Turhimmat liikennemerkit?

Ruuvailija :p

Tuo niin iki-ihana viidakko. Jos pitäisi karsia, niin

1. Pyöräteillä olevat väistämisvelvollisuutta osoittavat kolmiot ennen pyörätien jatkeina toimivia suojateitä. Merkin poistolla ei muuteta niissä väistämisvelvollisuuksia yhtään. Merkki voi aiheuttaa jalankulkijoille enempi epätietoisuutta, pitäiskö heidänkin väistää autoja.

2. 80 nopeusrajoitukset. No se on taajaman ulkopuolella yleisrajoitus, myös moottoriteillä.

3. 50 nopeusrajoitus. Se taas on yleisrajoitus taajaman sisällä. Ainoa missä järkevä, niin tietyömaiden ja muiden tilapäishidasteiden kohdalla ymmärrettävä. Taajaman ulkopuolella tietty.

41

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfsgasfdasfdf

      ehdottomasti kaikista turhin on eu:n vaatima liikennemerkki 566 "tunneli päättyy".
      jos ihminen ei huomaa ajaako tunnelissa vai ei, niin ei minusta hirveästi ajokortille ole edellytyksiä kyllä.

      • Gtmdwjt

        Tämä perhana oli ihan unhoittunu. Ei ole tunnelissa tullut vähään aikaan mentyä. Sen verran harvinainen, mut oikeasti ihan turha. Vai voisko olla niin, että olet umpitunnelissa jos merkkiä ei tulekaan vastaan?


      • -87k

        Muistathan , tunnelissa voimassa olevat liikennesäännöt, nehän on voimassa koko tunnelialueella, siis ennen ja jälkeen maanalaisen osuuden, vrt. taajama/ taajama päätty


      • fdsgasdfadfadfadf
        -87k kirjoitti:

        Muistathan , tunnelissa voimassa olevat liikennesäännöt, nehän on voimassa koko tunnelialueella, siis ennen ja jälkeen maanalaisen osuuden, vrt. taajama/ taajama päätty

        suomessa vain ei ole tunnelissa mitään erityissääntöjä. tunnelit on moottoritiellä ja kaikki mitä tunnelissa on kiellettyä, on moottoritielläkin.
        tunnelisäännöt on voimassa, oli merkkiä tai ei. eli aivan joutava merkki kyllä :)

        ehdotankin että seuraavaksi aletaan merkitsemään katuvalaistut alueet alkamis ja päättymismerkein. tuollahan on merkitystä mm. ajovalojen kannalta.
        ja risteys päättyy merkin vaadin myös. mistä tiedän milloin risteysalue päättyy, jos siitä ei ole liikennemerkkiä. ennakko-opasteethan on kieltämässä mm. ohitukset. päättymisestä ei kerro kukaan.


      • -87k
        fdsgasdfadfadfadf kirjoitti:

        suomessa vain ei ole tunnelissa mitään erityissääntöjä. tunnelit on moottoritiellä ja kaikki mitä tunnelissa on kiellettyä, on moottoritielläkin.
        tunnelisäännöt on voimassa, oli merkkiä tai ei. eli aivan joutava merkki kyllä :)

        ehdotankin että seuraavaksi aletaan merkitsemään katuvalaistut alueet alkamis ja päättymismerkein. tuollahan on merkitystä mm. ajovalojen kannalta.
        ja risteys päättyy merkin vaadin myös. mistä tiedän milloin risteysalue päättyy, jos siitä ei ole liikennemerkkiä. ennakko-opasteethan on kieltämässä mm. ohitukset. päättymisestä ei kerro kukaan.

        Eikös Helsinki olekkaan suomessa, Onko todella niin että tunneleissa on samat säännöt kuin moottoriteillä, myös taajamassa olevissa tunneleissa?


      • scdgfasfasdfadsf
        -87k kirjoitti:

        Eikös Helsinki olekkaan suomessa, Onko todella niin että tunneleissa on samat säännöt kuin moottoriteillä, myös taajamassa olevissa tunneleissa?

        pysäyttäminen ja u-käännös kielletty. molemmissa samat. lainsäädäntö ei ota kantaa siihen onko tunneli taajamassa vai sen ulkopuolella.


      • ihan paikallaan
        fdsgasdfadfadfadf kirjoitti:

        suomessa vain ei ole tunnelissa mitään erityissääntöjä. tunnelit on moottoritiellä ja kaikki mitä tunnelissa on kiellettyä, on moottoritielläkin.
        tunnelisäännöt on voimassa, oli merkkiä tai ei. eli aivan joutava merkki kyllä :)

        ehdotankin että seuraavaksi aletaan merkitsemään katuvalaistut alueet alkamis ja päättymismerkein. tuollahan on merkitystä mm. ajovalojen kannalta.
        ja risteys päättyy merkin vaadin myös. mistä tiedän milloin risteysalue päättyy, jos siitä ei ole liikennemerkkiä. ennakko-opasteethan on kieltämässä mm. ohitukset. päättymisestä ei kerro kukaan.

        On niitä tunneleita muuallakin kuin moottoritiellä ja silloin niillä säännöillä on merkitystä enemmän.

        Liikennemerkit tunnelin molemmissa päissä ei liene maailman suurimpia turhuuksia, tunneleita on kuitenkin aika vähän.


      • fdsvgasdfasdfasdfsga
        ihan paikallaan kirjoitti:

        On niitä tunneleita muuallakin kuin moottoritiellä ja silloin niillä säännöillä on merkitystä enemmän.

        Liikennemerkit tunnelin molemmissa päissä ei liene maailman suurimpia turhuuksia, tunneleita on kuitenkin aika vähän.

        merkkien turhaan viljely aiheuttaa vain sen, että ihmiset ei noteeraa sitten tärkeitäkään liikennemerkkejä.
        hyvä esimerkki on tuo hirvivaaramerkki. niitähän viskotaan joka tien varteen.
        ei niitä noteeraa enää kukaan. mielestäni ne olisi pitänyt säästää pahimpiin paikkoihin. koska kyllä meillä tiedossa on että koko manner-suomi on hirvivaara-aluetta.
        eli kaikki turhat merkit pois, tai vähintäänkin muuttaa ne ruskeavalkoisiksi, kuten nykyään turhat opasteet on laitettu.


      • nhuytr
        fdsvgasdfasdfasdfsga kirjoitti:

        merkkien turhaan viljely aiheuttaa vain sen, että ihmiset ei noteeraa sitten tärkeitäkään liikennemerkkejä.
        hyvä esimerkki on tuo hirvivaaramerkki. niitähän viskotaan joka tien varteen.
        ei niitä noteeraa enää kukaan. mielestäni ne olisi pitänyt säästää pahimpiin paikkoihin. koska kyllä meillä tiedossa on että koko manner-suomi on hirvivaara-aluetta.
        eli kaikki turhat merkit pois, tai vähintäänkin muuttaa ne ruskeavalkoisiksi, kuten nykyään turhat opasteet on laitettu.

        Noita hirvivaroitusmerkkejä laitettin n. 10.000 lisää vuonna 1975, koska valtion ei tarvitse korvata hirvikolarivahinkoja, kun on ollut varoitusmerkki. Säästöihin sillä pyrittiin.


      • fdsgdfasfasdfgvsfadv
        nhuytr kirjoitti:

        Noita hirvivaroitusmerkkejä laitettin n. 10.000 lisää vuonna 1975, koska valtion ei tarvitse korvata hirvikolarivahinkoja, kun on ollut varoitusmerkki. Säästöihin sillä pyrittiin.

        ai se on siinä ideana ollut. mutta eikös olisi ollut helpompi tehdä laki, ettei niitä tarvitse missään tapauksessa korvata. olisi säästetty vielä 10000 liikennemerkin hinta :D

        nykyäänhän se tilanne on että pitää olla kasko tai osakasko, jotta saa vakuutuksesta hirvikolarista rahaa. valtiolta ei saa enää yhtään mitään.
        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/hirvikolarit-eivat-enaa-mene-valtion-piikkiin
        eli voisivat poimia tuolta ne ylimääräiset kyltit pois jo.


      • -87k
        fdsvgasdfasdfasdfsga kirjoitti:

        merkkien turhaan viljely aiheuttaa vain sen, että ihmiset ei noteeraa sitten tärkeitäkään liikennemerkkejä.
        hyvä esimerkki on tuo hirvivaaramerkki. niitähän viskotaan joka tien varteen.
        ei niitä noteeraa enää kukaan. mielestäni ne olisi pitänyt säästää pahimpiin paikkoihin. koska kyllä meillä tiedossa on että koko manner-suomi on hirvivaara-aluetta.
        eli kaikki turhat merkit pois, tai vähintäänkin muuttaa ne ruskeavalkoisiksi, kuten nykyään turhat opasteet on laitettu.

        "hyvä esimerkki on tuo hirvivaaramerkki. niitähän viskotaan joka tien varteen.
        ei niitä noteeraa enää kukaan"

        Tietämäni mukaan HIRVIVAARA merkkejä on vain neljä, en ole varma onko Kekkostielä ko. merkkejä nykyjään. Paikalliset voisivat tarkentaa.


      • Amtmwg
        -87k kirjoitti:

        "hyvä esimerkki on tuo hirvivaaramerkki. niitähän viskotaan joka tien varteen.
        ei niitä noteeraa enää kukaan"

        Tietämäni mukaan HIRVIVAARA merkkejä on vain neljä, en ole varma onko Kekkostielä ko. merkkejä nykyjään. Paikalliset voisivat tarkentaa.

        Eikös se ole semmoinen merkki, joka kertoo sen kohdan alkavaksi tiellä, jolloin vakuutusyhtiöt vetäytyy vastuusta?


      • -87k
        Amtmwg kirjoitti:

        Eikös se ole semmoinen merkki, joka kertoo sen kohdan alkavaksi tiellä, jolloin vakuutusyhtiöt vetäytyy vastuusta?

        Ei. Lakisääteinen liikennevakuutus on voimassa myös Hirvivaarassa kuten Turussakin.


      • Kivikauteen
        fdsgdfasfasdfgvsfadv kirjoitti:

        ai se on siinä ideana ollut. mutta eikös olisi ollut helpompi tehdä laki, ettei niitä tarvitse missään tapauksessa korvata. olisi säästetty vielä 10000 liikennemerkin hinta :D

        nykyäänhän se tilanne on että pitää olla kasko tai osakasko, jotta saa vakuutuksesta hirvikolarista rahaa. valtiolta ei saa enää yhtään mitään.
        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/hirvikolarit-eivat-enaa-mene-valtion-piikkiin
        eli voisivat poimia tuolta ne ylimääräiset kyltit pois jo.

        Voitasiin vähentää ne hirvet, peurat ja kauriit minimiin, jolloin ongelmakin melkein häviäisi. Nyt elikoita pidetään herrojen ja metsästyseliitin vuoksi ja muiden hengenvaaraksi. Uutena tuli, että niitä pitää olla enemmän että karhuilla ja susilla riittää murkinaa, kohta saa laittaa varoitusmerkit niistäkin tien varteen.


      • nhuytr
        fdsgdfasfasdfgvsfadv kirjoitti:

        ai se on siinä ideana ollut. mutta eikös olisi ollut helpompi tehdä laki, ettei niitä tarvitse missään tapauksessa korvata. olisi säästetty vielä 10000 liikennemerkin hinta :D

        nykyäänhän se tilanne on että pitää olla kasko tai osakasko, jotta saa vakuutuksesta hirvikolarista rahaa. valtiolta ei saa enää yhtään mitään.
        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/hirvikolarit-eivat-enaa-mene-valtion-piikkiin
        eli voisivat poimia tuolta ne ylimääräiset kyltit pois jo.

        Varmasti ministeriössä oli tuolloin kuulosteltu ja haisteltu kansanedustajien mielipuolia tuohon lakimuutokseen ja todettu ettei se menisi läpi, joten laitettiin merkit. Simppeliä.:)


      • hohhoijaa
        nhuytr kirjoitti:

        Noita hirvivaroitusmerkkejä laitettin n. 10.000 lisää vuonna 1975, koska valtion ei tarvitse korvata hirvikolarivahinkoja, kun on ollut varoitusmerkki. Säästöihin sillä pyrittiin.

        Mistäs hevosmiesten tietotoimistosta tämä sääntö on kotoisin?


      • stgbhsetnse
        Kivikauteen kirjoitti:

        Voitasiin vähentää ne hirvet, peurat ja kauriit minimiin, jolloin ongelmakin melkein häviäisi. Nyt elikoita pidetään herrojen ja metsästyseliitin vuoksi ja muiden hengenvaaraksi. Uutena tuli, että niitä pitää olla enemmän että karhuilla ja susilla riittää murkinaa, kohta saa laittaa varoitusmerkit niistäkin tien varteen.

        Ei eläimiä saa tappaa sen takia että ne haluavat ylittää autotien. Kaikkia teitä ympäröimään korkeat hirviaidat ja joihinkin paikkoihin teiden alle voisi tehdä alikulkutunnelit näitä eläimiä ja jalankulkijoita varten.

        Tämä estäisi hirvikolarit 100%:sesti.


      • fdsgsdfagdafafadf
        stgbhsetnse kirjoitti:

        Ei eläimiä saa tappaa sen takia että ne haluavat ylittää autotien. Kaikkia teitä ympäröimään korkeat hirviaidat ja joihinkin paikkoihin teiden alle voisi tehdä alikulkutunnelit näitä eläimiä ja jalankulkijoita varten.

        Tämä estäisi hirvikolarit 100%:sesti.

        hirvien määrä on ihmisten toiminnan (metsänhoito) seurauksena lisääntynyt valtavasti. vähintä mitä voimme tehdä, on metsästämällä pitää kanta kurissa.
        ei tietenkään tarkoita sitä, että niitä kaikkia hirviä ammutaan.

        selvitä itsellesi paljonko suomessa on teitä. kerro se määrä kahdella niin saat kilometreissä matkan paljonko riista-aitaa tarvittaisiin, jotta kaikki tiet voisi aidata.
        huomaat varmaan itsekin että ehdotus on toteuttamiskelvoton.
        samaa luokkaa kuin ministeri häkämiehen ehdotus, että sähkölinjojen vierestä on raivattava metsää niin ettei mitään voi linjoille kaatua :D

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_tieverkko


      • maailmanautoilija

        Ei sitä mikään EU vaadi, höpöpuhetta. EU-maa Saksassa ei tuota merkkiä käytetä, sen sijaan kylläkin Norjassa, joka ei kuulu unioniin. Merkkiä käytetään kyllä ainakin Ranskassa, Tsekissä ja Portugalissa, jotka kyllä kuuluvat EU:hun, mutta mikään velvoittava EU-vaaatimus tuo ei ole.


      • näinnikkää
        nhuytr kirjoitti:

        Noita hirvivaroitusmerkkejä laitettin n. 10.000 lisää vuonna 1975, koska valtion ei tarvitse korvata hirvikolarivahinkoja, kun on ollut varoitusmerkki. Säästöihin sillä pyrittiin.

        Väärin!!!!


    • Menikö putkeen

      "
      1. Pyöräteillä olevat väistämisvelvollisuutta osoittavat kolmiot ennen pyörätien jatkeina toimivia suojateitä"
      Perustele miksi ei ole?

      Jos pyörätien jatke on paikassa, jossa autoilijoilla olisi väistämisvelvollisuus, niin se on voitu ko. "väistämisvelvollisuus risteyksessä" liikennemerkillä kääntää pyöräilijän väistämisvelvollisuudeksi.

      Esim. risteyksessä, sivutieltä tulevalle autolle ennen pyörätietä ja pyöräilijälle on kärkikolmiot => tilanne tasapeli vastaa ettei kummallakaan olisi k.kolmiota eli pyöräilijä väistää
      tai jos autoilija kääntyy risteyksessä, normaalisti risteävää pyörätien jatketta ajavaa pyöräilijää on väistettävä (kääntyessä), mutta jos pyöräilijällä on k.kolmio, niin pyöräilijä väistää.

      Jos kärkikolmiot on paikassa missä pyöräilijän pitää väistää aina, niin silloin ne on varmuuden maksimointia.

      • Ihmettelee....

        Mistä mahtaa löytyä esimerkkiristeys? Autoille tasa-arvoinen T tai X-risteys ja rinnalla kulkevalla pyörätiellä olisi kolmiot suojatien alussa? Eli autoille ei olisi kolmiota miltään suunnalta, joten vain silloin pyörä väistää kääntyvääkin autoa.

        Millä kunnalla on noin vajaat liikennesuunnittelijat, että tuollaisen surmanloukun tekee?


      • Siinä se
        Ihmettelee.... kirjoitti:

        Mistä mahtaa löytyä esimerkkiristeys? Autoille tasa-arvoinen T tai X-risteys ja rinnalla kulkevalla pyörätiellä olisi kolmiot suojatien alussa? Eli autoille ei olisi kolmiota miltään suunnalta, joten vain silloin pyörä väistää kääntyvääkin autoa.

        Millä kunnalla on noin vajaat liikennesuunnittelijat, että tuollaisen surmanloukun tekee?

        http://maps.google.fi/?ll=60.981199,24.502919&spn=0.004086,0.009645&t=m&z=17&layer=c&cbll=60.981199,24.502919&panoid=hZcd6pYU8EDATrtVEuDrlA&cbp=12,149.64,,0,-3.7
        http://maps.google.fi/?ll=60.981186,24.50346&spn=0.004086,0.009645&t=m&z=17&layer=c&cbll=60.981263,24.503311&panoid=AhzAycjUf3AJhaThcD81-Q&cbp=12,35.01,,0,8.11
        Tiehallinnon viritys tämä on.

        Pyörätietä tuleva väistäisi jos jälkimmäisen linkin kuvassa kummaltakin puuttuisi kolmiot tai autoilijan kolmio olisi pyörätien jatkeen jälkeen.
        Nyt kun autoilijalla se on ennen ja pyöräilijällä myös, niin ne aiheuttavat taas tilanteen, että pyöräilijä väistää (toisiinsa nähden kuin tasa-arvoinen risteys).

        Voit arvata kuinka moni osaa tuossa väistämisjärjestyksen...

        Aiemmin ensimmäisen linkin risteyksestä 10-tieltä oikealle kääntyvä väisti pyörätien jatkeella kulkevia, kun pyöräilijöillä ei ollut ko. kolmioita ja autoilijoille oli eri varoitus vilkkuvalojen kera pyörätiestä...


    • bhnjmkgbhnjmk

      Möskin "pysäköinti kielletty" merkit on 90% tapauksissa turhia

      Koska OIKEASTI pysäköinti on kielletty, jos sitä ei ole sallittu.

      Laki kuitenkin sanoo juuri päinvastoin, joten lain sanamuotoa voisi muuttaa hieman, saataisi nuo ylimääräiset merkit pois, tai montako paikkaa tiedät jossa autoa saisi oikeasti pitää parkissa ilmaiseksi viikkotolkulla

      • Gjdjtm

        No eipä noita pysäköintikieltoja pahemmin taajaman ulkopuolella ole tullukaan nähtyä. Taajamassa sen sijaan vähän joka kulmassa, mut taajamassa pysäköinti onkin sallittu tiealueiden reunoissa, jos merkit tai muut määräykset eivät kiellä. Kaikki tiealueiden ulkopuolella olevat alueet ovatkin automaattisesti kielletty. Siis alueet, jotka ovat moottoriajoneuvoilta suljettu.


      • nasse

        Mää alan olla huolissani lukiessani näitä kirjoituksia. Onko ihmisten liikennesääntöjen tuntemus todellakin keskimäärin tällä tasolla, vai valikoituuko tälle palstalle keskitasoa tietämättömämpiä ihmisiä.

        Valtio ei korvaa hirvivahinkoja varoitusmerkin voimassaoloalueella, pysäköinti on kielletty, jollei sitä ole sallittu. Voi, voi.

        Tämä itse asia, jota ketjun aloittaja peräänkuulutti, on oikeasti ongelma. Kuten nimimerkki fdsgdfas... kirjoitti, jää paljon tärkeitä merkkejä huomaamatta, kun on turhia merkkejä niin paljon.

        Esim. Tampereella Nirvan kaupunginosassa poistettiin elokuussa "taulu" jossa kerrottiin paikalla olleen tietyön valmistuvan syksyllä 2010. Samassa paikassa on edelleenkin 30 km/h rajoitus ja kiertotien opasteet. Tietyö todellakin valmistui syksylla 2010.


      • nhuytr
        nasse kirjoitti:

        Mää alan olla huolissani lukiessani näitä kirjoituksia. Onko ihmisten liikennesääntöjen tuntemus todellakin keskimäärin tällä tasolla, vai valikoituuko tälle palstalle keskitasoa tietämättömämpiä ihmisiä.

        Valtio ei korvaa hirvivahinkoja varoitusmerkin voimassaoloalueella, pysäköinti on kielletty, jollei sitä ole sallittu. Voi, voi.

        Tämä itse asia, jota ketjun aloittaja peräänkuulutti, on oikeasti ongelma. Kuten nimimerkki fdsgdfas... kirjoitti, jää paljon tärkeitä merkkejä huomaamatta, kun on turhia merkkejä niin paljon.

        Esim. Tampereella Nirvan kaupunginosassa poistettiin elokuussa "taulu" jossa kerrottiin paikalla olleen tietyön valmistuvan syksyllä 2010. Samassa paikassa on edelleenkin 30 km/h rajoitus ja kiertotien opasteet. Tietyö todellakin valmistui syksylla 2010.

        Silloin 1975 tulkittiin hirvikolari niin ettei varoitusalueella korvattu valtion toimesta mitään. Jossain vaiheessa korvausjärjestelmä on palautettu, netistä en löytänyt vuotta milloin.


      • nasse
        nhuytr kirjoitti:

        Silloin 1975 tulkittiin hirvikolari niin ettei varoitusalueella korvattu valtion toimesta mitään. Jossain vaiheessa korvausjärjestelmä on palautettu, netistä en löytänyt vuotta milloin.

        Enpä ole moisesta säännöstä koskaan kuullut. Oletko varma, että kyseessä ei ole yleinen huhu?


      • Jotta saa jotain
        nhuytr kirjoitti:

        Silloin 1975 tulkittiin hirvikolari niin ettei varoitusalueella korvattu valtion toimesta mitään. Jossain vaiheessa korvausjärjestelmä on palautettu, netistä en löytänyt vuotta milloin.

        Valtio ei korvaa enää mitään, vain oma väh. pikkukasko pitää olla.


    • -lentokonemies---

      Varo Lentokoneita!:D:D:D:D:D merkki Malmin ja Hki-Vantaa lentoaseman lähellä olevilla teillä:D

      • Joka lähtöön

        Voihan sitä joku pelästyä matalalla lentävää konetta..., onhan niitä lenokkivaroituksiakin ja vaikka mitä.


      • -87k

        Oletko huomannut että, lähestymislinjalla olevat katuvalotkin on matalammissa tolpissa, Onhan se pirun pelästyttävää kun kone laskeutuu kynnystä kohden n. 3 asteen liukukulmassa 5-6m korkeudella


      • cfdre

        Muistelen joskus tapahtuneen, että kiitoradan suuntainen maantie on erehdyttävästi muistuttanut ilmasta katsoen kiitorataa jossain päin Suomea ja tuli viime hetken kiskaisu ylös huomatessa vastaantulevan auton valot. Taisi olla vielä hämärän aikaa.

        Sitten ovat nuo varalaskupaikat.

        Hki-Vantaan nurkilla se taitaa olla vain ääntä pelästyviä varten.


      • 87k
        cfdre kirjoitti:

        Muistelen joskus tapahtuneen, että kiitoradan suuntainen maantie on erehdyttävästi muistuttanut ilmasta katsoen kiitorataa jossain päin Suomea ja tuli viime hetken kiskaisu ylös huomatessa vastaantulevan auton valot. Taisi olla vielä hämärän aikaa.

        Sitten ovat nuo varalaskupaikat.

        Hki-Vantaan nurkilla se taitaa olla vain ääntä pelästyviä varten.

        Oiskos ollut Porissa tuo paikka?

        Muuten hauska ettei varalaskupaikalle ole lainkaan omaa liikennemerkkiä


      • cfdre
        87k kirjoitti:

        Oiskos ollut Porissa tuo paikka?

        Muuten hauska ettei varalaskupaikalle ole lainkaan omaa liikennemerkkiä

        Levennettyjä tienpätkiä eli varalaskupaikkoja on pitkin maata. Joidenkin varrella on kalliosuojia, joissa myös sotakoneita säilytetään.


    • ysrjsryjsryk

      Tunnelin päättymisen merkki on sitä varten, koska joissakin maissa käytetään ajovaloja ainoastaan tunneleissa. Merkki osoittaa, milloin valot täytyy sammuttaa.

      Suomessa kuitenkin kuuluu käyttää jatkuvasti ajovaloja, mutta liikennemerkit ovat kansainväliset eikä niistä ole kenellekään haittaa.

      80 ja 50 -nopeusrajoitukset on myös hyvä olla ja itse asiassa olisi hyvä jos nopeusrajoitusmerkkejä olisi enemmänkin. Väsyneenä ajava kuski voi yhtäkkiä havahtua ja miettiä että mitähän tässä tiellä kuuluisikaan nyt ajaa.

    • Pää seinällä

      "Tunnelin päättymisen merkki on sitä varten, koska joissakin maissa käytetään ajovaloja ainoastaan tunneleissa. Merkki osoittaa, milloin valot täytyy sammuttaa".

      Eli ei saisi olla käytössä Suomessa koska se voi saada ulkomaalaiset ajelijat sammuttamaan ajovalot tunnelin jälkeen.

    • 34569956

      Nopeusrajoitus päättyy. Miksi tuohon ei voi yksinkertaisesti laittaa uutta nopeusrajoitusmerkkiä?

      • Hyvä_tarkoitus

        Nopeusrajoituksen päättymismerkki tai rajoitusmerkin Yleisrajoitus-lisäkilpi tarkoittaa, että siirrytään yleisrajoitukselle, joka on voimassa kaikilla teillä. Uusi nopeusrajoitusmerkki yksinään on voimassa vain kyseisellä tiellä.

        Taajaman ulkopuolella yleisrajoitustiellä saattaa olla sellaisia kohtia tai osuuksia, joissa turvallinen ajonopeus on huomattavastikin alle 80 km/h, eikä näistä varoiteta erikseen. Tiekohtaisesti merkillä ilmaistu rajoitus on periaatteessa hyvissä olosuhteissa turvallinen nopeus koko tiellä ja ongelmakohdista varoitetaan.

        Näin asioiden piti periaatteessa olla silloin, kun nopeusrajoitusjärjestelmää luotiin 1970-luvulla. Monenlaisten laiminlyöntien takia tähänkään ei enää nykyisin voi luottaa, vaikka erottelu useimmiten pitääkin vielä paikkansa.


    • risteysajo

      Yksi merkki on jonka toivoisi näkevän useammin on etuajo oikeus merkki risteyksissä, mikäli risteävältä kadulta tulevat ovat väistämisvelvollisia. Silloin ei tarvitsisi etsiä katseella sitä kärkikolmiota risteävältä kadulta ja jäisi enenmän aikaa seurata jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Ongelma esiintyy kaupungeissa jossa harvemmin ajelet.

      • tättärääpippijuu

        Tuosta ongelmasta selviää paljolti, kun tietää mikä on tien nopeusrajoitus, ja sen, että taajamassa, rajoituksen ollessa 50 km/h tai suurempi on tasa-arvoisesta risteyksestä varoitettava merkillä 161 "tienristeys". Tuollaista etuajo-oikeus-merkkiä ei Suomessa liene, koska etuajo-oikeutetun tien merkki 211 sijoitetaan tien alkuun ja toistetaan tärkeimpien risteysten JÄLKEEN.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe