Milloinkas tämä maaginen Euro 4 päästötaso on tullut autoihin? Olen kauhulla lukenut tämän palstan spekulaatioita tästä vaatimustasosta.
Olen ostamassa uudehkoa dieseliä; minkä ikäisiltä henkilöautoilta ja pakettiautoilta edellytetään katsastuksessa tuota tiukempaa vaatimusta.
Onko muillakin autoilla kuin Caddyllä ollut ongelmia savumittauksissa, asiantuntijat kertokaa.
Diesel ja Euro 4
21
6672
Vastaukset
- Saavuttaja
(EURO 4) 1.1.2005 alkaen uusiin M1-luokan ajoneuvotyyppeihin lukuun ottamatta ajoneuvotyyppejä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2500 kg, sekä N1-luokan I-alaluokan ajoneuvotyyppeihin, 1.1.2006 alkaen kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin edellä tarkoitettuihin ajoneuvoihin ja uusiin N1-luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvotyyppeihin sekä M-luokan ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2500 kg, sekä 1.1.2007 alkaen kaikkiin sellaisiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ajoneuvoihin, joiden tyyppihyväksyntävaatimukset tulevat edell‰ sanotun mukaisesti voimaan vuonna 2006.
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4832.pdf- Katsuri....
myös ne vanhemmat autot(ennen 2005 käyttöönotetut), joiden päästöt on yhväksytty Euro 4 mukaan arvostellaan Euro 4:n mukaan,
- Savumittaus
Katsuri.... kirjoitti:
myös ne vanhemmat autot(ennen 2005 käyttöönotetut), joiden päästöt on yhväksytty Euro 4 mukaan arvostellaan Euro 4:n mukaan,
Mistä katsuri tietää mikä päästönormi koskee esim. 2005 käyttönotettua dieseliä, eikös edellä kerrottu euro 4 tulleen pakolliseksi 2006. Menettekö lukemaan EU direktiivejä vai miten päättelette kyseisen auton 2005 kuuluvan tiukempaan päästöluokitukseen.
- katsuri...
Savumittaus kirjoitti:
Mistä katsuri tietää mikä päästönormi koskee esim. 2005 käyttönotettua dieseliä, eikös edellä kerrottu euro 4 tulleen pakolliseksi 2006. Menettekö lukemaan EU direktiivejä vai miten päättelette kyseisen auton 2005 kuuluvan tiukempaan päästöluokitukseen.
katsoppas kun meidän käyttämässä työkalussa nimeltään ATJ kerrotaan, että minkä direktiivin mukaan kukin auto on hyväksytty.
- Savumittaus
katsuri... kirjoitti:
katsoppas kun meidän käyttämässä työkalussa nimeltään ATJ kerrotaan, että minkä direktiivin mukaan kukin auto on hyväksytty.
Eli suoraan kysynkin taas tätä: Skoda Octavia myynnissä;
esimerkkinä vaan pitääkö tämän auton täyttää euro 4 normit.
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/5022356 - Katsuri....
Savumittaus kirjoitti:
Eli suoraan kysynkin taas tätä: Skoda Octavia myynnissä;
esimerkkinä vaan pitääkö tämän auton täyttää euro 4 normit.
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/5022356ei tarvi täyttää, mutta jos on hyväksytty Euro 4 tason mukaan niin Kmax=1,5.
- Savumittaus
Katsuri.... kirjoitti:
ei tarvi täyttää, mutta jos on hyväksytty Euro 4 tason mukaan niin Kmax=1,5.
Mistä ostaja tietää onko kyseinen auto hyväksytty tämän Euro 4:sen mukaan ja poinntina vielä, mistä savutusta mittaava katsuri sen tietää.
- Savumittaus
Katsuri.... kirjoitti:
ei tarvi täyttää, mutta jos on hyväksytty Euro 4 tason mukaan niin Kmax=1,5.
Mistä minä voin tietää ostotilanteessa onko tämä Skoda hyväksytty jonkun helvetin Euro 4:sen mukaan.Kas kertokaa se minulle ennen ostopäätöstä.
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/5022356 - katsuri...
Savumittaus kirjoitti:
Mistä minä voin tietää ostotilanteessa onko tämä Skoda hyväksytty jonkun helvetin Euro 4:sen mukaan.Kas kertokaa se minulle ennen ostopäätöstä.
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/5022356kysy merkkiliikkeestä
- Autoilija vai?
Savumittaus kirjoitti:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/5022356Kaikkille M1 luokan ajoneuvoille (massa max 2500 kg) Euro 4 alkaa 1.1.2006
Muille 1.1.2007 (savutusraja 1.5)
UUDELLE ajoneuvotyypille (jota tuo skoda ei todellakaan ole) 1.1.2005
Juu ja tosiaankin jos moottori on euro 4 niin sen mukaan tulee mitata.
Valmistajalta/maahantuojalta saat tietää kumpi se on, koska kaikissa vanhoissa autoissa ei ole mainittu päästöluokkaa, edes ATJ:ssä, joten katsastaja mittaa edellämainitun voimaantulovuosien mukaan. - Savumittaus
Autoilija vai? kirjoitti:
Kaikkille M1 luokan ajoneuvoille (massa max 2500 kg) Euro 4 alkaa 1.1.2006
Muille 1.1.2007 (savutusraja 1.5)
UUDELLE ajoneuvotyypille (jota tuo skoda ei todellakaan ole) 1.1.2005
Juu ja tosiaankin jos moottori on euro 4 niin sen mukaan tulee mitata.
Valmistajalta/maahantuojalta saat tietää kumpi se on, koska kaikissa vanhoissa autoissa ei ole mainittu päästöluokkaa, edes ATJ:ssä, joten katsastaja mittaa edellämainitun voimaantulovuosien mukaan.Niinpä, mutta mitenkäs katsuri päättele tämän kyseisen Skodan päästötason? Soitatko itse maahantuojalle ja kysyt: onkos tämä Euro 4 päästötasoinen, vai teenkös sen itse ja ojennan luurin sinulle.
Vaikuttaa vähän koomiselta teidän touhut, mistä te vedätte päästönormit, ei omasta päästä vaan mistä? - Katsuri...
Savumittaus kirjoitti:
Niinpä, mutta mitenkäs katsuri päättele tämän kyseisen Skodan päästötason? Soitatko itse maahantuojalle ja kysyt: onkos tämä Euro 4 päästötasoinen, vai teenkös sen itse ja ojennan luurin sinulle.
Vaikuttaa vähän koomiselta teidän touhut, mistä te vedätte päästönormit, ei omasta päästä vaan mistä?Tämän kyseisen auton päästötasoa emme saa katsoa atj:stä, koska sen "turha käyttö" on kielletty eli vain katsastukseen liittyvät kyselyt ovat sallittuja ts. jos tuot auton katsastukseen saamme silloin katsoa em. tiedot.
- Autoilija vai?
Katsuri... kirjoitti:
Tämän kyseisen auton päästötasoa emme saa katsoa atj:stä, koska sen "turha käyttö" on kielletty eli vain katsastukseen liittyvät kyselyt ovat sallittuja ts. jos tuot auton katsastukseen saamme silloin katsoa em. tiedot.
Onko päästötason selvittäminen ATJ:n turhaa käyttöä?
En usko että TRAFIn tai firman ylempi taso alkaa hyppimään silmille, jos sen kyselyn teet.
Jos asiakas haluaa sinulta tietoja autonsa päästötasosta niin en näe mitään syytä että minkä takia et voi käyttää ATJ:tä, koska silloin hoidat neuvoantavaa työtä.
Muista. Neuvonantaminen yms. ovat viranomaissäädännön alla joten niistä ei myöskään asiakkaan tarvitse maksaa, ja niitä tulee antaa.(poislukien puhelinpalvelu)
Ellei sitten ole firmastasi annettu joku ohje ettei ATJ:tä käytetä turhaan, mutta tämä kysymys tuskin menee viivan väärältä puolen.
On kyllä totta että ATJ:n turha käyttö on kielletty. - Katsuri...
Autoilija vai? kirjoitti:
Onko päästötason selvittäminen ATJ:n turhaa käyttöä?
En usko että TRAFIn tai firman ylempi taso alkaa hyppimään silmille, jos sen kyselyn teet.
Jos asiakas haluaa sinulta tietoja autonsa päästötasosta niin en näe mitään syytä että minkä takia et voi käyttää ATJ:tä, koska silloin hoidat neuvoantavaa työtä.
Muista. Neuvonantaminen yms. ovat viranomaissäädännön alla joten niistä ei myöskään asiakkaan tarvitse maksaa, ja niitä tulee antaa.(poislukien puhelinpalvelu)
Ellei sitten ole firmastasi annettu joku ohje ettei ATJ:tä käytetä turhaan, mutta tämä kysymys tuskin menee viivan väärältä puolen.
On kyllä totta että ATJ:n turha käyttö on kielletty.tarkoitin tämän kyseisen skodan päästötason selvittämistä atj:stä. Jos asiakas soittaa tai on face to face, käytäntö on toinen
- Dädääm
Savumittaus kirjoitti:
Niinpä, mutta mitenkäs katsuri päättele tämän kyseisen Skodan päästötason? Soitatko itse maahantuojalle ja kysyt: onkos tämä Euro 4 päästötasoinen, vai teenkös sen itse ja ojennan luurin sinulle.
Vaikuttaa vähän koomiselta teidän touhut, mistä te vedätte päästönormit, ei omasta päästä vaan mistä?Sitä kuule sanotaan ammattitaidoksi, tai kovaksi ammattitaidoksi. Ei näitä juttuja kaikenmaailman tohvelin kuluttajat tiedä eikä osaa. Siksi on olemassa merkonomeja, laitossiivoojia, katsastajia. yms
- 12
Kaikissa Euro 4 on ollut päästö ongelmia, mutta niin on ollut päästöongelmia muissakin diisseleissä ja bensa autoissa
- Autoilja vai?
Omasta kokemuksesta tuntuu että ongelmia on ollut vähemmän kuin vanhemmissa autoissa tai ihmiset vain hoitavat autojaan paremmin kuin ennen.
Ei ole tullut pitkään aikaan vastaan myöskään vanhoja autoja joissa savutus on ensimmäisellä kolmella polkaisukerralla 6 tai yli.
- Katsastaja.--
Ongelmaa ei ole jos ostat autot jossa on hiukkassuodatin. Esim. VAG-konsernin 1.9 TDI konettaa kannattaa välttää, ei meinaa mitenkään mennä päästötestistä läpi vaikka kuinka huudattaa..
- 10
Niin.. ne hiukkassuodattimen ongelmat ei taida olla siinä katsastuksessa vaan siinä hinnassa kun se suodatin on tukossa. Tosin taitaa homma olla vähän joko tai. Rahat menee joka tapauksessa.
- katsuri...
10 kirjoitti:
Niin.. ne hiukkassuodattimen ongelmat ei taida olla siinä katsastuksessa vaan siinä hinnassa kun se suodatin on tukossa. Tosin taitaa homma olla vähän joko tai. Rahat menee joka tapauksessa.
suurin syy suodattimien tukkeutumiseen on vääränlaisen moottoriöljyn käyttäminen sekä alhainen moottorin käyttölämpötila, jolloin polttotapahtumaa ei tapahdu
- S.uikkapää.
Savutusta mittaava katsastaja näkee auton päästötason "kapulasta" (kapulaan tieto tulee ATJ:stä)...! Mutta näillä pienemmillä asemilla joilla ei ole tätä "kapula" järjestelmää pitäisi katsastajan joka kerta käydä ATJ:stä katsomassa kyseisen auton päästötason. Tosin näin ei kukaan tee eli käytännössä mennään 2007 ja uudemmat autot euto 4 mukaan....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760