En voi sietää lapsia

Tepa-nainen

Omat on jo lähteneet kotoa ja rakkaudella ja kunnialla kasvatettu kunnon kansalaisiksi. He asuvat nyt omillaan.
Nyt en sen enempää siedä lapsia enkä vauvoja. Olen kyllästetty niihin sen 26n vuoden ajan mitä omat olivat kotona.
En tunne minkäänlaista onnentunnetta tai kaipausta kun näen nuoria äitejä/isiä vauvoineen/lapsineen. Paremminkin säälin heitä.

En halua päteä ja tulla halutuksi heidän kauttaan, enkä sitä, että haudallani itketään.
Hoidan kyllä lastenlapsiani mutta olen tehnyt selväksi, että kotini ei ole päivä- eikä viikonloppuhoitola. Minun lapsenikaan eivät juuri isovanhemmillaan olleet niissä hoidoissa, vaan kotosalla. Silloin ei paljoakaan aikaa ollut itselle. Ainainen vastuu, pakolliset sairastumiset ja aamu-ilta- ja yöhälyt, huolehtiminen, melu, kitinä, huuto, kaikkea muuta pyykkeineen ja siivouksineenmuuta huomioon tunkeva aina läsnä. Nyt ne on poissa ja nautin olostani.

Nautin kun saan olla vielä työssä ja terveenä kotona ilman heitä ja heidän lastensa läsnäoloa. Tämä aika on nyt tätä jossa elän nyt itselleni. Muu aika on mennyttä, enkä ajattele sitä pahalla.

Otin tässä jutussani vain negat huomioon. Onhan meillä paljon suloisia ja mukavia yhteisiä muistoja omista pieninä ja lastenlapsista. Ne ovat asia erikseen.

45

416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asenne ratkaisee

Hmmm ... Eli siis jutun juju, idea, mitä tahdot sanoa ja kertoa negatiivispainotteisella kommentillasi? Jos ei voi "sietää lapsia", tulee kyllä ekana mieleen, että minkähän lajin rakkautta ne omat ovat saaneet. Väkisin väännetty ja pakolla paijattu kyllä näkyy ja huokuu. Miksi ihmeessä teit tenavia tiellesi? Outo ja omituinen katselukanta.

• Tepa-nainen

Heti ensimmäinen lukija ymmärsi väärin. Lue kokonaan. Puhun nyt tästä nykyajasta ja tämän ajan tunteista siltä kannalta katsottuna kuin aloitukseni otsikoinkin. Tässä otin esille negatiiviset asiat. Vauva-ja lapsiaika on mennyt.
      OTSIKKO OLI EHKÄ LIIAN JYRKKÄ.

Tuovathan lastenlapset iloakin, eikä pelkkää murheenkryyniä ja pätemisen tarvetta.
      En vain halua asua samassa tilassa heidän kanssaan.

Aikanaan tuli myös vauvakuume ja tunsin myötätuntoa ihan vieraitakin samassa vauva-lapsi-murkku tilanteessa olevia kohtaan. Se oli silloin.
      Nyt on nyt.

Omat lapset 2 kpl oli haluttu, tarkoituksella tehty ja rakkaudella kasvatettu. Ovat tasapainoisia ja onnellisia ihmisiä.
      Niinkuin minäkin osin samoista ja eri syistä.

Ei aina voi haluta lapsia ja lapsiseuraa kun ikää tulee. Se on seuraavien sukupolvien asia niinkuin minulla aikanaan; halutut lapset ja elämä heidän kanssaan kunnes aikuistuvat.
      Sellainen aika on ajanut ohi. Uusi vauva minulle olisi katastrofi. Ilman muuta abortin paikka jo pelkästään lapsen etua ajatellen.

Voisin paljon kirj. mukavista perheasioista, harrastuksista, kouluajoista valmistumisineen, lasten ystävistä ja ajoista heidän kanssaan meillä ja muualla, sun muista joita siihen aikaan heidän kanssaan oli. Vaikka johonkin aikakausilehteen oikein värikuvien kanssa.
      Valokuvia ja VHS-nauhoja on ylli kyllin ja niitä välillä katselemme kaikki yhdessä.

Kaikki muut ovat tallella paitsi lapsihalukkuus ja lapsiseura. Olen mielissäni että omat lapseni ovat saaneet aikaan terveet jälkeläisensä, joita he kasvattavat niinkuin minä aikanansa heitä.

• ?

Jostain syystä ei ilmene tavuakaan miehestä? Jää täysin ulkopuoliseksi? Ollut vissiin vaan nuoruuden siittäjä ja sen jälkeen tarpeeton?

• keskimmäinen

Minä ajattelin noin jo teini-ikäisenä, ja jätin lapset kokonaan väliin. Minun lapsuudenkodissani oli 3 lasta ja äiti oli kotona. Äitini meni töihin, kun olin 12 vuotias. Yrittäessään ylläpitää samaa kodinhoidon tasoa kuin kotiäitinä ollessaan ja leipoa vielä hiivaleivät ja pullat joka viikonloppu hilpeästä naisesta tuli kireä ja huonotuulinen. Työssä käyvällä äidillä on arkisia töitä enemmän kuin ehtii tehdä. Ehkä juuri sen vuoksi monessa perheessä on nykyään vain 1 tai 2 lasta tai ei ollenkaan.

• F vm -48

Työnjakoa. Äitisi on ollut varsin avuton jos hän ei ole jakanut kotitöitä miehensä ja lastensa kanssa. Sinäkin oli 12-vuotisena jo täysin kotityökelvollinen.

Minä menin kotivuosien jälkeen osa-aikatyöhön.
        Mieheni hoiti, lastemme kanssa huomattavan osan kotitöistä ja aina kaikki viikkosiivoukset.

Nuorin lapsemme oli silloin 5-vuotinen ja osallistui siivoukseen.
        Kaksi vuotta vanhempi oli jo täysipainoinen käsitiskari. Konetta ei ollut.

Minulle töissä käyminen oli virkistävää vaihtelua kotivuosien jälkeen.
        22h viikossa marketin kassalla tapasin ihmisiä ja työkavereita.

Yläaste-iässä lapsemme hoitivat omat pyykkinsä ja oman kerroksensa siivouksen.
        Sekä tietenkin mieheni kanssa koko talon viikkosiivouksen.
        Läpi vuoden olivat ok:n pihatyöt heidän vastuullaan. Myös tiskivuorot pyörivät.

En minä ollut mikään "pullaäiti".
        En pitänyt lainkaan tuoretta kahvileipää ja halutessaan sellaista saivat lapsemme leipoa ne itse.
        Poikamme mm. leipoi yläasteen viimeiselle torimyyntiin kaakut ja tytöt myivät ne.

Lastemme oli helppo lähteä omillee heti kirjoitusten ja armeijan jälkeen.
        Heillä oli täydet valmiudet talouden hoitoon.

• Olen usein miettinyt juuri sitä että miten osaa/osasi päästää irti lapsistaan kun ovat aikuisia sillä heillä on oma elämä omalla vastuullaan vuorostaan.
      Kuka mitenkin sitten kokee nämä elämänmuutokset, siinä on kirjoa koska ollaan niin omanlaisiamme kaikki.
      Sitä on koettanut toteuttaa vanhemmuuttaan sen kyvyn ja ymmärryksen mukaan minkä on omistanut. Itse tunnen olleeni aika raakile monissa elämän vaiheissa ja se heijastuu aina ympäristöön. Toisaalta olen itse kokenut lapsena epämiellyttäviäkin asioita ja tässä olen tiedostaen että asioiden motiivien ymmärtäminen vie eteenpäin,ei myöskään saisi olla liikaa vanhempien ylösnostoa sillä se johtaa harhaan niin vanhemmat kuin lapsetkin.

• Hei kun keikuskelen

Jaha jasssssooooo. Olisikohan niin, että oot 26 vuoden aikana puristanut ittestäs kaiken-kaiken irti antaessasi lapsillesi rakkautta ja kunniallista kasvatusta, että kun ovat lentäneet kotipesästään veks, niin oot lysähtänyt lavittalle, päästänyt syvän huokaisun, pyyhkinyt hikikarpalot otsaltasi ja ajatellut, että "No johan oli rupeama, heevetti". :)

Mä oon ollut varmaankin laiskempi äitee, ku vielä jaksan kiinnostuilla lapsista ja lapsenlapsista. Mutta en kertakaikkisesti jaksaisi jatkuvalla syötöllä kirmailla pienten lasten kanssa. Siis kokopäiväisesti. On ne sen verran meneväistä sorttia.

Minulle on tärkeää, että saan osallistua lasteni elämään. Tänään taas haen yhen "kakaran" harkoista. Oon tehnyt torstain lukujärjestykseni vartavasten niin, että kun työni loppuu, niin mulla on parikymmentä minsaa aikaa siirtyä harkkapaikan parkkipaikalle oottelemaan hikistä poikaa. Vien hänet kotiin ja hetken mojun heillä ja juon kupposen kaffetta.

Hesas asuvan poikani kans jutellaan puhelimes pitkiä toveja. Se on hyvä, sillä hän harvoin ehtii käymään kotona, enkä minäkään Hesaan mene, kuin kerran kesäs.

Onhan nykyelämä helppoa, ku vertaa siihen aikaan, kun lapset olivat kotona. Imuroidakin sai joka päivä, kun lasten, mieheni ja itseni lisäksi oli vielä liuta kotieläimiä (kaks koiraa ja pari kissiä). Nykyään imuroin, kun saan inspiraation ja se ei tosiaankaan tule joka päivä.

Mutta aikansa kutakin. Eikö se niin mene.

• ApinaIhminen

Eivät eläimetkään huolehdi jälkeläistensä jälkeläisistä. Hoitotoimenpiteet rajoittuvat omien poikasten kaitsemiseen.
      Laumassa lisääntymis-ikäiset jäsenet hoitavat toistenkin poikasia. Näin nisäkkäillä ja joillakin linnuilla. Kaikki osallistuvat myös lauman puolustamiseen ikään katsomatta.
      Vanhemmat ovat päällikkötasoa ja hoitavat johtajuuden. Lastentarhatasolla hoitotoimissa toimivat nuoret lisääntymisikäiset.

Aloittaja on oikeassa. Hän on saanut toivotut lapset ja on onnellinen lapsistaan ja lastenlapsistaan. Hän on onnellinen työstään ja vapaudestaan. Työn jälkeen ei paljoa aikaa päivästä aikaa jää. 26n vuoden aikana ei paljoa itselleen ole ollut aikaa elää. Se aika on mennyt lasten kanssa.
      Sitä ei ilmene onko hän ollut yksinhuoltaja, naimisissa, eronnut vai leski. Mitenkä on tilanne nyt?

Tietty etäisyys on hyväkin olla olemassa. Viikonloppu- ja päivähoitopaikka isovanhempien luona menee liiallisuuksiin silloinkin kun he ovat eläkkeellä kotonaan.
      On sitä isovanhemmilla muutakin elämää kuin lastenlapset. Eikä lastenlapset ole siitä tärkeimmästä päästä. Oma elämä on oma elämä ja se on kaikkein tärkein.

Kaameinta on itsekkäistä syistä saada lastenlapset hyväksymään hänet. Lahjomista siihen tapahtuu eri tavoin kera makeisten ja tavaroiden. Syynä saattaa olla sellainenkin alhainen toive, että HE hoitavat sitten aikanaan minua.
      Tässäkin asiassa kannattaa pitää pää kylmänä ja olla sillä luonnollisella tavalla heille hyvä ja opettava esimerkki menemättä itsekkäisiin ylilyönteihin.

• mummi kuitenkin...

Olen tismalleen samaa mieltä aloittajan kanssa. Aika aikaa kutakin. Olen jo kai vanhempi kun olen himpun päälle 60 v.
      Nyt elän ihan omaa aikaani ja melko harvoin katson tai olen lapsenvahtina omille lapsenlapsilleni. Heidän äitinsä, eli omat tyttäreni, ymmärtävät asian hyvin. En enää jaksa sitä touhottamista ja meteliä, en fyysisesti enkä psyykkiseseti.

• Hyvä lukea täällä näitä katsantoja sillä itsekin ajattelen ettei äidin ja isän resurssit ole rajattomat ja ikikestoiset, silti lapset ovat heille rakkaita varmasti viimeiseen hengenvetoon asti.

• Hutiko ?
        vantaannainen kirjoitti:

Hyvä lukea täällä näitä katsantoja sillä itsekin ajattelen ettei äidin ja isän resurssit ole rajattomat ja ikikestoiset, silti lapset ovat heille rakkaita varmasti viimeiseen hengenvetoon asti.

Jos näin on aloittajankin kohdalla, niin kommentin otsikko kertoo kyllä aivan jotain muuta. Miksi ?

• expimot

Tepa-naisen kanssa samoilla linjoilla, eikä otsikko ollut yhtään liian jyrkkä. Se saakin olla räväkkä ja hieman provosoiva.

• Kaipaava mumma

Minä taas rakastan ja kaipaan heitä tosi paljon, omiani ja heidän lapsiaan (7 pienokaista), ihan jok ikistä, vävyjä ja miniöitäkin. Koska välimatkaa on niin paljon niin tapaamme vain 2-4 kertaa vuodessa, onneksi aina vähintään viikon kerrallaan.

• näinkö?

Ymmärränkö oikein, että et pidä nuorista ihmisestä, jolla on vasta vähän elinvuosia? Joka on vielä luova, uskoo osaavansa mitä vain, on positiivinen, kirkassilmäinen, iloinen, kaunis, oppii nopeasti kaikkea (esim. kielen), käyttää älyään ennakkoluulottomasti, jne. jne. Pidät ihmisestä vasta kun se on elänyt ... 18 vuotta (?), ja siihen on tarttunut kyynisiltä aikuisilta yhtä ja toista. - ?

• näinkö?

tämä oli siis aloittajalle...

• Salander*

On mahtanut olla rankka aika kun sun lapset oli vielä kotona? Kuulostaa siltä että mittasi on täyttynyt?

Mun ei ole täynnä. En tiedä mitä tekisin jos nyt joutuisin olemaan ilman lapsia kotona. Tietty onhan se ihan mukavaa kun välillä saa olla yksin, mutta onneksi vielä palaavat. Rakastan niiden höpötyksiä, huumoria, energiaa, nopeaa älyä ja aitoa elämän ihmetystä. Oisko niin että antavat mulle enemmän kuin ottavat.

Pienoinen vauvakuume jäänyt ikuisesti päälle. Mut adoptoitiin mummiksi kesällä, mutta valitettavasti pikkuinen asuu niin kaukana :/

• Hienoa jos ei pidä lapsista niin ymmärtää pysyä niistä erossa. Joskus olen tavannut opettajan joka oli selvästi väärällä alalla, ja se on surullista.

Itse pidän lapsista ja lasten asioista huolehtiminen on elämäntehtäväni.

• 56 vee mummeli

Nm. -MILJOONA- on vielä ainakin kuvasta päätellen vielä niin nuori, että kunhan olet tilanteessa, että lapsesi lähtevät kotoa, niin palataan tälle palstalle.
        Aloittajahan oli kanssasi samaa mieltä vauvakuumeineen.
        Lapset ovat pieninä enkeleitä suurine siipineen. Ajan myötä siivet senkun vaan lyhenevät......

Pitää ottaa huomioon iän mukana tulevat muutokset fysiikkaan ja psyykeeseen.
        Lapsia on kiva tavata hetken aikaa. Puoli päivää niin alan olla henkisesti siinä tilassa, jossa toivon heidän jo lähtevän.

Päivähoitajaksi en ala, enkä viikonloppuhoitajaksi. Sen olen tehnyt selväksi. Kuitenkin pari kolme kertaa he ovat yökylässä jopa viikonlopun.
        En lahjo lastenlapsiani, enkä tee itseäni väkisin hyväksytyksi tavalla tai toisella. Olen hyväksytty oma minäni enkä siinä teeskentele heille.
        Eikä ole tarviskaan.
        Enkä tosiaan odota, että he hoitaisivat sitten joskus minua....Se olisi erittäin itsekästä. Siihen en alennu.

• 56 vee mummeli kirjoitti:

Nm. -MILJOONA- on vielä ainakin kuvasta päätellen vielä niin nuori, että kunhan olet tilanteessa, että lapsesi lähtevät kotoa, niin palataan tälle palstalle.
        Aloittajahan oli kanssasi samaa mieltä vauvakuumeineen.
        Lapset ovat pieninä enkeleitä suurine siipineen. Ajan myötä siivet senkun vaan lyhenevät......

Pitää ottaa huomioon iän mukana tulevat muutokset fysiikkaan ja psyykeeseen.
        Lapsia on kiva tavata hetken aikaa. Puoli päivää niin alan olla henkisesti siinä tilassa, jossa toivon heidän jo lähtevän.

Päivähoitajaksi en ala, enkä viikonloppuhoitajaksi. Sen olen tehnyt selväksi. Kuitenkin pari kolme kertaa he ovat yökylässä jopa viikonlopun.
        En lahjo lastenlapsiani, enkä tee itseäni väkisin hyväksytyksi tavalla tai toisella. Olen hyväksytty oma minäni enkä siinä teeskentele heille.
        Eikä ole tarviskaan.
        Enkä tosiaan odota, että he hoitaisivat sitten joskus minua....Se olisi erittäin itsekästä. Siihen en alennu.

Kuvani on virtuaalimeikattu ja manipuloitu. Ihan kuin meidän Saulinkin kuva. Kuvankäsittelyohjelmalla olen rypyt suoristanut ja tehnyt virtuaalisen kauneusleikkauksen. Minä 56v olen itse kyllä kuvassa, mutta en ihan omalla naamallani...

Kaikki me ollaan erilaisia, toiset tykkää toisenlaisesta työstä ja toiset toisenlaisesta. Mä olen tyytyväinen omaan valintaani. Olen fyysisesti vajaakuntoinen mutta, hyvin jaksan toistaiseksi.

• Nyt mummon ehdoilla

Olipa harvinaisen järkevää tekstiä. Olen samoilla linjoilla.
      Jotkut kärsivät nykyisin kuulemani ja lukemani mukaan jopa lapsenlapsettomuudesta. Tuntuu aikalailla tekemällä tehdyltä ongelmalta ja varmaan aiheuttaa ikäviä paineita omille aikuisille lapsille.
      Et vaikuta miltään lastenvihaajalta otsikosta huolimatta. Joku lapsihössöttäjä tietysti voi olla sitä mieltä, että jokainen, joka ei hullaannu ääliön tasolle jokaikisestä mukulasta, on lastenvihaaja.
      Totuus on se, että lapsista on aika hitsin paljon riesaakin. Pieninä annoksina menettelevät.

• Tampere. Hervanta

Eivät lapsetkaan aina ole samoja hellyyttäviä-vauveleita.
      Jo 8 vuotiaskin veti 3a opettajaa "turpaan". Tuossa tapauksessa on lapsen kasvatus mennyt täys-pieleen tai johtuu geeneistä.
      Kaikille ei lapset sovi. Parempi olla ilman ja toisile taas olisi parempi ollut olla ilman....
      Alottaja puhuu ihan asiaa. Lapsista tullut kunnon kansalaisia eikä joitain ihmisen näköisiä vaarallisia, yhteiskuntaan soveltumattomia olioita.

• Syy on aikuisen

Totta; lapsia ei pitäisi kaikille suoda, sillä heistä tulee juuri sellaisia, kuin miksi vanhemmat heidät kasvattavat / ohjaavat / opastavat ... Ts. millaiset eväät elämää varten antavat.

• 52 vee ukkeli

Aloittajalta sai ensin väärän kuvan mutta kuva kaunistui samoin kuin "Miljoonan" nätti kuva ;)

Kahden pojan isänä olen lapsiini todella tyytyväinen. Ilman heitä maailmani olis omasta mielestäni tyhjä ;)

• hirundo rustica

Ymmärrän täysin ketjun aloittajaa. Itselläni ei ole lapsia, mutta aviossa elän ja vieläpä onnellisessa sellaisessa. Tein lapsiperheiden kanssa erittäin vaatiivaa vuorotyötä 15 vuotta, parhaat vuoteni menivät siellä ja samalla kaikkosi viimeisetkin rippeet haluta omia jälkeläisiä. Olen kummitäti useille sisarusteni lapsille, aika huono sellainen varmaan. En yksinkertaisesti jaksa sitä tohinaa. Aika herkästi närkästyn myös esim. huonosti käyttäytyvistä lapsista vaikka pihalla, bussissa tai julkisilla paikoilla. Ehkä minun kohdallani kaikki siihen tarvittava energia tuli käytettyä aikoinaan loppuun. En vihaa lapsia, mutta en niitä jaksakaan kuin pieninä annoksina. Ja nyt olen tosi tosi tyytyväinen ettei jäkipolvista tarvitse huolehtia millään tavalla.

• Lapset meluaa

Pikkulapsista lähtee aivan liikaa ääntä ja niistä on työtä ja vaivaa.

Luultavasti luonto hoiti asiat silloin kun lapset oli pieniä, koska silloin en ajatellut noin. lapset saivat ihan hyvän hoivan, vaikka en mikään koti-ihminen ole koskaan ollut, ts. esimerkiksi sisustaminen ei kiinnosta tippaakaan.

Minulla ei toistaiseksi ole lapsenlapsia enkä osaa niitä kaivata. Vaikka ei ole minun asiani päättää, tuleeko niitä vai ei.

• pwq

Minulla samanlainen ajattelu nykään,kuten alottajalla!itselläni on neljä muksua,kaksi aikuista ja pian aikuiset kaksoset!myös mummoksi olen tullut ja pian toinen lapsenlapsi tulossa!lapset on ihania,niin pienet,kuten isotkii,mutta ei enää jalsa sitä mahotonta höseltämistä pienen kanssa,vaikka hän ihana onkin,tavataan miten sattuu,mutta aika usein!nyt helpompaa,kun lapsi jo puhuu ja ymmärtää hyvin!mutta nää vielä vähän teinit on aivan upeita,siis pidän tän päivän nuorista aivan älyttömän paljon!on ystäviä,osaavat käytttäytä,kohteliaita ym,eikä ole ongelmia tulla minun kanssa juttuun,tosin en ikäloppu ole vielää(48)no nuorissa on tulevaisuus:=)

• nyt tämä vaihe menos

Mie ymmärrän sinua Tepa. Itse olen myös lastemme isän kanssa kasvattanut lapsemme ulos kodistaan ns. omilleen elämään. En tarkoita sitä, etteikö me heitä jollain tavoilla vieläkin tuettaisi, kuten esim. rahallisesti, jos he sitä tarvitsevat, tai vaikka eivät niinkään taloudellisesti apujamme tarvikkaan, niin silti haluamme auttaa.

Onhan mukavaa nähdä ja todeta, että olemme kasvatustehtävässämme onnistuneet siinä mielessä, että lapsistamme on kasvanut kunnon kansalaisia, ja ainakin vielä ovat pysyneet oikealla tiellä. Toivon mukaan pysyvätkin; ainakin tähtäimessä oli aikoinaan se, että ihmisen elämässä pärjää rehellisyydellä ja työn tekemisellä melkoisen pitkälle. Mutta koska ihmiselämä ei kenelläkään meistä ole pelkkää ruusuilla tanssimista, ja niitä vaikeuksiakin ja ongelmia elämän matkan varrella saattaa tulla erinäisiä, niin olen yrittänyt ainakin valistaa , että avun pyytäminen ei ole sitten heikkouden merkki, tai puhuminen niistä vaikeuksista omille lähimmilleen tai muillekin.

Jotenkin minustakin vaan tuntuu siltä, että en enää kaipaa edes ihan pienten lasten kanssa kohtaamistakaan, tai sanotaan, että en nyt suoranaisesti inhoakaan pikkulapsia, mutten nyt niin haluakaan varta vasten heitä usein tavatakaan esim sukulaispiireissänikään, koska itse olen aikoinaan saannut ihan tarpeekseni sitä lapsista aiheutuvaa toimintaa seurailla, ja se on nyt vain taakse jäänyttä elämää muistoineen ja hyvä niin, mutta kyllä täytyy sanoa, että kyllä se työltä välillä tuntui, ja raskaaltakin, kun lapsemme olivat siinä iässä, että tarvitsivat sitä luonnollisesti tapahtuvaa ympäri vuorokauden passausta yövalvomisineen, syöttämisineen, ulkoiluttamisineen jne. , jotta ei se nyt aina niin auvoista eloa ollut omienkaan lasten kanssa, saatika sitten uhmaiät mukaan lukien ja murrosiän oikkuilutkin.

Nyt myös minä aion elää vain itselleni ja mieheni kera yhteistä eloa taivaltaen niin kauan kuin luoja sallinee. Tottakai omia aikuisia lapsia on silloin tällöin mukava tapailla ja keskustella elämästä ja kaikesta heidän kanssaan, ja myöskin heidän kumppaneidensa kanssa on aivan kivaa vietellä vapaata aikaa.
      Lapsenlapsia tottakai hoitelen silloin tällöin sitten tulevaisuudessani, jos ja kun niitä syntyy lapsillemme, mutta jatkuvaksi päivähoitajaksi en aio minäkään ryhtyä.

• Ei sympatiaa

Haa ! Nyt tuli aloitus kuin minun suustani ! Itselläni on kolme jo aikuista lasta jotka ovat suunnitellusti tehtyjä ja rakastettuja. MUTTA. Tänä päivänä en voi sietää vauvoja enkä varsinkaan taaperoikäisiä ! Nämä pällittävät usein kaupassa silmiin ja minulle nousee vaan niskavillat pystyyn , ei kiinnosta edes tekohymyä vääntää niille. Eläimiin reagoin ihan päinvastoin, ne herättävät minussa suuria rakkaudentuntemuksia. Olen ihmetellyt että mistä tämä lapsiällötys kumpuaa, siitäkö että sairastan masennusta vai mistä. Ehkä kyseessä onkin jokin keski-ikäisen naisen reaktio kun myös elimistö valmistautuu vaihdevuosiin ja hedelmällisyys katoaa.....

• Nainenjaäiti

Hyvä että sentään ihmettelet. Sinuna hakisin asiantuntijan apua selvittämään ällötyksen syytä.

• suloiset
        Nainenjaäiti kirjoitti:

Hyvä että sentään ihmettelet. Sinuna hakisin asiantuntijan apua selvittämään ällötyksen syytä.

No,no. Ei tuossa kai mitään apua tarvita. Minusta ainakin on hyvin luonnollista, että älyttömän vekaran ilme ei aina tee mieluista vaikutusta. Olkoot omille vanhemmilleen ja isovanhemmilleen kuinka suloisia hyvänsä. Monet kirkuvatkin aivan sietämättömästi.

• sydänrakastaa

Nimimerkille "Ei sympatiaa": äitini oli juuri samanlainen, hänellä riitti hellyyttä ja empatiaa eläimille, mutta ei lapsille, edes omille. Sisäisiä "vammoja" me lapset siitä kannammekin lopun elämäämme. Mutta minkäpä sitä kukaan luonteelleen voi.

• Jatkumoo

Sinusta poiketen minä vuorostani r a k a s t a n lapsia.
      Mikä on ihanampaa kuin tuoksuva pieni bebe?

• Takapiru

Olipa helpotus lukea Tepa-naisen aloitus ja muiden kommentit. Olen pitänyt itseäni lähinnä epänormaalina, koska nautin lapsien aikuistuttua tästä omasta olostani hiljaisuudessa ja rauhassa. Toki rakastan lapsiani enemmän kuin mitään muuta, mutta olen onnellinen, kun on loppu kaikki se rasittava arkirumba. Kaiken voin nyt tehdä siten kuin minua huvittaa ja silloin kuin huvittaa.

• Nauttiva 52 v n.

Takapiru puhut kuin minun suullani, aivan samaa mieltä kanssasi!

• Ei sympatiaa

Jaa no onhan meitä aikas paljon täällä, 50 plus naisia jotka tuntee samoin. Jostain syystä vain minä kuulemma tarvitsisin asiantuntijan apua asiaan :O ??!

Ilmeisesti vain siksi että mainitsin masennukseni.

• JK

NINKÖ

• parempi yksin

Minä en halua huolehtia toisten lapsista, ainoastaan omistani, sekä lapsenlapsistani.
      En ymmärrä miten naiset jo yhden perheen kasvattaneina suostuvat uusioliitoissaan passaamaan miehen keskenkasvuisia kersoja ja kuuntelemaan heidän arvostelujaan, itsestäni ei siihen olisi.

• säälittää nuoria

Nuorena lapset on naisen unelma,
      kun sen unelman saa täytettyä, huomaa kuinka vaativaa ja työlästä onkaan lastenkasvatus, joskus jopa mahdottoman vaikeaa,
      huomaa omaan puutteelisuuden kasvattajana,
      lapset kasvataaki omia vanhempiaan aikuisuuteen, oma lapsuus ja lapsellinen ajatusmaailma karsiutuu armotta menneisyyteen,
      on pakko asutua aikuisen ihmisen kenkiin, se ei ole helppo tie,
      nyky nyorten tulevaisuus on epävarmaa,
      tulos jälkikasvun onistumisesta on aina yllätys, moni epäonnistuu, pettyy elämän tuomiin vaikeuksiin,
      ei ihme jos kasvattajan tehtävästä joskus vapautuu tuntee helpotusta,
      eikä enään tahtoisi suurin surminkaa alkaa samaa rulianssia uudelleen,
      siksi tuntee sääliä nuoria äitejä ja isiä kohtaan, kun tietää mihin ovat joutuneet vauvojen ja lasten kasvattajana.

• Ihan hyvä näkemys. Omani on erilainen.

Ennen kuin minulla oli omia lapsia minun teki kipeää nähdä pikkulapsia. En halunnut esim. syliini. Omiani pidin niin suurena elämän lahjana että ei haitanneet valvotut yöt eikä mikään. Olen kuullut että useimmat äidit eivät ole yhtä yltiöonnnellisia kuin minä olin itkevistä vauvoista ja sekin on ihan ok.

Kun olin saanut omani yli pikkulapsivaiheen, halusin pitää sylissäni ja hoivata kaikkia pienokaisia, jotka sitä näyttivät kaipaavan. Muidenkin vauvojen kuin omien itku siis herätti myöhemminkin jonkin hoivaviettini. Joskus tuntui että olisin halunnut varastaa jonkun vauvan saadakseni tuntea uudelleen sen onnen, minkä vauvan hoivaaminen minussa herätti.

Tällä hetkellä takanani sohvilla makoilee ihan vieraita nuoria. Omieni kavereita. Ei näytä häiritsevän, että tässä näpyttelen tekstiä. Silti mietin jo, kuinka saan omani lähtemään omilleen ja toivon heidän siipiensä kantavan ja ettevät he jäisi äidin hoiviin enää aikuisina.

Sinä aloittaja lienet osasi tehnyt ja mielestäni on yhtä oikein ajatella kuten sinä, vaikka itse saatan olla erilainen.

• Rimmir tänään

Olimme vain nelikymppisiä kun lapsemme lähtivät jo omilleen. Lastemme ollessa pieniä olimme kokopäivätöissä ja lapsemme joko päivä-äidillä tai koulun jälkeen tarhassa. Koskaan he eivät olleet isovanhemmillaan hoidossa koska välimatka oli tuhansissa kilometreissä.
      Sitten kun itse tuli isovanhemmiksi niin aviloliittomme olikin jo loppusuoralla, viisas miniäni ei halunnut tuoda lapsenlapsiamme siihen sekamelskaan kaitsettaviksi.
      Niin kauan kun asuin samalla paikkakunnalla lastenlasteni kanssa pystyin olemaan apuna jos tarvitsivat. Koska isoisänsä sanoi itsensä irti myös lapsistaan ja lapsenlapsistaan eron yhteydessä olen yrittänyt jaksamiseni mukaan olla heidän elämässään mukana. Nyt on se aikakausi että lapsenlapset haluavat olla kotona omissa harrastuksissaan ja leikkiä kavereidensa kanssa. Varmaan parinvuoden kuluttua tilanne on toisin kun isoimmat heistä tulevat teini-ikään ja haluavat tulla kaupunkiin viikonlopuiksi. Ja mistäpä tietää vaikka opiskelemaan , silloinhan voin olla apuna eritavalla.

• Kakarat yök

Mua ällöttää kaikenlaiset räkänokat kaupoissa, ratikoissa ym. Maailma olisi parempi ilman niitä.

• L - L

Esikouluikään saakka lapset ovat herttaisia.

Sen jälkeen alkavat vapaan kasvatuksen riiviömäiset hedelmät erottumaan joukosta.
      Esikouluikäiset alkavat jo näyttämään curlingin tai välinpitämättömyyden tuloksia.

Muutaman kerran on itsehillintäni pettänyt 12 - 14 vuotisten perkeleiden kanssa.
      Raastuvalta olen sentään välttynyt.

• Vähemmän ääntä

lapsista lähtee kauhean iso melu. Samoin lapsia komentelevista aikuisista.

• moonchildx

Kun näen nuoria lapsiperheitä, niin minulle kyllä tulee hymy suun pieleen.. samalla muistan sen millaista se oli.. omalta kohdaltani

Arvostan lapsiperheitä.. todella:) olkoon kuinka klisee vaan mutta totta, nuorissa lapsiperheissä kasvaa tämän maan tulevaisuus..

Jos joku ei kestä räkänokkia, niin miten kävisi jos niitä ei kukaan tekisi..? Elämässä on kyllä aika vähän sisältöä, jos päivä menee pilalle ratikassa itkevän lapsen takia.. voi voi

• Vähemmän ääntä

Ei se päivä mene pilalle satunnaisen tilanteen tähden, älä liioittele niin kauheasti. lähinnä se herättää ajatuksen että huh, onneksi ei tarvitse olla tuon kanssa missään tekemisissä.

Maailma on täynnä lapsia, ei yhtään näy missään, vaikka Suomessa jätettäisiin niistä joka toinen tekemättä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6524
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4462
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3098
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1330
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      44
      1230
    Aihe