Kertokaa joku, mitä järkeä on ruotsinkielisissä katukylteissä, jos ruotsinkielisiä on esim. 2,8% kaupungin asukkaista? Ei nyt mitään lakipykäliä vaan ihan oikeita perusteluita, kiitos. Mielestäni osoitteen tehtävä on yksikäsitteisesti määrittää tietty paikka kaupungissa. Se, että samalla kadulla onkin kaksi ihan erilaista nimeä, ainoastaan hankaloittaa asioita. Esim. hälytysneuvon tuleminen voi hidastua, kun samasta kadusta puhutaankin eri nimillä.
Miksi katukyltit ruotsiksi?
60
1872
Vastaukset
- ?
Kumpi näkyy paremmin,5cm leveä vai 10cm leveä?
- Lisäksi!
Varsinkin kun nuo muutamat surut osaavat täysin suomea!
Ei meillä ole sen suurempaa velvollisuuttaa osata suomea kuin teilläkään ruotsia.
Kun me puhumme ruotsia käytämme luonnollisesti paikoista ja kaduista niiden ruotsinkielisiä nimiä, miksi ihmeessä meidän pitäisi käyttää sitä suomenkielistä??
Puhuthan sinäkin Tukholmasta etkä Stockholmista ja Lontoosta etkä Londonista.
Maailmassa on sunnaton määrä erilaisia kileiä ja meillä Suomessa on kaksi virallista.
Niillä alueilla joilla meitä suruja asuu se lain edellyttämä määrä niin yhteiskunta toimii kahdella kielellä. En minä ainakaan ole huomannut suomenkielisten kylttien sekoittavan päätäni. Joskus typerät suomennokset ottavat päähän mutta kestän nekin kyllä.- Dam Dam
Ankdam kirjoitti:
Ei meillä ole sen suurempaa velvollisuuttaa osata suomea kuin teilläkään ruotsia.
Kun me puhumme ruotsia käytämme luonnollisesti paikoista ja kaduista niiden ruotsinkielisiä nimiä, miksi ihmeessä meidän pitäisi käyttää sitä suomenkielistä??
Puhuthan sinäkin Tukholmasta etkä Stockholmista ja Lontoosta etkä Londonista.
Maailmassa on sunnaton määrä erilaisia kileiä ja meillä Suomessa on kaksi virallista.
Niillä alueilla joilla meitä suruja asuu se lain edellyttämä määrä niin yhteiskunta toimii kahdella kielellä. En minä ainakaan ole huomannut suomenkielisten kylttien sekoittavan päätäni. Joskus typerät suomennokset ottavat päähän mutta kestän nekin kyllä.Jos sun ja ystäviesi älykkyys ei riitä lukemaan suomenkielisiä katukylttejä niin muuttakaa Ruotsiin , tosin samat ongelmat on sielläkin..;-) Ihmetellä täytyy jos surujen älykkyys ei riitä siihen eipä ihme ettei ne Närpiöstä kauemmaksi pääse..!
Dam Dam kirjoitti:
Jos sun ja ystäviesi älykkyys ei riitä lukemaan suomenkielisiä katukylttejä niin muuttakaa Ruotsiin , tosin samat ongelmat on sielläkin..;-) Ihmetellä täytyy jos surujen älykkyys ei riitä siihen eipä ihme ettei ne Närpiöstä kauemmaksi pääse..!
Jos taas sinun ja ystäviesi silmät ovat niin kierot ettette pysty katsomaan kahta päällekkäistä, eri kielistä, kylttiä menemättä sekaisin niin muuttakaa sisämaahan!
Minun katseeni on vakaa eikä minulle ei tuota pienintäkään vaikeutta löytää hakemaani.
Ja ihan vain tiedoksi ettei ne kyltit yksikielisissä kaupungeissa ja sen suurempia vaikka se ruotsinkielinen kyltti siitä alapuolelta puuttuukin.
Suosittelen käyntiä optikolla.- Dam Dam
Ankdam kirjoitti:
Jos taas sinun ja ystäviesi silmät ovat niin kierot ettette pysty katsomaan kahta päällekkäistä, eri kielistä, kylttiä menemättä sekaisin niin muuttakaa sisämaahan!
Minun katseeni on vakaa eikä minulle ei tuota pienintäkään vaikeutta löytää hakemaani.
Ja ihan vain tiedoksi ettei ne kyltit yksikielisissä kaupungeissa ja sen suurempia vaikka se ruotsinkielinen kyltti siitä alapuolelta puuttuukin.
Suosittelen käyntiä optikolla.Puhutaan älykkyydestäsi ei sun silmistäsi , miten sinä pärjäät ulkomailla ( ruotsia ei lasketa ) Kun siellä missään ei ole pakkoruotsi katukylttejä..? Jos pärjäät niin miksi et käytä samaa tekniikkaa myös täysin suomalaisiin katukyltteihin. Tämä siis älykkyydestä. Tietysti on ei asia jos Freudenthalin opit ovat iskostuneet päähäsi. Mutta erehdyt jälleeen suomalaiset ovat vanhaa kunigaskansaaa pohjolasta eikä ne mitään silakanpyyytäjiä kunikaikseen ota ;-) Tyypillinen ylimielisyytesi paistaa läpi mutta olet niin tyhmä ettet tajua jutun pointtia et sitten millään, mutta ahkera rotuoppi varmaan saa sinut ajatelemaan niin..?
Dam Dam kirjoitti:
Puhutaan älykkyydestäsi ei sun silmistäsi , miten sinä pärjäät ulkomailla ( ruotsia ei lasketa ) Kun siellä missään ei ole pakkoruotsi katukylttejä..? Jos pärjäät niin miksi et käytä samaa tekniikkaa myös täysin suomalaisiin katukyltteihin. Tämä siis älykkyydestä. Tietysti on ei asia jos Freudenthalin opit ovat iskostuneet päähäsi. Mutta erehdyt jälleeen suomalaiset ovat vanhaa kunigaskansaaa pohjolasta eikä ne mitään silakanpyyytäjiä kunikaikseen ota ;-) Tyypillinen ylimielisyytesi paistaa läpi mutta olet niin tyhmä ettet tajua jutun pointtia et sitten millään, mutta ahkera rotuoppi varmaan saa sinut ajatelemaan niin..?
" Jos pärjäät niin miksi et käytä samaa tekniikkaa myös täysin suomalaisiin katukyltteihin."
Eipä tuolla ulkomailla ole suomenkielisiäkään kylttejä :(
Toisaalta en ole kyllä huomannut että kylttien lukemiseen tarvittaisiin mitään ylivertaista älykkyyttä, ihan kielitaito on tähän asti riittänyt. Tiedän varmuudella koska poikkesin ulkomailla viimeksi viime viikolla ja lähdössä taas tämän viikon lopulla.
Sinä syytät minua ylimielisyydestä vaikkaa itse tässä juuri vaahtoat siitä ettei minun tulisi saada samoja yhteiskunnallisia palveluja kuin sinun vaan joutaisin sinun mielestäsi elämään sinun ehdoillasi. Sorry, sitä en voi hyväksyä. Niin kauan kun maksan oman osuuteni tämän yhteiskunnan menoista niin edellytän saavani vastineeksi edes kutakuinkin samantasoiset palvelut kuin sinäkin saat.- Dam dam
Ankdam kirjoitti:
" Jos pärjäät niin miksi et käytä samaa tekniikkaa myös täysin suomalaisiin katukyltteihin."
Eipä tuolla ulkomailla ole suomenkielisiäkään kylttejä :(
Toisaalta en ole kyllä huomannut että kylttien lukemiseen tarvittaisiin mitään ylivertaista älykkyyttä, ihan kielitaito on tähän asti riittänyt. Tiedän varmuudella koska poikkesin ulkomailla viimeksi viime viikolla ja lähdössä taas tämän viikon lopulla.
Sinä syytät minua ylimielisyydestä vaikkaa itse tässä juuri vaahtoat siitä ettei minun tulisi saada samoja yhteiskunnallisia palveluja kuin sinun vaan joutaisin sinun mielestäsi elämään sinun ehdoillasi. Sorry, sitä en voi hyväksyä. Niin kauan kun maksan oman osuuteni tämän yhteiskunnan menoista niin edellytän saavani vastineeksi edes kutakuinkin samantasoiset palvelut kuin sinäkin saat." Toisaalta en ole kyllä huomannut että kylttien lukemiseen tarvittaisiin mitään ylivertaista älykkyyttä "
Niin siksipä juuri luulis Freudenthal ääliöiden pääsevä perille myös täysin suomenkielisillä katukylteillä..!
" Sinä syytät minua ylimielisyydestä vaikkaa itse tässä juuri vaahtoat siitä ettei minun tulisi saada samoja yhteiskunnallisia palveluja kuin sinun vaan joutaisin sinun mielestäsi elämään sinun ehdoillasi"
Onko täysin suomenkieliset katukyltit sulle liikaa..? Kukahan on todella ylimielinen..?
" Niin kauan kun maksan oman osuuteni tämän yhteiskunnan menoista niin edellytän saavani vastineeksi edes kutakuinkin samantasoiset palvelut kuin sinäkin saat."
Taas yrität kusettaa ei vajaa 5% maksa puolia verotuloista.!! Onko tämä vaikea ymmärtää..? Siinä saat tasan maksuoosuutesi verran palveluja eikä yhtään enempää..! Sitäpaitsi firmasi saavat enemmän avustuksia kuin maksavat veroja..! Dam dam kirjoitti:
" Toisaalta en ole kyllä huomannut että kylttien lukemiseen tarvittaisiin mitään ylivertaista älykkyyttä "
Niin siksipä juuri luulis Freudenthal ääliöiden pääsevä perille myös täysin suomenkielisillä katukylteillä..!
" Sinä syytät minua ylimielisyydestä vaikkaa itse tässä juuri vaahtoat siitä ettei minun tulisi saada samoja yhteiskunnallisia palveluja kuin sinun vaan joutaisin sinun mielestäsi elämään sinun ehdoillasi"
Onko täysin suomenkieliset katukyltit sulle liikaa..? Kukahan on todella ylimielinen..?
" Niin kauan kun maksan oman osuuteni tämän yhteiskunnan menoista niin edellytän saavani vastineeksi edes kutakuinkin samantasoiset palvelut kuin sinäkin saat."
Taas yrität kusettaa ei vajaa 5% maksa puolia verotuloista.!! Onko tämä vaikea ymmärtää..? Siinä saat tasan maksuoosuutesi verran palveluja eikä yhtään enempää..! Sitäpaitsi firmasi saavat enemmän avustuksia kuin maksavat veroja..!Minä maksan oman osuuteni yhteisestä potista, jolla lunastan oikeuteni täysiin palveluihin, ja jos ihan tarkkoja ollaan, uskoisin jopa maksavani enemmän veroa kuin sinä. Veikkaisin olevani peräti nettomaksaja eli saavani suhteessa peräti vähemmän kuin mistä maksan (ainakin sinuun verrattuna).
Ei yhteiskunta tarjoa palveluja henkilön veronmaksukyvyn mukaan niin että se joka maksaa enemmän myös saa enemmän, vaan ne tasataan meidän kaikkien kesken niin että meistä jokainen, mahdollisuuksien mukaan saa ne samat edut ja palvelut jotka laki meille suomalaisille takaa, kielestä riippumatta.
Sinä ylimielisesti vaadit jonkinlaista enemmistöasemaasi perustuvaa erityisasemaa, minä tyydyn tasa-arvoon.
Ei täysin yksikieliset kyltit ole minulle liikaa (tai liian vähän) niillä alueilla joilla puhutaan pelkkää suomea ja joilla kaduilla ja paikoilla on vain suomenkieliset nimet, sen sijaan niillä alueilla joilla asuu meitä ruotsinkielisiä ja kaduilla ja paikoilla on myös ruotsinkieliset nimet niin kyllä ne joutavat olla sinunkin nähtävänä.- Dam dam
Ankdam kirjoitti:
Minä maksan oman osuuteni yhteisestä potista, jolla lunastan oikeuteni täysiin palveluihin, ja jos ihan tarkkoja ollaan, uskoisin jopa maksavani enemmän veroa kuin sinä. Veikkaisin olevani peräti nettomaksaja eli saavani suhteessa peräti vähemmän kuin mistä maksan (ainakin sinuun verrattuna).
Ei yhteiskunta tarjoa palveluja henkilön veronmaksukyvyn mukaan niin että se joka maksaa enemmän myös saa enemmän, vaan ne tasataan meidän kaikkien kesken niin että meistä jokainen, mahdollisuuksien mukaan saa ne samat edut ja palvelut jotka laki meille suomalaisille takaa, kielestä riippumatta.
Sinä ylimielisesti vaadit jonkinlaista enemmistöasemaasi perustuvaa erityisasemaa, minä tyydyn tasa-arvoon.
Ei täysin yksikieliset kyltit ole minulle liikaa (tai liian vähän) niillä alueilla joilla puhutaan pelkkää suomea ja joilla kaduilla ja paikoilla on vain suomenkieliset nimet, sen sijaan niillä alueilla joilla asuu meitä ruotsinkielisiä ja kaduilla ja paikoilla on myös ruotsinkieliset nimet niin kyllä ne joutavat olla sinunkin nähtävänä." Ei täysin yksikieliset kyltit ole minulle liikaa " " niillä alueilla joilla puhutaan pelkkää suomea ja joilla kaduilla ja paikoilla on vain suomenkieliset nimet,"
Näyttää pitävän paikkansa muunmuassa googlen katupalvelussa jossa väänetään ruotsinkielisä nimiä pakolla..!
" sen sijaan niillä alueilla joilla asuu meitä ruotsinkielisiä ja kaduilla ja paikoilla on myös ruotsinkieliset nimet niin kyllä ne joutavat olla sinunkin nähtävänä."
Kyllä ne joutaa Närpiössä ja täysin ruotsinkielsellä alueella olla muualta pois. Vai väitätkö että alkuperältään suomenkielisillä paikoilla oli ekana ruotsinkieliset nimet..? Tyypillistä ylimielisyyttä ja ne vähät ruotsinkieliset paikat omisti suomenkielet nimet ensiksi. Kartanpiirtäjät oli vain yhteen aikaan ruotsinkielisiä ja ruotsin hallinon alaisia..! Eli manerSuomessa ei tarvita yhtään ruotsinkielsitä nimeä.. Dam dam kirjoitti:
" Ei täysin yksikieliset kyltit ole minulle liikaa " " niillä alueilla joilla puhutaan pelkkää suomea ja joilla kaduilla ja paikoilla on vain suomenkieliset nimet,"
Näyttää pitävän paikkansa muunmuassa googlen katupalvelussa jossa väänetään ruotsinkielisä nimiä pakolla..!
" sen sijaan niillä alueilla joilla asuu meitä ruotsinkielisiä ja kaduilla ja paikoilla on myös ruotsinkieliset nimet niin kyllä ne joutavat olla sinunkin nähtävänä."
Kyllä ne joutaa Närpiössä ja täysin ruotsinkielsellä alueella olla muualta pois. Vai väitätkö että alkuperältään suomenkielisillä paikoilla oli ekana ruotsinkieliset nimet..? Tyypillistä ylimielisyyttä ja ne vähät ruotsinkieliset paikat omisti suomenkielet nimet ensiksi. Kartanpiirtäjät oli vain yhteen aikaan ruotsinkielisiä ja ruotsin hallinon alaisia..! Eli manerSuomessa ei tarvita yhtään ruotsinkielsitä nimeä.."Vai väitätkö että alkuperältään suomenkielisillä paikoilla oli ekana ruotsinkieliset nimet..? "
Väitän, ainakin rannikolla näin oli.Ankdam kirjoitti:
"Vai väitätkö että alkuperältään suomenkielisillä paikoilla oli ekana ruotsinkieliset nimet..? "
Väitän, ainakin rannikolla näin oli.Siis ei alkuperältään suomenkielisillä nimillä vaan nykyisillä suomenkielisillä nimillä rannikolla. Rannikon nykyään kaksikielisissä kunnissa useimmiten se ruotsinkielinen nimi on se vanhempi ja alkuperäisempi.
- galsten
Ankdam kirjoitti:
Siis ei alkuperältään suomenkielisillä nimillä vaan nykyisillä suomenkielisillä nimillä rannikolla. Rannikon nykyään kaksikielisissä kunnissa useimmiten se ruotsinkielinen nimi on se vanhempi ja alkuperäisempi.
Sinulle kaikki alkuperäinen tarkoittaa Ruotsin vallan aikaa.
- kyllä,mä ja hahakaiv
Ankdam kirjoitti:
Minä maksan oman osuuteni yhteisestä potista, jolla lunastan oikeuteni täysiin palveluihin, ja jos ihan tarkkoja ollaan, uskoisin jopa maksavani enemmän veroa kuin sinä. Veikkaisin olevani peräti nettomaksaja eli saavani suhteessa peräti vähemmän kuin mistä maksan (ainakin sinuun verrattuna).
Ei täysin yksikieliset kyltit ole minulle liikaa (tai liian vähän) niillä alueilla joilla puhutaan pelkkää suomea ja joilla kaduilla ja paikoilla on vain suomenkieliset nimet, sen sijaan niillä alueilla joilla asuu meitä ruotsinkielisiä ja kaduilla ja paikoilla on myös ruotsinkieliset nimet niin kyllä ne joutavat olla sinunkin nähtävänä.Vai että nettomaksaja. Eipä ihme, että oikeat menestyjät pitävät rahansa muualla kun oikein sinä "nettomaksaja" täällä odottelet "vastinetta".
- räyhkeyden huippu
Ankdam kirjoitti:
Siis ei alkuperältään suomenkielisillä nimillä vaan nykyisillä suomenkielisillä nimillä rannikolla. Rannikon nykyään kaksikielisissä kunnissa useimmiten se ruotsinkielinen nimi on se vanhempi ja alkuperäisempi.
Rouvan logiikalla siis saksalaisten pitäisi luovuttaa valtaamansa alueet pohjoisesta takaisin Tanskalle tai Venäjä Aasia Kiinalle ja Japanille. Nimet ja paikat vaihtuu. Ainoastaan sinä elät menneessä.
- juuri näin kaivo
galsten kirjoitti:
Juuri näin. Ymmärtäisin jos Ankdam olisi venäläinen, mutta kun ei ole. Tuo muinaisen menneisyyden ihannointi on siksi niin säälittävää. Jokaisella on tietysti oikeus omaan mielipiteeseensä. Suomi on vapaa maa. Väkivaltaa ei tietenkään saa kiihottaa kuten joissakin svekkuleiden rustauksissa on tehty.
galsten kirjoitti:
Tässä tapauksessa kyllä koska rannikko oli asuttu jo silloin ja se oli täysin ruotsinkielinen.
Olisiko sinulla kenties jakaa parempaa tietoa niistä rannikon paikkakuntien suomenkielisistä nimistä ennen Ruotsin vallan aikaa?räyhkeyden huippu kirjoitti:
Rouvan logiikalla siis saksalaisten pitäisi luovuttaa valtaamansa alueet pohjoisesta takaisin Tanskalle tai Venäjä Aasia Kiinalle ja Japanille. Nimet ja paikat vaihtuu. Ainoastaan sinä elät menneessä.
Oli kyse rannikon paikkakuntien alkuperäisistä nimistä, kuka tässä mistään alueluovutuksista on puhunut?
"Nimet ja paikat vaihtuu. Ainoastaan sinä elät menneessä."
Juuri niin, nimet ja paikat vaihtuu ja jopa vallanpitäjät mutta ei se muuta sitä tosiasiaa että jokaisella paikalla on myös se ensimmäinen, alkuperäinen nimi.
Suomen etelä- ja länsirannikolla rannikolla se nimi oli useimmiten ruotsinkielinen.
Tosin myös sisämaassa on paljon suomennettuja nimiä.
Ei täällä missään menneessä tarvitse elää, riittää kun tunnustaa historialliset faktat eikä keksi uutta historiaa joka miellyttää itseä enemmän ja tukee omia elämänvalheita.- Toope=Toope
Ankdam kirjoitti:
Oli kyse rannikon paikkakuntien alkuperäisistä nimistä, kuka tässä mistään alueluovutuksista on puhunut?
Juuri niin, nimet ja paikat vaihtuu ja jopa vallanpitäjät mutta ei se muuta sitä tosiasiaa että jokaisella paikalla on myös se ensimmäinen, alkuperäinen nimi.
Suomen etelä- ja länsirannikolla rannikolla se nimi oli useimmiten ruotsinkielinen.
Ei täällä missään menneessä tarvitse elää, riittää kun tunnustaa historialliset faktat eikä keksi uutta historiaa joka miellyttää itseä enemmän ja tukee omia elämänvalheita.Perkeleen toope kaikilla rannikkoseudun paikoilla on ollut suomenkieliset nimet ne vaaan hävitettiin ruotsinvallan aikaan lopullisesti. Kun karttoihin ja asiakirjoihin pantiin ruootsinvallan aikaan ruotsinkieliset nimet , niin ne on pysynyt tänne asti ruotsinkielisinä. Kun kukaann ei muista suomenkielisä nimiä enää. Oi tuota röyhkeyttä mutta ne pitäisi uussuomentaa ihan surujen kiusaksi kaikki uussuomi nimet kartoihin asiakirjoihin jne.. Tehdään sama temppu kuin ruotsalaiset teki ja hävitetään nuo ruotsinkieliset nimet kaikkialta. Katsotaan 300 vuoden jälkeen muistaako kukaan muuta nimeä..;-)
- galsten
Ankdam kirjoitti:
Ei täällä missään menneessä tarvitse elää, riittää kun tunnustaa historialliset faktat eikä keksi uutta historiaa joka miellyttää itseä enemmän ja tukee omia elämänvalheita."Oli kyse rannikon paikkakuntien alkuperäisistä nimistä, kuka tässä mistään alueluovutuksista on puhunut?"
Mikään muu ei ole sinulle alkuperäinen, paitsi ruotsinkielinen jos sellainen vain löytyy. Eihän miehityksen jälkeen maahantunkeutujien intesseissä ollut tallennella suomalaisten käyttämiä nimiä. Sama koskee suomalaisia luopioita, joihin sinut voidaan laskea.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Europe_814.png - loocla
Ankdam kirjoitti:
Ei täällä missään menneessä tarvitse elää, riittää kun tunnustaa historialliset faktat eikä keksi uutta historiaa joka miellyttää itseä enemmän ja tukee omia elämänvalheita.Eli siis alkuperä ratkaisee? Nooh ilmeisesti tämän logiikan mukaan arabit ja juutalaiset on julistettava maailmanvaltiaiksi koska perustivat uskonnot jotka vaikuttivat keskeisesti länsimaiseen moraaliin vai joko väität, että vikingeillä oli ennen kymmentä käskyä tai Hammurabia kirjoitettuja loogisia moraalikäskyjä. No todista tämä. Arabit ja juutalaisethan kirjoitti nämä käskyt noin parituhatta vuotta ennen viikinki ajan alkua joten enpä oikein usko, että millään Smolännin tai Närpiö löllön asukkailla mitään järjestäytynyttä yhteiskuntaa tuohon aikaan oli. Vai oliko semiitit sitten arjalaisia, muinaisia sellaisia? Miks ne sun ihannoimat natsit sitten vihasi niin kovasti Aabrahamisia uskontoja ihaillen pohjoismaista takapajuista pakana toimintaa. Siinä sinulle vähän "historiallista faktaa" joten on varmasti freudenthalistina hankala niellä.
- dexttr kylm kaivo
galsten kirjoitti:
"Oli kyse rannikon paikkakuntien alkuperäisistä nimistä, kuka tässä mistään alueluovutuksista on puhunut?"
Mikään muu ei ole sinulle alkuperäinen, paitsi ruotsinkielinen jos sellainen vain löytyy. Eihän miehityksen jälkeen maahantunkeutujien intesseissä ollut tallennella suomalaisten käyttämiä nimiä. Sama koskee suomalaisia luopioita, joihin sinut voidaan laskea.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Europe_814.pngYritä ymmärtää. Rouvalla on romanttinen kuva asioista. Kaupunkioikeudet ja muut annettiin rouvan mielestä varmaan puhtaille jaloille valtiaskansalaisille. Fakta on kuitenkin se, että papisto piti itseään eliittinä ja maajusseja raakalaisina. Papisto oli voimakkain luokka aikana jolloin ilmeisesti rouvan mukaan nuo nimet "vakiintui". Se ei ollut mitään ruotsia mökeltävää maajussia vaan puhuivat latinaa. Papisto oli myös suurin syyllinen 1600-luvun onnettomuuksiin ja lopulta Ruotsin lopulliseen häviöön roskatynnyriin. Tällaista sitten rouva ihailee ja kokee, että näiden luusereiden takia joillain svekkuleilla on "oikeutetumpi asema omalla alueellaan". Ankdam tosin viis veisaa siitä, että ruotsinkielisiä tunkeutui savolaisten, hämäläisten ja muiden suomenkielisten heimojen alueelle ja muutti paikkojen alkuperäiset nimet. Ankdamin mielestä ilmeisesti nämä "sivistivät raakalaisia" vaikka ei ole mitään todisteita, että alueen väestö olisi ollut sen väkivaltaisempaa kuin vaikkapa jossain Pietarsaaressa.
- aal bundy ikn
Ankdam kirjoitti:
Tässä tapauksessa kyllä koska rannikko oli asuttu jo silloin ja se oli täysin ruotsinkielinen.
Olisiko sinulla kenties jakaa parempaa tietoa niistä rannikon paikkakuntien suomenkielisistä nimistä ennen Ruotsin vallan aikaa?Minkä kielinen Luulaja oli ennen ruotsalaisten tuloa? Entäs Kuopio? Ainiin eihän niissä sinun väitteittesi mukaan "ollut muuta kuin suota". Kyllä osaat olla oksettava ja kaksinaamainen. Ajattele vaikka asiaa näin "vahvemman oikeudella suomenkielinen turaani ottaa nyt takaisin sen minkä häneltä varastettiin".
Mitä järkeä on suomenkielisissä kylteissä?
"Se, että samalla kadulla onkin kaksi ihan erilaista nimeä, ainoastaan hankaloittaa asioita."
Miten ruotsinkieliset katukyltit hankaloittavat elämääsi?- galsten
Erityisesti kartat joissa on katujen nimet kahdella kielellä ovat epäselviä. Googlekin sekoili ja taitaa s(v)ekoilla vieläkin tunkiessaan ruotsinkielisiä nimiä jopa Seinäjoelle.
galsten kirjoitti:
Erityisesti kartat joissa on katujen nimet kahdella kielellä ovat epäselviä. Googlekin sekoili ja taitaa s(v)ekoilla vieläkin tunkiessaan ruotsinkielisiä nimiä jopa Seinäjoelle.
Siispä kannattaisi tässä kaksikielisessä maassa osata ruotsia, minulla kun ei tuollaisia ongelmia ole, niitä on vain sinulla! Epistä!
- galsten
Ankdam kirjoitti:
Siispä kannattaisi tässä kaksikielisessä maassa osata ruotsia, minulla kun ei tuollaisia ongelmia ole, niitä on vain sinulla! Epistä!
Tuossa jo epäiltiinkin älykkyyttäsi, eikä näköjään syyttä, joskin minä olen ajatellut kysymyksessä olevan lähinnä ylimielisyytesi ja röyhkeytesi.
Karttaan ei yksinkertaisesti sovi kahdenkielisiä tekstejä selkeyden kärsimättä. Pienelle kadunpätkälle sopii hädin tuskin yhdellä kielellä. Ruotsin osaamisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
Ei minulla käytännöllisesti katsoen ole ongelmia asian suhteen, mutta vastoin sinun tapojasi ajattelen myös muita. galsten kirjoitti:
Tuossa jo epäiltiinkin älykkyyttäsi, eikä näköjään syyttä, joskin minä olen ajatellut kysymyksessä olevan lähinnä ylimielisyytesi ja röyhkeytesi.
Karttaan ei yksinkertaisesti sovi kahdenkielisiä tekstejä selkeyden kärsimättä. Pienelle kadunpätkälle sopii hädin tuskin yhdellä kielellä. Ruotsin osaamisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
Ei minulla käytännöllisesti katsoen ole ongelmia asian suhteen, mutta vastoin sinun tapojasi ajattelen myös muita."Ei minulla käytännöllisesti katsoen ole ongelmia asian suhteen, mutta vastoin sinun tapojasi ajattelen myös muita."
...niin paitsi meitä ruotsinkielisiä!- galsten
Ankdam kirjoitti:
"Ei minulla käytännöllisesti katsoen ole ongelmia asian suhteen, mutta vastoin sinun tapojasi ajattelen myös muita."
...niin paitsi meitä ruotsinkielisiä!Ajattelen myös ruotsinkielisiä ja teitä svekojakin.
Kokonaisuutta ajatellen olisi järjetöntä laittaa esim. Tampereelle ruotsinkieliset kyltit, mikäli siellä olisi se muutama tuhat hurrria. Joka väittää vastaan on idiootti.
Muumimurre on niin suomensekaista, etteivät suomenkieliset tienviitat tuota ongelmia. Minulle sinänsä sopii, että jossain ummikkopitäjässä, kuten närppeksessä, viitat ovat vain muumiksi. galsten kirjoitti:
Ajattelen myös ruotsinkielisiä ja teitä svekojakin.
Kokonaisuutta ajatellen olisi järjetöntä laittaa esim. Tampereelle ruotsinkieliset kyltit, mikäli siellä olisi se muutama tuhat hurrria. Joka väittää vastaan on idiootti.
Muumimurre on niin suomensekaista, etteivät suomenkieliset tienviitat tuota ongelmia. Minulle sinänsä sopii, että jossain ummikkopitäjässä, kuten närppeksessä, viitat ovat vain muumiksi.Eihän Tampereella olekaan kaksikielistä kyltityistä. Kuka sellaista on edes vaatinut. Opetteles nyt se kelilaki ettei tarvitse puhua ihan höpöjä!
Tampereella asuu tätä nykyä 1111 ruotsinkielistä mutta palataan asiaan jos menee yli 3000.- galsten
Ankdam kirjoitti:
Eihän Tampereella olekaan kaksikielistä kyltityistä. Kuka sellaista on edes vaatinut. Opetteles nyt se kelilaki ettei tarvitse puhua ihan höpöjä!
Tampereella asuu tätä nykyä 1111 ruotsinkielistä mutta palataan asiaan jos menee yli 3000.Ei ole niin, mutta se luetun ymmärtäminen... otetaan uusiksi:
*Kokonaisuutta ajatellen OLISI järjetöntä laittaa esim. Tampereelle ruotsinkieliset kyltit, MIKÄLI siellä olisi se muutama tuhat hurrria. Joka väittää vastaan on idiootti.*
"Tampereella asuu tätä nykyä 1111 ruotsinkielistä mutta palataan asiaan jos menee yli 3000"
Menee yli 3000 ja mielestäsi kyltit tulisi asentaa, olet siis idiootti. - vedet ikkn
Ankdam kirjoitti:
Eihän Tampereella olekaan kaksikielistä kyltityistä. Kuka sellaista on edes vaatinut. Opetteles nyt se kelilaki ettei tarvitse puhua ihan höpöjä!
Tampereella asuu tätä nykyä 1111 ruotsinkielistä mutta palataan asiaan jos menee yli 3000.Osaatko edes laskea. Ei taida kolmella tonnilla se EU:n vähemmistöraja täyttyä vai itketkö Asplundille.
galsten kirjoitti:
Ei ole niin, mutta se luetun ymmärtäminen... otetaan uusiksi:
*Kokonaisuutta ajatellen OLISI järjetöntä laittaa esim. Tampereelle ruotsinkieliset kyltit, MIKÄLI siellä olisi se muutama tuhat hurrria. Joka väittää vastaan on idiootti.*
"Tampereella asuu tätä nykyä 1111 ruotsinkielistä mutta palataan asiaan jos menee yli 3000"
Menee yli 3000 ja mielestäsi kyltit tulisi asentaa, olet siis idiootti."Menee yli 3000 ja mielestäsi kyltit tulisi asentaa, olet siis idiootti."
Kiitos vain mutta kyse ei ole minun mielipiteestäni vaan Suomen laista. Jos laki on mielestäsi idioottimainen niin eikun politiikkaan mukaan ja lakeja säätämään ja uudistamaan.
Moukkamaista sinulta haukkua minua idiootiksi minun viitatessa Suomen lakiin, kommenttisi kertoo itse asiassa enemmän sinusta kuin minusta.vedet ikkn kirjoitti:
Osaatko edes laskea. Ei taida kolmella tonnilla se EU:n vähemmistöraja täyttyä vai itketkö Asplundille.
Ei tässä mitään laskea osaa, ihan sisälukutaito riittää.
Ei meillä Suomessa kuntien yksi- / kaksikielisyyden määräytymisen suhteen noudateta mitään EU:n vähemmistörajoja vaan aivan kotimaisia suomalaisten itsensä säätämiä lakeja.
"Viranomaiset yksi- tai kaksikielisiä
Kielilain perustana on jako yksi- ja kaksikielisiin kuntiin ja viranomaisiin.
Yksi- tai kaksikielisiä kuntia
Kunta on kielellisen jaotuksen perusyksikkö. Kunnat ovat kielilain mukaan yksikielisiä tai kaksikielisiä. Kielellinen jaotus perustuu väestötietojärjestelmän tietoihin kunnan asukkaiden kielestä, ja sen vahvistaa valtioneuvosto asetuksella joka kymmenes vuosi. Henkilö voi rekisteröidä äidinkielekseen eli omaksi kielekseen vain yhden kielen.
Kuten tähänkin asti, kunta on kaksikielinen, jos suomen- tai ruotsinkielinen vähemmistö on vähintään kahdeksan prosenttia tai vähintään 3 000 asukasta. Kaksikielistä kuntaa ei saa määrätä yksikieliseksi, ellei vähemmistön osuus ole laskenut alle kuuden prosentin."
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Kielilaki/Viranomaisetyksitaikaksikielisia- galsten
Ankdam kirjoitti:
"Menee yli 3000 ja mielestäsi kyltit tulisi asentaa, olet siis idiootti."
Kiitos vain mutta kyse ei ole minun mielipiteestäni vaan Suomen laista. Jos laki on mielestäsi idioottimainen niin eikun politiikkaan mukaan ja lakeja säätämään ja uudistamaan.
Moukkamaista sinulta haukkua minua idiootiksi minun viitatessa Suomen lakiin, kommenttisi kertoo itse asiassa enemmän sinusta kuin minusta.Äläs nyt pakkoruotsittaja kiertele! Olet kumma tyyppi kun sinulla ei muka ole mielipidettä kun keskustellaan etuoikeuksistasi, jotka ovat ristiriidassa länsimaisen oikeustajun suhteen. Tajuat itsekin ääliömäisyyden, etkä röyhkeydestäsi huolimatta julkea omin sanoin puolustella tätä mielettömyyttä, vaan piiloudut jonkin muutettavissa olevan idioottimaisen lain taakse.
Oman pienen osani tulen tekemään, että jokin järki näihin asioihin saadaan.
- Vantaa=suomenkieline
Tämä tarkoittanee Vantaata, jossa on 200 000 asukasta, joista vähän yli 5000 on rekisteröitynyt surukielisiksi. Nämä vähän yli 5000 surukieliseksi rekisteröitynyttä osaavat varmasti erittäin hyvin suomea!
Katukyltit suomeksi! Koko kaupunki suomenkieliseksi!- 32
Vantaa eli entinen Helsingin maalaiskunta oli alun perin täysin ruotsinkielinen pitäjä.
- minä en ole!
Kuka on muuten nähnyt muualla päin maailmaa liikkuessaan jotain vastaavaa, kaksikielisiä katukylttejä?
- twervig
Jopa virallisesti yksikielisessä Italiassa, sen pohjoisosassa katukyltit ovat kaksikieliset vaikka kielivähemmestö on hyvin pieni. Ja ottavat todella suuren hyödyn kaksikielisyydestä irti.
- galsten
twervig kirjoitti:
Jopa virallisesti yksikielisessä Italiassa, sen pohjoisosassa katukyltit ovat kaksikieliset vaikka kielivähemmestö on hyvin pieni. Ja ottavat todella suuren hyödyn kaksikielisyydestä irti.
Vertaatko Etelä-Tirolia esim. Vantaaseen? Etelä-Tiroli liitettiin Italiaan ensimmäisen maailmansodan jälkeen ja siellä asuu yli puolimiljoonaa ihmistä, joista saksaa puhuu lähes 70-prosenttia (1880 yli 90%).
Oikeuksiensa puolesta saksankielisten täytyi taistella aseet kädessä vielä 60-luvullakin.
Ei mitään tekemistä meidän kielisotkujemme kanssa. - loisen koko herst ik
galsten kirjoitti:
Vertaatko Etelä-Tirolia esim. Vantaaseen? Etelä-Tiroli liitettiin Italiaan ensimmäisen maailmansodan jälkeen ja siellä asuu yli puolimiljoonaa ihmistä, joista saksaa puhuu lähes 70-prosenttia (1880 yli 90%).
Oikeuksiensa puolesta saksankielisten täytyi taistella aseet kädessä vielä 60-luvullakin.
Ei mitään tekemistä meidän kielisotkujemme kanssa.Aivan näin. Ei missään muualla viiden prosentin vähemmistö saa kylttejä ruotsiksi, pääse presidentiksi tai muuhun valtionvirkaan, saa omistaa yrityksiä, pyörittää sanomalehtiä ja jopa osallistua urheiluun. Silti se on aina vali vali. Ahvenanmaallahan on jo separatistipuolue. Espanjassa ja Irlannissa tämän puolueen jäsenet oltaisi jo pidätetty, Venäjästä puhumattakaan. Silti ainainen valitus ja koppava ylimielinen röyhkeys kuten Ankdamilla.
- P.
No käy vaikka EU:n pääkaungissa tai Walesissa, Quebecissä, Sveitsissä...
Helsingissä kyltit ovat aina olleet ruotsiksi, ja välillä kyltit olivat jopa kolmikielisiä.- V.
Nuo kaikki on siirtomaa alustalaisia eli heiltä ei kysytä. Mutta luulempa että monista noista maista halutaan kadut vain yhdellä kielellä Vai haluatko helsinkiin myös venäjänkielen kyltteihin..? Oletko monikulttuurinen siis täysi idiootti P. Ihannoi vapaasti mitä haluat mutta älä työnnä kukaarooni kättäsi sillä siinä asiassa maksun suorittaa sitä haluavat..!
- P.
V. kirjoitti:
Nuo kaikki on siirtomaa alustalaisia eli heiltä ei kysytä. Mutta luulempa että monista noista maista halutaan kadut vain yhdellä kielellä Vai haluatko helsinkiin myös venäjänkielen kyltteihin..? Oletko monikulttuurinen siis täysi idiootti P. Ihannoi vapaasti mitä haluat mutta älä työnnä kukaarooni kättäsi sillä siinä asiassa maksun suorittaa sitä haluavat..!
Siirtomaita kuten Belgia ja Sveitsi? Quebecissä osa varmaan haluaisi englannista eroon, mutta ememmistö elääihan sovussa.
En halua venääisiä katukylttejä, muita opasteita kylläkin tarpen mukaan. Nythän vanhoissa sporissa on ohjeita saksaksi, vaikka venäläiset ovat jo suurempi turistiryhmä. - ????????????????????
P. kirjoitti:
Siirtomaita kuten Belgia ja Sveitsi? Quebecissä osa varmaan haluaisi englannista eroon, mutta ememmistö elääihan sovussa.
En halua venääisiä katukylttejä, muita opasteita kylläkin tarpen mukaan. Nythän vanhoissa sporissa on ohjeita saksaksi, vaikka venäläiset ovat jo suurempi turistiryhmä." No käy vaikka EU:n pääkaungissa tai Walesissa, Quebecissä, Sveitsissä.."
" Siirtomaita kuten Belgia ja Sveitsi?" ??????????????????????????????
Karkasiko ajatus , joko löysit lääkkeesi..? Onko Wales Belgiassa kuten annat ymmärtää kun katsoo juttujasi..? Sulla on yhtä hyvät perusteet kuin pakkoruotsilla..!
Ehkä se teitä yhdistääkin pakkoruotsin kannatajat, sekä Suomessa että Ruotsissa, olematon yleissivistys....;-) - minnet kirj timesqua
P. kirjoitti:
En halua venääisiä katukylttejä, muita opasteita kylläkin tarpen mukaan. Nythän vanhoissa sporissa on ohjeita saksaksi, vaikka venäläiset ovat jo suurempi turistiryhmä.Osaatko edes laskea? Turisteille on oltavakin opasteet.
- P.
minnet kirj timesqua kirjoitti:
Osaatko edes laskea? Turisteille on oltavakin opasteet.
No niin juuri. Totesin vain että venäjä taitaa jo ola saksa tärkeämpi turismin kannalta.
- omast mielst ikä
P. kirjoitti:
No niin juuri. Totesin vain että venäjä taitaa jo ola saksa tärkeämpi turismin kannalta.
Ero onkin siinä ettei venäläiset ja saksalaiset tänne pysyvästi jää. Ja ne jotka jäävät eivät pyri alistamaan muita.
- 5426256
Ankdam" Ei meillä ole sen suurempaa velvollisuuttaa osata suomea kuin teilläkään ruotsia." Tässä lauseessa kiteytyy koko suomenruotsalaisuuden ydin, eli suuruudenhulluus. Miten voi olla mahdollista että vajaan 5% prosentin vähemmistö olettaa olevansa demokrattisessa yhteiskunnassa määräävässä asemassa. Ei tarvitse ihmetellä, jos tästä asiasta ei heidän kanssaan voi järkevästi keskustella.
Onneksi ongelma on positiivinen, kun meidän suomalaisten ei tarvitse muuta kuin kieltäytyä lellimästä tätä ylihemmoteltua vähemmistöä ja se päivä on pian käsillä, Internetin kautta kansa tietoisuus tästä asiasta kasvaa koko ajan. Poliitikot eivät voi kohta sitä sivuutta, kun oma paikka eduskunnassa voi pakkoruotsin lipojalla olla vaarassa.- Kiitos nauruista
No hei, internetin kautta taitaa ainakin minulle levitä tietoisuus, että jo voi meissä suomenkielisissäkin olla täysiä pässejä.
- Sorry vaan
Anteeksi, lipsahti jotenkin spontaanisti tuo kiitos nauruista -kommentti. Ei ollut tarkoitus loukata ketään keskustelijoista.
- Vihainen juoppo?
Nolasit vaan itsesi.
- älskarja
Ruotsi on toinen kielemme ja osa suomalaista identiteettiä. Sitäpaitsi ruotsi katukylteissä saa ne näyttämään hienolta. Ruotsi on hieno kieli.
- RauhankatuFredsgatan
Asun täysin suomenkielisellä paikkakunnalla. Kun olen käynyt kaksikielisillä paikkakunnilla, olen löytänyt oikein hyvin perille kaksikielisistä kylteistä huolimatta. Minusta on vain mukavaa vertailla suomen- ja ruotsinkielisiä katujen nimiä.
- On muitakin, sosiopa
"Minusta on vain mukavaa ..."
MINÄ, MINÄ, ja vielä kerran MINÄ. - P.
On muitakin, sosiopa kirjoitti:
"Minusta on vain mukavaa ..."
MINÄ, MINÄ, ja vielä kerran MINÄ.Eihän tällä palstalla muusta puhuta kuin subjektiivista ärsytyksenkohteistä, ja oman jengin salaliittoteorioista. Sinunko pakkomielteesi takia pitäisi poistaa muiden katukyltit? Ei ne meitä stadilaisia haittaa, päinvastoin.
- Jfk1967
Eikös täällä kaikki puhu omasta näkökulmastaan? Minua ei ruotsi Suomessa haittaa, vähemmistö joissain asioissa erityistä tukea tarvitseekin.
Siinä olen kyllä ankan kanssa samaa mieltä, että jos lait ei miellytä, niin siitä vaan niitä muuttamaan. Me suomenkieliset enemmistönä ruotsin asemaa ylläpidämme.
Ai niin, ne salaliittoteoriat...- trotss alt
Suuret on kyllä luulot svekkulilla. Nooh niinhän ne on kaikilla diktaattoreilla olleet läpi historian.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841