Väätäiskylän mutkainen valtatie 18 on suurin jarru Ähtärin kehitykselle Keski-Suomesta katsottuna.
Ei viitti ajalla kippuraa tietä eläintarhaan ja Keskiselle.
Turismi kärsii ja venäiset ajelevat mieluummin muualle.
VT 18 kehityksen jarru
152
4701
Vastaukset
- (o) x kk/ 3
pääsehän keski-suomesta Ähtäriin muitakin teitä. Ei tiet ole este kehitykselle. Kuntalaiset kun lopettavat toistensa mollaamisen tarkoitan etupäässä kuntapäättäjiä eli poliitikkoja myös näillä palstoilla silloin voisi alkaa rakentaan uutta kehitystä.
Yleensäkkin sellainen toisen kadehtiminen pois, ja keskitetään hankinnat omaan pitäjään.- Etseristä
Aamen! Kerrankin edes YKSI asiallinen ja asialinjalla oleva kirjoitus tällä palstalla!
- mistä kierrät
tule soinista päin kipuraa ja kuoppaa ja ajouria ettei todellakaan viitsi ähtäriin ajella
- eri arvoisia kuntal
milloin olet ajellut itä-ähtäristä päin ähtäriin.kuoppaa soraa ym.
- Anonyymi
eri arvoisia kuntal kirjoitti:
milloin olet ajellut itä-ähtäristä päin ähtäriin.kuoppaa soraa ym.
Mikko oikeisiin töihin.
- Anonyymi
Sais ny ekaks tuon ostolantien kuopat pois.
Palkkiperäntie on kuin perunamaata.
Viellä jotai metsäteitä VT 18, kun oikeat tiet ovat hoitamatta - Anonyymi
eri arvoisia kuntal kirjoitti:
milloin olet ajellut itä-ähtäristä päin ähtäriin.kuoppaa soraa ym.
Turismi vaatii kunnon tien.
- ripulikesä
MITÄ!!!! vain yksikö!?
- realismi on mollausta
Ei yhtään.
- Säteileekö
No mutta sehän on kotoisaa venäläisille, kun pidetään tiet yhtä huonossa kunnossa kuin sielläkin syrjäkylillä. Lisäksi autioitunut kylä tyhjine ja ränstyneine liikekiinteistöineen täydentävät autenttista Tsernobyl-tunnelmaa.Eikä ole säteilyvaaraa-ainakaan päättäjien älynlahjoissa.
- positiivinen aivotoimint
Ei ne ymmärrä jäädä pois vaikka ei ääniä tulisikaan.Sivuun on kasvatettu jo seuraajia.Jos on 24v voi silti olla 108 vuotiaan aivotoiminta.Jos on viellä verenkirousta kepun suuntaan se olis sukurasite.Ahterissa tietysti kok ja tunarit =demarit kasvattaa myös sisäpiiriin uusia kehityksen estämiseksi upeita yksilöitä.Tyhjästä lipustani oikeusministeriö tulkitsee kunnan pakkoliitos tarpeen.
- Anonyymi
positiivinen aivotoimint kirjoitti:
Ei ne ymmärrä jäädä pois vaikka ei ääniä tulisikaan.Sivuun on kasvatettu jo seuraajia.Jos on 24v voi silti olla 108 vuotiaan aivotoiminta.Jos on viellä verenkirousta kepun suuntaan se olis sukurasite.Ahterissa tietysti kok ja tunarit =demarit kasvattaa myös sisäpiiriin uusia kehityksen estämiseksi upeita yksilöitä.Tyhjästä lipustani oikeusministeriö tulkitsee kunnan pakkoliitos tarpeen.
Huolestuttavaa jos kloonaus on jo noin pitkälle edennyt ?
Onkohan se nyt edes sopivaakaan, eikö yksilöitä pitäisi voida erottaa jotenkin toisistaan ?
Ainakin yksipuoliselta ja kapea-alaiselta jo kovin vaikuttaa,
Onkohan miten pitkäänkin jo jatkunut ?
- .
.
- tehkää jotain
Edes Väätiskylän tien kaksi pahaa mutkaa on oikaistava heti.
- Ihhaa ihhaa
Tuota se ex-liikenneministeri Raimo Vistbacka jo aloitti huutamaan, nyt ei ole tällätienoolla sille huudolle jatkajaa. Nuo tuuleen huutaat ei lohtua tuo..
Osta poika hevonen, sillä pääset. - 45+8+04
Ihhaa ihhaa kirjoitti:
Tuota se ex-liikenneministeri Raimo Vistbacka jo aloitti huutamaan, nyt ei ole tällätienoolla sille huudolle jatkajaa. Nuo tuuleen huutaat ei lohtua tuo..
Osta poika hevonen, sillä pääset.ettekö yhtään seuraa, täällä vaa marajatte, uusi tielinjaushan on käynnissä!
- No Way
Aivan sama, millaisen monikaistaisen tien tekisi, Ähtäri on ja pysyy umpiona niin kauan kuin kunnassa kähmitään sisäpiirissä kaikki asiat.
- retse
Kerro meille tietämättömille ketkä kähmii ja mitä?
- Väärä suunta
Miksi Ähtäriin pitäisi päästä ? Ähtäristä pitäisi päästä.
- koneelle töitä
Heti edes kaksi mutkaa suoraksi-----toinen lähellä Myllymkeä ja toinen järven kohdassa kuntien rajalla.
Suomen kettumaisin "valtatie" - .
.
- .
juuri näin!
- koneet seisovat
Hyvä työllisyyskohde.
- järkikin jumiss....
Mullakin seisoo,,,
- työllisyystyömaa
Multian nimi pitäisi olla Mutkia.
- valtatie ???????????
mutkia ja taas mutkia
- t+0
kerro jykälle ja jutalle
- ...
.
- mutkat väärässä paik
Venäläinen kaipaa suoraa tietä ja mutkaista laskumäkeä.
Kumpaakaan ei Ähtäristä löydy. - Sofia Peränne
Aloittaja on oikeassa. VT 18 on saatava pikaisesti kuntoon. Ähtärissä on nyt kaikesta päätellen pitkästä aikaa hyvä ja eteenpäin pyrkivä meininki. Ne harvat jotka täällä keskustelupalstoilla Ähtäriä mollaa eivät ole vissiin liiemmin muualla käyneet. Matkailussa ja teollisuudessa syntyy koko ajan uutta yritystoimintaa. Hyvän Sairaalan puolesta taistellaan.
Toivoisin tänne palstoillekin enemmän positiivista henkeä eikä aina toisten mollaamista. Oma epäonnistuminen ja katkeruus paistaa monesta kommentista läpi. - Mää en oo Peränteelt
Tää Peränteen Sofia on sama mies, joka kirjoittelee eri nimimerkeillä aina joutavia puolustuslässynlässynlää-kirjoituksiaan kaikista esilleotetuista ongelmista.Hänen todellisuudentajunsa Ähtärin asioista on hämärtynyt .Tällaiset kaverit kannattaa jättää omaan arvoonsa.
- ...
.
- Tiedetään todellisuu
Taitaa olla niitä lahonneen halkokasan kannattajia taikka vähintään kommentit kertoo lässytyksestä päätännässä, joka ei kestä arvostelua saatikka esille ottoa.
- liian kovat mutkat
2 km Myllymäeltä ja Tuhkisaa järvien välissä on sellaiset kettumaiset mutkat, että venäläiset ym. ajavat koko ajan penkkaan.
Niitä paikkoja vois liikennemerkein lisää varoittaa. 2 kpl. - Kyllösen puheilla
Kuurtaneelta se tie menee
- yrdt7kdf
Kuuluuko Ähtäri eteläpohhjanmaahan vaiko keskisuomeene.? Niinku teirän omasta mielestänne, kumpaan suuntaan mielummin lährette . Kumpi on tutumpaa paikkaa, jyväskylä vai seinäjoki.
- Anonyymi
EP saa pitää hyvänää
Tie vie silti Haapamäen kautta Jyväskylään vaikka tie ei hyväs kunnossa
Multian tie iha paska ajaa ollu uudesta asti
- Siansaparo Jyskään
Seinäjokeen mennään, kun Jyväskylään on niin kippura tie.
- Kyllä
Keski-Suomeen mennään. Onhan tuo Keuruu lähempänä ku jussipaitojen ladot keväisellä tulvapellolla. Ei tarvita tielinjauksessa kuin suora viiva Myllymäeltä Keuruulle siihen Liiterin nurkalle niin mä oon tyytyväinen.
- Väätäiskyläntiellä.
2 PAHAA mutkaa pitää heti oikaista.
- kippura valtatie
Turistit menevät Härmään ja Seinäjoelle sekä Vaasaan kun Ähtäri on motissa.
- riiseli
Yhdestä tiestä tuollainen poru. Tuleehan tänne muitakin teitä.
- Koneille töitä.
Väätäiskylän tiellä oli eilen kaivinkone.
Joko pahojen mutkien korjaus alkaa ? - Tiet poikki
vaihtakaa jo päätäjät levyä. Tuota samaa vollotusta yhdestä tiestä
- kippura ja kapea
Kuin armeijan sulkeisissa: Ylös, alas, sivulle.
Surkein "valtatie" valtakunnassa.i
Muka Valtatie 18 ???- Näivetetty Ähtäri
Poikki vaan sekin tie.
Eiköhän ne hevosilla pääse viellä silläkin tiellä.
- ylös alas sivulle
Valion maitoautot kirnuavat voita Väätäiskylässä.
- myllymäki keuruu
Paras ajatus on tehdä uusi tie vanhan hyvä jatkoksi myllymäeltä suoraan keuruulle. Helpottaisi kaikkia tahoja. Niin Ähtäriläisiä, Keuruulaisia, turisteja, mökkiläisiä jne. Ähtäriläisten ja keuruulaisten intressit voisivat hyvinkin kohdata tällaisessa yhteishankkeessa. Molemmat Kunnat tarvitsisivat tuon tien ehdottomasti. Laitetaan asiaa porukalla eteenpäin.
- juketsi
toisaalta jos molemmissa kunnissa alettas ajamaan asiaa tosissaan niin ei siihen kansanedustajia tarvita. varmasti tie tulisi kun riittävästi porukkaa asian takana ja perusteet riitttävät. (kuten tässä asiassa olisi).
- KEHITYKSEN JARRU.
Valtatiellä 18 kuin armeijan sulkeisissa:
Ylös - alas - sivulle.
Valion maitoautot Jyväskylästä, kirnuavat maidon juustoksi Väätäiskylässä.- Turhaa vouhotusta
Turhaa koko tie. Ei sinne ole liikennettäkään. Luukku kiinni Ahteriin
- keuruunmiez
Kuka se tiehankkeen jarru on? Uusi tie kuntoon myllymäen kautta ja sassiin.
- hllljkjh
Kyllönen.
- bertter
Olikos se uusi tie myllymäen kautta linjattu jo valmiiksi?
- kahteen hiileen
Suunnitelmat ovat kyllä valmiit.
Jyväskylä hommailee vain Oulun valtatietä. - ...
...
- rekkamiess
ei tuu rahaa uusiin väyliin! saataisiin edes vanhat pidettyä kunnossa!
- Anonyymi
Tuossa oli järkevä lause, Kun saataisiin nämä vanhat tiet pidettyä kunnossa. Mitä järkeä on tehdä tuonne korpikyliin tietä josta asukkaat vähenee voimakkaasti. Kahden kymmenen vuoden kuluttua Suomi näyttää kovin toisenlaiselta .
- TEILLE
RAHHOOOOOO
Tekee Väätäiskylän MUTKAkylätiellä nyt PAHHOOOOO. - karisma
up up. tie keuruulle kunton ja sassiin
- Siis Multiallesuoraa
Väätäiskyläntiellä 2 pahinta mutkaa Tuhkiossa ja turvekylässä.
Ne heti suoriksi-----turismi vaatii tekoja. - Ylös , alas
sivulle----ojaan.
Ikuinen odotus,
Rahojen Kreikkaan kadotus.
Jyväskyläisiä ei kiinnosta kuin nelostie. - Vain päällystetty
metsäautotie valtatienä.
- w w w w
on liikaa
- Z Z Z Z
koko ajan
- ketuttaa
S S S S
- En halua ajaa
Ähtäriin VUORISTORATAA.
TUHKIOSSA JA KIUASPERÄLLÄ VT 18:lla HETI PARI PAHAA MUTKAA remonttiin. - KUIN
rallitie jyrkkine mutkineen.
- Jyväskyläisiä
ei kiinnosta länsi.
- TUHKIOSSA
liian tukkoista.
Kaksi wittumaista jyrkkää mutkaa.
Valion maidosta tulee rekoissa kirnupiimää. - suski098
myllymäeltä tie keuruulle. uusi linjaus ja päällyste. toisi paljon iloa/hyötyä molemmille kunnille ka edesauttaisi tulevaisuutta kun ähtäri ja keuruu liittyy yhteen ja mauodostaa kovan parivaljakon.
- Tienrakennus
hyvää elvytystä nyt "lama-aikana"
Pyörät pyörimään.
Työttömyys wituttaa. - Pian rahaa
löytyy tienrakentamiseen.
Valtava säätäminen loppuu.
Silloin tiesuunnitelmat pitää olla valmiit. - ELVYTYSTÄ
Valtatie 18 Seinäjoki‐Alavus‐Ähtäri
Valtatie 18 Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään on yksi maamme tärkeimpiä itä‐länsisuuntaisia poikittaisyh‐
teyksiä. Tien vaikutuspiirissä on useita alueidensa vireitä keskuskuntia (Alavus, Ähtäri). Valtatielle 18 toteutet‐
tiin Seinäjoen pohjoinen ohitus, jonka myötä valtatie 18 liittyy valtatiehen 19 raviradan itäpuolella Pultran eri‐
tasoliittymässä. Tästä valtatie 18 jatkuu Veneskoskelle ja edelleen Alavudelle yhdistyen alisteisesti maantiehen
672. Alavudesta itään sijaitseva Tuurin kauppakylä on valtakunnallisesti merkittävä kauppakeskittymä, jonne
kohdistuu merkittävästi liikennettä. Lisäksi Ähtäristä itään Jyväskylään on yksi ongelmallisimmista tien osuuk‐
sista. Mahdollisesta uudesta linjauksesta Ähtäristä Multialle on aloitettu EU:n tukema NECL II (North East Carco
Link) ‐hanke. Tärkein vaihe on saada juuri Multian oikaisu aikaiseksi. Se on kustannuksiltaan kuitenkin mittava ja
vie suunnittelutöineen paljon aikaa sekä kohdistuu pääosin Keski‐Suomen alueelle.
Valtatie 18 on vilkkaasti liikennöity Laihialta Veneskoskelle liikennemäärien ollessa 3500–8300 auton välillä sekä
Alavuden ja Töysän välillä 4900–6100 autoa vuorokaudessa. Liikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2030
mennessä 30 %.
Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin
alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnetto‐
muusriski. Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 lii‐
kenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty
valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐
le- tie-doton
kyllä kepu tietää!
- J. Arrumies
On tuolla Veneskoski-Alavus välillä sentään meleko tuore päällyste.
Ja se on suhteellisen tasaasta ajella.
Vaan ajappa Myllymäki-Väätäiskylä väliä, siällon päällyste kuin mukulakiveä joka on laitettu Linnanmäen vuoristorataan. ;)
- RAHAA ELVYTYKSEEN
Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnettomuusriski.
Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 liikenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐ - Turistitulva..Tulossa
Riittäisi kun korjattaisiin tärkeimmät kohdat, ainakin näin alkuunsa. Laihian kohtahan tulee nyt kuntoon kovaa vauhtia. Mun mielestä tuo Ylistaron risteys pitäis tehdä uudestaan, liikennevirta kuitenkin pääsääntöisesti menee kohti Seinäjokea. Eli muuttaa risteys niin, että suoratie menee Seinäjoelle ja kääntyvät kohti Lapuaa. Sen jälkeen voisi tehdä tuon Seinäjoki-Alavus välin kuntoon, eli sen Kouran oikaisun joka nyt on jo karttaankin merkitty. Näillä parannuksilla pärjättäisiin jo oikein hyvin. Alavudelta Ähtäriin on varsin hyvä tie, olkootkin että Tuurissa tulee hieman hidastusta. Mutta toisaalta suurin osa liikenteestä on käytännössä Tuuriin menossa, harva menee ohi. Ähtäristä itään päin taas on niin vähän liikennettä, että se joutaakin kiertää Väätäiskylän kautta.
Valtatie 18 pitäisi nähdä enemmänkin seudullisena tärkeänä pääväylänä välillä Ähtäri-Seinäjoki-Vaasa. Ähtäristä Jyväskylän suuntaan tällä tiellä ei ole paljoakaan merkitystä, joten sinne itään ei kannata satsata, ainakaan ensivaiheessa. Se on sitten eri asia, mikäli liikennemäärät rupeaisi jostain syystä lisääntymään Ähtärin itäpuolella, mutta epäilen kyllä sellaista, olkoot vaikka viivottimella vedetty tie, niin siitä huolimatta ei tuolla itäpuolella vaan sitä liikennettä ole eikä tule.
Jotkut väittää että liikenne Jyväskylästä Vaasaan kulkee sinistä tietä pitkin Lapuan kautta, ja siirtyisi Vt18:lle jos se olisi parempi. Käytännössä kuitenkin Jyväskylä-Vaasa liikennettä on mitättömän vähän. Liikenne Jyväskylästä suuntautuu lähinnä Helsingin, Tampereen, Oulun ja Kuopion suuntiin. Vaasasta taas liikenne suuntautuu Etelän suuntaan sekä Seinäjoelle ja jossain määrin Kokkolaan. Ylipäätään koko Suomen liikenne on etelä-pohjois voittoista, poikittaisliikennettä on lähinnä Etelä-Suomessa, sekä Tampereen kohdalla. Tälläkin perusteella Valtatie 18 pitäisi nähdä seudullisesti tärkeänä, ja unohtaa valtakunnallisuus. Tietynlainen kehityskäytävä on kuitenkin olemassa Ähtäri-Seinäjoki-Vaasa välillä, ja juuri sitä väliä pitää kehittää. Jyväskylällä on aivan muut suunnat mielessä. Pullopersekylät siinä välissä on se ja sama mitä teitä ne ihmiset ajelee.- TärkeinTuristitie
Uusi hyvä näkökulma, että Vt18 onkin tärkein seudullinen turistitie välillä
Vaasa Seinäjoki Tuuri Ähtäri.
Väylä pitäisi saada valtatietasoiseksi, eikä kylätietasoiseksi.
Keski-Suomalaisia on turha odottaa kun he huseeraavat vain Vt 4 moottoritieksi.
- Kautokuru
Äänekosken sellutehdas tarvitsee puuta paljon Ähtäristä ja sen lähikunnista sen takia tiet pitäisi saada kuntoon.
- KansaivaellusAlkas
Turistit ryntäävät Ahtariin.
Ovatko puitteet ja tiet kunnossa ?
Berneri näyttää bandalta, tuleeko hänkin.
- Kylläkulkee
Lopettakaa jo tuo tievalitus. Äänekosken biotuotetehdas on saanut raaka-aineensa, ei ole ollut ongelmaa. Onko tie niin täynnä, ettei kaksinkertainen määrä ajoneuvoja mahtuisi? Ei ole. Olisihan uusi tie ihan kiva, mutta ei se näköjään välttämätön ole. Jos tietä perustellaan turismilla, turismin pitää maksaa myös osuutensa tien kuluista.
- Eiautapandakiima
...turismi 2 autoo tänäänkin Hotel parkissa, henkilökunnan autojen lisänä.Se siitä turismista
- MaaseudunYstävät
Banda Berner laittaa liikenneyhteudet kuntoon ?
Vt18 on valtakunnan kehnoin. Kylätie tehtiin valtatieksi vain kylteillä.
Missä sähköautoja ladataan maaseudulla ?
- SukPot
Eikö Ähtäriin pidä nyt rakentaa lentokenttä, kun kerran pandojakin on. Ettei tarvi kansainvälisten turistien busseilla tulla tuntikaupalla. Vai saisiko Alavuden lentokenttää pidennettyä, niin että Jumbojetillä pääsis laskeutumaan. Siitä nyt ei menisi bussilla kuin 25 minuuttia sinne Pandalandiaan.
Harmi kun se Powerparkki piti tehdä toiselle puolen maakuntaa. Nyt nää hommat on aivan liian hajallaan. Olis kannattanu aikanaa se Powerparkki rakentaa Tuuriin, sinne minne turistit ryntää muutenkin kesäisin. Muistaakseni siitä oli aikanaan oikein Ilkassakin juttu, että rakentuuko huvipuisto väärään paikkaan, kun sitä Alahärmään vasta hahmoteltiin. Silloinhan jotkut konsultit olivat mm. sitä mieltä että parempi paikka olisi jossain Tuurin lähistöllä. Siinä olisi tullut parhaat synergia-edut, ja alueesta todellinen turistikeskittymien keskittymä. Nythän Powerpark on auttamattomasti sivussa kaikesta, ja sinne pitää erikseen lähteä, silti siellä ei ole sitten mitään muuta kuin se huvipuisto. Jos se olisi aikanaan osattu rakentaa Tuuriin, niin tässä samalla alueella olisi sitten kauppakeskus ja eläinpuisto yms majoittumista ja tapahtumaa.- Ottakaaminutjopoistäältä
Eikö nyt samalla vaivalla Helsinki olisi voitu siirtää Tuuriin. Tai Ähtäriin kun koko maailma sinne muutenkin on tulossa, niin kuin joku täällä uumoili.
Siltähän se Ähtäri näyttää - maailman navalta, kun pikkupaikan ihminen katselee ympärilleen. Koko maailmahan siinä on ympärillä! - Tuhotulee
Powerparkin on rakentanut eräs teollisuusneuvos ihan omilla rahoillaan, siinä ei ole tarvittu kuntien takauksia eikä kaupunginjohtajia juoksupoikina.
Tuurin kyläkauppa ja Ähtärin pandahanke romahtavat suunnilleen samoihin aikoihin eli viiden vuoden kuluessa. Jos eivät yhtä aikaa niin Ähtäri ensin. Teitä ei näiden takia tarvitse parantaa, lopputulos on sama kuitenkin.
- Tietkuntoon
Pandat tuo uutta tietä Ähtäriin..näin tuloo käymään
- LiianVaarallinenVT18
Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
kun on niin maalaisliittolainen.
Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
tulee vastaan. Tie ei ole tästä maailmasta..
Sydänmaan, Kouran..Veneskosken mutkat suoriksi, juna voi tappaa. - BandasilmäBernerHommiin
Asiantuntijan vastaus palautteeseenne:
Pandat on ehdottomasti nähtävä hinnalla millä hyvänsä ja kansa(t) vaeltavatkin Pandalandiaan varmaan jopa Ruotsin puolelta.
Tulevasta kansa(i)nvaelluksesta huolimatta vt 18 uusien linjausten rakentamiseen Seinäjoen ja Alavuden välillä ei ole rahoitusta luvassa lähivuosina.
Ylöjärveläisille kuitenkin suosittelen reittiä Kurun ja Virtain kautta Ähtäriin. Jos vielä haluaa (ja rahat riittää) Power Parkissa käyntiin, niin Alavudelta kun kääntyy kt 66:lle Lapuan suuntaan, niin ei tarvitse keskeneräiselle valtatieosuudelle poiketa.
Yst.terv. Itsekin pandoja pällistelemään lähtöä suunnitteleva - tienpidon suunnittelun päällikkö Vesa Leino
Ystävällisin terveisin,
Hannele
Liikenteen asiakaspalvelu
PL 297
33101 TAMPERE
puh. 0295 020 600 (ark. klo 9–16, chat-palvelu klo 12-16)
[email protected]
********************************************************
Pandat kiinnostivat yleisöä Helsingin Matkamessuilla. Osa suunnitteli jo matkaa Ähtäriin. Vantaalaismies laski lentävänsä nopeammin Skotlannin Edinburghiin.
Viisilapsisen ylöjärveläisperheen seuraava matkakohde löytyy Ähtäristä.
?Kävimme Ähtärissä viimeksi ehkä kymmenen vuotta sitten. Mutta sinne meidän kai on seuraavaksi mentävä, perheenäiti Pauliina Reinvall sanoo ja silmäilee katrastaan.
Nuorimmilla on suuri pehmopanda sylissään ja 15-vuotias Sofiakin sovittaa pandan korvilla varustettua paperipantaa päähänsä.
?Tietenkin pandat kiinnostavat ihmisiä! Ne ovat niin lutusia ? isoja, pörröisiä ja leikkisiä kuperkeikkoineen, Sofia sanoo.
Valtatie 18 kuntoon. Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan ohitukset....oikaisut
ovat kiireellisimmät kohteet Kiitos. - PandaBerner...rahoittaa
Rekat, hirven kakat ja panda-turistit samalla kapealla mutkaisella baanalla.
- Savola...Toteutuksia
https://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/200505703.jpg
Kansa odottaa tekoja kuten Mansessakin. - perillepääsee
Ehkä tiet vaatisivat muuten vaan kunnostusta, mutta kyllä leveys ja pituus muuten riittävät.
Toistaiseksi liikennetiheys on edelleen aika olematon, ei ole erityisen uskottavaa että tiet ovat kehityksen este. Suurimman osan ajasta ihan tyhjää täynnä.
Niitä teitä kuitenkin on.
Muita syitä kehityksen perille pääsyyn voi kyllä olla. - Mikko..Näyttöjä
– Poikittaisyhteyksiä tarvitaan, ja Seinäjoki–Jyväskylä-yhteys on Seinäjoelta katsottuna huonoin maakuntakeskusten keskinäinen yhteysväli. Oikaisemista vaativa osuus taas on ainut rakentamaton ja oikaisematon valtatieyhteys maassamme, ja se tulppaa liikennettä laajasti. Tienoikaisusuunnitelmissa on otettu huomioon myös Keuruun-tieyhteys.
Savola lisää, että metsäteollisuuden investoinnit ovat lisänneet liikennemääriä.
– Kun matka-ajat lyhenevät, se tuo kustannussäästöjä, ja liikennemäärät nousevat myös matkailijamäärien lisääntyessä.
- MinkäTakia
Miksi olette aikanaan tehneet liian pitkästi tietä niin että se on jouduttu laittamaan mutkille jotta se on saatu mahtumaan.
Suora tie olisi mennyt pienempään tilaan.
Suuruudenhulluus on siis ollut Ahterissa jo kauan. - Träyts
Keski-Suomi ei ole hireän kiinnostunut noista Vt18 oikaisuista. Suurin osa oikaisusuunnitelmasta on Keski-Suomen puolella. Keski-Suomen vinkkelistä poikittaisväylä on jo olemassa Tampereen suuntaan, sekä Itä-Suomeen useampaankin eri suuntaan. Keski-Suomessa ei hirveästi kiinnosta tämä meidän suunta, ei ole tarvetta. Jyväskylästä ja Keski-Suomesta pääsee hyvin etelään ja pohjoiseen, sekä itään ja länteen. Se että joku Etelä-Pohjanmaa jää paitsioon, ei ole Keski-Suomen kannalta mitään merkitystä. Tampere, Turku ja Pori nähdään sieltä tärkeämpänä suuntana, kuin joku pahainen Seinäjoki-Vaasa suunta, jossa ei ole muutenkaan oikein mitään eikä ketään.
Pitäis käsittää että olemme periferiaa, eikä muualta ole tänne kiinnostusta oikein tulla. Sisäistä liikkumista on, ei oikein muuta. Maajusseja traktoreillaan vähän välillä sekoittaa pakkaa.- periferiantuomio
"Pitäis käsittää että olemme periferiaa, eikä muualta ole tänne kiinnostusta oikein tulla. "
Esi-isät kaskes synkän Suomenselän seudut, kynsi karhilla kyiset pellot, kuokilla hyllyvät suot, hallojen alta korkeiks vaaroiks, sellaisesta te ootte syntyny, sellainen te ootte, sellaisena te pysytte muun mailman silmis.
Periferia ompi osanne, sellaiseks te ootte tulossa
Turha on rimpuilla. - Riistivät..Kaiken
Keski-Suomi riisti meiltä kaiken.
Lentosotakoulu Tikkakoskelle.
Meräbotnia Äänekoskelle.
Valion maidot Jyväskylään.
Yliopistokielet Vaasasta Jyväskylään.
Suursaha Vilppulaan.
Tierahat nelostielle. - Savola..Hommiin
Valtatie 18 kulkee itä−länsisuunnassa, välillä Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä. Vaasan päässä se yhtyy valtatie 3:een ja Petäjävesi−Jyväskylä-väli on yhteinen valtatie 23:n kanssa. Pituutta sillä on noin 270 km.
Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, josta syystä tie on monin paikoin valtatieksi erittäin kapea, mutkainen ja mäkinen. Valtatie 18 ei täytä valtateille asetettuja laatuvaatimuksia.
Vt 18 on merkitty kaikkien maakuntien liittojen kaavoissa parannuksia vaativaksi valtatieksi. Vt 18 -seurantaryhmään kuuluvat valtatien varren kuntien ja kaupunkien edustajat, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien liitot sekä Etelä-Pohjanmaan kauppakamari. Asiantuntijoiksi kokouksiin ryhmä on kutsunut Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen ELY-keskusten edustajat.
- mikkoollutjohommis
Koomikolla ollut kahdeksan vuotta aikaa saada parannuksia aikaiseksi mutta kun ei näkymätön paskanjauhaja koko äijä!!!
- ruiruirui
Voi taivas tuota katkeruuden määrää.
- Anonyymi
Täysin turhatie,kyllä ähtäriin päin ei kannata rakentaa tietä se on tyhjenevää aluetta, tämä seutukunnta autijoituu huimaavauhtia. Ennusteiden mukaan tulevaisuudessa on vai kolme kaupunkia Helsinki ,,Tampere ja Turku. Järkevin tieyhteys olisi Vaasa ,,, Jyväskylä eli valtatie 16 pitää hyvässä kunnossa. joka yhtyy nelostiehen Äänekoskella . Tämä olisi melko suora
tieyhteys Jyväskylän ja Kuopion suuntaan . Suomessa on paljon heikkokuntoisia teitä jotka pitäisi päälystää vähintään tuhannen kilometriä vuodessa, mutta ei ole rahaa, muuta kuin tällaisiin turhiin hankkesiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin turhatie,kyllä ähtäriin päin ei kannata rakentaa tietä se on tyhjenevää aluetta, tämä seutukunnta autijoituu huimaavauhtia. Ennusteiden mukaan tulevaisuudessa on vai kolme kaupunkia Helsinki ,,Tampere ja Turku. Järkevin tieyhteys olisi Vaasa ,,, Jyväskylä eli valtatie 16 pitää hyvässä kunnossa. joka yhtyy nelostiehen Äänekoskella . Tämä olisi melko suora
tieyhteys Jyväskylän ja Kuopion suuntaan . Suomessa on paljon heikkokuntoisia teitä jotka pitäisi päälystää vähintään tuhannen kilometriä vuodessa, mutta ei ole rahaa, muuta kuin tällaisiin turhiin hankkesiin."Ennusteiden mukaan tulevaisuudessa on vai kolme kaupunkia Helsinki ,,Tampere ja Turku."
Tuon ennusteen on laatinut konsulttitoimisto, joka taitaa myydä palveluitaan mm. Helsingille, Tampereelle ja Turulle. Ennusteita on vuosien varrella nähty monenlaisia. Seinäjoenkin piti takavuosien ennusteiden mukaan tyhjentyä vuoteen 2020 mennessä reilusti. Ei vaan ole käynyt niin. Helsinkikin oli 200 vuotta sitten vielä aika pieni kylä. Periaatteessa myös jokin nykyinen kylä voi vastaavasti olla 200 vuoden päästä suurkaupunki. Tai vastaavasti jollekin nykyiselle suurkaupungille voi käydä Detroitit, eli tulla vastaan kutistumiskierre.
- Anonyymi
Ähss 9.9. 2012 aloitus? Kyllä kannatas jo kyhätä uusia aiheita. Kuka jaksaa lukea vanhoja jaarituksia.
- Anonyymi
Yksittäinen tie on osa muita teitä, mutta heikolta näyttää tämä kasvava kunnossapitovaje jota voi monien teiden kunnossa nähdä.
Onkohan ongelma tienkunnostusmenetelmissä vai muussa ?
Asfalttikerrosta kasvatetaan tai paikkoja lisätään, mutta lyhytikäisiä toimet pyrkivät olemaan.
Mikähän on kuluttanut loppuun ne tienjyrsintäkoneet, kun se menetelmä luultavasti oikeasti
korjaa myös pintarakenteita laajemmalti kuin vain sen yksittäisen rikkoutuneen tai kuluneen kohdan paikalta ?
Miten ihmeessä tiet olivat joskus aikaisemmin olleet erinäköisiä ja vielä ilman niitä ajouria ?
Nyt vihreät ajatukset on olleet kovin suosittuja, olisiko teiden kulumista vähentävä kitkarengas
oltava jo suosituksenomainen niiden nastojen sijaan ?
Polttoaineveroina autoilu tuottaa miljardeja, mutta minne sitten menevät, kun teiden kunnossa eivät oikein selvästi näy ?- Anonyymi
Ajourat eivät johdu pelkästään kulumisesta. Suurempi syyhyn niihin ovat painumat. Kun tiet ovat olleet uusia, ei painumia ole ollut. Painumat tulevat niihin kohtiin, mistä painavat ajoneuvot ajavat. Tapoja estää niitä on joko tien hyvä perustaminen tai sitten teiden tekeminen niin leveiksi, että ajoneuvot pystyvät ajamaan eri kerroilla eri linjaa pitkin, jolloin pyörät eivät paina aina juuri samaa kohtaa tiestä alaspäin, vaan painumia tulee tasaisemmin muuallekin. Ajourat saisi pois jos nykyiset tiet purkaisi ja perustaisi uudelleen. Mutta tien kunnollinen korjaaminen on kallista. Halvempaa on vaan lisätä asfalttikerrosta niin kauan kuin sitä voi tehdä.
- Anonyymi
Rullaati rullaa sille tielle ja ohrahalme tilalle
- Anonyymi
On se uusi piki möykkystä ainakin ähtärin kohdalta parempi kun eivät koske koko tiehen jos työn laatu on tuollasta paskaa.Ympäristö ystävällista muka kun saa joka vuosi päällystää uudelleen voi v----u nuita puun halaajia!!!
- Anonyymi
Savola saisi mennä liikennevaliokuntaan, eikä
leikkimään pyssyillä ja ritsoilla.
Jäbä saisi teettää Pohjanmaan puolen kuntoon.
Keski-Suomea on turha odottaa aloittajaksi.
- Anonyymi
Sama veivaaminen Vt 18:ssa on jatkunut 40 vuotta. Vaasan tiepiiri on aina luistanut läänimme puoleisesta parannuksesta edes Veneskosken-Kouran -Sydänmaan oikaisuista. Aina on katse käännetty heti Jyväskylään ja odotettu sieltä kiinnostusta valtatiehemme. Valitettavasti Jyväskylää ei alkuunkaan kiinnosta valtatie Ähtäriin ja Seinäjoelle . He keskittyvät Valtatiehen 4 Ouluun. Ovat viisaudessaan nimenneet Oulun tien Pohjanmaan väyläksi.
Turismi ja teollisuus vaativat suoria liikenneväyliä. - Anonyymi
Siis aivan mahtava tie toi väätäiskyläntie on hieno ajaa varsinkin talvella, upeita kaarteita takavetosella sladissa .. jumalaut nuoruus tulee mieleen tavella 170 mittarissa ja lumi vaan pöllys
- Anonyymi
Meidän Mikki ja naapurin Liisa saavat asiat. rullaamaan.
Iso äänivyöry tulossa..
Nopeat yhteydet ratkaisevat tulevaisuuden.
Kiitos aktiivisuudesta, tv: Kouralaiset ja Sydänmaalaiset. - Anonyymi
Mikko ei huomaa Vt 18 heikkoutta, kun
asuu tois puolell järvee.
Turismi pelastaa Ähtärin !- Anonyymi
tärkeämpi on lehtimäentie kt68!
- Anonyymi
Kyllä Mikko on hoitanut tätäkin tieasiaa, ja hyvin.
- Anonyymi
lehtimäki on tärkempi ja 68-tie!
- Anonyymi
Höpö höpö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö.
18 -tiellä on vain muutama mutka. ähtärinrannan jälkeen 68 -tie on kuin lapiolla lätkitty!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
18 -tiellä on vain muutama mutka. ähtärinrannan jälkeen 68 -tie on kuin lapiolla lätkitty!
Ruotsi-Vaasa-Seinäjoki-Tuuri-Ahteri-Jyväskylä-Venäättä. VT18
On kaikkein tärkein Valtimo Sisä-Suomeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsi-Vaasa-Seinäjoki-Tuuri-Ahteri-Jyväskylä-Venäättä. VT18
On kaikkein tärkein Valtimo Sisä-Suomeen.pöh! vt 19 on paree.
- Anonyymi
Monet kiertävät Virtain kautta, kun Tuhkiossa ja muuallakin on vaaran paikkoja mutkaisella kapealla tiellä.
Edes Tuhkio heti suoraksi, vaikka kaupungin omilla rahoilla.- Anonyymi
kunnalla ei oo rahaa, menöö matkailuun ja Pandoihin! ihan turha koko tie aivan riittää.
- Anonyymi
Erityisen ilahduttavaa hänen mielestään on se, että ruotsalaismatkustajat ovat palanneet Merenkurkun reitille. Heitä on ollut liikkeellä yhtä paljon kuin suomalaisiakin.
– Aikataulut ovat nyt ruotsalaisille sellaiset, että heidän on helppo lähteä päiväristeilylle. Lisäksi Ruotsissa rokotukset ovat edenneet ripeämmin kuin Suomessa ja matkustushaluja varsinkin lähikohteisiin löytyy, Ståhlberg kertoo.
Odotukset ovat huipussaan ensi kesän sesongin osalta. Ståhlberg uskoo Ruotsista ja Norjasta saapuvien turistien palaavan joukolla pohjalaismaakuntien kohteisiin, kuten Power Parkiin ja Ähtärin eläinpuistoon.
Isommat tilat ja tiheämmät vuorot toivat kasvun
Wasaline antoi viime perjantaina tiedotteen, jonka mukaan Merenkurkun rahtimäärät syyskuussa ovat kasvaneet viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 40 prosenttia. Kasvu on ollut hurjaa, sillä jo viime vuosikin oli Wasalinen ennätysvuosi rahdin kuljetuksessa.- Anonyymi
huh-hah-hei ja rommia pullo!
- Anonyymi
"Odotukset ovat huipussaan ensi kesän sesongin osalta. Ståhlberg uskoo Ruotsista ja Norjasta saapuvien turistien palaavan joukolla pohjalaismaakuntien kohteisiin, kuten Power Parkiin ja Ähtärin eläinpuistoon."
Eikö odotuksia ollut myös pandojen suhteen, joka sitten vain lässähti hirmuista tappiota tuottavaksi apparaatiksi... virhe.- Anonyymi
Ei ole Suomessa rahoo ainakaan 20 kymmeneen vuoteen . Mutta velkaa on sitäkin enem
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole Suomessa rahoo ainakaan 20 kymmeneen vuoteen . Mutta velkaa on sitäkin enem
Suomi hirmu suuren velkamäärän kassa, ei koskaan pysty rakentamaan kyseistä tietä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi hirmu suuren velkamäärän kassa, ei koskaan pysty rakentamaan kyseistä tietä
Mikko näytä kykysi.
Tee meille suora valtatie.
Seinäjoen ja Jyväskylän välille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikko näytä kykysi.
Tee meille suora valtatie.
Seinäjoen ja Jyväskylän välille.Neljä kaistaa molempiin suuntiin.
- Anonyymi
Sitten kun on moottoritie 120 nopeus kesällä ja talvella 100 niin Ähtärissä on enemmän liikehdintää, olisiko tuo kannattanut miettiä tehdessä pöhinäkaupungin suunnitelmia? Ei valtavirta suomalaisista lähde ajelemaan huonokuntoisia teitä edes lapsiperheiden kanssa vain eläintarhaan tai Ähtäriin. Valitettavasti näin on!
- Anonyymi
Mummu ja idioottiveljekset kehityksen jarru.
- Anonyymi
Jos tietä ruvetaan tekemään niin kyllä idioottipäättäjät torppaa sen laittomilla päätöksillä!
- Anonyymi
Nykyinen tie on varsin mukava ajella henkilöautolla, ei mitään vaikeuksia, jos on korkeintaan promillerajan alapuolella päihtymys. Mieluummin nolla - promillea.
Eri asia on raskaalla liikenteellä, jolla VOI olla vaikeuksia liukkailla keleillä ja muutenkin kuski saa olla hereillä niissä isoissa autoissa.
Kunhan päällyste pidetään kunnossa, niin valtatiellä ajelee varsinkin kesäkeleillä aivan mielellään. - Anonyymi
Juu jos tuota pöhinää ja todellista ruuhkaa olisi tullut enemmän niin silloin tien laatu oltaisiin todellakin nähty. Satojatuhansia autoja 15-vuoden ajan! Eikö?
- Anonyymi
Mikko pelastaa,..........
- Anonyymi
Kvarkentiellä on myös etu itä-Suomen ja Venäjän markkinoille, vaikka ne markkinat ovat epävarmat ja ehkä hamassa tulevaisuudessa.
Pääsy Euroopan markkinoille ja Atlantin satamiin Norjassa on yli vuorokauden nopeampaa Kvarkentietä kuin muuten suurelle osalle Vaasasta itään- ja etelään päin. Ja se vuorokausi on nykymaailmassa kallista logistiikkaa. Siksi ’Sininen Tie’ Vaasasta ja Seinäjoelta, Kuopioon ja Joensuuhun ja Venäjälle ja moottoritie Tampereelle ovat erittäin tärkeitä investointikohteita.
Antti Talvitie
DI, PhD
Springfield, Virginia, USA
Nyt saa kommntoida maakuntakaavasta. EP Liitto.fi - Anonyymi
Mukava tie ajella saarijärvensuuntaan,mutta valitettavasti on vaarallinen väli.. Eilen kaksi ulosajoa.. Löytyy tlannehuoneen sivuilta.
- Anonyymi
Opetelkaa urpot ajamaan ja selvinpäin! Ainakin saksalaisissa laatuautoissa on ratti, jota käännetään mutkissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opetelkaa urpot ajamaan ja selvinpäin! Ainakin saksalaisissa laatuautoissa on ratti, jota käännetään mutkissa.
Banda on jarruna!
- Anonyymi
Minä ainakin äänestän Mikkoa, on ainoa joka on luvannut ja pitää lupauksensa VT 18 kunnostamisesta. Eikö hän ole jo aloittanut työn.
- Anonyymi
Aloittaa aina,kun vaalit lähestyy.
- Anonyymi
Hyvä tie, hunko kuski!
- Anonyymi
Mikko ajaa vain Itä-Ähtärin tietä Mäyryyn ja ………….
Ei mitään budjettiesitystä Valtatielle18. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikko ajaa vain Itä-Ähtärin tietä Mäyryyn ja ………….
Ei mitään budjettiesitystä Valtatielle18.Ei tule mitään pikitietä vain päätiet!
- Anonyymi
Väylä on julkaissut uuden hankekortin Multia-Ähtäri -välille elokuussa 2025:
https://vayla.fi/documents/25230764/35412234/TIE+Vt+18+Multia-Ähtäri.pdf/95fd8dab-8a01-478c-adcb-5f4ce873f8ba/TIE+Vt+18+Multia-Ähtäri.pdf?t=1733233581895
Hankearvioinnin mukaan " Hankkeen hyötykustannussuhde on 0,49." ja "Kuntakeskusten saavutettavuus paranee ja matka-aika lyhenee noin 12 minuuttia, jolloin myös sujuvuus paranee. Uudella linjauksella valtatie lyhenee 11 km. Kuljetusten nopeudenvaihtelut tasoittuvat ja matka-ajasta tulee ennakoitavampaa."
Liikennettä pitäisi olla kuitenkin yli kaksinkertainen määrä, jotta hyötykustannussuhde olisi vähintään noin 1 ja mieluiten selvästi sen yli.- Anonyymi
https://vayla.fi/documents/25230764/35412234/TIE+Vt+18+Multia-Ähtäri.pdf/95fd8dab-8a01-478c-adcb-5f4ce873f8ba/TIE+Vt+18+Multia-Ähtäri.pdf?t=1733233581895
- Anonyymi
Ennen muinoin tultiin vesireittejä pitkin.
Nykyisiin matkustajamääriin nähden sen pitäisi riittää Ähterille nykyisinkin.- Anonyymi
Ahteriläisille riittää kesällä vene, tarvella pääsee hevosella ja reellä jäitä pitkin.
Ja rospuuton aikana kelpaa serkkukin.
- Anonyymi
Väätäiskylä-Multia reitti huono. Haapamäen kautta Keski-Suomeen. Harmi että sen tien on annettu rapistua. Sitä ajetaan silti aina.
- Anonyymi
En tiedä, olisiko jotain välimuotoa, jossa tien kehityskustannus olisi pienempi ja hyöty kustannuksiin nähden isompi.
- Anonyymi
Kepulaiset on kehityksen jarru.
- Anonyymi
Tieongelmat eivät vuonna 2025 ole erityisen akuutteja.
Virtain suunnassa tiet ovat kuitenkin kuntoutuneet ja ovatkin houkuttelevia
jonnekin siirtyessä
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku495179Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel302146Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1072141HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a1191877Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v151829- 1111740
Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma491147Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa
Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p2501106Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.481011- 71951