Ulkopuolisuuden tunne yliopistolla

***Miia***

Hei kaikille!

Olen päälle 30-vuotias nainen ja toisen vuoden opiskelija. Lähdin yliopistoon täysin ns. duunaripohjalta, ylioppilaaksi olen kirjoittanut yli 10 vuotta sitten, mutta sen jälkeen olenkin suurimmaksi osaksi tehnyt töitä. Minulla ei siis ole ns. akateemista taustaa, vanhempanikin ovat ihan tavallisia duunareita.

Ongelmanani onkin se, että koen suurta ulkopuolisuuden tunnetta ja epävarmuutta yliopistolla. Seminaareissa olen ollut lähes tuppisuuna ja todella jännittynyt. Tuntuu että minulla ei ole mitään järkevää sanottavaa. Olen kiinnostunut opiskelemastani alasta, mutta koska minulla ei ole siitä vielä työkokemusta tms., tunnen itseni todella epävarmaksi. Kaikilla muilla tuntuu seminaareissakin olevan mielipiteitä, minulla ei ole, ja jatkuva jännittäminen myös halvaannuttaa ajatteluani entisestään.

Välillä on tehnyt mieli heittää hanskat tiskiin, mutta koska olen kuitenkin nyt opiskelemassa alaa, josta jo nuorena haaveilin, en sitäkään halua tehdä. pelkään vain omaa pärjäämistäni, sillä kaikenlainen ns. akateeminen keskustelukulttuuri on itselleni täysin vierasta taustastani johtuen. Toki haluan oppia, mutta tällä hetkellä tunnen olevani lähes umpikujassa.

Miten toimisitte minun sijassani? Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita. Kiitos! :)

12

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 26

      "Minulla ei siis ole ns. akateemista taustaa"
      Kysymys: miten kenelläkään voisi jo opiskeluvaiheessa olla akateemista taustaa?

    • ***Miia***

      Tarkoitin sellaista "kotitaustaa" eli akateemisesta perheestä olevaa henkilöä, joka jo kotioloissaan on ikäänkuin kasvanut tietynlaiseen henkiseen ympäristöön ja "akateemiseen ajatteluun". Näin ei tietenkään ole kaikkien akateemisten perheiden vesojen kohdalla, tiedostan sen kyllä.

      • ei auta aina

        Toinen vanhemmistani on akateeminen ja yhteiskuntatieteilijä ja voin vakuuttaa, että tästä ei ole tippaakaan hyötyä silloin kun yritän ja haluan opiskella yhteiskuntatieteitä. Eli minua ei ole vanhempien suunnalta millään tavalla kannustettu akateemisuuteen tai että jotenkin tietynlainen ajattelumaailma olisi tarttunut minuun kotona. Ajattelumaailma on tarttunut lähinnä aikaisemmin nuorempana koulussa. Ja niin vanhempani eivät millään hyväksy, että haluaisin opiskella akateemista ammattia itselleni, ei vaikka toinen vanhemmistani on akateeminen. Päinvastoin he haluaisivat, että olisin tavallinen duunari kassalla tai siivoojana, korkeintaan sihteerinä. Tästä syystä joudun salaamaan akateemiset opinnot vanhemmiltani, niin hullulta ja uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

        Joten ei aina se vanhempien akateemisuus auta tai edistä uraa. Tässä oli minun tarinani.

        Ja voin todeta sinulle lohdutukseksi, että he, jotka sinne heti ylppäreitten jälkeen pääsevät opiskelemaan ovat yhtälailla samassa tilanteessa ja jännittävät keskusteluita tai eivät edes tiedä miten osallistuisivat keskusteluun. Et todellakaan ole ainut. Tietämys varmasti tulee harrastuneisuuden, elämänkokemuksen, poikkeuksellisen kiinnostuksen, poliittisen järjestötoiminnan tai jonkun tietynlaisen työn kautta (ei välttämättä minkään akateemisen).


    • Tokan vuoden opisk.

      Harvalla on. Ihan oikeesti. Varsinkaan tän ikäsillä (ite oon 27-vuotias). Oma äitini on käynyt vain kansakoulun. Ei siis sitä kannata murehtia. Kukaan ei tule kysymään mitä vanhempasi ovat tehneet/tekevät. Ja vaikka kysyisivät, so what? Kaikkien tausta on erilainen eikä sitä kannata missään nimessä hävetä.

    • 14

      Akateemisen taustan merkityksestä puhutaan enemmän kuin esim. 15 vuotta sitten. Tuntuu, että nyt perhetaustalla selitetään liikaakin opiskelumenestystä tai sosiaalistumista yliopistoon.
      Omat vanhempani ovat valmistuneet yliopistosta vuosikymmenet sitten, eikä konkreettisista neuvoista ole ollut kovin paljoa hyötyä. Maailma on muuttunut paljon, ja oma alani yliopistolla on toinen. Keskustelua ja mielipiteiden perustelua on korostettu, mutta aivan samoin on tehty monissa ei-akateemisissa perheissä.
      Kokemukset yliopiston seminaareista ovat olleet pikemminkin sellaisia, että kaikki ovat melko hiljaa ja arkoja. Varmaan siinä on useampaakin perhetaustaa edustettuna. Tiedän, että monet sosiaaliset ja kyseenalaistavat tyypit eivät ole akateemisista kodeista ollenkaan.

    • 1710

      Koulutetut vanhemmat eivät ymmärrä kuinka nykyään ei saa töitä millään. He ovat kasvaneet maailmassa jossa yliopistossa opiskelu oli vielä ihmeellistä ja takasi hyvän elämän. Kaikenlaisia sijaisuuksia sai saman tien kun oli kävellyt pääovista sisään. Lisäksi ennen yliopisto-opiskelijat olivat selvästi etevämpiä kuin muut nuoret, sitä kautta paremmat bileet ja seura ylipäätään. Ei enää ole niin...

      Ap:n asiaan. Tuo jos tunneilla jännitetään kuulostaa henkilökunnan huonoudelta. Nuoret heittävät kärkkäitä kommentteja vaikka ei heillä ole senkään vertaa tietoa kuin sinulla. Maailma on mustavalkoinen siinä iässä, varmaan ollut sitä sinullekin! Missä opiskelet? Koulujen välillä on eroja oppilaiden taustassa, toisissa paikoissa on enemmän ekan polven ylioppilaita.

      • 123qweasd

        "Lisäksi ennen yliopisto-opiskelijat olivat selvästi etevämpiä kuin muut nuoret, sitä kautta paremmat bileet ja seura ylipäätään. Ei enää ole niin..."
        Haluatko perustella näkemystäsi? Millä perusteella yliopisto-opiskelijat olivat ennen pätevämpiä kuin muut nuoret, ja miksi asia on muuttunut?


      • 121
        123qweasd kirjoitti:

        "Lisäksi ennen yliopisto-opiskelijat olivat selvästi etevämpiä kuin muut nuoret, sitä kautta paremmat bileet ja seura ylipäätään. Ei enää ole niin..."
        Haluatko perustella näkemystäsi? Millä perusteella yliopisto-opiskelijat olivat ennen pätevämpiä kuin muut nuoret, ja miksi asia on muuttunut?

        No kielitaito...


      • 20
        121 kirjoitti:

        No kielitaito...

        "No kielitaito..."
        En tiedä, oletko henkilö, jolle kysymykseni suuntasin, koska nimimerkkisi on eri. Oli asia miten tahansa, minä en tiedä, mitä sinä tarkoitat kirjoittaessasi noin kuin kirjoitit. Annan sinulle vinkin: suomen kieli on monipuolinen ja rikas; ole hyvä ja käytä sitä sillä tavalla.

        Luettuani viestisi ensimmäisenä minulle tuli mieleeni, että nimimerkin "1710" kirjoittamasta viestistä löytyy vastaus jo valmiiksi, ja sinä - kuka ikinä oletkin - haluat naljailla minulle heikosta sisälukutaidostani; tarkistin asian, enkä kyennyt löytämään kohtaa, jossa kerrottiin, millä perusteella yliopisto-opiskelijat olivat ennen pätevämpiä kuin muuta nuoret vaan ei enää. Toiseksi mieleeni juolahti eräs toinen negatiivinen seikka minuun itseeni liittyvä asia: ehkä olin kirjoittanut viestini huonolla suomen kielellä! Tarkistin kyseisen asian, ja mielestäni edellinen viestini oli täysin kelpoa suomen kieltä - eikä se liene kovin suuri ihme, sillä olenhan ihan syntyperäinen suomalainen! Kolmanneksi, samalla myös viimeiseksi, ajattelin, että halusit kirjoittaa: "Yliopisto-opiskelijat olivat ennen pätevämpiä, koska heillä oli parempi kielitaito" tms. En kuitenkaan usko, että kyse oli tuosta, koska a) miten se olisi loppujen lopuksi kovin relevanttia, minkälainen kielitaito on, ja b) mitä perusteita tuollaiselle väittämälle olisi.


      • 123qweasd
        20 kirjoitti:

        "No kielitaito..."
        En tiedä, oletko henkilö, jolle kysymykseni suuntasin, koska nimimerkkisi on eri. Oli asia miten tahansa, minä en tiedä, mitä sinä tarkoitat kirjoittaessasi noin kuin kirjoitit. Annan sinulle vinkin: suomen kieli on monipuolinen ja rikas; ole hyvä ja käytä sitä sillä tavalla.

        Luettuani viestisi ensimmäisenä minulle tuli mieleeni, että nimimerkin "1710" kirjoittamasta viestistä löytyy vastaus jo valmiiksi, ja sinä - kuka ikinä oletkin - haluat naljailla minulle heikosta sisälukutaidostani; tarkistin asian, enkä kyennyt löytämään kohtaa, jossa kerrottiin, millä perusteella yliopisto-opiskelijat olivat ennen pätevämpiä kuin muuta nuoret vaan ei enää. Toiseksi mieleeni juolahti eräs toinen negatiivinen seikka minuun itseeni liittyvä asia: ehkä olin kirjoittanut viestini huonolla suomen kielellä! Tarkistin kyseisen asian, ja mielestäni edellinen viestini oli täysin kelpoa suomen kieltä - eikä se liene kovin suuri ihme, sillä olenhan ihan syntyperäinen suomalainen! Kolmanneksi, samalla myös viimeiseksi, ajattelin, että halusit kirjoittaa: "Yliopisto-opiskelijat olivat ennen pätevämpiä, koska heillä oli parempi kielitaito" tms. En kuitenkaan usko, että kyse oli tuosta, koska a) miten se olisi loppujen lopuksi kovin relevanttia, minkälainen kielitaito on, ja b) mitä perusteita tuollaiselle väittämälle olisi.

        PS Pahoittelen kaikkia niitä lukuisia kirjoitusvirheitä, joita tuosta äskeisestä viestistäni löytyy. Toivottavasti ne eivät vaikeuta lukemista ihan liiaksi.


      • tätä tarkoitin...
        123qweasd kirjoitti:

        PS Pahoittelen kaikkia niitä lukuisia kirjoitusvirheitä, joita tuosta äskeisestä viestistäni löytyy. Toivottavasti ne eivät vaikeuta lukemista ihan liiaksi.

        kielitaito. vieraiden kielten taito. ennen eivät lukioiden ulkopuoliset nuoret osanneet mitään kieliä. ja lukioista mentiin yliopistoon. tää maa oli takapajula ja kaikki mielenkiintoiset jutut tulivat ulkomailta. jos ei osannut kieliä, ei ymmärtänyt uusista tuulista mitään.

        nykyään näin ei enää ole.


      • Mitä ihmettä
        tätä tarkoitin... kirjoitti:

        kielitaito. vieraiden kielten taito. ennen eivät lukioiden ulkopuoliset nuoret osanneet mitään kieliä. ja lukioista mentiin yliopistoon. tää maa oli takapajula ja kaikki mielenkiintoiset jutut tulivat ulkomailta. jos ei osannut kieliä, ei ymmärtänyt uusista tuulista mitään.

        nykyään näin ei enää ole.

        Näitä uusia tuulia, että ei ollenkaan käytetä isoa alkukirjainta, en ymmärrä, vaikka on ylempi korkeakoulututkinto ja kielitaitoa vaikka muille jakaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe