Tulisiko huuliherpeksestä kertoa?

gvt

Tuli tässä vaan mieleen kun tapasin erään naisen joka ilmoitti ennen sänkyyn menoa että hällä on huuliherpes, itsellä on ollut moinen lapsesta lähtien, eikä sillä ole ollut seksin kanssa tekemistä ja ko. virustahan kantaa vissiin yli 80% Suomalaisista eikä sitä asiaa ole tullut koskaan itse oikein ajateltua sen enempää eikä ole tullut mieleenkään mainita siitä kellekään erityisesti, liian normi/tavallinen vaiva, mutta kun sitten tästä sukupuoli herpeksestä kohutaan niin paljon, vaikka samoja rakkuloitahan ne on, eri paikassa vaan, niin pitäisikö tuosta huuliherpeksestä sitten ilmoittaa aina sänkykumppanille, tokihan sekin voi alapäähän tarttua, mutta ihmiset eivät siihen kyllä suhtaudu niin pelokkaasti kuin siihen sukupuoliherpekseen?

16

3085

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,

Toki jos aikoo harrastaa suuseksiä. Saa sitten vast.ottaja päättää ottaako riskin saada herpes toisen yläpäästä omaan alapäähänsä.

Fiksu nainen kun ilmoitti!!!!

• kuko78

Jos 90 % ihmisistä on huuliherpes, niin täytyykö heidän kertoa siitä aina kun he suutelevat tai juovat samasta pullosta jne?
        Miksi ihmeessä sukupuolherpes sitten on niin kauhea asia?

• poiuyå
        kuko78 kirjoitti:

Jos 90 % ihmisistä on huuliherpes, niin täytyykö heidän kertoa siitä aina kun he suutelevat tai juovat samasta pullosta jne?
        Miksi ihmeessä sukupuolherpes sitten on niin kauhea asia?

No itselläni ei ole enkä sellasita halua. Sukupuoliherpes on KAMALA asia jos on raskaana nainen joka ekan kerran sen saa, saattaa aiheuttaa lapsen kuoleman

• --------------------

Komppaan ylempää, jos harrastaa suuseksiä, tulee ehdottomasti kertoa.

• eiseollutkaanlove

Kyllä olisi aika kiva juttu, että kerrot. Minulla esim. ei ole huuliherpestä, vasta-ainetestillä verestä todettu. Luin terveyskirjaston Duodecimin svulta seuraavaa:
      "HSV1-tartunta saadaan yleensä pienenä, jolloin se ei aiheuta mitään oireita. Mitä vanhempana tartunnan saa, sitä todennäköisemmin seurauksena on voimakas infektio, jopa aivotulehdus. " Joten en ihan kevyesti suhtaudu siihen. Olen jo ihan tosi aikuisiässä, useampi vuosikymmen takana. Totta kai, jos sinulla on tarttuva virus ja tiedät sen niin kerrot. Minullakin valitettavasti on, vaan se on tuo 2 virus. sen kertominen ei ole helppoa, mutta teen sen aina ennenkuin on lähempää tuttavuutta tehty. Ja vaikeinta se oli kun rakastuin ihmiseen ja kertomisen jälkeen hän ei halunnutkaan enää tavata. Nyt en oikeastaan halua enää tutustua kehenkään lähemmin ja tuntuu vaikealta kun joku ihastuu minuun ja haluaa tavata, sanon vaan että en voi, ei nyt käy....

• 13

Tutustu ihmiseen, jolla on

• 10 + 15

Hmm, tuskin kovin moni edes asiaa ajattelee kun aika yleinen vaiva on se yskänrokko minkä moni saa jo lapsena tosiaan, mutta ainahan suojaseksi on turvallisempaa, tosin vähän ihmetyttää miksi siitä sukupuoliherpeksestä on tehty niin iso mörkö että tekee olevinaan ihmisestä ihan epäkelvon ja huuliherpes sit ei tee, ikäviä vaivoja ovat joo molemmat mut ei niihin kuole ja en itse moisen takia ketään ihanaa ihmistä jättäisi.

• eiseollutkaanlove

tosi kiva, että joku edes ajattelee noin. Itsehän sitä miettii, että ei vaiva nyt niin kummonen ole, muutama päivä yleensä yksi pieni rakkula joskus, eikä edes näy muille. Mutta onhan se aina jos mies sen saa, niin ei tiedä millainen vaiva?? yritän ymmärtää, ja jokaisen on tärkeä saada tehdä itse se valinta.

• poiuyå
        eiseollutkaanlove kirjoitti:

tosi kiva, että joku edes ajattelee noin. Itsehän sitä miettii, että ei vaiva nyt niin kummonen ole, muutama päivä yleensä yksi pieni rakkula joskus, eikä edes näy muille. Mutta onhan se aina jos mies sen saa, niin ei tiedä millainen vaiva?? yritän ymmärtää, ja jokaisen on tärkeä saada tehdä itse se valinta.

eiseollukaanlove olet oikein viisas kun kerrot siitä, vaikka miehet sitten sinut jättäisivätkin, tuskin he ovat sitten tosissaan edes olleet. Joillakin se aiheuttaa vaan pienen näppylän mutta toisille saattaa tulla vaikka kuinka pahana ja uusitua useinkin. Mutta olen varma että kun jatkat rehellisellä linjalla niin aivan varmasti sinut siitä palkitaan:) Kun löydät jonkun joka sinusta oikeasti välittää ei hän välitä taudistasi

• eiseollutkaanlove
        poiuyå kirjoitti:

eiseollukaanlove olet oikein viisas kun kerrot siitä, vaikka miehet sitten sinut jättäisivätkin, tuskin he ovat sitten tosissaan edes olleet. Joillakin se aiheuttaa vaan pienen näppylän mutta toisille saattaa tulla vaikka kuinka pahana ja uusitua useinkin. Mutta olen varma että kun jatkat rehellisellä linjalla niin aivan varmasti sinut siitä palkitaan:) Kun löydät jonkun joka sinusta oikeasti välittää ei hän välitä taudistasi

tosi kiva viesti. Näin minäkin ajattelen ja joskus ehkä ihan pikkusen salaa uskallan toivoa, että rehellisyys palkittaisiin, mutta toisaalta olen nyt vähän luovuttamisvaiheessa. Suhdehan perustuu aina rehellisyyteen, joten ihan onneton alku olisi, jos salaisi tällaisen asian, en voisi kuvitellakkaan. Mutta missä vaiheessa kertoa?? no tietysti ennen h-hetkeä, mutta kun tuntuu, että joka tapaaminen on toisen ajanhukkaa eli tekee mieli heti ladata, että minulla on sitten herpes, että onko tapaamispyyntö vielä voimassa. Olimme sopineet tapaamisen toisen kotona, niin sanoin heti, tapaaminen peruuntui ...no halusiko siis vain seksiä, no sitten oli hyvä juttu että peruuntui. Mutta kun toinen mies myöhemmin ehdotti tapaamista seuraavana päivänä kahvilla, niin helpompi oli sanoa, että en pääse. Ei tarvinnut selitellä, pelkäsin niin vietävästi.

• poiuyå
        eiseollutkaanlove kirjoitti:

tosi kiva viesti. Näin minäkin ajattelen ja joskus ehkä ihan pikkusen salaa uskallan toivoa, että rehellisyys palkittaisiin, mutta toisaalta olen nyt vähän luovuttamisvaiheessa. Suhdehan perustuu aina rehellisyyteen, joten ihan onneton alku olisi, jos salaisi tällaisen asian, en voisi kuvitellakkaan. Mutta missä vaiheessa kertoa?? no tietysti ennen h-hetkeä, mutta kun tuntuu, että joka tapaaminen on toisen ajanhukkaa eli tekee mieli heti ladata, että minulla on sitten herpes, että onko tapaamispyyntö vielä voimassa. Olimme sopineet tapaamisen toisen kotona, niin sanoin heti, tapaaminen peruuntui ...no halusiko siis vain seksiä, no sitten oli hyvä juttu että peruuntui. Mutta kun toinen mies myöhemmin ehdotti tapaamista seuraavana päivänä kahvilla, niin helpompi oli sanoa, että en pääse. Ei tarvinnut selitellä, pelkäsin niin vietävästi.

Minun mielestä sinun ei nyt ensimmäisillä treffeillä kannata kertoa, paitsi jos aiot silloin harrastaa seksiä, jos tutustutte ensin pari kertaa niin on helpompi kertoa ja parin kerran jälkeen saat jo selville vähän onko mies sellainen josta edes olet itse kiinnostunut.
        Jatka vaan samaan malliin olet reipas ja rehellinen ja uskon todellakin että rehellisyys palkitaan. Ajattele nyt jos et kertoisi, ei varmasti johtaisi enää mihinkään suhteenne sen jälkeen jos mies saisi tietää että et vain halunnut kertoa, valitettavasti jotkut ihmiset näin tekevät, minusta se on väärin mutta se on vain minun mielipiteeni. Ja älä pelkää kertoa sitä, tosiaan ei sitä tuntemattomille tai ihan kennelle tahansa tarvi kertoa mutta jos olet kiinnostunt miehestä niin voit sanoa vaikka että: koska pidän sinusta paljon minun täytyy kertoa että... ties vaikka sillä miehellä olisi kanssa herpes:)

• vieraileva

Se joka pelkää sukuelin herpestä voi saada sen vaikka itseltään. Täälläkin usein joku kohisee siitä miten sairasta, kuppasta, oksettavaa on jos jollakin on herpes. Jos esim
      1. nainen itse kantaa virusta mutta ei tiedä siitä,
      2. ottaa sitten suihin terveeltä mieheltä,
      3. sitten (ei enää terve mies) painaa naista paljaalla,
      4. saattaa naisella nyt olla ennen normaalina pidetty huuliherpes "kuppasena" tautina sukuelimissä.
      5. Eikä mies välttämättä saa koskaan oireita taudista, on vaan kantajana ja tietämättään välittänyt naisen taudin paikasta A paikkaan B.

• Spitsku

Ihan hyvin sanottu, vieraileva.

Täällä tosiaan riittää näitä tuomitsijoita. Itseläni on HSV-2, joka on todettu vasta-ainetestein. Viimeksi, kun olin intiimissä tilanteessa (johon sallin itseni joutua aivan liian nopeasti), mies kysyi, saako hän nuolla mua. Silloin kerroin viruksesta. Mies kiitti tiedosta ja tehtiin sitten kaikenlaista muuta ja olimme yhdynnässä kumia käyttäen.

Seuraavana päivänä mies ei enää halunnut jatkaa juttua. Tai itse asiassa häneltä meni viikko sen sanomiseen. Sitten hän sanoi, että ei halua jatkaa, koska pelkää tartuntaa niin paljon. Kuitenkin hän olisi ollut valmis suojaamattomaan suuseksiin. Näin ollen hänkin voi olla tietämättään herpeksen kantaja, kun kerran tuollaista harrastaa.

En tiedä, milloin ja keneltä olen viruksen saanut. Ekat oireet tulivat, kun olin vakituisessa parisuhteessa miehen kanssa, jolla virusta ei ollut. Edellisestä suojaamattomasta yhdynnästä jonkun muun kanssa oli tuolloin useita vuosia.

• nyyhh..

tosi kiusallinen ja kivulias on herppes olipa se suussa, peräaukossa, silmässä tai sukuelimissä.

• normityyppi

Kiusallista kyllä, mutta myös normaalia. Ei minun mielestä tarvi alkaa huuliherpeksestä kertomaan, ihan turhaa paniikkia lietsoo kun se kuitenkin on niin tavallinen mutta valitettavan salattu asia.

• Anonyymi00016

Totta helvetissä pitää kertoa. Miten sillä ei mielestäsi muka ole tekemistä seksin kanssa, että otat salaa riskin tartuttaa ko.virusta muihin, myös sinne alapäähän jolloin se on se genitaaliherpes. Toivon todella, että sun kaltaisia ihmisiä ei ole oikeasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      80
      7042
    2. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      134
      6523
    3. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6323
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      364
      4122
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      153
      2512
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2419
    7. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      66
      2206
    8. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      143
      1519
    9. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      14
      1512
    10. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      198
      1240
    Aihe