Vannasputkessa pronssilaakeri

T.I . insjööri

Veneessäni on vannasputken peräpäässä pronssilaakeri (ei siis mikään vesivoideltu kumilaakeri).. Kysymys kuuluu : voiko olla potkurinakseli suoraan kiinni vaihteiston laipassa ilman kumia tai joustoniveltä jos käyttää pehmeitä moottorintyynyjä ?

30

2820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei voi

      Eikä se riipu laakerin raaka-aineesta.

    • 8

      Yleensä on.

      • mitämitä2

        Mikä on vannasputki... lähdetään siitä :)


    • Yanmarilla

      Vannasputken etupäässä pitäisi olla kumiletkun varassa oleva tiivistyspoksi, silloin ei ole niin väliä mitä materiaalia perälaakeri on. Jos etupäässä on kiinteä poksi, kuluminen on nopeampaa pehmeillä kumityynyillä.

    • kapu14

      Tuon ensimäiseen kysymykseen vastaus on mielestäni sellainen ,että kysyjän ongelma on voiko potkuriakselin kytkeä suoraan moottoriin . Vannasputken ja potkuriakselin laakerointi ei ole missään tekemisissa sen asian kanssa, voiko akselin liittää suoraan moottoriin kytkinlaitteeseen. Kysyjän kannattaa selvittää sellainen asia kytkimen valmistajalta. että onko kytkin varustettu potkuriakselista kohdistuvaan paineeseen , eli puhun nyt painelaakerista. monet valmistajat sen sinne suunnittelee, mutta on myös niitä kytkinlaitteita, joissa sitä ei ole. Tuo viimeinen ajatus johtaa siiihen ,että joko akselin ja kytkinlaitteen väliin laitetaan ulkopuolinen painelaakeri, joka siirtää akselkin työntövoiman suoraan aluksen runkoon. Toinen vaihtoehto on laittaa akselin väliin ns. joustava kumikytky. Itse en suoraan laittaisi akselia kiinni , jos en ole varma siitä painelaakeri asiasta. Muistelen näin vuosien takaa ,että esim. Yanmarinin koneissa tuo kyseinen laakerointi olisi. Selvitä asiaa!
      Lopuksi vielä sellainen seikka ,että jos haluat ns. runkoääniä pienemmäksi, niin silloin ainakin akselin ja moottorin väliin kuminen kytky. Tuo kuminen kytky antaa mahdollisuuden myös pieneen murtokulmaan moottorin ja akselin välillä.

      • 21

        Eiköhän kaikissa kytkimissä kuitenkin se painelaakeri ole.
        Ei ole vielä painelaakeritonta veneen kytkintä vastaan tullut.


    • Kyllä voi

      Jos akseli on kellotettu veneen omassa elementissään että kumityyn aiheuttama "eläminen" on rihtauksessa otettu huomioon.
      Eli suomeksi moottori kytkin akseli on linjassa töitä tehdessään.

      • Ei ei

        Moottorin, kytkimen ja akselin on totta kai oltava samassa linjassa ja kumityynyjen jousto on huomioitava rihtauksessa riippumatta akselin kiinnityksestä.

        Pehmeillä tyynyillä moottorin kulma akseliin nähden muuttuu joustossa ja aiheuttaa akselille värinää, joka parhimmillaan hajottaa paikat (laatikon laakerit).


        Pehmeiden tyynyjen kanssa AINA väliin kytkin joka sallii pienen kulmamuutoksen, akseli ei saa olla moottorin tuennan osa.


      • voi jeesus
        e.d.k kirjoitti:

        Ei ei

        Moottorin, kytkimen ja akselin on totta kai oltava samassa linjassa ja kumityynyjen jousto on huomioitava rihtauksessa riippumatta akselin kiinnityksestä.

        Pehmeillä tyynyillä moottorin kulma akseliin nähden muuttuu joustossa ja aiheuttaa akselille värinää, joka parhimmillaan hajottaa paikat (laatikon laakerit).


        Pehmeiden tyynyjen kanssa AINA väliin kytkin joka sallii pienen kulmamuutoksen, akseli ei saa olla moottorin tuennan osa.

        Ja höpöhöpö. 15 vuotta ollaan ajettu pehmwilöä tyyntillä. Ottakaa nyt huomioon kytkimenne. Omassa.on velvetti ja sehän on inline mallia, eli akseli kytkin mpottori (kampiakseli) on samassa öinjasssa. Sitten kun vielä ollaan älytty laittaa moottorinkorvat samaan linjaan kuin lampiakselin kwskipiste, vauhtipyörästä päin katsottuna, niin moottorin vääntyminen ei aiheuta minkään maan kampeamista, tai vipuvarsiefektiä.


      • Ja höpö höpö
        voi jeesus kirjoitti:

        Ja höpöhöpö. 15 vuotta ollaan ajettu pehmwilöä tyyntillä. Ottakaa nyt huomioon kytkimenne. Omassa.on velvetti ja sehän on inline mallia, eli akseli kytkin mpottori (kampiakseli) on samassa öinjasssa. Sitten kun vielä ollaan älytty laittaa moottorinkorvat samaan linjaan kuin lampiakselin kwskipiste, vauhtipyörästä päin katsottuna, niin moottorin vääntyminen ei aiheuta minkään maan kampeamista, tai vipuvarsiefektiä.

        Akselin rihtaus tehdään ulostulolaipan mukaan.
        Alennusvaihteen merkillä tai moottorin kampiakselin suunnalla ei ole merkitystä, akselin aiheuttama momentti on sitä pienempi, mitä lähenpänä akselilinja on kumityynyjä.
        Moottorin käynnistä johtuvat asentomuutokset on sitten eri juttu, ehkä niihin tuo " voi jeesus "on paras apu.


      • Ja ennenkuin...
        Ja höpö höpö kirjoitti:

        Akselin rihtaus tehdään ulostulolaipan mukaan.
        Alennusvaihteen merkillä tai moottorin kampiakselin suunnalla ei ole merkitystä, akselin aiheuttama momentti on sitä pienempi, mitä lähenpänä akselilinja on kumityynyjä.
        Moottorin käynnistä johtuvat asentomuutokset on sitten eri juttu, ehkä niihin tuo " voi jeesus "on paras apu.

        Kuin joku urpo tarttuu tuohon akselin aiheuttamaan momenttiin, niin tässä yhteydessä tarkoitetaan työntövoiman, ei pyörimisen, aiheuttamaa momenttia.


      • Kaikki selviää
        Ja ennenkuin... kirjoitti:

        Kuin joku urpo tarttuu tuohon akselin aiheuttamaan momenttiin, niin tässä yhteydessä tarkoitetaan työntövoiman, ei pyörimisen, aiheuttamaa momenttia.

        Mittaamalla, siis jos osaa..
        Sitäpaitsi lohkon etuosassa on ylimääräinen kumityynypari, asennettuna kyljelleen, jotka taas ottavat työntövoiman vastaan. Kaikki on toteutettavissa, jos hetken miettii ja järkeilee,.
        Totuushan on kuitenkin se että me kaikki teemme niin hyvin kuin osaamme, mutta jotkut ei vaan osaa..


      • Juuri niin .
        Kaikki selviää kirjoitti:

        Mittaamalla, siis jos osaa..
        Sitäpaitsi lohkon etuosassa on ylimääräinen kumityynypari, asennettuna kyljelleen, jotka taas ottavat työntövoiman vastaan. Kaikki on toteutettavissa, jos hetken miettii ja järkeilee,.
        Totuushan on kuitenkin se että me kaikki teemme niin hyvin kuin osaamme, mutta jotkut ei vaan osaa..

        Mitään salatiedettä tai yleisistä ominaisuuksista poikkeavaa ei akselin kytkennässä ole ja kuten totesit, ne , jotka osaavat eivät tarvitse neuvoja.

        Kun joku kysyy aloittajan tavoin neuvoa, niin oikea vastaus oli ensimmäinen. !
        Tällä tarkoitan että kysyjälle se on oikea vastaus, jos tiedon tarve liittyy takimmaisen laakerin materiaaliin vaikutukseen, ei tarkempien nyanssien esittely ole mielekästä.

        Palstalle vaan on pesiytynyt joukko änkyröitä, joiden tarkoitus ei olekaan neuvoa tai vastata aiheeseen, vaan keskittyä tiettyjen vastaajien henkilöön ja sen ruotimiseen.

        Tämä oli taas hyvä esimerkki, e.d.k.n vastaus oli oikea,elastisen välikappaleen laitto laippojen väliin ei ole kustannuskysymys, eikä aiheuta mitään muita lisätöitä, hiljentää ääntä ja vähenrää vaurioriskiä ja ilmeisesti jonkun muun sanomana olisi kelvannutkin, mutta ko. persoonaan piti saada edes jotain kapulaa sekoittamaan.
        Tuskin kenenkään tarkoitus tosiaan olisi antaa yleisneuvona että siitä vaan , akseli kiinteesti vaan laippaan ja menoksi, meilläkin on kestänyt ihan hyvin 30 vuotta.

        Miten näihin ns. häirikkökirjoituksiin pitäisi reagoida, vai antaako vaan olla ja toivoa että kysyjä osaisi itse suodattaa oikean tiedon ?


      • voi jeesus kirjoitti:

        Ja höpöhöpö. 15 vuotta ollaan ajettu pehmwilöä tyyntillä. Ottakaa nyt huomioon kytkimenne. Omassa.on velvetti ja sehän on inline mallia, eli akseli kytkin mpottori (kampiakseli) on samassa öinjasssa. Sitten kun vielä ollaan älytty laittaa moottorinkorvat samaan linjaan kuin lampiakselin kwskipiste, vauhtipyörästä päin katsottuna, niin moottorin vääntyminen ei aiheuta minkään maan kampeamista, tai vipuvarsiefektiä.

        No niin

        Tuon akselin voi ympätä moottorin perään suunnilleen miten vaan ja ajella tuurilla ja kärsien parikymmentä tuntia kesässä vuosikymmeniä ilman ongelmia.

        Kokemusten mukaan yleensä voi sanoa että jos tärinä tai ääni muuttuu selvästi moottorin kierrosluvun mukaan, niin jotain on vialla, sillä mikä hyvänsä resonointialue vaatii voimia jotka resonoivat, ja oikein tehdyssä ripustuksessa niitä ei saisi edes olla.
        Ongelmat on yleensä aika kompleksisia aina moottorin kiinnityksestä alkaen, pehmeämpi moottorikiinnitys ei aina johda parempaan tulokseen ym ja kokemus on ylivoimaisin rakenneohje edelleenkin.
        Nyrkkisääntönä voi sentään sanoa että mitä jäykempi akselin liitäntä, sen enemmän ongelmia, ja nykyään täysin kiinteitä akseliasennuksia ei vastuullisilta valmistajilta lähde.
        Esittämäsi kampiakselin suunta tai vaihteiston merkki/rakenne , ovat toisarvoisia.

        Avaajalle vastaus:

        Älä edes ajattele akselin kiinnitystä ilman jotain joustoelementtiä.


      • oiioryue
        e.d.k kirjoitti:

        No niin

        Tuon akselin voi ympätä moottorin perään suunnilleen miten vaan ja ajella tuurilla ja kärsien parikymmentä tuntia kesässä vuosikymmeniä ilman ongelmia.

        Kokemusten mukaan yleensä voi sanoa että jos tärinä tai ääni muuttuu selvästi moottorin kierrosluvun mukaan, niin jotain on vialla, sillä mikä hyvänsä resonointialue vaatii voimia jotka resonoivat, ja oikein tehdyssä ripustuksessa niitä ei saisi edes olla.
        Ongelmat on yleensä aika kompleksisia aina moottorin kiinnityksestä alkaen, pehmeämpi moottorikiinnitys ei aina johda parempaan tulokseen ym ja kokemus on ylivoimaisin rakenneohje edelleenkin.
        Nyrkkisääntönä voi sentään sanoa että mitä jäykempi akselin liitäntä, sen enemmän ongelmia, ja nykyään täysin kiinteitä akseliasennuksia ei vastuullisilta valmistajilta lähde.
        Esittämäsi kampiakselin suunta tai vaihteiston merkki/rakenne , ovat toisarvoisia.

        Avaajalle vastaus:

        Älä edes ajattele akselin kiinnitystä ilman jotain joustoelementtiä.

        porasitko reikiä välittäjän ohjeen mukaan?


    • R K-S

      On suositeltavaa laittaa joustokytkin merikytkimen laipan ja akselin väliin. Jos akselisto on jäykkä, niin kovin pehemitä tyynyjä ei kannata käyttää. Mikä kone sinulla on?

      • T.I insjööri

        Moottori on Yanmar 2gm20. On projektivene johon tuo pitäisi istuttaa. Veneessä siis vannasputki jossa perässä pronssilaakeri ja etupäässä kiinteä boxi. Akseli 30 mm. Mitähän tuohon aksein- ja vaihteiston laippojen väliin kannattaisi hankkia, tilaa ei ole kovin paljon.


      • äpöoliku
        T.I insjööri kirjoitti:

        Moottori on Yanmar 2gm20. On projektivene johon tuo pitäisi istuttaa. Veneessä siis vannasputki jossa perässä pronssilaakeri ja etupäässä kiinteä boxi. Akseli 30 mm. Mitähän tuohon aksein- ja vaihteiston laippojen väliin kannattaisi hankkia, tilaa ei ole kovin paljon.

        Vannasputken pitää vuotaa ja tihkua, sanoo Välittäjä


    • TietäväVeneilijä

      Humpuukia puhuu vuotamisesta, kyllä veneen pitää olla kuiva sisältä eikä mitkään putket saa vuotaa.

      • Astuit miinaan

        Ilmeisesti et tiennyt että yo. kirjoittaja on keskenkasvuinen sairas trolli, räksyttää vain omiaan.
        Ei kukaan ole väittänyt että vannasputken pitäisi vuotaa, visvapää vaan on mielestään nokkela.


      • ab
        Astuit miinaan kirjoitti:

        Ilmeisesti et tiennyt että yo. kirjoittaja on keskenkasvuinen sairas trolli, räksyttää vain omiaan.
        Ei kukaan ole väittänyt että vannasputken pitäisi vuotaa, visvapää vaan on mielestään nokkela.

        Kyllä siellä välissä tulee olla joustava laippa. Akseli ja potkuri muodostavat muuten melkoisen "jousittamattoman massan" voimalinjaan. Koneen käyntikään ei ole sataprosenttisen tasaista pyörintäliikettä, vaan siihen liittyy kiihtyvyyksiä ja hidastuvuuksia. Joustokytkin tasaa näitä kuormituksia, jotka ääritapauksessa voivat johtaa esim. kampiakselin katkeamiseen. Lisäksi se antaa vähän anteeksi koneen liikkumisesta johtuvaa rihtauksen muuttumista ja vähentää veneeseen johtuvaa potkuriääntä.
        Eipä taida autoistakaan löytyä vehjettä, jossa koneen ja vaihteiston välissä ei ole joko kaksimassaista vauhtipyörää tai kytkinlevyn jousia, jotka tasaavat näitä voimia.


      • Moro
        ab kirjoitti:

        Kyllä siellä välissä tulee olla joustava laippa. Akseli ja potkuri muodostavat muuten melkoisen "jousittamattoman massan" voimalinjaan. Koneen käyntikään ei ole sataprosenttisen tasaista pyörintäliikettä, vaan siihen liittyy kiihtyvyyksiä ja hidastuvuuksia. Joustokytkin tasaa näitä kuormituksia, jotka ääritapauksessa voivat johtaa esim. kampiakselin katkeamiseen. Lisäksi se antaa vähän anteeksi koneen liikkumisesta johtuvaa rihtauksen muuttumista ja vähentää veneeseen johtuvaa potkuriääntä.
        Eipä taida autoistakaan löytyä vehjettä, jossa koneen ja vaihteiston välissä ei ole joko kaksimassaista vauhtipyörää tai kytkinlevyn jousia, jotka tasaavat näitä voimia.

        Dorka. Minkähän takia kytkimen ja vauhtipyörän välissä mahtanee löytyä kapistus nimeltä vetolevy... Mieti sen rakennetta ihan hetken...


      • Anonyymi

        Talinauha tiiviste boksin pitää vuotaa noin kolme tippaa minuutissa jäähdytyksen takia


      • Anonyymi
        ab kirjoitti:

        Kyllä siellä välissä tulee olla joustava laippa. Akseli ja potkuri muodostavat muuten melkoisen "jousittamattoman massan" voimalinjaan. Koneen käyntikään ei ole sataprosenttisen tasaista pyörintäliikettä, vaan siihen liittyy kiihtyvyyksiä ja hidastuvuuksia. Joustokytkin tasaa näitä kuormituksia, jotka ääritapauksessa voivat johtaa esim. kampiakselin katkeamiseen. Lisäksi se antaa vähän anteeksi koneen liikkumisesta johtuvaa rihtauksen muuttumista ja vähentää veneeseen johtuvaa potkuriääntä.
        Eipä taida autoistakaan löytyä vehjettä, jossa koneen ja vaihteiston välissä ei ole joko kaksimassaista vauhtipyörää tai kytkinlevyn jousia, jotka tasaavat näitä voimia.

        Kaksoismassa vauhtipyörän ja kytkinlevyn jousien tarkoitus on suojata vaihteistoa polttomoottorin värinöiltä . Ei muuta .


    • Anonyymi

      Veneessäni on potkuriakseli kiinteästi mutta nivelellä kiinni vaihteistonlaipassa ja pitää melkoisen metelin ajaessa. Ensi kesäksi kyllä kokeilen kuminiveltä teräksen tilalle. Saas nähdä sitten miten ääni muuttuu vai onko vaikutusta lainkaan.

      • Anonyymi

        Mekaanisen nivel(kytkimen) tulee olla sellainen, jotka kestävät potkurin työntövoiman mikäli akselisto on kiinteä. Tuollaisia ei ole paljon. Esim. kardaaninivel tai etupyörävedon kanssa käytetty vakionopeusnihel eivät kestä tällaista. Tunnen yhden kaupallisen sovelluksen, SigmaDrive.
        Erilaisia joustoelementtejä löytyy enemmän ja vähemmän joustavina. Voimalinja on linjattava kuitenkin 0,3mm tarkkuudella: nämä auttavat käytännössä vain melun vähentämisessä.

        Kiinteä akselilaippa ja joustavat moottorin kumityynyt ovat itsellä ainakin toimineet. Eräs oli 1600mm pitkä 40mm akseli. Olen ajanut veneellä jossa oli 3m pitkä 30mm akseli, kiinteällä talipoksilla. Laipan ja poksin väli oli 1,5m eli vastaisi samaa kuin edellinen tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mekaanisen nivel(kytkimen) tulee olla sellainen, jotka kestävät potkurin työntövoiman mikäli akselisto on kiinteä. Tuollaisia ei ole paljon. Esim. kardaaninivel tai etupyörävedon kanssa käytetty vakionopeusnihel eivät kestä tällaista. Tunnen yhden kaupallisen sovelluksen, SigmaDrive.
        Erilaisia joustoelementtejä löytyy enemmän ja vähemmän joustavina. Voimalinja on linjattava kuitenkin 0,3mm tarkkuudella: nämä auttavat käytännössä vain melun vähentämisessä.

        Kiinteä akselilaippa ja joustavat moottorin kumityynyt ovat itsellä ainakin toimineet. Eräs oli 1600mm pitkä 40mm akseli. Olen ajanut veneellä jossa oli 3m pitkä 30mm akseli, kiinteällä talipoksilla. Laipan ja poksin väli oli 1,5m eli vastaisi samaa kuin edellinen tilanne.

        Mutta aloittajan kysymystä et ilmeisesti edes ymmärtänyt?
        Vannasputki on putki jossa potkurinakseli viedään vantaan läpi veneen sisäpuolelta sen ulkopuolelle ja hän kysyy siinä olevista laakereista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta aloittajan kysymystä et ilmeisesti edes ymmärtänyt?
        Vannasputki on putki jossa potkurinakseli viedään vantaan läpi veneen sisäpuolelta sen ulkopuolelle ja hän kysyy siinä olevista laakereista?

        Et tainnut itse lukea aloitusta kunnolla.
        Tässä on sen tärkein osuus.

        ” Kysymys kuuluu : voiko olla potkurinakseli suoraan kiinni vaihteiston laipassa ilman kumia tai joustoniveltä jos käyttää pehmeitä moottorintyynyjä ?”

        Minä itse ymmärsin gurujen viesteistä, että joustavaa pitäisi siellä koneen jälkeen olla.


    • Anonyymi

      Minä ajelin ensin kymmenkunta vuotta 1930- lukulaisella Wickströmillä ja sitten huomattavan surkealla samannimisellä W3- mallisella lelumoottorilla mutta ainuttakaan kumia moottorien kiinnityksissä ei ollut. Akselilaippakin oli teräs terästä vasten kytkimen puoleisessa laipassa kiinni ja moottorin kiinnikkeet lepäsivät ilman kumin kumia pedillä.

      • Anonyymi

        Oliko kyseessä puuvene?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      110
      2443
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      2131
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      56
      1687
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      58
      1652
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      155
      1570
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1466
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      153
      1460
    8. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      112
      1200
    9. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1186
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      26
      1168
    Aihe