Joka menee portista leirin ulkopuolelle, joutuu pilkatuksi. Portin sisäpuolella ei ole yhtään pilkkajaa, vaan kaikki he ovat portin ulkopuolella ja sieltä puhuvat laittomuutta. Jeesuksen seuraajat menevät silti heidän joukkoonsa ristiä kantaen, jotta edes muutama pelastuisi evankeliumin kautta. Ristinkantajat kärsivät evankeliumin tähden leirin ulkopuolella.
Heprealaiskirje 13
12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen;
14 sillä ei meillä ole täällä pysyväistä kaupunkia, vaan tulevaista me etsimme.
15 Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät.
16 Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy.
17 Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne niinkuin ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen; sillä se ei ole teille hyödyllistä.
18 Rukoilkaa meidän edestämme; sillä me tiedämme, että meillä on hyvä omatunto, koska tahdomme kaikessa hyvin vaeltaa.
19 Vielä hartaammin kehoitan teitä näin tekemään, että minut sitä pikemmin annettaisiin teille takaisin.
20 Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,
21 hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
22 Minä pyydän teitä, veljet: kestäkää tämä kehoituksen sana; sillä lyhykäisesti minä olen teille kirjoittanut.
23 Tietäkää, että veljemme Timoteus on päästetty vapaaksi; ja jos hän pian tulee, saan minä hänen kanssaan nähdä teidät.
24 Sanokaa tervehdys kaikille johtajillenne ja kaikille pyhille. Tervehdyksen lähettävät teille ne, jotka ovat Italiasta.
25 Armo olkoon kaikkien teidän kanssanne.
Ristin kantamista
53
173
Vastaukset
- asiastakyse
Ristinkantajat pyrkivät olemaan kaikille kaikkea, jotta saavat edes yhden sielun voitettua kuuliaiseksi Jumalalle.
Paavali kertoo olevansa juutalaisille, ikään kuin itsekin olisi sitä, lain alaisille, kuin olisi itsekkin vielä lain alla, ilman lakia eläville, kuin olisi itsekkin ilman lakia, vaikka ei sitä todella ole.
Paavali ei tarkoita, että hän on ilman lakia eläville samanlainen mitä nämä ovat tuottaessaan huonoa hedelmää, vaan hän ei pakota heitä tuntemaan Kristuksen lakia.
Kertoo vain siitä ja näin antaa ihmisille mahdollisuuden valita.
Paavalin kärsimykset leirin ulkopuolella olivat mittavat. Hänet heitettiin vankiloihin, häntä tuomittiin ja pilkattiin. Matkoilla hänellä oli kylmää ja kuumaa. Nälkäkin yllätti ja janoinenkin joutui toisinaan olemaan. Toisinaan sai elää yltäkyllässä, toisinaan puutteessa, mutta kaiken keskellä hän ei koskaan hyljännyt RISTIÄ.
1. Korinttolaiskirje 9
18 Mikä siis on minun palkkani? Se, että kun julistan evankeliumia, teen sen ilmaiseksi, niin etten käytä oikeutta, jonka evankeliumi minulle myöntää.
19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.
24 Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että sen saavuttaisitte.
25 Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman.
26 Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen,
27 vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi. Löydätkö Raamatusta sanaa ristinkantaja, josta sinä puhut?
Sinulle risti näyttää olevan ulkopuolinen, näkyvä merkki, jota kannat kuin katolista krusifiksia konsanaan kaikkien näkyvillä pitäen.
Asiastakyse kuuleppas. Ristin ottaminen merkitsee Jeesukseen uskovan sydämessä olevaa tahtotilaa Hänen seuraamiseensa.
Asiassa ei ole kyseessä, kuten luulet, ulkopuolinen ristin esittely.- greeeeen
Semper, jo monet kerrat monikin eri kirjoittaja on todennut, että sinä et ymmärrä ollenkaan, mitä on ristin kantaminen. Sinun mukaasi se on painimista ja rypemistä oman pahuutensa kanssa, vaikka Raamattu kertoo asian selkeästi. Ristin kantaminen on sitä, että olemme aina valmiit tunnustamaan uskomme ja Herramme, ja julistamaan evankeliumia, vaikka se veisi meiltä jotakin pois.
Sanomassaan ristin kantamisesta, Jeesus sanoo näin: "Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa."
Mm. Paavali kantoi ristiä sitkeästi, kärsien kaiken, mitä Jeesuksen ja evankeliumin vuoksi piti kärsiä. Paavali kantoi ristiä Jeesuksen opetuksen mukaisesti: häpeämättä Häntä ja Hänen sanojaan.
4 Kaikessa me osoitamme olevamme Jumalan palvelijoita. Me kestämme sitkeästi vaikeudet, vaivat ja ahdingot,
5 ruoskimiset, vankeudet, mellakat, raadannan, valvomisen ja paastoamisen.
6 Mielemme on puhdas, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus,
7 totuuden sana ja Jumalan voima. Aseinamme ovat vanhurskauden miekka ja kilpi.
(2. Kor. 6:4-7) - Eenokki 12
greeeeen kirjoitti:
Semper, jo monet kerrat monikin eri kirjoittaja on todennut, että sinä et ymmärrä ollenkaan, mitä on ristin kantaminen. Sinun mukaasi se on painimista ja rypemistä oman pahuutensa kanssa, vaikka Raamattu kertoo asian selkeästi. Ristin kantaminen on sitä, että olemme aina valmiit tunnustamaan uskomme ja Herramme, ja julistamaan evankeliumia, vaikka se veisi meiltä jotakin pois.
Sanomassaan ristin kantamisesta, Jeesus sanoo näin: "Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa."
Mm. Paavali kantoi ristiä sitkeästi, kärsien kaiken, mitä Jeesuksen ja evankeliumin vuoksi piti kärsiä. Paavali kantoi ristiä Jeesuksen opetuksen mukaisesti: häpeämättä Häntä ja Hänen sanojaan.
4 Kaikessa me osoitamme olevamme Jumalan palvelijoita. Me kestämme sitkeästi vaikeudet, vaivat ja ahdingot,
5 ruoskimiset, vankeudet, mellakat, raadannan, valvomisen ja paastoamisen.
6 Mielemme on puhdas, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus,
7 totuuden sana ja Jumalan voima. Aseinamme ovat vanhurskauden miekka ja kilpi.
(2. Kor. 6:4-7)Oikein hyvä ja Raamatullinen kommentti greeeeniltä.
Ja nuo Raamatunkohdat tukevat kommenttia jonka jokaisen tulisi ymmärtää.
Yhtä pyhää kokonaisuutta sanoisin.
- Eenokki 12
Asiastakyse kuuleppas. Ristin ottaminen merkitsee Jeesukseen uskovan sydämessä olevaa tahtotilaa Hänen seuraamiseensa.---sanoo semper.
Jassoo että semperillä on itsessään sen ratkaisun lisäksi tahto kantaa raskasta ristiä?
Että tämänkin kuulin.
Ei ole semperillä mitään uskostaan sanomista mutta meillä muilla on että semperillä ei ole uskoa eihän Kristityt hyväksy farisealaisten uskoa.
Ristin ottaminen ja sen kantaminen ovat eri asioita ja se osoittaa kuka on Jeesuksen seuraaja.
Eipä olla nähty viimeisinä aikoina sellaisia miehiä ja naisia jotka ovat Jumalalle rakkaita ja arvokkaita Kristuksessa.Onkohan Eenokki vielä oikein herännyt uuteen päivään..
Luehan nyt se minun viestini ja kommentoi vasta sitten.
Että niin päin, notta saat edes jotain tolkkua sanomisiisi.
Vai liekö sulle parahin Eenokki sillä tolkulla niin väliäkään?
Hyvää päivän jatkoa toivoo Jeesuksen käskyjä rakastaen,
SF- Eenokki 12
Semper.Fidelis kirjoitti:
Onkohan Eenokki vielä oikein herännyt uuteen päivään..
Luehan nyt se minun viestini ja kommentoi vasta sitten.
Että niin päin, notta saat edes jotain tolkkua sanomisiisi.
Vai liekö sulle parahin Eenokki sillä tolkulla niin väliäkään?
Hyvää päivän jatkoa toivoo Jeesuksen käskyjä rakastaen,
SFEenokki on herännyt ennenkuin semperin vanhemmille sanottiin että poika on syntynyt ..ja viisaan näköinen.
Minun on pakko sanoa ko. asiasta joka on minulle ollut...ei nyt niin rakas, koska en ole mielestäni ykkösluokan enkä kakkosluokankaan ristinkantaja.
Ristinkantajalla tarkoitetaan tunnustavaa uskovaa joka kärsii vainoa tunnustaessaan Herraa ja julistaa parannusta ihmisille.
Eritoten lihallisille valheuskovaisille.
Kyllä minä luin viestisi ja heti huomasin kuinka et tiedä vielä "ristin salaisuudesta" jolla tarkoitan sitä jokap. ristiämme ei tosin vaimoa joka taitaa olla minulla ja kyllä raskasta on ollutkin vuosien aikana.
Se kuuluu "ristin salaisuuteen" enkä olisi siitä tiennyt kas kun ei opeteta mutta Lutherin kirjoista löytyi se kuinka arvokasta sieluillemme on kun esim. vihaisten ja pilkkaajien kautta lihaamme kuoletetaan.
Heräjä sinä joka nukut.
Olisiko tästä kommentista apua palstalaisille ja semperille???
Meissä ei ole eikä löydy mitään hyvää jos ei oteta lukuun tämän myöntämistä.
Ei Jumala katso eikä etsi meistä mitään hyvää, mutta Kristuksesta se löytyy. Eenokki 12 kirjoitti:
Eenokki on herännyt ennenkuin semperin vanhemmille sanottiin että poika on syntynyt ..ja viisaan näköinen.
Minun on pakko sanoa ko. asiasta joka on minulle ollut...ei nyt niin rakas, koska en ole mielestäni ykkösluokan enkä kakkosluokankaan ristinkantaja.
Ristinkantajalla tarkoitetaan tunnustavaa uskovaa joka kärsii vainoa tunnustaessaan Herraa ja julistaa parannusta ihmisille.
Eritoten lihallisille valheuskovaisille.
Kyllä minä luin viestisi ja heti huomasin kuinka et tiedä vielä "ristin salaisuudesta" jolla tarkoitan sitä jokap. ristiämme ei tosin vaimoa joka taitaa olla minulla ja kyllä raskasta on ollutkin vuosien aikana.
Se kuuluu "ristin salaisuuteen" enkä olisi siitä tiennyt kas kun ei opeteta mutta Lutherin kirjoista löytyi se kuinka arvokasta sieluillemme on kun esim. vihaisten ja pilkkaajien kautta lihaamme kuoletetaan.
Heräjä sinä joka nukut.
Olisiko tästä kommentista apua palstalaisille ja semperille???
Meissä ei ole eikä löydy mitään hyvää jos ei oteta lukuun tämän myöntämistä.
Ei Jumala katso eikä etsi meistä mitään hyvää, mutta Kristuksesta se löytyy.Eenokki: >>Ristinkantajalla tarkoitetaan tunnustavaa uskovaa joka kärsii vainoa tunnustaessaan Herraa ja julistaa parannusta ihmisille.
- Eenokki 12
Eenokki: >>Ristinkantajalla tarkoitetaan tunnustavaa uskovaa joka kärsii vainoa tunnustaessaan Herraa ja julistaa parannusta ihmisille.
Näinhän se on sano eenokki.
Mutta se vanha aatu kun ei kuole kuin vasta kuolemassa eikä sen pitemmälle kiusaa.
Juuri ristinalainen elämä kuolettaa vanhaa aatua ettemme paisuisi mahdollisten lahjojen vuoksi.
Pyhä Henki on tässä taistelussa rakas puolustajamme joka puhuu vaikuttaen rakkautta Kristukseen ja tuo sanan nokkamme eteen lohdutukseksi ja voimaksi.
Olla kuollut tai ristiinnaulittu merkitsee että emme suostu lihan houkutuksiin emmekä korkeaan korskeuteen kohoaisi vaan tyytyisimme kukin siihen osaan ja jokapäiväiseen johdatukseen tulipa päällemme gorilla tai vielä pahempi, vihainen vaimo rätkyttämään se meidän pitää kestää.
Minä kyllä siitä gorillasta selviän mutta se paha vaimo?
Vanha aatuni ei oikein rakasta sitä että kärsin vaikka pahat ihmiset ovat uskoville kultaakin kalliimpaa koska juuri niiden kautta itsekästä tahtoamme kuoletetaan.
Jospa tämä toisi selvyyttä ko. asiaan ja lopuksi taas täytyy sanoa etten ole kärsivällinen olen joskus jopa miettinyt, miksi minä olen syntynyt?Vaikka vihamiehet ovat toisin sanoneet tunnustukseni on se että kylläpä Herra huonoja on valinnut laumaansa.
Tokihan tunnen mitä sielussani liikkuu.
Katumus auttaa silloin kun murhe raastaa sielua. Elämän tiellä ei jaksaisi kulkea ellei se laupias samaritaanilainen olisi kanssamme.
Siis Jeesus joka on kaikkein korkein ja lähin omainen joka kulkee rinnallani kirjaimellesesti.
Kyllä minäkin toivotan vanhalle aatulle kuolemaa tiedän ettei Jumalalle kelpaa muu kuin uusi luomus Jeesuksessa Kristuksessa. Eenokki 12 kirjoitti:
Näinhän se on sano eenokki.
Mutta se vanha aatu kun ei kuole kuin vasta kuolemassa eikä sen pitemmälle kiusaa.
Juuri ristinalainen elämä kuolettaa vanhaa aatua ettemme paisuisi mahdollisten lahjojen vuoksi.
Pyhä Henki on tässä taistelussa rakas puolustajamme joka puhuu vaikuttaen rakkautta Kristukseen ja tuo sanan nokkamme eteen lohdutukseksi ja voimaksi.
Olla kuollut tai ristiinnaulittu merkitsee että emme suostu lihan houkutuksiin emmekä korkeaan korskeuteen kohoaisi vaan tyytyisimme kukin siihen osaan ja jokapäiväiseen johdatukseen tulipa päällemme gorilla tai vielä pahempi, vihainen vaimo rätkyttämään se meidän pitää kestää.
Minä kyllä siitä gorillasta selviän mutta se paha vaimo?
Vanha aatuni ei oikein rakasta sitä että kärsin vaikka pahat ihmiset ovat uskoville kultaakin kalliimpaa koska juuri niiden kautta itsekästä tahtoamme kuoletetaan.
Jospa tämä toisi selvyyttä ko. asiaan ja lopuksi taas täytyy sanoa etten ole kärsivällinen olen joskus jopa miettinyt, miksi minä olen syntynyt?Vaikka vihamiehet ovat toisin sanoneet tunnustukseni on se että kylläpä Herra huonoja on valinnut laumaansa.
Tokihan tunnen mitä sielussani liikkuu.
Katumus auttaa silloin kun murhe raastaa sielua. Elämän tiellä ei jaksaisi kulkea ellei se laupias samaritaanilainen olisi kanssamme.
Siis Jeesus joka on kaikkein korkein ja lähin omainen joka kulkee rinnallani kirjaimellesesti.
Kyllä minäkin toivotan vanhalle aatulle kuolemaa tiedän ettei Jumalalle kelpaa muu kuin uusi luomus Jeesuksessa Kristuksessa.Hyvin kirjoitit, pitkälle olen samaa mieltä kanssasi.
>>vanha aatu kun ei kuole kuin vasta kuolemassa- Eenokki 12
Hyvin kirjoitit, pitkälle olen samaa mieltä kanssasi.
>>vanha aatu kun ei kuole kuin vasta kuolemassaKovia ovat olleet ja on vieläkin sparrajani.
Oikein sanoit että kyllä Herra tietää kun on antanutkin sparraajan.
Taistelu jatkuu viimeiseen hetkeen saakka ja maailman kehästä kohoaa ylös voittajana taisteleva eenokki.
Taivaassa ei enää taistelle siellä ylistetään Herraa aina ja iankaikkisesti.
Yritän kirjoittaa selkeästi että muut sen ymmärtäisivät.
Kaikkea hyvää jokaiselle.
- Opi opetukseta
Totta kirjoitat asiastapuhe
Kokosydämiset Jeesuksen palvelijat, eivät koskaan vahingoit ilkeillä sanoilla tai teoilla.
Silloin on tärkeätä valvoa itseä ettei vahingoita lähimäistä sillä nuhde on ihmisen kasvuksi.
Kun joudumme olemaan kokoajan tekemisissä sekä maailman ihmisten kanssa ja sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat keskenkasvusia ja myös heitä, jotka ovat täynnä lihaa ja raatelevat.
Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa Raamatun Sana antaa kasvun, synnin näkeminen itsessään on alku. Käskyt ja rakkauden laki siirtää meidät parannukseen ja meidän tahtomme tahdommeko luopua tavasta, jota olemme koko ajan suorittaneet kipeää se käy.
Tärkeintä on kuitenkin se, että valvomme itseämme ettemme hairahtuisi ja syntiin niin syvälle menisi, että paatuisimme siinä.
Jeesus on itse meidät asettanut siemeneä eteemme tässä vaiheessa alkaa kasvu. Mitä pitemälle etenemme sitä tarkemmaksi kasvussa tulee tarkailla itseä.
Kuinka helppoa onkaan tarkailla toisia ja nähdä heidän vajavaisuus älä tarkaile heitä sillä sinussa tuo sama synti on isompana, jos sen näet.
Synnin naulaaminen ristin puuhun on se, joka käy sinussa kipeää.
Siksi Jeesus sanookin: Joka kestää loppuun asti on oleva kanssani Hääaterialla.
Jeesus on Pyhässä Hengessä kansamme loppuun asti ole pienessä uskollinen sinut pannan pajon vartiaksi.
Paljon vartia joutuu käymään tulen läpi, että hän puhdistuu, että tieto jota hän välittää on Raamatun Sanan mukainen. - jaikal.fi
Ketjun tähän kellonlyömään asti kirjoitettujen tekstien pohjalta voin todeta että täällä riidellään siitä kuka on hengellisin ja elää lähinnä Jeesusta. Siis tuo vanha tuttu taistelu uskovien kesken kuka meistä rakastaa Herraa Jeesusta eniten ja on suurin ja kuka seuraa Häntä uskollisimmin. Kuka on oikea uskova ja kantaa oikeaa ristiä oikealla tavalla uskollisimmin ja kuka on fariseus joka taakoittaa toisia erilaisilla risteillä mutta itse ei koske kepilläkään yhteenkään ristiin. Jokainen puolustaa ja nostaa itseään, jos ei suoraan, niin rivien välissä.
Oikea ristin kantaminen on minun mielestäni itsensä kieltäminen ja omista oikeuksistaan luopuminen. Se on kaiken kärsimistä Jumalan antamassa ja vaikuttamassa rakkaudessa. Se on kaiken jättämistä Jeesuksen evankeliumin tähden.
Mutta kiitän teitä kaikkia tästä ketjusta ja ennen kaikkea aloituskirjoituksesta. Uskovien kirjoituksista oppii aina jotakin. Ainakin minä saan uusia näkökulmia moniin asioihin. Jumalan Sana on elävä eikä se tyhjänä palaa takaisin. Se saa aina aikaan jotakin. Kiitos ja siunausta teille jokaiselle ketjuun osallistujalle.- Usko Toivonen
Seppo Kohvakka TV7 Cantate ohjelmassa toteaa saanensa ajatuksen persoonapronomineista, minä, sinä, hän .. niinkuin yleensä luetellaan.
Uskovan osalta, hän pohtii, järjestyksen olevankin päinvastainen.
Hän, sinä ja viimeisenä minä.
Hän ( Isä, Poika, Pyhä Henki ), sinä - lähimmäiset. - Eenokki 12
Oikea ristin kantaminen on minun mielestäni itsensä kieltäminen ja omista oikeuksistaan luopuminen. Se on kaiken kärsimistä Jumalan antamassa ja vaikuttamassa rakkaudessa. Se on kaiken jättämistä Jeesuksen evankeliumin tähden.
Onhan jaikalilla jotain arvokasta annettavanaan palstalle ja huomauttaisin pikkusen että ristinsä kantaminen kuten parannuskin eivät ne ole kertasuoritusta vaan sisältyvät jokapäiväiseen kilvoitteluun.
Varmaan jaikal sen tietää mutta entä muut? - jaikal.fi
Eenokki 12 kirjoitti:
Onhan jaikalilla jotain arvokasta annettavanaan palstalle ja huomauttaisin pikkusen että ristinsä kantaminen kuten parannuskin eivät ne ole kertasuoritusta vaan sisältyvät jokapäiväiseen kilvoitteluun.
Varmaan jaikal sen tietää mutta entä muut?Minä voisin (ehkä osaisin) kirjoittaa ristin kantamisesta ja kilvoittelusta mutta koska palstalla 90% kaikista uskovista kirjoittajista kirjoittaa ihmisteoista, minä olen valinnut kirjoittaa Jumalan teoista. Näin uskon että jonkinlainen tasapaino säilyy palstalla. Mutta kirjoituksissani on voimakas pyhityssanoma joka sen tahtoo nähdä. Vilpitön avoin ihminen näkee varmasti, sillä sellaisella ihmisellä on silmät auki.
- Eenokki 12
jaikal.fi kirjoitti:
Minä voisin (ehkä osaisin) kirjoittaa ristin kantamisesta ja kilvoittelusta mutta koska palstalla 90% kaikista uskovista kirjoittajista kirjoittaa ihmisteoista, minä olen valinnut kirjoittaa Jumalan teoista. Näin uskon että jonkinlainen tasapaino säilyy palstalla. Mutta kirjoituksissani on voimakas pyhityssanoma joka sen tahtoo nähdä. Vilpitön avoin ihminen näkee varmasti, sillä sellaisella ihmisellä on silmät auki.
Kyllä pyhityksestä pitää saarnata vaikka monet siitä närkästyvät.
Ihmisteot pitää sysätä syrjään ja Jumalan teot pitää ehdottomasti olla ensisijainen välttämättömyys.
On parempi kirjoittaa uskonmäärän mukaan ja vaikka huomaa jälkikäteen pikku virheitä ei pidä lannistua.
Suomen kieli jo teettää harmia ei välttämättä sydämemme.
Kyllä vilpitön on simät avoinna kulkeva taivaan matkalainen joka tutkii ja oppii vähän kerrallaan. Ei kuten monet ajattelevat: henki löi ja vapisin siis olen henkeä täynnä ja täydellinen. - jaikal.fi
Eenokki 12 kirjoitti:
Kyllä pyhityksestä pitää saarnata vaikka monet siitä närkästyvät.
Ihmisteot pitää sysätä syrjään ja Jumalan teot pitää ehdottomasti olla ensisijainen välttämättömyys.
On parempi kirjoittaa uskonmäärän mukaan ja vaikka huomaa jälkikäteen pikku virheitä ei pidä lannistua.
Suomen kieli jo teettää harmia ei välttämättä sydämemme.
Kyllä vilpitön on simät avoinna kulkeva taivaan matkalainen joka tutkii ja oppii vähän kerrallaan. Ei kuten monet ajattelevat: henki löi ja vapisin siis olen henkeä täynnä ja täydellinen.Minä olen kertonut palstalla moneen kertaan ristin työn merkityksesta yksilöihmiselle.
Todistukseni on kylläkin vajavaa mutta olen todistanut kaikessa vajavuudessani. Yksikään minun arvostelijani ja tuomitijani ei ole kyennyt osoittamaan Raamatulla oppiani vääräksi eikä mitä virheitä siinä olisi. Minua kritisoidaan ja tuomitaan enemmän siitä mitä en ole kirjoittanut enkä kirjoita. Siis, että en kirjoita ihmisteoista niinkään paljon. Minua jopa kritisoidaan siitä että julistan kirjoituksissani Jumalan evankeliumia. Kriitikkojen mukaan evankeliumi saisi siihen uskovan ryntäämään rapakkoon. Mitä hulluutta!!!!
Se, mitä Jeesus teki ristillä, on TÄYDELLISTÄ. Siinä ei ole mitään heikkoutta eikä vajavuutta. Siihen ei meidän ihmisten tarvitse lisätä yhtään mitään. Me saamme ristin työn perusteella TÄYDELLISEN sovituksen ja sen kautta TÄYDELLISEN anteeksiantamuksen, TÄYDELLISEN vanhurskauden ja täydellisen pyhityksen.
Tältä pohjalta sitten yksilöuskova aloittaa uskon kilvoittelunsa ts. uskonelämänsä rakentamisen. Perusta täytyy aina laskea ensin ennen kuin mitään rakennusta aletaan rakentamaan. Jotkut rientävät pystyttämään seiniä vaikka talon pohja ei ole vielä edes valmis. Siksi minä keskityn perustaan ja sen rakentamiseen. - jaikal.fi
jaikal.fi kirjoitti:
Minä olen kertonut palstalla moneen kertaan ristin työn merkityksesta yksilöihmiselle.
Todistukseni on kylläkin vajavaa mutta olen todistanut kaikessa vajavuudessani. Yksikään minun arvostelijani ja tuomitijani ei ole kyennyt osoittamaan Raamatulla oppiani vääräksi eikä mitä virheitä siinä olisi. Minua kritisoidaan ja tuomitaan enemmän siitä mitä en ole kirjoittanut enkä kirjoita. Siis, että en kirjoita ihmisteoista niinkään paljon. Minua jopa kritisoidaan siitä että julistan kirjoituksissani Jumalan evankeliumia. Kriitikkojen mukaan evankeliumi saisi siihen uskovan ryntäämään rapakkoon. Mitä hulluutta!!!!
Se, mitä Jeesus teki ristillä, on TÄYDELLISTÄ. Siinä ei ole mitään heikkoutta eikä vajavuutta. Siihen ei meidän ihmisten tarvitse lisätä yhtään mitään. Me saamme ristin työn perusteella TÄYDELLISEN sovituksen ja sen kautta TÄYDELLISEN anteeksiantamuksen, TÄYDELLISEN vanhurskauden ja täydellisen pyhityksen.
Tältä pohjalta sitten yksilöuskova aloittaa uskon kilvoittelunsa ts. uskonelämänsä rakentamisen. Perusta täytyy aina laskea ensin ennen kuin mitään rakennusta aletaan rakentamaan. Jotkut rientävät pystyttämään seiniä vaikka talon pohja ei ole vielä edes valmis. Siksi minä keskityn perustaan ja sen rakentamiseen.>>> Siksi minä keskityn perustaan ja sen rakentamiseen.
- Eenokki 12
jaikal.fi kirjoitti:
>>> Siksi minä keskityn perustaan ja sen rakentamiseen.
Aiemmin kyllä on nähty rakennusaineita kuten olkia ja risuja millä olet rakentanut uskoasi.
Saattaahan ne risut ja oljet sinua lämmittää istuessasi sisällä odottelemassa koska taivaankansi repeää, mutta kunhan susi hukkanen tulee niin se puhaltaa rakentamasi "linnoituksen" kumoon ja voit vai sylkeä olkia suustasi potkia risut edestäsi, mutta mahtanetko myöntää olevasi huono rakennustyömies?
Et ole myöntänyt syntejäsi vaan tahdot jatkaa ylpeänä ja ratsastaa korskealla hevosella savis takanasi lippua heilutellen.
Ylpeän pyhitys on myöntämättä mitään mistä ei ole pienintäkään halua tehdä parannusta. - jaikal.fi
Eenokki 12 kirjoitti:
Aiemmin kyllä on nähty rakennusaineita kuten olkia ja risuja millä olet rakentanut uskoasi.
Saattaahan ne risut ja oljet sinua lämmittää istuessasi sisällä odottelemassa koska taivaankansi repeää, mutta kunhan susi hukkanen tulee niin se puhaltaa rakentamasi "linnoituksen" kumoon ja voit vai sylkeä olkia suustasi potkia risut edestäsi, mutta mahtanetko myöntää olevasi huono rakennustyömies?
Et ole myöntänyt syntejäsi vaan tahdot jatkaa ylpeänä ja ratsastaa korskealla hevosella savis takanasi lippua heilutellen.
Ylpeän pyhitys on myöntämättä mitään mistä ei ole pienintäkään halua tehdä parannusta.Jos sinä olisit Jumalan Hengessä, sinä puhuisit Jumalan ilmoitusta joka on totta.
Nyt näen että sinä puhut valhetta koska puhut minusta sellaista mikä ei ole totta.
En ole rakentanut uskon elämääni oljista. Olen rakentanut sen Jumalan Sanasta ja Sanan varaan. Sana on myös voimallinen pitämään minutkin pystyssä.
Olisit vähän varovaisempi niiden kanssa jotka Herran sanaa pitävät esillä ettei sinua havaittaisi taistelemassa itse Herraa Jeesusta Kristusta vastaan.
Minä olen aivan varmasti huono rakennusmies. Siinä asiassa sinä olet oikeassa mutta muissa väärässä. En kehukaan itseäni. Siksi minä korotan Jeesusta ja Hänen tekojaan pyrin pitämään esillä palstalla. Ihmisteot kun masentavat minua erikoisesti itseeni tuijottaminen masentaa. Siksi pyrin katsomaan Jeesukseen. Toisët näyttävät olevan kovin mielistyneet ihmiseen ja ihmisen tekoihin ja synteihin. Kiitos Jumalalle että me saamme ja voimme nostaa katseemme Häneen josta kaikki on ja johon kaikki on luotu Jeesukseen Kristukseen mediän Herraamme. Se, mitä näemme Hänessä, se nostaa ja virvoittaa huonoa rakennusmiestä niin että jaksaa jatkaa ja jopa oppia rakentamista. - Eenokki 12
jaikal.fi kirjoitti:
Jos sinä olisit Jumalan Hengessä, sinä puhuisit Jumalan ilmoitusta joka on totta.
Nyt näen että sinä puhut valhetta koska puhut minusta sellaista mikä ei ole totta.
En ole rakentanut uskon elämääni oljista. Olen rakentanut sen Jumalan Sanasta ja Sanan varaan. Sana on myös voimallinen pitämään minutkin pystyssä.
Olisit vähän varovaisempi niiden kanssa jotka Herran sanaa pitävät esillä ettei sinua havaittaisi taistelemassa itse Herraa Jeesusta Kristusta vastaan.
Minä olen aivan varmasti huono rakennusmies. Siinä asiassa sinä olet oikeassa mutta muissa väärässä. En kehukaan itseäni. Siksi minä korotan Jeesusta ja Hänen tekojaan pyrin pitämään esillä palstalla. Ihmisteot kun masentavat minua erikoisesti itseeni tuijottaminen masentaa. Siksi pyrin katsomaan Jeesukseen. Toisët näyttävät olevan kovin mielistyneet ihmiseen ja ihmisen tekoihin ja synteihin. Kiitos Jumalalle että me saamme ja voimme nostaa katseemme Häneen josta kaikki on ja johon kaikki on luotu Jeesukseen Kristukseen mediän Herraamme. Se, mitä näemme Hänessä, se nostaa ja virvoittaa huonoa rakennusmiestä niin että jaksaa jatkaa ja jopa oppia rakentamista.Ei se että korottelet Jeesusta tee sinusta oikeata rakennusmiestä sinä vain lorottelet kuin juopunut keskellä katua ja laulat kuinka pyrkimyksesi ovat pyhät ja kauniit ja jaikal niiden mukana.
Kyllä minä tiedän ketä vastaan taistelen ja olen tietänyt sen jo kauan. - jaikal.fi
Eenokki 12 kirjoitti:
Ei se että korottelet Jeesusta tee sinusta oikeata rakennusmiestä sinä vain lorottelet kuin juopunut keskellä katua ja laulat kuinka pyrkimyksesi ovat pyhät ja kauniit ja jaikal niiden mukana.
Kyllä minä tiedän ketä vastaan taistelen ja olen tietänyt sen jo kauan.>>>Kyllä minä tiedän ketä vastaan taistelen ja olen tietänyt sen jo kauan.
- tottapa tuo
jaikal.fi kirjoitti:
>>>Kyllä minä tiedän ketä vastaan taistelen ja olen tietänyt sen jo kauan.
Kuinka moni palstalla pitää jaikalia uskovana?
Tuskin kukaan onhan hänet todistamalla todistettu humbuugin ja tyhjäntoimittajien veljeskunnan asiamieheksi? - jaikal.fi
tottapa tuo kirjoitti:
Tuskin kukaan onhan hänet todistamalla todistettu humbuugin ja tyhjäntoimittajien veljeskunnan asiamieheksi?Olet oikeassa. Minulla on paljon arvotonta tyhjää toimintaa
mikä ei edistä Jumalan asiaa. Olet oikeassa. Täytyy nöyrtyä
tunnustamaan tosiasiat ja tehdä parannus. Yritän kirjoittaa
jatkossa enemmän evankeliumin sanomaa palstalle. Herra
auttakoon minua (siinä). - asiastakyse
tottapa tuo kirjoitti:
Tuskin kukaan onhan hänet todistamalla todistettu humbuugin ja tyhjäntoimittajien veljeskunnan asiamieheksi?Minä pidän jaikalia uskovaisena.
- greeeeen
asiastakyse kirjoitti:
Minä pidän jaikalia uskovaisena.
Niin minäkin.
- miilipide.
greeeeen kirjoitti:
Niin minäkin.
savis vie näistä kahdesta voiton.
Mohikaani saviksen vertainen? - Ottakaa opiksi
miilipide. kirjoitti:
Mohikaani saviksen vertainen?Minäkin pidän jaikaalia uskovaisena
- asiastakyse
asiastakyse kirjoitti:
Minä pidän jaikalia uskovaisena.
Miksi pidän jaikalia uskovaisena. Tunnen sen hengessäni ja tiedän hänellä olevan voiman. Hän julistaa, vaikka häntä pilkataan. Hän kertoo Jumalan Sanan kasvattavan ihmistä, vaikka tuota ei moni ole täällä tiennyt. Hän kärsii ainakin melkein vaieten kaikki pilkat, eli hänelle on Jeesus tärkein. Oppi ei pelasta meitä, vaan meidät pelastaa Jeesus. Jaikalilla on laki, vaikka laista hän ei puhu, sillä on ryhmittymiä, joille laki on kauhistus. Hänellä siis on laki ja se on voimassa hänen hengessään. Erotan henget, vaikka harvemmin osoitan sen henkilön kautta.
1. Korinttolaiskirje 4
1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
2 Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.
3 Mutta siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni,
4 sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
5 Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta.
6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?
8 Te olette jo ravitut, teistä on tullut jo rikkaita, ilman meitä teistä on tullut kuninkaita! Kunpa teistä olisikin tullut kuninkaita, niin että mekin pääsisimme kuninkaiksi teidän kanssanne!
9 Sillä minusta näyttää, että Jumala on asettanut meidät apostolit vihoviimeisiksi, ikäänkuin kuolemaan tuomituiksi; meistä on tullut kaiken maailman katseltava, sekä enkelien että ihmisten,
10 me olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja, mutta te väkeviä; te kunnioitettuja, mutta me halveksittuja.
11 Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina,
12 me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
13 meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti.
14 En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.
15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.
16 Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.
17 Juuri sentähden minä lähetin teille Timoteuksen, joka on minun rakas ja uskollinen poikani Herrassa; hän on muistuttava teitä minun vaelluksestani Kristuksessa Jeesuksessa, sen mukaan kuin minä kaikkialla, joka seurakunnassa, opetan.
18 Muutamat teistä ovat paisuneet pöyhkeiksi, aivan niinkuin minä en tulisikaan teidän tykönne.
19 Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.
20 Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.
21 Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä? - jaikal.fi
Ottakaa opiksi kirjoitti:
Minäkin pidän jaikaalia uskovaisena
Jeesus myös piti minua uskovana koska kastoi minut Pyhällä Hengellä syksyllä 1991
Mark 1:8 http://www.jaikal.fi/113188788 - asiastakyse
miilipide. kirjoitti:
Mohikaani saviksen vertainen?Miilipide, vai pitikiö olla mielipide. Mohis ja savis eivät ole Jumalalia. Jumalaan pääsee tutustumaan ahtaan portin kautta sisälle mennen. Risti on portin ulkopuolella ja siellä ihmisen pitää tehdä parannus ja naulata lihan tahto ristille. Portin sisäpuolella sitä ei tee kukaan. Portista ei pääse synti.
- asiastakyse
asiastakyse kirjoitti:
Miksi pidän jaikalia uskovaisena. Tunnen sen hengessäni ja tiedän hänellä olevan voiman. Hän julistaa, vaikka häntä pilkataan. Hän kertoo Jumalan Sanan kasvattavan ihmistä, vaikka tuota ei moni ole täällä tiennyt. Hän kärsii ainakin melkein vaieten kaikki pilkat, eli hänelle on Jeesus tärkein. Oppi ei pelasta meitä, vaan meidät pelastaa Jeesus. Jaikalilla on laki, vaikka laista hän ei puhu, sillä on ryhmittymiä, joille laki on kauhistus. Hänellä siis on laki ja se on voimassa hänen hengessään. Erotan henget, vaikka harvemmin osoitan sen henkilön kautta.
1. Korinttolaiskirje 4
1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
2 Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.
3 Mutta siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni,
4 sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
5 Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta.
6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?
8 Te olette jo ravitut, teistä on tullut jo rikkaita, ilman meitä teistä on tullut kuninkaita! Kunpa teistä olisikin tullut kuninkaita, niin että mekin pääsisimme kuninkaiksi teidän kanssanne!
9 Sillä minusta näyttää, että Jumala on asettanut meidät apostolit vihoviimeisiksi, ikäänkuin kuolemaan tuomituiksi; meistä on tullut kaiken maailman katseltava, sekä enkelien että ihmisten,
10 me olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja, mutta te väkeviä; te kunnioitettuja, mutta me halveksittuja.
11 Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina,
12 me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
13 meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti.
14 En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.
15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.
17 Juuri sentähden minä lähetin teille Timoteuksen, joka on minun rakas ja uskollinen poikani Herrassa; hän on muistuttava teitä minun vaelluksestani Kristuksessa Jeesuksessa, sen mukaan kuin minä kaikkialla, joka seurakunnassa, opetan.
18 Muutamat teistä ovat paisuneet pöyhkeiksi, aivan niinkuin minä en tulisikaan teidän tykönne.
19 Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.
21 Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.
Joko viimeinkin uskotte, että Jumalan Sana, Pyhän Hengen todistuksella synnyttää pelastukseen. Oppi voi olla keskeneräinen, tai vajaa, mutta Jumala, sydänten tutkija synnyttää kenet tahtoo evankeliuminsa kautta. Tuuli puhaltaa missä tahtoo, kuulemme sen huminan, vaikka emme sitä näe. - miielipide)Eenokki)
asiastakyse kirjoitti:
Miilipide, vai pitikiö olla mielipide. Mohis ja savis eivät ole Jumalalia. Jumalaan pääsee tutustumaan ahtaan portin kautta sisälle mennen. Risti on portin ulkopuolella ja siellä ihmisen pitää tehdä parannus ja naulata lihan tahto ristille. Portin sisäpuolella sitä ei tee kukaan. Portista ei pääse synti.
Oikein olet havainnut näistä kahdesta ja näet kuten minäkin kuinka nämä kaksi kiristelevät hampaitaan ahtaan portin ääressä.
asiastakyse kirjoitti:
1. Korinttolaiskirje 4
21 Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?Asiastakyse arvioi itseään: >>Erotan henget, vaikka harvemmin osoitan sen henkilön kautta.
- asiastakyse
jaikal.fi kirjoitti:
Jeesus myös piti minua uskovana koska kastoi minut Pyhällä Hengellä syksyllä 1991
Mark 1:8 http://www.jaikal.fi/113188788Luin jonkin matkaa kirjoitustasi. Se oli hyvä kirjoitus. Sinä olet kokenut Pyhän Hengen täyteyden sinulle räätälöidyllä tavalla. Minä, joka olen kastettu vauvana ja saanut opetusta Jumalan tuntemiseen pienestä asti, olen kastettu Jumalasta pyhäin miesten päivänä 1985. Eipä näy Jumalalle merkitsevän se, että onko meidät upotuskastettu ns. uskon jälkeen, vai onko meidät kastettu vauvana Jeesuksen opetuslapsiksi. Ei edes se merkitse onko vauvaa hoidettu kasteen velvoittamalla tavalla, eli opetettu Jumalan tuntemiseen. Jumala tietää mitä tekee ja ainakaan minä en ole kelvollinen määräilemään Hänen toimintatapojaan, eikä minulla ole siihen pienintäkään halua.
Minun tehtäväni on vain mennä portin ulkopuolelle ristiä kantaen. Olen ottanut ristin, enkä siitä luovu. - Eenokki 12
Asiastakyse arvioi itseään: >>Erotan henget, vaikka harvemmin osoitan sen henkilön kautta.
Otan osaa siihen taisteluun että saisimme Hinniläiset pois palstalla eksyttämässä ovathan helluntailaiset jo muutenkin pyörryksissä.
Kyllä heillä Hinniläisillä se kaksihaarainen kieli liikkuu suussaan ja pitäähän sitä pitkiä selityksiä antaa ja kun lisää puoliraamattua perään niin eiköhän uskota Hintelä Hinniin?
Minä en ainakaan usko siihen pelleen.(hintelä Hinn huom!) - asiastakyse
miielipide)Eenokki) kirjoitti:
Oikein olet havainnut näistä kahdesta ja näet kuten minäkin kuinka nämä kaksi kiristelevät hampaitaan ahtaan portin ääressä.
Eenokki, en arvioinut heitä Jumalan näkökylmasta, enkä edes omastani. Muistutin vain, että yksikään ihminen ei ole Jumala. Voi olla jumala itselleen, mutta Jumalaa ei tule ihmisestä. En minä etsi täällä vikoja lähimmäisistäni. Sekin on ristin kantamista silloin, kun minusta niitä etsitään ja minua väärin syytetään. Silloin en käy puolustamaan itseäni, sillä Jumala käskee meidän etsiä kunniaa Jumalalta, ei itseltä eikä lähimmäisiltä. Joka etsii ihmisten kunniaa, ei voi koskaan ottaa sitä ristiä, jota Jeesus tarjoaa.
- jaikal.fi
asiastakyse kirjoitti:
Luin jonkin matkaa kirjoitustasi. Se oli hyvä kirjoitus. Sinä olet kokenut Pyhän Hengen täyteyden sinulle räätälöidyllä tavalla. Minä, joka olen kastettu vauvana ja saanut opetusta Jumalan tuntemiseen pienestä asti, olen kastettu Jumalasta pyhäin miesten päivänä 1985. Eipä näy Jumalalle merkitsevän se, että onko meidät upotuskastettu ns. uskon jälkeen, vai onko meidät kastettu vauvana Jeesuksen opetuslapsiksi. Ei edes se merkitse onko vauvaa hoidettu kasteen velvoittamalla tavalla, eli opetettu Jumalan tuntemiseen. Jumala tietää mitä tekee ja ainakaan minä en ole kelvollinen määräilemään Hänen toimintatapojaan, eikä minulla ole siihen pienintäkään halua.
Minun tehtäväni on vain mennä portin ulkopuolelle ristiä kantaen. Olen ottanut ristin, enkä siitä luovu.Minä sain sellaisen kokemuksen kasteen jälkeisinä päivinä että ehkä se ehkä oli jo Pyhän Hengen kaste. Olin niin Hengen valtaama että......
Mutta en ollut vielä tyytyväinen koska en puhunut kielillä niin kuin apostolit alussa. Kielilläpuhumisen lahjan sain vasta samana syksynä kun serakuntaan tuli kaksi armoitettua julistajaa jotka pitivät kokoussarjan Pyhän Hengen alueista. Näin sain julistetun Sanan kautta uskon siihen että minäkin täytyn Pyhällä Hengellä ja puhun kielillä. Niin sitten tapahtuikin. Minä täytyin Pyhällä Hengellä ja puhuin kielillä. Mutta tämä tapahtui uskon kautta jonka Jeesus, Jumalan Sana, vaikutti minussa. Se ei ollut sellaista uskoa jota minä olisin itse kyennyt itsestäni puristamaan ja uskottelemaan itselleni. Jumala vain antoi uskon Pyhän Hengen täyteyteeni ja niin se tapahtui uskon kautta.
Pyhällä Hengellä ei täytytä uskottelemalla itselle jotakin. Pyhällä Hengellä täytytään uskon kautta jonka Jumalan Sana vaikuttaa ja lahjoittaa. Siksi näistä asioista tulee seurakunnissa opettaa, olkoon seurakunnan nimi mikä tahansa mikäli se on Jumalan seurakunta. Sitten olisi hyvä mikäli Pyhän Hengen täyteyttä odottava uskova lukisi tästä aiheesta Raamatusta esim Joh 14-16 luvut sekä apt 1-2 luvut ja vielä 1 Kor 12. luku. - Eenokki 12
jaikal.fi kirjoitti:
Mark 1:8 http://www.jaikal.fi/113188788Luulen ettet ole saanut kastetta ylhäältä vaan alhaalta ihmisiltä mutta se siitä.
Pyhä Henki annetaan(ei oteta vastaan)sanan saarnasta vrt. Pietarin saarna helluntaina ja minä koin tämän samoin kuin alkus. ja kerroin kaverille(hellari) että tunsin ihmeellisiä virtauksia kolmesti josta mainitsin hänelle kun kävelimme ulos kokouksesta.
Saarnamies oli nk. lahkol.joka luki Raamattua. - Eenokki 12
jaikal.fi kirjoitti:
Minä sain sellaisen kokemuksen kasteen jälkeisinä päivinä että ehkä se ehkä oli jo Pyhän Hengen kaste. Olin niin Hengen valtaama että......
Mutta en ollut vielä tyytyväinen koska en puhunut kielillä niin kuin apostolit alussa. Kielilläpuhumisen lahjan sain vasta samana syksynä kun serakuntaan tuli kaksi armoitettua julistajaa jotka pitivät kokoussarjan Pyhän Hengen alueista. Näin sain julistetun Sanan kautta uskon siihen että minäkin täytyn Pyhällä Hengellä ja puhun kielillä. Niin sitten tapahtuikin. Minä täytyin Pyhällä Hengellä ja puhuin kielillä. Mutta tämä tapahtui uskon kautta jonka Jeesus, Jumalan Sana, vaikutti minussa. Se ei ollut sellaista uskoa jota minä olisin itse kyennyt itsestäni puristamaan ja uskottelemaan itselleni. Jumala vain antoi uskon Pyhän Hengen täyteyteeni ja niin se tapahtui uskon kautta.
Pyhällä Hengellä ei täytytä uskottelemalla itselle jotakin. Pyhällä Hengellä täytytään uskon kautta jonka Jumalan Sana vaikuttaa ja lahjoittaa. Siksi näistä asioista tulee seurakunnissa opettaa, olkoon seurakunnan nimi mikä tahansa mikäli se on Jumalan seurakunta. Sitten olisi hyvä mikäli Pyhän Hengen täyteyttä odottava uskova lukisi tästä aiheesta Raamatusta esim Joh 14-16 luvut sekä apt 1-2 luvut ja vielä 1 Kor 12. luku.Uskomme ei auta mitään ei varsinkaan vastaanottamaan muuta kuin sen vanhaan aatuun verrattavan.
Pyhä Henki jakaa lahjojansa silloin kun sen hyväksi näkee.
Tunnen miehen (joka on ruumiissaan)jolla olisi melko paljon kerrottavanaan tästä.
Tuomitsemaan en nyt käy enkä sittenkään vaikka kuulisin kielet. - asiastakyse
jaikal.fi kirjoitti:
Minä sain sellaisen kokemuksen kasteen jälkeisinä päivinä että ehkä se ehkä oli jo Pyhän Hengen kaste. Olin niin Hengen valtaama että......
Pyhällä Hengellä ei täytytä uskottelemalla itselle jotakin. Pyhällä Hengellä täytytään uskon kautta jonka Jumalan Sana vaikuttaa ja lahjoittaa. Siksi näistä asioista tulee seurakunnissa opettaa, olkoon seurakunnan nimi mikä tahansa mikäli se on Jumalan seurakunta. Sitten olisi hyvä mikäli Pyhän Hengen täyteyttä odottava uskova lukisi tästä aiheesta Raamatusta esim Joh 14-16 luvut sekä apt 1-2 luvut ja vielä 1 Kor 12. luku.Pyhällä Hengellä ei todellakaan täyty niin itselleen uskottelemalla. Jumala täyttää kuuliaisen Jeesuksen seuraajan Pyhällä Hengellä. Minä olen lähtöisin luterilaisista ja siihen aikaan luterilaiset eivät juuri uskaltaneet edes puhua Pyhästä Hengestä. En siis saanut ihmisten opetusta Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Jumala teki sen silti.
Kielilläpuhumisen lahjan sain, mutta puhuttuani aika kauan runsaalla kielillä rupesin sitä epäilemaan sen takia, kun luterilaiset ystävänikin epäilivät. Kielilläpuhumisen lahja supistui niin, että enää tuli muutama sana. Vaikka kuinka yritin, ei sitä tullut kuin muutama sana. Jeesus sai uskoni vahvistettua ja noin puolen vuoden kuluttua kielilläpuhuminen palasi runsaana ja vähän ajan päästä ilmaantui selittäjän lahja. Nyt tuo lahja ovat olleet minulla kaun ja käytän niitä toisinaan. Kielilläpuhuminen on minun rakentumisekseni, mutta kielilläpuhuminen ja selitys perään rakentaa seurakuntaa. - asiastakyse
Eenokki 12 kirjoitti:
Luulen ettet ole saanut kastetta ylhäältä vaan alhaalta ihmisiltä mutta se siitä.
Pyhä Henki annetaan(ei oteta vastaan)sanan saarnasta vrt. Pietarin saarna helluntaina ja minä koin tämän samoin kuin alkus. ja kerroin kaverille(hellari) että tunsin ihmeellisiä virtauksia kolmesti josta mainitsin hänelle kun kävelimme ulos kokouksesta.
Saarnamies oli nk. lahkol.joka luki Raamattua.Eenokki12 eroa väärästä seurasta ja ala seurata Herraa. Kohta jo huomaat, että et enää halua etsiä vikoja itsestäsi tai lähimmäisistäsi. Näin alat parantua ja muuttua. Jumalan Sanan Pyhän Hengen kirkastuksella on MUUTOSVOIMA.
- Eenokki 12
asiastakyse kirjoitti:
Eenokki12 eroa väärästä seurasta ja ala seurata Herraa. Kohta jo huomaat, että et enää halua etsiä vikoja itsestäsi tai lähimmäisistäsi. Näin alat parantua ja muuttua. Jumalan Sanan Pyhän Hengen kirkastuksella on MUUTOSVOIMA.
Eihän minulla ole seuraa ei edes kissaa naukumassa vaan kyllä leijonan kuulen ärjyvän päivittäin.
Kyllä minä yhä etsin ja tutkin vaikka täytyy sekin tunnustaa että Raamattua pitäisi lukea enempi ei vain jäädä tietokoneen antamiin Raamatunkohtiin .
Ristinmies löytää vikoja hyvistä teoistakin ja tämä on tosi.
Olen myös muutoksen alaisena mutta näkyykö tai kuuluuko minussa Kristuksen olemusta sen sanokoon muut.
Enkä voi jättää noin vain hellareita koska kerran voin heitäkin auttaa ei vain kirjoittaa kovin sanoin.
Olen itse saanut apua tarvittaessa vaikka usein on neuvottu oikaisemaan jäisen joen ylitse näet kun vuosi takaperin oli kuulemma jään paksuus 12 cm.
ps. Kyllä minä Herraa seuraan vaan kuinka usein Herra seuraakaan minua armossaan ja hyvyydessään? - asiastakyse
Eenokki 12 kirjoitti:
Eihän minulla ole seuraa ei edes kissaa naukumassa vaan kyllä leijonan kuulen ärjyvän päivittäin.
Kyllä minä yhä etsin ja tutkin vaikka täytyy sekin tunnustaa että Raamattua pitäisi lukea enempi ei vain jäädä tietokoneen antamiin Raamatunkohtiin .
Ristinmies löytää vikoja hyvistä teoistakin ja tämä on tosi.
Olen myös muutoksen alaisena mutta näkyykö tai kuuluuko minussa Kristuksen olemusta sen sanokoon muut.
Enkä voi jättää noin vain hellareita koska kerran voin heitäkin auttaa ei vain kirjoittaa kovin sanoin.
Olen itse saanut apua tarvittaessa vaikka usein on neuvottu oikaisemaan jäisen joen ylitse näet kun vuosi takaperin oli kuulemma jään paksuus 12 cm.
ps. Kyllä minä Herraa seuraan vaan kuinka usein Herra seuraakaan minua armossaan ja hyvyydessään?Eenokki12 kyllä sinusta näkee, että sinä seuraat Jeesusta, mutta poikkeilet vielä lähimmäisten ja varmasti itsesikin hyljeksimiseen. Mitä sinulle kuuluu miten lähimmäinen vaeltaa uskon tiellä. Jokainen seisoo Herransa edessä, toinen kaatuu ja toinen pysyy pystyssä. Sinulle kuuluu ITSESI VALVOMINEN.
Meidän tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäist niin kuin itseämme, se on LAKI. Uudessa liitossa on uuden liiton laki. Vanhassa liitossa oli vanhan liiton laki ja se laki ei kuulu meille. Ihminen, joka on naulannut ristille lihansynnin, ei HALUA sanoa pahoja sanoja lähimmäiselle. Hänellä ei ole siihen minkäänlaista tarvetta. Lihan ristillenaulaamiseen saattaa kulua aikaa. Itselläni, vaikka olenkin lapsesta asti uskonut Taivaan Isään ja nuorena aikuisena saanut armon alkaa uskomaan Jumalan Poikaan, kului neljä vuotta aikaa Raamattua tutkiessa ja sen jälkeen yhdeksän kuukautta valtavaa paloa sisällä ja Jumalan hetkessä parantaminen ja vielä siitä melkein vuosi ennen uudestisyntymistä. Minä olen pitkän tien kulkenut uskovaisena ennen kuin sain syntyä uudeksi Vedestä ja Hengestä. - Eenokki 12
asiastakyse kirjoitti:
Eenokki12 kyllä sinusta näkee, että sinä seuraat Jeesusta, mutta poikkeilet vielä lähimmäisten ja varmasti itsesikin hyljeksimiseen. Mitä sinulle kuuluu miten lähimmäinen vaeltaa uskon tiellä. Jokainen seisoo Herransa edessä, toinen kaatuu ja toinen pysyy pystyssä. Sinulle kuuluu ITSESI VALVOMINEN.
Meidän tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäist niin kuin itseämme, se on LAKI. Uudessa liitossa on uuden liiton laki. Vanhassa liitossa oli vanhan liiton laki ja se laki ei kuulu meille. Ihminen, joka on naulannut ristille lihansynnin, ei HALUA sanoa pahoja sanoja lähimmäiselle. Hänellä ei ole siihen minkäänlaista tarvetta. Lihan ristillenaulaamiseen saattaa kulua aikaa. Itselläni, vaikka olenkin lapsesta asti uskonut Taivaan Isään ja nuorena aikuisena saanut armon alkaa uskomaan Jumalan Poikaan, kului neljä vuotta aikaa Raamattua tutkiessa ja sen jälkeen yhdeksän kuukautta valtavaa paloa sisällä ja Jumalan hetkessä parantaminen ja vielä siitä melkein vuosi ennen uudestisyntymistä. Minä olen pitkän tien kulkenut uskovaisena ennen kuin sain syntyä uudeksi Vedestä ja Hengestä.Kyllä minulle kuuluu miten lähimmäiseni vaeltavat olenhan velvollinen nuhtelemaan, varottamaan jos näen siihen syytä se on vartijalta vaadittu.
Se taas on hyvä että näkee mitä tekoa ihminen on en vain minä vaan kaikki.
.asiasta kyselevä kirjoittaa: Minä olen pitkän tien kulkenut uskovaisena ennen kuin sain syntyä uudeksi Vedestä ja Hengestä.
Onkohan tässä kyse kahdenlaisista uskovista vai liekö kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä?
- aglius
miksiköhän lähes kaikkien "kohvakkojen" pitää päästä televisioon ?
mikä ihme hinku sinne oikein on. minä luulen yhä enemmän, että se hinku on pelkkää lihallista nosteen tarvetta, minä minä minä -tyyliin.
tympäsee kun kohta joka naaman näkee sieltä seiskasta vaikka ei edes katso.- Usko Toivonen
Vaikea sanoa, kun en tunne TV7:n käytäntöä, enkä myöskään Cantate-ohjelman tekijöiden käytäntöä.
Aloittajalle olisi hyödyksi, jos hän katsoisi "ristinkantamistaan" kahdesta eri näkökulmasta, jotka Sana tuo esiin:
1 ensinnä itsensä kieltäminen sekä oman ristin ottaminen,
2 ja toisaalta Jeesuksen todistajana eläminen maailmassa.
Ensimmäinen näkökulma merkitsee oman lihallisen tahdon kuolettamista ja viemistä ristille. Kyse on jatkuvasta sisäisen ihmisen pyhityksestä sen kautta, että vanha ihminen viedään yhä kokonaisvaltaisemmin Kristuksen kanssa ristinkuolemaan. Sen kautta synti lakkaa; MYÖS se synti, joka vain uskollisen vaelluksen myötä tulee tiedostetuksi. Tuo kilvoitus tapahtuu sydämen ja omantunnon alueella Jumalan edessä. Ulkopuolisilta ihmisiltä se on kokonaan salassa. Kol.3:5, Rm.6:11, Rm.7:14-25.
Toinen näkökulma merkitsee uskon tunnustamista ja Jeesuksen seuraajana toimimista ihmisten keskuudessa. Useimpien kohdalla se tapahtuu omassa lähiympäristössä; joidenkin kohdalla myös laajemmalla alueella jopa lähetysmatkoja myöten. Jeesuksen todistaja ei voi välttyä ristin häpeältä ja ihmisten pilkalta.
Matt.5:16, Apt.1:8, Fil.2:15.
Aloittajan käyttämää sanaa 'ristinkantaja' ei Raamatusta löydy.
Mutta sensijaan sieltä löytyy nämä kallisarvoiset suuntaviitat:
1) itsensä uhraaminen, oman tahdon kuolettaminen ja mielen uudistuminen kuuliaisuuden kautta Jumalan tahdolle, vain sillä tiellä voi sisimmässään kasvaa Jumalan antamaa kasvua, Rm.12:1-2
2) Jeesuksen seuraaminen, valona ja suolana oleminen maailman pimeyden keskellä, ahdistuksista ja vainoista välittämättä.- asiastakyse
Annetaan Jeesuksen opettaa ristin kantamisesta:
Luukas 14
27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
29 etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
30 sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'?
31 Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
32 Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa.
33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.
34 Suola on hyvä; mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi?
35 Ei se kelpaa maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon!"Miksi jätit pois sen keskeisen jakeen, jolla Jeesus aloitti tuon puheensa? Näin Jeesus aloittaa:
"Jos joku tulee minun tyköni eikä VIHAA isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa ELÄMÄÄNSÄKIN, hän ei voi olla minun opetuslapseni." Lk.14:26
Ristin ottaminen ja kantaminen merkitsee jopa oman elämänsä vihaamista, niin Jeesus opettaa. Jeesus EI tarkoita, että meidän tulisi omaa fyysistä ruumistamme väheksyä tai vihata, sitä Hän EI tarkoita.
Jakeessa on kreikan kielen sana ψυχη (psuche, soul, sielu) käännetty sanalla elämä. Risti siis merkitsee oman sielullisen minän vihaamista ja alistamista Jumalan tahdon alle.
Sinun ja aisaparisi greeenin mukaan risti merkitsee VAIN fyysisiä ahdistuksia ja kärsimyksiä. Kuten poisjättämästäsi avainjakeesta näet Jeesus NIMENOMAAN kehottaa vihaamaan omaa lihallista minää, sielua, jossa viimeiseen asti elää vastustus Jumalan tahtoa kohtaan. Siitä myös Paavali vastaansanomattomasti todistaa.
SIINÄ on se läksy, joka sinun tulisi viimein oppia. Noteeraat itsesi 'ahtaan portin läpi kulkeneeksi puhtaaksi astiaksi', jossa ei enää ole mitään vihattavaa, koska kaikki on puhtaaksi tullut.
Jeesus on kanssasi toista mieltä. SINUNKIN elämässä (sielussa, persoonassa) on viljalti vihattavaa; kuten minunkin. Omatekoinen hurskas puhtautesi on kauhistus Jumalan silmissä.
Tarvitset Jumalalta "silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit".Semper.Fidelis kirjoitti:
Miksi jätit pois sen keskeisen jakeen, jolla Jeesus aloitti tuon puheensa? Näin Jeesus aloittaa:
"Jos joku tulee minun tyköni eikä VIHAA isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa ELÄMÄÄNSÄKIN, hän ei voi olla minun opetuslapseni." Lk.14:26
Ristin ottaminen ja kantaminen merkitsee jopa oman elämänsä vihaamista, niin Jeesus opettaa. Jeesus EI tarkoita, että meidän tulisi omaa fyysistä ruumistamme väheksyä tai vihata, sitä Hän EI tarkoita.
Jakeessa on kreikan kielen sana ψυχη (psuche, soul, sielu) käännetty sanalla elämä. Risti siis merkitsee oman sielullisen minän vihaamista ja alistamista Jumalan tahdon alle.
Sinun ja aisaparisi greeenin mukaan risti merkitsee VAIN fyysisiä ahdistuksia ja kärsimyksiä. Kuten poisjättämästäsi avainjakeesta näet Jeesus NIMENOMAAN kehottaa vihaamaan omaa lihallista minää, sielua, jossa viimeiseen asti elää vastustus Jumalan tahtoa kohtaan. Siitä myös Paavali vastaansanomattomasti todistaa.
SIINÄ on se läksy, joka sinun tulisi viimein oppia. Noteeraat itsesi 'ahtaan portin läpi kulkeneeksi puhtaaksi astiaksi', jossa ei enää ole mitään vihattavaa, koska kaikki on puhtaaksi tullut.
Jeesus on kanssasi toista mieltä. SINUNKIN elämässä (sielussa, persoonassa) on viljalti vihattavaa; kuten minunkin. Omatekoinen hurskas puhtautesi on kauhistus Jumalan silmissä.
Tarvitset Jumalalta "silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit".Sisäinen kilvoitus jatkukoon. :)
psalmilaulu kirjoitti:
Sisäinen kilvoitus jatkukoon. :)
Juuri niin, se olkoon perussävelemme, psalmilaulu!
En laita hymiötä mukaan, vaikka hyvällä mielellä olenkin.
Annetaan psalminkirjoittajan riemun virvoittaa sydäntämme:
"Minun sydämeni tulvii ihania sanoja; minä lausun: Kuninkaasta on minun lauluni, minun kieleni on kerkeän kirjurin kynä." Ps.45:2
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822