Miksi sähköautoja pitää vastustaa? Pitää antaa ihmisten ostaa sellaisia autoja kuin he haluavat. He haluavat nyt ostaa nimenomaan sähköautoja.
Älä vastusta sähköautoja, vaan anna ihmisten ostaa sellaisia autoja kuin haluavat.
39
206
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ostettaisi sähköautoja näin paljon jos polttoaineveroja alennettaisiin ja päästömaksut poistettaisiin. Ja tietenkin jos vuoden 2035 uusien polttomoottoriautojen myyntien kielto peruutettaisiin. Ainoa syy miksi sähköautoja näin paljon myydään on suorat ja epäsuorat tuet.
- Anonyymi
Niinpä. Ja jos olisi myös tarjolla bensa/diesel autoja. Niitä kun ei uusissa juuri ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Ja jos olisi myös tarjolla bensa/diesel autoja. Niitä kun ei uusissa juuri ole.
Koska EU pakottaa autovalmistajat päästömaksujen uhalla myymään lähinnä sähköautoja. Kysyntää polttiksille riittäisi, niitä ei saa vain myydä liikaa.
- Anonyymi
Kyse on siitä että maapallo ei kestä sitä kaikkea hiilidioksidia mitä ihmiskunta ilmakehään päästää. Tiedemiesten parissa vallitsee täysi yhteisymmärrys siitä että ilmastonmuutos on ihmisten aiheuttama ja sitä on pakko hillitä. Kyllä sen huomaa kun miettii millaiseksi Suomen kesät ja talvet ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana menneet. Eri puolella Eurooppaa muutos on ollut vieläkin rajumpaa. Ei muutos ole enää normaalia tai mitään yksittäisiä poikkeamia. Ja lämpötilamittauksen vahvistavat sen. Lähes jokainen vuosi maapallolla on keskimäärin lämpimämpi kuin edellinen.
Taloustieteilijät ovat varoittaneet että ilmastonmuutoksen hillitseminen ei tule olemaan ilmaista. Nyt näemme ensimmäiset merkit siitä mitä se tarkoittaa. Saastuttavien energiamuotojen ja valmistuksen hinnat menevät jatkuvasti ylös kun päästökauppa pakottaa siirtymään puhtaisiin ja uusiutuviin energiamuotoihin. Autot ovat näkyvin osoitus tästä. Paluuta ei enää ole takaisin menneisyyteen. Suomessa on onneksi lähes täysin päästötön ja edullinen sähkö jolloin sähköautoon siirtyminen on erittäin hyvä ratkaisu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on siitä että maapallo ei kestä sitä kaikkea hiilidioksidia mitä ihmiskunta ilmakehään päästää. Tiedemiesten parissa vallitsee täysi yhteisymmärrys siitä että ilmastonmuutos on ihmisten aiheuttama ja sitä on pakko hillitä. Kyllä sen huomaa kun miettii millaiseksi Suomen kesät ja talvet ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana menneet. Eri puolella Eurooppaa muutos on ollut vieläkin rajumpaa. Ei muutos ole enää normaalia tai mitään yksittäisiä poikkeamia. Ja lämpötilamittauksen vahvistavat sen. Lähes jokainen vuosi maapallolla on keskimäärin lämpimämpi kuin edellinen.
Taloustieteilijät ovat varoittaneet että ilmastonmuutoksen hillitseminen ei tule olemaan ilmaista. Nyt näemme ensimmäiset merkit siitä mitä se tarkoittaa. Saastuttavien energiamuotojen ja valmistuksen hinnat menevät jatkuvasti ylös kun päästökauppa pakottaa siirtymään puhtaisiin ja uusiutuviin energiamuotoihin. Autot ovat näkyvin osoitus tästä. Paluuta ei enää ole takaisin menneisyyteen. Suomessa on onneksi lähes täysin päästötön ja edullinen sähkö jolloin sähköautoon siirtyminen on erittäin hyvä ratkaisu.Eli olet typerä kommunisti koska olet pakottamisen kannattaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet typerä kommunisti koska olet pakottamisen kannattaja.
Ja voitaisiinhan siirtyä puhtaisiin polttomoottoriautoihin. Näitäkin vaihtoehtoja on.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja voitaisiinhan siirtyä puhtaisiin polttomoottoriautoihin. Näitäkin vaihtoehtoja on.
On olemassa e-bensaa mutta se maksaa paljon enemmän kuin öljystä tehty bensa. Tämä riippuu siitä paljonko ihmiset ovat valmiita maksamaan autoilusta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet typerä kommunisti koska olet pakottamisen kannattaja.
Miten kommunismi liittyy ilmastonmuutoksen hillintään ja päästökauppaan?
Wikipedian mukaan kommunismi (latinan sanasta communis, ”jaettu”, ”yhteinen”) tarkoittaa yhteiskuntajärjestelmää, jossa vallitsee tuotantovälineiden ja hyödykkeiden yhteisomistus, sekä poliittista ideologiaa, joka pyrkii tällaisen yhteiskunnan luomiseen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on siitä että maapallo ei kestä sitä kaikkea hiilidioksidia mitä ihmiskunta ilmakehään päästää. Tiedemiesten parissa vallitsee täysi yhteisymmärrys siitä että ilmastonmuutos on ihmisten aiheuttama ja sitä on pakko hillitä. Kyllä sen huomaa kun miettii millaiseksi Suomen kesät ja talvet ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana menneet. Eri puolella Eurooppaa muutos on ollut vieläkin rajumpaa. Ei muutos ole enää normaalia tai mitään yksittäisiä poikkeamia. Ja lämpötilamittauksen vahvistavat sen. Lähes jokainen vuosi maapallolla on keskimäärin lämpimämpi kuin edellinen.
Taloustieteilijät ovat varoittaneet että ilmastonmuutoksen hillitseminen ei tule olemaan ilmaista. Nyt näemme ensimmäiset merkit siitä mitä se tarkoittaa. Saastuttavien energiamuotojen ja valmistuksen hinnat menevät jatkuvasti ylös kun päästökauppa pakottaa siirtymään puhtaisiin ja uusiutuviin energiamuotoihin. Autot ovat näkyvin osoitus tästä. Paluuta ei enää ole takaisin menneisyyteen. Suomessa on onneksi lähes täysin päästötön ja edullinen sähkö jolloin sähköautoon siirtyminen on erittäin hyvä ratkaisu.Ironisinta on se, että sähköautot saastuttavat lyhyen elinkaarensa aikana kaikista eniten, koska niiden keskimääräinen käyttöikä vastaa modernia älypuhelinta, joka vanhenee parissa vuodessa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet typerä kommunisti koska olet pakottamisen kannattaja.
On pakko pakotta kun ihmiset eivät ymmärrä, että maapallo on tuhoutumassa. Ei siinä kommunikkmia tarvita. Kommunistinen Neuvostoliitto oli ja Pohjois-Korea on maailman pahin saastuttaja.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ironisinta on se, että sähköautot saastuttavat lyhyen elinkaarensa aikana kaikista eniten, koska niiden keskimääräinen käyttöikä vastaa modernia älypuhelinta, joka vanhenee parissa vuodessa.
Luehan enemmän niin ei tarvitse elää harhojen parissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet typerä kommunisti koska olet pakottamisen kannattaja.
Ilmaston muutoksen kieltäjällä polttosvajaalla ei ole mitään todisteita esittää väitteensä tueksi, kuin omat harhaiset ennakkoluulonsa ja SU uutisten nuivan osaston valeuutiset. Syytetään siis muita kommunisteiksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On pakko pakotta kun ihmiset eivät ymmärrä, että maapallo on tuhoutumassa. Ei siinä kommunikkmia tarvita. Kommunistinen Neuvostoliitto oli ja Pohjois-Korea on maailman pahin saastuttaja.
Ilmastonmuutos ei tuhoaisi mitään vaikka käyttäisimme kaikki fossiiliset loppuun. Tuo on vain hysteerikkojen keksimää sontaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ironisinta on se, että sähköautot saastuttavat lyhyen elinkaarensa aikana kaikista eniten, koska niiden keskimääräinen käyttöikä vastaa modernia älypuhelinta, joka vanhenee parissa vuodessa.
Sähköauton akut kestävät paljon pidempään kuin on aiemmin odotettu https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html. Tämänkin mukaan vähintään 10 - 20 vuotta https://learn.gexaenergy.com/article/how-long-do-ev-batteries-last
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ilmastonmuutos ei tuhoaisi mitään vaikka käyttäisimme kaikki fossiiliset loppuun. Tuo on vain hysteerikkojen keksimää sontaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change
Ilmastonmuutoksesta on 100% konsensus tieteen parissa. Ne tutkimukset jotka päätyivät vastakkaiseen lopputulemaan sisälsivät virheitä tai joiden tuloksia ei pystytty toistamaan.
On hyvä saada viittaukset todistettuun tieteelliseen tutkimukseen joka osoittaa sen että ilmastonmuutos ei tuhoa mitään. Sellaisia tutkimuksia ei taida löytyä ja pelkillä mielipiteillä ei ole mitään merkitystä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change
Ilmastonmuutoksesta on 100% konsensus tieteen parissa. Ne tutkimukset jotka päätyivät vastakkaiseen lopputulemaan sisälsivät virheitä tai joiden tuloksia ei pystytty toistamaan.
On hyvä saada viittaukset todistettuun tieteelliseen tutkimukseen joka osoittaa sen että ilmastonmuutos ei tuhoa mitään. Sellaisia tutkimuksia ei taida löytyä ja pelkillä mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.Ja ainoa mitä ilmastonmuutos saa aikaan on parin asteen lämpötilan muutos. Ei tuo mikään kamala asia ole.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja ainoa mitä ilmastonmuutos saa aikaan on parin asteen lämpötilan muutos. Ei tuo mikään kamala asia ole.
Ja jokainen joka väittää että ilmstonmuutos olisi tuhoamassa maailmaa on aivoton hysteerikko.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akut kestävät paljon pidempään kuin on aiemmin odotettu https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html. Tämänkin mukaan vähintään 10 - 20 vuotta https://learn.gexaenergy.com/article/how-long-do-ev-batteries-last
Sekä polttomoottoriauton että sähköauton valmistus saastuttaa. Tässä esimerkittä VW Golf: https://medium.com/@maximilian.zoller/ice-vehicles-vs-electric-vehicle-d16eb0d78487
Polttomoottori Golfin valmistus tuottaa 5,1 tonnin CO2 päästön ja sähkö Golfin 8.8 tonnin CO2 päästön. Eroa on polttomoottoriauton hyväksi 8.8 - 5.1 = 3.7 CO2 tonnia tai 3700 kg CO2.
Suomessa sähköautolla ajo päästää 11,9 gCO2 / km. https://www.nowtricity.com/country/finland/ . Suomessa sähkö on jo 95% päästötöntä ja olemme matkalla kohti 100%.
Suomessa vuonna 2016 keskimääräinen polttomoottoriauto päästi 121 gCO2 / km https://yle.fi/a/3-9922092. Tuolloin ladattavat hybridit tai täyssähköautot eivät vielä olleet mukana vaikuttamassa keskimääräiseen päästölukemaan.
Toisin sanoen kilometriä kohden sähköauto on 121 - 11.9 = 109.1 gCO2 / km puhtaampi. Ero on noin kymmenkertainen sähköauton hyväksi.
Nyt voidaan laskea että 3700 kg / 109.1 gCO2 / km = 34000 km jonka jälkeen sähköauto on kuronut kiinni valmistuksessa syntyneet ylimääräiset päästöt verrattuna polttomoottoriautoon.
Suomessa ajetaan keskimäärin 14000 km vuodessa joten 2,5 vuoden jälkeen sähköauto on merkittävästi puhtaampi vaihtoehto Suomessa.
Sähköauton akku kestää ainakin 10 - 20 vuotta, joten kun näillä ajetaan rinnakkain polttomoottoriauto saastuttaa tästä ajasta 7,5 - 17,5 vuotta erittäin paljon enemmän verrattuna sähköautoon. Jos siis haluaa ajatella ympäristöä kannattaa vaihtaa sähköautoon. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja ainoa mitä ilmastonmuutos saa aikaan on parin asteen lämpötilan muutos. Ei tuo mikään kamala asia ole.
Kannattaa tutustua ilmastonmuutoksen vaikutuksiin https://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_climate_change
Siksi on hyvä että Euroopassa kiristetään päästörajoja ja sillä tavalla pakotetaan lopettamaan polttomoottoriautojen valmistus. Polttomoottoriautot ovat merkittäviä saastuttajia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa tutustua ilmastonmuutoksen vaikutuksiin https://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_climate_change
Siksi on hyvä että Euroopassa kiristetään päästörajoja ja sillä tavalla pakotetaan lopettamaan polttomoottoriautojen valmistus. Polttomoottoriautot ovat merkittäviä saastuttajia.Vaikutukset ovat melko vähäisiä, joten en ole yhtään huolissani ilmastonmuutoksesta.
Ja on hyvä, että kuluttajat vastustavat tätä pelleilyä tuhoamalla eurooppalaiset autovalmistajat. Kuluttajilla on oikeus boikotoida sähköautoja ja ajaa autovalmistajat konkurssiin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutukset ovat melko vähäisiä, joten en ole yhtään huolissani ilmastonmuutoksesta.
Ja on hyvä, että kuluttajat vastustavat tätä pelleilyä tuhoamalla eurooppalaiset autovalmistajat. Kuluttajilla on oikeus boikotoida sähköautoja ja ajaa autovalmistajat konkurssiin.Jokainen valitsee itse autonsa. Yhä useampi tosin valitsee sähköauton. Norjassa jo 94% uusista autoista on sähköautoja. Suomi on menossa samaan suuntaan ja muiden pohjoismaiden kanssa me olemme maailman kärkijoukossa autojen sähköistymisessä.
Kun valtaosa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköautoja se tarkoittaa että yhä useampi käytetty auto on sähköinen. Norjassa se tarkoittaa että 10 - 15 vuoden päästä ei ole saatavilla juuri muita kuin käytettyjä sähköautoja. Silloin fossiilisten polttoaineiden aika alkaa olla menneisyyttä Norjassa ja mennään sähköautoilijoiden tarpeiden mukaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen valitsee itse autonsa. Yhä useampi tosin valitsee sähköauton. Norjassa jo 94% uusista autoista on sähköautoja. Suomi on menossa samaan suuntaan ja muiden pohjoismaiden kanssa me olemme maailman kärkijoukossa autojen sähköistymisessä.
Kun valtaosa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköautoja se tarkoittaa että yhä useampi käytetty auto on sähköinen. Norjassa se tarkoittaa että 10 - 15 vuoden päästä ei ole saatavilla juuri muita kuin käytettyjä sähköautoja. Silloin fossiilisten polttoaineiden aika alkaa olla menneisyyttä Norjassa ja mennään sähköautoilijoiden tarpeiden mukaan.Hyvä, annetaan sitten kuluttajien valita eli lopetetaan päästömaksut ja perutaan uusien polttomoottoriautojen myyntien kielto.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sekä polttomoottoriauton että sähköauton valmistus saastuttaa. Tässä esimerkittä VW Golf: https://medium.com/@maximilian.zoller/ice-vehicles-vs-electric-vehicle-d16eb0d78487
Polttomoottori Golfin valmistus tuottaa 5,1 tonnin CO2 päästön ja sähkö Golfin 8.8 tonnin CO2 päästön. Eroa on polttomoottoriauton hyväksi 8.8 - 5.1 = 3.7 CO2 tonnia tai 3700 kg CO2.
Suomessa sähköautolla ajo päästää 11,9 gCO2 / km. https://www.nowtricity.com/country/finland/ . Suomessa sähkö on jo 95% päästötöntä ja olemme matkalla kohti 100%.
Suomessa vuonna 2016 keskimääräinen polttomoottoriauto päästi 121 gCO2 / km https://yle.fi/a/3-9922092. Tuolloin ladattavat hybridit tai täyssähköautot eivät vielä olleet mukana vaikuttamassa keskimääräiseen päästölukemaan.
Toisin sanoen kilometriä kohden sähköauto on 121 - 11.9 = 109.1 gCO2 / km puhtaampi. Ero on noin kymmenkertainen sähköauton hyväksi.
Nyt voidaan laskea että 3700 kg / 109.1 gCO2 / km = 34000 km jonka jälkeen sähköauto on kuronut kiinni valmistuksessa syntyneet ylimääräiset päästöt verrattuna polttomoottoriautoon.
Suomessa ajetaan keskimäärin 14000 km vuodessa joten 2,5 vuoden jälkeen sähköauto on merkittävästi puhtaampi vaihtoehto Suomessa.
Sähköauton akku kestää ainakin 10 - 20 vuotta, joten kun näillä ajetaan rinnakkain polttomoottoriauto saastuttaa tästä ajasta 7,5 - 17,5 vuotta erittäin paljon enemmän verrattuna sähköautoon. Jos siis haluaa ajatella ympäristöä kannattaa vaihtaa sähköautoon.10 vuoden päästä nykyisillä sähkövatkaimilla ei tee mitään, ja puheet akkujen pitkäkestoisuudesta on pelkkää laboratoriopuppua. Jo viiden vuoden jälkeen sähköautojen ominaisuudet alkavat karsiutua tekniikan vanhentuessa ennätystahtia ja valmistajien sulkiessa autojen käyttämiä sähköisiä palvelujaan. Pikalatauskaan ei enää toimi, koska standardi on jo vaihtunut uudempaan ja parempaan. Ruoste on nakertanut heikkotasoisien sähköautojen alustoja lunastuskuntoon ja moduulien väliset jännite-erot tekevät sähköautojen akuista kierrätyskamaa - sillä erolla, ettei niitä edelleenkään osata kierrättää järkevästi, vaan ne kasautuvat isoiksi läjiksi täyttömaa-ainesta samalla tavalla kuin puhelimien akut, täyttömaavuoret vain ovat nyt 10 kertaa korkeampia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, annetaan sitten kuluttajien valita eli lopetetaan päästömaksut ja perutaan uusien polttomoottoriautojen myyntien kielto.
Norjassa on hyvä autoverotus https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/
The overall signal from the majority of political parties is that it should always be economically beneficial to choose zero and low emission cars over high emission cars. This is obtained with «the polluter pays principle» in the car tax system.
Periaate on että saastuttaja maksaa, Sielläkin voi ajaa millä haluaa mutta sitten maksat siitä sen mukaan. Sama pitää olla kaikkialla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Norjassa on hyvä autoverotus https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/
The overall signal from the majority of political parties is that it should always be economically beneficial to choose zero and low emission cars over high emission cars. This is obtained with «the polluter pays principle» in the car tax system.
Periaate on että saastuttaja maksaa, Sielläkin voi ajaa millä haluaa mutta sitten maksat siitä sen mukaan. Sama pitää olla kaikkialla.Sähköauton valmistuskin saastuttaa eikä Suomella ole varaa tuollaiseen verotukseen. Pikemminkin sähköautojen verotusta pitäisi nostaa. Muutenkin Norjaan vertaaminen on idiotismin huippu.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
10 vuoden päästä nykyisillä sähkövatkaimilla ei tee mitään, ja puheet akkujen pitkäkestoisuudesta on pelkkää laboratoriopuppua. Jo viiden vuoden jälkeen sähköautojen ominaisuudet alkavat karsiutua tekniikan vanhentuessa ennätystahtia ja valmistajien sulkiessa autojen käyttämiä sähköisiä palvelujaan. Pikalatauskaan ei enää toimi, koska standardi on jo vaihtunut uudempaan ja parempaan. Ruoste on nakertanut heikkotasoisien sähköautojen alustoja lunastuskuntoon ja moduulien väliset jännite-erot tekevät sähköautojen akuista kierrätyskamaa - sillä erolla, ettei niitä edelleenkään osata kierrättää järkevästi, vaan ne kasautuvat isoiksi läjiksi täyttömaa-ainesta samalla tavalla kuin puhelimien akut, täyttömaavuoret vain ovat nyt 10 kertaa korkeampia.
Akkujen pitkäkestoisuudesta on olemassa jo tosielämän olosuhteissa mitattua tietoa ja akut ovat osoittautumassa vielä odotettua pitkäikäisemmiksi.
Hollannissa on kerätty dataa liikenteessä olevista Tesloista https://www.caranddriver.com/features/a31875141/electric-car-battery-life/
The degradation curve also begins shallowing out, indicating a loss of around 10 percent capacity or less after 150,000 or even 200,000 miles.
Toisin sanoen akun kapasiteetti pieneni 10% ensimmäisen 240 tkm (150t mailia) tai jopa 320 tkm (200t mailia) jälkeen. Tämä on erinomaisen lupaava tulos akkujen keston kannalta.
Akkujen kierrätys on kasvavaa liiketoimintaa esimerkiksi Yhdysvalloissa https://www.npr.org/2024/06/27/nx-s1-5019454/ev-battery-recycling-us
Korin kannalta ruoste ja Suomen talvi syö ihan samalla tavalla autoa kuin autoa. Oli se sitten polttomoottori tai sähköauto.
Jos pikalatausstandardi vaihtuu uudempaan siinä rinnalla on helppo säilyttää olemassa olevat latausasemat ja tukea niitä olemassa olevalle autokannalle.
Kaikki näyttää todella hyvältä sähköautojen tulevaisuuden näkökulmasta. Siksi ihmiset ostavat niitä lisääntyvissä määrin. Suomessakin yli puolet uusista ja käytetyistä autoista on sähköisiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on siitä että maapallo ei kestä sitä kaikkea hiilidioksidia mitä ihmiskunta ilmakehään päästää. Tiedemiesten parissa vallitsee täysi yhteisymmärrys siitä että ilmastonmuutos on ihmisten aiheuttama ja sitä on pakko hillitä. Kyllä sen huomaa kun miettii millaiseksi Suomen kesät ja talvet ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana menneet. Eri puolella Eurooppaa muutos on ollut vieläkin rajumpaa. Ei muutos ole enää normaalia tai mitään yksittäisiä poikkeamia. Ja lämpötilamittauksen vahvistavat sen. Lähes jokainen vuosi maapallolla on keskimäärin lämpimämpi kuin edellinen.
Taloustieteilijät ovat varoittaneet että ilmastonmuutoksen hillitseminen ei tule olemaan ilmaista. Nyt näemme ensimmäiset merkit siitä mitä se tarkoittaa. Saastuttavien energiamuotojen ja valmistuksen hinnat menevät jatkuvasti ylös kun päästökauppa pakottaa siirtymään puhtaisiin ja uusiutuviin energiamuotoihin. Autot ovat näkyvin osoitus tästä. Paluuta ei enää ole takaisin menneisyyteen. Suomessa on onneksi lähes täysin päästötön ja edullinen sähkö jolloin sähköautoon siirtyminen on erittäin hyvä ratkaisu.Se sähköauto vaan sopii harvoille ja valituille, koska jos tai kun kotilatausmahdollisuutta ei ole, niin se sähköauto on täysin turha investointi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Luehan enemmän niin ei tarvitse elää harhojen parissa.
Pitäisi myös ymmärtää lukemansa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton valmistuskin saastuttaa eikä Suomella ole varaa tuollaiseen verotukseen. Pikemminkin sähköautojen verotusta pitäisi nostaa. Muutenkin Norjaan vertaaminen on idiotismin huippu.
Niin saastuttaa myös polttomoottoriauton valmistus tosin jonkun verran vähemmän. Suomen olosuhteissa valmistuksessa syntynyt päästöero on kurottu umpeen parissa kolmessa vuodessa. Sen jälkeen sähköauto on ylivoimaisesti puhtaampi vaihtoehto Suomen melkein päästöttömällä sähköllä.
Aivan samalla tavalla ne autot aiheuttavat päästöjä Suomessa kuin Norjassa. Olosuhteet ovat samankaltaiset ja sähköntuotanto taitaa olla molemmissa yhtä puhdasta. Tällä hetkellä kannattaa verottaa polttomoottoriautoja ja siten edistää siirtymää sähköautoihin. Kun suurin osa on sähköautoja verotulot on otettava jostain muualta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sekä polttomoottoriauton että sähköauton valmistus saastuttaa. Tässä esimerkittä VW Golf: https://medium.com/@maximilian.zoller/ice-vehicles-vs-electric-vehicle-d16eb0d78487
Polttomoottori Golfin valmistus tuottaa 5,1 tonnin CO2 päästön ja sähkö Golfin 8.8 tonnin CO2 päästön. Eroa on polttomoottoriauton hyväksi 8.8 - 5.1 = 3.7 CO2 tonnia tai 3700 kg CO2.
Suomessa sähköautolla ajo päästää 11,9 gCO2 / km. https://www.nowtricity.com/country/finland/ . Suomessa sähkö on jo 95% päästötöntä ja olemme matkalla kohti 100%.
Suomessa vuonna 2016 keskimääräinen polttomoottoriauto päästi 121 gCO2 / km https://yle.fi/a/3-9922092. Tuolloin ladattavat hybridit tai täyssähköautot eivät vielä olleet mukana vaikuttamassa keskimääräiseen päästölukemaan.
Toisin sanoen kilometriä kohden sähköauto on 121 - 11.9 = 109.1 gCO2 / km puhtaampi. Ero on noin kymmenkertainen sähköauton hyväksi.
Nyt voidaan laskea että 3700 kg / 109.1 gCO2 / km = 34000 km jonka jälkeen sähköauto on kuronut kiinni valmistuksessa syntyneet ylimääräiset päästöt verrattuna polttomoottoriautoon.
Suomessa ajetaan keskimäärin 14000 km vuodessa joten 2,5 vuoden jälkeen sähköauto on merkittävästi puhtaampi vaihtoehto Suomessa.
Sähköauton akku kestää ainakin 10 - 20 vuotta, joten kun näillä ajetaan rinnakkain polttomoottoriauto saastuttaa tästä ajasta 7,5 - 17,5 vuotta erittäin paljon enemmän verrattuna sähköautoon. Jos siis haluaa ajatella ympäristöä kannattaa vaihtaa sähköautoon."Vain" joka kolmas rekisteröity uusi auto on sähköauto, käytetyt mukaan, joka toinen ja plugarit niin sitten 60%.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se sähköauto vaan sopii harvoille ja valituille, koska jos tai kun kotilatausmahdollisuutta ei ole, niin se sähköauto on täysin turha investointi.
On mukava olla valittu.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Akkujen pitkäkestoisuudesta on olemassa jo tosielämän olosuhteissa mitattua tietoa ja akut ovat osoittautumassa vielä odotettua pitkäikäisemmiksi.
Hollannissa on kerätty dataa liikenteessä olevista Tesloista https://www.caranddriver.com/features/a31875141/electric-car-battery-life/
The degradation curve also begins shallowing out, indicating a loss of around 10 percent capacity or less after 150,000 or even 200,000 miles.
Toisin sanoen akun kapasiteetti pieneni 10% ensimmäisen 240 tkm (150t mailia) tai jopa 320 tkm (200t mailia) jälkeen. Tämä on erinomaisen lupaava tulos akkujen keston kannalta.
Akkujen kierrätys on kasvavaa liiketoimintaa esimerkiksi Yhdysvalloissa https://www.npr.org/2024/06/27/nx-s1-5019454/ev-battery-recycling-us
Korin kannalta ruoste ja Suomen talvi syö ihan samalla tavalla autoa kuin autoa. Oli se sitten polttomoottori tai sähköauto.
Jos pikalatausstandardi vaihtuu uudempaan siinä rinnalla on helppo säilyttää olemassa olevat latausasemat ja tukea niitä olemassa olevalle autokannalle.
Kaikki näyttää todella hyvältä sähköautojen tulevaisuuden näkökulmasta. Siksi ihmiset ostavat niitä lisääntyvissä määrin. Suomessakin yli puolet uusista ja käytetyistä autoista on sähköisiä.Väärin, yli 80% käytettynä myydyistä autoista on polttomoottoriautoja. Sekoitat taas käytettynä mashantuotuihin autoihin joka on vain pikkuinen osuus käytettyjen autojen myynnistä.
- Anonyymi
Kaikki haluavat ostaa nyt vetyauton 👍😊
- AnonyymiUUSI
Hyvä vitsi. Vetyautojen osuus tulee olemaan aina sellaiset 0,0%.
- AnonyymiUUSI
Mikähän tämä sairas vetypelle on?
- AnonyymiUUSI
Eilen aamulla näytti lämpömittari nollaa astetta. Nyt näyttää 8 astetta. Ei kuitenkaan ole mitään merkkejä mistään maailmanlopusta. Että se siitä ilmastonmuutoksesta.
- AnonyymiUUSI
Sääliksi käy kaikkia niitä, jotka ostavat muun sähköauton kuin Teslan.
- AnonyymiUUSI
Sääliksi käy sinua Tesla-myyjä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sääliksi käy sinua Tesla-myyjä.
Teslalla ei ole myyjiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 851495
- 711179
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1691010- 47838
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38828Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t44819Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!51764- 46762
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35759Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9743