Tiitisen listan yhteydessä käytävässä keskustelussa keskitytään "DDR:n" eli "Saksan Demokraattisen Tasavallan" salaisen poliisin Stasin toimiin. Kyseessä on suomalaisten Venäjä-trauma; DDR ei ollut missään mielessä itsenäinen toimija ja/tai valtio, vaan Moskovan käsinukke. "Kun et voi lyödä isäntää, lyö renkiä", kuten suomalainen sananlasku se sanoo.
DDR oli, kuten Länsi-Saksan kristillisdemokraatit sen ilmaisivat, "Neuvostoliiton miehittämä Saksan itäosa". Itä-Saksassa oli 300.000 neuvostosotilasta. Sillä ei ollut luonnollista kansaa, ei omaa talousjärjestelmää eivätkä sen johtajat olleet kansan valitsemia. Puhumattakaan kannibalistisesta muurista maan pääkaupungissa ja miinakentistä sen muilla rajoilla.
Vakuuttavin todiste DDR:n epäkelpoisuudesta oli, että se lakkasi olemasta heti, kun ulkoinen pakko sen olemassaololle poistui.
Koetin joskus 1980-luvun alkupuolella saada jonkinlaista käsitystä DDR:n valtionbudjetista. Se osoittautui mahdottomaksi. Joitakin yksittäisiä lukuja oli saatavissa, mutta minkäänlaista kokonaisuutta niistä ei muodostunut; sellaista, josta olisi voinut päätellä maan elintasoa, kehitystä, painopisteitä tms.
DDR oli Neuvostoliiton läntinen sotilastukikohta.
DDR ei ollut valtio
2
67
Vastaukset
- Miten sen ajattelee
DDR oli valtio ainakin siinä mielessä, että se tunnustettiin valtioksi yli poliittisten blokkien. Myös USA tunnusti sen valtioksi.
Maalla oli oma edustuslaitos, hallinto, lainsäädäntö ja omat ulkoiset tunnusmerkit.
Talousjärjestelmää oli ainakin sen verran, että maalla oli merkittävässä väärin omaa teollista tuotantoa, omaa elintarvike- ja kulutustavaratuotantoa. Maa vei myös ulos tuotteitaan. DDR oli varmaan taloudellisesti parhaiten menestyviä SEV-maita.
Tottahan sillä oli budjetti, eri asia on, miten selkeästi se olisi ollut selvitettävissä.
Kaikki itäblokin maat olivat enemmän tai vähemmän Neuvostoliiton talutusnuorassa. DDR:n oleminen "sotilastukikohtana" oli historian painolastia II maailmansodasta ja Saksojen jakamisesta. - näin de on
Periaatteessa DDR olisi voinut olla valtio, DDR:n alue oli vanhaa Preussia, joka oli eli entinen valtio ja itseasiassa taisi olla Saksan vahvin osavaltio, mikäli tätä identtiteettiä haluaa korostaa, DDR:n rajat ei kyllä kulje yksi yhteen Preussin kanssa, pääosa entisestä Preussista on Puolan alueella nykyisin ja pieni osa Venäjän Kaliningradia.
Valtion nimi vain olisi pitänyt muuttaa Preussiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
- 95932
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25877Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat293770- 95748
- 34648
- 109646
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131568
