Hei,
Kolmen ja puolen vuoden (!) jälkeen sain viime yönä ja tänään jälleen epilepsiakohtauksia. Varsin hämmentävää ja ahdistavaa. Luulin jo olevani oireeton. Haluaisinkin kysyä, mikä laukaisee kohtaukset? Miksi keskiviikkona tulee, mutta perjantaina ei? Olen lukenut syiksi esim. väsymyksen, alkoholin ja krapulan. Mitä muita tiedätte? Ilmeisesti myös psyykkiset tekijät kuten stressi ja ahdistus voivat laukaista kohtauksia...
Mikä laukaisee kohtaukset?
8
5716
Vastaukset
- Kaisa
Itselläni sama tilanne, mutta kohtaukset palasivat oltuani 10 vuotta oireeton. Olo on todellakin hämmentynyt ja pelästynyt.
Kohtauksen voi laukaista mikä tahansa normaalista poikkeava. Eli juuri mainitsemasi stressi yms...Käypä katsomassa www.epilepsia.fi
sieltä löydät paljon tietoa kohtauksista ja laukaisevista tekijöistä ym... - Kohtauksia 15v. välein
Kohtauksia voivat aiheuttaa niin stressi, ahdistus, väsymys, krapula, lääkkeitten ottamatta jättäminen tai annostuksen muuttuminen suuntaan tai toiseen - niin ali- kuin yliannostelukin saattaa laukaista, elämän tilanteen muuttuminen, vilkkuvalot (diskossa tms., tietokoneen ja tv:n näytön välkehtiminen) ja naisilla esim. menkat. Myös esim. kuumeflunssa voi laukaista kohtauksen. Ja huonossa lääketilanteessa säikähdyskin käy laukaisevasta tekijästä.
Itselläni näistä mainitsemistani ainoastaan krapula ei ole ollut laukaiseva tekijä, koska en juo alkoholia sanottavasti. Toivottavasti tästä sait hieman lisävalaistusta asiaan. Hauskaa kesänjatkoa. Pidä mieli positiivisena! :) - leena
Minulla aiheuttaa stressi ja väsymys yhdessä sekä liian kuuma (esim. auringossa istuminen, ei sauna) ja jokin satunnainen faktori joka ei noudata mitään sääntöjä.
- muusikko
Myös valvominen, liian kirkas valaistus, verensokerin aleneminen, jotkut lääkkeet, itselläni myös joskus kovat äänet ja liian kova ääni musiikkia kuunnellessa tai soitettaessa.
Kaikki järkytykset ja stressi on pahasta.
- Anonyymi
Käytiin isän kans alpeilla. Aurinkoisessa paikassa söimme me vahvoja juustoja ja viiniä. Myöhemmin iski hirveä jysäri oksensin 6 kertaa. En voinu päätä liikuttaa. Pimeeseen piti mennä. Aikansa se kesti
- Anonyymi
Kun migreeni oikeasti jysähtää, arvaamattaKun migreeni oikeasti jysähtää, arvaamatta.
- Anonyymi
Ottakaa migreeni tosissanne
- Anonyymi
Viimeisestä migreenistäni on yli 10 vuotta, kun sitä ennen se ilmestyi kuvioihin kerran 10 vuodessa. Laukaiseva tekijä oli yleensä stressi. Piippolan eteläpuolella ainoat osaavat migreenineurologit ovat Kuopiossa, sanon kokemuksistani.
Epilepsiakohtauksia laukaisivat ylempänäkin mainitut stressi ja kuukautiset, yleensä PMS-oireina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549