Kokemuksia dementiahoitokodeista Tampereella!

Lähiomainen

Kokemuksia Tampereen dementiahoitokotien ja palvelukotien ryhmäkodeista kaivataan! Huonoja ja hyviä. Vaihtoehtoja on monia (jos vaan paikkoja löytyy...) ja en yhtään tiedä millaisia ovat. Joka paikassa taitaa olla oma huone, jonka saa itse kalustaa? Se olisi tärkeää ainakin. Ja se, että omissa oloissaan viihtyvä vanhus saa olla myös omassa rauhassaan, eikä ole pakko osallistua yhteiseen toimintaan jatkuvasti. Ja saa katsoa telkkaria siltä kanavalta miltä tykkää ja lapsenlapset pääsee ja mahtuu kyläilemään. Ja henkilökunta olisi ystävällistä ja apua saisi aina tarvittaessa, eikä tarvitse olla märissä vaipoissa kauaa. Ja myös turvallisuus tärkeää, ettei vanhukset karkaile! Se meillä ainakin on nyt hoitokotiin muuttamisen suurin syy.

Olisin kiitollinen, jos joku jolla on jostain paikasta kertoisi! Mitä suosittelisitte ja mitä ette.

18

2296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onneksi on ohi meill

      Ei taida olla paljon valinnan varaa.Minulla on omakohtaisia kokemuksia.Paras hoito on omaan kotiin ja sitten vasta muihin laitoksiin kun ei asukas itse tiedä missä on ja ei tunnista omaisiaan.Sittenkin vielä omaisilla jää ihmeteltävää.

      • Lähiomainen

        Niin en oikein tiedä onko koti vai hoitolaitos paras paikka. Kotiin on järjestetty kotihoidon käyntejä. Kotihoito sitä mieltä, että hoitopaikka parempi. Omaiset ovat asiaa lykänneet. Mietin, että käykö hoitokodissakaan hoitaja sen useammin vaippoja vaihtamassa? Tunnistaa kyllä vielä omaisensa. Ja ongelmana lähinnä kotoa poistuminen, hoitokodissa ehkä turvallisempaa vaikka on niistäkin vanhuksia karkaillut... Kotiin saa hälyttimiä oveen, mutta valitettavasti avun tulo voi kestää liian kauan ja talvella varsinkin se on huono juttu! Kai sen verran on valinnan varaa, että jos tietäisi jonkun olevan todella huono paikka niin ei sinne ainakaan... Tai jos joku parempi niin odottelee niin kauan, että pääsee sinne. Jos vain pystyy odottelemaan.

        Edelleen siis toivon kokemuksia. Jos vaan joku uskaltaisi niitä kertoa...


    • onneksi on ohi meill

      Tampereella ei valita hoitopaikkoja ne menevät järjestyksessä ja sinne minne on annettu osoite on mentävä.Ja jos tarkoitat jotakin yksityistä hoivapaikkaa senkin määrää kaupunki. Ja on se sitten hyvä tai huono sinun mielestäsi niin ei ole mahdollisuus vaihtoon.

      • Lähiomainen

        Sen tiedän, että vaihdon mahdollisuutta ei ole. Mutta me ainakin ilmoitimme, että emme halua omaistamme tiettyyn paikkaan. Ja ainakin ymmärsin, että valita voi haluaako ns. laitokseen vai ryhmäkotiin tms. Mitä tuo nyt siis tarkoittaa, että sinne on mentävä mihkä paikka sattuu vapautumaan? Pakkohan ei ole mennä yhtään minnekään vaan voi pysyä kotonaan? Vai tarkoitatko, että jos on "hakemus sisässä" ja jostain paikasta kieltäytyy niin et voi enää jatkossa hakea enää hoitopaikkaa?

        Tämä kyllä selviää kaupungilta, mutta olisin vaan selvitellyt asioita etukäteen ennen keskusteluja kaupungin edustajan kanssa.


      • Lähiomainen
        Lähiomainen kirjoitti:

        Sen tiedän, että vaihdon mahdollisuutta ei ole. Mutta me ainakin ilmoitimme, että emme halua omaistamme tiettyyn paikkaan. Ja ainakin ymmärsin, että valita voi haluaako ns. laitokseen vai ryhmäkotiin tms. Mitä tuo nyt siis tarkoittaa, että sinne on mentävä mihkä paikka sattuu vapautumaan? Pakkohan ei ole mennä yhtään minnekään vaan voi pysyä kotonaan? Vai tarkoitatko, että jos on "hakemus sisässä" ja jostain paikasta kieltäytyy niin et voi enää jatkossa hakea enää hoitopaikkaa?

        Tämä kyllä selviää kaupungilta, mutta olisin vaan selvitellyt asioita etukäteen ennen keskusteluja kaupungin edustajan kanssa.

        Vai onko tosiaan niin, että jos on paikkaa hakenut ja sitä tarjotaan niin silloin ei enää voi lainkaan kieltäytyä. Vaan se on sitten mentävä? Raahataanko hoitopaikkaan väkisin vai loppuuko kotihoidon käynnit?


      • Kuulopuheita

        En tiedä onko totta, mutta olen ainakin kuullut, että joku on ottanut omaisensa pois jostain hoitolaitoksesta. Ilmeisesti takaisin kotiinsa asumaan. Mutta periaatteessa paikka on pysyvä.


    • onneksi on ohi meill

      Tämä ei ole mitään kuulopuhetta vaan aiva oikeaa tietoa tällä hetkellä. Jos ja kun kotihoidon avustajat ehdottaa laitos hoitoa niin silloin haetaan sellaista paikkaa mikä kullekkin hakialle soveltuu.Ja sen jos tarjoaa Tampereen kaupunki niin vaihtoehtoja ei ole on kuulema pitkät jonotkin myös.Niin ja jokainen on oikeutettu hakemaan yksityisiä laitoksi jos niissäkään on tällähetkellä tilaa.Kyllä minä sinuna ottaisin nyt sosiaalihoitajaan yhteyttä että saisit oikeaa tietoa niin otin minäkin ja ne mututuntumat selvisi aikas äkkiä.Ja vileä olen edelleenkin sitä mieltä että omaiset hoitavat kotisairaan hoitajien ja vaikka yksityisten palveluiden kanssa yhdessä omaisen sinne kotio jos rahat vain sallivat.

      • Lähiomainen

        Mitä tarkoitat "mututuntumalla"? Tämä lauseeni: "Ja ainakin ymmärsin, että valita voi haluaako ns. laitokseen vai ryhmäkotiin tms." ei ole omaa mututuntumaani vaan olen aiemmin keskustellut kaupungin edustajan kanssa aiheesta. Pari vuotta aiemmin harkitsimme näet hoitopaikkaa. Tuo kuulopuhe kirjoitus ei ole minun kirjoittamaani.

        Ja aionkin ottaa yhteyttä kaupunkiin kuten jo mainitsin. Ajattelin vain kysellä sitä ennen kokemuksia. Mutta niitä ei siis ilmeisesti kellään ole. Tai niistä ei haluta kertoa tarkemmin, että mikä siellä hoitolaitoksessa on hyvää/huonoa. Voi olla tietysti turhaa kysyä, että mikä on hyvä/huono paikka, jos paikkaa ei voi valita. Mutta sekin olisi hyvä tietää noin yleisesti ottaen, että millaisia hoitopaikat ovat.
        Koska sen voimme vielä valita haemmeko hoitopaikkaa vai jatkaako äiti kotona asumista.

        Kotona olemista jatkaisimme ja olemme hoitokotiin siirtymistä siirtäneet jo pidemmän aikaa vaikka kotihoidosta on oltu sitä mieltä, että omaisemme olisi parempi olla hoitokodissa. Mutta tilanne on nyt se, että emme halua omaisemme paleltuvan ulos! Valitettavasti kotiin ei ole saatu luetettavaa palvelua sen suhteen, että omaisemme ei poistua kotoaan ja jos poistuu, että apua tulisi tarpeeksi nopeasti! Hoitolaitoksistakin kuten aiemmin mainitsin on vanhuksia karkaillut, mutta koen sen turvallisemmaksi vaihtoehdoksi. Mutta ei tästä sen enempää täällä...

        Kiitos vastauksista jokatapauksessa.


      • Lähiomainen
        Lähiomainen kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "mututuntumalla"? Tämä lauseeni: "Ja ainakin ymmärsin, että valita voi haluaako ns. laitokseen vai ryhmäkotiin tms." ei ole omaa mututuntumaani vaan olen aiemmin keskustellut kaupungin edustajan kanssa aiheesta. Pari vuotta aiemmin harkitsimme näet hoitopaikkaa. Tuo kuulopuhe kirjoitus ei ole minun kirjoittamaani.

        Ja aionkin ottaa yhteyttä kaupunkiin kuten jo mainitsin. Ajattelin vain kysellä sitä ennen kokemuksia. Mutta niitä ei siis ilmeisesti kellään ole. Tai niistä ei haluta kertoa tarkemmin, että mikä siellä hoitolaitoksessa on hyvää/huonoa. Voi olla tietysti turhaa kysyä, että mikä on hyvä/huono paikka, jos paikkaa ei voi valita. Mutta sekin olisi hyvä tietää noin yleisesti ottaen, että millaisia hoitopaikat ovat.
        Koska sen voimme vielä valita haemmeko hoitopaikkaa vai jatkaako äiti kotona asumista.

        Kotona olemista jatkaisimme ja olemme hoitokotiin siirtymistä siirtäneet jo pidemmän aikaa vaikka kotihoidosta on oltu sitä mieltä, että omaisemme olisi parempi olla hoitokodissa. Mutta tilanne on nyt se, että emme halua omaisemme paleltuvan ulos! Valitettavasti kotiin ei ole saatu luetettavaa palvelua sen suhteen, että omaisemme ei poistua kotoaan ja jos poistuu, että apua tulisi tarpeeksi nopeasti! Hoitolaitoksistakin kuten aiemmin mainitsin on vanhuksia karkaillut, mutta koen sen turvallisemmaksi vaihtoehdoksi. Mutta ei tästä sen enempää täällä...

        Kiitos vastauksista jokatapauksessa.

        Ja minua olisi siis kiinnostanut miksi olet sitä mieltä, että " omaiset hoitavat kotisairaan hoitajien ja vaikka yksityisten palveluiden kanssa yhdessä omaisen sinne kotio jos rahat vain sallivat."

        Mikä siellä hoitolaitoksessa on niin huonoa? Minkä takia koti on parempi vaikka esim. olisi riski, että vanhus lähtee kotoaan pyjamassa pakkasella ulos ja paleltuu?


      • Lähiomainen

        Palaan vanhaan kysymykseeni.

        "Tämä ei ole mitään kuulopuhetta", "niin vaihtoehtoja ei ole on kuulema". Just...

        Nyt minulla ainakin on oikeaa tietoa ja kokemusta, kun omaiseni on jonkin aikaa ollut hoidossa. Ei meillä ainakaan niin mennyt, että "sinne minne annetaan osoite on mentävä". Tarjotusta paikasta sai kieltäytyä, kuten aiemminkin minulle oli kerrottu. En tiedä onko se nyt "erikoisen hyvä", jos haluaa esim. omaiselleen oman huoneen? Miksi vanhuksella ei saisi olla yksityisyyttä siinä missä nuoremmallakin? Suurin osa onkin yhden hengen huoneita. Ja kaikki ei ole niin sosiaalisia. Vastaukset oli kovin tylyjä "oletko todella lähiomainen" ym.

        Olisihan se mukava, jos hän voisi asua vielä kotona, mutta valitettavasti omaisellani ei ollut enää esim. turvallista olla kotona. Eikä ollut enää paras paikka hänelle. Mielestäni ei ole mieltä väkisin pitää vanhusta kotonaan, jos ei siellä pärjää.


      • vanhempani dementia
        Lähiomainen kirjoitti:

        Palaan vanhaan kysymykseeni.

        "Tämä ei ole mitään kuulopuhetta", "niin vaihtoehtoja ei ole on kuulema". Just...

        Nyt minulla ainakin on oikeaa tietoa ja kokemusta, kun omaiseni on jonkin aikaa ollut hoidossa. Ei meillä ainakaan niin mennyt, että "sinne minne annetaan osoite on mentävä". Tarjotusta paikasta sai kieltäytyä, kuten aiemminkin minulle oli kerrottu. En tiedä onko se nyt "erikoisen hyvä", jos haluaa esim. omaiselleen oman huoneen? Miksi vanhuksella ei saisi olla yksityisyyttä siinä missä nuoremmallakin? Suurin osa onkin yhden hengen huoneita. Ja kaikki ei ole niin sosiaalisia. Vastaukset oli kovin tylyjä "oletko todella lähiomainen" ym.

        Olisihan se mukava, jos hän voisi asua vielä kotona, mutta valitettavasti omaisellani ei ollut enää esim. turvallista olla kotona. Eikä ollut enää paras paikka hänelle. Mielestäni ei ole mieltä väkisin pitää vanhusta kotonaan, jos ei siellä pärjää.

        Tampere aikoo jättää vanhukset koteihinsa omin nokkineen. Jos he pärjäävät kotonaan yksinj? Päivät ovat pitkiä ja yöt ykskseen eivät ole monenkaan mielestä turvallisia. Koteihinsa kuulemma järjestetään virikkeitä, lääkkeiden jakoa ja kai ruokaa toimitetaan kaupasta. Huonommat vanhat, jotka katsotaan etteivät pärjää kotonaan esim. pukeminen, vessakäynnit, syöminen, kaupassakäynnit, lääkkeiden säännöllinen ottaminen voidaan katsoa heidän tarvitsevan laitoshoitoa. Dementikoista nyt puhumattakaan ymmärrettäneen olevan vaaraksi itselleen ja vaivaa muulle ympäristölle.
        Suurimman ajan ilmeisesti ajatellaan vanhojen ihmisten pärjäävän kotona ja hoitavan omat asiat normaalisti kuten aikaisemminkin.
        Kas, tulee varmaan aika yksinäistä useimmille kun ei ole tuttuja joiden kanssa voi seurustella tai käydä vaikkapa kylässä. Yksinään oleminen ja TV:n katsominen tekee henkilön passiiviseksi ja vie nopeammin muistisairaaksi. Psyykkinen ja fyysinen kunto menee alas ja toisilla romahtaa.
        Hoitohenkilökuntaa ei ole niin paljon että heitä riittää olemaan vanhusten kanssa kotona ja hoitavan heitä siellä. Ei ole omaisiakaan jotka voisivat joskus käydä hoitamassa heitä.
        On he jotka pärjäävät yksin ja pitävät huolen kaikesta ja virikkeistään.

        Kaupunki tuskin säästää tällaisen suuren muutoksen toteuttamisesta.
        Tutustukaahan tähän uuteen mullistukseen ja tehkää johtopäätöksiä siitä.
        Asia on jo paperilla painettu kaupungin päätöksestä.
        Jokainen voi ajatella omalla tavallaan.

        Tampereen kaupungilla tuskin rahat riittää jatkuvaan kotihoitoon.


    • Että semmostakin

      No eihän siellä hoitolaitoksessa tarvitse olla huonoa mutta sinun tästä kirjoituksestasi ymmärsin että haluat jonkun erikoisen hyvän palvelumuodon omaisellesi.Minulla on ollut mahdollisuu käydä katsomassa eri hoitolaitoksissa ja sairaaloissa omaisiani.Ja sillä kokemuksella ja mitä olen ihmisiltä kuullu ei kukaan halua muualla olla kuin kotona.Noissa laitoksissakin menevät ja pääsevät sinne ulos jopa pakkasella niin siis vahikossa on kuulema inhimillisiä erehdyksiä ja voivat yöllä pudota vahinkossa sänkystäkin Oletko todellakin lähiomainen?

      • Lähiomainen

        Eikö sitä julkisuudessa ja keskustelupalstoille päivitellä kuinka huonossa jamassa vanhustenhoito (joissakin) laitoksissa on. Vanhukset ei pääse vessaan halutessaan, ovat pissa/kakkavaipoissaan pitkiä aikoja jne. Mutta onko sitten perää vai ei.

        En ole etsimässä omaiselleni (kyllä olen todellakin lähiomainen) mitään luksushoitokotia, jos sellainen kuvan annoin. Tässä vain yritetään punnita kotona asumisen/hoitokotiin siirtymisen välillä ja miettiä parasta ratkaisua. Ja ehkä on vähän hölmöjäkin ajatuksia päässä.

        Anteeksi vain kun kysyin...


      • Lähiomainen
        Lähiomainen kirjoitti:

        Eikö sitä julkisuudessa ja keskustelupalstoille päivitellä kuinka huonossa jamassa vanhustenhoito (joissakin) laitoksissa on. Vanhukset ei pääse vessaan halutessaan, ovat pissa/kakkavaipoissaan pitkiä aikoja jne. Mutta onko sitten perää vai ei.

        En ole etsimässä omaiselleni (kyllä olen todellakin lähiomainen) mitään luksushoitokotia, jos sellainen kuvan annoin. Tässä vain yritetään punnita kotona asumisen/hoitokotiin siirtymisen välillä ja miettiä parasta ratkaisua. Ja ehkä on vähän hölmöjäkin ajatuksia päässä.

        Anteeksi vain kun kysyin...

        Ja minulle kotihoidon taholta taas useat henkilöt sanoneet, että omaiseni olisi paljon parempi olla jossain muualla kuin kotona. Omiseni itse haluaa olla kotonaan vaikka varsinaisesti ei nykyistä kotiaan kodiksi tunne. Omaiset tietysti tuntee paremmin läheisensä, toisaalta emme ole ammattilaisia. Vaikeaa. Mutta en selittele sen enempää.


      • hyvä kai
        Lähiomainen kirjoitti:

        Eikö sitä julkisuudessa ja keskustelupalstoille päivitellä kuinka huonossa jamassa vanhustenhoito (joissakin) laitoksissa on. Vanhukset ei pääse vessaan halutessaan, ovat pissa/kakkavaipoissaan pitkiä aikoja jne. Mutta onko sitten perää vai ei.

        En ole etsimässä omaiselleni (kyllä olen todellakin lähiomainen) mitään luksushoitokotia, jos sellainen kuvan annoin. Tässä vain yritetään punnita kotona asumisen/hoitokotiin siirtymisen välillä ja miettiä parasta ratkaisua. Ja ehkä on vähän hölmöjäkin ajatuksia päässä.

        Anteeksi vain kun kysyin...

        Hoitoon laitokseen vasta sitten kun vanhuksesi ei mitenkään enää pärjää kotona.
        Eli ei osaa syödä tai pääse vessaan.
        Laitokset ovat vain säilytyspaikkoja. Epäinhimillisiä.


      • Anonyymi
        hyvä kai kirjoitti:

        Hoitoon laitokseen vasta sitten kun vanhuksesi ei mitenkään enää pärjää kotona.
        Eli ei osaa syödä tai pääse vessaan.
        Laitokset ovat vain säilytyspaikkoja. Epäinhimillisiä.

        Juuri näin. Laitoksissa ei mitään ihmisarvoa. Laiminlyöntiä kaikessa. Sekä hoitajat kohtelevat erittäin törkeästi. ©Sivusta seurannut©


    • onneksi on ohi meill

      Jos ja kun sitten omaisesi pääsee johonkin hoitolaitokseen niin käytte usein katsomassa ja eri aikoihin päivittäin silloi parhaiten näette mitä omaisellenne kuuluu.Ei ne vaipat ole mikään ongelma ainakaan minun mielestä.Eihän sinne vaippaan voi tulla mitään jos ei syö eikä juo ja saa sen ulostus läähheenkin joka päivä ettei tule tukoksia suolistoon.Ei se kuulema ammattiihmisen mielestä tee kippeetä jos kuivuu.Muistat vain juottaa ja käydä syöttämässä jos suostuu aukasemaan suunsa.

    • JKKLOOP

      VAI NIIN

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe