Liikunnan vaikutus verenpaineeseen.

Alle 30v

Olen muutoin terve, mutta verenpaine on korkea ja syke myös ekgt ym. otettu ja ne ok. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ja ruokakin aika terveellistä, tosin liikuntaa en harrasta lainkaan, joten kysynkin liikunnalla arvonsa korjanneilta mitä ja kuinka paljon liikutte viikossa? Aikeissa on alottaa jokin liikunta joka auttaa vaivaani, mutta mikähän sopisi tämmöiselle väsyneelle ja laiskalle tosin tarkkuutta ja huolellisuutta vaativaa työtä teen paljon ja siitä tuo vapaa ajan saamattomuus...

10

803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esimerkkejä?

Mitä tarkoittaa "verenpaine on korkea ja syke myös"? Arvoja?

• Alle 30V

Yläpaine 145
      alapaine 90
      syke 140-150
      ei tosin aina tuommoisia lukemia mutta usein kumminkin.

• ADHD

Syke on vaarallisen korkea! Tuohon pitää saada välittömästi hoitoa. Verenpaineet hieman koholla. 1/2 h kolme kertaa viikossa lenkkeily riittää paineitten tiputtamiseen 80/130 tasolle. Syke tosiaan on lääkärin paikka, jos on todellinen. Yli 100 on jo selvästi liikaa ja vie elinvuosia reilusti

• Geeniperimää lienee

Liikunta on hyvä juttu verenpaineen kannalta mutta ei välttämättä yksinään tehoa riittävästi: itse harrastan hikiliikuntaa noin 5 tuntia viikossa, juoksu- ja hiihtolenkkejä lähinnä. Maraton taittuu 3,5 tuntiin, leposyke on alle 50 MUTTA: verenpaineet on luokkaa 150/100... Olenkin miettinyt millä tasolla ne olisivat jos olisin 20 kg painavampi sohvaperuna..,

• Liikunta/verenpaine

Puolen tunnin hölkkä tai runsaan tunnin mittainen pyörälenkki laskee minulla verenpainetta merkittävästi. Vaikutus tuntuu mittauksissa havaittavasti ko. päivän ajan.

• V-paine & liikunta

Verenpaine laskee myös minulla. Ns. aerobinen liikunta on teoltaan parasta verenpaineen laskemiseksi. Jos mitään liikuntaa ei ole harrastanut pitkään aikaan, parasta on aloittaa ensin pelkillä (reippailla) kävelylenkeillä. Alkuun päästyä voi myöhemmin lisätä hölkän, pyöräilyn tai hiihdon. Myös uinti on hyväksi, jos sitä on mahdollista harrastaa.

Liikuntaa tulee olla useasti viikossa, jos sitä aikoo käyttää verenpaineen laskemkseen.

• mulla paineita

Missä ketjun aloittaja on käynyt lääkärin vastaanotolla? Kannattaisi mennä ihan erikoislääkärille, ei siis minnekään tarveyskeskuksen yleislääkärille. Syke on hurjan korkea, jos jatkuvasti tuollaisissa lukemissa on.

Paineetkin vähän korkeahkot, mutteivat nyt kuitenkan vielä vaarallisen korkeat. Onko paineissa paljon vaihtelua?

• pertsatar

Olen kuntoillut koko ikäni - todella paljon! Nyt löydettiin huikeet verenpainelukemat - että se siitä liikunnan vaikutuksesta;( Muutenkin olen elänyt terveellisesti, en polta, en juo jne. Kyllä oli aikamoinen pommi ja kovasti on sulateltavaa. Eiköhän tämä tästä taas, nappia naamaan ja tossua toisen eteen!

• kotkotkoo

minkä ikäinen olet ? itse sain paineet kuntoon liikunalla ja ehkä ruokavalioikin vaikutti. suvussa on verenpainetta ja siskoksillani on korkeat paineet mutta myös huonommat elintavat.
        en usko että täyttä syytä saadaan miksi paine nousee vaikka elää terveellisesti, ehkä sinun paineesi olisi ollut korkea jo aikaisemmin jos ett olisi liikkunut.

mut kolestrolit ei laske, samat jo monta vuotta 6,2

• pertsatar
        kotkotkoo kirjoitti:

minkä ikäinen olet ? itse sain paineet kuntoon liikunalla ja ehkä ruokavalioikin vaikutti. suvussa on verenpainetta ja siskoksillani on korkeat paineet mutta myös huonommat elintavat.
        en usko että täyttä syytä saadaan miksi paine nousee vaikka elää terveellisesti, ehkä sinun paineesi olisi ollut korkea jo aikaisemmin jos ett olisi liikkunut.

mut kolestrolit ei laske, samat jo monta vuotta 6,2

Ikänihän on sopiva kohonneeseen verenpaineeseen eli 53 ja nainen. Liikunnan määrää en voi enää lisätä, alkoholin käyttöä en voi vähentää (en käytä), tupakointia en voi lopettaa (en polta), ruokavalio ok, paino ok, sukurasitusta on, monilla verenpainelääkitys. Eli geeniperimään ei valitettavasti voi vaikuttaa. Kolestroli 3,8. On ollut joskus vuosia sitten hieman kohollakin. Mieheni syö samaa ruokaa ja liikumme "käsi kädessä", kolestrolilääkitys tästä huolimatta. Eli kaikkeen ei voi vaikuttaa omilla valinnoilla, perimällä suuri vaikutus.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      4594
    2. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      29
      3349
    3. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      108
      2463
    4. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      34
      2075
    5. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      186
      1768
    6. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      34
      1735
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1433
    8. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      7
      1410
    9. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      1286
    10. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      42
      1272
    Aihe