Nyt kaikki mukaan, sekä uskovat että ateistit ja kaikki siltä väliltä, Turun kirjamessuille 5-7.10.
Turun kirja ja tiedemessut pe 5.10 klo11.50 Professori Kari Enqvist: Uskomaton matka uskovien maailmaan (WSOY). Haastattelija toimittaja Hannu Taanila
Uskomaton matka uskovien maailmaan
40
412
Vastaukset
- Hyvä kirja
Linkki kirja-arvosteluun:
http://www.savonsanomat.fi/viihde/kirjat/kari-enqvist-uskomaton-matka-uskovien-maailmaan/1241203- 4759843
Tässä toinen arvostelu:
http://sanapapilta.blogspot.fi/search?updated-max=2013-05-23T11:40:00 03:00&max-results=1&start=1&by-date=false - Lasse
4759843 kirjoitti:
Tässä toinen arvostelu:
http://sanapapilta.blogspot.fi/search?updated-max=2013-05-23T11:40:00 03:00&max-results=1&start=1&by-date=falseHei,
Mukava huomata, että kirja-arvosteluni tai -esittelyni on löytänyt tiensä tänne.
Ystävällisin terveisin.
Lars Ahlbäck
Ortodoksipappi
http://sanapapilta.blogspot.fi
- Hengenmies
Myös sunnuntaina on mielenkiintoista ohjelmaa uskonnosta kiinnostuneille kun Hannu Taanila haastattelee Wille Riekkistä.
- köyhä anti
Uskonnosta kiinnostuneelle?
Sekä Taanila että Riekkinen ovat aika tylsiä heppuja, erityisesti jos kristinuskosta on kiinnostunut.
- 8+12
Kiitos vinkistä. En ole messujen ohjelmaan vielä tutustunut, mutta tuonne aion mennä ja ostaa myös tuon kirjan, tietenkin nimikirjoituksella varustettuna.
- Ihana Fantasti
Tuo Savonsanomien kirja-arvostelu vaikuttaisi olevan aivan kuin eri kirjasta, tosin olen kirjan lukemisessa vasta puolivälinpaikkeilla ja siihen mennessä Enqvist on kuvannut "ristiretkeään" uskonnollisten yhteisöjen parissa.
Enqvist on etsinyt kaikkein kiihkeimpiä uskonnollisia yhteisöitä ja käynyt niissä etsimässä uskonnollista kokemusta itselleen (mm. Sley-LutherSäätiö-helluntailaiset-karismaattiset-jehovantodistajat-dervissit).
Muodollisesti hän arvioi puhujia ja kuulijoita omasta uskonnottoman näkökulmastaan ja pitää Cernin tiedeyhteisöä "uskonnollisena viitekehyksenään".
Julkilausumaton ajatus tunkee läpi tuosta etsinnästä, että hän haluaa löytää sen itseään muuttavan uskonnollisen kokemuksen, ennenkuin vanhuuden dementia vie mahdollisuuden siihen. Edellisessä kirjassaan "Kuoleman aikakirjat" hän seurasi oman äitinsä etenevää alzhaimerintautia ja sen mukanaan tuomaa dementiaa.
Hämmästyttävää, ettei hän ole löytänyt/kelpuuttanut lähdekirjallisuudekseen vanhaa klassikkoa: James: Uskonnollinen kokemus (moninaisuudessaan).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnollinen_kokemus_(kirja)- Uskonnollinenkokemus
"Uskonnollinen kokemus"
On kirjan nimi. Olen lukenut sen kauan sitten ja mielessä pyörii ajatus lukea se uudelleen. William James pohtii siinä "uskonnollista kokemusta" "ihmisyyteen sisäänrakennettuna" ilmiönä. Nykyneurologeista Damasio painiskelee saman kysymyksen parissa, mutta nykyteknologian mahdollistamin välinein, paremmin edellytyksin.
Tunteet ja kokemus ja fysiologiset reaktiot kietoutuvat yhteen ja voimakas kokemus rakentaa aivojen neuraalisella tasolla uusia yhteyksiä ja voimistaa joitakin vanhoja ja kokemuksen jäljet jäävät vaikuttamaan loppuelämäksi.
Biologisen evoluution saatossa moisesta ilmiöstä on ollut mitä ilmeisimmin jotain hyötyä, esimerkiksi sitoessaan ryhmän jäseniä kiinteämpään vuorovaikutukseen ja keskinäiseen yhteyteen ja toisista huolehtimiseen.
Yksilön siihenastisesta viitekehikosta ja silloisesta kokemusympäristöstä seuraa tulkinta, mihin yhteyksiin kokemus liitetään ja mihin joukkoon ryhmädynamiikka sitoutuu.
Uskonnollisilla ja aatteellisilla karismaatikoilla ja manipulaattoreilla on kykyjä ja taitoja saada aikaan voimakkaita "uskonnollissävytteisiä" kokemuksia kuulijoissaan ja siten kerätä itselleen ja aatteelleen kannattajakuntaa.
"Uskonnollissävytteisen" kokemuksen resepti voisi olla sellainen, että mahdollisimman monen aistin kautta hyökätään ihmisen minuuden kimppuun. Näkö-, kuulo-, haju-, ja tuntoaistien kautta hyökkäävä aistimustulva kiihdyttää aivotoimintaa ja erilaisien hormonien tuotantoja kiihtyvänä kierteenä, kunnes päälle jysähtää jonkinlainen hurmos.
Kirkot ovat totutusti olleet uskonnollisen kokemuksen tapahtumapaikkoja:
-upeat rakenteet, kuvat, kynttilät, mahtavuus
-musiikin massiivipauhu sisikuntaa jyräävine infraäänineen
-suitsukkeiden huumaava tuoksu
-ihmismassojen läheisyyden tuntu
Edellisen kaltainen kokemus suhteutetaan tapahtumaympäristöönsä, eli kirkkoon ja uskontoon.
Oma uskonnollinen kokemukseni tapahtui yksinäisyydessä lukiessani kuvaraamattua. Samoja elementtejä siinäkin oli. Näköaisti-kuva, äänetönkin lukeminen muistaakseni aktivoi kuuloalueita aivoissa, painotuoreen kirjan tuoksu?, ihan muista asioista johtuen olin hyvin positiivisessa vireessä ja vastaanottavainen, raskaan aistiärsykkeisen pitkän päivän ja univajeen vuoksi puolustusmekanismit lamassa; ja kokemus pääsi hiipimään kimppuuni.
Liitin oman kokemukseni aihepiiriin, josta olin ollut jo jonkin aikaa kiinnostunut ja ilman muuta lukemaani kirjaan ja kohtaan, mikä sattumoisin sattui olemaan kristinuskon ehdoton ydin.
Luultavasti olisin silloisen tasaisenkin kehityskulun seurauksena siirtynyt uskovaisten leiriin, mutta ilman tuota kokemusta en ehkä olisi niin ääriehdottoman kokonaisvaltainen uskossani.
Raamatusta lainaillen, Paavali koki oman uskonnollisen kokemuksensa ja muuttui aatteidensa suhteen käänteisversiokseen. Hänkin puheissaan monesti palasi kokemukseensa ja oli kokemuksensa perusteella valmis mullistamaan koko silloisen maailman oman henkensä uhallakin.
Biologian ja neurologian tasoilla uskonnollinen kokemus voidaan mitata ja havaita, mutta ei sen mahdollisia yliluonnollisia syitä, mitkä uskonnollisissa yhteyksissä liitetään kuvioihin .
Hei,
kiitos vinkistä! Oletko itse lukenut jo Enqvistin kirjaa?
Kaisa-pappi- aijnoa oikia uskowa
asiaa sivuten tulee mieleeni James Joyce, josta on väitelty onko hän ateisti vaiko vain kirkkonsa uskonkäsitykseen kriittisesti suhtautuva.
- 12 6
Katselin eilen messutarjontaa ja näyttää mielenkiintoiselta ja erittäin runsaalta. Sain ilmaisen lipun eräältä mieheltä, joka on messuilla töissä, mutta harmi vaan että se on vain yhdelle päivälle, koska joka päivälle olisi mielenkiintoisia kirjailijoita esiintymässä.
Täytyy varmaan jättää lompakko kotiin ja ottaa taskunpohjalle vaan kymppi tai kaksi ettei käy kuten pari vuotta sitten kun sinne paloi yli satanen kirjaostoihin ja pullakahvit päälle.
Tarjontaa on kyllä jokaiselle kirjallisuudesta kiinnostuneelle, on kiinnostuksen laji mikä tahansa.
http://turunmessukeskus.fi/messut-ja-tapahtumat/turun-kansainvaliset-kirjamessut/messuohjelma-turun-kirjamessut-ja-tiedemessut- - hmmm ??
Kari Enqvist on ateisti, joka kategorisesti kieltää Jumalan.
Haastatteluissa on torjuu nopeasti viittaukset kristinuskoon.
Siksi vähän ihmettelen hänen tarvetta "tutkia" uskovaisia. Mistä tämä oikein johtuu ? Esko Valtaoja on agnistokki eli paljon analyyttisempi kristinuskoon, mutta Enqvistin reagointia ihmettelen hänen aikaisempien mielipiteitten vuoksi.
Onko hän oikea ihminen arvioimaan kristinuskoa jonka hän voimakkaasti - jopa agressiivisesti torjuu ?- hmmmm ??
Enqvist näköjään itse vastaa kysymykseeni ...
"Ja kun Enqvist sanoo, että Raamattu jää hänelle ”mykäksi ja elottomaksi kuin dodo”, tekee mieli sanoa, että kuvien perusteella dodo oli sentään aika sympaattisen oloinen otus."
Jos Raamattu ja siis myös Jumala on hänelle mykkä ja eloton, niin eihän hänellä ole muuta vaihtoehtoa kuin itse olla mykkä ja eloton suhteessa Raamattuun ja Jumalaan.
Näin Enqvist kätevästi mitätöi kirjansa lähtökohdan :)) - :)
hmmmm ?? kirjoitti:
"Ja kun Enqvist sanoo, että Raamattu jää hänelle ”mykäksi ja elottomaksi kuin dodo”, tekee mieli sanoa, että kuvien perusteella dodo oli sentään aika sympaattisen oloinen otus."
Jos Raamattu ja siis myös Jumala on hänelle mykkä ja eloton, niin eihän hänellä ole muuta vaihtoehtoa kuin itse olla mykkä ja eloton suhteessa Raamattuun ja Jumalaan.
Näin Enqvist kätevästi mitätöi kirjansa lähtökohdan :))Voi voi sentään kun sinua suututtaa se, että joku ei usko jumaliin:)
- 12+10
hmmm ??
Ateisti ei usko jumalia olevan olemassa. Ei siihen mitään kieltämistä tarvita.
Kyllä hänellä on oikeus kirjoittaa vaikka haikurunoja, vaikka ei japanilainen olekaan. Ihan yhtälailla hänellä on oikeus kirjoittaa uskonnoista ja niistä hän myös tietää, varsinkin kristinuskosta, rippikoulun käynyt mies. - edesa
hmmmm ?? kirjoitti:
Näin Enqvist kätevästi mitätöi kirjansa lähtökohdan :))"Näin Enqvist kätevästi mitätöi kirjansa lähtökohdan"
Totta, mutta yritäpä kertoa tuo ateistille. Sinullekin tultiin heti lällättelemään:
"Voi voi sentään kun sinua suututtaa se, että joku ei usko jumaliin:) " - ??
"Kari Enqvist on ateisti, joka kategorisesti kieltää Jumalan."
Millä tavoin hän on "kieltänyt" jumalan? Sekö on kieltämistä, ettei usko jumalien olemassoloon? - No niinpä
?? kirjoitti:
"Kari Enqvist on ateisti, joka kategorisesti kieltää Jumalan."
Millä tavoin hän on "kieltänyt" jumalan? Sekö on kieltämistä, ettei usko jumalien olemassoloon?"Sekö on kieltämistä, ettei usko jumalien olemassoloon?"
No sehän se.
- aijnoa oikia uskowa
On siellä muuten alustuksia körttiläisyydestäkin jos on eri uskonsuunnista kiinnostunut
- AntiChrisu
Enqvist on alallaan kohtuullisen pätevyyden saavuttanut tiedemies, tosin ei kuitenkaan kirkkain lamppu. Minulle hän edustaa epä-älyllisten kukkahattuateistien kastia, joiden mukaan uskontoja tulee syleillä ja suojella. Tämä on mahdoton yhtälö mutta kirjansa myymiseksi Enqvist tahtoo esittää itsensä "sympaattisena" rauhantekijänä, joka tahtoo rakentaa vuoropuhelua uskonnottomien ja idiottien välillä. Hän vain unohtaa faktan että älyllinen keskustelu ei ole mahdollista jos toisen ÄO on liian alhainen (eli kristityn tasoa)
- AntiChrisu
? kirjoitti:
Sinulla lienee enemmän älyä kuin Enqvistillä?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kari_EnqvistVoin rehellisesti sanoa, että kyllä Enqvist ei selivydy edes perusyhtälöistä monotonisten integraalisarjojen teoriaa koskien, toisin kuin minä. Matemaattiset epäpätevät alkavat fyysikoiksi.
- Voivellonen
Päivän paras!
Enqvist on varmasti otettu, kun sinunlaisesi, epäilemättä akateemisesti koulutettu ja muutenkin laajalti sivistynyt intellektuelli arvioi hänet "kohtuullisen päteväksi alallaan"! :D - ?
AntiChrisu kirjoitti:
Voin rehellisesti sanoa, että kyllä Enqvist ei selivydy edes perusyhtälöistä monotonisten integraalisarjojen teoriaa koskien, toisin kuin minä. Matemaattiset epäpätevät alkavat fyysikoiksi.
Et ilmeisesti edes ole tutustunut hänen kirjoituksiinsa tai tutkimuksiinsa. Oletko itse kenties kansainvälisesti tunnettu tiedemies?
- voivellonen
AntiChrisu kirjoitti:
Voin rehellisesti sanoa, että kyllä Enqvist ei selivydy edes perusyhtälöistä monotonisten integraalisarjojen teoriaa koskien, toisin kuin minä. Matemaattiset epäpätevät alkavat fyysikoiksi.
Mainitsemasi "monotonisten integraalisarjojen teoria" kuulostaa oudolta. Voisitko valaista, mistä on kyse? Esimerkiksi linkki kyseistä teoriaa koskevalle sivulle auttaisi paljon. En nimittäin löytänyt googlella, enkä oikein usko, että tuo käyttämäsi termi on yleisesti käytetty tai tunnettu.
- w34567890
AntiChrisu kirjoitti:
Voisitko AntiChrisu valottaa tuota teoriaasi?
- edesa
AntiChrisu kirjoitti:
Matematiikka ei kuitenkaan ole luonnontiede. Se asettaa omat lähtökohtansa ja ruotii niiden avulla kaiken mahdollisen hamaan tappiin saakka. Logiikastakin se edustaa vain murto-osaa ja filosofiaksi siitä ei ole.
Joskus kun on nähnyt ketkä nostetaan suurimpien joukkoon matematiikan saralla kautta aikain, on kärkinimet olleetkin etupäässä fyysikoita. - Hintti olet selvästi
Voivellonen kirjoitti:
Päivän paras!
Enqvist on varmasti otettu, kun sinunlaisesi, epäilemättä akateemisesti koulutettu ja muutenkin laajalti sivistynyt intellektuelli arvioi hänet "kohtuullisen päteväksi alallaan"! :DKoska tulit kaapista ulos pikkuinen homoseksuaali?
voivellonen kirjoitti:
Mainitsemasi "monotonisten integraalisarjojen teoria" kuulostaa oudolta. Voisitko valaista, mistä on kyse? Esimerkiksi linkki kyseistä teoriaa koskevalle sivulle auttaisi paljon. En nimittäin löytänyt googlella, enkä oikein usko, että tuo käyttämäsi termi on yleisesti käytetty tai tunnettu.
Ehkä tuossa tarkoitetaan vain sarjojen teorioita joita voidaan soveltaa integraalilaskentaankin. Sarjat tai lukujonot taas voivat olla vaikkapa monotonisia, suppenevia tai teleskooppisia. Matematiikassa tunnetaan sarjaoppina.
Kuuluvat fysiikan- ja teknistenalojen matematiikan opetukseen.- ÖO?
edesa kirjoitti:
Matematiikka ei kuitenkaan ole luonnontiede. Se asettaa omat lähtökohtansa ja ruotii niiden avulla kaiken mahdollisen hamaan tappiin saakka. Logiikastakin se edustaa vain murto-osaa ja filosofiaksi siitä ei ole.
Joskus kun on nähnyt ketkä nostetaan suurimpien joukkoon matematiikan saralla kautta aikain, on kärkinimet olleetkin etupäässä fyysikoita.Matemaattiset aineet kuuluvat luonnontieteisiin senkin mölöpölvästi.
- mietteitäni
Minä uskon jonkin verran ihmiseen. Niinkin paljon, että oletan useimpien uskovaisten vain esittävän tyhmää. Ei kai nyt kaikki voi ihan vakavalla naamalla väittää että hei, auringolla on kasvot? Eli tällaiset ihmiset tiedostavat, että on toisenlaisia tulkintoja maailmankaikkeudesta, mutta "varmuuden vuoksi" pitäytyvät omassa uskossaan. (Tai ovat salaa ateisteja, agnostikkoja tms.)
- 12 6
Kävin kuuntelmassa haastattelun ja tietenkin ostin myös kirjan, jota aloin heti lukea. Hyvin mielenkiintoista ja pohdiskelevaa tekstiä.
- ts
Ostin kirjan paikan päällä ja kuuntelin myös haastattelun. Taanila on hauska mies ja pidän myös Enqvistin kuivahkosta huumorista.
Aamulla aloin lukea kirjaa ja kyllä siinä hauskasti ainakin alkupuolella kirjoitetaan uskonnottoman hämmennyksestä hänen tutustuessaan erilaisten uskovaisten riitteihin ja uskomuksiin. - Atte I
Hieno kirja. Vaikkei ihan kaikkea allekirjoittaisikaan, on kirjassa paljon totuuden siemeniä.Enqvist ihmettelee mm. monien kristittyjen täydellistä sitoutumista Raamattuun, kaikki siinä sanottu on sanasta sanaan totta ja Jumakan sanaa...
- tepi
Kuinka moni uskovainen/kristitty täydellisesti sitoutuu raamattuun? Ei ainakaan Suomessa voi niin tehdä, koska silloin joutuu rikkomaan Suomen lakeja. Siellähän on aivan selviä tappokäskyjä ja ainakin minun muistini mukaan tappaminen on Suomessa rikos.
- Vain mun mielipide
tepi kirjoitti:
Kuinka moni uskovainen/kristitty täydellisesti sitoutuu raamattuun? Ei ainakaan Suomessa voi niin tehdä, koska silloin joutuu rikkomaan Suomen lakeja. Siellähän on aivan selviä tappokäskyjä ja ainakin minun muistini mukaan tappaminen on Suomessa rikos.
Todennäköisempää on nähdä yksisarvinen ajamassa honda monkey mopolla keulat pystyssä, kuin nähdä kristitty joka todella noudattaa raamatun lakeja.
- JaanaQ
Nim. Anticrisulla voi pyyhkiä pöytää. Pelle ei osaa puolustella väittämiään ja nostaa itsensä vielä Karin yläpuolelle. Kari on kuitenkin kv. arvostettu tiedemies, sinä vain suomi-24 pelle. Mene kotiisi tai uskovien palstalle hihhuloimaan.
- Tapi ¿?
Usko ei kiinnosta, mutta uskovaiset ovat hauskaa viihdettä joiden hölmöydelle voi nauraa.
- Mirka ...-
Lueskellessani näitä uskovaisten kirjoituksia tulee mieleen mieleen TV sarja "Pikki Pritannia".
http://www.google.fi/search?q=pikku britannia&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=nUTaUbOoAqqt4ASpnIHQDQ&ved=0CDAQsAQ&biw=1384&bih=871
- tv121
Enqvistin kirja ei anna sijaa edes arvostelulle.Uskonnottomuus kirjoittajalla osoittaa suunnan joka on uskonto kielteinen.Kirjalle ei voi antaa muuta arvoa kuin yhdenihmisen käsitys jostakin täällä maapallolla.Alaarvoinen tiedollisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2181481- 961296
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan41138Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171126Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9948Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86920Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66885- 32860
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest38806Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii54805