Kuinkqahan monia vanhuksia ulkoilutetaan vastan näiden tahtoa?

MITEN ON?

Huonokuntoisena ollessani, olen monasti tullut ajatelleeksi, kun niin useasti hehkutetaan vanhusten ulkoiluttamisesta, että onkohan ollenkaan tässä ulkoiluttamisvimmassa, koskaan tultu ajatelleeksi sitä, että kuinkahan monia vanhuksia mahdetaankaan ulkoiluttaa vasten heidän omaa tahtoaan?
Kun välillä vanhusten ulkoiluttamis ohjelmien yhteydessä näytetään kuvia noista vanhusten ulkoiluttamistapahtumista niin, näkee kuinka monet vanhukset ikäänkun roikkuvat pyörätuolsissaan, että pakosta tulee mieleen, että onkohan tuokin vanhus, jolla näkyy olevan kovin vaikeeta istua pyörätuolissa, raahattu ulos vastoin hänen omaa tahtoaan?
Kun on ihan yleistä, ettei vanhusten omilla mielipiteillä ole olemassa mitään merkitystä, että kysytäänköhän kertaakaan yhdeltäkään vanhukselta sitä, haluaako tämä lähteä ulkoilemaan?
Itse kun olen liikuntavammainen ja jos ulkoilisin, minun pitäisi ulkoilla pyörätuolin avulla. Mutta suurista ulkoiluhaluistani huolimatta, kun kipujeni vuoksi en pysty ulkoilemaan, että jos asuisin laitoksessa, ulkoilutettaisiinko minua väkisin?

17

332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karmeeta touhua

Kyllä varmaan. Näin se menee, useimmat eivät pääse vaikka haluaisivat. On myös mahdollista työntää sänkypotilas ulos, jos sängyssä on pyörät kuten sairaaloissa usein on. Sitten ne, jotka eivät halua, viedään väkisin... on tää kanssa. Mutta semmoinen fakta on, että jos ihminen ei enää osaa puhua/kirjoittaa tai muuten ilmaista tahtoaan, niin hän on sitten holhottava eikä voi enää päättää mistään itse. En usko, että hoitajat vievät väkisin ulos ketään, joka osaa sanoa ettei halua. Hoitajilla liikaa työtä muutenkin ja jokainen tehtävä vähemmän on plussaa.

• Lähihoitaja85

Meillä vanhainkodissa käy paikalliset eläkeläiset ulkoiluttamassa vanhuksia. Usein käy niin että kysytään omalla osastolla kaikki läpi "lähdetkö ulos?" myös "nyt kannattaa mennä siellä on todella ihana ilma!" Vastauksia satelee: en lähde. Piste. Joku vakituinen ulkoilija osastolla saattaa olla ja usein sinne ulos laitetaan dementikko joka ei sano/ymmärrä mitään. Laitoksisssa elää ihmisiä jotka eivät halua edes lähteä ulos.

Lehdetkin kirjoittaa näistä vanhustenhuollon ongelmista kun yöpaasto venyy yli 11h ja ulos ei pääse.. Nuo ovat pienimmät ongelmat. Isompia ongelmia on esim kun hoitaja ei osaa suomea tai ammattitaidommat keikkalaiset. (ja noitahan riittää lähes päivittäin...)

• Tahtotila / halu

Jos sulla on mukana "ammattitaidoton keikkalainen päivittäin" niin se oikea vikapää olet sinä. Kerrotko, ohjeistatko, ohjaatko työhön ja oman työpaikkasi tapoihin, paikkoihin ym. kaikkeen, mikä on tarpeellista, jotta työ onnistuu vieraalta?

Jos olet hyvä em. asioissa, vasta sen jälkeen auo päätäsi muiden ammattitaidosta.

Tottahan se on, että halut ulkoiluun menee, kun ei ikinä pääse ja valmistautuminen pikaiseen käväisyyn on vaivalloista, hankalaa ja joskus ylenmäärin vaikeaa. Silti ulos pitäisi ohjata mahdollisimman usein virkistymään ja vetämään henkeensä edes välillä jotain muutakin kuin ummehtunutta sisäilmaa. Se kirkastaa myös ajatuksenjuoksua, joten hoitajatkin ulos.

• Laahustaja sijainen

Jos on noin hyvä työntekijä kuin sinä,nii mitä niillä muilla sitten tekeekään,minäkin olen sinunlaisiasi neroja nähnyt,muut eivät osaa mitään.Kysynkin miksi vaki henkilökunta ei saa persettään ylös sieltä taukohuoneen tuolista ja lähtisivät näyttämään miten hommat tehdään tässä talossa,ei voi joku torvelo sijainen tietää missä järjestyksessä mennään kenenkin vanhuksen luokse kun ei tiedä talon tavoista mitään.Terve vaan ja onnea sullekkin.

• Niin, minä vanhus, pidän omaa hoitoani ajatellen kuolemaa parempana vaihtoehtona, kun vanhustenhoitolaitosta.
      Minun äitini asui vanhustentalossa elämänsä viimeiset, 20 vuotta, joten olen oikein hyvin perillä siitä, minkälaista vanhusten kohtelu vanhustentalossa on.
      Mitä huonompaan kuntoon äitini tuli sitä huonompaa hänen kohtelunsa oli.
      Ja valittaminen ei auttanut yhtään mitään, kukaan ei tullut puolustamaan minua ja äitiäni. Että tiedän sen, että Suomessa saa vapaasti kohdella vanhusta siten, kun kukin itse tahtoo.
      Ja huom. minulla ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia hoitaa äitiäni itse.
      Mutta tuon 20 vuoden aikana minkä hän asui vanhustentalossa, minä kävin vähintään kerran joka viikko hänen luonaan.

• Hohhotihoijjaa

Siis kerran viikossa kävit.. Hienoa! Siinä sitä jo näkee ihan kaiken, mitä hoitajan työhön kuuluu ja mitä kaikkea äitisi KAIKKIEN muiden hoidettavien kanssa pitää aamuisin, päivisin, iltaisin ja öisin tehdä. Usko minua: Näet vain pikkuruisen osan koko hommasta. Ja mitkä ne valituksen aiheet olivat? Jos äitisi kärsi muistisairaudesta niin älä nyt hyvä ihminen mene uskomaan ihan kaikkea, mitä hän kertoi! Toki paskaa hoitoakin Suomessa saa, mutta kannattaa joskus kuunnella kriittisesti.

• Hohhotihoijjaa kirjoitti:

Siis kerran viikossa kävit.. Hienoa! Siinä sitä jo näkee ihan kaiken, mitä hoitajan työhön kuuluu ja mitä kaikkea äitisi KAIKKIEN muiden hoidettavien kanssa pitää aamuisin, päivisin, iltaisin ja öisin tehdä. Usko minua: Näet vain pikkuruisen osan koko hommasta. Ja mitkä ne valituksen aiheet olivat? Jos äitisi kärsi muistisairaudesta niin älä nyt hyvä ihminen mene uskomaan ihan kaikkea, mitä hän kertoi! Toki paskaa hoitoakin Suomessa saa, mutta kannattaa joskus kuunnella kriittisesti.

Nin se vaan on, että sitä kun 20 vuoden ajan vanhustentalossa käy vakituisesti näkee ja kokee sen minkälaista palvelu vanhustentalossa on. Kokeilkaapa.
        Esim. äitini kuuden muun muistisairaan ihmisen kanssa siirrettiin kerran sellaiselle osastolle, missä ei ollut tuon vanhustentalon henkilökunnasta yhtä ainoaa ihmistä, paitsi remonttimies, jonka remontti tavarat olivat pitkin ja poikin osastoa ja jonka porakoneen ym, työäänien ja työ tavaroiden seassa nuo vanhukset, joilla monilla oli huono näkö jätettiin heitteille.
        Kaiken lisäksi äitini huonetta ei siivottu koko aikana ja huone oli niin kylmä, että äitini sairastui virtsatietulehdukseen. Ja kun minä vein hänen huoneeseensa lämpöpatterin, vanhustentalon henkilökunta ilmaisi olevansa tyytymätön siihen, kun vanhus sai huoneeseensa lämmintä.
        Tuolloin minä, pyysin useammalta taholta ihmistä, joka olisi käynyt paikanpäällä toteamassa sen, että nuo vanhukset oli jätetty heitteille, mutta mistään paikasta kukaan ihminen ei suostunut tuohon pyyntööni.
        Kun Hohhotihoijaa käy ensin 20 vuoden ajan vähintään kerran viikossa vanhustentalon eämää seurailemassa niin, tulee sen ilmaisemaan itseään.
        Kun kerrotaan vanhusten huonosta kohtelusta ja hoidosta, jos se ei olisi totta, niin maahamme ei olisi tarpeellista laatia erillislakia iäkkäitten kansalaisten hoidon takuuksi.
        Ja jos tässä maassa kunnioitettaisiin ihmisoikeuslakia, Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei olisi antanut Suomelle toista sataa langettavaa tuomiota ihmisoikeuksien rkkomisesta.
        SEn verran tutustuin mustisairaan ihmisen elämään, äitini potiessa tuota sairautta, ettei minulle tullut koskaan mieleen hänen puheittensa mukaan ketään arvostella.
        Mikä saa teidät puolustelemaan hoitajia? Kas ei ihmisiä jätettäisi huonot housuissa janoon ja nälkään laitoksissa kuolemaan, jos noita ihmisiä hoitaneet, tekisivät työnsä hyvin. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki hoitajat olisivat huonoja hoitajia, eikä sitä, etten tietäisi miten mahdottoman alityöllistettyjä laitoksissa ihmistenhoitajat ovat.
        Mutta en millään voi olla ihmettelemättä, miten joku suostuu työskentelemään sellaisessa ihmistenhoidossa, missä ihmisten hyvähoito on mahdottomuus?

• Hohhotihoijaa
        riittakerttuli kirjoitti:

Nin se vaan on, että sitä kun 20 vuoden ajan vanhustentalossa käy vakituisesti näkee ja kokee sen minkälaista palvelu vanhustentalossa on. Kokeilkaapa.
        Esim. äitini kuuden muun muistisairaan ihmisen kanssa siirrettiin kerran sellaiselle osastolle, missä ei ollut tuon vanhustentalon henkilökunnasta yhtä ainoaa ihmistä, paitsi remonttimies, jonka remontti tavarat olivat pitkin ja poikin osastoa ja jonka porakoneen ym, työäänien ja työ tavaroiden seassa nuo vanhukset, joilla monilla oli huono näkö jätettiin heitteille.
        Kaiken lisäksi äitini huonetta ei siivottu koko aikana ja huone oli niin kylmä, että äitini sairastui virtsatietulehdukseen. Ja kun minä vein hänen huoneeseensa lämpöpatterin, vanhustentalon henkilökunta ilmaisi olevansa tyytymätön siihen, kun vanhus sai huoneeseensa lämmintä.
        Tuolloin minä, pyysin useammalta taholta ihmistä, joka olisi käynyt paikanpäällä toteamassa sen, että nuo vanhukset oli jätetty heitteille, mutta mistään paikasta kukaan ihminen ei suostunut tuohon pyyntööni.
        Kun Hohhotihoijaa käy ensin 20 vuoden ajan vähintään kerran viikossa vanhustentalon eämää seurailemassa niin, tulee sen ilmaisemaan itseään.
        Kun kerrotaan vanhusten huonosta kohtelusta ja hoidosta, jos se ei olisi totta, niin maahamme ei olisi tarpeellista laatia erillislakia iäkkäitten kansalaisten hoidon takuuksi.
        Ja jos tässä maassa kunnioitettaisiin ihmisoikeuslakia, Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei olisi antanut Suomelle toista sataa langettavaa tuomiota ihmisoikeuksien rkkomisesta.
        SEn verran tutustuin mustisairaan ihmisen elämään, äitini potiessa tuota sairautta, ettei minulle tullut koskaan mieleen hänen puheittensa mukaan ketään arvostella.
        Mikä saa teidät puolustelemaan hoitajia? Kas ei ihmisiä jätettäisi huonot housuissa janoon ja nälkään laitoksissa kuolemaan, jos noita ihmisiä hoitaneet, tekisivät työnsä hyvin. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki hoitajat olisivat huonoja hoitajia, eikä sitä, etten tietäisi miten mahdottoman alityöllistettyjä laitoksissa ihmistenhoitajat ovat.
        Mutta en millään voi olla ihmettelemättä, miten joku suostuu työskentelemään sellaisessa ihmistenhoidossa, missä ihmisten hyvähoito on mahdottomuus?

No joo.. Et todellakaan näe metsää puilta. Saman koin, kun omaa omaistani hoidettiin 7 vuotta laitoksessa. Nyt tosin itse hoitajana ymmärrän asiaa vähän laajemmin. Että se niistä lämmittimistä ja muista hupatuksista. Veitkö todella Sähkölämmittimen muistisairaan huoneeseen????? Anna samalla tulitikut ja bensaa! Olisit ostanut lisähuopia tai hoitopaikan jostain muualta. Turha varmaan yrittää edes selittää.

• Hohhotihoijaa kirjoitti:

No joo.. Et todellakaan näe metsää puilta. Saman koin, kun omaa omaistani hoidettiin 7 vuotta laitoksessa. Nyt tosin itse hoitajana ymmärrän asiaa vähän laajemmin. Että se niistä lämmittimistä ja muista hupatuksista. Veitkö todella Sähkölämmittimen muistisairaan huoneeseen????? Anna samalla tulitikut ja bensaa! Olisit ostanut lisähuopia tai hoitopaikan jostain muualta. Turha varmaan yrittää edes selittää.

Niimpä niin, kaiketi te vanhustenhoitajana olisitte tuossa äitini kylmässä asumis tapauksessa, laittanut vielä kaiken kylmyyden lisäksi ikkunat auki. Kun valvontavirastolla, kuten "valelääkärin juttu" hyvin todistanee, ei ole olemassa mitään merkitsytä., kukaan ei syytetä, eikä potkuja työstään saanut siitä huolimatta, että tuli ilmi se, ettei niitä hommia, joita varten valvontavirasto on olemassa, oltu lainkaan hoidettu.
        Ja kun kaikissa vanhustenhoidon laiminlyönneissä riittää se, kun vedotaan kiireeseen.
        Että jos kaikki lääkärit ym ihmistenhoitajien työtä tekevät kieltäytyisivät toimimasta oloissa, missä on mahdottomuus voida hoitaa ihmisiä inhimillisellä tasolla, tämän maan hallituksen olisi, jos ei muun, niin ulkomaisen maineensa vuoksi pakko käyttää oman maamme kansalaisten hoitoon rahaa sen verran, että jokainen kansalainen tulisi hoidettua perusturvalakimme ja ihmisoikeuslakienmukaisesti hyvin
        Minä kun en näe mitään, mikä olisi riittävä syy siihen, kun ihmisiä hoidetaan huonosti.

• riittakerttuli kirjoitti:

Niimpä niin, kaiketi te vanhustenhoitajana olisitte tuossa äitini kylmässä asumis tapauksessa, laittanut vielä kaiken kylmyyden lisäksi ikkunat auki. Kun valvontavirastolla, kuten "valelääkärin juttu" hyvin todistanee, ei ole olemassa mitään merkitsytä., kukaan ei syytetä, eikä potkuja työstään saanut siitä huolimatta, että tuli ilmi se, ettei niitä hommia, joita varten valvontavirasto on olemassa, oltu lainkaan hoidettu.
        Ja kun kaikissa vanhustenhoidon laiminlyönneissä riittää se, kun vedotaan kiireeseen.
        Että jos kaikki lääkärit ym ihmistenhoitajien työtä tekevät kieltäytyisivät toimimasta oloissa, missä on mahdottomuus voida hoitaa ihmisiä inhimillisellä tasolla, tämän maan hallituksen olisi, jos ei muun, niin ulkomaisen maineensa vuoksi pakko käyttää oman maamme kansalaisten hoitoon rahaa sen verran, että jokainen kansalainen tulisi hoidettua perusturvalakimme ja ihmisoikeuslakienmukaisesti hyvin
        Minä kun en näe mitään, mikä olisi riittävä syy siihen, kun ihmisiä hoidetaan huonosti.

Eilen just tuttu vanhus kertoi, että täällä Loviisassa hänet on kahdesti yritetty tappaa. Sillä tutulla tavalla, jonka melkein kaikki tietävätkin: Sänky ikkunan alle ja ikkuna auki. Seurauksena keuhkokuume ja kuolema. Ikkunan sulkemispyyntöihin ei reagoitu mitenkään. Soitto lähiomaiselle toi tämän sulkemaan ikkunan. Ja sitten sama uudestaan...
        Nyt on päässyt parempaan paikkaan, mutta sielläkin rantaruåtsalainen bättre folk on kaikessa etusijalla.

• jk

kylä ulkoilutetaan väkisin

• 1+3

Missä vanhuksia ulkoilutetaan väkisin?

• Repikää omaishoitaja

Ei takuulla väkisin viedä ulos. Hoitajilla on niin kädet täynnä jotta voivat unohtaa ulkoilut. Aamiaisen ja iltapalan välillä eivät ehdi muuta kuin perushoitoa. Sitäkin voi kysyä, että kuinkahan moni _omaishoidettava_ pääsee koskaan ulos ;). Omaishoitoon ja laitoshoitoon pitää soveltaa samoja vaatimuksia!!!!!!! Lähipiirissä omaishoidettava ollut useita vuosia vain sisällä, että revitään siitä.

• Eivät halua ulkoilla

Omaishoidettavat monesti eivät itse halua ulos ollenkaan, eikä heitä voi viedä väkisin ulos.

• ERÄS VANHUS

Eipä olisi siitä asiasta pelkoa,sillä sinulle syötettäissiin lääkkeitä niin paljon että et tietäisi missä mennään,sillä hoito henkilö kunnasta on puutetta eivät ehdi eivätkä jaksa juosta jokaisen potilaan voivotteluita kuuntelemassa,saatika viemään wc:hen saisit vaipat haaroihisi jaa saisit olla niissä vuorokauden koska pitää säästää,säästää ja säästää.Ole huoleti siitä jos joudtuisit laitokseen ei sinulla olisi mitään hätää,sapuskankin saisit sitten kunhan se ehditään sinulle syöttää,mikäli et itse pystyisi syömään.Tämä on karua totuutta.Kannattaa joskus mennä vierailemaan vanhusten hoitolaitoksessa ja varsinkin siellä missä on todella huonokuntoisia vanhuksia ja dementikoita koska eihän heidän sanomaansa voi luottaa koska puhuvat mitä sattuu kun eivät muista mistään mitään.

• Luulo ei tiedon värt

No sinä et ainakaan ole vieraillut kovin monessa hoitolaitoksessa.

• ERÄS VANHUS
        Luulo ei tiedon värt kirjoitti:

No sinä et ainakaan ole vieraillut kovin monessa hoitolaitoksessa.

Ikävä kyllä mutta olen.Sitä on turha kieltää miten niissä toimitaan,vanhuksia hoidetaan todella alkukantaisesti,heistä pitää tehdä vuodepotilaita että laitos saa pitkäaikaisen ja pysyvän rahoittajan,sillä aika monessa paikassahan vanhukset maksaa aivan itse oman hoitonsa ja lisään senkin että juuri ne vanhukset jotka eivät kykene pitämään puoliaan niin heidän hoitonsa onkin sitten keskitysleiri luokkaa.Kakkavaipat tursuu kakkaa koska niitä ei ehditä vaihtaa,eikä niitä säästöjen takia saa vaihtaa kovin usein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6984
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      109
      3588
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2920
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2618
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2233
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      361
      1885
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1820
    8. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      12
      1768
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1728
    10. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      51
      1586
    Aihe