Jalkojen kylmäys

Tietämätön

Laitetaanko etu- ja takajalkoihin molempiin samanlaiset kylmäyssuojat?
Kun on kylmännyt hevosen jalat, pitääkö heoselle laittaa lämpimät tai jotain muut asen jälkeen jalkoihin?
Kauanko jalkoja pitää kylmätä, ja pitääkö hevosen olla tallissakylmäyksen ajan?
olisin kiitollinn jos saisin vastauksia.

11

4550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      Samanlaiset suojat yleensä käy etu- ja takajalkoihin. Riippuu toki vähän suojien mallista.

      Lämpöä ei tarvita kylmäyksen jälkeen, ellei tarkoituksella niin haluta tehdä.

      Yleensä sanotaan että noin 10-15min olisi hyvä kylmäysaika joka jalalle.

      Yleensä hevosen on parempi olla paikallaan, koska kylmäyssuojat ei välttämättä pysy paikallaan jos hevonen liikkuu paljon.

    • Agrologi AMK

      Hevosen jalat voi kylmätä samanlaisilla kylmäsuojilla. Yhtälailla kylmäpusseina voi käyttää apteekista saatavia ihmisille tarkoitettuja kylmäpusseja tai ruokakaupasta saatavia jääpalapusseja (voi käyttää useamman kerran, kun vie heti pakkaseen käytön jälkeen). Edellä mainitut täytyy vain kiinnittää pinteleillä. Talvella kylmäyksen voi hoitaa lumikääreillä. Myös kylmälinimenteillä voi kylmätä.

      Tehokkain kylmääjä on kuitenkin juokseva, kylmä vesi. Huono ei ole myöskään seisova vesi (eli esim. jalan laittaminen sankkoon).

      Kylmäyksen vaikutusta voi tehostaa laittamalla hevoselle kylmäyksen jälkeen lämpöpintelit.

      Sopiva kylmäysaika on kylmäyssuojilla, jääpusseilla yms. n.15-20min. Vedellä 10-20min riippuen veden lämpötilasta. Lyhyemmästäkin on apua.

      Hevosen ei tarvitse olla kylmätessä sisällä, mutta se ei saisi juurikaan liikkua kylmäyksen aikana eli hevosen on oltava kylmäyksen ajan karsinassa tai muussa suunnilleen saman kokoisessa tilassa tai kiinni. Koska kylmäys jäähdyttää jänteet ja nivelet, niin sen jälkeen hevosta ei saa rasittaa kovasti (esim. laittaa tarhaan, jos sillä on taipumusta riehua siellä) ennen kuin jalat on lämmenneet tai hevosta on lämmitelty esim. kävelyttämällä.

    • Tietämätön

      Pitääkö jalat kylmätä aina ratsastuksen jälkeen?
      Voisiko näin esim tehdä: ratsastuksen jälkeen kylmät jalkaan ja sitte ne jalois n. 20 min ja sitten ne pois ja kävelyttää heppaa vaikka 10 min (?) ja sitte tarhaan/laitsalle?

    • Moi! Hevoselle ja ponille voi laittaa kylmät ratsatuksen jälkeen kun minä laitan kylmät ratsastuksen jälkeen ja minä pidän sillä aikaa hevosta tallissa ettei kylmät putoa en pidä hevosen jaloissa sen jälkeen mitään lämmintä kun ei se ole hyväksi hevosen jalat voi mennä siinä tapauksessa huonoon kuntoon...

    • Jjeenzku

      Kyllä niihin yleensä käy samanlaiset :) Ja hevosen pitäisi pysyä mahd. Paikallaan... Itse hoidan eläketammaa jonka jalat viilennetään ratsastuksen jälkeen sienellä ja vedellä :)

    • ???

      mutta kuinka kauan lämpimien pitäisi olla kylmoen jälkeen?

    • .......

      Lämpimät voi olla kylmien jälkeen, vaikka koko yön. Jos siis kylmät ovat laitettu illalla.

    • nskslcnsjwoskdh

      Onko pakko laittaa kylmiä ratsastuksen jälkeen? tai siis jos ei laita niitä kylmiä niin käykö hevoselle/ponille jotain?
      ja mulla on viel pari kysymystä:
      monta kertaa hevonen madotetaan Kuuukaudessa/Vuodessa?
      entä monta krt madotetaan?

      • Djdnfkeosnfjpab

        Ei ainakaan meidän tallilla (srl hyväksymä ratsastuskoulu), kylmätä poneja edes estetunnin jälkeen. Eli en usko että tulee mitään hevosen jaloille, mutta parashan on laittaa kylmät, siitä on aina paljon apua!


      • Anonyymi
        Djdnfkeosnfjpab kirjoitti:

        Ei ainakaan meidän tallilla (srl hyväksymä ratsastuskoulu), kylmätä poneja edes estetunnin jälkeen. Eli en usko että tulee mitään hevosen jaloille, mutta parashan on laittaa kylmät, siitä on aina paljon apua!

        Nykyisin kylmäystä ei enää suositella.

        Nykyään suositellaan usein lämpöhoitoa rasituksen jälkeen sen sijaan, että käytettäisiin kylmähoitoa. Lämpöhoito voi auttaa rentouttamaan lihaksia, lisäämään verenkiertoa ja lievittämään kipua. Lämpö parantaa myös nivelten liikkuvuutta ja auttaa palautumisessa.

        Yksi syy kylmähoidon suositusten muuttumiseen on se, että kylmähoito voi supistaa verisuonia ja vähentää verenkiertoa alueella, jossa sitä käytetään. Tämä voi hidastaa paranemisprosessia ja jopa viivästyttää palautumista. Lisäksi kylmähoidon on havaittu vaikuttavan negatiivisesti lihasten voimantuottoon ja suorituskykyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin kylmäystä ei enää suositella.

        Nykyään suositellaan usein lämpöhoitoa rasituksen jälkeen sen sijaan, että käytettäisiin kylmähoitoa. Lämpöhoito voi auttaa rentouttamaan lihaksia, lisäämään verenkiertoa ja lievittämään kipua. Lämpö parantaa myös nivelten liikkuvuutta ja auttaa palautumisessa.

        Yksi syy kylmähoidon suositusten muuttumiseen on se, että kylmähoito voi supistaa verisuonia ja vähentää verenkiertoa alueella, jossa sitä käytetään. Tämä voi hidastaa paranemisprosessia ja jopa viivästyttää palautumista. Lisäksi kylmähoidon on havaittu vaikuttavan negatiivisesti lihasten voimantuottoon ja suorituskykyyn.

        Miten jalkoja sitten lämpöhoidetaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe