Pelkään nyt ajaa, etten menetä korttia :(

äääääääääääääääääääh

Toivon asiallisia vastauksia, en mitään kiusaamista. Sain puolisen vuotta sitten sakot, kun ajoin tuntemattomassa ympäristössä ja jotenkin en sitten katsonut tarkasti tai en huomannut että nopeusrajoitus putosi, ja poliisit sattui vastassa olemaan. Sain siis 6 vuoden autoilun jälkeen ekat ylinopeussakot. Sitten nyt kuukausi sitten, tämä oli kyllä oma virheeni, tein ohituksen jossa nopeus nousi yli rajoitusten ja juuri sattui sitten poliisi kohdalle. Nyt minulla on siis 2 sakot vuoden aikana ja jos saan vielä yhdet, menetän korttini. Ennen nautin autolla ajamisesta, nyt pelkään sitä yli kaiken. En voi menettää korttiani, silloin menettäisin varmaan työpaikkanikin jossa ajetaan usein autolla. Tiedän, että jos ajan rauhallisesti ja sääntöjen mukaan niin minulla ei ole hätää, mutta pelkään että minun tuurillani jotakin tapahtuu ja kortti lähtee. Ja minä kun en ihan oikeasti ole mikään kaistapää kuski, ihan vain joskus tulee ajettua kovempaa, mutta harvoin. Tunnen itseni huonoksi ihmiseksi tämän takia :( miten selviän niin, etten menettäisi korrtia saati etten pelkäisi ajaa?

100

3361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna kortin mennä

      Sinulla on laiha tuuri jos kerta hurjastelet harvoin mutta kun niin teet silloin jäät aina kiinni.

      Käsittääkseni ainoa lääke tähän on ajaa nopeusrajoitusten mukaan, kuten sinun olisi pitänyt tehdä jo ennen kuin sait ensimmäisen sakon. Mitään poppakonstia tai veijarointiohjetta en osaa antaa, tuskin muutkaan.

      T: 35 vuotta kortti, ei yhtään sakkoa eikä kolaria (kop kop, kopistin puuta) ajonopeus rajoituksen mukaan 10%. Ihmeen hyvin olen ehtinyt joka paikkaan näinkin maltillisella menolla.

      • Höhöö

        Ja se että poliisin "sakkoraja" on muka tuo 10% (mikä ei enää pidä paikkansa, joskus 35 vuotta sitten saattoi olla) ei tarkoita sitä että se pitää olla... Kyllä niiden nopeusrajotustenkin mukaan pääsee perille!


      • Malttia menoon

        Siinä m ielessä samaa mieltä, että ajamalla rajoitusten mukaan, säästyy sakoilta. Itse olen huomannut, että vakionopeussäädin auttaa kummasti. Sen kun laittaa karvan verran päälle esim. 80 km/h yleisrajoitusalueella, niin ei tule sakkoja. Tosin nopeusmittarin näyttö kannattaa tarkistaa, jotta tietää paljonko heittää. Yleensähän mittari näyttää aavistuksen suurempaa nopeutta kuin mikä on todellinen nopeus.

        Pakko kyllä kommentoida, että minun autoni mittarissa 10 km/h yli rajoituksen ajaminen on kyllä liikaa. Mittarin heitto on esim. satasen vauhdissa n. 4-5 km/h. Jos ajan 110 k/h mittarin mukaan, niin sakko rapsahtaa.

        P.S. Kortti vuodesta 1975...paljonko siitä tulee?...37 vuotta. Pari nopeussakkoa on tullut, yksi kiistanalainen U.S.A.:ssa, kun ajoin naapuriosavaltion kilvillä. Moni ajoi kovempaa ohi, mutta paikallinen poliisi kiinnostui vain minusta:-)) Kolareita ei yhtään. Kyydissä olen istunut muutaman kerran, kun kaveri on ajanut mällin. Itsellä ollut tuuria. KOP, KOP!


      • Kyllä vain
        Höhöö kirjoitti:

        Ja se että poliisin "sakkoraja" on muka tuo 10% (mikä ei enää pidä paikkansa, joskus 35 vuotta sitten saattoi olla) ei tarkoita sitä että se pitää olla... Kyllä niiden nopeusrajotustenkin mukaan pääsee perille!

        Juuri näin. Ainakaan nykyään ei ole enää olemassa 10%:n sakkorajaa.


      • herraasiallinen

        Ei kun pitää ottaa se sakko ja valittaa ettei pääse töihin kun ei ole korttia. Suomalaiseen ajatusmaailmaan supii hyvin.


      • +10km/h
        Höhöö kirjoitti:

        Ja se että poliisin "sakkoraja" on muka tuo 10% (mikä ei enää pidä paikkansa, joskus 35 vuotta sitten saattoi olla) ei tarkoita sitä että se pitää olla... Kyllä niiden nopeusrajotustenkin mukaan pääsee perille!

        Poliisin puuttumikynnys on 10km/h, eli sakot tulee kun tutka näyttää rajoitus 11km/h.


      • juuri näin
        +10km/h kirjoitti:

        Poliisin puuttumikynnys on 10km/h, eli sakot tulee kun tutka näyttää rajoitus 11km/h.

        http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/vwSearchView/C55352C6B6FAFB23C225765B004B4426
        Ylinopeusrikkomusten puuttumiskynnykset
        26.10.2009
        Pohjanmaan poliisilaitos



        Pohjanmaan poliisilaitokselle on tullut useita yhteydenottoja kansalaisilta päivän aikana (26.10), koskien puuttumiskynnystä rikesakkojen kirjoittamisesta ylinopeusjutuissa. Jotkut mediat ovat kertoneet että poliisi antaa rikesakon kun autoilija ajaa 11 km/h ylinopeutta. Tämä pitää myös paikkansa. Joissakin jutuissa on kuitenkin unohdettu kertoa, että tästä nopeudesta poistetaan varmuusvähennys, joka on 3 km/h tunnissa. Autoilijoille annetaan siis sakkolappu 11 km/h ylinopeudesta mutta siitä poistetaan 3 km/h varmuusvähennys.



        Esim. Autoilija ajaa 61 km/h alueella missä rajoitus on 50 km/h, ylitystä on 11 km/h. Autoilija saa sakon, jossa nopeudeksi on todettu 58 km/h, koska varmuusvähennys 3 km/h on poistettu poliisin mittauslaitteen näyttämästä nopeudesta.



        Huomautuksen saa kun ylitystä on 6-10 km/h, josta myös poistetaan varmuusvähennys 3 km/h.


    • ....,,,,

      Tuo plus 10% ei ole hyvä, koska sillä voi jo saada rikesakon, joten hyvä tuuri on sinulla ollut.

      • 123412312312

        Varmaankin sun mittarisi näyttää liikaa samoin kuin matkamittarisi jotta autosi nayttäisi pienempää kulutusta


      • anna kortin mennä

        Tuo 10% on noin arvo ja perustuu kahteen asiaan. Autojen nopeusmittareissa on aina jonkinmoinen virhe alaspäin syystä, että mittari ei saa koskaan näyttää liian alhaista nopeutta sekä poliisin suorittamasta varmuusvähennyksestä. Tähteelle jää melko tarkkaan rajoitusten mukainen etenemisvauhti.

        Lisäksi on niin, että juuri mikään ei ärsytä niin paljoa itseänikään kuin alinopeutta putputteleva tupauuno/ulla joka varmistaa sakottoman ajon pitäen vauhtinsa 10km alle rajoituksen. Kun siihen lisätään mittarivirhe alkaa muiden päänahkaa somasti kihelmöimään.

        Vaikkakin asuessani helsingissä piti varsinkin aamuliikenteessä ja varsinkin kehä 1.sellä tuon prosentin olla 30-40 vaiheilla, muuten koki olevansa tientukkona. Viimeinenkin sokea mummo ja halvaantunut pappa kaahotti ohi ja näytti keskaria jos ajoi tuota 10% nopeutta.

        Jos valtio äkisti köyhtyy mm. antaessaan rahoja manjaana tyyppisille maille voidaan tuo vaje paikata muutamassa päivässä asettamalla kehä 1.selle tutka. Mieluummin etukäteen ilmoittamaton pönttö joka napsii kuvat ylinopeutta ajavista eli jokaisesta autosta. Siinä kohtaa voidaan katuvalo sammuttaa koska salamavalo palaa koko ajan.

        Nythän pönttöjä asetellaan kaikkialle muualle.. paitsi juuri stadin sisääntulo ja kehäteille, miksi on niin vaikka juuri siellä ne keräsisivät miljoonatulot joka ainoa päivä?


      • Kehällä vieraillut
        anna kortin mennä kirjoitti:

        Tuo 10% on noin arvo ja perustuu kahteen asiaan. Autojen nopeusmittareissa on aina jonkinmoinen virhe alaspäin syystä, että mittari ei saa koskaan näyttää liian alhaista nopeutta sekä poliisin suorittamasta varmuusvähennyksestä. Tähteelle jää melko tarkkaan rajoitusten mukainen etenemisvauhti.

        Lisäksi on niin, että juuri mikään ei ärsytä niin paljoa itseänikään kuin alinopeutta putputteleva tupauuno/ulla joka varmistaa sakottoman ajon pitäen vauhtinsa 10km alle rajoituksen. Kun siihen lisätään mittarivirhe alkaa muiden päänahkaa somasti kihelmöimään.

        Vaikkakin asuessani helsingissä piti varsinkin aamuliikenteessä ja varsinkin kehä 1.sellä tuon prosentin olla 30-40 vaiheilla, muuten koki olevansa tientukkona. Viimeinenkin sokea mummo ja halvaantunut pappa kaahotti ohi ja näytti keskaria jos ajoi tuota 10% nopeutta.

        Jos valtio äkisti köyhtyy mm. antaessaan rahoja manjaana tyyppisille maille voidaan tuo vaje paikata muutamassa päivässä asettamalla kehä 1.selle tutka. Mieluummin etukäteen ilmoittamaton pönttö joka napsii kuvat ylinopeutta ajavista eli jokaisesta autosta. Siinä kohtaa voidaan katuvalo sammuttaa koska salamavalo palaa koko ajan.

        Nythän pönttöjä asetellaan kaikkialle muualle.. paitsi juuri stadin sisääntulo ja kehäteille, miksi on niin vaikka juuri siellä ne keräsisivät miljoonatulot joka ainoa päivä?

        "miksi on niin vaikka juuri siellä ne keräsisivät miljoonatulot joka ainoa päivä? "

        No ensinnäkin koska siellä ne "isot pojat" ajelee ja eihän niitä saa sakottaa.Toisekseen,siellä ajavien pitää saada hieman metropoli tunnelmaa,kun painetaan menemään mistään mitään välittämättä.

        Mutta,oikeassa olet että miksi ruuhka aikana,kylmän viileästi laiteta kamera räpsymään ja viikon verran kun toteuttaa niin pelko on perseessä jokaisella joka sitä vakituisesti ajelee.Tippuispa nopeudet oikealle tasolleja voitaisiin EHKÄ välttää isot ketjukolaritkin.Ja sakkotulot,ihan noin rikesakkojenkin pohjalta olisi miljoonien luokkaa.


      • pliisin tuttava..

        10% pelittää 50km/h 55h, ei saa sakkoja..


      • fa
        anna kortin mennä kirjoitti:

        Tuo 10% on noin arvo ja perustuu kahteen asiaan. Autojen nopeusmittareissa on aina jonkinmoinen virhe alaspäin syystä, että mittari ei saa koskaan näyttää liian alhaista nopeutta sekä poliisin suorittamasta varmuusvähennyksestä. Tähteelle jää melko tarkkaan rajoitusten mukainen etenemisvauhti.

        Lisäksi on niin, että juuri mikään ei ärsytä niin paljoa itseänikään kuin alinopeutta putputteleva tupauuno/ulla joka varmistaa sakottoman ajon pitäen vauhtinsa 10km alle rajoituksen. Kun siihen lisätään mittarivirhe alkaa muiden päänahkaa somasti kihelmöimään.

        Vaikkakin asuessani helsingissä piti varsinkin aamuliikenteessä ja varsinkin kehä 1.sellä tuon prosentin olla 30-40 vaiheilla, muuten koki olevansa tientukkona. Viimeinenkin sokea mummo ja halvaantunut pappa kaahotti ohi ja näytti keskaria jos ajoi tuota 10% nopeutta.

        Jos valtio äkisti köyhtyy mm. antaessaan rahoja manjaana tyyppisille maille voidaan tuo vaje paikata muutamassa päivässä asettamalla kehä 1.selle tutka. Mieluummin etukäteen ilmoittamaton pönttö joka napsii kuvat ylinopeutta ajavista eli jokaisesta autosta. Siinä kohtaa voidaan katuvalo sammuttaa koska salamavalo palaa koko ajan.

        Nythän pönttöjä asetellaan kaikkialle muualle.. paitsi juuri stadin sisääntulo ja kehäteille, miksi on niin vaikka juuri siellä ne keräsisivät miljoonatulot joka ainoa päivä?

        Maaseudulla sitä ylinopeutta vasta ajetaankin.80 alueella tullaan takaa yli satasta.


      • TheVOLVOman...440
        fa kirjoitti:

        Maaseudulla sitä ylinopeutta vasta ajetaankin.80 alueella tullaan takaa yli satasta.

        Tiedän, mä harvemmin ajan alle 120km/h on rajoitus sit 80 tai 100... Ei paljoa järki latvaa lahota... :D


    • Skarppina nyt!

      Pidä ajatukset ajamisessa. Puhu ääneen asioita ja ole hereillä!

      • Ei oppi ojaan kaada

        Älä puhu puh.elimeen ja juorua siellä,siellä puh.elimessä kun olet älä anna toisen haastaa riitaa tai kiihottaa, ja liihottaa itseäsi tai kyydissä olevia,aja sillä tavalla kuin autokoulun ope neuvoi ajamaan,älä katso viereisestä autosta sormimerkkejä sillä siinä on suurin riski vaaratilanteissiin.Älä myöskään käy meikkaamaan itseäsi ajon aikana,Nimittäin Suomi poika haluaa nähdä sinut sellaisenaan kun tulet,myös loton tarkastaminen ajon aikana on aika kyseen alaista.


    • niuhotus pois

      Kaksi vuotta saat ajaa tarkasti ja huolellisesti, eikös ne seuraa että kolme sakkoa vuodessa tai neljä kahdessa vuodessa niin aletaan kysellä korttia kuivumaan.

      Jos käy niin että alkavat kysellä korttia niin ehkä siinä on vielä jotain harkinnanvaraa jos tarvitsee välttämättä autoa työssään.

      Pienehkö tilapäinen ylinopeus ei ole mielestäni kovin paha rike, korkeintaan siitä voisi parinkympin rikesakon kirjoittaa jota ei laskettaisi varsinaiseen sakkosaldoon.
      Liikennemerkkejä varsinkin taajamassa on niin tiheässä että jos on pakko kiinnittää huomio johonkin erikoiseen liikennetilanteeseen voi jokin merkki jäädä huomaamatta. Paras piilohan on massaan hukkuminen...

      Sitten on kovemman sakon ja virhepisteiden paikka jos välinpitämättömyyttään, tyhmyyttään tai tahallaan toheloi niin että tapahtuu kolari tai ajaa auton ulos tieltä, törmää jalankulkijoihin tms.

    • Polliisisetä

      Etkö sinä ONNETON PEELO oppinut ensimmäisesta kerrasta, HÄH ???
      Mikä siinä on niin vaikeaa?

    • Uusavuttomista olen kuullut, mutta tämä taitaa mennä jo yli ymmärryksen. Onhan autossasi nopeusmittari ja sinulla silmät sekä keinoja säädellä ajonopeuttasi.
      Kun ajat niiden saamarin nopeusrajoituskylttien mukaisesti, ei ole pelon häivää.

      Mutta älä saatana ala ajamaan tismalleen mittarin mukaan, lisää siihen mittarin virhe.

    • suomi on perseestä

      Nyt tiedät miltä tuntuu elää kommunistisessa pelon valtakunnassa, jonka sairaat virkamiehet ovat vallan halussaan luoneet. Sinut alistetaan valtion orjaksi kaikin tavoin.

      • KaaGeeBee

        Meno on tosiaan kuin DDR:ssä, nykyään vaan on vielä paremmat laitteet kansalaisten totaaliseen valvontaan. Kansalaiset ovat kyynistyneet ja muuttuneet tunnekylmiksi roboteiksi mikä on omiaan kertomaan karua kieltään totalitaarisesta valtiosta.


      • SIIS TÄH??

        Miten se ettet sinä reppana osaa ajaa sääntöjen mukaan liittyy Suomeen?


      • assssssssssssss
        KaaGeeBee kirjoitti:

        Meno on tosiaan kuin DDR:ssä, nykyään vaan on vielä paremmat laitteet kansalaisten totaaliseen valvontaan. Kansalaiset ovat kyynistyneet ja muuttuneet tunnekylmiksi roboteiksi mikä on omiaan kertomaan karua kieltään totalitaarisesta valtiosta.

        Vähän outoa jos on saanut ylinopeussakot. Minullakin on kortti ollut jo n. 35 vuotta, josta tosin ajoin vain mp:llä 35-vuotiaaksi. Nyt olen 56-vuotias.
        Koskaan ei Suomessa ole tuullut ylinopeus yms. liikenteessä törttöilysakkoja.
        En aja joka päivä töihinkään (polkupyörä on keksitty). Työmatkani on Helsinki-Espoo. Viikonloppuisin . 7 kk ajan mökille. Yhteensä ajoja siitä ja asioinnista kauppoihin voi tulla melkein 300 km viikonloppuajoa.

        Harvoin olen nykyään tutkavalvontaa tavannut (en edes joka vuosi). Liikenteen valvonnan takameratolppia sen sijaan on viikonloppureitilläni.
        Eli kyllä valvonta on toistaiseksi paljon vähempää kuin DDR:ssä.


      • ...
        KaaGeeBee kirjoitti:

        Meno on tosiaan kuin DDR:ssä, nykyään vaan on vielä paremmat laitteet kansalaisten totaaliseen valvontaan. Kansalaiset ovat kyynistyneet ja muuttuneet tunnekylmiksi roboteiksi mikä on omiaan kertomaan karua kieltään totalitaarisesta valtiosta.

        Siis kyllä siihen tunnekylmäksi robotiksi muuttumiseen suurempi syy on kanssaihmisten uskomaton typeryys (tai vaan itsekkyys), joka ilmenee esimerkiksi siten, että lakien ja sääntöjen noudattaminen nähdään jonain kommunismina ja totalitarismina.


    • maaginen ratkaisu

      Ei ole tulevaisuudessa mitään ongelmaa, kun pelottomasti ajaa koko seuraavan vuoden sitä legendaarista ALINOPEUTTA.

    • Vedä pullo

      Kossua ennen ajoon lähtöä niin ei pelota.

    • Kokeiles tämmöstä!

      Näitä sattuu. Olet ihan hyvä kuski. Itselläni on käynyt vähän samoin. Kortti on minulla ollut jo 24 vuotta. Nämä nopeudet muuttuvat aika usein maantiellä ja aina kaikkia rajoitusmerkkejä ei tule huomanneeksi. Sain näitä sakkoja kolme vuoden aikana ,mutta niistä suurin ylitys oli 10km tunnissa ja pienin 8km tunnissa. Automaattinen valvontakamera siis kuvasi minut.Olin asiasta poliisin puhuttelussa ja sain vuoden armonaikaa ,koska rikkeeni olivat niin pieniä. Tämän jälkeen olen hommannut autooni navigaattorin ,joka ilmoittaa vallitsevat rajoitukset (väliaikaisrajoituksia lukuunottamatta) ja ilmoittaa varoitusmerkillä lähestyvästä kamerasta ja ilmoittaa myös etäisyyden siihen. En ole sen jälkeen kertaakaan ajanut ylinopeutta valvontakameraan.Laite maksoi tarjouksella 130 euroa. Se käsittää kaikki Euroopan maat ja maksaa itsensä helposti takaisin. Suosittelen!

      • juskadasdka

        Monissa kännuköissäkin on nykyään navigaattorit, jotka ilmoittavat tulevista kameroista. Täällä myös yksi, jonka navigaattorin huomautus on pariinkin otteeseen pelastanut.

        Mutta jotkut sanovat, että kyseinen piirre navigaattorissa olisi laiton. Mitenkehän oikeasti on?


      • Valvokaa valvojia!
        juskadasdka kirjoitti:

        Monissa kännuköissäkin on nykyään navigaattorit, jotka ilmoittavat tulevista kameroista. Täällä myös yksi, jonka navigaattorin huomautus on pariinkin otteeseen pelastanut.

        Mutta jotkut sanovat, että kyseinen piirre navigaattorissa olisi laiton. Mitenkehän oikeasti on?

        Ei se nopeusvalvonkameratietokanta ole laiton. Tutkanpaljastimet ovat laittomia.


    • Ohitusta aina kannattaa harkita, mikäli se on pakollinen. Itse joskus ajellut noin 70 km/h, kun edellä ajava ajellut nopeusrajoitusta alhaisemmalla nopeudella. Kun lähtee tarpeeksi ajoissa, ehtii perille kiireettä.

    • Oo ajamatta

      sillä siitä selkiää.
      Outo feikki. Kuudessa vuodessa kaksi kertaa ylinopeutta ja molemmilla kerroilla sanktiot,,,lauantaina lototaan.

    • ie

      Hommaa kuski, tai kävele. Arat kuskit on vaarillisia liikenteelle, ne ajaa varalta keski tietä ja tyrräävät huomattavaa alinopeutta.

      • tappoase

        Niinkuin minä, vai? Ajan liikennesääntöjen mukaisesti, usein lievästi alinopeudella, mutta oikeaa kaistaa/reunaa. Minulla on aika iso auto, ehkä minulle siksi kuittaillaan?


      • naiskuski

        Sä et ilmeisesti lukenu kuin kolme sanaa otsikosta? Jos uskaltaa ajaa ylinopeudella kunnes siitä saa sakon, niin ei siitä taida ihan heti taantua sillä tavalla araksi kuskiksi, että pelkäisi suistuvansa ojaan jos ajaa omalla kaistallaan.

        Itsekkin olen kaksi sakkoa saanut vuoden sisään, vaikka hurjastelu on jäänyt taakse jo ihan omasta valinnasta kaksi vuotta sitten. Olen silti taitava kuski, uskallukseni ajaa ei liity mitenkään keliolosuhteisiin, se liittyy ainoastaan virkavaltaan.


    • N

      Ole oma ihtesi.

    • älä huoli, jos polliisi napsii sulta luvan pois ni kyllä se auto käyntiin lähtee ilman korttiakin. suomessa tuo tieliikenne laki/asetukset on täysin naurettavaa paskaa, muutenkin autolijoita verotetaan ja sakotetaan kaikesta (turhasta) ja noi nopeus rajoitukset on aivan naurettavia, jossain hiekka tiellä oli yleinen nopeusrajoitus (taajaman ulkopuolella) eli siinä sai päästellä menemään 80km/h ja mun mielestä saa olla sekasin päästään että siellä tuollaista nopeutta ajelee, kun taas jossain esim. 1-tiellä on rajoitus 120km/h ja siinä vois ihan hyvin (turvallisesti) ajaa jotain 180-200km/h (hyvällä kelillä). ja mitä noihin tolppiin tulee, niin ne on aivan perseestä kun ne ei pysty esim. moottoripyörää tunnistamaan (eli motskarilla ei tarvii välittää käytännössä nopeusrajoituksista) ja ne ei käytä "tervettä järkeä" (niin kuin ei mikään muukaan tässä valtiossa) kuvaa ottaessaan tai sakkoa antaessaan... itseäni ei ainakaan kiinnosta vähäkään nuo lait ja asetukset... terveellä järjellä mennään ja toistaiseksi ei onnettomuuksia oo sattunut ensimmäistäkään yli 10v. autoilun tai noin. 20nen. liikenteessä vietetyn vuoden aikana, koskaan ei ole ollut korttia pois ja sakkojakin on vain muutama tullut....

      • gregfrefre

        Niimpä meijänkin mökkitiellä on 80km/h rajotus.Mutkainen hiekkatie jossa ei oikeesti edes pysty ajamaan niin kovaa.


    • Näin

      Tuskin lähtee kortti jos ei ole aikaisempaa tämän suurempaa "rikoshistoriaa". tai ylinopeudet eivät ole olleet törkeitä. Jos ovat olleet törkeitä saattaa lähteä muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi. Tuskin muuten.
      Aja varovasti ja noudat rajoituksia - ei se ole vaikeaa, suurin osa tekee niin.

    • Itsellä oli ensimmäiset kortin myöntämisen jälkeen 8 kuukautta "virheetöntä" ajoa, silloin napsahti ensimmäinen ylinopeus siittä 5 kuukautta, napsahti liikenteen vaarantaminen, kun tuli heitettyä käsijarrulla mutkaan. Seuraavasta olis sitte se kortti lähteny, mutta seuraava tuli juuri silloin kuin kortin poisto uhka oli päättynyt, ja sama kuvio jatkui ensimmäiset 6 vuotta.

      Nykyään olen vastuullinen kuljettaja, liikenteen seassa on järki päässä vaikkakin muutamia kirjallisia huomautuksia olen edelleen saanut sillä vauhti edelleen on hieman reippaampi. Mennään toisinaan kovempaa kuin rajotus antaa mutta ylitykset ovat pieniä, ja tapahtuu sellaisissa paikoissa sellaiseen aikaan, että muuta liikennettä on hyvin vähän, mikä kohtuullisen usein myönnetään lieventäväksi asianhaaraksi, joskaan ei aina.

      Sanoisin niin, että älä stressaa sitä, mutta pidä ajatus siellä mitä teet, niin ei tule töppäiltyä.

      • Entinen taksimies

        Suoritin ajokortin jo v 1957 ja se on edelleenkin taskussani. Tientukkona en ole ymmärtääkseni koskaan ollut enkä tule olemaan.
        Liikennesääntöjä noudattamalla säästyy ikävyyksiltä. Jos tekee mieli ajaa "urku auki", kannattaa käydä suljetulla moottoriradalla tai ottaa osaa rallikilpailuun.
        Olen vain kerran elämässäni ajanut putki punaisena Porvoon moottoritiellä ja silloinkin keskellä yötä, kun kaksi keskenkasvuista pojua näytti keskisormea ajamalla ohitseni. Oman autoni nopeus oli 125km/t, joten provosointiin ei pitänyt olla aihetta.
        Pojilla oli uudenkarhea Skoda, mutta se jäi kuin seisomaan, kun näytin pojille oman autoni takavalot. Mittarin mukaan etenin n. 240km/t, joten se siitä asiasta.


      • nitkunnatkun
        Entinen taksimies kirjoitti:

        Suoritin ajokortin jo v 1957 ja se on edelleenkin taskussani. Tientukkona en ole ymmärtääkseni koskaan ollut enkä tule olemaan.
        Liikennesääntöjä noudattamalla säästyy ikävyyksiltä. Jos tekee mieli ajaa "urku auki", kannattaa käydä suljetulla moottoriradalla tai ottaa osaa rallikilpailuun.
        Olen vain kerran elämässäni ajanut putki punaisena Porvoon moottoritiellä ja silloinkin keskellä yötä, kun kaksi keskenkasvuista pojua näytti keskisormea ajamalla ohitseni. Oman autoni nopeus oli 125km/t, joten provosointiin ei pitänyt olla aihetta.
        Pojilla oli uudenkarhea Skoda, mutta se jäi kuin seisomaan, kun näytin pojille oman autoni takavalot. Mittarin mukaan etenin n. 240km/t, joten se siitä asiasta.

        js sitten olikin jo aamu ja huomasin kalsareitteni olevan märät... noh,suihkun kautta äitini laittaman maittavan aamupalan ääreen jotta jaksan lähteä hurjasti kulkevalla mopoautollani ammattikouluun :)


    • vänä

      Minulle kävi niin hauskasti että sain viikon sisällä 2 kertaa sakot peltipoliiseilta 2010, sehän oli enään ajan kysymys milloin se kolmas rapsahtaa ja tulihan se kymmenen kuukauden jälkeen ;) Loka ja Marraskuun oli kortti kuivumassa.

      Eihän tuossa sinun tilanteessasi mitään hätää ole kun et enään ensimmäisen vaiheen kortilla aja. Minulla meni inssi ja kirjalliset uusiksi laakista jo 2viikon jälkeen ajokortin saamisesta 2003.

    • Jos sinulla on noin kerran käynyt, niin on sulla käynyt tosi huono mäihä, kun ne nykyään salli noin 6 kilsaa tunnissa sitä ylinopeutta.. Minä en ole vielä saanut yhtään sakkoa 44 vuoden aikana,ja olen ajellut ympäri Suomea, myös leirintä alueille, ja valvonta kameroistakin ilmoitetaan yleensä etukäteen, kun olen minäkin aivan vieraissa maisemissa ajanut. teen kyllä ohituksia, ja silloin tulee painettua sitä kaasu poljinta aikalailla, mutta tusvallinen ohitus on mielestäni kuitenkin hyvä asia, vaikka nopeus saattaa nousta reilusti yli, mitä isot pojat ovat sallineet. Esim 80 km/h niin kyllä olen, ja tulen ohittamaaan talonpoikais järkeä käyttäen ohittaen noin satasen vauhtia hetken, kunhan se vaan on muuten turvallista, etenkin jos on vain yksi kaista per suunta, enkä minä ole suinkaan kuin hetken "kaahailija" ohitus tilanteissa.. Aja vaan ihan normisti, ei ajamista kannata pelätä, silloin olet riskikuski liikenteessä. Ajamista saa jopa nauttiakin.

    • Eetu*

      Ajat niin että et saa sakkoja siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.

    • äääääääää
      Ei kannata pienistä,säihähtää,ainut parannus on se etää seuraat nopeusmittaria enemmän sekä liikenne merkkejä,ota rauhallaisesti jatkossa.
      Huonoksi tuntenva,siitä pääsee eroon vain ajamalla maltilliseti,kun minä aikoinai kun olin juna kolarissa taoristeyksessä,yli pääsin mutta takapuskurista sai kiini verurin jokin ulkoneva osa,aja malla minäkin selvisin siitä,vähä jäi kaivamaan tasoristeykset vuosien kuluessa sekin menipois.

    • Usko Nasia

      Ajelet vaan normaalisti. Jos kortti menee niin sitten vasta ajelet varovaisesti sen runsaan kuukauden. Minultakin meni kortti kerran, mutta eihän kortilla ajella. Kuukauden ajelin hissukseen ja sain kortin takaisin ja sitten tilanne oli taas nollattu. Avostan nopeusrajoituksia, kunhan ne ovat asiallisessa paikassa, mutta nykyään niitä ripotellaan liikaa joka paikkaan, joten arvostus asiallisiinkin nopeusrajoituksiin alkaa horjua.

    • opettele ajamaan

      Kannattaako sitä ajella kuin pullopersesika laput silmillä. Toivottavasti saat vielä kolmannet sakot ja kortti lähtee.

    • yx vaan

      Kiva tämä Suomen maa vai mitä? MIssäs muuala menettää korttinsa 3 liikenne sakosta?

      Kun menetät korttisi niin olet sen jälkeen ns. suur rikollinen poliisin silmissä. Kiitä siis onneasi, jos et ole metsästäjä tai ampuma harrastaja. Voisi lähteä valtiolle harrastusvälineet ja harrastus loppuisi siihen.

      Jos kortin menetät niin vuokraa mopoauto tai tieliikenne mönkijä, sillä voit sitten päristellä sen aikaa kun kortti on kuivumassa.

    • Järki käteen

      Ongelmaan on vain yksi yksinkertainen ratkaisu: joko ajat sääntöjen mukaan tai et. Valinta on omasi.

    • DDDDr

      Gyyt ja tolpat ne valvoo osin järjettömiltä tuntuvia rajoituksia.Halintoalamaiset vua wikisöö buhaaaabuhhaaaaannnn,,,,,,,

    • demokraziaa

      ei se ole mikään peruste että ajaa "tuntemattomassa ympäristössä" ja sattuu nazipoliisi paikalle ja sakottaa,poliisi on aina realisti poliisi ei ota huomioon sitä onko sakon saaja köyhemmän kansanosan edustaja tai rikkaamman kansanosan edunsaaja.Poliisi uskoo asiakkaan selityksiä mutta toimii aina tiukasti sisäasiainministeriön antamien ohjeiden mukaan itse poliisi-ylijohtaja ajoi hiukkasen ylinoopeutta mutta kuinkas ollakaan selvisi siitä ja asiasta ei haloota nostettu,se on sitä suomalaista demokratiaa:)

    • moposonni

      jos sinä siellä suomessa saat sakot niin se on about 90% sun OMA VIKA, mitäs törttöilit.
      täällä kambodzassa sakon peruste voi olla se että että olet valkoihoinen ja ajat mopolla ---> kokemusta on, paitsi että täällä kyllä ei sakkojen määrä päätä huimaa 3$ sakkokin on jo aika kova.

    • Huolellisesti liiken

      Helppo juttu.
      On todella pieni riski tehdä joku muu rike kuin ajaa ylinopeutta niin että siitä jää kiinni, ainakin jos ajaa kohtuullisen oikein ja säällisesti.
      Pelkoasi en ymmärrä ollenkaan. Opettele vain ajamaan rajoitusten mukaan. Jos autossasi ei ole vakionopeus-säädintä, hanki semmoinen. Sen avulla pysyt oikeassa nopeudessa, jos seuraat liikennemerkkejä.
      Koska olet ollut viimeksi näön tarkastuksessa?

      • nannaaa

        Taitaa olla vaikea ymmärtää pelkoa ajaa ennen kuin sen itse kohtaa. Siis tämmösessa tapauksessa, että sakkojen pelossa ei uskalla ajaa.

        Vakionopeudensäädin on kätevä, mutta jos ajaa vanhalla autolla niin siihen ei ehkä kannata sitä alkaa asentamaan.

        Ja joo, vanhallakin autolla voi saada nopeussakot. Kuukausi sitten ajelin vm-88 karvalakkisubarulla poliiseja vastaan, eikä auttanut vaikka kuinka kerroin että "ei tää hei ihan oikeasti kulje noin lujaa".


    • Huolettomastipas

      Olet muuttunut riskiksi liikenteessä stressin takia. Anna kortin mennä jos on mennäkseen niin helpottaa. Ota löysin rantein, älä jännitä.

    • ajamattaaaaa

      oo ajamatta, jos noin pelottaa. niin yksin kertasta se on.

    • Wiktor Haubits

      En oo koskaan tavannut natsipoliiseja, missäs sellaisia on? Semmottiset on varmaan mukavia heppuja kun nämä sosiaalitantoiksi poljetut kaikkia sietävät kansanpalvelijat ei saa tehdä työtään rauhassa. Aina on joku peelo vinkumassa ja niitä kelen oikeuksiaan lukemassa. Noin muuten ainoa oikea tapa suhtautua rattijuoppoihin on ampua ne penkalle ja auto huutokaupataan seuraavana lauantaina enitentarjoavalle. Kyllähän tämä toimis varmaan ylinopeuksissakin?

    • Vanha.

      Minulla on ollut ajokortti 50 vuotta, ilman ainoata kolaria ja sakkoa. Anna ajokortin mennä, koska ajattelultasi tunnut olevan ylivertainen. Ei toisten hengellä leikitä. Et näköjään lainkaan ajatellut minkälainen ajotapahtuma on ohittaminen, joka ainakin tuntuu olevan ongelma Sinulle.
      Voit ajaa, mutta älä ohittele, ennenkuin olet kypsä siihen. Roikut vaan takana ainakin 5 vuotta.

    • Vesku666

      Kiinnitin huomion, et joku kriteeri on tuo kortin omistamisen vuodet. Monella on ollut kortti pitkään ilman sakkoja ja kolareita. Ajavat kirkolle kauppaan ja takaisin 3000km vuodessa (itsellä 30t-100t). Toinen vaihtoehto selvitä on ajaa pk seudulla, jossa poliisit enemmän seuraa liikenteen todellista sujuvuutta, kuin pieniä rikkeitä. Itsellä ollut kortti jo reilusti yli miljoonan kilometrin, mutta ainoastaan yhden kerran viikon "lainassa" poliisilla. Yhtään ylinopeus sakkoa ei ole pk. kunnista. Muualta niitä kyllä aikoinani sain kerättyä. Nyt tosin ajotapa on kai muuttunut tai jotain, koska trendi on ollut koko ajan laskeva. Ajelen tosin toisinaan ihan sitä 78-82 nopeutta 100 alueella, myös ekologisista syistä jollei ole kiire mihinkään. Jos joku ei pääse henkilöautosta ohi, niin on parempi, et sellainen ajelee sit itsekin sitä nopeutta mun perässäni.

      Nopeusrajoitus suomessa on "suurin sallittu", joten ihmettelen mistä tuo käsite "alinopeus" juontaa juurensa :D :D Harmittaahan se, mutta nopeus on asetettava sellaiseksi joka on mm. rajoituksen, kuljettajan, ajoneuvon ominaisuuksien ja kelin huomioiden turvallinen nopeus kuljettajan mielestä. Se oikea nopeus kullekin on monen tekijän summa, ja takana tulija ei voi tietää niitä kaikkia, eli lopetetaan se mm. kokemattomien morkkaaminen ja ajetaan ohi, jos olosuhteet itsellä ovat paremmat. On kaikille parempi, et kokematon tai arka kuljettaja ajaa omien taitojensa mukaista nopeutta, eli muita hiljempaa, eikä ylitä omia rajojaan ja siten vaaranna kaikkien turvallisuutta.

      Jos suosittelisin ottamaan ilon irti ajamisesta ja parantamaan samalla omalta osalta liikenneturvallisuutta. Ajelet mittarin mukaan sitä 80 nopeutta, niin ei tarvii jännittää niitä 100 ja 80 vaihtumisia. Hiljentelet vain 60 kohdilla. Saat ajamiseen paljon vaihtelua, kun katselet niitä jänniä ohitustilanteita ihan aitiopaikalta. Itse olen muutaman turhauttavan sakon jälkeen ajellut näin varovasti ja matkat on menneet mukavasti, kun on seuraillut, et millon joku kajauttaa kunnolla kolarin ohitellessaan.

      Voit oikeasti selvitä, kun ajelet turvallisesti jonoissa :) ja olet ohittelematta. Jos tulee hitaampi eteen, niin pysähdy kahville ja pullalle vartiksi, niin saat ajella taas ihan rauhassa. Tai ota se kahvi ja pulla mukaan matkalle... ei se eväiden syöminen tai sähköpostin kirjoittaminen taida juurikaan aiheuttaa sakkoja (kamerat ja tutkat ei siihen puutu), mutta se (useampi) 7km ylitys kyllä saa helpolla kortin kuivumaan, kun on niin vaarallista. Olet kyllä oletettavasti päästänyt kiireen mukaan autoosi. Voi lohduttaa, et lääkkeet on kuitenkin ongelmaan olemassa, jos et omin voimin pysty asiaa muuttamaan, niin kyllä tuo kiireellisyys ajamisesta oikeasti loppuu... Nyt nöyrä asenne ja maltillisesti sinne liikenteeseen, muukaan ei auta. Vakionopeus säädin on oiva apu ja navigaattori varoittaa myös ylinopeudesta ja huomauttaa skarppaamaan kameroiden kohdalla, et osaa hymyillä kameralle :) Itse olen kyllä ihan tietoisesti koettanut ottaa aikaa ajamiseen ja jättää sen turhan kiireen pois (kiire on turhaa, paitsi hälytysajossa).

      Totta on se, et mitä helpommin se kortti otetaan kuivumaan ja jos ihmiset ei koe sitä enää oikeutetuksi, niin kortitta ajaminen lisääntyy... Se onkin huvittavaa, kun kerran kuussa jäät kinni humalassa ja kortitta ajamisesta eikä poliisi kuulemma voi tehdä mitään. Sitten normaalille ihmiselle joku kolari ja pari pientä ylitystä yöllä kameraan niin on heti kortti pois ja olet rikollinen :) Siis kannattaa vähitellen alkaa miettiä kannattaako viranomaisia enää kohta miellyttää, jos se tehdään lähes mahdottomaksi !!! Suunta on mielestäni vaaralliseen päin. Rikokset ovat enää rikkeitä ja näpistyksiä... eli niistä ei juuri seuraamuksia tule, mut liikennerikkeet aiheuttavat suurta harmia ja rahankulua. Tätä voisi oikeusoppineet miettiä hieman tarkemmin, ennen kuin oikeustajumme rapistuu kokonaan.

    • .....

      Yrität vain ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja muutenkin olla skarppina liikenteessä. Varmaan sulla on suurempi todennäköisyys saada sakot, kun ajat päivittäin paljon kuin muilla. Itse en päivittäin edes aja enkä välttämättä viikoittainkaan. Kortti ollut 22 vuotta ja sinä aikana yksi pysäköintisakko ja vain pari kertaa poliisi pysäyttänyt ja puhalluttanut. Tuuristakin voi olla pitkälle kiinni.

    • t

      asia jota aika monenkin autoilijn kannattaisi miettiä: voit ajaa lapsen kuoliaaksi voit ajaa eläimen kuoliaaksi, voit ajaa itsesi kuoliaaksi, ihan joka kerta kun astut rattiin, ihan joka kerta ajoit sitten sääntöjen mukaan tai et

    • huomenta vaan

      Varsinkin tuntemattomissa paikoissa seurataan liikennemerkkejä, jos se ei onnistu niin ei kannata ajaa. Tutussakaan paikassa ei kannata ajaa muistin varassa, voi tulla yllätyksiä....Keskity siihen ajamiseen, niin sakkojakaan ei tule.

    • W

      Taidot ja kokemus... Miksi ohitat ylipäätään? Malttia ja rauhallisuutta.... Tai julkiset kulkuneuvot! Aina pitää miettiä omat taidot/tiedot/kokemus/osaaminen.

      • Ei aloittaja

        Jaa, että miksi ohitat? No jos edellä menevä kupeksii reilusti alle rajoituksen, niin takaa tulevalla on suorastaan velvollisuus mennä ohi, jotta vaarallista jonoa ei pääse syntymään. Toinen vaihtoehto on jättää pitkä turvaväli ja ajaa samaa nopeutta edellä menevän kanssa, mutta se ei tässä maassa juuri koskaan onnistu, koska seuraava takaa tuleva ei halua pitää turvaväliä ja ohittaa minut, mutta jää siihen minun ja etummaisen auton väliin jonoa muodostamaan. Edellä menevästä se ei sitten millään pääse ohi, joten parempi kun ohitan suosiolla itse heti hitaamman saavutettuani ja otan kunnolla etäisyyttä taakse jääviin tumpeloihin.


      • Lisäys edelliseen
        Ei aloittaja kirjoitti:

        Jaa, että miksi ohitat? No jos edellä menevä kupeksii reilusti alle rajoituksen, niin takaa tulevalla on suorastaan velvollisuus mennä ohi, jotta vaarallista jonoa ei pääse syntymään. Toinen vaihtoehto on jättää pitkä turvaväli ja ajaa samaa nopeutta edellä menevän kanssa, mutta se ei tässä maassa juuri koskaan onnistu, koska seuraava takaa tuleva ei halua pitää turvaväliä ja ohittaa minut, mutta jää siihen minun ja etummaisen auton väliin jonoa muodostamaan. Edellä menevästä se ei sitten millään pääse ohi, joten parempi kun ohitan suosiolla itse heti hitaamman saavutettuani ja otan kunnolla etäisyyttä taakse jääviin tumpeloihin.

        Ja jos tosiaan yritän jättää sitä turvaväliä, niin taakse tulee satavarmasti joku roikkumaan puskuriin. Joko ohitusaikeissa tai mikä pahinta, jää siihen vain roikkumaan kymmeniksi kilometreiksi vaarallisen lähelle ja se jos mikä vaikeuttaa edellä ajavan keskittymistä ja nostaa kolaririskin moninkertaiseksi. Mieluummin siis ohitan. Mutta turvallisessa paikassa tietenkin.


      • Yetska
        Ei aloittaja kirjoitti:

        Jaa, että miksi ohitat? No jos edellä menevä kupeksii reilusti alle rajoituksen, niin takaa tulevalla on suorastaan velvollisuus mennä ohi, jotta vaarallista jonoa ei pääse syntymään. Toinen vaihtoehto on jättää pitkä turvaväli ja ajaa samaa nopeutta edellä menevän kanssa, mutta se ei tässä maassa juuri koskaan onnistu, koska seuraava takaa tuleva ei halua pitää turvaväliä ja ohittaa minut, mutta jää siihen minun ja etummaisen auton väliin jonoa muodostamaan. Edellä menevästä se ei sitten millään pääse ohi, joten parempi kun ohitan suosiolla itse heti hitaamman saavutettuani ja otan kunnolla etäisyyttä taakse jääviin tumpeloihin.

        Justiinsa. Lopetuksesi kertookin kaiken. Tuon ns. karkuunajo on suomalaisen liikenteen suurin syöpä =)

        Ja sen spurttissi jälkeen kohta taas roikut jonossa sen viimeisimpäisinä. 3-6 auton letkat ovat meillä jo maantapa =)


    • fdgfgdfgd

      Oon sitä mieltä et toi on myös ihan huonosta tuurista kiinni..tuskin kukaan ajaa aina tasan sallittua nopeutta tms. Mun tuttavalla ollut kortti 20 vuotta, ajaa hyvin eikä aiemmin koskaan saanut sakkoa..nyt yhtäkkiä kolmet sakot kesän aikana. Ajotyyli täysin samanlainen kuin aiemmin. Pelkkää työmatka-ajoa lähinnä, viimeiset sakot tuli todella pienestä ylityksestä töistä tullessa ja letkassa ajaessa..

    • Ajoa vaan

      Itselläni oli sama tilanne joskus 10 vuotta sitten. 2 ylinopeussakkoa tuli vuoden sisään ja kolmannesta olisi kortti mennyt. Tähän päivään mennessä en ole uutta sakkoa saanut. Eli kyllä se siitä, kunhan vaan ajat sääntöjen mukaan.

    • kjgj

      Vittu, mikä paska juttu.

    • busdraiveri

      Jos on tuollaiset pelkotilat päällä, että luulee menettävänsä ajokorttinsa, niin älykkyyosamäärä ei voi olla kovin korkea. Lisäksi ajaminen on varmastikin selkeästi epävarmaa ja vaarallista. On hyvä, että poliisit puuttuvat tuollaisten törttöjen liikenne käyttäytymiseen, jotta ne saadaan pois vaarantamasta toisen hyvien tiellä liikkuvien turvallisuutta.
      Pelkotiloihin saa myös ahdistus lääkkeitä, jolla luulosairautta ja ahdistusta voi vähentää. Olet arvatenki nainen, mies ei tuollaisia asioita edes pohtisi. Kun mies ajattelee, niin hän on tässä päivässä eikä maalaile pirjuja seinälle.
      Itse ajelen pientä ylinopeutta ja toisinaan muiden keskellä heidän nopeuttaan.
      Tulos: Kortti -82, iso D -90, busilla ajoa 22v ja yhden rikesakon 115 euroa saatu, sekin omalla autolla. Lukuisia kolareita bussilla, omalla ei yhtään. Monet kuulustelut käyty, ei niistäkään sakkoja.
      Suosittelen, että liikennemerkkejä seurataan, eikä siellä autossa tehdä mitään muuta, kuten kammata hiuksia, laiteta puuteria nokkaa, eikä puhuta kännykkään tarpeettomasti. Jos kuski on skarppi, katselee tullilasista ulos, niin kyllä se tietää vieraassakin paikassa paljonko on nopeusrajoitus.
      Sakon hinnalla saa navigaattorin, joka varoittaa, jos ajaa ylinopeutta.

    • maryne40

      Hei! Sinä olet vaaraksi liikenteessä. Sinulta pitäisi ensitilassa ottaa ajo-oikeus pois. Jos et pärjää autolla liikenteessä niin miksi ajat - hyi kauheaa - suorastaan jäkyttävää. Oletko sitä mieltä että tuolla taidollasi voit vaikka tappaa muita liikenteessä ja sinä olet oikeassa - lopeta autoilu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Kortti pois ja heti.

    • ...............

      Ota joku taksikuski tai rekkakuski kaveriksi ja ajatte pitkin kaupunkia ja hän istuu "vänkärin" paikalla, et muuten opi ajamaan kunnolla.

    • Lakia noudatettava

      Etkö ole käynyt autokoulua? Ymmärtääkseni siellä opetetaan lainkirjaimen noudattamista liikenteessä. Mikäli autossasi on nopeusmittari ja tien vieressä kyltti, joka kertoo maksiminopeuden, niin noudata sitä. Aivan yksinkertaista, vai mitä? Siis mikä tässä on niin vaikeaa?

      Oma autoni nopeusmittari näyttää yhden kilometrin verran eroa niihin lukemiin, joita tielaitos on kaikessa ystävällisyydessään laittanut tien viereen meille nopeusmittarin tarkistamista varten. Niinpä laitan vakionopeussäätimeen esimerkiksi 81km/h 80km/h. Kun ajan seuraavan tielaitoksen nopeusmittauspaikan ohi, niin se näyttää tasan 80km/h. Ylpeänä totean, että ajan lain kirjaimen mukaan. Eli voin röyhistellä rintojani, ajaa ylpeänä tietäen, että sakkoja ei ole tulossa. Hermot eivät ole kireällä ja olen herrasmies liikenteessä.

      Sitä vaan viellä ihmettelen, että et osaa noudattaa lakia liikenteessä. Kunkas sitten noudatat lakia muissa elämäsi asioissa? Oletko itse edes tietoinen?

      • hyvä pointti toi tavallaan että jos ei noudata liikenteessä lakia niin miten yleensä noudattaa lakia... vaikea sanoa miten se yleisesti ihmisillä menee, mutta omasta puolesta voin sanoa että Kuten tuo tieliikennelaki niin useat muutkin lait tässä maassa on naurettavia, enkä niitäkään noudata/noudata kirjaimellisesti. Me suomalaiset ilmeisesti ollaan yleisesti semmosia tahdottomia, oman mielipiteen omaamattomia idiootteja jotka hyppää vaikka kaivoon jos jossain säännössä/pykälässä käsketään tekemään. muutenkin jengi vaan puree hammasta enemmän ristiin ja painaa selkäkyyryssä menemään, mutta ei valita tai tee asioille mitään jos heitä jotenkin riistetään tai poljetaan.. kuten kaikki liikenteeseen liittyvissä maksuissa (verot,vakuutukset jne..) missä perusteet ovat aivan naurettavia tai muuten hölmöjä (ainakin joissain asioissa), kaikki tämän tietää ja sitä kiroaa, mutta ei tee mitään poikkitelaista...

        itse ainakin olen kieltäytynyt noudattamasta omaa moraalikäsitystä vastaan sotivia- tai muuten älyttömiä- tai epäoikeudenmukaisia lakeja,sääntöjä tai asetuksia.

        vain juuri kaltaisesi idiootti voi edes olla ylpeä siitä että ajaa nopeusrajoitusten mukaan (riippumatta terveestä järjen käytöstä)...


    • äääääääääääääääääääh

      Olen siis tämän ketjun aloittaja. Pelkään ajaa autoa niin paljon, että paniikki kohtaus tulee kovin herkästi ja meinaan ajaa autollani toisia päin. Tänään meinasi jäädä äiti kahden lapsen kanssa autoni alle, kun en nähnyt että valot olikin vaihtunut minulle punaisiksi, siksi jouduin jarruttamaan äkisti. Kyllä ne jalankulkijat on silti aika törttöjä tuolla, koska he kävelevät aina punaista päin, ole niin monta kertaa nähnyt, ettei punaista valoa tajuta tai ei ymmärretä. Samalla reissulla törmäsin auton eturenkaalla kanttikiveen, kun nostin puuteri purkkia auton lattialta ylös niin kuulu vaan kraash, kun aluvanne ottti kontaktia reunakiveen. Sitten kun peruutin kaupan parkkipaikalla, niin jostain taakse oli ilmestynyt auto johon hiljaa törmäsin. Eiks ne säännöt ollutkaaan niin, että peruttavaa autoa pitää toiseten väistää, vai väistääkö molemmat.
      Ajoin parkkipaikalla jotain viis metriä eteenpäin, kun nostin katseeni tuulilasin korkeudelle niin taas tömähti edessä olevaan autoon. Ei onnex tullut lommoja yhtään. Lupaan tästä lähtien, että katson sinne likennevalo tolppaan, mikä valo sielä palaa, etten taas aja punasia päin. En kyllä muista yhtään liikennemerkkiä ulkoa, pitää alkaa opetteleen niitä. Kauheesti pelottaa autoilu, mutta tarvi autoa päivittäin, niin pakko on olla mukana siellä. Miehet ovat mielestäni täysiä sikoja liikenteessä. Ei ne osaa yhtään ajaa. Ne ei tiedä, että naista pitää liikenteessä aina väsitää, tuli tämä vaikka puun takaa. Naiset ovat parhaita joka asiassa. Sinä, joka tätä luet, niin haista pitkä vittu!

      • Peruutus

        Itse asiassa, se joka peruttaa, väistää muita...
        Missä kävit autokoulun?.


    • jj

      niinkö

    • automies

      Jos nykyisellä valvonta määrällä saa kahdet tai useammat nopeus sakot vuodessa, niin kyllä peiliin katsomisen paikka.

    • ei kortti kauan poissa ole, min 8vkoa, jos on perheen pääasiallinen elättäjä voi selvitä lyhemmällä. Itsellä oli 7vkoa, ei haitannut 7vkoon 7000km ei jäänyt kiinni ja jos olisi jäänyt ajokielto olisi jatkunut 4.tä-7.n päivään. Hassua, kun sain kortin takaisin heti oli poliisit kyselemässä korttia, toisaalta omalla autolla ei passaa ajella, koska poliiseilla on lukulaitteet, siis näkevät auton rek.tunnuksen perusteella onko auton omistajalla ajo-oikeutta.

    • Yualle

      On ollu tosiaan huonoa tuuria jos oot kahdetkin sakot saanut...:( Eihän poliisi nykyään mitään nopeuksia edes valvo!

      Missä muuten sait nuo sakot? Kiinnostais tietää, et missä poliisi on noinkin aktiivinen.

    • Kuski1225

      15 vuotta auton ratissa, reilusti yli miljoona kilometriä ajettuna ja en ikinä ole aiheuttanut kolaria, jossa olisin lain edessä syypää. Kolme kertaa on puskurissa roikkujat vetäneet perään onneksi niillä on aina olleet vakuutukset kunnossa.

      Muutaman kerran on ohittelijat meinanneet tulla keulasta sisään ja olen joutunut väistämään omalta kaistaltani pientareelle kun nokka kolari 100km tunnissa vastaan 100km ei ole kiinnostanut. Onneksi väistö on aina onnistunut.

      Kerran olen saanut rikesakon ylinopeudesta 79km 60km alueella kun yövuorosta tullessa oli vähän liian väsynyt ja poliisit tuli vastaan.

      Sen olen oppinut, että aina kannattaa keskittyä siihen omaan ajoon ja lakata välittämästä kaiken maailman puskurissa roikkujista tai provosoijista niitä on aina. Itse en muuta nopeuttani tai ajotyyliäni mitenkään vaikka joku roikkuisi metrin päässä puskurista se on niiden oma moka jos ajaa niin lähellä, että ei enää ehdi jarruttaa. En myöskään harrasta sitä, että alan vilkuttelemaan jarruvaloja keskityn vain siihen, että oma ajoon ja omaan turvaväliin.

      Minun vinkkini on omaan ajoon keskittyminen kaikissa tilanteissa.

      • Yetska

        Juuri näin, asiallista meininkiä!!

        Vastikäänhän juuri sanottiin, että jonkun tutkimuksen mukaan yllättävän moni joutuu tuolla tienpäällä ajamaan toisten pillin mukaan (eli ylinopeutta). Ihmettelen tällaista touhua.


    • Märkä maita

      Hai en mä muuta tiiä,mutta se oli ainakin punertavasta graniitista tehty rakennus jota mä vähän kiertelin ja ahjoa laulattelin.

    • semmottii...........

      työnantajas ei voi antaa fuduu kortin takia. Laillisesti ainakaan. Kai kuulut liittoon?

      Niin. Se on mahdollista. Mutta epätodennäköistä, jos näin on. Voithan pyytää poliisia katsomaan lläpi sormien, jos kommellat. He voivat sen tehdä, ja saattavatkin jos syyt ovat ymmärrettävät ja seuraukset kohtuuttomat.

      • ....................

        poliisina tosin tuskin uskoisin sepittelyjäsi.


    • Anna palaa,,,

      Noin pitkän autoilun jälkeen oli jo aikakin saada sakkoa,Tiesitkö että nykyisin otetaan kortti pois, jo yhden viikon autoilun jälkeen,Syynä yleensä ylinopeus,alkoholi jonka seurauksena ulosajot ja henkien menetystä ja huumausaineet syynä kaikkeen pahaan.Onhan sulla rahaa maksa, ja älä värise kuin haavan lehti.

    • mennään eikä meinata

      Samaa mieltä, ei kenenkään kuuluisi selvitä vuosia ilman sakkoja. Niitä on Kahdeksaan autoiluvuoteen tullut lukemattomia ylinopeudesta (kortti pois kahdesti) ja muutamia turvavöistä ja puhelimeen puhumisesta. Enkä mitään ole oppinut. Valtiokin tarvii kato.

    • Satoi tai paistoi

      Tuntuuko tutulta,tuntuuko todelta?Minä en väitä, te väitätte

    • kaksi miljoonaa

      Olen ajanut yli 2 miljoonaa kilometria ilman vahinkoja. Sakkoja olen saanut yli 100 kertaa. Kortti otettu useasti pois. Kortitta ajostakin olen jäänyt kiinni joitakin kertoja. En ole kertonut koskaan työnantajalle Silloin kun on kortti pois pitää noudattaa sääntöjä, muuten pitää noudattaa sopivaa tilannenopeutta..

    • siirräpä ne

      Ehkä ne liikenteenvalvojat voisivat siirtyä mieluummin Tampereelle, kun täällä tuntuu kaahareita riittävän.

    • Cimi

      Kuka idiootti lisää 10% omaan nopeuteensa? Samalla tavalla ajattelee murhaajakin: minun pään sisällä olevassa maailmassani saan tehdä mitä tahansa, koska minä päätän niin. Poliisit eivät sakota kaltaisiasi ihmisiä, koska ette jää kiinni sattuman vuoksi.

      Viestin aloittaja: on epäoikeuden mukaista, että luopuisit ajamisesta, mutta liikennesäännöt kannattaa kerrata. Jos olet inssistä päässyt läpi, osaat liikennemerkit varmasti, joten tarkkana vain.

      Ylinopeus ei todellakaan ole pahin asia, sillä suojatiet ovat unohtuneet täysin sekä niiden huomioiminen. On kuitenkin turvallisempaa olla ratin takana kuin ylittää tie taajamassa.

      • samaa mieltä, kuka lisää 10% nopeuteensa? miksei samantien 20-30% tai 100% tai vielä enemmän ja vertaus murhamieheen aivan loistava. murhamieskin ku tappaa jonkun ni lopputulos on aina että uhri kuolee joten on aivan sama iskeekö puukolla kerralla hengiltä vai paloitteleeko raado kilonpalasiksi (semmoista asiaa kuin "vain vähän tappaminen" ei ole olemassakaan).

        syy on siinä että murha ja ylinopeus on 2 täysin eriasiaa vaikkakin rikoksia molemmat.

        ja saahan maailmassa tehdä ihan mitä tahansa, itse sitä vaan vastaa aina seurauksista. on täysin oma asia miten seurauksiin suhtautuu. itse en esimerkiksi tekisi murhaa sen seurausten takia (joista pahin olisi syyllisyys ja se suru/henkisen vahingonteko lähiomaisille ja ei se pitkä vankeustuomiokaan mukavaa olis), mutta ylinopeudesta ei yleensä jää kiinni ja seurausena on pahimmillaankin vaan sakot ja (jos ees seuraukseksi voi lukea) ajo-oikeuden menettäminen, eli siis siitä pääsee kuin koira veräjästä ja voi taas jatkaa autoilua (ylinopeuden kera) täysin entiseen tapaan.

        laki kun ei käytä tervettä järkeä eikä toimi moraalin perusteella, pelkkä laki itsessään on vitsi, käytännössä se on lista seurauksista joita voi saada (täysin mielivaltaan perustuen) jostakin teosta. ei murhakaan kaikissa tapauksissa ole väärin (vain laki näkee sen noin) kuten ei ylinopeuskaan juuri koskaan ole väärin (varsinkaan lievät ylitykset) vaan laki tulkitsee ne aina rikkeiksi/rikoksiksi täysin musta-valkoisesti (ja tästäkin seuraamukset/puuttuminen on täysin poliisin mielivallan varassa).


    • äääääääääääääääääääh

      Cimi olet täysi idiootti. Kuljet lakikirja kourassa ja mietit, mitä laki sanoo, saanko tehdä tätä, vai mitä se lakikirja sanoo. Koko ajan laki määrää mitä sinä teet. Tämä vuoksi olet idiootti, kun sinulla ei ole omia aivoja lainkaan, vaan lakikirja sanoo, mitä saan milloinkin tehdä. Kaikki järkevät ihimiset tekevät, mitä ne itse haluaa.
      Nyt mulla on keskisormi kohti sinua ja tarkoitan suomeksi sanottuna: Haista pitkä vittu!

      • koko ketju

        Koitahan jo lopettaa tuo itsellesi vastailu, perin säälittävää kun paistaa läpi


    • ammatti autoilija

      Ei poliisilta mitään sääliä heru. Olen perheemme ainoa elättäjä ja ajan työkseni. Sain 2 vuoden aikana 4 ylinopeussakkoa. Ensimmäinen oli täysin omaa typeryyttä ja päiväsakkojen arvoinen. Sen jälkeen kahdessa vuodessa kolme pienintä mahdollista rikesakkoa. Kaikki 3 jonossa kameratolppaan. Mitkään anomiset ei auttaneet vaan tuomio oli 1kk palkatonta, onneksi ei sentään lopputiliä. Poliisin suullisen vastauksen mukaan laki ei anna mahdollisuutta joustaa alaspäin kuukauden minimistä.

      Melko suuren itsetutkiskelun kautta päädyin siihen lopputulokseen, että olen liian tottunut vakionopeudensäätimen apuun työautossa ja siksi en enää kiinnitä riittävästi huomiota omaan nopeuteen jonossa henkilöautolla ajaessani. Lisäksi vielä pidän pitkää turvaväliä jonossakin, joten edellä olevien hidastus tolpalle ei vaikuttanut tarpeeksi minun nopeuteeni.

      Kaiken tuon selittelyn jälkeenkin se on kuitenkin vain oma vika ja pirun huonoa tuuria.

      • lainsäätäjän mokaus

        Melko sairasta, vaikka on sakkonsa maksanut.

        Tosi rikolliset eivät menetä edes korttiaan ja paljousalennus on normaalia, vankilaan joutuu aniharva.

        Tämä pelipoliisiaikana pitäisi ymmärtää vähän sekin, että miten paljon joutuu ajamaan.


    • kke

      Nasta lautaan kunnes lähtee kortti, itse olen pärjännyt viimeiset 2 vuotta ilman sakkoa :) pitää vain olla tuuria matkassa ja ottaa vastuu teoistaan.

    • onneksi en aja

      Täytyy sanoa, että onneksi en aja autoa. Aloittajan tarina muistuttaa elävästi sakosta jonka aikanaan sain turhan takia autolla, joka ei ollut edes omani.
      Ihan sama vaikka olisivat vieneet kortin vuosia sitten, loppui nimittäin autolla ajamiset siihen yhteen sakkoon kun totesin, että nyt saa luvan riittää, poliisin rahastettavaksi en rupea. Olipahan melkein ainoita kertoja ja viimeinen kerta elämässäni kun olen autoa ajanut autokoulun jälkeen.

      En nyt pelkää ajamista, mutten viitsi ottaa stressiä liikennesäännöistä tai lain pykälistä, joten pysyn poissa auton ratista mielelläni. Ei vaan kiinnosta noudattaa lakeja tai maksaa veroja.

    • Helppoa!

      Aja aina sääntöjen ja rajoituste mukaan.

      "piece of cake"

    • - xxxxx

      Ja maksoit/hyväksyit sakot mukisematta?

      Itsekin sain ekan rikesakkon elämäni aikana, ja kiistin sen (olisin voinut maksaa 70€ jos se EI olisi rasittanut ajokorttia) ja tuurilla voitin koko oikeudekäynnin. ja säästyi 70€ ja rasite ajokortista.

      Tulen jatkossa myös kiistämään kaikki sakot mitkä voi rasittaa ajokorttia.

      Tosin mun sakko ei ollut mikään "vahinko" en vain hidastanut tarpeeksi kameran kohdala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe