VT 18 kehityksen jarru

Ähtärissä.

Väätäiskylän mutkainen valtatie 18 on suurin jarru Ähtärin kehitykselle Keski-Suomesta katsottuna.
Ei viitti ajalla kippuraa tietä eläintarhaan ja Keskiselle.
Turismi kärsii ja venäiset ajelevat mieluummin muualle.

152

4701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (o) x kk/ 3

      pääsehän keski-suomesta Ähtäriin muitakin teitä. Ei tiet ole este kehitykselle. Kuntalaiset kun lopettavat toistensa mollaamisen tarkoitan etupäässä kuntapäättäjiä eli poliitikkoja myös näillä palstoilla silloin voisi alkaa rakentaan uutta kehitystä.
      Yleensäkkin sellainen toisen kadehtiminen pois, ja keskitetään hankinnat omaan pitäjään.

      • Etseristä

        Aamen! Kerrankin edes YKSI asiallinen ja asialinjalla oleva kirjoitus tällä palstalla!


      • mistä kierrät

        tule soinista päin kipuraa ja kuoppaa ja ajouria ettei todellakaan viitsi ähtäriin ajella


      • eri arvoisia kuntal

        milloin olet ajellut itä-ähtäristä päin ähtäriin.kuoppaa soraa ym.


      • Anonyymi
        eri arvoisia kuntal kirjoitti:

        milloin olet ajellut itä-ähtäristä päin ähtäriin.kuoppaa soraa ym.

        Mikko oikeisiin töihin.


      • Anonyymi

        Sais ny ekaks tuon ostolantien kuopat pois.
        Palkkiperäntie on kuin perunamaata.
        Viellä jotai metsäteitä VT 18, kun oikeat tiet ovat hoitamatta


      • Anonyymi
        eri arvoisia kuntal kirjoitti:

        milloin olet ajellut itä-ähtäristä päin ähtäriin.kuoppaa soraa ym.

        Turismi vaatii kunnon tien.


    • ripulikesä

      MITÄ!!!! vain yksikö!?

      • realismi on mollausta

        Ei yhtään.


    • Säteileekö

      No mutta sehän on kotoisaa venäläisille, kun pidetään tiet yhtä huonossa kunnossa kuin sielläkin syrjäkylillä. Lisäksi autioitunut kylä tyhjine ja ränstyneine liikekiinteistöineen täydentävät autenttista Tsernobyl-tunnelmaa.Eikä ole säteilyvaaraa-ainakaan päättäjien älynlahjoissa.

      • positiivinen aivotoimint

        Ei ne ymmärrä jäädä pois vaikka ei ääniä tulisikaan.Sivuun on kasvatettu jo seuraajia.Jos on 24v voi silti olla 108 vuotiaan aivotoiminta.Jos on viellä verenkirousta kepun suuntaan se olis sukurasite.Ahterissa tietysti kok ja tunarit =demarit kasvattaa myös sisäpiiriin uusia kehityksen estämiseksi upeita yksilöitä.Tyhjästä lipustani oikeusministeriö tulkitsee kunnan pakkoliitos tarpeen.


      • Anonyymi
        positiivinen aivotoimint kirjoitti:

        Ei ne ymmärrä jäädä pois vaikka ei ääniä tulisikaan.Sivuun on kasvatettu jo seuraajia.Jos on 24v voi silti olla 108 vuotiaan aivotoiminta.Jos on viellä verenkirousta kepun suuntaan se olis sukurasite.Ahterissa tietysti kok ja tunarit =demarit kasvattaa myös sisäpiiriin uusia kehityksen estämiseksi upeita yksilöitä.Tyhjästä lipustani oikeusministeriö tulkitsee kunnan pakkoliitos tarpeen.

        Huolestuttavaa jos kloonaus on jo noin pitkälle edennyt ?
        Onkohan se nyt edes sopivaakaan, eikö yksilöitä pitäisi voida erottaa jotenkin toisistaan ?
        Ainakin yksipuoliselta ja kapea-alaiselta jo kovin vaikuttaa,
        Onkohan miten pitkäänkin jo jatkunut ?


    • .

      .

    • tehkää jotain

      Edes Väätiskylän tien kaksi pahaa mutkaa on oikaistava heti.

      • Ihhaa ihhaa

        Tuota se ex-liikenneministeri Raimo Vistbacka jo aloitti huutamaan, nyt ei ole tällätienoolla sille huudolle jatkajaa. Nuo tuuleen huutaat ei lohtua tuo..
        Osta poika hevonen, sillä pääset.


      • 45+8+04
        Ihhaa ihhaa kirjoitti:

        Tuota se ex-liikenneministeri Raimo Vistbacka jo aloitti huutamaan, nyt ei ole tällätienoolla sille huudolle jatkajaa. Nuo tuuleen huutaat ei lohtua tuo..
        Osta poika hevonen, sillä pääset.

        ettekö yhtään seuraa, täällä vaa marajatte, uusi tielinjaushan on käynnissä!


    • No Way

      Aivan sama, millaisen monikaistaisen tien tekisi, Ähtäri on ja pysyy umpiona niin kauan kuin kunnassa kähmitään sisäpiirissä kaikki asiat.

      • retse

        Kerro meille tietämättömille ketkä kähmii ja mitä?


    • Väärä suunta

      Miksi Ähtäriin pitäisi päästä ? Ähtäristä pitäisi päästä.

    • koneelle töitä

      Heti edes kaksi mutkaa suoraksi-----toinen lähellä Myllymkeä ja toinen järven kohdassa kuntien rajalla.

      Suomen kettumaisin "valtatie"

    • .

      .

      • .

        juuri näin!


    • koneet seisovat

      Hyvä työllisyyskohde.

      • järkikin jumiss....

        Mullakin seisoo,,,


    • työllisyystyömaa

      Multian nimi pitäisi olla Mutkia.

    • valtatie ???????????

      mutkia ja taas mutkia

      • t+0

        kerro jykälle ja jutalle


    • ...

      .

    • mutkat väärässä paik

      Venäläinen kaipaa suoraa tietä ja mutkaista laskumäkeä.
      Kumpaakaan ei Ähtäristä löydy.

    • Sofia Peränne

      Aloittaja on oikeassa. VT 18 on saatava pikaisesti kuntoon. Ähtärissä on nyt kaikesta päätellen pitkästä aikaa hyvä ja eteenpäin pyrkivä meininki. Ne harvat jotka täällä keskustelupalstoilla Ähtäriä mollaa eivät ole vissiin liiemmin muualla käyneet. Matkailussa ja teollisuudessa syntyy koko ajan uutta yritystoimintaa. Hyvän Sairaalan puolesta taistellaan.
      Toivoisin tänne palstoillekin enemmän positiivista henkeä eikä aina toisten mollaamista. Oma epäonnistuminen ja katkeruus paistaa monesta kommentista läpi.

    • Mää en oo Peränteelt

      Tää Peränteen Sofia on sama mies, joka kirjoittelee eri nimimerkeillä aina joutavia puolustuslässynlässynlää-kirjoituksiaan kaikista esilleotetuista ongelmista.Hänen todellisuudentajunsa Ähtärin asioista on hämärtynyt .Tällaiset kaverit kannattaa jättää omaan arvoonsa.

    • ...

      .

    • Tiedetään todellisuu

      Taitaa olla niitä lahonneen halkokasan kannattajia taikka vähintään kommentit kertoo lässytyksestä päätännässä, joka ei kestä arvostelua saatikka esille ottoa.

    • liian kovat mutkat

      2 km Myllymäeltä ja Tuhkisaa järvien välissä on sellaiset kettumaiset mutkat, että venäläiset ym. ajavat koko ajan penkkaan.

      Niitä paikkoja vois liikennemerkein lisää varoittaa. 2 kpl.

    • Kyllösen puheilla

      Kuurtaneelta se tie menee

    • yrdt7kdf

      Kuuluuko Ähtäri eteläpohhjanmaahan vaiko keskisuomeene.? Niinku teirän omasta mielestänne, kumpaan suuntaan mielummin lährette . Kumpi on tutumpaa paikkaa, jyväskylä vai seinäjoki.

      • Anonyymi

        EP saa pitää hyvänää
        Tie vie silti Haapamäen kautta Jyväskylään vaikka tie ei hyväs kunnossa
        Multian tie iha paska ajaa ollu uudesta asti


    • Siansaparo Jyskään

      Seinäjokeen mennään, kun Jyväskylään on niin kippura tie.

    • Kyllä

      Keski-Suomeen mennään. Onhan tuo Keuruu lähempänä ku jussipaitojen ladot keväisellä tulvapellolla. Ei tarvita tielinjauksessa kuin suora viiva Myllymäeltä Keuruulle siihen Liiterin nurkalle niin mä oon tyytyväinen.

    • Väätäiskyläntiellä.

      2 PAHAA mutkaa pitää heti oikaista.

    • kippura valtatie

      Turistit menevät Härmään ja Seinäjoelle sekä Vaasaan kun Ähtäri on motissa.

      • riiseli

        Yhdestä tiestä tuollainen poru. Tuleehan tänne muitakin teitä.


    • Koneille töitä.

      Väätäiskylän tiellä oli eilen kaivinkone.
      Joko pahojen mutkien korjaus alkaa ?

    • Tiet poikki

      vaihtakaa jo päätäjät levyä. Tuota samaa vollotusta yhdestä tiestä

    • kippura ja kapea

      Kuin armeijan sulkeisissa: Ylös, alas, sivulle.

      Surkein "valtatie" valtakunnassa.i

      Muka Valtatie 18 ???

      • Näivetetty Ähtäri

        Poikki vaan sekin tie.
        Eiköhän ne hevosilla pääse viellä silläkin tiellä.


    • ylös alas sivulle

      Valion maitoautot kirnuavat voita Väätäiskylässä.

    • myllymäki keuruu

      Paras ajatus on tehdä uusi tie vanhan hyvä jatkoksi myllymäeltä suoraan keuruulle. Helpottaisi kaikkia tahoja. Niin Ähtäriläisiä, Keuruulaisia, turisteja, mökkiläisiä jne. Ähtäriläisten ja keuruulaisten intressit voisivat hyvinkin kohdata tällaisessa yhteishankkeessa. Molemmat Kunnat tarvitsisivat tuon tien ehdottomasti. Laitetaan asiaa porukalla eteenpäin.

    • juketsi

      toisaalta jos molemmissa kunnissa alettas ajamaan asiaa tosissaan niin ei siihen kansanedustajia tarvita. varmasti tie tulisi kun riittävästi porukkaa asian takana ja perusteet riitttävät. (kuten tässä asiassa olisi).

    • KEHITYKSEN JARRU.

      Valtatiellä 18 kuin armeijan sulkeisissa:

      Ylös - alas - sivulle.


      Valion maitoautot Jyväskylästä, kirnuavat maidon juustoksi Väätäiskylässä.

      • Turhaa vouhotusta

        Turhaa koko tie. Ei sinne ole liikennettäkään. Luukku kiinni Ahteriin


    • keuruunmiez

      Kuka se tiehankkeen jarru on? Uusi tie kuntoon myllymäen kautta ja sassiin.

      • hllljkjh

        Kyllönen.


    • bertter

      Olikos se uusi tie myllymäen kautta linjattu jo valmiiksi?

    • kahteen hiileen

      Suunnitelmat ovat kyllä valmiit.
      Jyväskylä hommailee vain Oulun valtatietä.

    • ...

      ...

    • rekkamiess

      ei tuu rahaa uusiin väyliin! saataisiin edes vanhat pidettyä kunnossa!

      • Anonyymi

        Tuossa oli järkevä lause, Kun saataisiin nämä vanhat tiet pidettyä kunnossa. Mitä järkeä on tehdä tuonne korpikyliin tietä josta asukkaat vähenee voimakkaasti. Kahden kymmenen vuoden kuluttua Suomi näyttää kovin toisenlaiselta .


    • TEILLE

      RAHHOOOOOO
      Tekee Väätäiskylän MUTKAkylätiellä nyt PAHHOOOOO.

    • karisma

      up up. tie keuruulle kunton ja sassiin

    • Siis Multiallesuoraa

      Väätäiskyläntiellä 2 pahinta mutkaa Tuhkiossa ja turvekylässä.

      Ne heti suoriksi-----turismi vaatii tekoja.

    • Ylös , alas

      sivulle----ojaan.
      Ikuinen odotus,
      Rahojen Kreikkaan kadotus.


      Jyväskyläisiä ei kiinnosta kuin nelostie.

    • Vain päällystetty

      metsäautotie valtatienä.

      • w w w w

        on liikaa


    • Z Z Z Z

      koko ajan

    • ketuttaa

      S S S S

    • En halua ajaa

      Ähtäriin VUORISTORATAA.

      TUHKIOSSA JA KIUASPERÄLLÄ VT 18:lla HETI PARI PAHAA MUTKAA remonttiin.

    • KUIN

      rallitie jyrkkine mutkineen.

    • Jyväskyläisiä

      ei kiinnosta länsi.

    • TUHKIOSSA

      liian tukkoista.
      Kaksi wittumaista jyrkkää mutkaa.

      Valion maidosta tulee rekoissa kirnupiimää.

    • suski098

      myllymäeltä tie keuruulle. uusi linjaus ja päällyste. toisi paljon iloa/hyötyä molemmille kunnille ka edesauttaisi tulevaisuutta kun ähtäri ja keuruu liittyy yhteen ja mauodostaa kovan parivaljakon.

    • Tienrakennus

      hyvää elvytystä nyt "lama-aikana"
      Pyörät pyörimään.
      Työttömyys wituttaa.

    • Pian rahaa

      löytyy tienrakentamiseen.
      Valtava säätäminen loppuu.

      Silloin tiesuunnitelmat pitää olla valmiit.

    • ELVYTYSTÄ

      Valtatie 18 Seinäjoki‐Alavus‐Ähtäri
      Valtatie 18 Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään on yksi maamme tärkeimpiä itä‐länsisuuntaisia poikittaisyh‐
      teyksiä. Tien vaikutuspiirissä on useita alueidensa vireitä keskuskuntia (Alavus, Ähtäri). Valtatielle 18 toteutet‐
      tiin Seinäjoen pohjoinen ohitus, jonka myötä valtatie 18 liittyy valtatiehen 19 raviradan itäpuolella Pultran eri‐
      tasoliittymässä. Tästä valtatie 18 jatkuu Veneskoskelle ja edelleen Alavudelle yhdistyen alisteisesti maantiehen
      672. Alavudesta itään sijaitseva Tuurin kauppakylä on valtakunnallisesti merkittävä kauppakeskittymä, jonne
      kohdistuu merkittävästi liikennettä. Lisäksi Ähtäristä itään Jyväskylään on yksi ongelmallisimmista tien osuuk‐
      sista. Mahdollisesta uudesta linjauksesta Ähtäristä Multialle on aloitettu EU:n tukema NECL II (North East Carco
      Link) ‐hanke. Tärkein vaihe on saada juuri Multian oikaisu aikaiseksi. Se on kustannuksiltaan kuitenkin mittava ja
      vie suunnittelutöineen paljon aikaa sekä kohdistuu pääosin Keski‐Suomen alueelle.
      Valtatie 18 on vilkkaasti liikennöity Laihialta Veneskoskelle liikennemäärien ollessa 3500–8300 auton välillä sekä
      Alavuden ja Töysän välillä 4900–6100 autoa vuorokaudessa. Liikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2030
      mennessä 30 %.
      Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin
      alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnetto‐
      muusriski. Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 lii‐
      kenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty
      valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐
      le

      • tie-doton

        kyllä kepu tietää!


      • J. Arrumies

        On tuolla Veneskoski-Alavus välillä sentään meleko tuore päällyste.
        Ja se on suhteellisen tasaasta ajella.

        Vaan ajappa Myllymäki-Väätäiskylä väliä, siällon päällyste kuin mukulakiveä joka on laitettu Linnanmäen vuoristorataan. ;)


    • RAHAA ELVYTYKSEEN

      Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnettomuusriski.

      Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 liikenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐

    • Turistitulva..Tulossa

      Riittäisi kun korjattaisiin tärkeimmät kohdat, ainakin näin alkuunsa. Laihian kohtahan tulee nyt kuntoon kovaa vauhtia. Mun mielestä tuo Ylistaron risteys pitäis tehdä uudestaan, liikennevirta kuitenkin pääsääntöisesti menee kohti Seinäjokea. Eli muuttaa risteys niin, että suoratie menee Seinäjoelle ja kääntyvät kohti Lapuaa. Sen jälkeen voisi tehdä tuon Seinäjoki-Alavus välin kuntoon, eli sen Kouran oikaisun joka nyt on jo karttaankin merkitty. Näillä parannuksilla pärjättäisiin jo oikein hyvin. Alavudelta Ähtäriin on varsin hyvä tie, olkootkin että Tuurissa tulee hieman hidastusta. Mutta toisaalta suurin osa liikenteestä on käytännössä Tuuriin menossa, harva menee ohi. Ähtäristä itään päin taas on niin vähän liikennettä, että se joutaakin kiertää Väätäiskylän kautta.

      Valtatie 18 pitäisi nähdä enemmänkin seudullisena tärkeänä pääväylänä välillä Ähtäri-Seinäjoki-Vaasa. Ähtäristä Jyväskylän suuntaan tällä tiellä ei ole paljoakaan merkitystä, joten sinne itään ei kannata satsata, ainakaan ensivaiheessa. Se on sitten eri asia, mikäli liikennemäärät rupeaisi jostain syystä lisääntymään Ähtärin itäpuolella, mutta epäilen kyllä sellaista, olkoot vaikka viivottimella vedetty tie, niin siitä huolimatta ei tuolla itäpuolella vaan sitä liikennettä ole eikä tule.

      Jotkut väittää että liikenne Jyväskylästä Vaasaan kulkee sinistä tietä pitkin Lapuan kautta, ja siirtyisi Vt18:lle jos se olisi parempi. Käytännössä kuitenkin Jyväskylä-Vaasa liikennettä on mitättömän vähän. Liikenne Jyväskylästä suuntautuu lähinnä Helsingin, Tampereen, Oulun ja Kuopion suuntiin. Vaasasta taas liikenne suuntautuu Etelän suuntaan sekä Seinäjoelle ja jossain määrin Kokkolaan. Ylipäätään koko Suomen liikenne on etelä-pohjois voittoista, poikittaisliikennettä on lähinnä Etelä-Suomessa, sekä Tampereen kohdalla. Tälläkin perusteella Valtatie 18 pitäisi nähdä seudullisesti tärkeänä, ja unohtaa valtakunnallisuus. Tietynlainen kehityskäytävä on kuitenkin olemassa Ähtäri-Seinäjoki-Vaasa välillä, ja juuri sitä väliä pitää kehittää. Jyväskylällä on aivan muut suunnat mielessä. Pullopersekylät siinä välissä on se ja sama mitä teitä ne ihmiset ajelee.

      • TärkeinTuristitie

        Uusi hyvä näkökulma, että Vt18 onkin tärkein seudullinen turistitie välillä
        Vaasa Seinäjoki Tuuri Ähtäri.
        Väylä pitäisi saada valtatietasoiseksi, eikä kylätietasoiseksi.
        Keski-Suomalaisia on turha odottaa kun he huseeraavat vain Vt 4 moottoritieksi.


    • Kautokuru

      Äänekosken sellutehdas tarvitsee puuta paljon Ähtäristä ja sen lähikunnista sen takia tiet pitäisi saada kuntoon.

      • KansaivaellusAlkas

        Turistit ryntäävät Ahtariin.
        Ovatko puitteet ja tiet kunnossa ?
        Berneri näyttää bandalta, tuleeko hänkin.


    • Kylläkulkee

      Lopettakaa jo tuo tievalitus. Äänekosken biotuotetehdas on saanut raaka-aineensa, ei ole ollut ongelmaa. Onko tie niin täynnä, ettei kaksinkertainen määrä ajoneuvoja mahtuisi? Ei ole. Olisihan uusi tie ihan kiva, mutta ei se näköjään välttämätön ole. Jos tietä perustellaan turismilla, turismin pitää maksaa myös osuutensa tien kuluista.

    • Eiautapandakiima

      ...turismi 2 autoo tänäänkin Hotel parkissa, henkilökunnan autojen lisänä.Se siitä turismista

      • MaaseudunYstävät

        Banda Berner laittaa liikenneyhteudet kuntoon ?
        Vt18 on valtakunnan kehnoin. Kylätie tehtiin valtatieksi vain kylteillä.
        Missä sähköautoja ladataan maaseudulla ?


    • SukPot

      Eikö Ähtäriin pidä nyt rakentaa lentokenttä, kun kerran pandojakin on. Ettei tarvi kansainvälisten turistien busseilla tulla tuntikaupalla. Vai saisiko Alavuden lentokenttää pidennettyä, niin että Jumbojetillä pääsis laskeutumaan. Siitä nyt ei menisi bussilla kuin 25 minuuttia sinne Pandalandiaan.

      Harmi kun se Powerparkki piti tehdä toiselle puolen maakuntaa. Nyt nää hommat on aivan liian hajallaan. Olis kannattanu aikanaa se Powerparkki rakentaa Tuuriin, sinne minne turistit ryntää muutenkin kesäisin. Muistaakseni siitä oli aikanaan oikein Ilkassakin juttu, että rakentuuko huvipuisto väärään paikkaan, kun sitä Alahärmään vasta hahmoteltiin. Silloinhan jotkut konsultit olivat mm. sitä mieltä että parempi paikka olisi jossain Tuurin lähistöllä. Siinä olisi tullut parhaat synergia-edut, ja alueesta todellinen turistikeskittymien keskittymä. Nythän Powerpark on auttamattomasti sivussa kaikesta, ja sinne pitää erikseen lähteä, silti siellä ei ole sitten mitään muuta kuin se huvipuisto. Jos se olisi aikanaan osattu rakentaa Tuuriin, niin tässä samalla alueella olisi sitten kauppakeskus ja eläinpuisto yms majoittumista ja tapahtumaa.

      • Ottakaaminutjopoistäältä

        Eikö nyt samalla vaivalla Helsinki olisi voitu siirtää Tuuriin. Tai Ähtäriin kun koko maailma sinne muutenkin on tulossa, niin kuin joku täällä uumoili.

        Siltähän se Ähtäri näyttää - maailman navalta, kun pikkupaikan ihminen katselee ympärilleen. Koko maailmahan siinä on ympärillä!


      • Tuhotulee

        Powerparkin on rakentanut eräs teollisuusneuvos ihan omilla rahoillaan, siinä ei ole tarvittu kuntien takauksia eikä kaupunginjohtajia juoksupoikina.
        Tuurin kyläkauppa ja Ähtärin pandahanke romahtavat suunnilleen samoihin aikoihin eli viiden vuoden kuluessa. Jos eivät yhtä aikaa niin Ähtäri ensin. Teitä ei näiden takia tarvitse parantaa, lopputulos on sama kuitenkin.


    • Tietkuntoon

      Pandat tuo uutta tietä Ähtäriin..näin tuloo käymään

      • LiianVaarallinenVT18

        Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
        kun on niin maalaisliittolainen.
        Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
        tulee vastaan. Tie ei ole tästä maailmasta..
        Sydänmaan, Kouran..Veneskosken mutkat suoriksi, juna voi tappaa.


      • BandasilmäBernerHommiin

        Asiantuntijan vastaus palautteeseenne:

        Pandat on ehdottomasti nähtävä hinnalla millä hyvänsä ja kansa(t) vaeltavatkin Pandalandiaan varmaan jopa Ruotsin puolelta.
        Tulevasta kansa(i)nvaelluksesta huolimatta vt 18 uusien linjausten rakentamiseen Seinäjoen ja Alavuden välillä ei ole rahoitusta luvassa lähivuosina.

        Ylöjärveläisille kuitenkin suosittelen reittiä Kurun ja Virtain kautta Ähtäriin. Jos vielä haluaa (ja rahat riittää) Power Parkissa käyntiin, niin Alavudelta kun kääntyy kt 66:lle Lapuan suuntaan, niin ei tarvitse keskeneräiselle valtatieosuudelle poiketa.


        Yst.terv. Itsekin pandoja pällistelemään lähtöä suunnitteleva - tienpidon suunnittelun päällikkö Vesa Leino


        Ystävällisin terveisin,
        Hannele
        Liikenteen asiakaspalvelu
        PL 297
        33101 TAMPERE
        puh. 0295 020 600 (ark. klo 9–16, chat-palvelu klo 12-16)
        [email protected]
        ********************************************************


        Pandat kiinnostivat yleisöä Helsingin Matkamessuilla. Osa suunnitteli jo matkaa Ähtäriin. Vantaalaismies laski lentävänsä nopeammin Skotlannin Edinburghiin.

        Viisilapsisen ylöjärveläisperheen seuraava matkakohde löytyy Ähtäristä.

        ?Kävimme Ähtärissä viimeksi ehkä kymmenen vuotta sitten. Mutta sinne meidän kai on seuraavaksi mentävä, perheenäiti Pauliina Reinvall sanoo ja silmäilee katrastaan.

        Nuorimmilla on suuri pehmopanda sylissään ja 15-vuotias Sofiakin sovittaa pandan korvilla varustettua paperipantaa päähänsä.

        ?Tietenkin pandat kiinnostavat ihmisiä! Ne ovat niin lutusia ? isoja, pörröisiä ja leikkisiä kuperkeikkoineen, Sofia sanoo.

        Valtatie 18 kuntoon. Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan ohitukset....oikaisut
        ovat kiireellisimmät kohteet Kiitos.


      • PandaBerner...rahoittaa

        Rekat, hirven kakat ja panda-turistit samalla kapealla mutkaisella baanalla.


      • Savola...Toteutuksia

      • perillepääsee

        Ehkä tiet vaatisivat muuten vaan kunnostusta, mutta kyllä leveys ja pituus muuten riittävät.
        Toistaiseksi liikennetiheys on edelleen aika olematon, ei ole erityisen uskottavaa että tiet ovat kehityksen este. Suurimman osan ajasta ihan tyhjää täynnä.
        Niitä teitä kuitenkin on.
        Muita syitä kehityksen perille pääsyyn voi kyllä olla.


      • Mikko..Näyttöjä

        – Poikittaisyhteyksiä tarvitaan, ja Seinäjoki–Jyväskylä-yhteys on Seinäjoelta katsottuna huonoin maakuntakeskusten keskinäinen yhteysväli. Oikaisemista vaativa osuus taas on ainut rakentamaton ja oikaisematon valtatieyhteys maassamme, ja se tulppaa liikennettä laajasti. Tienoikaisusuunnitelmissa on otettu huomioon myös Keuruun-tieyhteys.

        Savola lisää, että metsäteollisuuden investoinnit ovat lisänneet liikennemääriä.

        – Kun matka-ajat lyhenevät, se tuo kustannussäästöjä, ja liikennemäärät nousevat myös matkailijamäärien lisääntyessä.


    • MinkäTakia

      Miksi olette aikanaan tehneet liian pitkästi tietä niin että se on jouduttu laittamaan mutkille jotta se on saatu mahtumaan.
      Suora tie olisi mennyt pienempään tilaan.
      Suuruudenhulluus on siis ollut Ahterissa jo kauan.

    • Träyts

      Keski-Suomi ei ole hireän kiinnostunut noista Vt18 oikaisuista. Suurin osa oikaisusuunnitelmasta on Keski-Suomen puolella. Keski-Suomen vinkkelistä poikittaisväylä on jo olemassa Tampereen suuntaan, sekä Itä-Suomeen useampaankin eri suuntaan. Keski-Suomessa ei hirveästi kiinnosta tämä meidän suunta, ei ole tarvetta. Jyväskylästä ja Keski-Suomesta pääsee hyvin etelään ja pohjoiseen, sekä itään ja länteen. Se että joku Etelä-Pohjanmaa jää paitsioon, ei ole Keski-Suomen kannalta mitään merkitystä. Tampere, Turku ja Pori nähdään sieltä tärkeämpänä suuntana, kuin joku pahainen Seinäjoki-Vaasa suunta, jossa ei ole muutenkaan oikein mitään eikä ketään.

      Pitäis käsittää että olemme periferiaa, eikä muualta ole tänne kiinnostusta oikein tulla. Sisäistä liikkumista on, ei oikein muuta. Maajusseja traktoreillaan vähän välillä sekoittaa pakkaa.

      • periferiantuomio

        "Pitäis käsittää että olemme periferiaa, eikä muualta ole tänne kiinnostusta oikein tulla. "

        Esi-isät kaskes synkän Suomenselän seudut, kynsi karhilla kyiset pellot, kuokilla hyllyvät suot, hallojen alta korkeiks vaaroiks, sellaisesta te ootte syntyny, sellainen te ootte, sellaisena te pysytte muun mailman silmis.
        Periferia ompi osanne, sellaiseks te ootte tulossa

        Turha on rimpuilla.


      • Riistivät..Kaiken

        Keski-Suomi riisti meiltä kaiken.
        Lentosotakoulu Tikkakoskelle.
        Meräbotnia Äänekoskelle.
        Valion maidot Jyväskylään.
        Yliopistokielet Vaasasta Jyväskylään.
        Suursaha Vilppulaan.
        Tierahat nelostielle.


      • Savola..Hommiin

        Valtatie 18 kulkee itä−länsisuunnassa, välillä Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä. Vaasan päässä se yhtyy valtatie 3:een ja Petäjävesi−Jyväskylä-väli on yhteinen valtatie 23:n kanssa. Pituutta sillä on noin 270 km.

        Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, josta syystä tie on monin paikoin valtatieksi erittäin kapea, mutkainen ja mäkinen. Valtatie 18 ei täytä valtateille asetettuja laatuvaatimuksia.

        Vt 18 on merkitty kaikkien maakuntien liittojen kaavoissa parannuksia vaativaksi valtatieksi. Vt 18 -seurantaryhmään kuuluvat valtatien varren kuntien ja kaupunkien edustajat, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien liitot sekä Etelä-Pohjanmaan kauppakamari. Asiantuntijoiksi kokouksiin ryhmä on kutsunut Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen ELY-keskusten edustajat.


    • mikkoollutjohommis

      Koomikolla ollut kahdeksan vuotta aikaa saada parannuksia aikaiseksi mutta kun ei näkymätön paskanjauhaja koko äijä!!!

    • ruiruirui

      Voi taivas tuota katkeruuden määrää.

      • Anonyymi

        Täysin turhatie,kyllä ähtäriin päin ei kannata rakentaa tietä se on tyhjenevää aluetta, tämä seutukunnta autijoituu huimaavauhtia. Ennusteiden mukaan tulevaisuudessa on vai kolme kaupunkia Helsinki ,,Tampere ja Turku. Järkevin tieyhteys olisi Vaasa ,,, Jyväskylä eli valtatie 16 pitää hyvässä kunnossa. joka yhtyy nelostiehen Äänekoskella . Tämä olisi melko suora
        tieyhteys Jyväskylän ja Kuopion suuntaan . Suomessa on paljon heikkokuntoisia teitä jotka pitäisi päälystää vähintään tuhannen kilometriä vuodessa, mutta ei ole rahaa, muuta kuin tällaisiin turhiin hankkesiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin turhatie,kyllä ähtäriin päin ei kannata rakentaa tietä se on tyhjenevää aluetta, tämä seutukunnta autijoituu huimaavauhtia. Ennusteiden mukaan tulevaisuudessa on vai kolme kaupunkia Helsinki ,,Tampere ja Turku. Järkevin tieyhteys olisi Vaasa ,,, Jyväskylä eli valtatie 16 pitää hyvässä kunnossa. joka yhtyy nelostiehen Äänekoskella . Tämä olisi melko suora
        tieyhteys Jyväskylän ja Kuopion suuntaan . Suomessa on paljon heikkokuntoisia teitä jotka pitäisi päälystää vähintään tuhannen kilometriä vuodessa, mutta ei ole rahaa, muuta kuin tällaisiin turhiin hankkesiin.

        "Ennusteiden mukaan tulevaisuudessa on vai kolme kaupunkia Helsinki ,,Tampere ja Turku."

        Tuon ennusteen on laatinut konsulttitoimisto, joka taitaa myydä palveluitaan mm. Helsingille, Tampereelle ja Turulle. Ennusteita on vuosien varrella nähty monenlaisia. Seinäjoenkin piti takavuosien ennusteiden mukaan tyhjentyä vuoteen 2020 mennessä reilusti. Ei vaan ole käynyt niin. Helsinkikin oli 200 vuotta sitten vielä aika pieni kylä. Periaatteessa myös jokin nykyinen kylä voi vastaavasti olla 200 vuoden päästä suurkaupunki. Tai vastaavasti jollekin nykyiselle suurkaupungille voi käydä Detroitit, eli tulla vastaan kutistumiskierre.


    • Anonyymi

      Ähss 9.9. 2012 aloitus? Kyllä kannatas jo kyhätä uusia aiheita. Kuka jaksaa lukea vanhoja jaarituksia.

    • Anonyymi

      Yksittäinen tie on osa muita teitä, mutta heikolta näyttää tämä kasvava kunnossapitovaje jota voi monien teiden kunnossa nähdä.

      Onkohan ongelma tienkunnostusmenetelmissä vai muussa ?
      Asfalttikerrosta kasvatetaan tai paikkoja lisätään, mutta lyhytikäisiä toimet pyrkivät olemaan.

      Mikähän on kuluttanut loppuun ne tienjyrsintäkoneet, kun se menetelmä luultavasti oikeasti
      korjaa myös pintarakenteita laajemmalti kuin vain sen yksittäisen rikkoutuneen tai kuluneen kohdan paikalta ?

      Miten ihmeessä tiet olivat joskus aikaisemmin olleet erinäköisiä ja vielä ilman niitä ajouria ?
      Nyt vihreät ajatukset on olleet kovin suosittuja, olisiko teiden kulumista vähentävä kitkarengas
      oltava jo suosituksenomainen niiden nastojen sijaan ?

      Polttoaineveroina autoilu tuottaa miljardeja, mutta minne sitten menevät, kun teiden kunnossa eivät oikein selvästi näy ?

      • Anonyymi

        Ajourat eivät johdu pelkästään kulumisesta. Suurempi syyhyn niihin ovat painumat. Kun tiet ovat olleet uusia, ei painumia ole ollut. Painumat tulevat niihin kohtiin, mistä painavat ajoneuvot ajavat. Tapoja estää niitä on joko tien hyvä perustaminen tai sitten teiden tekeminen niin leveiksi, että ajoneuvot pystyvät ajamaan eri kerroilla eri linjaa pitkin, jolloin pyörät eivät paina aina juuri samaa kohtaa tiestä alaspäin, vaan painumia tulee tasaisemmin muuallekin. Ajourat saisi pois jos nykyiset tiet purkaisi ja perustaisi uudelleen. Mutta tien kunnollinen korjaaminen on kallista. Halvempaa on vaan lisätä asfalttikerrosta niin kauan kuin sitä voi tehdä.


    • Anonyymi

      Rullaati rullaa sille tielle ja ohrahalme tilalle

    • Anonyymi

      On se uusi piki möykkystä ainakin ähtärin kohdalta parempi kun eivät koske koko tiehen jos työn laatu on tuollasta paskaa.Ympäristö ystävällista muka kun saa joka vuosi päällystää uudelleen voi v----u nuita puun halaajia!!!

      • Anonyymi

        Savola saisi mennä liikennevaliokuntaan, eikä
        leikkimään pyssyillä ja ritsoilla.
        Jäbä saisi teettää Pohjanmaan puolen kuntoon.
        Keski-Suomea on turha odottaa aloittajaksi.


    • Anonyymi

      Sama veivaaminen Vt 18:ssa on jatkunut 40 vuotta. Vaasan tiepiiri on aina luistanut läänimme puoleisesta parannuksesta edes Veneskosken-Kouran -Sydänmaan oikaisuista. Aina on katse käännetty heti Jyväskylään ja odotettu sieltä kiinnostusta valtatiehemme. Valitettavasti Jyväskylää ei alkuunkaan kiinnosta valtatie Ähtäriin ja Seinäjoelle . He keskittyvät Valtatiehen 4 Ouluun. Ovat viisaudessaan nimenneet Oulun tien Pohjanmaan väyläksi.
      Turismi ja teollisuus vaativat suoria liikenneväyliä.

    • Anonyymi

      Siis aivan mahtava tie toi väätäiskyläntie on hieno ajaa varsinkin talvella, upeita kaarteita takavetosella sladissa .. jumalaut nuoruus tulee mieleen tavella 170 mittarissa ja lumi vaan pöllys

    • Anonyymi

      Meidän Mikki ja naapurin Liisa saavat asiat. rullaamaan.
      Iso äänivyöry tulossa..
      Nopeat yhteydet ratkaisevat tulevaisuuden.
      Kiitos aktiivisuudesta, tv: Kouralaiset ja Sydänmaalaiset.

    • Anonyymi

      Mikko ei huomaa Vt 18 heikkoutta, kun
      asuu tois puolell järvee.
      Turismi pelastaa Ähtärin !

      • Anonyymi

        tärkeämpi on lehtimäentie kt68!


      • Anonyymi

        Kyllä Mikko on hoitanut tätäkin tieasiaa, ja hyvin.


    • Anonyymi

      lehtimäki on tärkempi ja 68-tie!

      • Anonyymi

        Höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.

        18 -tiellä on vain muutama mutka. ähtärinrannan jälkeen 68 -tie on kuin lapiolla lätkitty!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18 -tiellä on vain muutama mutka. ähtärinrannan jälkeen 68 -tie on kuin lapiolla lätkitty!

        Ruotsi-Vaasa-Seinäjoki-Tuuri-Ahteri-Jyväskylä-Venäättä. VT18
        On kaikkein tärkein Valtimo Sisä-Suomeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi-Vaasa-Seinäjoki-Tuuri-Ahteri-Jyväskylä-Venäättä. VT18
        On kaikkein tärkein Valtimo Sisä-Suomeen.

        pöh! vt 19 on paree.


    • Anonyymi

      Monet kiertävät Virtain kautta, kun Tuhkiossa ja muuallakin on vaaran paikkoja mutkaisella kapealla tiellä.
      Edes Tuhkio heti suoraksi, vaikka kaupungin omilla rahoilla.

      • Anonyymi

        kunnalla ei oo rahaa, menöö matkailuun ja Pandoihin! ihan turha koko tie aivan riittää.


    • Anonyymi

      Erityisen ilahduttavaa hänen mielestään on se, että ruotsalaismatkustajat ovat palanneet Merenkurkun reitille. Heitä on ollut liikkeellä yhtä paljon kuin suomalaisiakin.

      – Aikataulut ovat nyt ruotsalaisille sellaiset, että heidän on helppo lähteä päiväristeilylle. Lisäksi Ruotsissa rokotukset ovat edenneet ripeämmin kuin Suomessa ja matkustushaluja varsinkin lähikohteisiin löytyy, Ståhlberg kertoo.

      Odotukset ovat huipussaan ensi kesän sesongin osalta. Ståhlberg uskoo Ruotsista ja Norjasta saapuvien turistien palaavan joukolla pohjalaismaakuntien kohteisiin, kuten Power Parkiin ja Ähtärin eläinpuistoon.

      Isommat tilat ja tiheämmät vuorot toivat kasvun
      Wasaline antoi viime perjantaina tiedotteen, jonka mukaan Merenkurkun rahtimäärät syyskuussa ovat kasvaneet viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 40 prosenttia. Kasvu on ollut hurjaa, sillä jo viime vuosikin oli Wasalinen ennätysvuosi rahdin kuljetuksessa.

      • Anonyymi

        huh-hah-hei ja rommia pullo!


    • Anonyymi

      "Odotukset ovat huipussaan ensi kesän sesongin osalta. Ståhlberg uskoo Ruotsista ja Norjasta saapuvien turistien palaavan joukolla pohjalaismaakuntien kohteisiin, kuten Power Parkiin ja Ähtärin eläinpuistoon."

      Eikö odotuksia ollut myös pandojen suhteen, joka sitten vain lässähti hirmuista tappiota tuottavaksi apparaatiksi... virhe.

      • Anonyymi

        Ei ole Suomessa rahoo ainakaan 20 kymmeneen vuoteen . Mutta velkaa on sitäkin enem


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Suomessa rahoo ainakaan 20 kymmeneen vuoteen . Mutta velkaa on sitäkin enem

        Suomi hirmu suuren velkamäärän kassa, ei koskaan pysty rakentamaan kyseistä tietä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi hirmu suuren velkamäärän kassa, ei koskaan pysty rakentamaan kyseistä tietä

        Mikko näytä kykysi.
        Tee meille suora valtatie.
        Seinäjoen ja Jyväskylän välille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikko näytä kykysi.
        Tee meille suora valtatie.
        Seinäjoen ja Jyväskylän välille.

        Neljä kaistaa molempiin suuntiin.


    • Anonyymi

      Sitten kun on moottoritie 120 nopeus kesällä ja talvella 100 niin Ähtärissä on enemmän liikehdintää, olisiko tuo kannattanut miettiä tehdessä pöhinäkaupungin suunnitelmia? Ei valtavirta suomalaisista lähde ajelemaan huonokuntoisia teitä edes lapsiperheiden kanssa vain eläintarhaan tai Ähtäriin. Valitettavasti näin on!

      • Anonyymi

        Mummu ja idioottiveljekset kehityksen jarru.


      • Anonyymi

        Jos tietä ruvetaan tekemään niin kyllä idioottipäättäjät torppaa sen laittomilla päätöksillä!


    • Anonyymi

      Nykyinen tie on varsin mukava ajella henkilöautolla, ei mitään vaikeuksia, jos on korkeintaan promillerajan alapuolella päihtymys. Mieluummin nolla - promillea.
      Eri asia on raskaalla liikenteellä, jolla VOI olla vaikeuksia liukkailla keleillä ja muutenkin kuski saa olla hereillä niissä isoissa autoissa.
      Kunhan päällyste pidetään kunnossa, niin valtatiellä ajelee varsinkin kesäkeleillä aivan mielellään.

    • Anonyymi

      Juu jos tuota pöhinää ja todellista ruuhkaa olisi tullut enemmän niin silloin tien laatu oltaisiin todellakin nähty. Satojatuhansia autoja 15-vuoden ajan! Eikö?

    • Anonyymi

      Mikko pelastaa,..........

    • Anonyymi

      Kvarkentiellä on myös etu itä-Suomen ja Venäjän markkinoille, vaikka ne markkinat ovat epävarmat ja ehkä hamassa tulevaisuudessa.
      Pääsy Euroopan markkinoille ja Atlantin satamiin Norjassa on yli vuorokauden nopeampaa Kvarkentietä kuin muuten suurelle osalle Vaasasta itään- ja etelään päin. Ja se vuorokausi on nykymaailmassa kallista logistiikkaa. Siksi ’Sininen Tie’ Vaasasta ja Seinäjoelta, Kuopioon ja Joensuuhun ja Venäjälle ja moottoritie Tampereelle ovat erittäin tärkeitä investointikohteita.
      Antti Talvitie
      DI, PhD
      Springfield, Virginia, USA
      Nyt saa kommntoida maakuntakaavasta. EP Liitto.fi

    • Anonyymi

      Mukava tie ajella saarijärvensuuntaan,mutta valitettavasti on vaarallinen väli.. Eilen kaksi ulosajoa.. Löytyy tlannehuoneen sivuilta.

      • Anonyymi

        Opetelkaa urpot ajamaan ja selvinpäin! Ainakin saksalaisissa laatuautoissa on ratti, jota käännetään mutkissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetelkaa urpot ajamaan ja selvinpäin! Ainakin saksalaisissa laatuautoissa on ratti, jota käännetään mutkissa.

        Banda on jarruna!


    • Anonyymi

      Minä ainakin äänestän Mikkoa, on ainoa joka on luvannut ja pitää lupauksensa VT 18 kunnostamisesta. Eikö hän ole jo aloittanut työn.

      • Anonyymi

        Aloittaa aina,kun vaalit lähestyy.


    • Anonyymi

      Hyvä tie, hunko kuski!

      • Anonyymi

        Mikko ajaa vain Itä-Ähtärin tietä Mäyryyn ja ………….
        Ei mitään budjettiesitystä Valtatielle18.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikko ajaa vain Itä-Ähtärin tietä Mäyryyn ja ………….
        Ei mitään budjettiesitystä Valtatielle18.

        Ei tule mitään pikitietä vain päätiet!


    • Anonyymi

      Väylä on julkaissut uuden hankekortin Multia-Ähtäri -välille elokuussa 2025:
      https://vayla.fi/documents/25230764/35412234/TIE+Vt+18+Multia-Ähtäri.pdf/95fd8dab-8a01-478c-adcb-5f4ce873f8ba/TIE+Vt+18+Multia-Ähtäri.pdf?t=1733233581895

      Hankearvioinnin mukaan " Hankkeen hyötykustannussuhde on 0,49." ja "Kuntakeskusten saavutettavuus paranee ja matka-aika lyhenee noin 12 minuuttia, jolloin myös sujuvuus paranee. Uudella linjauksella valtatie lyhenee 11 km. Kuljetusten nopeudenvaihtelut tasoittuvat ja matka-ajasta tulee ennakoitavampaa."

      Liikennettä pitäisi olla kuitenkin yli kaksinkertainen määrä, jotta hyötykustannussuhde olisi vähintään noin 1 ja mieluiten selvästi sen yli.

    • Anonyymi

      Ennen muinoin tultiin vesireittejä pitkin.
      Nykyisiin matkustajamääriin nähden sen pitäisi riittää Ähterille nykyisinkin.

      • Anonyymi

        Ahteriläisille riittää kesällä vene, tarvella pääsee hevosella ja reellä jäitä pitkin.
        Ja rospuuton aikana kelpaa serkkukin.


    • Anonyymi

      Väätäiskylä-Multia reitti huono. Haapamäen kautta Keski-Suomeen. Harmi että sen tien on annettu rapistua. Sitä ajetaan silti aina.

      • Anonyymi

        En tiedä, olisiko jotain välimuotoa, jossa tien kehityskustannus olisi pienempi ja hyöty kustannuksiin nähden isompi.


    • Anonyymi

      Kepulaiset on kehityksen jarru.

    • Anonyymi

      Tieongelmat eivät vuonna 2025 ole erityisen akuutteja.
      Virtain suunnassa tiet ovat kuitenkin kuntoutuneet ja ovatkin houkuttelevia
      jonnekin siirtyessä

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

      Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      49
      5179
    2. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

      Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      30
      2146
    3. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      107
      2141
    4. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

      Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      119
      1877
    5. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

      Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      15
      1829
    6. Minkä lempinimen olet

      antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1740
    7. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

      Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      49
      1147
    8. Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa

      Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p
      Maailman menoa
      250
      1106
    9. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

      Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      48
      1011
    10. Kumpi teki aloitteen?

      🤗🤗🤗🤗
      Ikävä
      71
      951
    Aihe