Seinäjoen liikennekulttuuri

Törttöilijät

On se kyllä kaameaa tämä liikenne täällä Etelä-Pohjanmaalla. Tästä on varmasti ennenkin keskusteltu. Muualta olen tänne muuttanut ja aina saa ihmetellä miten näitä törttöjä riittää. Seinäjokihan on komeillut aina kärkipäässä kolaritilastoissakin. Ja sen takia täällä maksetaan kalliimpia vakuutusmaksuja kuin monessa muussa paikassa.

Huomioita:
1. Vilkkua ei käytetä.
2. Jos ajan päätietä, joku sivutieltä tuleva kaahaa täysillä risteykseen ja yrittää ehtiä päätielle ennen minua. Ei se mitään, jos ei ehdikään, kyllä päätiellä ajava joutaa hidastamaan.
3. Jalankulkijana olen hengenvaarassa joka kerta. En tiedä miten ikinä uskallan päästää lastani yksin liikenteen sekaan, kun tulee siihen ikään, että liikkuu yksin/on pakko liikkua yksin
4. Kaamea keli ja auto ojassa. On pilkkopimeää ja joku on pysähtynyt auttamaan ilman hätävilkkuja keskelle pimeyttä. Väläytän vastaantulijalle valoja, että tietää varoa. Ja tämä idiootti väläyttää takaisin. Ihan huvikseenhan sitä pääkallokelillä väläytellään valoja.
5. Olen ohittamassa hitaampaa edelläni ajavaa. Tämä idiootti kiilaa eteeni vastaantulijan kaistalle. Onneksi ei tullut ruumiita.
6. Mitäpä sitä turhaan pysähty stop-merkin kohdalle. Kyllä tästä voi mennä eteenpäin aikaa säästääkseni ilman pysähtymistäkin. Ja edellä ajavani jo pysähtyikin jo tuohon, eihän mun enää tartte.

Tässä muutamia esimerkkejä. Lisää on vaikka millä mitalla. Ei tarvitse lähteä kovinkaan kauas täältä, kun huomaa aivan erilaista liikennekäyttäytymistä. Hävetkää!!!!!!!!!!!!!!!

53

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orjbngd

      tasa-arvoisista risteyksistä ei tiedetä hevonvittua. Kolari tulee josset ite tajua väistää. Väistämisvelvollinen ei edes huomaa koko risteystä.

      jatkuva ylinopeus

      liikenneympyrään kiilataan rakoon kuin rakoon

      ohitus otetaan henkilökohtaisena haastona ja sitä ei suvaita joten ruvetaan painamaan kaasua, kun yrität ohittaa. Nopeus kasvaa ohitettavalla 120km/h ja ohittaja joutuu huudattamaan yli 140km/h ohi.

      mopoautoja ohitellaan, vaikka olisi vastaantulijoita, sillä mentaliteetilla että kyllä ne vastaan tulevat autoilijat ajavat penkan puolelle autonsa ku ne näkee kuinka mä täs ohittelen. Vittu minä ainaki pidän aina linjan vaikka kuinka tulis mopoautoa ohittava Volvo mun kaistalla vastaan.

      skoottereita mopoautoja ei arvosteta paskan vertaa.

      punasia päin ajetaan jatkuvasti: "kyl tosta vielä kerkeää, muiden valot vaihtuu vihreiksi viiveellä. Painampa kaasua ni ehdin mukavasti.

      suojatietä ylittäville ei anneta mitään mahiksia. Jos joku jarruttaa antaakseen tilaa suojatietä ylittävälle, se on melkein lukkojarrutus ettei tule ruumiita.

      • juuafuas

        mopoautot on perseestä! Sietäis tuhota kaikki maan mopoautot. Niiden kuskit luulevat olevansa oikeutettuja tekemään mitä haluavat eivätkä he ainakaan noudata liikennesääntöjä. Liikennesaastaa. Tientukkoja. Liikenneympyrässä on pakko ajaa pieneenkin rakoon. Tule tänne etelään ajamaan, huomaat että odotat todella kauan pääsyä ympyrään, jos et uskalla mennä kuin vasta sitten kun ei ketään näy!


    • Törttöilijät

      Seinäjoen liikennekulttuuria voisi kuvata yhdellä sanalla: itsekkyys.

      • Törttöilijät

        Siis sori. Kulttuuri on liian kaunis sana. Paremminkin sopisi liikennekaaos.


    • amol

      seinäjokiset luulee olevansa suurkaupunkilaisia. S.joella ajellessa tulee Kairon liikenne mieleen.

      • kamalata

        Kamalinta Seinäjoen liikenteessä ovat isot rekat! Kun ohikulkutietä ei ole, kaikki raskas liikenne jyrää kaupungin asutuksen läpi. Kun ohikulkutie on lopulta saatu avattua, pitää myös Keskon ja Valion raskaat rekat saada pois keskustasta. Asukkaat ovat sen ansainneet !


    • Ei noin!

      Älkääs nyt pojat noin mahdottomasti liioitelko! Tuo menee jo valehtelun puolelle.

      "Vilkkuja ei käytetä". Olen yli 20 vuotta asunut Seinäjoella ja ollut liikenteessä sekä autoilijana että jalankulkijana. En ole havainnut tähän mennessä yhtäkään autoilijaa, joka ei olisi käyttänyt vilkkuja.

      "Jalankulkijana olen hengenvaarassa". Tottakai jalankulkija on aina hengenvaarassa, jos hän törttöilee laput silmillään liikenteen seassa. Mutta tosiasiassa autoilijat ovat aina ottaneet hyvin huomioon jalankulkijat täällä Seinäjoella ja pysähtyneet valoissa ja suojateillä.

      En ole huomannut myöskään koskaan ketään autoilijaa, joka ei olisi pysähtynyt "Stop" merkin kohdalle.

      jne. jne. jne.

      Tottakai liikenteeseen ja liikennekulttuuriin pitää kiinnittää huomiota, mutta siitä pitää voida keskustella järkevästi eikä esittämällä suoranaisia valheita.

      • *lol*

        sähän vitsin murjaasit :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD


      • tunturipyörä

        "Olen yli 20 vuotta asunut Seinäjoella ja ollut liikenteessä sekä autoilijana että jalankulkijana. En ole havainnut tähän mennessä yhtäkään autoilijaa, joka ei olisi käyttänyt vilkkuja."
        Tervetuloa kahtoo vaikka jonneki liikenneympyrä kupeesee nii joha o vilukuttomia autoja ku ei osata ajaa ku pitää pyörii.

        "Tottakai jalankulkija on aina hengenvaarassa, jos hän törttöilee laput silmillään liikenteen seassa. Mutta tosiasiassa autoilijat ovat aina ottaneet hyvin huomioon jalankulkijat täällä Seinäjoella ja pysähtyneet valoissa ja suojateillä."
        Joo, ottaaha ne huomioo. Pahasti mulkaasoo ku yritän päästä suojatie kohalta yli ku autoolija on pirssillää tien tukkinut ku enste yritti ajaa mun päälle kuluman takaa.

        "En ole huomannut myöskään koskaan ketään autoilijaa, joka ei olisi pysähtynyt "Stop" merkin kohdalle."
        Onneksi et, siinä käy aina pahoi ku ei pysähytä, kuten vaikka kasperis tapaavat tehä. Päästellää vaa menee etee vaikka stopitkin on laitettu, pian varmaan sattuu jotakuta oikeesti pahoin.

        Herrat ajelee vaasan puhelimen pihalta mersuullaa nii reippaasti kapeikosta jalkakäytävälle että siinä kuka tahansa tulee sysätyks puskantielle jos sattuu just kohillaa olee.

        Itika risteykses taasen yritetää pistää lirii menijöötä matalaks ajamalla punaasia ku on nii kiire keskustaa puoluekokouksii. Ompaha hyvin osuneetki siinä pyöräälijööhi, samas kohtaa ku se likka kuoli sinä sateesena yönä.

        Vaikka liioitteluna ja valeena pidätki, nii minä olen nuo kaikki kerrat toristanut omalla kohallani vaikka itse en alle ole jäänytkää ku oon oppinut kulkee viimesenä. Jopa tuolloin sateesena yönä osuin paikalle näkemään miten jällee kerran samassa risteyksessä murjotaa pyöräälijää. Salamat vaa leimusi ja tunnelma oli kuin jossain kauhurainassa.


      • hgfgfgfhgfhgfdrdrd

        "Olen yli 20 vuotta asunut Seinäjoella ja ollut liikenteessä sekä autoilijana että jalankulkijana. En ole havainnut tähän mennessä yhtäkään autoilijaa, joka ei olisi käyttänyt vilkkuja. "

        Lipsahtikos vale... Ensin syyttää muita valehtelusta ja sitten itse lasettaa tuollaista paskaa.

        Jopa muualla Suomessa jää joskus vilkku väliin, saati sitten Seinäjoella, jossa on kiistatta Suomen heikoin liikennesääntöjen tuntemus.

        "Mutta tosiasiassa autoilijat ovat aina ottaneet hyvin huomioon jalankulkijat täällä Seinäjoella ja pysähtyneet valoissa ja suojateillä."

        Vielä paksumpaa paskaa. tervemenoa sinne koululaisten sekaan sitten jalankulkijaksi esim. vapaudentielle Marttilan koulun risteykseen jonain aamuna. Siellä on kerta viikkoon läheltäpiti tilanteita, kun autoilijat luulee pikkulapsia pujottelumerkeiksi.


    • Tutkittava

      Joo, tästähän oli Ilkassa tänään. Niitä lihavuusleikkauksia tehdään liian vähän. Läski vie reaktiokyvyn ("en huomannut"), eikä pää käänny. Syynä täällä Suomen läskitilaston kärjessä keikkuvan kaupungin onnettomuustilanstoihin on takuulla juuri läskiintymisen aiheuttamat ongelmat.

    • törppönen

      Aloottajalle HÖPÖ HÖPÖ ei täälä sen kummemmin ajeta ku muallakaan samat liikennesäännnöt ne on joka paikas haluat vaan ärsyttää pohojalaasia että pirä piänempää suuta jotei sua ettitä ja muiluuteta

    • Liian ahdas istuin

      Totta on että terveysongelmia eteläpohjalaisilla on vaikka muille jakaa. Ja varmaan tätä puolta pitäisikin tutkia. Mitä sanoo ammattilaiset, varmaan on jokin käsitys liikenneonnettomuuksien syistä?

    • niin jotta

      Jos on lihaava, liike hidastuu, läski jumittaa reaktiokykyä. Jos on kovat kolesterolit, plakki tukkii aivotiet. Miten liikenteessä käy diabeetikoille ja ms-tautisille. Tottahan sairauret näkyy liikenteessä.

    • Hirvittää

      Tulin juuri kaupungilta. Hirvittää, miten koululaiset ajavat ajoradan yli LAINKAAN KATSOMATTA sivuilleen. Ihme ettei enempää satu onnettomuuksia.Ajavat itsekkäästi vauhdilla yli ajatellen vain omaa oikeuttaa. Luulisi että edes vilkaisevat sivuilleen omaksi turvallisuudekseen. Mutta ei! Suoraan alle.

    • ^

      Lähes joka päivä, kun olen liikenteessä ja joku on samaan aikaan kanssani suojatien valoissa, saan todistaa kanssakulkijan menevän punaisia päin, jos "ei näy" autoja. Välillä kävelijät, välillä pyöräilijät.

      Ihmeellistä touhua, mennyt (liikenne)kasvatus päin persettä.

    • R Rep Ou

      Kyllä aloittaja on valitettavasti oikeassa. Tässä vielä pientä lisäystä...

      - Koukkimiskulttuuri. Eli autolla ei jarruteta, vaan koukitaan ja puikkelehditaan, sivuille katsomatta, vilkkua käyttämättä. Monelle koukkaaminen/väistäminen on ikään kuin refleksi. Kun sen refleksin pitäisi käskeä jalkaa painamaan jarrua, ja väistämään vasta sitten kun jarrutuskaan ei auta. Esim pohjan valtatiellä moni väistää rampilta tulevia vasemmalle kaistalle äkkiä koukkaamalla, aiheuttaen vaaratilanteen jos vasemmalla kaistalla on jo joku toinen menossa. Toisaalta rampilta tulijoilla on pakonomainen tarve päästä kiihdytyskaistalta päätietä kulkevan auton eteen piennar pöllyten, kun järkevämpää on liittyä kyseisen auton taakse. Monella on ajamiseen liittyviä puutteita, josta syntyy ns paniikki ja putkinäkö, se aiheuttaa ed kaltaisia ongelmia.

      - Yleinen nolous, tumpelointi ja aivot narikassa ajaminen. Tämä näkyy risteyksissä, missä on kahdet liikennevalot suht lähekkäin. Esim itikan risteys joupin suuntaan. Eli ruuhka-aikaan, etummaiset vaihtuvat punaisiksi ja takimmaisissa on vielä jonkin aikaa vihreät. Jono kuitenkin pysähtyy ja häntä jää takimmaisen risteyksen päälle pysähdyksiin. Moni vain ajaa kun vihreät palaa, vaikka näkee että joutuu pysähtymään keskelle risteystä. Kun siinä pitäisi osata pelata sillä tavalla, että jää siihen takimmaiseen vihreään odottamaan, josko suma purkautuisi, taikka sitten odottaa uusi valokierros. Muuten sivulta tulevat eivät pääse risteyksestä yli, koska siinä seisoo autoja, tästä tulee sitten jokapäiväinen töötöttely- ja liikennekaaos. Onneksi tämä kestää vain noin puoli tuntia. Pienellä pelisilmällä tätäkään ongelmaa ei olisi. Esimerkiksi Helsingissä tämä on aivan arkipäivää, ja tällaisia risteyksiä siellä on miljoona, ja suurin osa toimii oikein, eikä tuki risteystä. Johtuuko sitten siitä, että sivusta tulijoilla on lain oikeus tulla vihreillä kylkeen, ja ainakin taksit siellä korjauttaa pikkunaarmujaan sellaisten junttien kustannuksilla, jotka erehtyy olemaan aivot liian narikassa.

      - Ostokiima parkkipaikalla. Tullaan auton ovista ostokiimassa, ja paukautetaan ovi naapurin auton kylkeen. Sitten mennään kauppaan törmäilemään ostokiimassa ostoskärryillä muihin ihmisiin, minä ensin mentaliteetillä. Sitten tullaan kaupasta pois ja ostoskärryvaihde jää päälle, kun peruutetaan autoa pois parkkiruudusta, humps tuosta vain mitään katsomatta ja eikun seuraavaan kauppaan lyhintä reittiä väärää kaistaa ja viistoon alueen yli mainoskuvat silmissä kiiluen. Korvissa soi lasten meteli ja ajatukset ovat ostoksissa, kunnes osutaan toiseen autoon, ja sitten herätään todellisuuteen, että oho, ajankin jo autoa, vaikka luulin olevani vielä kaupassa, eikä tämä olekaan ostoskärry. Asiaan tietysti kuuluu syyttää toista osapuolta, että mitäs siinä etuilit ja kiilasit, minulla on kiire.

      Ajetaanpa asiallisesti, eikä laiteta niitä aivoja narikkaan...

      • Älä yleistä.

        Saman asian huomasin äsken myös Porissa ja Hämeenlinnassa.


      • äässjk

        Et taida olla sjoelta alunperinkään?

        Sitä pohjan valtatien liittymiskaistaa ei muuten voi sanoa kiihdytyskaistaksi, koska sellainen on olemassa vain ja ainoastaan moottoritiellä.
        Liittymiskaistan pituus ei riitä "kiihdyttämiseen" ja lisäksi siinä on kolmio.

        Kuuluu silti hyviin liikennetapoihin antaa rampilta tulevalle tietä jos se ei vaaranna liikennettä. Tämä ei kyllä missään muuallakaan suomen kaupungeissa toteudu, mutta kuuluu minusta hyvään liikennekäyttäytymiseen antaa tilaa "rampista" tulijalle.
        Jos tätä ei osaa niin sitten pitää mennä ajelemaan esim Saksan autobaanoille jossa homma toimii.

        Eniten ärsyttää joidenkin autoilijoiden tarve käyttää tuota itikanristeyksen tuplakaistaa jonkinlaisena ohituskaistana. Tien suunnittelu on kyllä hanurista ja nykyään se on alkanut ruuhkautua myös joupin suuntaan.


      • a wout
        äässjk kirjoitti:

        Et taida olla sjoelta alunperinkään?

        Sitä pohjan valtatien liittymiskaistaa ei muuten voi sanoa kiihdytyskaistaksi, koska sellainen on olemassa vain ja ainoastaan moottoritiellä.
        Liittymiskaistan pituus ei riitä "kiihdyttämiseen" ja lisäksi siinä on kolmio.

        Kuuluu silti hyviin liikennetapoihin antaa rampilta tulevalle tietä jos se ei vaaranna liikennettä. Tämä ei kyllä missään muuallakaan suomen kaupungeissa toteudu, mutta kuuluu minusta hyvään liikennekäyttäytymiseen antaa tilaa "rampista" tulijalle.
        Jos tätä ei osaa niin sitten pitää mennä ajelemaan esim Saksan autobaanoille jossa homma toimii.

        Eniten ärsyttää joidenkin autoilijoiden tarve käyttää tuota itikanristeyksen tuplakaistaa jonkinlaisena ohituskaistana. Tien suunnittelu on kyllä hanurista ja nykyään se on alkanut ruuhkautua myös joupin suuntaan.

        Tuplakaista on suunniteltu tuohon lyhyeen liikennevaloväliin juuri siksi, että autot voisivat sen jälkeen mennä vetoketjuperiaatteella yhteen. Nyt kun joku käyttää vasenta kaistaa, niin sinunlaiset ajattelevat että se on etuilua. Mietipä sitä, että tuohon lyhyeen liikennevaloväliin mahtuisi 2 kertaa enemmän autoja, jos täytettäisiin molemmat kaistat, ja mentäisiin vetoketjuperiaatteella yhteen, ennen joupin liikenneympyrää. Nyt kun vasenta kaistaa ei voi ilman etuilunpelkoa käyttää, ts ei päästetä liittymään takaisin oikealle kaistalle, mahtuu tuohon lyhyeen liikennevaloväliin puolet vähemmän autoja, ja takimmaiset tukkii ns itikan risteyksen. Ennen joupin liikenneympyrää olisi hyvää aikaa liittyä takaisin oikealle kaistalle, kun vasen kaista loppuu. Jos vetoketjuperiaatetta noudatettaisiin, niin itikan risteys ei tukkeutuisi. Nyt se tukkeutuu, kun suurin osa ajattelee kuvion etuiluna. Nyt vasemmalta kaistalta on pakko ottaa se kiihdytyskisa, koska oikealta tuleva jo on valmiiksi niskakarvat pystyssä, kaasujalka kutisten ja kytkin herkässä. Tai sitten odottaa koko jono, ennen kuin pääsee liittymään. Plus että liikenneympäyrään mentäessä jono pysähtyy muutenkin, ja sitten pitää vain vilkku pääll odottaa, kunnes tulee se 1 autoilija 20:stä, joka päästää rakoon. Itse ainakin päästän aina, kun joku pyytää vilkulla tilaa/rakoa. Sitä kutsutaan joustamiseksi. JA voit olla itsekin joskus samassa tilanteessa.


      • juippiss
        a wout kirjoitti:

        Tuplakaista on suunniteltu tuohon lyhyeen liikennevaloväliin juuri siksi, että autot voisivat sen jälkeen mennä vetoketjuperiaatteella yhteen. Nyt kun joku käyttää vasenta kaistaa, niin sinunlaiset ajattelevat että se on etuilua. Mietipä sitä, että tuohon lyhyeen liikennevaloväliin mahtuisi 2 kertaa enemmän autoja, jos täytettäisiin molemmat kaistat, ja mentäisiin vetoketjuperiaatteella yhteen, ennen joupin liikenneympyrää. Nyt kun vasenta kaistaa ei voi ilman etuilunpelkoa käyttää, ts ei päästetä liittymään takaisin oikealle kaistalle, mahtuu tuohon lyhyeen liikennevaloväliin puolet vähemmän autoja, ja takimmaiset tukkii ns itikan risteyksen. Ennen joupin liikenneympyrää olisi hyvää aikaa liittyä takaisin oikealle kaistalle, kun vasen kaista loppuu. Jos vetoketjuperiaatetta noudatettaisiin, niin itikan risteys ei tukkeutuisi. Nyt se tukkeutuu, kun suurin osa ajattelee kuvion etuiluna. Nyt vasemmalta kaistalta on pakko ottaa se kiihdytyskisa, koska oikealta tuleva jo on valmiiksi niskakarvat pystyssä, kaasujalka kutisten ja kytkin herkässä. Tai sitten odottaa koko jono, ennen kuin pääsee liittymään. Plus että liikenneympäyrään mentäessä jono pysähtyy muutenkin, ja sitten pitää vain vilkku pääll odottaa, kunnes tulee se 1 autoilija 20:stä, joka päästää rakoon. Itse ainakin päästän aina, kun joku pyytää vilkulla tilaa/rakoa. Sitä kutsutaan joustamiseksi. JA voit olla itsekin joskus samassa tilanteessa.

        Käyttäkää ny saatanan ääliöt vilkkua siinä joupin ympyräs.Silläkin saatais liikenne joustavammaksi


      • TMP
        äässjk kirjoitti:

        Et taida olla sjoelta alunperinkään?

        Sitä pohjan valtatien liittymiskaistaa ei muuten voi sanoa kiihdytyskaistaksi, koska sellainen on olemassa vain ja ainoastaan moottoritiellä.
        Liittymiskaistan pituus ei riitä "kiihdyttämiseen" ja lisäksi siinä on kolmio.

        Kuuluu silti hyviin liikennetapoihin antaa rampilta tulevalle tietä jos se ei vaaranna liikennettä. Tämä ei kyllä missään muuallakaan suomen kaupungeissa toteudu, mutta kuuluu minusta hyvään liikennekäyttäytymiseen antaa tilaa "rampista" tulijalle.
        Jos tätä ei osaa niin sitten pitää mennä ajelemaan esim Saksan autobaanoille jossa homma toimii.

        Eniten ärsyttää joidenkin autoilijoiden tarve käyttää tuota itikanristeyksen tuplakaistaa jonkinlaisena ohituskaistana. Tien suunnittelu on kyllä hanurista ja nykyään se on alkanut ruuhkautua myös joupin suuntaan.

        "Kuuluu silti hyviin liikennetapoihin antaa rampilta tulevalle tietä." Äläpä anna väärää tietoa. Näin ei saa liikennesääntöjen mukaan tehdä. Se kolmio tarkoittaa juuri sitä, että rampilta tuleva väistää aina.
        Tuo on juuri se pohjalaisjunttien harhaluulo, kun yrittävät väkisin tulla rampilta toisen eteen ja vaikka kylkeen, jos ei väistä. Väisteleminen ja koukkailu vasemmalle kaistalle vaarantaa muiden turvallisuutta. Ajattelepa, miten se edes onnistuisi esim. pääkaupunkiseudulla, jossa ei ole tilaa väistellä.
        Kohteliaisuudella tässä ei ole mitään tekemistä.


    • opetustalisääautokou

      Kun vaihtaa kaistaa täytyykö näyttää vilkkua , kun on sulkuviiva liikennevaloissa joka erottelee kaistat esim kun tullaa kuortaneentietä hyllykallion suunnasta ja sitten pitan tullaan ruukintien risteyksenn mistä oikealle keskustaan , suoraan keskustaan kaksi kaistaa vasemmalle kivistö,uppa ja kasperi , voiko kesken kaiken vaihtaakkin että en menekkään keskustaan vaan uppaan ilman vilkkua ,, ei saaat näitä esimerkkejä on miljoon seinäjoen ihanassa liikenne elämässä ja jalankulkijoita ja pyöräilijöitä lukuun ottamatta

      HEI pyöräilijä jos maantien toisella puolella on pyörätie ÄLÄ aja maantiellä vaan mene rohkeasti sinne pyörätiielle

      Puskantieltä kun tullaan ja käännytään vasemmalle vapaudentielle siinä on valoristeys,vihreät valot autoilijalle ja jalankulkijoille yhtäaikaa ! AUTOILIJAT sinä väistät jalankulkijoita.

      Etelä-pohjanman asukkaille pitäisi järjestää jokavuotinen kuinka ajan autolla ja liikennesääntöjen opetusta vaikka katsastuksen yhteydessä.

      Mutta hei torstaina tapahtui mahdoton , mitä koskaan en ikinä ole seinäjoella nähnyt , vanhempi nainen oli ylittämässä suojatietä , pysähdyin ja viereisellä kaistalla ajanut pysähtyi kans :) takana tyytättiin tottakai mutta koskaan en ole tälläistä nähnyt ! joskus puidaan nytkkiä joskus tyydytään tööttäämään.

      • Ehh Muh

        Vilkuttaminen on enemmänkin rutiini. Itse en koskaan mieti, pitääkö tässä käyttää vilkkua vai ei. Rutiinin omaisesti saatan vilkuttaa yksinään vaikka jossain metsäautotiellä. Jos mietit pitääkö tässä vilkuttaa, niin yleensä jää vilkuttamatta. Näin ollen vilkun käyttö unohtuu helposti muistakin, paljon tärkeämmistä paikoista, esim kun nyt ei näy ketään muita. Lopulta oppii ajotavan, jossa vilkkua käytetään vain ääritapauksessa. Tämän jatkuessa pidempään, vilkun käyttö loppuu kokonaan.

        Siis, joko opettelet vilkuttamaan aina, tai sitten et vilkuta ollenkaan. Ensimmäinen tapa on se oikea. Ei ole väärin vilkuttaa, mutta vilkuttamatta jättäminen on. Vilkuttaminen yksinään metsäautotiellä saattaa vaikuttaa turhalta, sitä se sillä hetkellä onkin. Mutta sillä saadaan ylläpidettyä rutiini, käsi tekee sen automaattisesti enempiä miettimättä. Sitten ei tarvitse liikenteessä keskittyä tällaisiin turhiin miettimisiin, vaan voi keskittyä muihin autoihin, kun kädet tekee automaattisesti oman työnsä. Mikäli luistaa jossain asiassa, tai menee aidan ali, kynnys saman tekemiseen uudestaa on seuraavilla kerroilla yhä pienempi.

        Olen tietysti pedantti luonne, minua enemmänkin ärsyttää, jos teen jonkin asian sääntöjen vastaisesti, vaikka sillä ei olisi suurta merkitystä. Esim jätteiden lajittelu, yms. Vien jopa jugurttipurkkien alumiinikannet metallikeräykseen, ja harmittaa, jos olen joskus vahingossa laittanut jonkin alumiininpalan sekajätteeseen.


    • Kaasuissa?

      Pyöräilin tänään klo 8.30 paikkeilla Jouppilantiellä. Herralantieltä tuli kaameaa vauhtia kovaääninen nuorisoturbo. Kiihdytti rajusti juuri ennen Jouppilantien risteystä. Osui Jouppilantien liikennemerkkiin. Kaasutti pois.

    • ei-seinäjokelainen

      Ennen kuin haukutte seinäjoen pystyyn muistakaa muutama juttu:

      - kaikki seinäjoella ajavat eivät välttämättä ole juuri seinäjokelaisia=seinäjoelle tullaan muistakin kaupungeista mm. ohikulku matkalla/ostoksille/muille asioile yms yms

      - ja onhan se niin että aina muistetaan vain ne pahimmat kuskit. Monet ajavat sääntöjen mukaan mutta kun se yksi sadasta joka ajaa itsekkäästi osuu kohdalle niin sitten ajatellaan että kaikki ovat samanlaisia

      - nuoria kuskeja on liikenteessä...

      - ja ihminen on inhimillinen hahmo

      olen kyllä samaa mieltä että sjoella on itsekkäitä kuskeja mutta on niitä muuallakin!!

      • ;-)

        http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/seinajoen_itainen_ohikulkutie


    • EriLakiEP:llä

      Kannattaa myös muistaa että liikenne säännöt muuttuu kun tullaan etelä-pohjanmaalle. En tiedä johtuuko se murteesta, mutta esim. kun säännöissä sanotaan "Rampilta tulijaa ei saa väistää" se muuttuu täällä " Rampilta tulijaa ei saa päästää eteen, jos tämä ei onnistu tulee rampilta tulija ohittaa välittömästi vaikka se ajaisi yli sallitun. Paras olisi tehdä selväksi että autosi on parempi ja todella tehokas ja ohittaa huomattavaa ylinopeutta ajaen koko jono."

      • äässjk

        Itse harrastin koko jonon ohittamista ajaessani pohjoiseen töihin koska huomasin että yleensä aina jonosta löytyi joku tollo joka ajaa 70km/h kasikympin alueella.

        Siitä syntyikin sitten joukko vaarallisia ohitustilanteita joihin en halunnut osalliseksi.


      • nopeuseiolepahasta
        äässjk kirjoitti:

        Itse harrastin koko jonon ohittamista ajaessani pohjoiseen töihin koska huomasin että yleensä aina jonosta löytyi joku tollo joka ajaa 70km/h kasikympin alueella.

        Siitä syntyikin sitten joukko vaarallisia ohitustilanteita joihin en halunnut osalliseksi.

        ....ja ohitit jonon 100km\h 80 alueella. Mutta on siellä tosiaan niitä jotka ei tahdo saada sitä autoaan liikkeelle. Sieltä rampiltakin tullaan 30km\h ja ihmetellään kun ei ehdi väliin.


    • Aloittaja___

      Onhan se nopeus pahasta! Joskus itse tulee rampista ja joku tosiaankin hidastelee siinä edessä. Yrittää mennä ohituskaistalle, niin sieltä joku reikäpää kaahaa ylinopeutta ohituskaistaa pitkin. On meinannut niissäkin tilanteissa tulla kolari. Tietenkin sitä tyhmyyksissään olettaa, että siinä ohituskaistalla ajettaisiin ees suurinpiirtein 80-90 km tunnissa.

      Valitettavasti se reikäpäinen käyttäytyminen myös tarttuu. Itsekin välillä miettii, että olisi pitänyt paremmin huomioida esim. jalankulkijat. Koskaan ei ole myöhäistä oppia huomaavaisuutta.

      • VoinOLLAväärässäkin

        Totta, tärkeää olisi myös tutkiskella omaa ajoaan ja myöntää itselleen tekemänsä virheet. Vain näin voi kehittyä paremmaksi kuljettajaksi. Etukäteenkin toki voi asioita ajatella (myös muiden kantilta) eikä vasta teholla :) Mutta kyllä tuolla niin tunteiden vallassa liikutaan. Tunteita ovat: Viha, ylpeys, kateus, häpeä, itsekeskeisyys ja monia muita. Ne oikein loistaa kuljettajista ja heidän ajotavoistaan.


      • Maailmannapa kuski
        VoinOLLAväärässäkin kirjoitti:

        Totta, tärkeää olisi myös tutkiskella omaa ajoaan ja myöntää itselleen tekemänsä virheet. Vain näin voi kehittyä paremmaksi kuljettajaksi. Etukäteenkin toki voi asioita ajatella (myös muiden kantilta) eikä vasta teholla :) Mutta kyllä tuolla niin tunteiden vallassa liikutaan. Tunteita ovat: Viha, ylpeys, kateus, häpeä, itsekeskeisyys ja monia muita. Ne oikein loistaa kuljettajista ja heidän ajotavoistaan.

        Olen asunut Helsingissä, Hämeenlinnassa ja nyt Seinäjoella ja kyllähän se paikallinen ajokulttuuri tarttuu.

        Jokaisessa yllämainitussa on omanlaisen ajo/liikennekulttuuri. Seinäjoella on sellanen pohjalainen "olen mailman napa ja minä menen miten sattuu, muut saa väistää ja varsinkin pienemmät" kulttuuri ja onhan se minuunkin tarttunut. Helsingissä asuva siskoni juuri kommentoi ajoani, kun oli täällä viikon verran ja kyydissäni kun ajeltiin siellä täällä. Käytti nimenomaan termiä "mailmannapa" ajotyylistäni. Eli kyllä se paikallinen kulttuuri tarttuu.

        Lupaan jatkossa tarkkailla ajoani, etten olisi niin itsekäs kuin muut autoilijat Seinäjoella. Haastankin kaikki muut samaan.


      • uhouhouhouhouhouhooo
        Maailmannapa kuski kirjoitti:

        Olen asunut Helsingissä, Hämeenlinnassa ja nyt Seinäjoella ja kyllähän se paikallinen ajokulttuuri tarttuu.

        Jokaisessa yllämainitussa on omanlaisen ajo/liikennekulttuuri. Seinäjoella on sellanen pohjalainen "olen mailman napa ja minä menen miten sattuu, muut saa väistää ja varsinkin pienemmät" kulttuuri ja onhan se minuunkin tarttunut. Helsingissä asuva siskoni juuri kommentoi ajoani, kun oli täällä viikon verran ja kyydissäni kun ajeltiin siellä täällä. Käytti nimenomaan termiä "mailmannapa" ajotyylistäni. Eli kyllä se paikallinen kulttuuri tarttuu.

        Lupaan jatkossa tarkkailla ajoani, etten olisi niin itsekäs kuin muut autoilijat Seinäjoella. Haastankin kaikki muut samaan.

        Tuo kyllä pitää niin paikkaansa. Asenne on "minä menen nyt ja muut väistäkööt". Esim Kurikka-Seinäjoki väli on pahin villilänsi, mitä voi vain olla. Ohitellaan raktoreita, vaikka vastaan tulee auto, oletetaan vain että kyllä se vastaantulija väistää/joustaa, kun MINÄ nyt vain ajan tästä näin enkä väistä. Entä se kerta, kun vastaantulija ei huomaa ohittajaa ajoissa, eikä ehdi väistää. Tätä jääräpäistä ohittamista näkee joka päivä. Ihmisillä on ihmeellinen tarve päästä heti ohi, ilman että painetaan vähänkään jarrua, tai mietitään liikennesääntöjä. Ehkä jääräpäisyys on se sana, joka kuvaa varsin hyvin tätä ajokulttuuria. Jääräpäisesti ajetaan punaisia päin, jääräpäisesti painetaan kaasua jalankulkijan aikoessa suojatielle, jääräpäisesti koukitaan ja poukkoillaan ilman vilkkua, jääräpäisesti kuvitellaan että itsellä on aina etuajo-oikeus, jääräpäisesti haitataan muita ajoneuvoja vaikka ihan kiusallaan.

        PS: Mutta menkääpä Seinäjoelle kauppaan. Kyllä siellä etuilukulttuuri kukoistaa myös. Tätä tekee lihavat ja eläkeläiset. Sitten on näitä päällekävelijöitä, ne on yleensä uhoiässä olevia 16-20v nuoria miehiä. Osalla miehistä uhoikä jatkuu aina 30 vuotiaaksi saakka. Uhoilijoita täällä piisaa uskomatonta mutta totta. Yleensä perus-uhoilija on alle 175cm pituinen, eli siis keskimääräistä pienikasvuisempi. Heistä selviää yleensä väistämällä, ja välttämällä silmiin katsomista yms provosointia/provosoitumista. Jonkinlainen maailmanomistaja-syndrooma vaivaa monia ihmisiä täällä päin. Se näkyy niin marketissa kuin liikenteessä.


    • J.K. Ylösteli

      Oli taas muistutus miten vaarallista on ajaa polkupyörällä tuolla. 30 min saldo:

      1x perävaunullinen rekka tukkii pidemmäksi aikaa liikenneympyrän suojatien täydellisesti
      1x henkilöauto notkuu pitkän aikaa keskellä suojatietä
      1x henkilöauto puoliksi suojatiellä (kolmiolla), eikä huomioi muuta kuin autoja -> pyöräilen suojatielle ja auto lähtee liikkeelle, melkein törmään kylkeen, onneksi olin varuillani
      1x mopoauto huristaa pusikkoiselta pikkukujalta (kolmiolla) suoraan suojatien päälle, vain oma reaktionopeus pelastaa törmäykseltä

      Hieman heikommalla huomio -ja reaktiokyvyllä varustettu olisi varmasti kolauttanut jonkun kanssa.

    • okdfjgoi

      Tuohan nyt on ihan normaalia. Ettekö te tunne pohjalaasia liikennesääntöjä?

    • hohittelua

      Seinäjoella ei ohitella, vaan HOHITELLAAN. Näitä hohittelijoita piisaa. Hohittelu on sellaista ohittelua, että ei vilkuteta, ei katsota peiliin, ohitetaan vaikka jonoa olisi kilometrikaupalla edessä, tai ohitetaan 700m ennen kuin pohjan valtatien nelikaistainen osuus alkaa. Hohittelu on sellaista tapaohittelua, että ei osata ajaa sekuntiakaan toisen perässä, vaan ohi on päästävä aina. Osa hohittelee jopa sillä ajatuksella että vastaantulijat väistää.

    • Kuski71

      J.K. Ylösteli. Etkö tampio ymmärrä että suojatiellä ei ajeta polkupyörällä? On se kumma että näitä urpoja, ketkä eivät tuota asiaa tiedä, löytyy vieläkin. Se pyörä TALUTETAAN siitä yli.

      Itse teen ja neuvon muitakin tekemään seuraavanlaisesti; aina kun joku urvelo on tunkemassa autojen eteen suojatielle sillä ...tun polkupyörällä, niin painakaa kaasu pohjaan ja tehkää yhteiskunnalle palvelus. Oppia ikä kaikki. Toiset oppii helpommalla ja toiset ainoastaan kantapään kautta.

      Ps. on se kumma että sensuuria noin kovasti vituttaa tämmönen viesti, kun pitää heti poistaa.

      • kekkonen ah

        En jaksa kuskeille opettaa liikennesääntöjä.


    • Groove o n san

      Samaa mieltä Kuski71 kanssa, siitä että eräille ei mene edelleenkään jakeluun että SUOJATIEN yli/päältä ei saa ajaa polkupyörällä. Vaan se on talutettava tai ajettava SUOJATIEN vierestä - näin sanoo jo lakikin.
      Aivan toinen asia on PYÖRÄILYSUOJATIE tms, joka on katkoviivoilla merkitty. Sen yli saa ajaa kohdasta missä ei ole valkoista maalia.

      Ehkä järkyttävin esimerkki on PYÖRÄILYSUOJATIEN kohdalla etuoikeutetulla tiellä pysähtelevät ajoneuvot jos jossain puskissa alkaa näkymään pyöräilijä. Vastaavassa kohdassa jalankulkijan päälle kyllä ajetaan jos erehtyy käyttämään samaa PYÖRÄILYSYOJATIETÄ. Esimerkki kohta esim torikatu/vapaudentie risteys. Kuva vitun ääliö on siihen tuollaisen laittanut (liikennevalot on sopiva paikka ylittää tämä paikka).

      Olisko paikallaan tieliikennelain oppitunti ILKKA/seinäjokinen/epari, vois vaikka ihmishenkiä pelastua. Erityisesti pyöräilijöillä on pallo pahasti hukassa Seinäjoella. Jalankulkijat ja autoilijat nyt suurin piirtein tietävät oikeutensa, eri asia välitetäänkö niistä jatkuvasti.

      • hagga hagga

        Ei se pyöräilysuojatie anna pyöräilijälle siltikään etuajo-oikeutta. Saa ylittää pyörällä ajamalla, mutta väistämisvelvollisuus säilyy pyöräilijällä edelleen, oli mikä tahansa suojatie tms. Ainoastaan jos autoilijalla on kärkikolmio, tai auto on kääntymässä, niin silloin auto väistää. Ja tietysti jos pyöräilijä taluttaa, niin hän muuttuu jalankulkijaksi, ja tällöin suojatie antaa hänelle ns etuoikeuden kulkea siitä, ja auton pitää tällöin väistää.

        Suojatie on psykologisesti huono nimi. Pitäisi olla ennemminkin nimenä esim joku jalankulkijaan viittaava nimi. Tai sitten sääntö pitäisi muuttaa sellaiseksi, että suojatie suojaisi myös pyöräilijää. Ja sitten se tärkein asia, eli suojateiden määrää pitäisi vähentää, ja niiden havaittavuutta lisätä. Suomessa on aivan liikaa suojateitä. Määrää vähentämällä suojatien kunnioitus lisääntyisi.


      • hagga hagga
        hagga hagga kirjoitti:

        Ei se pyöräilysuojatie anna pyöräilijälle siltikään etuajo-oikeutta. Saa ylittää pyörällä ajamalla, mutta väistämisvelvollisuus säilyy pyöräilijällä edelleen, oli mikä tahansa suojatie tms. Ainoastaan jos autoilijalla on kärkikolmio, tai auto on kääntymässä, niin silloin auto väistää. Ja tietysti jos pyöräilijä taluttaa, niin hän muuttuu jalankulkijaksi, ja tällöin suojatie antaa hänelle ns etuoikeuden kulkea siitä, ja auton pitää tällöin väistää.

        Suojatie on psykologisesti huono nimi. Pitäisi olla ennemminkin nimenä esim joku jalankulkijaan viittaava nimi. Tai sitten sääntö pitäisi muuttaa sellaiseksi, että suojatie suojaisi myös pyöräilijää. Ja sitten se tärkein asia, eli suojateiden määrää pitäisi vähentää, ja niiden havaittavuutta lisätä. Suomessa on aivan liikaa suojateitä. Määrää vähentämällä suojatien kunnioitus lisääntyisi.

        Suojateiden vähentämisen lisäksi. Voitaisiin laittaa suojatiemerkki väistämisvelvollisuusmerkkien joukkoon liikennesääntökirjassa, samaan alaotsikkoon. Näin saataisiin suojatiemerkille sama asema kuin on kärkikolmiolla ja stopmerkillä. Mutta sitten nämä jokahelkutinristeyksen suojatiet pitäisi poistaa, ja laittaa vain tärkeimmille ylityspaikoille suojatiet. Suojatiemerkkiä voisi aluksi tehostaa, asettamalla sinisen pohjan oikeaan reunaan pieni kärkikolmio. Pieni kärkikolmio suojatiemerkissä auttaisi sopeutumaan uuteen ajatusmaailmaan, ja muistuttaisi väistämisvelvollisuudesta.


    • " ei toistu temput"

      Koska seinäjoella ja pohjanmaalla palomiehet ja viranomaiset lopttavat pikkukolareissa sen hinausautojen tilaamisen omin päin ! Kyllä auton omistajat ja vakuutuksen ottajat määräävät itse minkä hinausauton he tilaavat.
      Olen kerran kokenut seinäjoella liikennevahingon , ajettiin oikealta päälle oli oikeus kyllä näin ajaa ! kun ilmoitin palomiehelle että tilataan ep-hinauspalvelu kuinkas
      kävikään tuli falckin auto , olisi pitänyt maksattaa tällä palomiehellä lasku niin
      olisi varmaan oppinut systeemin paremmin, täällä satakunnassa viranomaiset kysyvät kohteliaasti kuinka hoidatte hinauksen, mutta pääasia on tehdä tilaus ja poistua paikalta , onko tullu bonuksia asian tiimoilta !

    • TMP

      Tässähän näkyy selkeästi pohojalaanen luonne. Ei ole liikennekultuuria vaan totuttuja tapoja. Kohteliaisuus ja toisten huomioon ottaminen ei kuulu muutenkaan paikallisten tapoihin.

      • pauliiiinnanananana

        Valitettavan tutuksi tullut ;_; t. masis


    • Urgen SP
      • dfsggggggggggggggg

        Surkialta näyttää kartalla Seinäjoen kohta.


      • TMP
        dfsggggggggggggggg kirjoitti:

        Surkialta näyttää kartalla Seinäjoen kohta.

        Kyllä myös liikennesuunnittelu on Seinäjoella aivan ala-arvoista. Siinä osasyy kolarien määrään.


      • Kumma kyllä
        dfsggggggggggggggg kirjoitti:

        Surkialta näyttää kartalla Seinäjoen kohta.

        ihän Seinäjoella näyt ainuttakaan onglmakohtaa-


      • roskapostirobotti.
        TMP kirjoitti:

        Kyllä myös liikennesuunnittelu on Seinäjoella aivan ala-arvoista. Siinä osasyy kolarien määrään.

        Mitä tarkalleen tarkoitat ala-arvoisella liikennesuunnittelulla, esimerkkejä?


    • kolarikauppa

      Tällä viikolla oli Lidlin pihassa mennyt "kauppakassi ruttuun", siinä sitä raavittiin päätä kun oli pelti lytyssä. Ei luulisi onnistuvan parkkipaikkanopeuksilla - jos siis ajettaisiin huolellisesti ja hiljaa. Sinne kauppaan niin kiire ole!

      Lidlin pihassa ajetaan hurjilla nopeuksilla, liittymän jälkeen oikein painetaan kaasua ja tähdätään mahdollisimman lähellä ovea olevaan parkkiruutuun. Samoin kaupasta lähdettäessä, kaasu pohjaan vaan ja menoksi! Aika uhkarohkeaa ja typerää, koska parkkipaikalla on näköesteitä ja kaupan nurkan takaa tulee usein joku toinen kaasuttaja vastaan.

      Parkkipaikalla pyörii tietenkin myös paljon lapsia ja muita kaupassakulkijoita. Nyt joku roti tuohon touhuun, himmatkaa vauhtia! Lidl on hyvä kauppa ja sen suosio on selvästi kasvanut jos parkkipaikan täyttöasteella mitattaisiin. Mutta tosi vaarallinen parkkipaikka on, pitäkää lapsia kädestä kiinni kun liikutte Lidlin pihamaalla. Ja muuallakin, totta kai. :)

      • lättäjalaka

        Niinnii muttakun mulla on kiire kauppahan ja siältä pois. Emmä joura kattomahan muita kun mulla on kiire. Ja mä ajan autoni siihen mihinkä haluan HETI, enkä rupia muita orottelemahan. Enkä käytä vilikkuja ja muita turhuuksia, mitäs se muille kuuluu mininkä mä oon menos. Eikä se oo mun ongelma jos piha on niin huonosti suunniteltu että käveliät kävelöö autotiällä. Saattana.


    • Anonyymi

      2024 eikä mikään ole muuttunut liikenne"kulttuurissa".

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1692
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1322
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1206
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1094
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      893
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      390
      837
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      805
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      776
    Aihe