Moi!
Mahtaako kyseinen oire viitata 2. tyypin diabetekseen? Pulssi on usein ruoan jälkeen pari tuntia luokkaa 70-90 ja tykytys oikein tuntuu.
Olen keski-ikäinen mies ja painoindeksi nyt 26. Se oli pitkään lähellä 30, mutta olen laihduttanut pääosin liikunnan avulla. Aamuisin virtsa tuoksuu joskus hieman makealle, mutta muita oireita ei ole.
Sydämen tykytys ruoan jälkeen
12
5879
Vastaukset
- Helpompi näin
Käväise paikkakuntasi diabeteshoitajalla. Saat sieltä mittarin lainaksi kotiin jolla voit seurata verensokeria. Neuvot ja ohjeet mittarin käyttöön saat samalla.
Älä jää odottamaan diabeeteksen puhkeamista jos vielä voisit vaikuttaa elintapojen muutoksella. Ruoka, liikunta ym.- piilevä diabetes?
Ei ole ruoassa ja liikunnassa paljoa enää parannettavaa, joten aika menneen elämän ja geenien voimalla mennään. Olin 15 vuotta ylipainoinen ja kulutin aika runsaasti alkoholia, joten nuo lienevät jättäneet kroppaan jälkensä. Nyt mennään sillä mitä on jäljellä.
Mutta käyn mittauttamassa tuon verensokerin. Pieni vaiva mielenrauhasta.
- Todennäköisesti ei
Tuollaiset oireet eivät johdu diabeteksestä. Ruokailun jälkeen kroppasi työskentelee ruuan sulattamiseksi joten ei ihme jos pulssi nousee hieman. Verensokerikin nousee ihan luonnollisesti mutta se ei lisää pulssia.
Virtsan tuoksusta ei voi päätellä diabetestä, se johtuu useimmiten siitä mitä on syönyt.
Verensokerin voi mittauttaa helpommin terveydenhoitajallasi. Menet jokin aamu syömättä hänen luokseen ja hän ottaa sormenpäästä pikamittauksella verensokerin. Jo tuolla mittauksella näkee suuntaa-antavasti onko epäiltävissä diabetestä.- piilevä diabetes?
Ok, kiitos vastauksesta. Pitääkö tuota varten varata aika vai olla vaan 12h syömättä ja mennä omatoimisesti aamulla terveyskeskukseen?
- dfgbvc
piilevä diabetes? kirjoitti:
Ok, kiitos vastauksesta. Pitääkö tuota varten varata aika vai olla vaan 12h syömättä ja mennä omatoimisesti aamulla terveyskeskukseen?
Ainakin omassa terveyskeskuksessani on varattava aika terveydenhoitajalta.
- piilevä diabetes?
dfgbvc kirjoitti:
Ainakin omassa terveyskeskuksessani on varattava aika terveydenhoitajalta.
Tuli muuta asiaa lääkäriin, niin kirjoitti samalla labramääräyksen odottelemaan. Sitten vaan ajanvaraus labraan, kun itselle sopii käydä. Tekevät kai kaikissa labroissa.
Mittaavat kahta eri sokeriarvoa ja päälle kolesterolit ja noista jotenkin päätellään onko tarve jatkotutkimuksille. - Eiköhän selviä
piilevä diabetes? kirjoitti:
Tuli muuta asiaa lääkäriin, niin kirjoitti samalla labramääräyksen odottelemaan. Sitten vaan ajanvaraus labraan, kun itselle sopii käydä. Tekevät kai kaikissa labroissa.
Mittaavat kahta eri sokeriarvoa ja päälle kolesterolit ja noista jotenkin päätellään onko tarve jatkotutkimuksille.Nuo ovat tyypilliset laboratoriokokeet ja niiden perusteella voidaan jo melkoisen varmasti määritellä onko diabetestä vai ei. Vastaavien perusteella olen itsekin saanut aikoinaan diabetesdiagnoosin.
Ainakin täällä Helsingissä tuo toimii siten ettei mitään aikoja tarvitse varata labraan. Lääkäri kirjoittaa sähköisen lähetteen HUS Labin tiedostoon ja sitten voin käydä missä tahansa toimipisteessä (terveyskeskukset ja sairaalat) kokeessa silloin kun se sopii minulle. Yö ollaan pastolla (12 h) eikä aaamullakaaan saa juoda kuin puoli lasillista vettä. Sitten vaan jonon jatkoksi labraan heti aamulla kun toimipaikka avataan että pääsee sen jälkeen aamiaiselle. - Eiköhän selviä
Eiköhän selviä kirjoitti:
Nuo ovat tyypilliset laboratoriokokeet ja niiden perusteella voidaan jo melkoisen varmasti määritellä onko diabetestä vai ei. Vastaavien perusteella olen itsekin saanut aikoinaan diabetesdiagnoosin.
Ainakin täällä Helsingissä tuo toimii siten ettei mitään aikoja tarvitse varata labraan. Lääkäri kirjoittaa sähköisen lähetteen HUS Labin tiedostoon ja sitten voin käydä missä tahansa toimipisteessä (terveyskeskukset ja sairaalat) kokeessa silloin kun se sopii minulle. Yö ollaan pastolla (12 h) eikä aaamullakaaan saa juoda kuin puoli lasillista vettä. Sitten vaan jonon jatkoksi labraan heti aamulla kun toimipaikka avataan että pääsee sen jälkeen aamiaiselle.Vasta Lähetä-nappia klikattuani tuli mieleen että olitkohan yksityislääkärissä, oma selostukseni koski terveyskeskuskäyntiä. Mikäli olit yksityislääkärissä ja pitää mennä yksityislabraan kokeeseen, sielläkään ei yleensä tarvitse varata aikaa tällaiseen yksinkertaiseen kokeeseen. Riittää kun menee lähetepaperin kanssa vastaanottotiskille. Samat paasto-ohjeet koskee yksityispuoltakin.
Olen käynyt myös yksityislabroissa, joskus mennyt vaan vastaanottotiskille suoraan ilman lähetettä ja pyytänyt verikokeita. Lääkärin lähetteellä saa labrakokeesta kelakorvauksen mutta ne ovat vain joitakin euroja joten pelkästään labralähetteen takia ei kannata käydä lääkärissä. - piilevä diabetes?
Eiköhän selviä kirjoitti:
Vasta Lähetä-nappia klikattuani tuli mieleen että olitkohan yksityislääkärissä, oma selostukseni koski terveyskeskuskäyntiä. Mikäli olit yksityislääkärissä ja pitää mennä yksityislabraan kokeeseen, sielläkään ei yleensä tarvitse varata aikaa tällaiseen yksinkertaiseen kokeeseen. Riittää kun menee lähetepaperin kanssa vastaanottotiskille. Samat paasto-ohjeet koskee yksityispuoltakin.
Olen käynyt myös yksityislabroissa, joskus mennyt vaan vastaanottotiskille suoraan ilman lähetettä ja pyytänyt verikokeita. Lääkärin lähetteellä saa labrakokeesta kelakorvauksen mutta ne ovat vain joitakin euroja joten pelkästään labralähetteen takia ei kannata käydä lääkärissä.Ihan julkinen terveyskeskus on kyseessä. Pienillä terveysasemilla on vain ajanvarauskäytäntö, koska labrat ei toimi joka päivä. Eipä tuosta vaivaa ole, pari klikkausta netissä eikä tarvitse jonotella.
- piilevä diabetes?
Kävin sitten sokerimittauksissa ja sain arvot 4,5 ja 42 (gluk ja hb-a1c). Verenpainekin oli ihannearvoissa, että ei kai tuo diabetekseen viittaa.
Arvoitukseksi jää, mistä tykytys johtuu. Pitänee aloittaa joku kokeilu eri ruokavaliolla... - Garlo1
Sydämmen tykytyksiä ei parane jäädä odottelemaan kovin pitkää, koska voi olla, että vika on juuri siellä SYDÄMMESSÄ!
Ehdottomasti yhteys lääkäriin ensitilassa ja EKG-kartoitukseen!- Mäkkärimönjää
Itsellä alkaa sydän myös jyskyttää varsinkin raskaiden ruokailujen kuten Mäkkärissä mässäilyn jälkeen. Myös suolaisuus vaikuttaa. Aina on ollut sama ilmiö, eikä mitään sairautta ole todettu korkeahkoa kolesterolia lukuun ottamatta. Paino on normaali ja urheilen runsaasti. Syömällä kevyemmin vaivaa voi välttää. Itse olen vain tyytyväinen että on tällainen etukäteishälytysmekanismi, muutenhan olisi helppo lihoa ja syödä itsensä kipeäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803