksaa."
Ja kun hän [Pietari] tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi:
"Mitä arvelet, Simon [Pietari]? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?"
Ja kun hän [Pietari] vastasi:
"Vierailta"
,sanoi Jeesus hänelle:
"Lapset ovat siis [verosta] vapaat. Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi." (Matt.17:24-27)

Jeesuksen opetus on seuraava: Seurakunta on temppeli (1Kor.3:16), jonka isäntä on Jumala. Mutta ei Jumalan temppelissä (seurakunnassa) peritä kirkollisveroa niiltä jotka ovat Jumalan lapsia, vaan ainoastaan vierailta, eli niiltä jotka eivät Jumalaa tunnne. Jumalle vieraat, ne jotka eivät ole hänen omiaan, maksavat kirkollisveroa. Jumalan lapset ovat kirkollisverosta vapaat. Yhteys Jumalaan on nimittäin ilmainen. Jeesus käskikin seuraajiensa levittää Jumalan Sanaa ilmaiseksi.

"Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." (Matt.10:8)

Seurakunta ottaa vastaan ainoastaan vapaaehtoisesti annettuja lahjoituksia. Seurakunta ei kerää veroa, eikä vaadi tai käytä verovaroja. Lähimmäisenrakkaus ei ole alistamista eikä perustu rangaistuksen pelkoon (1Joh4:18, Room.13:10). Verot sen sijaan kerätään miekalla, kiinni-oton ja rangaistuksen uhalla.

"Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta" (1Joh.4:18)

"Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus [Mooseksen] lain täyttämys." (Room.13:10)


Jeesus opetti 'Älä varasta' (Matt.19:18), tai 'Älä toiselta anasta' (Mark.10:19). Tämä tarkoittaa ettei meillä ole oikeutta ottaa toisilta sitä mitä he ovat työllään ansainneet.
Sosialisti-kristityt vetoavat siihen että alku-kristityt antoivat varojaan yhteisomistukseen(Ap.t. 4:34-35). Vaikka kristyillä olikin yhteistä omaisuutta sitä ei kuitenkaan kerätty veroina (miekalla). Yhteisen omaisuuden kerääminen perustui aina vapaaehtoisuuteen, ja uskovat kunnioittivat toistensa omistusoikeutta mikä käy ilmi mm Pietarin sanoista

Ap.t.5:4 Eikö se [maatilan hinta] myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun?

Ev.lut. kirkon verotusoikeus on anti-kristillinen käytäntö ja on perua katolisen kirkkolaitoksen ajoilta. Se että ev.lut. kirkko on nyt nyky-ajalla sallinut kirkosta eromisen ei muuta sitä tosiasiaa että ev.lut. kirkko antaa muodollisen siunauksensa pakottamiselle ja valtiokirkon verojärjästelmälle. Ja veroja maksavat nekin jotka eivät kuulu kirkkoon, esimerkiksi yritys ja yhteisöveron muodossa. Hyvä on kuitenkin aina muistaa että päinvastoin kuin meidän valtionkirkkomme, alkuseurakunta ei kerännyt veroja tai tullia, ei ryöstänyt, tai muutenkaan uhannut ihmisiä rangaistuksella saadakseen rahaa.




http://wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

2Kor. 6:15-17

Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias."

Ilm.18:4

"Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa."

Luuk. 9:5

"Ja missä eivät ota teitä vastaan, siitä kaupungista lähtekää pois, ja pudistakaa tomu jaloistanne, todistukseksi heitä vastaan."

Jer.51:6

"Paetkaa Baabelista ja pelastakoon kukin henkensä, älkää hukkuko sen syntiin."

Luuk. 17:31

"Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin. Muistakaa Lootin vaimoa!"

http://wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

2

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No chance in HELL

      ENKÄ MAKSA. Kirkko on maailman suurin kusettajajärjestö. Ei tipu rahaa sellasille kusipäille.

    • eikös vaan

      Kirkollisvero on SAATANASTA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2166
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1719
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      146
      1642
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe