Rrun moottori Suomeen

mä oon tyhmä?

"mä oon tyhmä?
1.10.2012 19:17
Moottorissa on takuu ja sen hinta lienee pihassa minulle 5750 euroa (ratkennee torstaina). Se on tuosta kaikesta tekniikan hinnasta vain kymmenes osa. "

Nyt asiasta on mustaa paperilla ja varmistussoitot Kiinaan tehty. Moottori on varastoni pihassa kuljetusalustalla kuljetusmuoviin tiiviisti pakattuna hintaan 5975 euroa! Siinä on koekäytetty dieselmoottori vaihde, 8,5 m kaasu-, vaihdevaijeri, lämpö-, öljynpaine-, lataus (A) ja (V) mittarit ja kierroslukumittari. Se maksetaan saapumispäivänä ruotsalaiselle pankille.
Sitä moottoria ei ole Ruotsissa. Sitä ei ole Euroopassakaan! Se luultavasti valetaan juuri nyt, kun se tulee marraskuun 11. päivään mennessä.
Se ei käykään Ruotsissa, vaan Rotterdamista se merikontti nostetaan Suomeen tulevaan kuljetukseen. Siihen konttiin Kiinassa puristetaan ehkä 120 000 T-paitaa, 30 laatikollista kameroita, 5800 Huawein nettitikkulaatikkoa ja 300 000 askia kortonkia. Siksi se yksi 400 kg trukkilava tulee niin halvalla.

Asentaja aikoo heti veneessä kiinnitettynä koekäyttää moottoria ja vaihdetta 10-12 kertaa lämpöiseksi ja jäähtyä ja lämpöiseksi ja jäähtyä. Jokin suurempi kämmi tulee siinä kolmen vuorokauden aikana esille ja pamahtaa. Sitten se kestääkin sanovat dieselmiehet.
Saatan kesällä kertoa ensimmäisistä ajotunneista, jos on viitseliäisyyttä.

48

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä merkitystä takuulla on veneilyssä? Onhan se tietenkin kiva jos valmistaja maksaa virheistään, mutta se tuskin lohduttaa kun vedenvarassa katselet kivikkoon uppoavaa venettäsi.

      Moottori on kuitenkin yksi suurimmista veneilyturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä, joten miksi tinkiä siitä (itsemurhan tekeminen ei toki ole rikos).

      Tuo asentajasi antama ohje ei auta yhtään, kyllä se laakeriliuska pyörähtää 200 tunnin kuluttua siinä missä 2 tunnin kuluttuakin. Muutenkin moottorihäiriöissä on yleensä kysymyksessä pitempiaikanen ja hiljalleen alkanut vikaantuminen (= kuluma), joten halpa ostohinta ei takaa pitkää käyttöikää.

      • Foobar Kyllästynyt

        Kirjoitustyylistä päätellen tämä on sama kaveri joka on jo tehnyt betoniveneitä, asunut talven veneessä, ajanut antiikkipetrolimoottorille jne. En viitsisi vastata.


      • Alittaja_HKV

        Takuu on ihan kiva, joskin hyödytön juuri sillä hetkellä kun rensselit hajoaa, tosin se ei ole Kiinalaisten vika tai etu, sama homma kaikissa, valmistusmaasta riippumatta, ei auta Volvon takuu yhtään enempää merellä.
        Miksi vene uppoaisi kivikkoon, jos siinä on edullinen Kiinalaisvalmisteinen moottori, tuollaisessa tapauksessa että kivikko uhkaa, auttaa ainoastaan ankkuri ja jälkipuinneissa mahdollisesti vakuutus.

        Moottorin hankintahinta ei todellakaan ole mikään laadun ja toimintavarmuuden takuu.

        Moottoriviat, tai "häiriöt" kuten niitä kutsut, eivät todellakaan ole yleensä seurausta mistään kulumasta tai heikosta laadusta, se on yleensä äkillinen polttoaineen syöttöön tai loppumisesta johtuva helposti "korjattava vika".
        Halpa hankintahinta ei myöskään poista pitkän käyttöiän mahdollisuutta, ja se on todennäköisempääkin kuin "kalliissa" brändituotteessa.


    • jdjksfhkjhfgksk

      Olipa hauska iltasatu. Ihan kuin Guttenbergin betonivenetarinat, kirjoitustyylikin on melko lailla sama...

    • Kas, kas ..

      Palstan tuttu pörr pörr - satusetä on taas aktivoitunut ja tapansa mukaan asiaan kuuluva Välittäjä-herjakin on mukana, kuten tavallista.

      Eiköhän nämä ikuisuuslaakeri- ja kuparivene - satuilut voisi siirtää suoraan tuonne huuhaa-palstalle.

    • Jopa oli taas

      Välittäjän googletietoa:
      "Tuo asentajasi antama ohje ei auta yhtään, kyllä se laakeriliuska pyörähtää 200 tunnin kuluttua siinä missä 2 tunnin kuluttuakin. Muutenkin moottorihäiriöissä on yleensä kysymyksessä pitempiaikanen ja hiljalleen alkanut vikaantuminen (= kuluma), joten halpa ostohinta ei takaa pitkää käyttöikää."

      Miten se laakeri voi pyöriä? Molemmissa puoliskoissa on naaraskolot ja niitä varten urostapit rungossa. Joissakin malleissa ulospäin käännetyt kielet ja niille rungossa sijoituskolot Ymmärrätkö, että siinä pitäisi akselin sorvata melkoisesti metallia pois, että laakeriliuska alkaisi pyöriä pesässään? Etkö? No et ole koskaan tekniikkaa ymmärtänyt!
      Tuosta loppupölinästäsi voin sanoa satoja dieseleitä peruskorjanneena, että kuluu se 10 000 moottori samoin, kuin tuo 5 000 diesel. Metallithan siellä toisiaan vastaan hankaa.
      Pösilöt puhuu, että "laakerit lähti pyöriin" En ole nähnyt ainuttakaan, mutta kymmenittäin niitä, joissa voitelun puute on ensin sallinut laakerin kuumenemisen 700-800 asteseksi ja sitten sulattanut laakerimetallin pinnan akselin pintaan kiinni. Laakerin runko ei pyöri koskaan minnekään!
      Lopuksi vielä toteamus: Sinä välittäjä et ymmärrä tekniikasta! Sulle on pääasia saada häiriköidä ja keljuilla viisaimmillesi, joita toki riittää.

      • Ei oo totta

        En ole mikään välittäjä, mutta epäilen kokemustasi sadoista moottoreista.

        Oma kokemukseni on vähäisempi, mutta pyörähtäneitä laakereita on kyllä osunut lukuisia, syy on yleensä mainitsemasi voitelun puute, joka "hitsaa" laakeripinnan akseliin ja laakeri lähtee pyörimään , niin vierintälaakerin puristusliitoksesta kuin liukulaakerin haittalovesta huolimatta.

        Jos tosiaan olet kirjoituksiesi mittainen mies, niin olet poikkeus koko mekaniikan historiassa, tai sitten et edes ymmärrä mitä olet nähnyt tai olet tehnyt.


      • Jopa oi taas
        Ei oo totta kirjoitti:

        En ole mikään välittäjä, mutta epäilen kokemustasi sadoista moottoreista.

        Oma kokemukseni on vähäisempi, mutta pyörähtäneitä laakereita on kyllä osunut lukuisia, syy on yleensä mainitsemasi voitelun puute, joka "hitsaa" laakeripinnan akseliin ja laakeri lähtee pyörimään , niin vierintälaakerin puristusliitoksesta kuin liukulaakerin haittalovesta huolimatta.

        Jos tosiaan olet kirjoituksiesi mittainen mies, niin olet poikkeus koko mekaniikan historiassa, tai sitten et edes ymmärrä mitä olet nähnyt tai olet tehnyt.

        Tuolla raskaan kaluston puolella oli aiheesta "tietävine kanssa" kirjoittelua. Lupasin 300 euroa jokaisesta kuvasta, jossa "laakerirungot" ovat pyörineet. Muutama lupasi kuvia ja tulikin pari votosopilla töherrettyjä tekeleitä.
        Sieltä voit googlata 30 kirjoitusta, jossa kolmannes kirjoittaa asiaa ja loput soittaa haisevaa aukkoaan. Kaikissa niissä viesteissä, joissa pystyy havaitsemaan kirjoittajan olleen avaamassa dieseliä litran ha -koneesta 90 litran veturiin, kirjoittaja ei ole löytänyt "pyörivää laakeria".
        Muut ovat kaverin siskon yhden poikaystävän tietojen varassa finnit hehkuen räkättämässä.
        Lupaan sullekin 300 euroa, kun linkität sellaisen laakerinkuvan käyttööni. Älä viitti sekoilla fotoshopilla. Olen nähnyt tuhansia laakeriliuskoja 35 vuoden aikana. Äläkä amiksen työsalissa yritä rälläköidäkään mitään tekelettä!


      • Huh huh taas
        Jopa oi taas kirjoitti:

        Tuolla raskaan kaluston puolella oli aiheesta "tietävine kanssa" kirjoittelua. Lupasin 300 euroa jokaisesta kuvasta, jossa "laakerirungot" ovat pyörineet. Muutama lupasi kuvia ja tulikin pari votosopilla töherrettyjä tekeleitä.
        Sieltä voit googlata 30 kirjoitusta, jossa kolmannes kirjoittaa asiaa ja loput soittaa haisevaa aukkoaan. Kaikissa niissä viesteissä, joissa pystyy havaitsemaan kirjoittajan olleen avaamassa dieseliä litran ha -koneesta 90 litran veturiin, kirjoittaja ei ole löytänyt "pyörivää laakeria".
        Muut ovat kaverin siskon yhden poikaystävän tietojen varassa finnit hehkuen räkättämässä.
        Lupaan sullekin 300 euroa, kun linkität sellaisen laakerinkuvan käyttööni. Älä viitti sekoilla fotoshopilla. Olen nähnyt tuhansia laakeriliuskoja 35 vuoden aikana. Äläkä amiksen työsalissa yritä rälläköidäkään mitään tekelettä!

        Mikä vimma näitä "kyllä minä tiedän" virtuooseja saa edes esiintymään täällä palstoilla.
        Laakerin pyörähtämisiä plen nähnyt itsekin mm. Gm 5.7 dieseleissä, kuvia en esitä , enkä viitsi edes kiistellä näiden kaikkitietävien virtuoosien kanssa, ihmettelen vain, mikä saa kenenkän keuhkoamaan tuollaista roskaa asiasta josta ei edes ymmärrä mitään.


      • hi hiiii
        Huh huh taas kirjoitti:

        Mikä vimma näitä "kyllä minä tiedän" virtuooseja saa edes esiintymään täällä palstoilla.
        Laakerin pyörähtämisiä plen nähnyt itsekin mm. Gm 5.7 dieseleissä, kuvia en esitä , enkä viitsi edes kiistellä näiden kaikkitietävien virtuoosien kanssa, ihmettelen vain, mikä saa kenenkän keuhkoamaan tuollaista roskaa asiasta josta ei edes ymmärrä mitään.

        finnisi hehkuu ja muistat tyttöystävän kaverin jonkun kaverin puhuneen?


      • sinä tulit?
        Huh huh taas kirjoitti:

        Mikä vimma näitä "kyllä minä tiedän" virtuooseja saa edes esiintymään täällä palstoilla.
        Laakerin pyörähtämisiä plen nähnyt itsekin mm. Gm 5.7 dieseleissä, kuvia en esitä , enkä viitsi edes kiistellä näiden kaikkitietävien virtuoosien kanssa, ihmettelen vain, mikä saa kenenkän keuhkoamaan tuollaista roskaa asiasta josta ei edes ymmärrä mitään.

        Onhan siinä GM:ssä monia laakereita joiden on tarkoituskin pyöriä. Tiedätkö mikä on runkolaakeri? Googlaa!


      • Heh heh hee
        sinä tulit? kirjoitti:

        Onhan siinä GM:ssä monia laakereita joiden on tarkoituskin pyöriä. Tiedätkö mikä on runkolaakeri? Googlaa!

        No mainitse edes yksi !


      • lopeta ilveilijä!
        Huh huh taas kirjoitti:

        Mikä vimma näitä "kyllä minä tiedän" virtuooseja saa edes esiintymään täällä palstoilla.
        Laakerin pyörähtämisiä plen nähnyt itsekin mm. Gm 5.7 dieseleissä, kuvia en esitä , enkä viitsi edes kiistellä näiden kaikkitietävien virtuoosien kanssa, ihmettelen vain, mikä saa kenenkän keuhkoamaan tuollaista roskaa asiasta josta ei edes ymmärrä mitään.

        oletko "kaikkitietävä itse"?
        ei kukaan enää erehdy tyylistäsi välittäjä.


      • aloita sä
        sinä tulit? kirjoitti:

        Onhan siinä GM:ssä monia laakereita joiden on tarkoituskin pyöriä. Tiedätkö mikä on runkolaakeri? Googlaa!

        Kuukkeloi ensin itse, mikä ero runkolaakerilla ja laakerirungolla.


      • Hii hii

        Älä nyt ikuisuuslaakerimies tukehdu tohinaasi.
        Juttusi kyllä tunnetaan, niissä ei ole muuta sisältöä kuin muiden haukkuminen ja kova ääni.


    • mä oon tyhmä?

      Jaahas! Vuorokaudessa tämä kuona ja typeryys kirjoitukseni perään!
      Nyt tiedän olleeni väärällä saitilla ja vääränlaisten ihmisten joukossa.

      • hskhjdsfk

        Joo, ihan kuin Guttenberg betoniveneineen, taidat(te) tosiaan olla väärällä saitilla, menee sen verran korkealla ja kovaa...

        Paljon noissa tämän ketjun muissa kirjoituksissa on kyllä typeryyttä, siitä ollaan yhtä mieltä.


      • Oikea havainto

        Oikea palsta olisi "huuhaa,", "novellit" tai "lasten jutut", Tämä on veneilypalsta, jos et sitä huomannut.


      • Sä oot tyhmä

        Yleensä vastaukset tuppaa oleen samaa tasoa kuin aloituskin.


    • kooklaaja
      • Onhan noita.

        Puuttumatta herrojen periaatekiistaan, niin kyseisen GM 5.7 dieselin tyyppivika oli kolmannen runkolaakerin pettäminen, jonka seurauksena oli kampiakselin katkeaminen.
        Syynä oli pari erillistä suunnitteluvikaa, toinen oli öljy- ja alipainepumppua käyttävä "lyijykyna", toinen liian lyhyet runkolaakereiden pultit, jotka korvattiin myöhemmin pidemmillä ja moottorin merkintä täydennettiin X-kirjaimella (350 X).

        Edellisen kirjoittajan mukaan olen myös nähnyt merkkejä kyseisessä moottorissa laakerin pyorimisestä, liekö sitten satumaisen hyvää tuuria, kun tuo on muka niin harvinaista.


      • hohooo hoooo
        e.d.k kirjoitti:

        Onhan noita.

        Puuttumatta herrojen periaatekiistaan, niin kyseisen GM 5.7 dieselin tyyppivika oli kolmannen runkolaakerin pettäminen, jonka seurauksena oli kampiakselin katkeaminen.
        Syynä oli pari erillistä suunnitteluvikaa, toinen oli öljy- ja alipainepumppua käyttävä "lyijykyna", toinen liian lyhyet runkolaakereiden pultit, jotka korvattiin myöhemmin pidemmillä ja moottorin merkintä täydennettiin X-kirjaimella (350 X).

        Edellisen kirjoittajan mukaan olen myös nähnyt merkkejä kyseisessä moottorissa laakerin pyorimisestä, liekö sitten satumaisen hyvää tuuria, kun tuo on muka niin harvinaista.

        hi hiiii
        7.10.2012 10:44
        0
        Sulje
        finnisi hehkuu ja muistat tyttöystävän kaverin jonkun kaverin puhuneen?


    • yutrgetyuhjikolku

      "mä oon tyhmä" saikin viidessä minuutissa samalta sekolta heti "todistetta" monella suulla.

    • Srenntipurtteng

      Välittäjä_LKV
      6.10.2012 18:50
      -1
      Sulje
      Mitä merkitystä takuulla on veneilyssä? Onhan se tietenkin kiva jos valmistaja maksaa virheistään, mutta se tuskin lohduttaa kun vedenvarassa katselet kivikkoon uppoavaa venettäsi."

      kyselee superhäirikkö, jonka kanssa olen tämän kerran samaa mieltä.

      Vakuutuksista tai takuista ei vaaratilanteessa ole toisiaankaan mitään hyötyä. Vaaran jälkeenkin kummastakin joutuu taistelemaan ja näkemään valtavan vaivan korvauksiin, jos se sittenkään onnistuu.

    • tosi elämää vain

      Minä lisään vielä, että merihädässä ei auta vaikka olisi millainen 29 000 euron Volvo ja Tapiolan täystäysvakuutus ilman omavastuuta. Voiko olla vain mukavampi hukkua sen Volvon kanssa, kuin sen kuusi kertaa halvemman kiinalaisen kanssa?

      Itselläni on kokemus Tapiolan venevakuutuksista, jota eivät toimikaan, kuin paperilla. Kas kumma ja moottorikin oli kallis 3 v. vanha Volvo. Volvossa petti vesipumppu ja matka loppui 6 mpk rannasta. Tuulikin oli itään ja vhs toimi juuri sen aikaa, että saimma jankutettua asiamme huonolla suomella varustetulle naiselle.

    • On hyvä kone

      Rrun 322 kolmipyttyinen turbodiesel on Kubotan moottori. Tuota on 35 - 49 hv pikkutraktoreissa, veneissä ja vesipumppumoottoreina ollut kohta kymmnen vuotta. Muita nimiä muistaakseni Cume ja Waive. Hyvä ja pieniruokaine moottori. Eikä ole kiskottu kireeksi, joten sietää tuhansia tunteja käyttöä.
      Suomessa tuo maksaa yksinään Kubota nimellä 5700 euroa ja varmaan merivaihteella ja mittaristolla toinen mokoma lisää.

      • Nenekäyttöönhän tuota ei ahdettuna tehdä, vaan 3-pyttyisen Kubotan suurin teho on 29 hv. Tämä on tietenkin järkevää, koska moottorin rasitus on veneessä kymmeniä kertoja suurempi kuin maakäytössä.

        Kubotat tehdään kuitenkin Japanissa, joten Rrun on edelleenkin piraattikopio, eikö sen valmistajan tarvitse piitata maineestaan kuten luotettavaksi tiedetyn Kubotan. Näin ollen "sama moottori" on mahdollista valmistaa heikommista materiaaleista ja heikommalla työnlaadulla. Se, että onko näin, selviää vasta vuosien päästä hankinnasta lukien, veneen jälleenmyyntiarvo romahtaa heti.

        Joten taas kerran, kannattaako ostaa halpaa joka mahdollisesti kestää 1/4 osan siitä minkä kalliimpi tuote olisi kestänyt (yleensä ero hinnassa on max 30 % luokkaa) ja samalla romahduttaa veneensä arvo, vai sijoittaa kerralla pikkuisen enemmän ja saavuttaa jonkinlainen mielenrauha pitkälle tulevaisuuteen?

        Eiköhän se vanha sanonta "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" päde erityisen hyvin tässä tapauksessa :)


      • Catainen
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Nenekäyttöönhän tuota ei ahdettuna tehdä, vaan 3-pyttyisen Kubotan suurin teho on 29 hv. Tämä on tietenkin järkevää, koska moottorin rasitus on veneessä kymmeniä kertoja suurempi kuin maakäytössä.

        Kubotat tehdään kuitenkin Japanissa, joten Rrun on edelleenkin piraattikopio, eikö sen valmistajan tarvitse piitata maineestaan kuten luotettavaksi tiedetyn Kubotan. Näin ollen "sama moottori" on mahdollista valmistaa heikommista materiaaleista ja heikommalla työnlaadulla. Se, että onko näin, selviää vasta vuosien päästä hankinnasta lukien, veneen jälleenmyyntiarvo romahtaa heti.

        Joten taas kerran, kannattaako ostaa halpaa joka mahdollisesti kestää 1/4 osan siitä minkä kalliimpi tuote olisi kestänyt (yleensä ero hinnassa on max 30 % luokkaa) ja samalla romahduttaa veneensä arvo, vai sijoittaa kerralla pikkuisen enemmän ja saavuttaa jonkinlainen mielenrauha pitkälle tulevaisuuteen?

        Eiköhän se vanha sanonta "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" päde erityisen hyvin tässä tapauksessa :)

        Paras kommentti oli jossain ketjussa että "metalli kuin metalli, mitä väliä kuka sen on tehnyt" tjsp. Kaikki ei ymmärrä että "rautaa" on olemassa tuhansia eri laatuja ja koostumuksia. Voi arvata mitä "rautaa" käytetään silloin kun hinta halutaan painaa mahd. alas ja maineella ei ole väliä. Toiset varmistavat laadun ja tasalaatuisuuden standardoiduilla prosesseilla ja esim. ns. ainetta rikkomattomilla tutkimuksilla, toiset taas eivät.


      • Kubota made in China
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Nenekäyttöönhän tuota ei ahdettuna tehdä, vaan 3-pyttyisen Kubotan suurin teho on 29 hv. Tämä on tietenkin järkevää, koska moottorin rasitus on veneessä kymmeniä kertoja suurempi kuin maakäytössä.

        Kubotat tehdään kuitenkin Japanissa, joten Rrun on edelleenkin piraattikopio, eikö sen valmistajan tarvitse piitata maineestaan kuten luotettavaksi tiedetyn Kubotan. Näin ollen "sama moottori" on mahdollista valmistaa heikommista materiaaleista ja heikommalla työnlaadulla. Se, että onko näin, selviää vasta vuosien päästä hankinnasta lukien, veneen jälleenmyyntiarvo romahtaa heti.

        Joten taas kerran, kannattaako ostaa halpaa joka mahdollisesti kestää 1/4 osan siitä minkä kalliimpi tuote olisi kestänyt (yleensä ero hinnassa on max 30 % luokkaa) ja samalla romahduttaa veneensä arvo, vai sijoittaa kerralla pikkuisen enemmän ja saavuttaa jonkinlainen mielenrauha pitkälle tulevaisuuteen?

        Eiköhän se vanha sanonta "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" päde erityisen hyvin tässä tapauksessa :)

        Nuo 3-pyttyiset Kubotat muuten tehdään sitten tasan tarkkaan Kiinassa :) Joten tässä nyt yhteen epätotuuteesi puuttuminen, muihin ei edes jaksa !


      • Jaa !
        Kubota made in China kirjoitti:

        Nuo 3-pyttyiset Kubotat muuten tehdään sitten tasan tarkkaan Kiinassa :) Joten tässä nyt yhteen epätotuuteesi puuttuminen, muihin ei edes jaksa !

        No miten se vaikuttaa tämän halpispiraattikopion laatuun ?
        Kiinassa ne tehdään "aidot Rolexitkin"


      • tätä riittää
        Catainen kirjoitti:

        Paras kommentti oli jossain ketjussa että "metalli kuin metalli, mitä väliä kuka sen on tehnyt" tjsp. Kaikki ei ymmärrä että "rautaa" on olemassa tuhansia eri laatuja ja koostumuksia. Voi arvata mitä "rautaa" käytetään silloin kun hinta halutaan painaa mahd. alas ja maineella ei ole väliä. Toiset varmistavat laadun ja tasalaatuisuuden standardoiduilla prosesseilla ja esim. ns. ainetta rikkomattomilla tutkimuksilla, toiset taas eivät.

        Eikä ainoastaan se metallin laatu, vaan se, miten sitä käsitellään. Valaminen on paljon muutakin kuin metallin sulattamista ja muottiin kaatoa. Ja käsittely alkaa raaka-aineiden varastoinnista. Kiinasta varmasti löytyy 10 000 asiansa osaavaa valimoa. Mutta niiden lisäksi ehkä 90 000, joille riittää, että sen raaka-aineen saa sulassa muodossa siirrettyä sinne muottiin. Ja valut taitaa olla vasta moottorin valmistamisen ensimmäinen aste, jos suunnittelu on kopioitu.


      • näi o
        tätä riittää kirjoitti:

        Eikä ainoastaan se metallin laatu, vaan se, miten sitä käsitellään. Valaminen on paljon muutakin kuin metallin sulattamista ja muottiin kaatoa. Ja käsittely alkaa raaka-aineiden varastoinnista. Kiinasta varmasti löytyy 10 000 asiansa osaavaa valimoa. Mutta niiden lisäksi ehkä 90 000, joille riittää, että sen raaka-aineen saa sulassa muodossa siirrettyä sinne muottiin. Ja valut taitaa olla vasta moottorin valmistamisen ensimmäinen aste, jos suunnittelu on kopioitu.

        Luuletko sinä, etteivät kiinalaiset osaa valaa rautaa? Ne osasivat sitä jo silloin, kun me täällä hakkasimme toisiamme kivikiveellä ja söimme oravanraatoja.
        Moottorin runkovalu lienee yksi helpoimmista tempuista. Sitä tehtiin ns lattiavaluina Rellulla, Mersulla ja Fordilla jo 1800-luvulla. Ettei vain jokin sipoolaisukko aja vieläkin T-fordin moottorilla hakemaan Pyhtäältä savukalaa pirtukätköltään.


      • osaa ja ei
        näi o kirjoitti:

        Luuletko sinä, etteivät kiinalaiset osaa valaa rautaa? Ne osasivat sitä jo silloin, kun me täällä hakkasimme toisiamme kivikiveellä ja söimme oravanraatoja.
        Moottorin runkovalu lienee yksi helpoimmista tempuista. Sitä tehtiin ns lattiavaluina Rellulla, Mersulla ja Fordilla jo 1800-luvulla. Ettei vain jokin sipoolaisukko aja vieläkin T-fordin moottorilla hakemaan Pyhtäältä savukalaa pirtukätköltään.

        Osaavat ne niissä 10 000:ssa valimossa. Mutta jos kuvittelet, että metallin valaminen on helppo temppu, perusta sinäkin valimo. Ei se tarvitse kuin vanhan navetan, käsityökaluja ja vähän muuta tarpeistoa. Noillakin voidaan tehdä vaativaa ja laadukasta valua. Siis jos osaa, muut tekee onteloita, hauraita valuja ym. sutta ja sekundaa.

        Aivan varmasti Kubota teettää valunsa jossain niistä 10 000:sta ja maksaa siitä hippasen enemmän kuin Rrun, joka teettää osansa ehkä lähimmässä. Mistä sen tietää, voi olla ihan asiansa osaavia nekin, tai sitten ei. Kubotan kohdalla sen tietää.


      • Jooko
        Jaa ! kirjoitti:

        No miten se vaikuttaa tämän halpispiraattikopion laatuun ?
        Kiinassa ne tehdään "aidot Rolexitkin"

        Mahdollisesti sama tehdas tekee, voi olla jopa laatu parempaa, mutta yhtä hyvää vähintään ;) Kuvitteletko moottorien valmistamista jotenkin "korkeanteknologia" ja paljon "älyä" vaativaksi hommaksi?


      • mig E.d. K.
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Nenekäyttöönhän tuota ei ahdettuna tehdä, vaan 3-pyttyisen Kubotan suurin teho on 29 hv. Tämä on tietenkin järkevää, koska moottorin rasitus on veneessä kymmeniä kertoja suurempi kuin maakäytössä.

        Kubotat tehdään kuitenkin Japanissa, joten Rrun on edelleenkin piraattikopio, eikö sen valmistajan tarvitse piitata maineestaan kuten luotettavaksi tiedetyn Kubotan. Näin ollen "sama moottori" on mahdollista valmistaa heikommista materiaaleista ja heikommalla työnlaadulla. Se, että onko näin, selviää vasta vuosien päästä hankinnasta lukien, veneen jälleenmyyntiarvo romahtaa heti.

        Joten taas kerran, kannattaako ostaa halpaa joka mahdollisesti kestää 1/4 osan siitä minkä kalliimpi tuote olisi kestänyt (yleensä ero hinnassa on max 30 % luokkaa) ja samalla romahduttaa veneensä arvo, vai sijoittaa kerralla pikkuisen enemmän ja saavuttaa jonkinlainen mielenrauha pitkälle tulevaisuuteen?

        Eiköhän se vanha sanonta "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" päde erityisen hyvin tässä tapauksessa :)

        Tässä sulle lisää tietoa sun omalla paremmalla pettre kielelläsi, että oikeavat sun valheesi hevosvoimista ja muista jutuista:
        Specifikationer:
        Cylinderdiameter x Slaglängd
        85 x 90 mm
        Slagvolym 1,532 liter
        Komprimering 22 : 1
        Effekt / hastighet (HP / r / min)
        32 / 3000
        Motorstyrka 32 HK/ 3000 rpm
        Förbrukning bränsle < 247 g/kWh
        Förbrukning Olja < 2,7 g/kWh
        Oljetyp SAE 15 / 40
        Volym, motorolja 4 liter
        Elektriska system
        12V / 53A
        Start
        Elektrisk
        Backslag mekanisk SCG025
        Utväxling: Utväxling1.88:1 (Standard) / 2.74:1(tillval )
        Vikt 192 KG
        Högsta lutning vid montering 20°
        Dimension (LxBxH) 815 x 494 x 677 mm


      • no ei
        Jooko kirjoitti:

        Mahdollisesti sama tehdas tekee, voi olla jopa laatu parempaa, mutta yhtä hyvää vähintään ;) Kuvitteletko moottorien valmistamista jotenkin "korkeanteknologia" ja paljon "älyä" vaativaksi hommaksi?

        Ei varmana Kubota suostu siihen, että sama tehdas tekisi piraatteja siinä sivussa. Kiinalaiset osaa toki tehdä myös high-tec tuotteita, sieltähän kaikki meidän tietokoneetkin tulee. Sekään ei takaa vähäkään siitä, että tekisivät hyvälaatuisia moottoreita. Alkaen niistä käytetyistä metalleista. Yksikään käsiini saama työkalu "made in china" ei ole täyttänyt minun vaatimuksiani. Eikä niissä ole liikkuvia osia yleensä kahta enempää.


      • Jooko
        no ei kirjoitti:

        Ei varmana Kubota suostu siihen, että sama tehdas tekisi piraatteja siinä sivussa. Kiinalaiset osaa toki tehdä myös high-tec tuotteita, sieltähän kaikki meidän tietokoneetkin tulee. Sekään ei takaa vähäkään siitä, että tekisivät hyvälaatuisia moottoreita. Alkaen niistä käytetyistä metalleista. Yksikään käsiini saama työkalu "made in china" ei ole täyttänyt minun vaatimuksiani. Eikä niissä ole liikkuvia osia yleensä kahta enempää.

        Eihän tuo moottori, välttämättä ole edes "Kubotan", vaan moottoritehtaan josta Kubota ostaa "merkillään" tuotteet. Kubota, kuten niin monet muutkin, ovat pääasiassa kauppanimikkeitä, eli brändejä joilla nostetaan hintaa. Sininen väri ei tee Kubotasta sen parempaa, kuin punaisena tai muun värisenä myytävä sama moottori, edes tarra Kubota, Volvo yms. ei samaa konetta paranna.
        Moottoreita valmistavia tehtaita ei ihan oikeasti ole kauhean monia.


      • 546546465645
        Jooko kirjoitti:

        Eihän tuo moottori, välttämättä ole edes "Kubotan", vaan moottoritehtaan josta Kubota ostaa "merkillään" tuotteet. Kubota, kuten niin monet muutkin, ovat pääasiassa kauppanimikkeitä, eli brändejä joilla nostetaan hintaa. Sininen väri ei tee Kubotasta sen parempaa, kuin punaisena tai muun värisenä myytävä sama moottori, edes tarra Kubota, Volvo yms. ei samaa konetta paranna.
        Moottoreita valmistavia tehtaita ei ihan oikeasti ole kauhean monia.

        On hyvä kone
        8.10.2012 18:42
        0
        Sulje
        Rrun 322 kolmipyttyinen turbodiesel on Kubotan moottori. Tuota on 35 - 49 hv pikkutraktoreissa, veneissä ja vesipumppumoottoreina ollut kohta kymmnen vuotta. Muita nimiä muistaakseni Cume ja Waive. Hyvä ja pieniruokaine moottori. Eikä ole kiskottu kireeksi, joten sietää tuhansia tunteja käyttöä.


      • so?
        546546465645 kirjoitti:

        On hyvä kone
        8.10.2012 18:42
        0
        Sulje
        Rrun 322 kolmipyttyinen turbodiesel on Kubotan moottori. Tuota on 35 - 49 hv pikkutraktoreissa, veneissä ja vesipumppumoottoreina ollut kohta kymmnen vuotta. Muita nimiä muistaakseni Cume ja Waive. Hyvä ja pieniruokaine moottori. Eikä ole kiskottu kireeksi, joten sietää tuhansia tunteja käyttöä.

        Siis designiltaan ihan ok, jos kopiointi on tehty hyvin. Siis jos on... ehkä on, ehkä ei.

        Kubotaa myydään täällä monella nimellä, samoin Mitsua. Pikkuvolvoissa lukee Perkins. Silti Kubotan kone on Kubotan kone, piraattikoipiot ovat sitten jollain muulla nimellä.


      • ihan varma tieto
        Jooko kirjoitti:

        Eihän tuo moottori, välttämättä ole edes "Kubotan", vaan moottoritehtaan josta Kubota ostaa "merkillään" tuotteet. Kubota, kuten niin monet muutkin, ovat pääasiassa kauppanimikkeitä, eli brändejä joilla nostetaan hintaa. Sininen väri ei tee Kubotasta sen parempaa, kuin punaisena tai muun värisenä myytävä sama moottori, edes tarra Kubota, Volvo yms. ei samaa konetta paranna.
        Moottoreita valmistavia tehtaita ei ihan oikeasti ole kauhean monia.

        Joo ja rantarolexit on oikeasti samoja kuin rolexit. Ja ladan kone oli oikeasti sama kuin ferrarin kone.
        Ferrari vaan brandaa ne ja myy satakertaisella hinnalla.


      • Jooko
        ihan varma tieto kirjoitti:

        Joo ja rantarolexit on oikeasti samoja kuin rolexit. Ja ladan kone oli oikeasti sama kuin ferrarin kone.
        Ferrari vaan brandaa ne ja myy satakertaisella hinnalla.

        Meni sitten tuokin "yli" ymmärryksesi, ja pieni mielesi rakentamaan välittömästi tarinaa . . . . . aika lapsellista, itse asiassa todella lapsellista, mutta mitäs sitä juntilta muutakaan voisi odottaa, kuin ei tiedä, ei ymäärrä.


    • ho ja haa ja hiii

      " Tämä on tietenkin järkevää, koska moottorin rasitus on veneessä kymmeniä kertoja suurempi kuin maakäytössä."

      Perusteliko google tätä merkillistä tietoaan jotnkin? Mitenkä moottori voi rasittua kymmenkertaiseksi. Ellei se sitten ole ruåttinkielinen?

      • hah ittelles

        Tämä tiedettiin jo 100 v ennen googlen syntyä. En silti takaa, että juuri kymmenkertainen on oikea luku. Kuitenkin yleensä moottoreiden tehoja tiputetaan, kun ne tehdään merimoottoreiksi.


      • ei googleuskovainen
        hah ittelles kirjoitti:

        Tämä tiedettiin jo 100 v ennen googlen syntyä. En silti takaa, että juuri kymmenkertainen on oikea luku. Kuitenkin yleensä moottoreiden tehoja tiputetaan, kun ne tehdään merimoottoreiksi.

        Venemoottori pääsee helpolla. Siellä ei tule auton tai traktorin moottorin kauheaa tilannetta, että kierrokset tipahtaa yli tuhannesta 250-300. kun törppö nostaa kytkintä suurella vaihteella. Siellä kiertokangen ja kampiakselin laakerit joutuu koville ja öljy lentää metallin välistä veks.
        Venemoottori ei ikinä joudu sellaiseen tilanteeseen, että vitoselta vaihdetaan vauhdissa kolmoselle ja ylikierroksilla männät alkaakin toimia kompressorin mäntinä. Valtavat imuvoimat tykittää.
        Saahan sitä googlettaa ja luulla vaikka mitä.


      • Jospa googlaisit kum
        ei googleuskovainen kirjoitti:

        Venemoottori pääsee helpolla. Siellä ei tule auton tai traktorin moottorin kauheaa tilannetta, että kierrokset tipahtaa yli tuhannesta 250-300. kun törppö nostaa kytkintä suurella vaihteella. Siellä kiertokangen ja kampiakselin laakerit joutuu koville ja öljy lentää metallin välistä veks.
        Venemoottori ei ikinä joudu sellaiseen tilanteeseen, että vitoselta vaihdetaan vauhdissa kolmoselle ja ylikierroksilla männät alkaakin toimia kompressorin mäntinä. Valtavat imuvoimat tykittää.
        Saahan sitä googlettaa ja luulla vaikka mitä.

        " Valtavat imuvoimat tykittää " ?

        Paras esimerkki palstalla tiedon tasosta.

        Kyllä se googlaus sittenkin kannattaisi jos perusalkeetkin on näin hukassa.


      • lilokuyjrtg
        Jospa googlaisit kum kirjoitti:

        " Valtavat imuvoimat tykittää " ?

        Paras esimerkki palstalla tiedon tasosta.

        Kyllä se googlaus sittenkin kannattaisi jos perusalkeetkin on näin hukassa.

        jus niin googlaa dieselmoottorin kuna ja mieti mäntää sylinterissä!


      • Kouluko kesken ?
        lilokuyjrtg kirjoitti:

        jus niin googlaa dieselmoottorin kuna ja mieti mäntää sylinterissä!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paine#Paineen_olemus

        Se hirmuinen imu voi olla suuruudeltaan korkeintaan sama kuin atm.
        Mikään mäntä tai kierrosluku ei kumoa fysiikan lakeja.


      • hiii hii E.d.K.
        Kouluko kesken ? kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paine#Paineen_olemus

        Se hirmuinen imu voi olla suuruudeltaan korkeintaan sama kuin atm.
        Mikään mäntä tai kierrosluku ei kumoa fysiikan lakeja.

        hi hiii vai kooklas se aivan atmn ... hiii hii , mutta ei ymmärrä että imutahti imee ja puristustahti puristaa ilman 40 osaan ja se kuumenee ja laajenee.. hiii hii kyllä kooklaus on pojua ja vielä ku se ymmärtäis,mitä siinä kookless lukee.. hiii hiii


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      121
      2231
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      102
      1324
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1033
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      94
      994
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      107
      990
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      896
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      677
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe