USA:ssa on jo herätty matelemasta ja uusi nopeampi motari avataan: http://www.hs.fi/msn/ulkomaat/Texas avaa Yhdysvaltain nopeimman moottoritien marraskuussa/a1305598209442
Suomessa ei haluta nopeuksia nostaa järkeviksi, ei sitten millään. Tiestökin jätetty jo ns. retuperälle, eli hallitus ei halua järjestää riittävästi rahaa edes tarpeellisiin parannuksiin, (suhteutettuna nykyään eletään liikenteessä lähes kivikautta).
Päättäjät ovat tehneet suomiliikenteestä hermoja koittelevan matelupolkuverkoston, eikä siis ole ihme, jos onnettomuuksia sattuu, jotka sitten tulppaavat liikennettä entisestään ja kertaavat hermojen kiristymisen.
Viime aikoina olen huomannut myös sivuteiden kohdilla alennettujen rajoitusten lisääntyneen: Tuo on täysin älytöntä kehitystä, pumppauttaa nyt pääteiden liikennevirtojen nopeuksia sivuteiden kohdilla, joilta vain hyvin harvoin ketään pyrkii pääteille.
No, noudattakoon kuka noudattaa, minä en ainakaan ennen kuin sääntöjä ja rajoituksia järkevöitetään.
Nopeudet nousussa muualla
37
248
Vastaukset
- Rajoitukset ovat...
...sopivat jo nyt.
Jätä auto kotiin jos ajaminen noin paljon ahdistaa.Mm. poliisiylijohtaja Paatero on jo moneen otteeseen osoittanut, että rajoitukset ovat liian alhaiset jatkuvilla ylinopeuksillaan.
Ajan n. 10 000 km/kk ja näen myös muiden kiireitä tuolla maanteillä, kaikki eivät malta edes odottaa ohituspaikkojen löytymistä, vaan mm. ylämäkiin lähdetään ohituksiin sulkuviivoista välittämättä, jonojakin ohittaen, eikä vain yksittäistä ajoneuvoa.- Onneton vertaus
Kairakettu kirjoitti:
Mm. poliisiylijohtaja Paatero on jo moneen otteeseen osoittanut, että rajoitukset ovat liian alhaiset jatkuvilla ylinopeuksillaan.
Ajan n. 10 000 km/kk ja näen myös muiden kiireitä tuolla maanteillä, kaikki eivät malta edes odottaa ohituspaikkojen löytymistä, vaan mm. ylämäkiin lähdetään ohituksiin sulkuviivoista välittämättä, jonojakin ohittaen, eikä vain yksittäistä ajoneuvoa.Osoittaa vain sen että tyhmästä päästä kärsii ruumiin lisäksi myös kukkaro.
- Kyytiä ketulle
Kairakettu kirjoitti:
Mm. poliisiylijohtaja Paatero on jo moneen otteeseen osoittanut, että rajoitukset ovat liian alhaiset jatkuvilla ylinopeuksillaan.
Ajan n. 10 000 km/kk ja näen myös muiden kiireitä tuolla maanteillä, kaikki eivät malta edes odottaa ohituspaikkojen löytymistä, vaan mm. ylämäkiin lähdetään ohituksiin sulkuviivoista välittämättä, jonojakin ohittaen, eikä vain yksittäistä ajoneuvoa.Voi kettu parka:
" Ajan n. 10 000 km/kk ja näen myös "
Jos ajat autoa normaalityöajan puitteissa 20-23 arkipäivää kuukaudessa, niin päivässä tulee 480-500 km, huhhuh, kyllä rekka saa kyytiä. Kyytiä ketulle kirjoitti:
Voi kettu parka:
" Ajan n. 10 000 km/kk ja näen myös "
Jos ajat autoa normaalityöajan puitteissa 20-23 arkipäivää kuukaudessa, niin päivässä tulee 480-500 km, huhhuh, kyllä rekka saa kyytiä.En aja rekkaa, henkilöautoilla minä ajelen ja läppäri auki, jotta voin ajaessakin kirjoitella vaikka tännekin.
Onneton vertaus kirjoitti:
Osoittaa vain sen että tyhmästä päästä kärsii ruumiin lisäksi myös kukkaro.
Verrataan sitten Ruotsiin. Ruotsissa on jo luovuttu typeristä talvirajoituksista ja joidenkin moottoriteiden nopeudet on nostettu niin, että nykyinen rajoitus on 120, muilla mm. ohituskaistateillä on 110. Suomessa ei talvella ole yli satasen rajoituksia edes parhailla moottoriteillä ja pitkät pätkät pitäisi körötellä enimmäkseen 80 km/h.
- ..Auto-Antero
Kairakettu kirjoitti:
Verrataan sitten Ruotsiin. Ruotsissa on jo luovuttu typeristä talvirajoituksista ja joidenkin moottoriteiden nopeudet on nostettu niin, että nykyinen rajoitus on 120, muilla mm. ohituskaistateillä on 110. Suomessa ei talvella ole yli satasen rajoituksia edes parhailla moottoriteillä ja pitkät pätkät pitäisi körötellä enimmäkseen 80 km/h.
Ruotsissa osataan lisäksi katsoa peiliin ja tehdä tilaa takaa lähestyville, eikä motarilla roikuta vasemmalla kaistalla tulppana.
Det är mycke härligt at körä i swerige...ÅHHH Ahhh
Vapaat nopeudet takaisin!!!
HANAA SAAATANA!!! - tehty vajakeille
Sopivat hyvin aivovammaisille, eivät normaalijärkisille.
..Auto-Antero kirjoitti:
Ruotsissa osataan lisäksi katsoa peiliin ja tehdä tilaa takaa lähestyville, eikä motarilla roikuta vasemmalla kaistalla tulppana.
Det är mycke härligt at körä i swerige...ÅHHH Ahhh
Vapaat nopeudet takaisin!!!
HANAA SAAATANA!!!Juu, Ruotsissa se on osattu jo kauan. Lisäksi siellä ajetaan enimmäkseen omin nopeuksin, eikä mttariin tuijottaen. Turvallisuus parempi kuin Suomessa.
- tosissaan?
Kairakettu kirjoitti:
tosi hyvä linkki nyt kun tietää miten lausujalle kävi...
- Valtse toinen nimime
Kiva. Kerro missäpäin liikut, niin voidaan laittaa Liikkuville vinkkiä, saavat pullakahviinsa rahat kun saavat sinut yhytettyä itseteossa. Kun noin avoimesti kerrot ettet aio noudattaa liikennesääntöja vaan tietoisesti ja tahallaan rikot niitä, niin ei haitanne vaikka kertoisi missä ja milloin milloinkin aiot niin tehdä? Eikös tuo uho muuten mene vähän harakoille?
Tosin siinä olet aivan oikeassa, että tieverkosto on monin paikoin häpeällisen huonossa kunnossa. Luulisi että niistä rahoista joita autoilijoilta eri tavoin lypsetään, riittäisi osa myös Suomen tieverkoston kunnossapitoon, mutta Jykällä ja Jutalla lienee rahoille tärkeämpiäkin kohteita... Ja vissiin siellä pääkaupunkiseudulla jossa vilunkiveijarit vaikuttavat, tiet ovatkin edes kohtuullisessa kunnossa, tänne periferiaanhan ei tarvitse tulla kuin vaalien lähestyessä.Ajan lähes kaikkialla Suomessa, Pohjois-Ruotsissa, sekä muutamissa Aasian maissa, joten siitä vaan vinkkiä laittamaan.
On muuten eräässäkin Aasian maassa osattu tehdä mutkien kaltevuudet oikein, Suomessahan ulkokurvin kaltevuus voi olla väärään suuntaan kalteva, noin jopa moottoritien molemmat samaan suuntaan menevät kaistat.
Ruotsissa näkee myös oikein päin kaltevia kiertoliittymiä, eli liikenneympyröitä, Suomessa taitaa olla lähes kaikki väärin päin kallellaan ja siksi tuossa eräässäkin on talvella aina liikennemerkit nurin. Ne ympyrät Ruotsissa, mitkä ovat väärin kaltevia, niin liekö suomalaisten urakoimia?- Väärä tilannenopeus
Kairakettu kirjoitti:
Ajan lähes kaikkialla Suomessa, Pohjois-Ruotsissa, sekä muutamissa Aasian maissa, joten siitä vaan vinkkiä laittamaan.
On muuten eräässäkin Aasian maassa osattu tehdä mutkien kaltevuudet oikein, Suomessahan ulkokurvin kaltevuus voi olla väärään suuntaan kalteva, noin jopa moottoritien molemmat samaan suuntaan menevät kaistat.
Ruotsissa näkee myös oikein päin kaltevia kiertoliittymiä, eli liikenneympyröitä, Suomessa taitaa olla lähes kaikki väärin päin kallellaan ja siksi tuossa eräässäkin on talvella aina liikennemerkit nurin. Ne ympyrät Ruotsissa, mitkä ovat väärin kaltevia, niin liekö suomalaisten urakoimia?Kaltevuudet pitää ajaessa ottaa huuomioon. Väärästä tilannenopeudeseta johtuu se jos liikennemerkit ovat nurin.
- Kairarotta
Väärä tilannenopeus kirjoitti:
Kaltevuudet pitää ajaessa ottaa huuomioon. Väärästä tilannenopeudeseta johtuu se jos liikennemerkit ovat nurin.
Mutku en mä osaa! Siksi säännöt on huonot!
Väärä tilannenopeus kirjoitti:
Kaltevuudet pitää ajaessa ottaa huuomioon. Väärästä tilannenopeudeseta johtuu se jos liikennemerkit ovat nurin.
Tiet kuuluu kunnostaa kaltevuuksiltaan oikein. Muistellaanpa Konginkankaankin tapausta, olen nähnyt just siinä paikassa, miten rekka saattoi lähteä helposti luisuun tien pinnan ja tuulenpuuskan yhteysvaikutuksista. Sen ison onnettomuuden jälkeen tietä lähdettiin korjaamaan, mutta sutta tuli, eikä se paikka ole edelleenkään sellainen kuin sen pitäisi olla.
- Yritä edes
Kairakettu kirjoitti:
Tiet kuuluu kunnostaa kaltevuuksiltaan oikein. Muistellaanpa Konginkankaankin tapausta, olen nähnyt just siinä paikassa, miten rekka saattoi lähteä helposti luisuun tien pinnan ja tuulenpuuskan yhteysvaikutuksista. Sen ison onnettomuuden jälkeen tietä lähdettiin korjaamaan, mutta sutta tuli, eikä se paikka ole edelleenkään sellainen kuin sen pitäisi olla.
Sun pitää lopettaa tuo uhoominen ja siirtyä liikennesuunnittelijaksi tai eduskuntaan. Katsotaan sitten, miten tieverkko kunnostuu.
Yritä edes kirjoitti:
Sun pitää lopettaa tuo uhoominen ja siirtyä liikennesuunnittelijaksi tai eduskuntaan. Katsotaan sitten, miten tieverkko kunnostuu.
Mutta kun sitä rahaa eivät päättäjämme järjestä tarpeeksi paljoa.
- Yritä vaan!
Kairakettu kirjoitti:
Mutta kun sitä rahaa eivät päättäjämme järjestä tarpeeksi paljoa.
Eduskunnassa olisit päättämässä asiasta. Rahkeet ei riitä?
Yritä vaan! kirjoitti:
Eduskunnassa olisit päättämässä asiasta. Rahkeet ei riitä?
Ei siellä yksi pysty päättämään mitään, enkä ole kiinnostunut eduskuntatyöstä, minulla on paremmat tulot ja bisnekset kuin niillä tyhjänjaarittelijoilla siellä.
- loisvirkailijat
Liikenneministeriön tarkoitus on tappaa mahdollisimman monta ihmistä. Sen vuoksi he jättävät lähes kaiken heille kuuluvan työn tekemättä ja kuluttavat verorahat omiin palkkoihinsa ja loput korruptioon.
- ....,,,,20
Kairakettu on tainnut olla Anteron kanssa samassa laitoksessa, kun ei ole kuukausiin kuulunut mitään.
Hollannissa nopeuksien nostoa myös: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288501280738.html
Tuolla myös suurin osa vastanneista haluaisi nopeuksia nostettavan myös Suomessa.- Täh...
Miksi Suomessa pitäisi nostaa rajoituksia, kun nykyisetkin rajoitukset "keskivertoa paremmille" kuskeille on liikaa? Ja tuo yörajoitusten nosto on aivan perseestä. VAK-rekat kulkee suurin osin öisin ja ne ajaa edelleen samaa vauhtia.
- Relaaa
Täh... kirjoitti:
Miksi Suomessa pitäisi nostaa rajoituksia, kun nykyisetkin rajoitukset "keskivertoa paremmille" kuskeille on liikaa? Ja tuo yörajoitusten nosto on aivan perseestä. VAK-rekat kulkee suurin osin öisin ja ne ajaa edelleen samaa vauhtia.
Suomessa liikennekulttuuri on vielä sen verran lastenkengissä, että on odotettava aika kauan noita toimia. Ne ovat mahdollisia sitten kun liikenne moottoriteillä alkaa käyttää oikeanpuoleista kaistaa ja risteyksiä ei ajeta ruuhka-aikana tukkoon.
Muualla maailmalla esim. ruuhkasta tiedotetaan kun matka-aika pisteestä A pisteeseen B on pidentynyt yli tunnin. Missä meillä on sellaisia ruuhkia normaalina päivänä? Tämä on pieni maa, täällä on pienet järjestelyt. Täh... kirjoitti:
Miksi Suomessa pitäisi nostaa rajoituksia, kun nykyisetkin rajoitukset "keskivertoa paremmille" kuskeille on liikaa? Ja tuo yörajoitusten nosto on aivan perseestä. VAK-rekat kulkee suurin osin öisin ja ne ajaa edelleen samaa vauhtia.
Kuulut vähemmistöön:
Ota kantaa21.09.2012 klo 12:55Pitäisikö Suomessakin siirtyä moottoriteillä 130 km/t nopeusrajoitukseen kesäisin?
Kyllä
86%
Ei
14%
Ääniä yhteensä 6997
- VeVennamo
"Mm. poliisiylijohtaja Paatero on jo moneen otteeseen osoittanut, että rajoitukset ovat liian alhaiset jatkuvilla ylinopeuksillaan."
Niin siis "Kairakertun" melestä Paateron esimerkki tarkoittaa yhtä kuin 30 km/h alueella täytyisi saada ajaa ainakin 80 km/h? Eli omakotialueella nykyinen 40 kmh pitäisi muuttaa 100 km/h vain siksi että sun ja Paateron kaltaiset mitättömyydet pääsevät koheltamaan miten tykkäävät?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200604244430551_uu.shtml
Kyllä menisi maailma mullinmallin jos näin asiat menisivät. Tämä tapaus osoittaa vain sen, että poliisiylijohtaja vaihtoon. Sellainen äijä tilalle, jonka tilille ei ole tullut, eikä kovin helposti edes tulisi moisia mokia. Vaan mistäs löydetään sellainen esimerkillinen poliisimies?
Eniten harmittaa asiassa tuo virkaa tehneen ylikonstaapelin tilanne. Aika pskamaiseen rakoon on kaveri joutunut virkansa puolesta.No totuushan on se, että 30:n rajoitukset ovat aivan liian alhaisia, olivatpa ne missä tahansa.
- itsekeskeinenkö?
Kairakettu kirjoitti:
No totuushan on se, että 30:n rajoitukset ovat aivan liian alhaisia, olivatpa ne missä tahansa.
Kenen kannalta ne ovat liian alhaisia? Alueen asukkaidenko?
Nopeusrajoitus ei ole se raja jonka ylittäessään autoilija menettää ajoneuvonsa hallinnan. Ja kun toisaalta kun riittävän moni autoilija ei kykene hallitsemaan ajonopeuttaan rakennetaan töyssyjä helpottamaan alhaisemman keskinopeuden ylläpitämistä.
Kun kysytään halutaanko moottoritienopeuksia korottaa pitää kysymykseen sisältyä myös muotoilu "siitä huolimatta että polttoaineen kulutuksesi kasvaa, eli se on kalliimpaa". itsekeskeinenkö? kirjoitti:
Kenen kannalta ne ovat liian alhaisia? Alueen asukkaidenko?
Nopeusrajoitus ei ole se raja jonka ylittäessään autoilija menettää ajoneuvonsa hallinnan. Ja kun toisaalta kun riittävän moni autoilija ei kykene hallitsemaan ajonopeuttaan rakennetaan töyssyjä helpottamaan alhaisemman keskinopeuden ylläpitämistä.
Kun kysytään halutaanko moottoritienopeuksia korottaa pitää kysymykseen sisältyä myös muotoilu "siitä huolimatta että polttoaineen kulutuksesi kasvaa, eli se on kalliimpaa".Kyllä se polttoaineen kulutus lisääntyy just myös 30:n alueillakin, kun autoissa ei voi käyttää suurinta vaihdettakaan ja niissä töyssyissä tuhlataan myös energiaa, kuten myös pääteillä, sivuteiden liittymien alennetuilla rajoituksilla.
- ....,,,,
Kairakettu kirjoitti:
No totuushan on se, että 30:n rajoitukset ovat aivan liian alhaisia, olivatpa ne missä tahansa.
Ketulle on ainoa totuus oma mielipide. Ole vahva uskossasi, kyllä pihakadunkin 20 km/h nopeusrajoitus poistetaan.
- VeVennamo
"Kun kysytään halutaanko moottoritienopeuksia korottaa pitää kysymykseen sisältyä myös muotoilu "siitä huolimatta että polttoaineen kulutuksesi kasvaa, eli se on kalliimpaa".
Kerrankin joku ottaa tämän polttoaineen kulutuspuolen esiin myös. Nopeusrajoitusten nosto tarkoittaisi samalla polttoaineiden kulutuksen kasvua ja siitä seuraisi hinnankorotuksia nesteiden hintoihin. Jo nykymenollakin kulutus on sen verran kovaa, että mikäli autoilijat viisaita olisivat niin ajaisivat alle rajoitusten jo tästäkin syystä. Mutta eiväthän he sitä ole. - Turha kai valittaa
Mutkaset- ja pomppuiset tiet mutta pahimpana se että
tänne suomeen on geeneihin jäänyt jotenkin toi ajotaidottomuuskin
niin eipä juuri suurempia nopeuksia voi olla. Nykyissäkin on puolet
liikaa kun ei keritä autoa hallita näissäkään nopeuksissa.
Jos suuntavilkkua ei kerkiä kuin vilauttaa niin laske puolet
pois nopeudesta niin ehkä kapasiteetti alkaa jo riittää auton hallintaan.
Verovarat ei riitä kohta enää mihinkään muuhunkaan,
somaleille pitää antaa kassikaupalla rahaa ja samalla
ottaa niitä tänne vielä asumaankin mikä maksaa sitten vielä enemmän.
Euroopassakin on jo liuta maita jotka on kerjuulla suomalaisilta
rahaa koko ajan. Samalla meillä rahaa kyllä riittää eduskunnan
päiväviltteihin, johonkin miljardin valvontakolentokoneeseen,
satoihin tukipaketteihin sinne sun tänne viidakkokyliin milloin
mihinkin avustamiseen.
Muistakaa äänestää kokoomusta ja sdp:tä ja muistakaa
myös kannattaa kaksikielisyyttää niin ei perkele tässä maassa
tule mikään koskaan muuttumaan muuksi. - Nieppolan sika
Kairakettu on TÄYSIN oikeassa liikennemielipiteissään. Itse ajan enää vain 60tkm vuodessa mutta suomessa todella on kaikki rajoitukset päin prinkkalaa.
Suomessa jokaisen kiertoliittymän kallistus on väärään suuntaan, on "säästetty" viemäröinnissä onnettomuuksien kustannuksella.
Suomessa esiintyy "rajoitusterrorismia", rajoittajien luonnevikaisuutta, tyhmyyttä.
Joka vuosi talvirajoituksia jätetään voimaan yhä enemässä määrin..... jos se hiihtäjä sittenkin tulee dopattuna sieltä pellolta !! Kesälläkin...... Kangasalla, siellä on yksi valtakunnan sairaimmista terroristeista..... puolikylää 30 ja muut valtatiet 60. - qwerty12+19
Kyllä 1,5 sekunttia turvaväliksi riittää, tai pitäisi ilmeisesti olla 1.5 sekunttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554335Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182881- 1402623
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152093- 151533
- 1131445
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731377Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1581098- 931057
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211038