yksinäisyys syynä rahattomuuteen ?

konkurssi tulossa !!

Kuinka moni joutuu venyttää senttejä, koska ei toista jakamassa arjen kuluja ?
Itse ainakin laskeskelin, että mikäli olisi puoliso edes jakamassa asumiskulut niin jäisi hieman enemmän rahaa itselle. Listaan hieman pakollisia menoja, jotka eivät sisällä vaatteita ja ruokaa edes.

Asuntolainan lyhennys yhtiövastike melkein 720 €
autolaina 294 € ja risat
vesi sähkö/kk about 70 €
mp-laina 142 €
netti puhelinen n. 40€
punttisalikortti 48 €

Siinä hujahtaa jo 1300 € tilistä, eikä vielä ole "ostettu mitään varsinaisesti itselle". Tiedän joku ehdottaa menojen karsimista, mutta mistä. Harrastuksia pitää olla, ettei pää hajoa. Asuntoa ei kannata koskaan vaihtaa pienemmäksi. Kun olis viisas ollut niin olis mennyt naimisiin pari vuotta sitten niin ei olis avokki päässyt karkuun noin vaan.

213

4347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies valittaa kun on vielä omaisuuttakin jäljellä. En tiedä miksi ihmisillä on tapana mussuttaa kun on muka jotain ongelmia. Myy omaisuutesi jos sen ylläpitäminen on niin kallista. Sori vain ei ole tarkoitus loukata mutta jos on työt ja muutenkin näyttää olevan jotain millä mällätä vikaa on enempi korvien välissä kuin lompakon sisälössä.

Ottaisin tilanteesi koska tahansa ilomielin vastaan.

• konkurssi tulossa !!

Juu kiitti näkökannasta. Omasta asunnosta, autosta ja pyörästä luopuminen on, vähän kuin downgradeis itsensä. Eli luopuisi siitä mitä on saavuttanut. Olen kyllä ajatellut jatkaa sinnittelyä. Kyllähän se tietenkin on tosiat tunnustettava, jos palkka vaan ei riitä, niin auto ja mp laitettava loppuvelan lunastukseen, jos muu ei auta. Sitähän ei tiiä milloin tilanteet muuttuu esim. tulee yt:t. Korvien välin pitäisi olla kunnossa, vaikka senhän määrittelee ympäristö eikä yksilö itse. Lompakon sisältö se taas on niin suhteellinen käsite. Muistan lukeneeni, että Suomessa on pariskuntiakin velkaneuvonnassa, vaikka molemmilla on 2000 € netto kk tulot.

• Lissu H.

Olet elänyt yli varojesi . Miksi otit lainaa ja ostit asunnon . Asun vuokralla ja saan paljon vuokratukea . Minäkin asun yksin mutta minulla riittää rahaa joka kuukausi säästöönkin . Osaan käyttää rahaa harkiten . Karsi kaikki turhat menot pois . Elä varojesi mukaan .

• Penni venyyyyyyyyyy
        konkurssi tulossa !! kirjoitti:

Juu kiitti näkökannasta. Omasta asunnosta, autosta ja pyörästä luopuminen on, vähän kuin downgradeis itsensä. Eli luopuisi siitä mitä on saavuttanut. Olen kyllä ajatellut jatkaa sinnittelyä. Kyllähän se tietenkin on tosiat tunnustettava, jos palkka vaan ei riitä, niin auto ja mp laitettava loppuvelan lunastukseen, jos muu ei auta. Sitähän ei tiiä milloin tilanteet muuttuu esim. tulee yt:t. Korvien välin pitäisi olla kunnossa, vaikka senhän määrittelee ympäristö eikä yksilö itse. Lompakon sisältö se taas on niin suhteellinen käsite. Muistan lukeneeni, että Suomessa on pariskuntiakin velkaneuvonnassa, vaikka molemmilla on 2000 € netto kk tulot.

Moottoripyörä myyntiin..jos todella olet tiukalla muka. Ja ei sen autonkaan tarvii uutuuttaan kiiltää. Itse olen 3 alaikäisen lapsen yh ja ei ole vuosiin ollut ketään jakamassa kuluja. Enkä ole sossun pummi. Kertaakaan en ole sieltä mitään hakenut. Mutta järkevästi täytyy elää ja turhan houkutukset ja höpinät unohtaa. Joten älä turhaan narise tilanteestasi, kun itse olet lainat itsellesi hankkinut.

• näinsevaanmenee
        Lissu H. kirjoitti:

Olet elänyt yli varojesi . Miksi otit lainaa ja ostit asunnon . Asun vuokralla ja saan paljon vuokratukea . Minäkin asun yksin mutta minulla riittää rahaa joka kuukausi säästöönkin . Osaan käyttää rahaa harkiten . Karsi kaikki turhat menot pois . Elä varojesi mukaan .

Tukia ja tukia tässä juuri yhteiskunnan vika tukia vaan jaellaaan
        Tuki ja tuki milloin tulee tuki .. Eikö ihminen pysty itseäään elättämäään ilman tukiaisia .. Moni on tänä päivänä valinnut ammttinsa ihan vääärin kun joutuvat tuki luukusta tuki luukulle . Vika enemmänkin korvien välissä

• Emakkomaista tuo
        Penni venyyyyyyyyyy kirjoitti:

Moottoripyörä myyntiin..jos todella olet tiukalla muka. Ja ei sen autonkaan tarvii uutuuttaan kiiltää. Itse olen 3 alaikäisen lapsen yh ja ei ole vuosiin ollut ketään jakamassa kuluja. Enkä ole sossun pummi. Kertaakaan en ole sieltä mitään hakenut. Mutta järkevästi täytyy elää ja turhan houkutukset ja höpinät unohtaa. Joten älä turhaan narise tilanteestasi, kun itse olet lainat itsellesi hankkinut.

Jotkin henkilöt kuten aloittaja elävät tylsää elämää.

Ei sinunlaisten edes saisi saada rahaa käyttää ilman lupaa, olet pilannut elämäsi, miksi olet pilannut elämäsi tuollaiseen?

Selvitä se, niin silloin myös muut vastaukset avautuvat mielenmaisemassasi.

• häh höh ??
        Emakkomaista tuo kirjoitti:

Jotkin henkilöt kuten aloittaja elävät tylsää elämää.

Ei sinunlaisten edes saisi saada rahaa käyttää ilman lupaa, olet pilannut elämäsi, miksi olet pilannut elämäsi tuollaiseen?

Selvitä se, niin silloin myös muut vastaukset avautuvat mielenmaisemassasi.

"Jotkin henkilöt kuten aloittaja elävät tylsää elämää."

Kuinka niin ? Aloittajahan vetelee prätkällä kesäisin teistä ohitse vasenta kaistaa pitkin. Siinä missä te ajatte sillä maailman sodan aikaisella "vaunulla" ja jäätte katsomaan kateellisina pakenevaa pyörää.

Ja mitä rahankäyttöön tulee niin hänhän tekee sitä mitä yhteiskunta vaatii. Kuluttaa ja kuluttaa. Näin tuetaan yhteistä valtiotamme. Ja bensahan maksaa siis kaikin puolin kaverilla kaiken lisäksi yleishyödyllisiä harrastuksia. Respect.

• KKHS

Et ole saavuttanut mitään mitä et ole maksanut. Eli vasta kun moottoripyörä, auto ja asunto on maksettu, voi phua hankkineesi ne. Kuka tahansa saa hankittua velkaa, se ei ole saavutus. Lisäksi moottoripyörän ja auton olisit saavuttanut nopeammin säästämällä, ja asunonnkin kasvattamalla (jolloin korkoa ei kerry rahallisesti niin paljon). Siihen asti että rahat on kasassa voi ajella pappiksella ja rutinoffilla.

Tuloillahan ei oikeasti ole mitään tekemistä sen kanssa miten pärjää. Normi lottovoittaja Suomessa on vuosi voiton jälkeen saman verran veloissa kuin voitti.

• Vai vielä tukiaisia!
        Lissu H. kirjoitti:

Vai vielä säästöön riittää rahaa vaikka asumistukea nostat! Jopas jotakin!! Ite asun yksin vuokralla enkä saa latin latia asumistukea, vaikka jouduin sairauden takia jäämään pois töistä ennenaikaiselle eläkkeelle. Oletko sä Lissu edes työssä? Aika törkeetä elvistellä veronmaksajien tukiaisilla, jos noin on... :-(

• Lissu H
        Vai vielä tukiaisia! kirjoitti:

Vai vielä säästöön riittää rahaa vaikka asumistukea nostat! Jopas jotakin!! Ite asun yksin vuokralla enkä saa latin latia asumistukea, vaikka jouduin sairauden takia jäämään pois töistä ennenaikaiselle eläkkeelle. Oletko sä Lissu edes työssä? Aika törkeetä elvistellä veronmaksajien tukiaisilla, jos noin on... :-(

Olen sairaseläkkeellä.

• kissitäti

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10921920

• ei VOI olla totta
        Lissu H. kirjoitti:

olet elänyt yli varojesi??????
        miksi otit lainaa ja ostit asunnon?????????
        Siis mitä?
        Itse haet tukia vuokralla-asumiseesi ja rahaa jää säästöönkin?Eli me kaikki verorahoilla maksamme sinunkin "säästösi".
        Huh huh..... höyry nousee pääkopasta.

• On joo
        häh höh ?? kirjoitti:

"Jotkin henkilöt kuten aloittaja elävät tylsää elämää."

Kuinka niin ? Aloittajahan vetelee prätkällä kesäisin teistä ohitse vasenta kaistaa pitkin. Siinä missä te ajatte sillä maailman sodan aikaisella "vaunulla" ja jäätte katsomaan kateellisina pakenevaa pyörää.

Ja mitä rahankäyttöön tulee niin hänhän tekee sitä mitä yhteiskunta vaatii. Kuluttaa ja kuluttaa. Näin tuetaan yhteistä valtiotamme. Ja bensahan maksaa siis kaikin puolin kaverilla kaiken lisäksi yleishyödyllisiä harrastuksia. Respect.

Tarkoittikos tuo respect että tylsää?

No onhan se kyllä tylsää mutta miksi tätä samaa asiaa toistaan kokoajan, tylsä mikä tylsä.

Prätkät ja kaikki muut vasemmanpuolen liikenneongelmat ei sitä tylsyyttä poista.

• Oikeasti köyhä

Kuinka niin luopuisi siitä mitä on saavuttanut???

Halloo, ethän sä mitään ole saavuttanut, koska et ole maksanut niitä vielä omaksi.

Pikkusen kannattais miettiä tota omaa asennettaan...

• ai jaa
        Lissu H. kirjoitti:

"Miksi otit lainaa ja ostit asunnon "

vuokralla asuminen on normaalille ihmiselle TYHMIN asumisen muoto. Ostin osakkeen ja maksan 200e vähemmän yhtiövastiketta lainoja verrattuna vuokralla asumiseen. Mitä minulle jää kun päätän muuttaa jonnekin muualle? Asuntoni hinta on noussut 20 000e ja lyhennyksiä on kiitettävästi eli noin 40 000e. Myydessäni asuntoni saan siis 60 000e käteen ja pankki loput. Mitä sinä saat muuttaessasi muualle? 0e ja ne menetetyt vuokrat. Mieti vähän!

• Tuttava xxxx

Käy vanhempiesi luona syömässä ! Niin ne muutkin käy . Tuttava perheen tytär muutti omaan asuntoon niin hän käy syömässä kotona äidin ja isän luona . Lisäksi hän käy jatkuvasti lainaamassa rahaa heiltä . Hänen äiti kertoi sen minulle . Tytär lainasi vasta 1000 euroa heiltä. Äiti voivotteli että milloinkahan saadaan se takaisin . Tytär on jo melkein 40 vuotias ! Kyllä aikuisten lasten pitäs pärjätä omillaan . Mutta kun tämä tyttö on juuri samanlainen kuin aloittaja kirjoittaja täällä . On ostanut auton ja asunnon velaksi . Matkustelee paljon ulkomailla . On kuitenkin hyvä ammatti ja hyvässä virassa . Mutta elää yli varojensa . Asuu yksin .

• Lissu H
        ai jaa kirjoitti:

vuokralla asuminen on normaalille ihmiselle TYHMIN asumisen muoto. Ostin osakkeen ja maksan 200e vähemmän yhtiövastiketta lainoja verrattuna vuokralla asumiseen. Mitä minulle jää kun päätän muuttaa jonnekin muualle? Asuntoni hinta on noussut 20 000e ja lyhennyksiä on kiitettävästi eli noin 40 000e. Myydessäni asuntoni saan siis 60 000e käteen ja pankki loput. Mitä sinä saat muuttaessasi muualle? 0e ja ne menetetyt vuokrat. Mieti vähän!

Kohta minulla on säästössä niin paljon rahaa että ostan oman asunnon . Haluan ostaa sen käteisellä ettei ole velkaa . Katselen jo myytäviä asuntoja .

• Vai vielä...
        Lissu H kirjoitti:

Kohta minulla on säästössä niin paljon rahaa että ostan oman asunnon . Haluan ostaa sen käteisellä ettei ole velkaa . Katselen jo myytäviä asuntoja .

Toivottavasti loppuu se tukiaisten saaminen sitten sinulta, kun omistat asunnon. Ei liene tarkoitus, että muut veronmaksajat kasvattavat maksamillaan veroilla sinun (tai kenenkään muunkaan) omaisuutta.

Taidat olla onnekas sairaseläkeläinen, jos tosiaan rahaa jää säästöön. Mun eläkerahat menee vuokran jälkeen lääkkeisiin, hoitoihin, terkkariin, poleille eikä riitäkään. Tukiaisia ottaisin minäkin erittäin mielelläni vastaan... Viinaan, kaljaan tai tupakkaan ei onneksi mene senttiäkään.

• Rikas mies jos oisin

Eihän hänellä ole omaisuutta kun kaikista on velkaa !

• Lissu H
        Vai vielä... kirjoitti:

Toivottavasti loppuu se tukiaisten saaminen sitten sinulta, kun omistat asunnon. Ei liene tarkoitus, että muut veronmaksajat kasvattavat maksamillaan veroilla sinun (tai kenenkään muunkaan) omaisuutta.

Taidat olla onnekas sairaseläkeläinen, jos tosiaan rahaa jää säästöön. Mun eläkerahat menee vuokran jälkeen lääkkeisiin, hoitoihin, terkkariin, poleille eikä riitäkään. Tukiaisia ottaisin minäkin erittäin mielelläni vastaan... Viinaan, kaljaan tai tupakkaan ei onneksi mene senttiäkään.

Salaisuus on siinä että minulla on pienet kulut . En ole koskaan omistanut autoa tai asuntoa . On minulla kännykkä mutta en käytä sitä. Olen saanut sen lahjana . Tietokone on ja senkin olen saanut lahjaksi . Minulla ei ole koskaan ollut mitään lainaa . Olen elänyt tuloillani kun olin töissä . Silloinkin olin säästäväinen . Asun yksin vuokralla . Ainoat menot vuokra ja sähkölasku sekä ruoka . En ole koskaan käyttänyt alkoholia tai tupakoinut . Harvoin käyn missään . Ainoastaan ruokakaupassa . Päivässä menee ruokaan 5 euroa . En juokse muodin perässä . Vaatteita en juuri osta enään kun ihan sama mitä vaatteita pidän kotona . Ei minua kukaan nää vaikka yöpaita päällä olisin kotona.

• Pankkineiti

"Saavuttanut", miten niin voit sanoa, velkanahan nuo kuulostaa olevan?
        Sä urpo oot vaan tehny liikaa velkaa, kärsi nyt vaan kulutusjuhlistas!
        se on sulle ihan oikein!

• varakas mies
        Tuttava xxxx kirjoitti:

Käy vanhempiesi luona syömässä ! Niin ne muutkin käy . Tuttava perheen tytär muutti omaan asuntoon niin hän käy syömässä kotona äidin ja isän luona . Lisäksi hän käy jatkuvasti lainaamassa rahaa heiltä . Hänen äiti kertoi sen minulle . Tytär lainasi vasta 1000 euroa heiltä. Äiti voivotteli että milloinkahan saadaan se takaisin . Tytär on jo melkein 40 vuotias ! Kyllä aikuisten lasten pitäs pärjätä omillaan . Mutta kun tämä tyttö on juuri samanlainen kuin aloittaja kirjoittaja täällä . On ostanut auton ja asunnon velaksi . Matkustelee paljon ulkomailla . On kuitenkin hyvä ammatti ja hyvässä virassa . Mutta elää yli varojensa . Asuu yksin .

puhut asiaa, näitä ylivarojensa eläviä urpoja löytyy "pilvin pimein", odotankin mielenkiinnolla aikaa, kunhan lainojen korko palautuu oikealle tasolleen,(jonnekkin 10 - 15 prosenttiin)!
        Saas nähdä mitä nää urpot sitten keksii valittaa?

• rahamies
        Lissu H kirjoitti:

Salaisuus on siinä että minulla on pienet kulut . En ole koskaan omistanut autoa tai asuntoa . On minulla kännykkä mutta en käytä sitä. Olen saanut sen lahjana . Tietokone on ja senkin olen saanut lahjaksi . Minulla ei ole koskaan ollut mitään lainaa . Olen elänyt tuloillani kun olin töissä . Silloinkin olin säästäväinen . Asun yksin vuokralla . Ainoat menot vuokra ja sähkölasku sekä ruoka . En ole koskaan käyttänyt alkoholia tai tupakoinut . Harvoin käyn missään . Ainoastaan ruokakaupassa . Päivässä menee ruokaan 5 euroa . En juokse muodin perässä . Vaatteita en juuri osta enään kun ihan sama mitä vaatteita pidän kotona . Ei minua kukaan nää vaikka yöpaita päällä olisin kotona.

"paneeko" sua kukaan nykysi Lissu?
        Mä voisin tulla joskus hesassa käydessäni "polkaseen" suakin, saisit vähäsen rahamiehen jormaa?
        miltäs kuulostaa?

• Lissu vanhapiika
        rahamies kirjoitti:

"paneeko" sua kukaan nykysi Lissu?
        Mä voisin tulla joskus hesassa käydessäni "polkaseen" suakin, saisit vähäsen rahamiehen jormaa?
        miltäs kuulostaa?

Ei minulla ole miestä . En ole koskaan ollut naimisissa . En asu Helsingissä.

• Vuokralainen
        ai jaa kirjoitti:

Vuokra-asunnossa on hyviäkin puolia asua . Vettä saa kuluttaa kuin paljon haluaa . Siis meillä ei ole erikseen vesimaksua . Siksi onkin hanat auki yötä päivää . Sitten jos on meluavia naapureita niin pääsee niistä nopeasti eroon kun etsii uuden vuokra-asunnon . Ei tartte itse kunnostaa asuntoa . Soitto vaan ja miehet tulee laittamaan uudet tapetit tai tekemään muita korjauksia .

• Natti natti....

Mitä tästä opimme kun luemme aloittajan vuodatuksen . Ihminen ei ole tyytyväinen vaikka on kerännyt kaikkea maallista kamaa ympärilleen vaikka kylläkin velaksi . Hän on etsinyt onnea tavaroista mutta velat on ottanut yliotteen elämässä . Sen myötä hänestä on tullut katkera . Monelta on mennyt yöunet velkojen vuoksi . Aloittaja miettii jos hänellä ois toinen henkilö jakamassa velat niin elämä ois helpompaa . Mutta sanon että se vois olla myös huonompaa . Ei koskaan tiedä miten toinen henkilö käyttää rahojaan . Monet pariskunnatkin on velkakierteessä . Kun hoidat omaa talouttasi niin muista että se on kuin YRITYS jota hoidat ja viet eteenpäin . Jos hoidat sitä huonosti niin ajat sen KONKURSSIIN . Näin on .

• Rahamieheksi

Saan minäkin asumistukea, vaikka on sijoituksiakin kymmeniätuhansia euroja.

• C'est la vie!

Ärsyttää nämä tällaiset "veronmaksajien tukiaisilla" työttömiä ja vähävaraisia sättivät tyypit. Jos töihinkin vaan vois pelkästään mennä, ,niin varmaan kaikki työttömät menis. Hakuprosessit on tehty niin monivaiheisiksi ja hankaliksi ja sellaiseksi että vain paras ja kaunein saa työpaikan. Siispä olen alkanut luomaan omaa ja aion saada sen toimimaan. Hauska sitten joskus katsoa niiden jotka ennen ovat mollanneet mua ilmettä kun ei olekaan enää velkaa ja "nythän sillä menee hyvin":

Suomi on ärsyttävä syyllistäjien maa mutta siitä huolimatta ihana ja aion täällä asua. Näytän mollaajille joten pilkatkaa ja naureskelkaa vaan, se antaa vaan lisäpuhtia. Sitten kun te jonain päivänä pilkkaatte on mulla sen verran varaa että jätän teidät pilkkaamaan ja naureskelemaan yksiöihinne ja muutan kauas paikkaan missä ei ole naapurin naapuria niin että sitä päivää odotellessa. Kyllä sitä silloin haukutaan vähän köyhempiä kun itsellä menee hyvin ja on työpaikka, mutta kuulkaas naureskelijat joku kaunis päivä se teidän duunipaikka voi olla entinen duunipaikka varsinkin näinä päivinä. Mutta voi voi! C'est la vie! Teen takuulla aina niin kuin itse haluan. Ja mulle on aivan sama naureskeleeko joku mulle vai ei. Mua säälittää muille naureskelijat.

Keskustelun aloittaja. Säästämisvinkkejä: vie kaikki palautuspullot aina kauppaan ja muista hyvittää summat aina kassalla samalla käynnillä. Älä tilaa turhia lehtiä kuten esim hesari, netissä voi lukea samat uutiset ilmaiseksi. Jos on iso tv, myy se ja osta pienempi ja halvempi. Älä puhu paljoa puhelimessa. Jos halvempi tuote on lähes yhtä hyvä kuin vastaava kalliimpi tuote, osta halvempi.

Älä osta aina kinkkua ja juustoa leivän päälle, sillä se kasvattaa ruokalaskua, pelkät vihannekset leivän päällä ovat myös riittäviä ja terveellisiä. Ei ole pakko ostaa kalleimpia vaatteita. Kavereiden kysyessä hintaa sano, että maksoi reilut 100e vaikka farkut vaikka oikeesti oliskin maksanut 20e jostain Dressmannista. Älä osta joka kerta uutta muovipussia kaupasta, käytä kangaskassia. Käy harvemmin parturissa, itse käyn kolme tai neljä kertaa vuodessa.

Älä osta joka viikko siideri tai olutpakkauksia, ne kasvattavat kauppalaskua turhaan. Lopeta tupakanpoltto. Lainaa kirjat kirjastosta tai osta pokkareina, älä osta uusia kirjoja kovakantisinia:) tai sitten käy divareissa tai huuto.netissä. Tässä muutamia. Plus älä osta autoa jos et välttämättä tarvitse sitä ja vuokrallakin voi asua.

• konkurssiveks!

Myy asunto. Muuta jonnekin missä on halpoja vuokrakämppiä. Myy auto ja mp. Osta kotiisi parit käsipainot ja treenivehkeet. Talous pelastettu.

• rahamies

Niin kuoma, unohdit sanoo vielä että ala "harrastaan tumppujumppaa", niin ei mee pennoset urpoilta naisiin!

• Mikko-sika
        rahamies kirjoitti:

Niin kuoma, unohdit sanoo vielä että ala "harrastaan tumppujumppaa", niin ei mee pennoset urpoilta naisiin!

Ja just yritit tuota Lissua . Luuletko että ilmaseksi irtoaa?

• suhteellista

"mikäli olisi puoliso edes jakamassa asumiskulut "

=) Olipa romanttista...

Ja eiköhän tuo moottoripyörä vakuutusmaksuineen ole itselle ostettua kun autokin näyttää olevan. Paljonko jää tilistä, eli minkä tasoista "rahattomuus" on?

• Jos jotain kiinnostaa niin voisin oman erittäin perseestä olevan vuosia kestäneen tilanteeni tähän kirjoittaa. En halua sillä mitään huomiota osakseni, mutta ehkä se kannustaisi jollain kierolla tavalla ihmisiä uskomaan ettei pienet ongelmat ole oikeasti mitään.

Ihan sama jos joku minut kirjoitukseni perusteella tunnistaa, mutta ehkäpä minun pahastani olisi jollekin piristävää ja hyvää. Mikäli tulee 10 kpl plussaa tähän textiin niin kerron avoimesti asiani, itkettää se eli ei. Minä en tämän chaissen jälkeen oikeen enään jaksa itkeä ja juurikaan mitään ei ole enään tehtävissä.

Sinulle aloittaja, tiedän mitä mopoilu on, voin siitäkin muutaman sanan sanoa ja se on parasta mitä vaatteet päällä voi yleensäkin tehdä.

• juuh juuh voih voih

Itse olet elämsi sotkenut Vika enemänkin korvien välissä sinulla

• ==+?
        juuh juuh voih voih kirjoitti:

Itse olet elämsi sotkenut Vika enemänkin korvien välissä sinulla

Korvien välissä tuntuu olevan vikaa vähän joka toisella.

• *'*

Miksi auto ja moottoripyörä, kun molemmat on velaksi? Auto voi olla perusteltu mm. työmatkojen vuoksi, mutta kesäajoneuvosi on luxusta. Lainan päällehän tulee vielä ainakin bensat ja vakuutus, kallis harrastus.

Omistusasunto kannattaa olla, vuokraan menisi kuitenkin saman verran. Kaksi kyllä asuisi siinä missä yksikin, ja sähköäkin kuluu varmaan saman verran. Pidemmän päälle omitusasunto on se, mistä ei kannata luopua paitsi hyvällä myyntivoitolla.

Yksineläjä pystyy pihtaamaan vain ruuasta ja huvitusista. Saa syödä viikon vaikka porkkanoita ja pysyä tiiviisti kotona eikä ole kumppani vaatimassa parempaa.

Jos olisit mennyt naimisiin ja tullut ero, kalliiksi sekin olisi voinut tulla omaisuuden osituksen vuoksi.

• 20+11

No mä poltin itteni loppuun töissä paljolti yksinäisyyden ja vapaa-ajan tyhjyyden takia. Ja lopetin työnteon väliaikaisesti kokonaan. Uuden työpaikan löytäminen on helpommin sanottu kuin tehty tällä hetkellä. Etenkin kun kaikki tuntuu turhalta yksinäisen näkökulmasta.

Että kai mä suunnilleen kuulun tähän kategoriaan. Lainoja ei sentään onneksi ole, mutta ei tulojakaan.

• kuusen alle

Kuka on vielä nykypäivänä niin idiootti että ottaa lainaa?? Ja vielä oikein autolainaa... Hohhoijaa! Myy kämppäsi ja pirssisi ja muuta vuokralle kaupungin vuokra-asuntoon. Sopii toivoakin ettei kukaan nainen vahingossa haksahda tuollaiseen urpoon joka hoitaa taloutensa noin huonosti. Mut se on tuo yli varojen eläminen muotia nykyään... Otahan vielä parit pikavipit.

• Idiootti olet

"kuusen alle" nimimerkillä taitaa olla itellä kokemusta autottomuudesta ja asumisesta kaupungin vuokra-asunnostan, jonka kela maksaa. Aloittajahan on hoitanut raha-asiansa moitteettomasta, kun on laina-kelpoinen.

• kuusen alle
        Idiootti olet kirjoitti:

"kuusen alle" nimimerkillä taitaa olla itellä kokemusta autottomuudesta ja asumisesta kaupungin vuokra-asunnostan, jonka kela maksaa. Aloittajahan on hoitanut raha-asiansa moitteettomasta, kun on laina-kelpoinen.

Kaikki idiootin arvaukset meni pieleen. Et taida pösilö tietää että lainaa saa vaikka työttömänä. Muuan tuttu oli saanut asuntolainan vaikkei ollut töissä lainanottohetkellä. Jos se kerran "moitteettomasti" on raha-asiansa hoitanut niin miksi kuvittelet sen täällä kitisevän? Pässi. Leikihän niillä legoilla vaan äläkä puutu aikuisten asioihin.

• kuusen alle

Ah, keyboard warrior :D Kuinka peloittavaa! Nettiuhoamista parempaan sinusta ei olekaan.

• kuusen alle kirjoitti:

Ah, keyboard warrior :D Kuinka peloittavaa! Nettiuhoamista parempaan sinusta ei olekaan.

Kiitos, ei rehellisesti olekaan, itseasiassa toivoisin että joku tulis ja deletoisi minut. Tätä paskaa on saanut jo kestää niin paljon ,että en toivoisi edes sinulle tätä, et sitä näitä vuosia olisi koskaan kestäny. Ne parhaat vuodet mitä minulla oli, oli hyviä ja sanotaanko sen verran pehmeästi että olisin pyyhkiny parhaimpieni vuosieni hounoimpina hetkinä sinulla katuja mennen tullen.

Ole kiltti ja jos pystyt niin aja vaikka yli.

• haukkuva koira ei...
        toivotontapausx kirjoitti:

Kiitos, ei rehellisesti olekaan, itseasiassa toivoisin että joku tulis ja deletoisi minut. Tätä paskaa on saanut jo kestää niin paljon ,että en toivoisi edes sinulle tätä, et sitä näitä vuosia olisi koskaan kestäny. Ne parhaat vuodet mitä minulla oli, oli hyviä ja sanotaanko sen verran pehmeästi että olisin pyyhkiny parhaimpieni vuosieni hounoimpina hetkinä sinulla katuja mennen tullen.

Ole kiltti ja jos pystyt niin aja vaikka yli.

Henkilön, joka todella kykenee puolustamaan itseään, ei tarvitse pitää siitä meteliä (varsinkaan netissä kasvottomana). Tuollainen anonyyminä uhittelu on säälittävintä ikinä ja pelkästään velliperseiden harrastus. Se kertoo siitä, ettei sinusta ole mihinkään eikä ole koskaan ollutkaan. Netissä on helppo leikkiä olevansa sellainen, jollainen olisi halunnut olla. Ne suurimmat uhoajat (esim. sinä) ovat niitä jotka pitävät kovaa ääntä, mutta tosipaikan tullen juoksevat kalsarit ruskeana karkuun tai pillittävät jo ensimmäisestä lyönnistä.

• .....

Missä sanotaan et aloittaja on mies...

• persaukiset kyykkyyn

Tänä päivänähän lainanotto just kannattaa ku inflaatio syö lainaa pois.Ja toisaalta esim kesämökin saa nykyisessä taloustilanteessa halvalla...Ja lähes uuden auton...

• ??
        haukkuva koira ei... kirjoitti:

Henkilön, joka todella kykenee puolustamaan itseään, ei tarvitse pitää siitä meteliä (varsinkaan netissä kasvottomana). Tuollainen anonyyminä uhittelu on säälittävintä ikinä ja pelkästään velliperseiden harrastus. Se kertoo siitä, ettei sinusta ole mihinkään eikä ole koskaan ollutkaan. Netissä on helppo leikkiä olevansa sellainen, jollainen olisi halunnut olla. Ne suurimmat uhoajat (esim. sinä) ovat niitä jotka pitävät kovaa ääntä, mutta tosipaikan tullen juoksevat kalsarit ruskeana karkuun tai pillittävät jo ensimmäisestä lyönnistä.

"haukkuva koira ei...",,,, ei tuon mörkömiehen kuvasta ja nikistä saa niistäkään kasvojen kuvaa silmäkuoppaan vaikka yrittäisi.

• Meitä on paljon, harmi vain että olemme niitä joita ei yhteiskunta huomioi, en osoita sormella mutta monella ei alkuperäiskansalaisella on asiat päin peetä. Tehäänkös porukalla niin ,että jaetaan tulot ja menot kaikkien kesken?

• tule vaan vetäsemään

Oho vielä väkivaltainenkin. Taidat olla mielenterveyspotilas.

• konkurssi tulossa!!

"Toivotontapausx" Toi kuka tossa jotain huuteli mielenterveyspotilaista niin en ollut minä-aloittaja. Nyt on ruvennut jo kaduttamaan, että laitoin tänne ihan vaan ajatustasolla tälläisen aloituksen, kun näköjään kaikki ei osaa taaskaan keskustella itse asiasta vaan rupeevat heti haukkumaan muita. Tosin sama vika taitaa olla melkein kaikissa aloituksissa.

• konkurssi tulossa!! kirjoitti:

"Toivotontapausx" Toi kuka tossa jotain huuteli mielenterveyspotilaista niin en ollut minä-aloittaja. Nyt on ruvennut jo kaduttamaan, että laitoin tänne ihan vaan ajatustasolla tälläisen aloituksen, kun näköjään kaikki ei osaa taaskaan keskustella itse asiasta vaan rupeevat heti haukkumaan muita. Tosin sama vika taitaa olla melkein kaikissa aloituksissa.

Juu ei hätiä mitiä, ja huomaan että olet eri henkilö. Tarkoitus on keskustelle ja lieventää tätä kautta sitä ahdistusta mitä meistä jokainen joskus kokee. Tuo vittuilu ei nyt auta kenenkään asiaan yhtään mitään. Itse olen niin syvällä suossa ja kusessa että ei mitään rajaa, mutta jos voin jotain auttaa puhumalla niin se on vähintä mitä voin tehdä.

Omalle tapaukselle en usko että on mitään tehtävissä, mulla se konkurssi on jo ja enään on vain hetkiä milloin kaikki muu mitä on jäljellä lakkaa olemasta. Kuvittelin itsekin että puhuminen auttaa ja että kirjoittamalla asiat saa selkeyttä, mutta näin ei aina ole. Se että ajattelee liiankin järkevästä , jos näin voi sanoa on joskus huono asia. On paljon helpompi nauraa taustalla jos muutenkin elämässä on tottunut menemään muiden perässä " ottamatta koskaan mitään riskiä mistään " kuin että yrittää saada jotain aikaan ja samalla ehkä tyhmyyttäkin riskeeraa omaansa. Mut minkäs luonteelleen voi. Jälkiviisaana vois sanoa että jos polttaisin joka päivä 50€ setelin lopun elämäni aikana, olisi sekin raha ollut itsensä käytettävissä ja itse olisi voinut sen palamiseen vaikuttaa.. Mutta paasaaminen on paasaamista ja sekään ei ketään auta. Joten jos jollakin on oikeasti kirjoiteltavaa niin meitsi päivystää niin kauan kun pää kestää ja joo vejän kännit niin ei tarvi selkeesti paskaa kestää.

ps. jolla se valta on poistaa viestejä niin antaa palaa..

• pari sanaa...

On tämä helkkari vie palsta. Väkivallalla uhkailevia avohoidokkeja hyssytellään mutta jos joku antaa kritiikkiä ja kehottaa hankkiutumaan suurimmista rahasyöpöistä (lainat) eroon, alkaa hirveä itku ja pillitys. Itse sinä olet lainasi ottanut etkä voi siitä syyttää ketään muuta kuin itseäsi! Lainan ottaminen ON idioottimaista tuossa tilanteessa ja nähdäänhän tuossakin mihin se johti.

Asuntolainan nyt vielä ehkä ymmärtää jos tulot on kohdallaan. Loppupeleissä sekin on kuitenkin silkkaa tyhmyyttä jolla maksat asunnostasi tuplahinnan ja pankki vain rikastuu. Autolaina on jo poikkeuksellista typeryyttä. Ja vielä moottoripyörälaina kaiken päälle... Hiljaiseksi vetää! Ei helvetti! Onko tuossa hirmuisesti vaihtoehtoja, häh?? Hankkiudut moposta ja autosta eroon ja ostat jonkun halvan käyttöauton jonka maksat kerralla. Sitten asunto myyntiin ja muutat vuokralle jonnekin.

"Asuntoa ei kannata koskaan vaihtaa pienemmäksi."

• Vai avokkeja, asioista voi puhua oikeilla termeillä. Itse olen ollut rikas ja menettänyt kaiken, tiedän mitä on kun omistaa ja tiedän mitä on kun ei ole muuta kuin velekaa. Kuten aikaisemmin sanoin niin kaikki ei voi vaikuttaa siihen miten talus menee ja syntyykö kultalusikka suussa vai ei. Jos sulla on rahaa ja mahollista ostaa asunto / elää ilman että otat velkaa , olet erittäin hyvässä asemassa. Tämän takia en usko että tilanteesi on niin palon parempi kuin monen meistä, koska jos sulla oikeasti on asiat hyvin niin miksi tulet meille muille vittuilemaan??

Monella kun on asiat huonosti. Sekin että kaveri haluaa nuorena kokea ne asiat mitkä on halunnut, hommaamalla mopoja ja autoja on mielestäni ok. Olen myös omistanut useita autoja ja mopojakin on ollut ja en kadu näitä pätkääkään. Sisällöltään elämä oli näinä aikoina erittäin loistavaa.

Pari sanaa minultakin....

Pysy poissa.

• 7+17

Niinpä. Yksi tuolla toisessa ketjussa muuten kyseli miksi tämä yksinäisyyspalsta on mielenterveysosastolla. Kun tämän nimim. "toivontontapausx" horinoita katsoo, syy on hyvin ilmeinen.

• 7+17 kirjoitti:

Niinpä. Yksi tuolla toisessa ketjussa muuten kyseli miksi tämä yksinäisyyspalsta on mielenterveysosastolla. Kun tämän nimim. "toivontontapausx" horinoita katsoo, syy on hyvin ilmeinen.

Kiitos, uskoakseni voisin sanoa että järkeni juoksu on vilkkaampaa mitä sinun, sekä myös kokemani asiat elämässä ovat laajempia mitä sinun tulee toivottavasti koskaan olemaan. Jos et nimimerkilläkään uskalla kirjoittaa niin älä viitsi. Horinoita tai ei , mutta elmämäni on todellista ja helvettiä, mitä siihen voi keskenkasvuinen ihminen sanoa , joka ei ole kokemut minkäänlaisia menetyksiä elämässään?

Kerroppas minulle miten huonosti sinun elämäsi on?

nimim, horinoita hullujen seurasta.

• gjhfdhdsfgdgh
        toivotontapausx kirjoitti:

Kiitos, uskoakseni voisin sanoa että järkeni juoksu on vilkkaampaa mitä sinun, sekä myös kokemani asiat elämässä ovat laajempia mitä sinun tulee toivottavasti koskaan olemaan. Jos et nimimerkilläkään uskalla kirjoittaa niin älä viitsi. Horinoita tai ei , mutta elmämäni on todellista ja helvettiä, mitä siihen voi keskenkasvuinen ihminen sanoa , joka ei ole kokemut minkäänlaisia menetyksiä elämässään?

Kerroppas minulle miten huonosti sinun elämäsi on?

nimim, horinoita hullujen seurasta.

Nooh te avohoidokit nyt uskottekin siihen mihin haluatte uskoa. Hoidokki itse kaikkitietävä ja kaikki muut hulluja, ja sitä rataa... Nimimerkillä kirjoittelu ei sinusta mitään messiasta tee. Mistä sinäkin pösilö kuvittelet tietäväsi minkä ikäisiä me muut olemme ja mitä menetyksiä olemme kokeneet.

• peace
        gjhfdhdsfgdgh kirjoitti:

Nooh te avohoidokit nyt uskottekin siihen mihin haluatte uskoa. Hoidokki itse kaikkitietävä ja kaikki muut hulluja, ja sitä rataa... Nimimerkillä kirjoittelu ei sinusta mitään messiasta tee. Mistä sinäkin pösilö kuvittelet tietäväsi minkä ikäisiä me muut olemme ja mitä menetyksiä olemme kokeneet.

Kandeiskohan ny lopettaa kaikkien tuo pään aukominen!!!!!!!

• toivotoj

Sori, en päässy enään omalla nimellä sisälle. Ex kerto et us mies on jani vastaa mulle. Pahoittelen mutta tämä on viimeinen viestini tänne . Rakastan elämää, se vaan ei rakasta mua.

Toivon.. ja anteeksi tarja , en vainnjaksajut

• jenny

No, elä ny......

• jenny
        jenny kirjoitti:

No, elä ny......

Ilmottele itestäs, tiiät kyllä minne ja kenelle!!!

• jenny
        jenny kirjoitti:

Ilmottele itestäs, tiiät kyllä minne ja kenelle!!!

Jaahas, mitäköhän vitun miinustamista täs ny sit jonku mielestä oli??!!!! Jos henkilö on lukenut viestini, nii tietää kyl mitä tarkoitan. Turha teidän on siitä välittää mitä sanon. Tuijotelkaa vaan omaa napaanne....

• hdjskfjsdfsd

Uusimmassa (9/2012) Image-lehdessä on juttu "Sinkut, liittykää yhteen!", jossa nostetaan esiin, että "Suomessa on yli miljoona yhden hengen taloutta. Politiikassa ja viihteessä sinkut otetaan silti kevyesti". (Sinkuilla tárkoitetaan tässä ilmeisesti yksinasuvia.) Jutussa mainitaa myös sosiaalipsykologi DePaulon lanseerama termi singlismi, joka meinaa yksinasuvien stereotypiointia ja syrjintää.

Itseäni kummastuttaa eniten se olettamus, että yksin asuminen ja eläminen on olotila, josta pitäisi pyrkiä pois. Se on ikäänkuin välivaihe, ei-oikeaa-elämää. Kuitenkin olen lähestulkoon varma, että esim. tulen elämään loppuelämäni yksin ja yksinäisenäkin. Miksi politiikassa ei ajeta sinkkujen asioita? Onko se jotain niin kamalaa, ettei kukaan halua profiloitua heidän "puolustajakseen"?

• pilipalikka

Sinkut ovat kansakunnan syöpä, ne eivät edes hanki lapsikatrasta, joista tulee tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia. Perheistä on yksinkertaisesti enemmän hyötyä yhteiskunnalle.

PS: olet naiivi, jos luulet kaikkien ihmisten olevan samanarvoisia, varsinkaan maailmassa, jossa tehokkuus on tärkeintä ja kaikelle voi laskea rahallisen arvon.

• jfhdasösfkdsgfj
        pilipalikka kirjoitti:

Sinkut ovat kansakunnan syöpä, ne eivät edes hanki lapsikatrasta, joista tulee tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia. Perheistä on yksinkertaisesti enemmän hyötyä yhteiskunnalle.

PS: olet naiivi, jos luulet kaikkien ihmisten olevan samanarvoisia, varsinkaan maailmassa, jossa tehokkuus on tärkeintä ja kaikelle voi laskea rahallisen arvon.

Ymmärrän toki, että perheellisyyteen kannustetaan, koska lapsista yms tulee joskus olemaan yhteiskunnalle hyötyä. Mutta eikö tyytyväinen ja pärjäävä yksinäinen pariutuisikin paremmin kuin konkurssin tehnyt, siltojen alle joutunut sinkku?

Lapsia on myös sinkuilla. Ja toivottavasti enenivissä määrin! Esim kahden sulassa sovussa olevan sinkun lapsella on todennäköisesti mukavammat oltavat ja kasvuolosuhteet kuin toisiaan joskus palavasti rakastaneilla, jatkuvia huoltajuuskiistoja käyvillä "oikeilla kunnon vanhemmilla".

P.S. Olen valmis yrittämään saamaan lapsen toisen sinkun kanssa ilman mitään muita parisuhdevirityksiä... Toki voin kämppiksenä elää lapsen isukin kanssa :).

• mijes
        jfhdasösfkdsgfj kirjoitti:

Ymmärrän toki, että perheellisyyteen kannustetaan, koska lapsista yms tulee joskus olemaan yhteiskunnalle hyötyä. Mutta eikö tyytyväinen ja pärjäävä yksinäinen pariutuisikin paremmin kuin konkurssin tehnyt, siltojen alle joutunut sinkku?

Lapsia on myös sinkuilla. Ja toivottavasti enenivissä määrin! Esim kahden sulassa sovussa olevan sinkun lapsella on todennäköisesti mukavammat oltavat ja kasvuolosuhteet kuin toisiaan joskus palavasti rakastaneilla, jatkuvia huoltajuuskiistoja käyvillä "oikeilla kunnon vanhemmilla".

P.S. Olen valmis yrittämään saamaan lapsen toisen sinkun kanssa ilman mitään muita parisuhdevirityksiä... Toki voin kämppiksenä elää lapsen isukin kanssa :).

Ilmottaudun isäksi ja kämppiskin olis lottovoitto ja pelastus.

• kevyttäaamuhuumoria
    • sg565

Siitä olen samaa mieltä, että yksin asuminen käy kalliimmaksi kuin esim. puolison kanssa asuminen. Toisaalta joku voisi argumentoida, että yksin asuvalla on myös enemmän tilaa käytössään.

Muuten yksinäisyys kyllä säästää rahaa. En ainakaan käy kovin usein missään "ulkona", koska minulla ei ole kavereita. Toisin sanoen rahaa ei mene esim. ravintoloihin tai baareihin. En myöskään matkustele, koska minulla ei ole matkakaveria.

• No perustehan se tuokin olisi parisuhteelle, että olisi toinen maksamassa laskuja... Mistä muuten päättelet, että mahdollinen kumppani haluaisi muuttaa yhteen kanssasi tai ylipäänsä haluaisi asua omistusasunnossa?

Ja olettaisitko hänen tosiaan maksavan myös moottoripyörääsi, kännylaskuasi ja punttisalikorttiasi? Ota huomioon, ettei hän ehkä tarvitsisi edes autoasi eikä siis haluaisi osallistua sen kustannuksiin.

Olet tehnyt omat valintasi, sinä niistä myös maksat.

• 2+14

Kyllähän se niin on, että aloittaja on ITSE ottanut kaiken maailman asunto-, auto-, ja moottoripyörälainat. Tyhmyydestä sakotetaan ja tuossakin tapauksessa syyttävän sormen voi osoittaa vain ja ainoastaan itseensä. Tuo muuan nuoleskelija ja märisijä tuntuu arvostavan puolusteluista päätellen tyhmyyttä (ilmeisesti näkee aloittajassa itsensä) mutta täältä ei heru sympatioita. Odottamattoman katastrofin aiheuttaman taloudellisen ahdingon ymmärtää mutta tyhmyyttä ei. Ainoaa oikeaa ratkaisua tuolla jo näemmä ehdoteltiinkin muutamaan otteeseen. Lainat ja omaisuus veks.

• Mitä helve??
        2+14 kirjoitti:

Kyllähän se niin on, että aloittaja on ITSE ottanut kaiken maailman asunto-, auto-, ja moottoripyörälainat. Tyhmyydestä sakotetaan ja tuossakin tapauksessa syyttävän sormen voi osoittaa vain ja ainoastaan itseensä. Tuo muuan nuoleskelija ja märisijä tuntuu arvostavan puolusteluista päätellen tyhmyyttä (ilmeisesti näkee aloittajassa itsensä) mutta täältä ei heru sympatioita. Odottamattoman katastrofin aiheuttaman taloudellisen ahdingon ymmärtää mutta tyhmyyttä ei. Ainoaa oikeaa ratkaisua tuolla jo näemmä ehdoteltiinkin muutamaan otteeseen. Lainat ja omaisuus veks.

Siis miten on mahdollista, että kaikki ehdottaa omaisuudesta luopumista ? Oletteko itse niin hyvissä hankkeissa, että pystytte säästämään muun elämän sivussa rahat pakollisiin hankintoihin. Ja "simasuu", veikkaan että mikäli mahdollinen uusi kumppani meinaa suhteen vakiinnuttua asua aloittajan asunnossa niin ymmärtää varmasti maksaa oman osansa, vai saako sitä jossain ilmaiseksi asua ? Ja mikäli meinaa panna komeaa kumppania niin kannattas osallistua siihen punttisalikorttiinkin heh heh. Eikä aloittaja edes pyytänyt maksajaa. Luetun ymmärrystä vähän, vaan hän ikään kuin toivoi/tai totesi että kumpa olisi edes joku jonka kanssa puolittaa asumiskulut. Ei paljoa pyytänyt. Saa kaikki kokeilla mihinkä yhden ihmisen rahat riittää, jos meinaa jotain hankkiakin. Vai eikö yksinäisillä saa olla edes omaisuutta, että sekin on vain perheiden yksinoikeus. Anteeksi luulin, että kaikki ihmiset ovat tasavertaisia.

T: Toinen pankin ja rahoituslaitosten orja

• ofpfoapjio
        Mitä helve?? kirjoitti:

Siis miten on mahdollista, että kaikki ehdottaa omaisuudesta luopumista ? Oletteko itse niin hyvissä hankkeissa, että pystytte säästämään muun elämän sivussa rahat pakollisiin hankintoihin. Ja "simasuu", veikkaan että mikäli mahdollinen uusi kumppani meinaa suhteen vakiinnuttua asua aloittajan asunnossa niin ymmärtää varmasti maksaa oman osansa, vai saako sitä jossain ilmaiseksi asua ? Ja mikäli meinaa panna komeaa kumppania niin kannattas osallistua siihen punttisalikorttiinkin heh heh. Eikä aloittaja edes pyytänyt maksajaa. Luetun ymmärrystä vähän, vaan hän ikään kuin toivoi/tai totesi että kumpa olisi edes joku jonka kanssa puolittaa asumiskulut. Ei paljoa pyytänyt. Saa kaikki kokeilla mihinkä yhden ihmisen rahat riittää, jos meinaa jotain hankkiakin. Vai eikö yksinäisillä saa olla edes omaisuutta, että sekin on vain perheiden yksinoikeus. Anteeksi luulin, että kaikki ihmiset ovat tasavertaisia.

Mitä takoitat "pakollisilla hankinnoilla"? Omistusasunto, auto ja moottoripyörä eivät ole pakollisia hankintoja... no, auto ehkä joissain tapauksissa, mutta muuten ei. Muutamalla tonnilla saa hommattua auton, se verran saa säästämällä kokoon pienemmästäkin palkasta.

• Mitä helve?? kirjoitti:

Kysyinkin että miksi aloittaja olettaa, että joku haluaisi asua nimenomaan hänen asunnossaan tai ylipäänsä omistusasunnossa.

Ja tiedän kyllä varsin hyvin mihin yhden ihmisen rahat riittävät, siitä on 20 vuoden kokemus.

• orjanpiiskuri123
        Mitä helve?? kirjoitti:

Ei hyvää päivää... Kuka sanoi ettei ihmisellä saisi olla omaisuutta? Kuka viittasi yksinäisyyteen? Luetunymmärtäminen ei liene vahvimpia puoliasi. Kyllä ihmisellä omaisuutta saa olla jos kykenee sen maksamaan ilman ongelmia. Aloittajan kohdalla asia ei näin ole. Omaisuuden hankkiminen on kuitenkin suhteutettava omaan maksukykyyn ja otettava laskelmissa huomioon myös mahdolliset ikävät yllätykset.

Aloittajan kannattaa "asuinkumppania" etsiessään olla sitten suoraselkäinen ja ilmoittaa heti, että tahtoo toisen asukin vain kuluja puolittamaan. Ettei tule muille harmia ja väärinkäsityksiä.

No kerrohan sinä, "pankin ja rahoituslaitosten orja" ratkaisu aloittajan ongelmaan, kun kerran kuvittelet paremmin tietäväsi. Odotan innolla.

PS: Ironista että toinen aloittajan kaltainen lainaorja mölyää omaisuuden pitämisen puolesta... Et ole näköjään sinäkään mitään edesottamuksistasi oppinut.

• orjanpiiskuri123
        ofpfoapjio kirjoitti:

Mitä takoitat "pakollisilla hankinnoilla"? Omistusasunto, auto ja moottoripyörä eivät ole pakollisia hankintoja... no, auto ehkä joissain tapauksissa, mutta muuten ei. Muutamalla tonnilla saa hommattua auton, se verran saa säästämällä kokoon pienemmästäkin palkasta.

Nimenomaan. Juuri tuollainen asenne(vamma) ajaa monet muutkin velkavankeuteen. "Tulot on pienet mutta mopoja ja autoja on pakko saada koska mopoja ja autoja on pakko saada" -.-

• Ihmettelen vain.
        simasuuneiti kirjoitti:

Kysyinkin että miksi aloittaja olettaa, että joku haluaisi asua nimenomaan hänen asunnossaan tai ylipäänsä omistusasunnossa.

Ja tiedän kyllä varsin hyvin mihin yhden ihmisen rahat riittävät, siitä on 20 vuoden kokemus.

Olisin kysynyt, miksi näytät olevan vastaan omistusasuntoa ?

Totta, jos rahat ovat oikein sijoitettuna, on vuokra-asuminen halvempaa.

Jos rahoja ei oikeasti tuottavasti sijoita on omistusasuminen paljon halvempaa pitkässä juoksussa.

• Pientä tarkkuutta
        simasuuneiti kirjoitti:

Tänne vaan kaikki onnistuu,turha väittää

• Katsojan silmissä
        simasuuneiti kirjoitti:

Mitä kuva esittää ? 5 pisteen vihje, Täydellinen

• koettu on
        orjanpiiskuri123 kirjoitti:

Nimenomaan. Juuri tuollainen asenne(vamma) ajaa monet muutkin velkavankeuteen. "Tulot on pienet mutta mopoja ja autoja on pakko saada koska mopoja ja autoja on pakko saada" -.-

Eihän ne osamaksutkaan loputtomiin riitä, vaan ainakin joku niistä loppuu kohtuuajan kuluttua. Onko mahdollista sinnitellä se aika noiden kanssa.
        Täällä vaan keskitytään toisten morkkaamiseen, mutta ei suvaita mitään ajatusta sille, miten aloittajan ongelma voitaisiin ratkaista.
        Näen ainakin muutamia reaalisia vaihtoehtoja sille miten asia voitaisiin hoitaa.
        1. Ota pankista asuntolainallesi vapaavuosi ja maksa v ain korkoja, niin saat taloutesi kuntoon.
        2. Luovu pyörästä ja tee siitä tilitys, jos sulle jotain jäisi.
        3. Vaihda auto halvempaan ja hyödynnä erotus.
        4. Kanita pyörä jollekin rikkaammalle kaverille jostain summasta.
        Nämä ovat vain tilapäisiä keinoja joilla ehkä vuoden pärjää.
        Jos kulkuneuvoista on vielä useita vuosia maksamatta , niin järkevä luopuu niistä ja hankkii vain jonkun vanhan pikku ritsan autokseen.
        Asioita pitää hoitaa vaan sinnikkäästi, niin ei menetä kaikkea.

• rahamies
        Mitä helve?? kirjoitti:

"Köyhät kyykkyyn ", vaan, sehän tekee vaan hyvää näille "yhteiskunnan eläteille ja syöpäläisille"!

• Lauantai pohdiskelua

Teoriassa, jos vaikkapa neljä sinkkua saa mahdutettua suuret egonsa saman katon
      alle joten kuten, kaikilla tulotaso n.1850kk netto, tekee yhteensä 7400kk.
      Jos vielä pystyvät järkeistämään autot ja muut, tarviiko kaikki oman auton vai riittääkö 2 autoa, tarviiko niidenkään välttämättä olla uusimpia kalleimpia. Siinä jää
      kummasti pakollisten menojen jälkeen rahhoo ylikin aika lailla.
      Käytännössä tuo ei vaan onnistu.
      Pienemmälläkin tulotasolla, lisää vaan henkilömäärää, 6 henkeä x1250kk,
      kuukausittainen nettotulotaso lähes sama. Mutta kun käytännössä ne asiat ei vaan
      mene noin. Kun se ei vaan käy, se ei käy, se ei kertakaikkiaan vaan nyt käy.

• Toivottvasti ei noin

Ei tuollainen kommuuniasuminen sovi suomalaiseen luonteeseen ainakaan vielä. Ehkä parin nälkävuoden jälkeen täällä asuukin ihmiset samaan tapaan kuin venäläiset työmiehet, 16 tyyppiä 30 neliön kämpässä vuokralla..

• Ekologinen nostalgia
        Toivottvasti ei noin kirjoitti:

Ei tuollainen kommuuniasuminen sovi suomalaiseen luonteeseen ainakaan vielä. Ehkä parin nälkävuoden jälkeen täällä asuukin ihmiset samaan tapaan kuin venäläiset työmiehet, 16 tyyppiä 30 neliön kämpässä vuokralla..

Opiskeluaikoina asuin itsekin "tuntemattomien" ihmisten kanssa samassa asunnossa ja hauskaakin oli, ainakin jälkeenpäin muistellen, (parhaimmillaan 3h keittiössä asui 6 ihmistä lemmikkieläimet).
        Miksei nykyisinkin? Muutama samanluonteinen, samantyylisiä elämänarvoja kannattava ihminen voisi vuokrata yhteisen, ison asunnon ja jakaa kulut?

• grannen

hyvin pullat uunissa kun noista laskuista selviät yksin. mielestäni sinulla on liian suuri asuntolaina ja autolaina.
      sinulta puutttuu se tärkein, säännöllinen säästäminen.
      oli yksin tai kaksin ei se auta jos kummallakin on vain velkaa...

• N

Mitäpä tuolla tarkoitat.

• Nainen, sinkku, 38 v

Ap:n elitaso on huikea! Kaksi ajoneuvoa ja sähköön veteen kuluu kuukaudessa 70 €, puhumattakaan harrastuksesta, jonka vuosikulu on noin 600 €. Olen yli kolme tonnia kuukaudessa tienaava palkansaaja, eikä minulla ole koskaan ollut varaa tuollaiseen elämään.

• ne realiteetit....

Tuollainen velkavankeus on yhtä kaukana huikeasta elintasosta kuin maa auringosta...

• konkurssi tulossa !!

Tervehdys. Taas on konkurssia siirretty, kun alko arki ja työt.

Mihin itse käytät rahasi ? Siis kolmen tonnin bruttotuloillalakin riippuen asuinpaikasta,uskonnosta jne. Käteen jää arvioidulla 23-25 vero % joku 2200. Niin kyllä sillä tällaiset kulissit saa pidettyä pystyssä ihan helposti. Saatika sitten, jos toi on käteen jäävä raha.

Itsehän kerroinkin, että nämä menot imaisee aivan liian suuren osan. Kyllä sähköön ja veteen saa menemään kuukaudessa helpostikkin 70 €

• konkurssi tulossa !!
        ne realiteetit.... kirjoitti:

Tuollainen velkavankeus on yhtä kaukana huikeasta elintasosta kuin maa auringosta...

Niinhän se onkin. Ei ollut missään vaiheessa tarkoitus väittääkkään elävänsä hulppeasti vaan kyselinkin joutuuko muut laskee senttejä ? Mutta mitä ilmeisemmin se kohta ohitettiin avauksestani.

• Sorvankylän pastori

Niinhän se onkin. Ei ollut missään vaiheessa tarkoitus väittääkkään elävänsä hulppeasti vaan kyselinkin joutuuko muut laskee senttejä ? Mutta mitä ilmeisemmin se kohta ohitettiin avauksestani.

Sä joudut vastasuudessakin,"hikoileen senttien kanssa"!

• N

Miten silleen?

• Hyvinmenee

Asuntolaina vastike = 800e
      Bussikortti= 100e
      Sähkö: 20e
      Kytkyläppäri netti= 57e
      Kestoripset= 60e
      Kuntosalikortti= 40e

Nyt kun lasken niin jäähän siitä vielä 700e elämiseen & muihin rientoihin jos ei satu sille kuulle vakuutusmaksua tms. Parisuhteessa jäisi vielä enemmän käyttörahaa, mutta eipä silti voi valittaa.

• Konkurssi tulossa !!

Kiva kuulla, että sulla on pino kunnossa. Täytyykin ite ruveta kiristää lisää liksaa, koska pakollisten menojen jälkeen ei jää kun 200 € itelle.

• talous kunnossa
        Konkurssi tulossa !! kirjoitti:

Kiva kuulla, että sulla on pino kunnossa. Täytyykin ite ruveta kiristää lisää liksaa, koska pakollisten menojen jälkeen ei jää kun 200 € itelle.

Luovuit siis jo moottoripyörästäsi vai meneekö nuo 200€ siihen? Sanoisin, että harrastuksesi ovat varsin tyyriinpuoleisia tuloihisi ja tilanteeseesi verrattuna. Joko tosiaan hommaat palkankorotuksen tai parempipalkkaisen duunin, tai sitten teet kompromisseja. Tai sitten jatkat nykyiseen malliin, mutta valittamatta - ethän suostu mistään tinkimään.

• Konkurssi tulossa !!
        talous kunnossa kirjoitti:

Luovuit siis jo moottoripyörästäsi vai meneekö nuo 200€ siihen? Sanoisin, että harrastuksesi ovat varsin tyyriinpuoleisia tuloihisi ja tilanteeseesi verrattuna. Joko tosiaan hommaat palkankorotuksen tai parempipalkkaisen duunin, tai sitten teet kompromisseja. Tai sitten jatkat nykyiseen malliin, mutta valittamatta - ethän suostu mistään tinkimään.

En ole luopunut. Vaan noiden menojen jälkeen jää 200 € itselle.

• pallo jalassa
        Konkurssi tulossa !! kirjoitti:

Sullahan jää ruhtinaallisesti itelle. Hyvä jos jonkun kympin saa säästöön.

• rahamies

Niin ja sähän "istut pankin päällä", vielä kaiken lisäksi!
        Naisilla on helppoo jos "fyrkat on finito", ei muuta kun "perse töihin vaan ja sillä tienaamaan,(verottomasti)"

• mk

Kuka polkky käskee auto ja mp lainaan ottamaan vaan ne vehkeet pitää ostaa käteisellä ja kukkarolle sopivana niin hyvä tulee. Itselläkin mp ollut jo vuodesta -79 ja kerran olen vaihtanut, Jotain kymmenenvuotta olen suunnitellut uudemman pyörän ostoa mutta kun on muutakin rahreikiä ja muutama vuosi piti tenavalle kevaari ostaa niin rahat meni siihen että silleen. Sen verran asuntolainna jälejllä etten muita lainoja ota vaikka meilla kaksi maksajaa. Noi mainitsemat summatjhan riippuu siitää mitä netoona tienaat eli on netto 1000 kuussa vain 5000 kuussa ja palkastahan se on kiinni.

• mitähän vielä

No voi kurjuuden kurjuus!

• Kyllä mä itse pärjään ihan hyvin. Ruokaa on ollut aina jääkaapissa ja vaatteita on päälle pantavaksi. Säästän rahaa lomamatkalle. Nettilasku mulla on 30 egee kuussa. Tulen aika vähällä toimeen, velkoja mulla ei ole. En ostele turhia tavaroita joita en tarvitse joten rahaa säästyy.

Fillarilla kuljen aina joten rahaa ei mene linja-autoon tai taxiin. Joskus jotain hommia teen . Nyttenkin parina päivänä kävin haravoimassa lehtiä ja heiniä yhen mummelin pihalla. Siitä tienasin 200 egee ylimääräistä. Ens viikolla menen kans haravoimaan..

• Mitä vähemmin..

porukkaa kuluttamassa sen parempi. Juuri tehty tutkimus todistaa että pienemmät annos-koot tuleekin halvemmaksi kuin isot. Itse olen varmaan pienituloiseksi luokiteltu mutta kun ei polta, pahemmin juo ja ostaa sapuskat järkevästi, käyttää halvinta mahdollista puhelin-liittymää sekä netti niin pärjää jo pitkälle. Asuminen on kallista, siitä ei pääse mihinkään mutta siinäkin voi säästää pitkän sentin. Kauhiasti ei säästöön jää mutta hälläkö väliä, kellepä tässä säästäs.

• köyhääää

voi viddu, 1300e kk jää mulla 3 muksun kaa elämiseen!
      repikee siitä

• juu-

350e revi siitä. Asumisen jälkeen ym.

• Kokeiltu on

Hah. Niin kauan kun tuossa oli toinen kuluttamassa sitä mitä minä kotiin toin, rahat eivät riittäneet. Yksin eläen rahaa jää säästöönkin. Kalliit siipiveikot ovat vain rikkaimpien harrastus.

Eivät ne tulot vaan menot kantokyvyn mukaan.

• hyvinomillatoimeentu

Miksi olla jonkun kanssa rahasta , en ymmärrä tämän päivän ajattelua . Minä myös sinkku ja asuntoni ostanut in cash ja töissä käyn ja ei huolta huomisesta.
      Se riippuu kaikki siitä miten on itse elämänsä rakentanut.
      Monet ovat yhdessä vaan rahan vuoksi ei ymmärrä moista ajattelutapaa
      Mikis olla huonossa suhtessa ja vaan roikkua suhteessa rahan vuoksi .. Jokaisen ihmisen täytyy oppi elämäään omillaan ja yksin silloin voi vasta jakaa elmänsä toisen kanssa . Rah ei tuo onnea näin minä olen oppinut ja näin myös ajattelen ja ihan hyvä on olla sinkkuna . Jos minulla olisi tässä elätettävänä joku pers aukinen pummi niin ei paljon kiinnostas

• 123+456+789

No jos teitä olisi kaksi olisi sitten enemmän kulujakin.. Ei sitä naimisiin kannata tällaisen takia mennä...

• miten sen ny ottaa

Joo, useampi ihminen nostaa kuluja, mutta ne eivät nouse samassa suhteessa ihmismäärän kanssa. Kaksi yhdessä asuvaa ei tarvitse kahta nettiyhteyttä, omia kodinkoneita molemmille, sähköä ei kulu tuplasti ym ym ym.

• Noo noiden
        miten sen ny ottaa kirjoitti:

Joo, useampi ihminen nostaa kuluja, mutta ne eivät nouse samassa suhteessa ihmismäärän kanssa. Kaksi yhdessä asuvaa ei tarvitse kahta nettiyhteyttä, omia kodinkoneita molemmille, sähköä ei kulu tuplasti ym ym ym.

suhteellisten kulusäästöjen päälle tulee sitten se yhdessä näyttämisen halu. Molemmilla pitää olla omat autot ja motarit, sitten hankitaan kesämökki, tehdään lapsia joiden pitää saada heti kaikenmailman iföönit ja muut härpäkkeet. Ja niin sopassa uidaan hetken kuluttua kaulaa syvemmällä...

• 20 v sinkkuna

Viestiketjun aloittaja. Et ole yksin. Hesassa on lähes 50 % talouksista yksin asuvia ja monessa muussa kaupungissa yli 40 %. Meitä on paljon. On totta, että tv-lupamaksut, lehdet, vuokrat, vakuutukset ja monet muut menot ovat sinkulle kovempi paikka kuin perheelle, jossa on monta tienaajaa.

Ehkä löydät jonakin päivänä jonkun jakamaan taloutesi menoja. Ja toivoattavasti mukana on rakkautta. Siihen asti on vain sinniteltävä.

• Ekologinen nostalgia

Mutta; kahdelle yhteen muuttavalle sinkulle voi myös syntyä lapsia.
        Pian ollaan yhden pienipalkkaisen tuloilla elättämässä kolmea, neljää ihmistä (toisen elättäjän tuloina äitiyspäiväraha lapsilisä).

• jkxxl

pannaanko hynttyyt yhteen?

-- J

• Pieni Pelko
        jkxxl kirjoitti:

pannaanko hynttyyt yhteen?

-- J

No,ei varmaan näkemättä

• heti yhteen ?
        Pieni Pelko kirjoitti:

No,ei varmaan näkemättä

Kyllä pitää aina olla valmis ottamaan riskejäkin, vaikka sika säkissä.

• jännäelämä
        heti yhteen ? kirjoitti:

Kyllä pitää aina olla valmis ottamaan riskejäkin, vaikka sika säkissä.

Eikun muuttolaatikoita hommaamaan!!!!

• meiksi

Köyhille ei tarvii olla naista, tulee halvemmak,"vetää vaan tumppujumppaa", yksikseen!

• kallis lähikauppa

Lähikauppa on todella kallis. Jos olisi auto, automarketista saisi puolet halvemmalla. Ei ole varaa autoon. Lähikaupan tilalla pitäisi olla aina marketti. Vaatemenot ovat kalliita, vaikka omistan vain yhdet farkutkin kerrallaan. Suomessa on eri vuodenajat, kylmää.

• ideolookisti

Plusmiinus nolla, joko tuhlaat autoon tai lähikauppaan, ihan sinusta kiinni kummasta tykkäät enemmän. Valitsen mielelläni auton jolla voi toimittaa muitakin asioita ja halutessa matkustella ja ne monivalintamarketit lähikaupan suppean ja kalliin valikoiman sijasta. Ei haitanne jos lähikauppa kuolee, yhdistäköön voimansa ruokatoimituksiin niille, jotka eivät kauppaan pääse, kotiin kataloogia netittömille, ja siitä sitten toimituksia.. luovuutta ja uskallusta puuttuu. Pienemmät kioskit pitäisi olla halvempia ja laajennettuina kulmakahviloiksi, koska siellä ne tapaamispaikat ihmisille sitten olisi ihan luonnostaan. Mikä iihanampaa kuin käydä aamiaissämpylällä ennen työhön lähtöä jos ei se vie bankrottiin ja nähdä samalla, vaikka ketä!? Kulttuuri voisi muuttua avoimemmaksi ihan näin meillekin.

Vaatteita saa kirppareilta ja nettikirppareilta paljon halvemmalla, ihan hyvän näköisiä ja kulumattomia, viitsimystä ostoksille toivotan.

• riittää.
        ideolookisti kirjoitti:

Plusmiinus nolla, joko tuhlaat autoon tai lähikauppaan, ihan sinusta kiinni kummasta tykkäät enemmän. Valitsen mielelläni auton jolla voi toimittaa muitakin asioita ja halutessa matkustella ja ne monivalintamarketit lähikaupan suppean ja kalliin valikoiman sijasta. Ei haitanne jos lähikauppa kuolee, yhdistäköön voimansa ruokatoimituksiin niille, jotka eivät kauppaan pääse, kotiin kataloogia netittömille, ja siitä sitten toimituksia.. luovuutta ja uskallusta puuttuu. Pienemmät kioskit pitäisi olla halvempia ja laajennettuina kulmakahviloiksi, koska siellä ne tapaamispaikat ihmisille sitten olisi ihan luonnostaan. Mikä iihanampaa kuin käydä aamiaissämpylällä ennen työhön lähtöä jos ei se vie bankrottiin ja nähdä samalla, vaikka ketä!? Kulttuuri voisi muuttua avoimemmaksi ihan näin meillekin.

Vaatteita saa kirppareilta ja nettikirppareilta paljon halvemmalla, ihan hyvän näköisiä ja kulumattomia, viitsimystä ostoksille toivotan.

Ei ole varaa autoon. Älä saivartele. Köyhällä ei ole varaa piste.

• .........

voisin ottaa jonkun kohtuu näköisen miespuolisen kulissiliittoon kanssani. Välilä vähän sekstailtais. Kulut puoliksi. Ei yksin kannata olla!

• rahamies

Minä tulen , laitahan osoite näkyville?
        terv: rahamies

• parempi näin

Itse sinkkuna maksan vuokra-asunnosta nyt paljon enemmän kuin parisuhteessa ollessani, sähkön joutuu maksamaan kokonaan itse jne. Olen minimituloinen, ostan vaatteet kirpparilta ja liikun polkupyörällä, kalliita harrastuksia ei ole. Mutta minulle jää nyt silti paljon enemmän käteen kuin ollessani naimisissa, jolloin mies löysi käyttöä kaikille rahoilleni... Nyt ei tarvitse hyysätä maksuhäiriöistä narsistia vaan voin käyttää vähät pennoseni miten haluan.

• minätäälä

Vähän falskia pitää puolisoa sen vuoksi että on varaa leveämpään elämään. Täytyy kyllä myöntää ettei ole hääviä, vaikka kävisi töissä ja silti ei mikään riitä. Ehdotan kommuuniasumista ja -elämää maaseudun laitamilla, asutaan porukalla paikassa jossa voi vähän viljellä ja pitää joitakin hyötyeläimiä. Ei mitään yliammuttua, mutta enemmän tehdä käsityönä ja pärjätä omillaan eikä kaikkea tuoda yhteiskunnan toimesta postiluukusta valmiiksi purtuna. Eihän tässä kohta muu auta, kuin ruveta keksimään "ruutia" ja niellä itsenäisensinkun imitsimme - auttamaan toisiamme.

• trskele

Ehdottaisin asunnon vaihtoa. Sillä saat jo 300 euroa kevyesti pois. Turha sitä yhden ihmisen missään suuressa kämpässä asua. Vuokrayksiö riittää.

• Asuminen on -

Ehkä tähän ketjuun ei kannattas kommentoita, mutta.
        Pakollisten jälkeen jää 3000 € käpälään, mutta olisi kiva saada puolisko maksamaan puolet vuokrista, jäis viellä 750€ lisää näppiin.

Asuminnen on - kallista.

• Persaukiselle
        Asuminen on - kirjoitti:

Ehkä tähän ketjuun ei kannattas kommentoita, mutta.
        Pakollisten jälkeen jää 3000 € käpälään, mutta olisi kiva saada puolisko maksamaan puolet vuokrista, jäis viellä 750€ lisää näppiin.

Asuminnen on - kallista.

kaikki on tyyristä.
        Kyllä mä suosittelisin teikäläiselle, että jaksat jatkaa sinkkuna. Puoliso on katsogees tarkoitettu pääsääntöjään ihan muuhun tautiin kuin vuokranmaksuun.
        Vai säästöporsaanko aattelit heilaksesi hankkia?

• avattu perse
        Persaukiselle kirjoitti:

kaikki on tyyristä.
        Kyllä mä suosittelisin teikäläiselle, että jaksat jatkaa sinkkuna. Puoliso on katsogees tarkoitettu pääsääntöjään ihan muuhun tautiin kuin vuokranmaksuun.
        Vai säästöporsaanko aattelit heilaksesi hankkia?

Joo, säästöporsaan. Semmosen mallin, mihin voi tehdä panoja.

• sdfghjkjhf

No, jos selvästi elät vähän yli varojesi niin kannattaisiko sitten jostain nipistää. Asunto kannattaa vaihtaa pienemmäksi, varsinkin jos asut yksin. Mihin tarvitset isoa kämppää? Autoakaan ei tarvitse, jos ei ole pitkiä työmatkoja ja matka keskustaan taittuu ihan pyörälläkin. Ei niistä kaikista harrastuksista luopua tarvitse, mutta jostain on pakko nipistää pois. Ei myöskään kannatta ostaa niitä kalliimpia asioita. Itse olen elänyt yksin ja rahat ovat riittäneet hyvin kun osaa vähän ajatella.

• okkigaam

Olen pärjännyt lapsen kanssa 1970 luvun lopulla 100/kk. Käytiin kylässä syömässä vkl. pyykit pesin töissä ruokatunnilla käsin. Lapsi tarhassa. Iltain kauraryyniä veteen. Tätä kesti yli 3v. Olin ja olen edelleen vuokralla.
      Joten -Hei kuule älä mulle...
      maagikko

• Valivalituksesi etoo

Mistä oletat, että hän, jolla on puoliso, on aina ja jokaisessa parisuhdetapauksessa jakamassa kuluja?

Olet todellakin hölmö, jos kuvittelet, että tässä Suomen maassa armaassamme kaikille työttömille puolisoille esim. maksetaan tietyn työttömyysajan kuluttua umpeen, edes työttömyyspäivärahaa, että se siitä kulujen jakamisesta. Huh, huh, monellakin parisuhteessaan on elätettävänään puolisonsa lisäksi vielä lapset ja saamatta mistään mitään sosiaalisia avustuksia.

• röhönauruu

Luuletko, että aloittaja edes ottaisi jonku työttömän läski loisii omistusasuntoonsa ja vielä kuluttaa autoa ja muita kilkkeitä ? Eiköhän se miettinyt ihan tasavertaistaan työssäkäyvää, tasapainoista ja täyspäistä kumppania. Ei tainnu kaivata tukisiirrännäis ja avustus loisia seurakseen !!!!!!

• vjngfjkgb

Työmarkkinatuen tarveharkintaa ollaan käsittääkseni poistamassa. Eli kaikki sais sitten vähintäänkin sen hieman yli 400€/kk.

• Tyhmä työt tekee
        röhönauruu kirjoitti:

Luuletko, että aloittaja edes ottaisi jonku työttömän läski loisii omistusasuntoonsa ja vielä kuluttaa autoa ja muita kilkkeitä ? Eiköhän se miettinyt ihan tasavertaistaan työssäkäyvää, tasapainoista ja täyspäistä kumppania. Ei tainnu kaivata tukisiirrännäis ja avustus loisia seurakseen !!!!!!

Ensinäkään ei rahaton kumppani ole välttämättä läski, tasapainoton tai muuten vaan hullu, vaikkei töissä olekkaan.
        Juurihan tuossa kerroin edellä, ettei sosiaalisia aputukirahoja kaikille jaeskella, vaikka perheessä olisi lapsiakin.

Sitä paitsi taitaa olla aloittajassa jotain vikaa, kun ei ole kumppania itselleen löytänyt.

• Kissan päivillä
        röhönauruu kirjoitti:

Ajoin yhteistä autoamme silloin kun olin vielä töissä, ja ajan sitä vieläkin, vaikken tällä hetkellä olekkaan töissä, enkä saa mistään mitään korvauksia, kuten niin monet työttömät yht. sun muut sinkkutyöttömät,ja sossusta vielä lisää, että näin.

Oma asunto-osakeosuus ja uusi auto, hahhah,hahhaa; käykö kateeksi.
        Ulkomaan matka tilattu. hehehhehehhe..

• perseenhaju

Itsekkin käyn välillä töissä ja laitan aina pörssiosakkeisiin mitä jää yli, vähintään sen 500€ niihin kuussa ja välillä myös treidaan. velalla en osta mitään. Saan tyydytystä hyvistä sijoituksista ja niiden tuotosta. Äänestän kokoomusta! SDP ajaa Suomen lamaan!

• Jaa,, joo, no

kuka tyydyttyy mistäkin, meikä on naisiin kallellaan enempi kuin sijoittamiseen.

• rahamies

Sossut, kommarit ja viherpiipertäjät" on yhteiskunnan syöpä!

• onanias börssi
        Jaa,, joo, no kirjoitti:

kuka tyydyttyy mistäkin, meikä on naisiin kallellaan enempi kuin sijoittamiseen.

Mun heppi sojottaa pörssikurssien mukaisesti.

• jepa

"Kuinka moni joutuu venyttää senttejä, koska ei toista jakamassa arjen kuluja ?"

No enpä itse ainakaan huomannut, että yhteenmuuton jälkeen rahaa olisi yhtään sen enempää :) Ainakin tässä taloudessa on kahden tulot, mutta myös kahden MENOT. Tosin en elättäjää itselleni etsinytkään...

• Ei kahden menoja

Jos et satu huomaamaan, monet kulut eivät ole kaksinkertaiset pariskunnalle verrattuna sinkkuun. Monet sinkut asuvat kaksiossa, jossa voi yhtä hyvin asua kaksikin ihmistä, jolloin hinta on täsmälleen sama, eli henkilöä kohti puolet halvempi. Ja sinkku ja pariskunta maksaa täsmälleen samaa yhtiövastikettakin, yhtiövastikkeissa kun ei huomioida asukkaiden määrää. Eikä se yksiökään ole kaksiota puolet halvempi. Samoin netti maksaa saman verran kuin aiemmin (toinen netti voidaan irtisanoa, kun ollaan yhdessä), sähkön kulutus nousee vain hivenen jne. Menot eivät siis tosiaankaan lähellekään kaksinkertaistu, joten pariskunta taatusti säästää verrattuna sinkkuun. Siis jos molemmat ovat normaalissa palkkatyössä.

Jos rahaa ei sinulle jää yhtään enempää yhteenmuuton jälkeen kuin sitä ennen, täytyy sinun olla lisännyt kulutusta samalla. Nimittäin taatusti sinullekin on tuossa yhteydessä syntynyt säästöjä, ellet sitten maksa liian suurta osuutta talouden ylläpidosta.

• yksin ja kallista

Aloittaja on oikeassa. Yksineläminen on todella kallista. Siis keino tulla paremmin toimeen on se, että asuu yhdessä jonkun kanssa, joka maksaa puolet kuluista. Itse olen myös yksineläjä, ollut aina ja kyllä on elämä tullut kalliiksi. Olen miettinyt, että yhdessäeläen minulla olisi varmaan nyt säästössä yli 100 000 euroa plus tietysti oma kämppä yms.

Tietysti on oma vika, etten ole lyöttäytynyt kimppaan kenenkään kanssa. Olen nainen ja kyllähän nainen miehen saa, jos haluaa. Ei vaan ole kolahtanut niin paljon kenenkään kanssa. Mutta toivossa eletään. Odotan todella aikaa, jolloin voi elää hieman leveämmin.

• verotkin vielä

Lyöttäydyppä vaan näinä suurtyöttömyyden aikoina yhteen jonkun kanssa, jolla ei niin vakaa työpaikka paitsi tietty valtion ja kunnan/kaupungin ikivirat, joista ei poispotkita ennen eläkepäiviä, ja saatat sellaisen työttömän puolisosi kanssa yksi aamu herätä samasta punkasta, mutta joudut myös elättämään hänet itsesi lisänä; ja jos lapsia, niin heidätkin. Eli ei se rakkausavio/avoliitto sinua rikkaammaksi välttämättä tee, vaan vieläkin köyhemmäksi, mitä nyt olet yksin ollessasi, koska näyttää olevan melkoisen hulppeaa tuo sinun elämäsi taso, josta on todellakin varaa menojasi karsia.

• rahamies

mä voisin tulla kyllä kyläileen ja "polkaseen" sua välillä, niin saisit rahamiehen mulkkua, kiinnostuitkos?

• rollermen

Jep kyllä tiukkaa tekee yksinäisellä ei rahaa jää mihinkään kun kaikki laskut maksaa joka kuukausi.
      Ainoavaihtoehto on saada työtä ja sekin on vaikeaa 50 miehellä .

• tätä ttä

Joopa joo. Kun löytäis menoilleni maksajan .Niinkö saisin eteisestä patjan paikan siihen saakka, kun velat on maksettu Jos olet nainen ota joku afrikkalainen asumaan kanssasi .Niillä näyttää olevan ostovoimaa

• Sähän oot kuin

Suomen valtio pienoiskoossa!

Pullistelet ja näyttelet, että hyvin menee vaikkei mikään indikaattori sitä edellyttäisi.

Jos muut määrittelevät sen missä sinun on hyvä olla niin tuleehan se konkurssi. Miksi ylläpitää kulissia, johon ei rahkeet riitä?

• Hyvä säästö vinkki:
      Valmista keittoa ulosteista.
      Ainakin niin tehtiin keskiaikana kun välillä ei ollut mitään syötävää.

• meiksi

Ja liemeksi keittoon voi vaikka kusasta!

• Haistekee paskoo!

Mitä te täällä oikein valitatte ja ruikutatte? Mulla ainakin menee nykyään helvetin hyvin:) On uusi prätkä ja eikä todellakaan mikään halpa! Asun nykyään yksin ja vuokralla. Olen todistanut sen että työtönkin kyllä pärjää! Ja ettei työtön ole aina köyhä marisija joka kittaa kaljaa päivittäin!

• mestaripihistelijä

Ehdotuksia rahatilanteesi korjaamiseen:
      - myy prätkä pois, niin pääset eroon siitä lainasta ja vakuutusmaksuista
      - jos et tarvitse autoa työmatkoihin (esim. pääset kätevästi julkisillakin) myy auto, niin säästyt lainanlyhennyksiltä, vakuutuksilta, huoltokuluilta jne
      - hommaa kotiisi joku alivuokralaiseksi asumaan (esim. nuori opiskelija)
      - pistä oma asuntosi vuokralle ja muuta itse vuokralle pikkuyksiöön niin pitkäksi aikaa, että saat taloutesi kuntoon.
      - hommaa itsellesi toinen duuni, jolla lyhentelet velkojasi
      - myy omaisuuttasi esim. vaatteita, astioita jne, jotta saat nopeasti rahaa pikkulaskujen maksuun esim. huutonetin kautta
      - pyydä palkankorotusta
      - tingi ruoka- ja juomamenosi minimiin niin kauaksi aikaa, että taloutesi on taas kunnossa.
      - älä tilaa lehtiä, vaan lue ne netissä ilmaiseksi tai kirjaston lukusalissa
      - älä käytä rahaa kuntosaliin, kauneushoitoloihin tms, vaan hoida nämä asiat itse kotona esim. kotijumpan ja kotikauneudenhoidon avulla.
      - älä osta mitään vaatteita, vaan käytä niitä, joita sinulla todennäköisesti on kaapit pullollaan
      - harrasta ja käy ihmisten ilmoilla, jotta elämäsi on mielekästä. Et tarvitse siihen moottoripyörää.
      - hommaa itsellesi avomies, jolla on talous kunnossa.

Laita paperille tulosi ja menosi. Kunnon kotikirjanpitoon kuuluu se, että kuitit ja tiliotteet säilytetään vähintään kuusi vuotta, joten laske siis, että mitä tekee esim. bensat ja vakuutukset vuodessa ja jaa ne 12:lla, jolloin saat tietää, että paljonko rahaa menee niihin kuukausitasolla. Laske mukaan myös kaikki muut pakolliset menosi esim. TV-lupa, liiton jäsenmaksu, vesimaksu jne. Kun ynnäät kaikki kulusi yhteen näet sen, paljonko todellisuudessa sinulla jää rahaa ruokaan. Sen summan voi jakaa 30:lla, jolloin saat päiväkohtaisen summan, joka on käytettävissä ruokaan. Älä lipsu, vaan pidä siitä kiinni.

Itse elätän yksinhuoltajana itseni ja lapseni. Velkaa on vain iso asuntolaina. Kaiken muun ostan käteisellä ja säästän rahat ennakkoon. Olen itse kantapään kautta eron jälkeen joutunut oppimaan sen, miten rahaa pihistellään, jotta vähät rahat saa riittämään.

• mopo oli mopo meni..

Juu, et sä ainoa ole joka on joutunut moponsa myymään rahan puutteessa.

• meiksi

TV lupa ei oo pakollinen maksu!!

• hyvin menee

Itselläni on niin onnellisesti käynyt että kun erosin lasteni äidistä aikoinaan niin sen jälkeen on rahaa ollut kuin roskaa. eikä tämä ole vitsi. pystyn asumaan 100 neliöisessä rivarissa Helsingissä, on suht tuore auto, matkustellaan lasten kanssa pari kertaa vuodessa ja niiltäkään ei mitään puutu. Avioliitossa kaikki ylimääränen meni... yllätys, yllätys.... vaimoon ja sen liiallisiin kulutustottumuksiin.

Ei kumppani aina tarkoita maksujen tasaamista :)

• pallo jalassa

Etkö avioliitossa ollutkaan perheen pää.

• Princessss

Heiii!

Hyvä mies, laita lainanlyhennys koroille muutamaksi kuukaudeksi, niin jää rahaa vähän enemmän elämiseen. ;) Itselläni (nainen) lainanlyhennys ja vastike 650e/kk ja ilman autoa olen pärjännyt nyt vuoden verran mainiosti. Ja säästössä on jo sievoinen summa rahaa. Suosittelen! :)

• ,,,,,,,,,,,,,

Sinulla menee hyvin, kun ei tarvitse vastata kuin omista kuluistasi. Minulla sen sijaan on elätettävänä kaksi lasta, 17-vuotias ja 19-vuotias opiskelija.

Asuminen sähkö vesi= 1000 e/kk
      Kolmen ihmisen puhelin nettimaksu= 120/kk
      Oma bussilippu = . 100e/kk
      Opiskelijoiden liput = n. 100e/kk
      Jumppakortti 50e/kk
      Ruokakulut lähikauppaan 500e/kk

Eli 1870e/kk ilman että mitään jää varsinaisesti itselle.

Tosin talouteni on paremmin kohdallaan kuitenkin nyt kuin vielä asuessani ex-puolison, lasten isän kanssa. Minä karsin kosolti menoja eroamalla.

• meiksi

Prkl. et sitten enää hakenutkään niitä kaljöjä mulle?

• keijoPP.

Muuta nigeriaan. Siellä on halvempaa.

• o876ty vp789 p9

viiskybää viikossa riittää hyvään elämään.
      Budhha oli vielä köyhempi.
      Lannevaate ja ruokakuppi ja löyti silti totuuden

• jonninverran on raha

Siinä ei auta kun katella vaan paksupussinen mies

• Pysykööt lestissään

Eivät kaikki saa sellaista paksupussista miestä, kun toiset vanhoista piioista ovat niin rumia, etteivät he kelpaa kellekään, eivät edes sille köyhällekään miehelle.

• gernau

Eli luopuisi siitä mitä on saavuttanut : olet hankkinut itsellesi velkaa...

• You're not alone

Täällä tuli avoero tuossa 1,5v sitten, sen jälkeen on todella saanut laskea ja venyttää ja kitkuttaa penninpyörylöiden kanssa. Ostin exän ulos omistusasunnostamme, ja työpaikanvaihdoksen takia oli pakko ostaa auto. Ei ihan ilmaista lystiä, voin kertoa!
      Ruoasta koitan säästää minkä pystyn, huvituksista ja elämyksistä en ole valmis tinkimään niin herkästi. Välillä vaan pitää päästä pois näiden liian kalliiden seinien sisältä. Auton ja tuplaantuneiden asumiskulujen lisäksi ei juurikaan ole tullut lisämenoja, koska exä ei varsinaisesti ollut rahankäytön kuningas niin sain kyllä ennenkin maksaa lähes kaiken ruoan ja laskut ihan itsekseni. Ja autohan on siis velaton, hauska pikkukottero, mutta sentään velaton :)

Mulla kuukausibudjetti näyttää jokseenkin tältä:

Asuminen 1000€ (sis. lainanlyh., vastike ja keittiölaina)
      Vakuutusmaksut 100€ (ei tee oikeasti noin paljoa, tästä maksetaan ajoneuvoverot yms. isommat myöskin)
      Salikortti 49€
      Lemmikit 80€
      Bensa 80€
      Netti, puhelin muut pakolliset 60€

Palkasta jää käteen n. 1700€, joten siitä voi laskea minkä verran jää ruokaan ja muihin huvituksiin, kuten vaatteisiin, iltarientoihin, reissailuun jne. Aikalailla kädestä suuhun elän, mutta kaikesta huolimatta olen paljon onnellisempi yksin ja "rahattomana", kuin huonossa parisuhteessa, vaikka silloin säästötili näyttäisikin ehkä nykyistä pulskemmalta. Ja vahvana elää usko, että jonain päivänä vielä olisi joku jakamassa ilot ja surut ja vähän noita asumiskulujakin ;) Ja jos ei ketään ilmaannu, niin ehkä se sitten eläkeiän kynnyksellä helpottaa kun on maksellut asunnon ja keittiölainat ja muut turhat pois :D

• Sinappinainen

Olen sinappifriikki mutta nyt olen alkanut katsoa sinappien ainesluetteloa pullon kyljestä. Melkein kaikki sinapit sisältävät sokerikulööriä. Joltain sivustolta luin että kyseinen aine aiheuttaa syöpää.
      Kummallista etten päässyt enää sivulle Ekoodit.com jolla olen aikaisemmin käynyt. Ostan nykyään vain sinappia joka ei sisällä E 150 a:ta.

http://ekoodit.fi/E150/sokerikuloorit/

• Sinappinainen

Sorry, tuli väärälle palstalle!

• yön piristys
        Sinappinainen kirjoitti:

Sorry, tuli väärälle palstalle!

;D

• justiina14

Tuolla näköjään tyntuu olla kaikenlaisia ilkeilyjä, 0l4n itse rairauseläkeellä 56v enkä todella pysty ikinä töihin vaikka nämä pellet täällä puhuisi mitä soopaa tahansa. Antaisin sulle hyvän vinkin kun saat rahaa käy tarjosten peräsrä juoksemassa, tiedän kokemuksesta jos kerralla laittaa 120e sille kauppa reissulle siinä on tarpeeliset ruoka annokse yksinäiselle. Sitten kun vaikka Juustolopuu käy hakemassa juustopalan kyllä sirä pärjää jos viitsii orkanisoida. Tai palkkaaminut neuvon antajaksi, en veloita kuin 10 senttiä päivä. No leikki leikkinä noin minä olen elänyt ja rahaa jäänyt vielä tilillekkin.Tsemmppiä sinulle.

Jukka

• Oletko materialisti?

Hmm.. sulla menee harrastuksiin 2280€ vuodessa.(siis moottoripyöräilyhän on pelkkä harrastus eikä välttämättömyys)
      Tuosta jäi pois vielä moottoripyörän vakuutukset, huollot, polttoaineet ja varusteet, näihin uppoaa helposti toinen mokoma lisää...
      Eli toi moottoripyöräily nostaa sun kuluja aivan älyttömästi.

Lisäksi sullahan menee järjetön summa salille! Eikö tosiaan ole halvempaa salia tai työnantajaa joka sponssais kuntosalikortin?

Asia korjaantuu kun myyt moottoripyörän ja ostat polkupyörän. Alat kulkemaan työmatkat polkupyörällä, niin ei tarvitse töiden jälkeen painua kuntosalille polkemaan kuntopyörää!

Mitäs muuta, hmm... sullahan on on autolainaa, miksi?
      Sulla menee autolainaan 3528€ vuodessa!
      Jos kulkisit työmatkat pyörällä, niin onko se auto vielä senkin jälkeen välttämätön? Ja jos on, niin pitääkö sen tosiaan olla joku kallis velaksi ostettu? Vanhoja löytyy täysin hyväkuntoisiakin, ja koska asut yksin, niin et edes tarvitse mitään isoa bensa- eli rahaviemäriä!

Verrataanpa tilannetta:
      Mulla menee asuntolainaan sekä vastikkeeseen noin 950€
      Ruokko 120€
      vesi ja sähkö 45€
      puhelin 20€

Lisäksi auton liikennevakuutus kerran vuodessa 70% bonuksella sekä ajoneuvovero pakun dieselverolla. Auto on oma, vanha ja toimiva jonka myös itse huollan.

Netistä en maksa mitään, ja jos maksaisin niin maximissaan 15€/kk.

Lisäksi tilistäni menee kuukausittain 240€ automaattisesti säästötilille. Tietysti on vielä pakolliset ruoka, vaate, auton polttoaineet ja varaosat, sekä tietysti pian ajankohtaiset jouluostokset...

Eli eipä paljoa mällätä! Mutta pärjään kuitenkin, ja toisaalta mällään joka kuukausi aika suuren summan asuntovelan lyhennykseen, ja varsinkin näin matalilla koroilla sehän on kuin panis rahaa omalle tilille :D

Veikkaanpa että sun tapauksessa tilanne ei taida paljoa parantua, vaikka tienaisit tuplasti sen mitä nyt tienaat, koska hankkisit itsellesi vain lisää menoja... en tiedä oletko materialisti vai suurkuluttaja, mutta asia korjaantuu vain elintapoja muuttamalla.

• Pientä tarkkuutta...

En ole koskaan luottanut toisen varaan,eli tulot ja menot yksin pystyy pitämään kurissa,jos niin haluaa,ja on sitä sorttia.Mutta jos sulla on sellainen kaveri jota et millään saa muuttamaan elämän tyyliä,Silloin olet pulassa.Mutta sitten on sellaisia hyviä ihmisiä joiden kanssa mieli tekee laittaa hyntyyt yhteen ja käydä rakentamaan suurempaa linnaa !

• EI TUU!

Konkurssi ei tule, sitä pitää hakea, joko itse tai valkojien.
      Äijähän puhuu ihan skeidaa.
      Ja itse asiassa, noilla tunnusluvuin ei konkurssista ole tietoakaan. Ulkoisten statusten laadun puntaroinnilla olisi ehkä hyvä aloittaa se talousistunto.

• ksipoo

Asuntolainan lyhennys yhtiövastike melkein 720 €
      autolaina 294 € ja risat
      vesi sähkö/kk about 70 €
      mp-laina 142 €
      netti puhelinen n. 40€
      punttisalikortti 48 €

Siinä hujahtaa jo 1300 € tilistä, eikä vielä ole "ostettu mitään varsinaisesti itselle".

Älä kuule valita, sulla menee vielä hyvin.
      Sitten kun olet sinkku ja työtön( kouluttamaton), asut vuokralla ja käteen tulee rahaa alle 1000€ kuussa.

Myy mp, lopeta punttis. Harrastaa ja kuntoilla voi ilmaiseksikin, vaihda pienempään asuntoon ja halvempaan autoon.

Ihme "porvoolaisia" täällä aina jaksaa valittaa.

• Plättä Kiljunen

Et sinä nyt ihan köyhäkään ole, kuten en minäkään, vaikka omistuasasuntooni on tulossa putkiremontti, jonka kustannukset nakertavat liki puolet vanhan asunnon arvosta. Vapauttani en kuitenkaan vaihtaisi avioliittoon enää, olen yhden sellaisen, pitkän, kokenut. Ruokamenoissa pystyn säästämään, kun kokkaan itse maukkaita safkoja monen päivän varaksi pakkaseen.

Harrastuksia pitää olla ettei pää hajoa. Siitä olen samaa mieltä. Oma harrastukseni on koira, tosin koiran pitäminen edellyttää että omistajalla on myös aikaa olla sen kanssa. Olen ilmeisesti sen verran vanhempi että aikaa minulla on.

Kyllä ne avokit karkaa ja vaimotkin/miehetkin jos niikseen tulee. Ei niiden rahojen varaan kannata hirveästi laskea.

Menosi ovat mielestäni kohtuurajoissa.

• No kiva, mä oon sinkku ja saan kuussa käteen n 1300....et silleen...

• Hunaja+muuta

Ahaa! Täällä saa käteen vain 1700 ,,,ekeä, revi sitä huumorii

• Hunaja+muuta kirjoitti:

Ahaa! Täällä saa käteen vain 1700 ,,,ekeä, revi sitä huumorii

no ei sitte tartte valittaa, kyllä mäkin tollasella palkalla elelisin jo ihan kivastikin.

toi on mun brutto, 1700.

• meiksi

antasikko pillua?

• niinpaljonrahaa

Enpä tiedä kuinka isot palkat teillä mahtaa olla, ite kokopäivätyössä, verojen jälkeen rahaa jää n. 1000 euroa josta 600 euroa vuokra vesi netti, 100e opintolainan lyhennystä, 100e matkakulut puhelin sähkö.

Eli n. 200 euroa jää kuukaudessa ruokaan ja "muuhun" (lue: ei paljon muuhun koska ruoka on kallista).

• gjrudd

Miks et kelalta hae asumistukea? Helpompi tietysti valittaa netissä kun ei oo rahaa, kun pari paperia täyttää.

• ...
        gjrudd kirjoitti:

Miks et kelalta hae asumistukea? Helpompi tietysti valittaa netissä kun ei oo rahaa, kun pari paperia täyttää.

To on varmaan just se raja, että Kela ei enää anna mitään tukea..Eli brutto just ja just ylittää sen rajan, että ei saa mtn tukea asumiseen.

• werwerwer

miksi käyt sitten töissä? työnkö takia? et ainakaan rahan takia.
        miksi et muuta halvempaan asuntoon?

• warhammer

Niin onneton provo. ettei viittii ees kantaa ottaa.

• miljonaari

voi harmi, ymmärrän

• j0000

rikas mies ei ole pahitteeks.

• + vapaus työn teosta

Mulla on sellainen mies, ja ihanat kissan päiväni.

• hölöpölö

Son toi elämä valintoja täynnänsä.
      Ko oot noi maksanu saat koko 1300 käteen mihin haluat.

Ja mietippä, jos se ukkeli onkin kuluttavampaa sorttia, niin sen palkasta maksetaan toinen mopo, toinen auto, mökki ja ryyppäjäiset päälle. Eikä vielä ole pöytään saatu edes aamupuuro aineksiakaan.
      Tönön pitäs olla isompi ja sit niih, ne lapset. Tai koirat, tai kissat tai muut hoidokit ja harrastukset siihen päälle sitä elämää täyttämään.''

Ei soo ilmasta tuo elo ja aina vaan enempi ja enempi pitäs saaha, vaikka ei oo entisiäkään omiin nimiin saatukaan.

• kokkaridemaripaska

Jyrkiboy Käteinen ei venytä senttiäkään!!!!!!!!!!!1
      Tää kokoomushomopippeli ei venytä milliäkään tai metriäkään!!!
      Toinen huorahan on urpilaisen urpo!Pullaposki horovittu!
      Dynyä vaan koko paskasakille ja koko mäelle!!!!!!!!!!!1!
      Persuomalaiset pitää saada kaikki poies ja suojaan ,ennen "SUURTA PAMAUSTA"

• Oikea asenne...

Mitkähän mahtaa olla kysyjän tulot, kun asumismenot ovat noin suuret? Etkö voisi ottaa asuntoosi vuokralaista? Asutko maalla vai kaupungissa ja onko palvelut lähellä? Miksi et luovu autosta ja kulje polkupyörällä niin saat raitista ilmaa eikä tarvitse salillakaan käydä? Ruokakaupassa kannattaa käydä vain kerran viikossa niin ei tule tehtyä heräteostoksia niin paljon ja rahaa säästyy.

Olen itse jäänyt juuri vanhuuseläkkeelle ja bruttotuloni on vain 1400Euroa kuukaudessa työeläkettä. Mitään asumistukea en saa enkä Kelalta eläkettä, kun työeläke juuri ja juuri ylittää sallitun rajan. Olen kuitenkin varautunut etukäteen kaikkeen. Asuntoni on velaton ja maksan siitä vastiketta 290 Euroa kuukaudessa. Summaan kuuluu jo sähkö ja vesi.

Asun yksin osakkeessani 75 neliöä ja omistan kaksi polkupyörää. Toisessa on nastarenkaat ja toisessa kesärenkaat. Näillä kuljen enimmäkseen vuodenajasta riippuen ja jos menen esim. teatteriin, menen bussilla, jolloin ei ole parkkiongelmia.

Olen tyytyväinen, kun saan olla terve ja vapaa. Menopaikkoja ja harrastuksia on vaikka kuinka paljon tarjolla, jos niitä haluaa. Elän yksinkertaista elämää ja se sopii minulle. 200Euroa pyrin vähintään laittamaan säästöön kuukausittain pahan päivän varalle. Mitään velkoja minulla ei ole.

Paljon on kiinni asenteesta. Sinunkin kannattaa tarkistaa asenteesi. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

• Sinkkuuu82

missäpäin asut ja ikä?

• SINKKUILU 4 LIFE

IHMISILLE SAA PUHUA VAIKKA OLIS MISSÄ TOISSÄ SE ON VAAN INHIMILLISTÄ JA JOS OIKEEN RAKASTUT NIIN JUOKSE VAIKKA PERÄÄN MITÄ VÄLIÄ... EI KANNATA MYYDÄ SIELUAAN KAPITALISMILLE ELI RAHANTEOLLE MIKSI MEIDÄN PITÄISI ASETTAA AHNEIDEN RAHA HERROJEN ETU OMIEN MORAALISTEN TAI SOSIAALISTEN ETUJEMME EDELLE MIHIN ON JÄLLEEN KADONNUT INHIMILLISYYS JA IHMISLÄHEISYYS SEN HALUAVAT RAHAN AHNEET IHMISET HÄVITTÄÄ JA MIHIN HE SILLÄ PYRKIVÄT... NO OMAA TARPEETTOMUUTTAAN JA KYVYTTÖMYYTTÄÄN HE PYRKIVÄT PÖNKITTÄMÄÄN SEKÄ AHNEUDESSAAN ETTÄ KUOLEMAN PELOSSAAN... MUTTA ELÄMÄ ON TÄSSÄ JA NYT SEKÄ LÄHIMMÄISEN RAKKAUTTA... KUOLKOOT YKSINÄÄN AHNEUKSISSAAN KUIN FARAOT AARREKAMMIOIHINSA RIKKAUKSINEEN SILLÄ MAALMASSA ON YKSI AINOA RIKKAUS JA SEN NIMI ON RAKKAUS... LÄHIMMÄISEN RAKKAUS, RAKKAUS TOTUUTEEN, RAKKAUS OIKEUTEEN, RAKKAUS TIETEESEEN JA NIIN EDES PÄIN MUTTA AHNEUS, ITSEKKYYS, HIMO JA VÄLIN PITÄMÄTTÖMYYS EIVÄT OLE RAKKAUTTA VAAN VÄÄRÄ TIE MEIDÄN KAIKKIEN ELOLLISTEN OLENTOJEN YHTEYTEEN SILLÄ ON VAIN YKSI TIE TODELLISEEN LÄHIMMÄISEN RAKKAUTEEN JA SE ON VIATTOMUUS TAI ANTEEKSI PYYNNÖN JA ANNON KAUTTA SAAVUTETTU VIATTOMUUS

• idfhadhfoiuahdfuh

Hommaa pieniä kirjaimia koneeseesi, niin ei tarvitse huutaa.

Voin antaa heti muutaman...iauhdfuhei9pdufqp9audgf8udgfp9audgf89upwegf98pudeagf siinä...

• Vierasssssss

Turhia kuluja tuossa on moottoripyörä laina ja autolaina. Laita ne myyntiin ja osta uusi vasta sitten kun olet säästänyt niihin rahat. I ole mitää järkeä pitää sekä autoa että moottoripyörää jos jos ne pitää velaksi ostaa. Turhat lainat pois niin jo jää rahaa elämiseenkin. Mitä mikä on sinulle tärkeintä.

• MinnaMää

Voi kuinka joku voikaan ajatella yksinkertaisesti. -Itse elän yksin, ja nautin suunnattomasti, että ei tarvitse riidellä...rahasta, kotitöistä, lapsen kasvatuksesta jne. Ehkäpä kärsin mieluummin yksinäisyydestä ja varattomuudesta kuin ryhtyisin rahan vuoksi moiseen. Ihan olen pärjännyt omin tuloin, eikä edes mieleeni ole tullut, että pitäisi kumppani ottaa menoja jakamaan. Sitten kun se oikein kolahtaa niin ehkäpä maksan omat kuluni kuitenkin ihan itse-

• jj

niinkö

• pullloot

kerää pulloja

• sekunminävaa

Hehehee,en o vielä nähny yhenkään viiskymppisen, yksinäisen, työmarkkinatuella elävän valittavan netissä kulutustottumuksistaan,vaikka korjaamisen varaa varmasti olisi,siks naurattaa teijä jutut!

Kiitos vitsistä

• Fewhfiuefuweffe

"Siinä hujahtaa jo 1300 € tilistä, eikä vielä ole "ostettu mitään varsinaisesti itselle".

"Listaan hieman PAKOLLISIA menoja, jotka eivät sisällä vaatteita ja ruokaa edes."

Alleviivasin pakollisia.

Oma asunto ei ole pakollinen
      Auto ei ole pakollinen
      MP ei ole todellakaan pakollinen
      Netti ja puhelin ei ole pakollinen
      Punttisali ei ole pakollinen

Otat vissiin elämän vähän niinkuin itsestäänselvyytenä häh? '

Olet jo valinut ison läjän vapaaehtoisia hyödykkeitä ja rahareikiä ja nyt olet lähinnä velkojien orja. Ei mikään ihme ettei rahasi riitä kun rälläsit ne heti lähtöruudussa :D

"Pakollista" on täsmälleen se mihin saat sossusta tukea jos hätä tulee. Vuokra vesi sähkö ja ruoka. Siinä ne pakolliset oikeasti on.

• Penninviilaaja

Kun sossu ja Kela-tulot on sinkku tyypillä noin 900€:n luokkaa niin muodostuu asumiskustannukset isommaksi kulueräksi.

Eli oikeanlaisen asunnon mitoittamisella voi säästää eniten ja muistaakseni asumistuessa on 43m2 korvausraja. Mieluiten tietty kannattaa miettiä yhteisasumista.

Vakuutukset ja sähköt tietty kilpailuttaa netissä.

Vanhoja puhelimia saa ilmaiseksikin ja operaattorit tarjoavat helposti tuhansia minuutteja ilmaista puhelinaikaa jos olet valmis muuttamaan palvelun tarjoajaa.

Vaatteet AINA tarjouksista tai kirppareilta, mutta sielläkin on ylihintaa aivan liikaa nykyisin nähtävissä.

Ruokakasseja saa seurakunnilta, dyykkaamalla säästää piiiitkän pennin. Kaikki valmisruoat ja karkit sekä muut herkut pois, itse opeteltava kokkaamaan.
      Hygienia tuotteita suurissa erissä niin siinäkin säästää.

Jos ryypiskelee, niin kotiviinit puhiseen tai edullisia tupakin ja viinanhankinta reisuja laivoille.

Juoksu on todella edullinen ja tehokas harrastus lukemisen lisäksi, eikä kalastuskaan hirveitä maksa. Kansalaisopistoilla on runsaasti kurssitarjontaa.
      Edullisia kuntosaleja peruslaitteineen löytyy jos osaa etsiä, sellaisa joissa ei välttämättä ole hienoimpia laitteita ja harjoitukseen tarvii silloin hieman perehtyä paremmin.

Luottokortin sijasta käyttää oikeaa rahaa jonka viikottain budjetoi lompakkoonsa, näin on helppoa seurata kuluja. Kun rahat loppuu lompakosta tietää että nyt on budjetti tasassa.

• +

Niin ja jos lämpimästä vedestä saa maksaa kannattaa tottakai seurata vedenkulutustaan.

Skypellä saa hoidettua ilmaiseksi puhulunsa kavereilleen

• Olet idiootti

Voi elämä tuollaisia!!! Yksinäinen saatat olla mutta et ole köyhä! Saatko palkkaa 1300 euroa ja tililläsi on ollut 1300 euroa?! Minun äitini saa palkkaa vain 500 euroa ja sillä pitäisi elää kuukauden, maksaa vuokra, bensa, ruoka...... kaikki. Ja sinä valitat kuinka olet yksinäinen ja "köyhä". Opettele sana mitä "köyhä" tarkoittaa ennen kuin tulet tänne säästövinkkejä idiootti kysymään!! -.-

Jos minun tilillä olisi 1300 euroa, niin MINÄ ELÄISIN TUOLLA SUMMALLA MITÄ TILILLÄSI ON NIIN MONTA KUUKAUTTA!!!!!

• ei urpo

mulla on tilillä tällä hetkellä 698745euroa säästötilillä, ja palkkani on 79000/v
        sitten on 70000 noksua ja UPM, sekä elisaa, siis kutakin 70000 kpl

• huolestunut

Meitä on paljon sentinvenyttäjiä. Kauhean katkeria kaikki ihmiset täällä. Kyllä se vaan on niin, että töissä olevana kahden lapsen yksinhuoltajana laskujen jälkeen käteen jää parhaimpanakin kuukautena korkeintaan neljäsataa ja alimmillaan kaksisataa palkasta ja tähän lisätään n.300 lapsilisät. Asumistukea ei saa. Asuntolainaa ja vastiketta halvan kolmion vuokran verran. Ei tarvitse suunnitella remontteja tai ulkomaanmatkoja. Pääasia, että jotenkin pärjää ja saa laskut maksettua.

• köyhä myös

kyllä se niin on, et pitää alkaa nauttimaan ns.tylsyydestä, ei osta kuin tarpeelliset ainaat ruokaan, ei mitään valmista ja hlpaa tietysti, eikä kaikenvaralle vaan sen minkä kuluttaa,
      matkustella voi ihan lähelläkin, kävelee ja katsoo ihanaa ruskaa, kunnellen hyvää musiikkia..
      niin, kaiken a ja o on et osaa nauttia siitä mitä on eikä elä muiden mieliksi ja yritä näyttää et on rahaa, kun ei ole..

• TOTUUS ?

ihmisen pitää elää tyylin mihin on varaa... eikä enemmän tai vähemmän, jos olet rikas tee mitä teet jos olet köyhä elä sen mukaan. ei yli varojasi
      HYVÄKSY mitä sul. Köyhissä maissa missä ei ole sähköä, ruokaa, lämpöä, lääkäriä, lääkkeitä on köyhyyttä.. miten niin olet ''köyhä'' jos joutuisit elää afrikassa tiedät mikä se on eli ota opiksesi se mitä sulla on sulla on paljon enemmän kuin toisella ja jollain toisella on paljon enemmän kuin sulla. KIITÄ jumalaa että olet asemassa missä on vaihtoehtoja... mieti uudestaan ennenkuin mietit tyhmiä asioita. tyydy mitä sulla on !

• Aahhh

Mitä te tuon velallisen pillua jahtaatte, ei se pysty rakastelemaan . velat painaa päälle

• ..............

Jos se toinen nyt olisi siellä kuluja jakamassa, niin se toki tarkoittaisi, että asuntolaina ja yhtiövastike pienenisi sinun osaltasi puoleen. Ruokaa ja vaatteita ei tähän tarvitse laskeakaan, koska niiden kuluja ei puolison kanssa voi jakaa, toisin sanoen, sinä kulutat sen minkä kulutat eikä puolison kuulu osallistua siihen.

Sähköstä puoliso periaatteessa maksaisi puolet, mutta sähköäkin kuluisi enemmän. Ei tosin tuplasti, joten siitä tulisi säätöä. Vedestä taas ei tulisi, sillä sinun kulutuksesi ei häntä hyödytä. Netti voisi mennä puoliksi, puhelinkulut eivät. Ei myöskään punttisalikortti eikä mp-laina, tuskin hän mp:lläsi ajelee. Autonkin kohdalla voi olla niin tai näin, ehkä hän tarvitsee oman auton, joten autolaina tuplaantuu.

Lopputuloksena hyötyisit pariutumisesta näiden kulujen perusteella ehkä noin 400 euroa, hyvällä tuurilla vähän yli. Ja tämäkin johtuu siitä, että asut nyt liian isossa ja kalliissa asunnossa. Toisaalta menettäisit omaisuudessa pariutumisesta (avioliitosta) puolet.

Vai ajattelitko kenties hankkia rikkaan ja hyväpalkkaisen vaimon, joka maksaisi sinun kulusi ja sinä voisit rauhassa käyttää rahasi "itsellesi"?

• ------------

Noista kuluista ei olisi paljon "jakamista". Asumisessa voisit ehkä vähän säästää, muussa voisi mennäkin miinuksen puolelle "pariutuessasi".

Turhia kuluja sinulla on ainakin auto/mp. Asumiskuluja voit pienentää muuttamalla pienempään asuntoon (ja vaikka vuokralle).

Ja itsellesihän olet juuri hankkinut asunnon, auton, moottoripyörän, punttisalikortin. Omasta sähkönkulutuksesasi vedestä maksat. Aika ikävää se olisi olla ilman vettä ja sähköä, vaikka niistä sitten ei pitäisikään maksaa, eikö vaan?

• exitus-

Kun on koyhä, yksinäinen ja sairas ei muuten paljon nautara, tämänpäivän suomessa. ja kun kela vitelä v.........lee lakisääteisistä sairaukulu korvauksista. on vaitoehdot todella vähissä. ei vaan enään jaksa.

• Justiina27

Juu täälläkin kirjoittelee yksi pienituloinen sinkku.

Nettotulot 1010€/kk, vuokra autopaikka 570€/kk, sähkö 20€/kk, puhelinlasku 30€/kk ja netti 15€/kk. Käyttörahaa ruokaan ja muuhun jää 375€/kk. Auto on velaton ja vanha. Sinä kuukautena kun tulee vakuutusmaksut tai auton verot syödään kynsiä.

Olisi erittäin mukava jos joskus olisi varaa matkustella tai ostaa muuta mukavaa. Työssäkäynti tuntuu turhauttavalta kun ylitöitäkään ei enään makseta rahana vaan ne täytyy pitää vapaina.

• Tulon Lähde

Koska todennäköisesti olet nainen, niin sinähän istut pankkisi päällä. Käytä hyväksesi sitä ja tuplaat tulosi, vähintään. Ei se siitä kulu ja hyvää se vaan tekee.

• Työtön*

"Konkurssi tulossa"... Paljonko sitten saat palkkaa? Mä olen työtön ja leski. Saan työttömyys korvausta käteen 700€ ja leskeneläkettä 140€ 50€ Eli tuloni on 890€/kk
      Siitä maksan vuokraa 454€ ja sähköä 36.70 ja elisaviihde 59€. Eli 340€ jää elämiseen ja siitä ostan prepaid liittymään 20 puheaikaa/kk. Tähän asti on jotenkin pärjänny kun on pakko pärjätä. Tuosta rahasta myös maksan matkani jos kuljen johonkin. Se riippuu ihan siitä mitä pitää tärkeenä että mihin sitä rahaa tuhlaa. Itse en polta enkä juo, pojallekin joskus tuosta vielä annan rahaa avuksi. Onneksi on seurakunnat jotka jakaa ruokaa niin joskus voi hakea sieltäkin jos pahapaikka tulee.

• elät todella yli varojesi ja sinulla on jostain syystä halu näyttää muille ihmisille olevasi hyvätuloinen mitä todellisuudessa et taida olla.
      Mä olen kahden pojan yh asun kaupungin vuokra asunnossa jossa kohtuu vuokra ja minulla on myöskin auto jolla pääsen liikkumaan asioille ja takaisin kotiin.
      Autoni on vuosimallia 1993 eikä minua hävetä ollenkaan ajaa noin vanhalla autolla jolla olen jo ajanut 5 vuotta ja aion ajaa jatkossakin niin kauan kun autossa henki pihisee ja maksoin auton käteisellä 1600E kun ensin säästin rahat autooni.
      Tänä kesänä halusin hommata itselleni 2 pyöräisen huviajeluja varten ostin käytetyn ja toimivan skootterin 200E enkä kaipaa tehtaanpaketista vedettyä kaksipyöräistä sillä skootterini toimii moitteettomasti ja olen tosi onnellinen kun minulla ei ole velkaa ei asunnosta eikä autosta saatika kaksi pyöräisestä joten sinunki kannattaa laskea vaatimustasoa ja halua näyttää kaikille että pystyt elämään leveämmin kuin tulotasosi antaa myöden. ja huomaat olevasi vähemmällä onnellisempi niin rahat riittää moneen muuhunkin eikä sit tarvi näillä palstoilla itkee kun rahat eivät riitä!
      järki käteen ja lopeta muille esittäminen ja mene itseesi ja mieti miten nolaat itsesi toisten silmissäaivan itse!

• ....................

Sulla on vielä asiat hyvin, ei ole ulosotossa mitään... Sittenkuin ulosottokierre alkaa, niin sitten on asiat huonosti. Mulla on nyt ongelmana, että katkeaako sähköt asunnostani ja saanko vuokran maksettua.

• pitkää ikää vaan

Hupaisaa tää monen ihmisen elämänkatsomus, että ollaan saavutettu jotakin kun omistetaan se.

No, onhan se niin - kun tällainen ihminen aikanaan hautaan kannetaan niin ehkäpä hän lepää rauhassa kun on saavuttanut omakotitalon, auton ja moottoripyörän :D

• 15 + 1

Että mitä itkua on otettu lainalla kaikkia ja sitten ei rahat riitä.
      Kokeileppa lainata sitä elämänkaveria mitenhän se onnistuis.

Ajattele että olen 30 vuotias talo on maksettu, Mihinkään en ota lainaa enkä omista luottokorttia.
      Autooni säästin kun kävelin vuoden päivät ja ajelin bussilla mitä tarvin nyt onkin velaton ok auto joka on seisonnassa pihalla kun en yllättäen tarvikkaan.

Elektroniikat metsästän vähän käytettynä tai korjaan itse kuntoon.

Vähän kun jotain tälläistä tohuat niin kyllä se siitä...

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      120
      1671
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1437
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      165
      1323
    4. NO NIIN !!!

Totuus Ukrainan sodan todellisista ja oikeista juurisyistä alkaa nyt näköjään paljastua lopultakin. https://www.youtube
      NATO
      524
      1321
    5. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      123
      1228
    6. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      42
      1181
    7. Trumpin hallinto hiljentää mediaa USA:ssa

Tuo paskahallinto on sananvapauden vihollinen, vaikka Vancen idiootilla oli otsaa syyttää eurooppalaisia sananvapauden p
      Maailman menoa
      300
      1157
    8. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      61
      1102
    9. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      66
      1099
    10. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      22
      1036
    Aihe