Hiv testi luotettava??

paniikki päällä

Olen käynyt HIV-testeissä viikoilla 4,13 sekä 16. Voinko jo huokaista helpotuksesta ja luottaa saamiini negatiivisiin tuloksiin?? Milloin HIV näkyy testeissä luotettavasti?

8

4644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyllytohtori

mulla on ollu AIDS 30 vuotta ja vieläki tulokset epävarmoja. sinulla on todennäköisesti HIV ja siihen saattaa kuolla

• paniikki pois

6-8 viikkoa, niin kai lähes 98-99% varma tulos. 12viikkoa sitten se 100%. Jo kai 2-4viikon kohdalla, jos HivAgAb-testin antigeenit on neg, niin erittäin epätodennäköistä, että muuttuu pos. myöhemmin. Täällä luki jossain ketjussa, että joku tunsi monta HIV-asiantuntijaa jotka eivät olleet koskaan tavanneet potilasta jonka 6vkn. nega olisi myöhemmin muuttunut pos. Jos pelottaa HIV, niin käy 3-4viikon kohdalla testissä ja sitten 6-8 viikon ja lopuksi se 12viikon(THL:än suositus) 100%. testissä.
      Kärsin viimeisen vuoden aikana pahasta hiv-pelosta ja testissä kävin moneen kertaan ja negaa näyttänyt kaikilla. Lukenut paljon oman pelon takia nettiä, niin suomalaisilta sivuilta ja ulkomaisilta foorumeilta. Tiedän omalla kohdalla, että tuosta pelosta saattaa tulla pakkomielle eikä tulosta saata uskoa ja testissä käy moneen kertaan.

Luulis sinun jo tietävän 16viikon kohdalla nämä 3kk tuloksen luotettavuuden.

• paniikki päällä

Kiitos vastauksestasi!! Mulle on tullu tästä jo pakkomielle, en meinaa millään uskoa että tulos on onneksi negatiivinen. Olin nimittäin kolme kuukautta aivan varma, että olen tartunnan saanut. Pelkoa on lisännyt se että neljän viikon päästä riskitilanteesta tuli kuume, nivelsäryt (joita on tosin vieläkin) sekä suuhun haavoja joita ei ole ennen ollut..
        Sekä pelkoa lisää myös se, että eri lääkärit ovat sanoneet eri tavalla milloin testiin voi luottaa. Työterveys sanoi 4 kuukautta ja terveyskeskus oli sitä mieltä että tartunnan voi sulkea pois vasta 6 kuukauden jälkeen.
        Nyt on ollut jo parin viikon aikana outoa kutinaa sekä näppylöitä raajoissa, ei auta muu kun toivoa, että tästä stressistä johtuvaa..

• Täti tampere
        paniikki päällä kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!! Mulle on tullu tästä jo pakkomielle, en meinaa millään uskoa että tulos on onneksi negatiivinen. Olin nimittäin kolme kuukautta aivan varma, että olen tartunnan saanut. Pelkoa on lisännyt se että neljän viikon päästä riskitilanteesta tuli kuume, nivelsäryt (joita on tosin vieläkin) sekä suuhun haavoja joita ei ole ennen ollut..
        Sekä pelkoa lisää myös se, että eri lääkärit ovat sanoneet eri tavalla milloin testiin voi luottaa. Työterveys sanoi 4 kuukautta ja terveyskeskus oli sitä mieltä että tartunnan voi sulkea pois vasta 6 kuukauden jälkeen.
        Nyt on ollut jo parin viikon aikana outoa kutinaa sekä näppylöitä raajoissa, ei auta muu kun toivoa, että tästä stressistä johtuvaa..

Joo,kyl ne testit tosi varmoja ovat aviomies unohti kans kumin thaikuissa.kävin varmistaan 6kk jälkee erosta testissä

• näin täällä

Olen kuullut 6kk testin olevan vasta täysin luotettava.

• paniikki pois

Jos tartunnan mahdollisuudesta on kulunut 3 kk tai enemmän, negatiivinen testitulos
        tarkoittaa, ettei testatulla ole hiv-tartuntaa. Riskitilanteen jälkeistä hiv-estolääkitystä saaneella
        potilaalla serokonversio voi kuitenkin viivästyä, minkä vuoksi henkilöä tulee seurata 6 kk asti.

Teksti kopsattu THL:n sivuilta HiViä käsittelevästä artikkelista. luulisi heidän siellä THL:ssä tietävän tarkkaan mikä on se ikkuna, jos siellä on jokin Suomen johtavia tai yms. Hiv-laboratorio.

http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/a94c748d-3b0a-487f-a5b9-2ae07fbcce37

• paniikki pois
        paniikki pois kirjoitti:

Jos tartunnan mahdollisuudesta on kulunut 3 kk tai enemmän, negatiivinen testitulos
        tarkoittaa, ettei testatulla ole hiv-tartuntaa. Riskitilanteen jälkeistä hiv-estolääkitystä saaneella
        potilaalla serokonversio voi kuitenkin viivästyä, minkä vuoksi henkilöä tulee seurata 6 kk asti.

Teksti kopsattu THL:n sivuilta HiViä käsittelevästä artikkelista. luulisi heidän siellä THL:ssä tietävän tarkkaan mikä on se ikkuna, jos siellä on jokin Suomen johtavia tai yms. Hiv-laboratorio.

http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/a94c748d-3b0a-487f-a5b9-2ae07fbcce37

2.1.1 Oikeus testiin ilman lääkärin eri arviointia
        STM:n vuonna 1993 antaman ohjeen mukaan7 terveyskeskuksissa on syytä tehdä hiv-testi henkilölle,
        joka hakeutuu tutkittavaksi omasta aloitteestaan (tai lääkärin tai muun asiantuntijan
        kehotuksesta). Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei testiin pääsemiseen välttämättä edellytetä
        lääkärin arviointia ja lähetettä. Testiin ohjauksen ja neuvonnan voi suorittaa tehtävään koulutettu
        terveydenhuollon ammattilainen. Tartuntariskien arviointi ja keskustelu riskien välttämiskeinoista
        on hyvä suorittaa näytteen oton tai testituloksen kertomisen yhteydessä.

Pakko vielä sanoa ettei kyseinen kohta täyty ainakaan tämän paikkakunnan terveyskeskuksessa. Elikkä sairaanhoitaja tai lääkäri ei laita vain puhelimella soitettua testiin. Testiin pääsee ilman lääkäriä vain yksityiselle(n.40e) lääkärikäynti eli noin yht. 80-90e. Hiv tukikeskuksessa tai Sukupuolitautien polilla joita on yleensä yliopistollisen sairaaloiden ohessa.

Tsemiä kaikille tämän pelon kanssa painiskeleville.

• pelko pois

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe