summa summarum tai sinne päin.
kaikkia viimeaikaisia ketjuja tuntuu vaivaavan ongelma lapsista joita ei ole opetettu käyttäytymään tai ongelma aikuisista jotka luistavat kasvatusvelvoitteestaan.
Fairyn ja kotipsykologin mukaan kaverivanhempi on hyvä vanhempi: se leikkii mukana ja ymmärtää nuoren tekoja kaverin näkökulmasta( muut on tyhmiä kun yrittävät estää ja rajoittaa, me kyllä tiedetään, vahempi yksilö ei käytä tietojaan ja taitojaan opastaakseen lapselle syytä ja seurausta jos teet tuo siitä seuraa tämä, ollaan vain yhdessä kaveria, aina samalla puolella, muita vastaan.)
kaupan myyjän kiukkuisessa ketjussa vanhemmuus on välinpitämätöntä, sinne tänne hapuilevaa ( ei nyt osteta, eihän, älänyt muut katsoo, no jos nyt tän kerran, ota nyt mutta ole sitten hiljaa vanhemmuutta) ei kunnon linjaa johon tarttua, vaan ajelehtimista tilanteesta toiseen, jolloin lapsi taatusti kokeilee kuinka pitkälle pääsee vedättämällä.
sama rappukäytävä ketjussa.
kyllä meidän lapset saa vähän huutaa, en minä niitä kieltämään, me ollaan kaverit, me.
minä en ole lasteni kaveri. minä olen parhaimmillani aikuinen ystävä, pahimmillani murkun mielestä vankilan porinvartijasta seuraava pahempaan suuntaa.
minä olen majakka, joka näyttää tietä.
kasvattaja joka kylläkin suunnistaa sumussa, mutta yrittää pitää kiinni omista arvoistaan: tasa-arvosta, suvaitsevaisuudesta, toisten huomioon ottamisesta, vähäosaisten auttamisesta, yksilöllisyyden arvostamisesta muiden muassa.
kaverit on kavereita, sama ikäluokkaa. niiden kanssa sekoillaan ja hullutellaan. Aikuinen on se onka luo tullaan kun tarvitaan apua, neuvoja, lasstaria polveen tai sydämeen.
kaverivanhemmuus
19
2128
Vastaukset
- juups
nimenomaan. täysin samaa mieltä sun kaa!
- vanhempi
En osaa kuvitella olevani lapsilleni kaveri, se ei ole tehtäväni toteuttaessani äitiyttäni, vanhemmuuttani.
Nykypäivän vanhemmilta puuttuu uskallus aiheuttaa lapselleen pettymyksiä, tässä muutenkin kylmässä yhteiskunnassa. Mutta lopputulos onkin karhunpalvelus lapsille.
Olen päivittäin työni kautta tekemisissä erittäin monien perheiden kanssa. Näistä perheistä ne eniten oireilevat juuri ne lapset, joihin toteutetaan hyvä kaveri-vanhemmuutta. Tämä kasvatustapa ei ole vain nuorten vanhempien ongelma, sitä esiintyy myös "iltatähtensä" saaneilla vanhemmilla. Monet nuoret ovatkin mielestäni onnistuneet vanhemmuuden tehtävästä erittäin hyvin. Toivoisin jokaiselle vanhemmalla rohkeutta olla vanhempi!
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että lapset tarvitsevat majakkansa. Sitä kohti on helppoa ja turvallista suunnistaa niin myrskyllä kuin tyynelläkin.- oivaltanut
oli tämän tekstin takana. Ei mitään suu vaahtoa täynnä olevaa selitystä vaan kaunis kiteytys hyvästä vanhemmuudesta-kiitos!
- Isä itsekin
Minun on itseni vaikea määritellä minkälainen vanhempi olen. Tunnistan itsessäni piirteitä noista molemmista.
En ole kaveri sillälailla, että oltaisiin yhdessä kaikkia vastaan... mutta olen kaveri sillä tavalla, että teemme yhdessä kaikkea kivaa; käydään kalassa, leikitään jne
Koen olevani samalla myös ns. majakka. Ehkä tärkein kasvatusmetodini on oma esimerkki. Minä en pelkästään saarnaa että tee näin... muutenkin uskon että omista vanhemmista saadut ja nähdyt toimintamallit toimivat tärkeimpänä ohjaavana linjana lapsen elämässä. Ei niinkään se mitä vanhemmat ovat sanoneet, vaan se mitä vanhemmat ovat tehneet.
Tärkeänä pidän myös johdonmukaisia rajoja. Jos jotain asiaa ei saa tehdä, niin sitä ei sitten kanssa saa. Kaupasta ostetaan karkkia vain silloin kun niin on sovittu (yleensä karkkipäivänä ja merkkipäivinä, joskus myös muutenkin esim. pitkälle automatkalle)... en tiedä onko meillä vain käynyt säkä, kun emme ole ikinä joutuneet kaupassa ongelmiin asian kanssa. - kotipsykologi
seuraavaa
"Vaikea uskoa,että jos on vanhempi ei samalla voi olla kaveri.Siis eikö yhtään?
Oletan,että mielestäsi ei voi myöskään olla kaveri aviopuolisolleen.(puhumattakaan kaveruudesta miesten ja naisten välillä)"
Lisäksi ihmettelen onko "kaveri" sinulle yhtä kuin "huono seura"?
Sellaisen käsityksen saa.
Maailmankatsomuksesi on kuin tunnelissa;kaikilla on vain yksi rooli ja ennalta määrätyt vuorosanat
"Jos on A ei voi olla B mutta on aina C"-ajattelutapa on tuttu ja turvallinen ja suvaitsematon.- vanhempana
kaveri on yhden vertainen. puoliso on ilman muuta kaveri, koska kumpikin on aikuinen ja omaa aikuisen aivot. eikä kaveri automaattisesti ole huonoa seuraa, mutta kaverit ovat keskemään tasa-arvoisia.
aikuinen ja lapsi eivät voi olla kavereita, koska aikuisella on, täytyy olla, aina vastuu siitä mitä tehdään ja mitä tapahtuu.
aikuinen voi olla ystävä lapselle ja nuorelle. mutta kun tehdään päätöksiä esim. sen siiderin/tupakan ostamisesta, niin aikuinen ei voi olla kaveri, joka ostaa, vaan vastuun kantaja joka kieltää käyttämästä, eikä suostu ostamaan.
Aikuiselle kuuluu vastuu nuoremmastaan, hänen kasvustaan ja kehityksestään. aikuisuus ei estä nauttimasta nuoren/nuorten seurasta, mutta aikuisuus estää kannustamasta laittomuuksiin.
aikuinen on nuoren luottohenkilö hädässä ja ilossa. kaveri voi pahimmillan olla kilpailija huomiosta. kysy murkuilta haluavatko he hengailla äitinsä kanssa ja kilpailla samoista kundeista tai ryypätä isänsä kanssa ja kilpailla naisista? kysy ovatko he ylpeitä, kun äiti tunkee seuraan ja leikkii teiniä? lapset haluavat äitinsä äitinä ja isänsä isänä. - Kiljumiseen kyllästynyt
kaveruívanhemmuudesta ja sen seurauksista ja lieveilmiöistä! Ketjun aloittaja on sisällyttänyt puheenvuoroonsa samanverran viisauksia kuin keskiverto lapsipsykologi kokonaiseen kirjaan. Eikä ole mitään keskivertojupinaa vaan oivallista asiaa terävimmillään.
Toivoisinpa, että kaikki palstalla kävijät lukisivat tuon. Ja ymmärtäisivät. Ja toteuttaisivat omassa elämässään. Tulisi paljon tasapainoisia ihmisiä.
Kotipsykologi onkin sitten nimensä mukaisesti
suppeasti omassa maailmassaan ; liekö käsittänyt väärin, tai sitten luetun ymmärtäminen on rajallista.Käänsit alkuperäisen tekstin omassa mielessäsi tasan päinvastaiseksi.
Kyllä aikuisten välinen kaveruus on jotain aivan muuta kuin se, että menetetään ote vanhemmuudesta ja käydään leikkimään lasten kanssa kaveria. Inhottavimmillaan tähän olen törmännyt joissakin haastatteluissa, joissa äiti iloisesti kertoo, että kun me tyttären kanssa liikutaan kaupungilla, meitä luullaan sisaruksiksi.. Tosin tämä viittaa narsistiseen peiliintuijotteluun, mutta perimmäisenä on kuitenkin vanhemmuutensa kieltäminen tässä muodossa. - "Pentu"
No, voi ...!
Haukut, että muut on "tunnelissa" rooleineen? HALOO!
Sanoisin, että...tunnelissa ja huppu päässä(ja syvällä) olet kyllä ite...kaavoihis kangistunut kalkkis!
Mä häpeisin jos mun mutsi tai faija rupeis leikkii jotain kaveria! H-Ä-P-Ä-S-Y!!!
Mee hoitoon...ajattelutapoines dear koti"psykologi". - Ilahtunut
"Pentu" kirjoitti:
No, voi ...!
Haukut, että muut on "tunnelissa" rooleineen? HALOO!
Sanoisin, että...tunnelissa ja huppu päässä(ja syvällä) olet kyllä ite...kaavoihis kangistunut kalkkis!
Mä häpeisin jos mun mutsi tai faija rupeis leikkii jotain kaveria! H-Ä-P-Ä-S-Y!!!
Mee hoitoon...ajattelutapoines dear koti"psykologi".Ilmeisesti olet kovin nuori, mutta osuit asian ytimeen ! Täysin kalkkis tapaus tuo kotipsykologi. Käyttäisi edes vähän realistisempaa nikkiä.
- äiti
vanhempana kirjoitti:
kaveri on yhden vertainen. puoliso on ilman muuta kaveri, koska kumpikin on aikuinen ja omaa aikuisen aivot. eikä kaveri automaattisesti ole huonoa seuraa, mutta kaverit ovat keskemään tasa-arvoisia.
aikuinen ja lapsi eivät voi olla kavereita, koska aikuisella on, täytyy olla, aina vastuu siitä mitä tehdään ja mitä tapahtuu.
aikuinen voi olla ystävä lapselle ja nuorelle. mutta kun tehdään päätöksiä esim. sen siiderin/tupakan ostamisesta, niin aikuinen ei voi olla kaveri, joka ostaa, vaan vastuun kantaja joka kieltää käyttämästä, eikä suostu ostamaan.
Aikuiselle kuuluu vastuu nuoremmastaan, hänen kasvustaan ja kehityksestään. aikuisuus ei estä nauttimasta nuoren/nuorten seurasta, mutta aikuisuus estää kannustamasta laittomuuksiin.
aikuinen on nuoren luottohenkilö hädässä ja ilossa. kaveri voi pahimmillan olla kilpailija huomiosta. kysy murkuilta haluavatko he hengailla äitinsä kanssa ja kilpailla samoista kundeista tai ryypätä isänsä kanssa ja kilpailla naisista? kysy ovatko he ylpeitä, kun äiti tunkee seuraan ja leikkii teiniä? lapset haluavat äitinsä äitinä ja isänsä isänä.olen samaa mieltä kanssasi.
kaverivanhemmuus on kivempaa ja helpompaa koska siinä ei tarvitse niin paljoa kieltää eikä rajoitta. eikä tule riitoja. on inhottavaa kun aina riidellään.
ei myöskään tarvitse opastaa., senkun jutellaan vaan asioista.
opastaminen vaatii joskus myös kieltoa.
oikea vanhemmuus on siksi hankalampaa ja epäkiitollistakin, kun pitää vahtia. kieltää. estää. rajoittaa. vaatia. komentaa.
kaverivanhempi laittaa kait myös sen laastarin. ja kertoo omista laastarin paikoistaan.
oikea vanhempi laittaa laastarin ja kuuntelee josko lapsella on muitakin laastarin paikkoja. ja jättää kertomatta omista laastareistaan, sillä aikuisen asiat (rahahuolet, seurustelut ja työpaikkamurheet yksityiskohtineen) eivät välttämättä kuulu lapsen maailmaan.
no, tiedän, että monet yh:t kertovat lapsilleen asioita, joita ei pitäisi, koska puuttuu se aikuinen ja puolisio ja ystävä - se kaveri - enkä minä tässä heitä siitä moiti.
kaverivanhemmuudesta olen samaa mieltä. sitä en ymmärrä. - yks tytsi
vanhempana kirjoitti:
aikuinen on nuoren luottohenkilö hädässä ja ilossa. kaveri voi pahimmillan olla kilpailija huomiosta. kysy murkuilta haluavatko he hengailla äitinsä kanssa ja kilpailla samoista kundeista tai ryypätä isänsä kanssa ja kilpailla naisista? kysy ovatko he ylpeitä, kun äiti tunkee seuraan ja leikkii teiniä? lapset haluavat äitinsä äitinä ja isänsä isänä.että susta saa käsityksen että kavereita on ne joitten kanssa ryypätään.
Mun mielestä kaveri on ihminen jonka kanssa ollaan samalla aaltopituudella.Ei sen välttämättä tarvii olla samanikänen. - ihmettelevä
Ilahtunut kirjoitti:
Ilmeisesti olet kovin nuori, mutta osuit asian ytimeen ! Täysin kalkkis tapaus tuo kotipsykologi. Käyttäisi edes vähän realistisempaa nikkiä.
tosiaankin kotipsykologin kalkkeutuminen ja nikki?
Kaipa se on koska olette niin vakuuttuneita.
(Toiset tosin haukkuu sitä kakaraksi mutta voi ne kakaratkin kalkkeutua...) - Äiti täälläkin
Ei siinä ole mitään vaikeaa uskomista; kyllä äidin ja isän tehtävä on olla vanhempi, ei kaveri.
Aivan samalla tavalla kuin vaimo/aviomies ei voi olla puolisonsa terapeutti. Kyse on vaan kertakaikkiaan erilaisesta suhteesta.
Näitä kotipsykologeja ja lisää-vain-vettä-ja psykologi on valmis-tyyppejä pulpahtaa pintaan aina silloin tällöin ja joskus niillä on lapsiakin. Mä olen varma, että niitten lapset vähän hei häpee tollasia "kaverivanhempia".
Vanhemnpien ja lasten pitää olla eri sukupolvea, jotta lapset saa kapinoida ja "inhota" vanhempiaan turvallisesti. Aikuinen kestää sen, kaveri ei.
Ja tekis mieli sanoa, että näin on asia. Ja niinhän se onkin! ;) - eeva
Äiti täälläkin kirjoitti:
Ei siinä ole mitään vaikeaa uskomista; kyllä äidin ja isän tehtävä on olla vanhempi, ei kaveri.
Aivan samalla tavalla kuin vaimo/aviomies ei voi olla puolisonsa terapeutti. Kyse on vaan kertakaikkiaan erilaisesta suhteesta.
Näitä kotipsykologeja ja lisää-vain-vettä-ja psykologi on valmis-tyyppejä pulpahtaa pintaan aina silloin tällöin ja joskus niillä on lapsiakin. Mä olen varma, että niitten lapset vähän hei häpee tollasia "kaverivanhempia".
Vanhemnpien ja lasten pitää olla eri sukupolvea, jotta lapset saa kapinoida ja "inhota" vanhempiaan turvallisesti. Aikuinen kestää sen, kaveri ei.
Ja tekis mieli sanoa, että näin on asia. Ja niinhän se onkin! ;)ei saanut hävetä mutta kaverivanhempia saa.
Viinaa ei saa juoda mutta vanhempiaan vastaan pitää kapinoida.
Ota tästä selvää.Liian monta on koti- sun muita psykologeja mukana.
- Vesimies
kaverin aina voit valita ja vaihtaa aivan mielensä mukaan.
Lapsi- vanhemmuus suhde on pysyvä koko elämän läpi.
On paljon asioita joita tekee kaverin kanssa mutta ei yleensä lastensa kanssa vaikka omat lapset olisivatkin jo aikuisia. Minä olen aina lasteni vanhempi ja se jokatilanteessa.
Kaveria kohtaan minun ei tarvitse olla samoin kuin lapsiani kohtaan vaikka se raja voi olla hiuksen hieno.
Mielestäni menettää paljon lapsi- vanhempi suhteesta olemalla "kaveri" lapselleen/lapsilleen.- yks tytsi
vanhemmilla tollanen käsitys kaveruudesta?Että niitä voi valikoida ja vaihtaa parempaan ja niin..
Niinku tilanteen mukaan olla kamua tai ei? - Vesimies
yks tytsi kirjoitti:
vanhemmilla tollanen käsitys kaveruudesta?Että niitä voi valikoida ja vaihtaa parempaan ja niin..
Niinku tilanteen mukaan olla kamua tai ei?kaveruutta ja vanhemmuutta ehkä sen tulet ymmärtämään kun olet kokenut myötä- että vastatuulet.
Ei siinä ole mitään pahaa että lapsilla on vanhemmat ja sitten kaverit erikseen.
Vai mitä jos sinulla on vaan kavereita eikä vanhempia ollenkaan , hehän ovat myös kavereita. Mielestäni olisi ollut outoa pitää kaverisuhdetta äitiini ja isääni.
Minulla on vastaavasti ollut hyvä ja reilu suhde vanhempiini, kunnioitan sitä ja olen myös vahva aikuinen vanhempi.
Mistä olet saanut tuon ajatuksesi että vanhemmat voivat olla myös kavereita, koska pidät että käsitykseni kaveruudesta on outo.
- nainen
selittyy myös rajojen puuttuminen ja siitä johtuva lasten pahoinvointi...
- Ylpeä isä
Minulla itselläni on 30-vuotias lapsi ja on selvää, että olemme jo tasavertaisia keskenämme.
20-vuotiaana annoin hänelle monia sellaisia luottamustehtäviä joita muille lapsille ei välttämättä olisi voinut antaa, koska hän on ollut
jo hyvin nuoresta saakka varsin aikuismainen.
Kun lapseni oli pieni, olin hänelle sekä aikuinen ystävä että vanhempi. Jos pojallani olisi ollut paljon kavereita ja hän olisi lähtenyt porukan kanssa juomaan tai röökaamaan, olisin ottanut heti tiukan vanhemman roolin. Mutta poikani piti olla paljon kotona.
Mielestäni vanhanaikainen ehdoton auktoriteetti kasvatus ei ole suotavaa, vaan lapsen on pystyt-tävä luomaan myös läheinen suhde vanhempaansa, erityisesti kuin kaikki on jo aikuisia.
Mutta jos lapsi vaikka jo 20-vuotias ei ymmärrä työnteon, opiskelun ja itsenäisen yrittämisen merkitystä ja vain laiskana lojuu kotona, silloin on välittömästi aloitettava harjoittaa tiukkaa vanhemmuutta, välittämättä siitä tykkää nuori siitä tai.
Minulla on siinä mielessä ollut vanhempana helppoa että tyttäreni on aina ollut hyvin aikuismainen eikä ole välittänyt olla jengeissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047