10 eurolla viikon ruoat?

Jokota

Kokosin netistä löytämilläni S-ryhmän hinnoilla viikon ruokatarvikkeet 10 eurolla. Ideana saada viikon ravitsevat ruoat kahdelle 10 eurolla. Proteiinin määrä jää tosin väistämättä vähäiseksi, joten pitempiaikaisesti hieman puutteellinen ruokavalio.. En ole vielä kokeillut, mutta siis tässä ostoslista:

-kananmunia 10kpl 1,59e
-jauhoja 2kg 0,89e
-4-viljan hiutaleet 0,85kg 0,99e
-maito 1l 0,72e
-kaali 1kg 0,99e
-porkkanoita 0,5kg 0,69e
-perunoita 1kg 0,78e
-makaronia 0,4kg 0,22e X2
-hiiva 50g 0,19e
-sipulia 1kg 1,19e
-ananasmurska 0,67e
-tonnikalasäilyke 0,85e

yhteensä 9,99e, tavaraa yli 8 kiloa, eli osa jää varmasti seuraavalle viikolle!! Muutama lanttu tai punajuuri tekisi vielä poikaa ja eväät olisivat maukkaampia, vaan ei mahtunut budjettiin..

Oletuksena on, että pakkasessa on marjoja ja sieniä tai ne käy metsästä hakemassa. Myös joitakin perustarpeita tulee löytyä kaapista, esim. sokeri, perunajauho, rasvaa ja mausteet. Kutakin ruokaa tulee 4 pientä annosta, lisukkeeksi ruokien kanssa leipää ja raastesalaattia kaalista tai porkkanasta ja ananaksesta. Tässä siis viikon ruokalista:

Joka päivä aamupalaksi puuroa marjakeittoa.

Joka ilta itse leivottua leipää (leivo kerralla isosti ja laita pakkaseen) ja koko viikoksi pullaa puolen litran taikinan verran.

ma: sipulikasviskeitto
ti: kaali-sienilaatikko
ke: porkkanaletut ja puolukkahillo
to: tonnikalapasta
pe: kasvismakaronilaatikko
la: juures-sienilaatikko
su: munakas

Itse olisin innokas kokeilemaan tällaista vaatimatonta ruokalistaa, katsotaan saanko miehen innostettua säästötalkoisiin..

Hintatiedot:
https://fi.foodie.fm/#!/products

283

20461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 64 v

      Asiallinen runko. Juuri tuohon tapaan itse ruokailen. Käytän hyväksi tarjoukset ja ostan myös edullista jauhelihaa, ja maksaa. Minulla on paljon marjoja, omenaa ja sieniä. Kun aamulla keittää puuron ruishiutaleista, riittää energiaa pitkälle iltapäivään. Olen viettänyt päiviä karpalosuolla, eikä nälkä ole vaivannut. Hyviä ja halpoja ruokaohjeita löytyy lisää netistä pula-ajan keittokirjasta.

      • nuukuus kunniaan

        Karpalosoista puheen ollen, minäkin pääsin tänään töitten jälkeen suolle. Tänä vuonna karpaloita on paljon, ja suolla on todella mukava liikkua. En ehtinyt olla kovin kauan, koska ilta alkoi tulla, mutta onpa nyt pakastimessa ainekset muutamaan karpalokiisseliin.


      • 64 v
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Karpalosoista puheen ollen, minäkin pääsin tänään töitten jälkeen suolle. Tänä vuonna karpaloita on paljon, ja suolla on todella mukava liikkua. En ehtinyt olla kovin kauan, koska ilta alkoi tulla, mutta onpa nyt pakastimessa ainekset muutamaan karpalokiisseliin.

        Toivottavasti sinulla on tilaisuus piipahtaa uudestaankin karpaloita poimimaan. Tulevien kylmien öiden jälkeen karpaloiden sokeripitoisuus kasvaa, eivätkä ne ole enää niin happamia. Karpalohan on oikea terveysmarja ja säilyy hyvin viileässä, vaikka pakastimessa ei heti tilaa olisikaan. Itselläni karpalo kuuluu myös joulun viettoon. Valmistan mehua, hyytelöä, kiisseliä ja kakkua. Nyt minulla on kuitenkin niin suuri varasto, että voin välillä keittää karpalokeittoa vaikka aamupuuron seuralaiseksi.


      • nuukuus kunniaan
        64 v kirjoitti:

        Toivottavasti sinulla on tilaisuus piipahtaa uudestaankin karpaloita poimimaan. Tulevien kylmien öiden jälkeen karpaloiden sokeripitoisuus kasvaa, eivätkä ne ole enää niin happamia. Karpalohan on oikea terveysmarja ja säilyy hyvin viileässä, vaikka pakastimessa ei heti tilaa olisikaan. Itselläni karpalo kuuluu myös joulun viettoon. Valmistan mehua, hyytelöä, kiisseliä ja kakkua. Nyt minulla on kuitenkin niin suuri varasto, että voin välillä keittää karpalokeittoa vaikka aamupuuron seuralaiseksi.

        Maistuipa karpalokiisseli herkulliselta riisipuuron kanssa! Eikä maksanut montaa senttiä.
        En päässyt viikonloppuna metsään, mutta kuulin tänään töissä, että suppilovahveroita oli löytynyt valtavasti. Pakko päästä illalla, toivottavasti vielä jotakin näkee.


      • luonto tarjoo
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Maistuipa karpalokiisseli herkulliselta riisipuuron kanssa! Eikä maksanut montaa senttiä.
        En päässyt viikonloppuna metsään, mutta kuulin tänään töissä, että suppilovahveroita oli löytynyt valtavasti. Pakko päästä illalla, toivottavasti vielä jotakin näkee.

        Minäkin "sienestän"


      • ESKO 89
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Karpalosoista puheen ollen, minäkin pääsin tänään töitten jälkeen suolle. Tänä vuonna karpaloita on paljon, ja suolla on todella mukava liikkua. En ehtinyt olla kovin kauan, koska ilta alkoi tulla, mutta onpa nyt pakastimessa ainekset muutamaan karpalokiisseliin.

        OLIHAN KOUVOLAN PRISMASSA JOKU UKKO OSTI LENKIN JA KORIN KALJAA JA KASSALLA SANO MYYJÄLLE KYLLÄPÄS ON RUOKA KALLISTA


      • -meatmaster-

        Hienoa, että säästetään. Tuolla budjetilla joku sais pari packkii lonkerookin. Aika halpaa kympillä viikon ruoat. Mutta tuossa listassa ei tainnut olla paljon muuta lihaa kuin tonnikala..


      • JHYT5

      • Anonyymi
        ESKO 89 kirjoitti:

        OLIHAN KOUVOLAN PRISMASSA JOKU UKKO OSTI LENKIN JA KORIN KALJAA JA KASSALLA SANO MYYJÄLLE KYLLÄPÄS ON RUOKA KALLISTA

        Perus😵😄


    • ....................

      Ei onnistu 10e, ihan sula mahdottomuus! Sun on pakko hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea ja käydä lidl:ssä

      • nuukuus kunniaan

        Lidlistä: Käväisinpä minäkin ohi kulkiessani eräässä pääkaupungiseudun Lidlissä, vaikka muuten hyvin harvoin niissä asioin. Ilokseni löysin Myllyn paras- puuroriisiä hintaan 1,50 euroa kilo. Ostin yhden pussin. Siinä joulupuuroni ja -porkkanalaatikkoni riisit, ja jo ennen joulua voin käyttää niitä esim. kaali- tai porkkanalaatikkoon.
        Riispuuroa voi keittää muulloinkin kuin jouluna. Erittäin hyvää se on puolukka- tai karpalokeiton kanssa nautittuna tai omenalohkojen kanssa veteen keitettynä omenariisipuurona.
        Huomasin, että samaisesta kaupasta saa purkin luumuhilloa 65 sentillä. Nyt onkin hyvä aika aloittaa joulun valmistelu hankkimalla ruokatarvikkeita, varsinkin, kun parin euron satsauksella säästää noin euro 50 senttiä.
        Myös esimerkiksi vehnäjauhot, voin ja kuivahedelmät voi joulua varten hankkia jo nyt sopivan tarjouksen osuessa kohdalle


      • oispa jo joulu
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Lidlistä: Käväisinpä minäkin ohi kulkiessani eräässä pääkaupungiseudun Lidlissä, vaikka muuten hyvin harvoin niissä asioin. Ilokseni löysin Myllyn paras- puuroriisiä hintaan 1,50 euroa kilo. Ostin yhden pussin. Siinä joulupuuroni ja -porkkanalaatikkoni riisit, ja jo ennen joulua voin käyttää niitä esim. kaali- tai porkkanalaatikkoon.
        Riispuuroa voi keittää muulloinkin kuin jouluna. Erittäin hyvää se on puolukka- tai karpalokeiton kanssa nautittuna tai omenalohkojen kanssa veteen keitettynä omenariisipuurona.
        Huomasin, että samaisesta kaupasta saa purkin luumuhilloa 65 sentillä. Nyt onkin hyvä aika aloittaa joulun valmistelu hankkimalla ruokatarvikkeita, varsinkin, kun parin euron satsauksella säästää noin euro 50 senttiä.
        Myös esimerkiksi vehnäjauhot, voin ja kuivahedelmät voi joulua varten hankkia jo nyt sopivan tarjouksen osuessa kohdalle

        Ostin riisit jo kuukausi sitten kun halvalla sai. Tuli vastaan tarjous 0,99 e/kg. Risella-riisiä. Ostin kaksi kun sai ostaa. Siitäpä syksyn ja joulun puurot keitellään.

        Omenariisipuuro vaikuttaa hyvältä, täytyypä kokeilla. Kiitos vinkistä.

        Olen ostanut pussillisen kuivattuja pehmeitä luumuja tarjouksesta. Voit on ostettu myös. Omenoita olen kuivannut itse, kun sain tutulta omenoita.


      • nuukuus kunniaan
        oispa jo joulu kirjoitti:

        Ostin riisit jo kuukausi sitten kun halvalla sai. Tuli vastaan tarjous 0,99 e/kg. Risella-riisiä. Ostin kaksi kun sai ostaa. Siitäpä syksyn ja joulun puurot keitellään.

        Omenariisipuuro vaikuttaa hyvältä, täytyypä kokeilla. Kiitos vinkistä.

        Olen ostanut pussillisen kuivattuja pehmeitä luumuja tarjouksesta. Voit on ostettu myös. Omenoita olen kuivannut itse, kun sain tutulta omenoita.

        Löysit siis vieläkin paremman tarjouksen. Eipä tarvitse ostella aatonaattona kiskurihintaan sitäkään tuotetta.
        Toivottavasti muutkin vähävaraiset varautuvat jouluun, joka tänä vuonnakin taas tulee ja johon on aikaa enää pari kuukautta


      • Mites käytännössä
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Löysit siis vieläkin paremman tarjouksen. Eipä tarvitse ostella aatonaattona kiskurihintaan sitäkään tuotetta.
        Toivottavasti muutkin vähävaraiset varautuvat jouluun, joka tänä vuonnakin taas tulee ja johon on aikaa enää pari kuukautta

        Mielenkiintoista, pitää tosiaan alkaa vähä seuraamaan rahankäyttöä. Mites noista parhaista tarjoukista pysyi selvillä, onko mitään webbisivua kenties jo olemassa missä paikkakunnan jymyjutut listautuu sivuston käyttäjien raporttien mukaan esim tms?


      • Käytännössä
        Mites käytännössä kirjoitti:

        Mielenkiintoista, pitää tosiaan alkaa vähä seuraamaan rahankäyttöä. Mites noista parhaista tarjoukista pysyi selvillä, onko mitään webbisivua kenties jo olemassa missä paikkakunnan jymyjutut listautuu sivuston käyttäjien raporttien mukaan esim tms?

        Joka kaupoilla löytyy myös nuo viikon tyrkyt netistä.
        Kaupan nimellä vaan haku, niin pääset kyseisen kaupan kotisivuille.


      • kalat ja lihat

        Hei teen itse näin ostan kalat kalastajalta tulee halvemaksi
        Edessä kalastajahinta takana kaupan pyytämä kallis hinta.

        Toki kalastan myös silloin tällöin.

        made 5 euroa 15 euroa
        lohi 5 euroa 10 euroa ei kirjolohi vaan merilohi
        ahven 1 euro 5-6 euroa
        lahna iso ilmainen 4 euroa
        hauki 1 euro 5 euroa
        silakat 1 euro 5 euroa
        siika 3-6 euroa 10-15 euroa isompi siika on kallimpi.
        kuorre ilmainen on hyvä kala paistettuna.

        Hinnat ovat kilohintoja kalastajalta jolta kalat ostan

        Lihan ostan tuottajalta

        lammas 4-6 euroa

        kaupassa 9-12 euroa


      • Nälkäkurkiainen
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Lidlistä: Käväisinpä minäkin ohi kulkiessani eräässä pääkaupungiseudun Lidlissä, vaikka muuten hyvin harvoin niissä asioin. Ilokseni löysin Myllyn paras- puuroriisiä hintaan 1,50 euroa kilo. Ostin yhden pussin. Siinä joulupuuroni ja -porkkanalaatikkoni riisit, ja jo ennen joulua voin käyttää niitä esim. kaali- tai porkkanalaatikkoon.
        Riispuuroa voi keittää muulloinkin kuin jouluna. Erittäin hyvää se on puolukka- tai karpalokeiton kanssa nautittuna tai omenalohkojen kanssa veteen keitettynä omenariisipuurona.
        Huomasin, että samaisesta kaupasta saa purkin luumuhilloa 65 sentillä. Nyt onkin hyvä aika aloittaa joulun valmistelu hankkimalla ruokatarvikkeita, varsinkin, kun parin euron satsauksella säästää noin euro 50 senttiä.
        Myös esimerkiksi vehnäjauhot, voin ja kuivahedelmät voi joulua varten hankkia jo nyt sopivan tarjouksen osuessa kohdalle

        Riisipuuro on aina hintansa väärti. Naiset voi lisätä siihen sokeria ja kanelia. Ja miehet suolaa, runsaasti voita ja pekonisiivuja paistettuna. Samasta kaupasta saa myös todella hyvää iskukuumennettua maitoa, joka sopii puuuron valmistukseen.


      • Nälkäkurkiainen
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Lidlistä: Käväisinpä minäkin ohi kulkiessani eräässä pääkaupungiseudun Lidlissä, vaikka muuten hyvin harvoin niissä asioin. Ilokseni löysin Myllyn paras- puuroriisiä hintaan 1,50 euroa kilo. Ostin yhden pussin. Siinä joulupuuroni ja -porkkanalaatikkoni riisit, ja jo ennen joulua voin käyttää niitä esim. kaali- tai porkkanalaatikkoon.
        Riispuuroa voi keittää muulloinkin kuin jouluna. Erittäin hyvää se on puolukka- tai karpalokeiton kanssa nautittuna tai omenalohkojen kanssa veteen keitettynä omenariisipuurona.
        Huomasin, että samaisesta kaupasta saa purkin luumuhilloa 65 sentillä. Nyt onkin hyvä aika aloittaa joulun valmistelu hankkimalla ruokatarvikkeita, varsinkin, kun parin euron satsauksella säästää noin euro 50 senttiä.
        Myös esimerkiksi vehnäjauhot, voin ja kuivahedelmät voi joulua varten hankkia jo nyt sopivan tarjouksen osuessa kohdalle

        Riisipuuro on aina hintansa väärti. Naiset voi lisätä siihen sokeria ja kanelia. Ja miehet suolaa, runsaasti voita ja pekonisiivuja paistettuna. Samasta kaupasta saa myös todella hyvää iskukuumennettua maitoa, joka sopii puuuron valmistukseen.


      • 31r13r

        Soijarouhe on edullinen ja riittoisa lisuke ja se säilyykin hyvin. Menee makaronin tai riisin kanssa ja sopii keittoihinkin.


    • HymysuuXX

      Kiitos aloittajalle!
      Itse teen tuon ruokalistan mukaan viikon ruoat, eipähän tarvitse pähkäillä:)

      Keksitkö vielä listat seuraavalle parillekin viikolle, vaikka 15 e/vko.
      Lompakko nimittäin tykkäisi:)

      • 910

        Jospa koko homman suunnittelisi esim. 30-40€ kolme viikkoa. Mahtuisi sekaan paremmin vaikka kanaa, jauhelihaa, jokunen hedelmä ym.
        Edullisia ruokia ovat juurikin uuniruuat, joissa suurin osa perunaa, riisiä tai makaronia. Höysteeksi sitten vähän jauhelihaa, norjanlohta, kanaa/broileria, itsekerättyjä sieniä. Samaten keitot. Molemmat vieläpä paranee vaan lämmittäessä. Iso annos ja pakkaseen loput. Samaa ruokaa sitten kahdelle hengelle vaikka kerran (tai parikin) viikossa. Näin varsinaisen ruokalistan suunnitteluun riittäisi viikon ideat. Jos vielä niitä marjoja, sieniä, omenoita ym. sattuu olemaan!
        -Kaalilaatikko
        -Lohilaatikko
        -Makaronilaatikko, joka muuten toimii myös ilman lihaa, pelkällä munamaidolla. Silloin käy myös lisukkeeksi vaikka broilerinkoiville, sienikastikkeelle tms.
        -Perunasoselaatikko, jauhelihalla, kalalla, sienillä tai kanalla
        -Risotot (jotka nyt ei ehkä parasta pakastettavaa, mutta hätä ei lue lakia)
        -Liha-, kala-, kanakeitto, hernekeitto, kasvissosekeitto
        -Erilaiset munakkaat
        -Leivän paiston ohella pyörähtää myös makeannälkään pullat tai suolaiset ruokapiiraat, sienipiiraat ym.
        -Marjakiisselit ja puurot

        30-40€:lla sais jo sekaan vähän pakastevihanneksia ja muuta särvintä, että ruokaan saa enemmän vaihtelua. Aloittajan linkkiä kurkatessa ei siellä näyttänyt tuorelihaa/kalaa ym. olevankaan, mutta tarjouksia kyttäilemällä niitäkin budjettiin varmasti pidemmällä aikasuunnittelulla mahtuisi.

        Aloitukseen palaan myös omalta kohdaltani siinä, että maitoa kuluu näin yksinäiselläkin enemmän viikossa, vaikka käytän sitä vain kahviin. Varsinaiset maidonjuojat vetelevät varmaan litran päivässä :)


    • 30 riittää..

      Puuttuu listastasi liha,kana ja kala sekä kaikii Suomessa tarjottavat vihannekset. Tuolla ruualla ei kauan terveys pysy. Maitoa unohtamatta...

      • nuukuus kunniaan

        Onhan listalla runsaasti vihanneksia: kaalia, sipulia, porkkanaa. Lisäksi marjoja ja sieniä. Niiden puolesta kyllä pärjää.


      • Helppo elämä

        Aloittajan lista on aika realistinen ja osasta ostoksia jää vielä seuraavallekin viikolle. Lihaa, kanaa ja kalaa lisäten tuohon ei kauppalasku kohoa mahdottomiin. Ei yksi ihminen viikossa voi järjettömiä määriä syödä lihaa.

        Listallahan oli maitoa ja porkkanaa, kaalia, joten kyllä tuo aloittajan lista periaatteessa on hyvinkin realistinen. Itse kerran laskin kotitalousopettaja sisareni kanssa aivan minimin kuukauden ruokaostoksiin ja saimme 20€ riittämään kuukaudeksi yhdelle henkilölle, mutta se oli jo varsin pelkistetty toimiva ruokavalio.


      • VALEHTELET.
        Helppo elämä kirjoitti:

        Aloittajan lista on aika realistinen ja osasta ostoksia jää vielä seuraavallekin viikolle. Lihaa, kanaa ja kalaa lisäten tuohon ei kauppalasku kohoa mahdottomiin. Ei yksi ihminen viikossa voi järjettömiä määriä syödä lihaa.

        Listallahan oli maitoa ja porkkanaa, kaalia, joten kyllä tuo aloittajan lista periaatteessa on hyvinkin realistinen. Itse kerran laskin kotitalousopettaja sisareni kanssa aivan minimin kuukauden ruokaostoksiin ja saimme 20€ riittämään kuukaudeksi yhdelle henkilölle, mutta se oli jo varsin pelkistetty toimiva ruokavalio.

        Mitä nautintoa saat noista valheista?

        Minulla on 4, 5 vuoden koulutus ravitsemus alalle Olen ravitsemusteknikko ja sanon että VALEHTELET.


      • kuiva mummo
        VALEHTELET. kirjoitti:

        Mitä nautintoa saat noista valheista?

        Minulla on 4, 5 vuoden koulutus ravitsemus alalle Olen ravitsemusteknikko ja sanon että VALEHTELET.

        Mitäs sanot(valehtelet)ohjeeksi keliaakolle,olen eläkkeellä ja keliakia avustus 24ekk
        Ainoa lääke on ruoka keliakiikolle,joten Hallitus mitä lie arvellu meidän elävän.

        Joskus joudun muita lääkärin määräämiä lääkkeitä ostamatta,kun nälkä on.

        Tämä Kataisen hallitus on tappava hallitus köyhemmille,olisi ihanaa jos sais eutanaasian vanhukst,jospa Kataiselle tulisi hyvä mieli,kun rupu sakki olisi mullan alla...Kiitos Kataisen .


      • Anonyymi
        kuiva mummo kirjoitti:

        Mitäs sanot(valehtelet)ohjeeksi keliaakolle,olen eläkkeellä ja keliakia avustus 24ekk
        Ainoa lääke on ruoka keliakiikolle,joten Hallitus mitä lie arvellu meidän elävän.

        Joskus joudun muita lääkärin määräämiä lääkkeitä ostamatta,kun nälkä on.

        Tämä Kataisen hallitus on tappava hallitus köyhemmille,olisi ihanaa jos sais eutanaasian vanhukst,jospa Kataiselle tulisi hyvä mieli,kun rupu sakki olisi mullan alla...Kiitos Kataisen .

        Banaanit,kananmunat ovat halpaa ja niistä saa ravintoaineita!


    • hyvä aloitus

      Monellekkin justiin tuollainen ostoslista vaikka joka viikolle,toki täydentää sitten muilla mitä tarvii mutta itse kirjaan ylös tuon aloituslistan.

    • ei tarvitse kituutta

      Kamalaa..minä en tulisi edes yhdellä aterialla per päivä toimeen.

    • Ruokaa tärkeämpää

      Aika heikkoa ja mautonta huttua, ja kwashiorkorin tuosta pitkän päälle saa. Mihin rahasi oikein menevät, jos ruokaan ei riitä henkeä kohti kuin vitonen viikossa?

      • Joops..

        Sitä minäkin ihmettelen. Oman terveyden pitäisi olla kuitenkin se tärkein ja siihen luulisi löytyvän enemmän kuin noin 20 euroa kuussa.

        Opiskelijan kohdalla tuo on ymmärrettävissä, jos ei älyä hakea opintolainaa, eikä ole aikaa käydä töissä. Muuten suomalaisen ei kyllä tarvi tuolla lailla kituuttaa. Peruspäiväraha tai työmarkkinatuki on keskimäärin 674 €/kk, takuueläke peräti 714 €. Lisäksi voi saada asumistukea 80% asumismenoista. Täytyy asua ylettömän kalliilla vuokralla, jos ei ruokaan jää kuin n. 20 euroa kuussa per henkilö. Tai sitten on tyhmä, eikä hae tajolla olevia tukia. Toki voi omalla toiminnallaan estää tukien saamisen (esim. pitkäaikaistyötön kieltäytyy työvoimakoulutuksesta), mutta sekin on vain omaa typeryyttä.


      • Tämä on totuus
        Joops.. kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen. Oman terveyden pitäisi olla kuitenkin se tärkein ja siihen luulisi löytyvän enemmän kuin noin 20 euroa kuussa.

        Opiskelijan kohdalla tuo on ymmärrettävissä, jos ei älyä hakea opintolainaa, eikä ole aikaa käydä töissä. Muuten suomalaisen ei kyllä tarvi tuolla lailla kituuttaa. Peruspäiväraha tai työmarkkinatuki on keskimäärin 674 €/kk, takuueläke peräti 714 €. Lisäksi voi saada asumistukea 80% asumismenoista. Täytyy asua ylettömän kalliilla vuokralla, jos ei ruokaan jää kuin n. 20 euroa kuussa per henkilö. Tai sitten on tyhmä, eikä hae tajolla olevia tukia. Toki voi omalla toiminnallaan estää tukien saamisen (esim. pitkäaikaistyötön kieltäytyy työvoimakoulutuksesta), mutta sekin on vain omaa typeryyttä.

        Otahan paskapää asioista ensiksi selkoa ennen kuin alat kertoilemaan "faktojasi".


      • köh
        Joops.. kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen. Oman terveyden pitäisi olla kuitenkin se tärkein ja siihen luulisi löytyvän enemmän kuin noin 20 euroa kuussa.

        Opiskelijan kohdalla tuo on ymmärrettävissä, jos ei älyä hakea opintolainaa, eikä ole aikaa käydä töissä. Muuten suomalaisen ei kyllä tarvi tuolla lailla kituuttaa. Peruspäiväraha tai työmarkkinatuki on keskimäärin 674 €/kk, takuueläke peräti 714 €. Lisäksi voi saada asumistukea 80% asumismenoista. Täytyy asua ylettömän kalliilla vuokralla, jos ei ruokaan jää kuin n. 20 euroa kuussa per henkilö. Tai sitten on tyhmä, eikä hae tajolla olevia tukia. Toki voi omalla toiminnallaan estää tukien saamisen (esim. pitkäaikaistyötön kieltäytyy työvoimakoulutuksesta), mutta sekin on vain omaa typeryyttä.

        ''Opiskelijan kohdalla tuo on ymmärrettävissä, jos ei älyä hakea opintolainaa, eikä ole aikaa käydä töissä''

        Ajattelitko lainkaan, esim alaikäinen opiskelija ei saa edes lainaa, eikä myöskään kovin helposti töitä?

        Joku ei halua ottaa vielä opiskeluvaiheessa lainaa. Ainakaan jos pystyy olemaan ilman.

        Eikö voi säästää muutenkin menoissa ja olla hassaamatta monia euroja ruokaan, jos halvalla saa mieluista ruokaa?

        ''Proteiinin määrä jää tosin väistämättä vähäiseksi, joten pitempiaikaisesti hieman puutteellinen ruokavalio''

        Aloituksessa luki näin ja myös tuli esiin että tämä on vain kokeilu!

        Ja vielä miksi vegaanit ja vegetaristit ovat terveitä? :)


      • elintasolihavuus...
        köh kirjoitti:

        ''Opiskelijan kohdalla tuo on ymmärrettävissä, jos ei älyä hakea opintolainaa, eikä ole aikaa käydä töissä''

        Ajattelitko lainkaan, esim alaikäinen opiskelija ei saa edes lainaa, eikä myöskään kovin helposti töitä?

        Joku ei halua ottaa vielä opiskeluvaiheessa lainaa. Ainakaan jos pystyy olemaan ilman.

        Eikö voi säästää muutenkin menoissa ja olla hassaamatta monia euroja ruokaan, jos halvalla saa mieluista ruokaa?

        ''Proteiinin määrä jää tosin väistämättä vähäiseksi, joten pitempiaikaisesti hieman puutteellinen ruokavalio''

        Aloituksessa luki näin ja myös tuli esiin että tämä on vain kokeilu!

        Ja vielä miksi vegaanit ja vegetaristit ovat terveitä? :)

        Vaan eivätpä ole, terveitä... Pidemmän päälle kovinkaan monet vegaanit ja vegetaristit. Täytyy olla todella valveutunut ja syödä lisäravintoa purkista, jos pelkillä kasvikunnan tuotteilla aikoo pysyä terveenä: terve luusto, lihakset, aivoverenkierto....

        Ja tismalleen tuo proteiinin ja maitotuotteiden totaalinen riittämättömyys iski aloituksessa omaankin silmään:
        toki tuo varmasti mahan täyttää, jos ei varaa muuhun ole.. Joskus aikoinaan itsekkin senttejä venyttäneenä... Myös aloituksen viljatuotteet ovat kaikkein heikoimmasta päästä.

        Jos varaa on, ruokaa ei kannata pitää säästökohteena. Jos rahat tiukilla, toki varmasti säästetään siitä kaikesta mistä pystytään... Halvalla hiilihydraatti hötöllä saa itsensä melko turpeaan kuntoon pienelläkin syömisellä, jos ei liiku riittävästi.


    • en kerää sieniä

      Käy nyt syömässä siellä äidin ruokapöydässä ja mieti sitten lisää.

      Äiti varmaan antaa itse keräämänsä marjat ja sienet, sekä omakotipuutarhan marjat omenat juurekset vihannekset.
      Varmaan on persilijaa ja tilliä, varsinkin persilija on todella terveellistä (rauta ja vitamiinit)

      Ettei ihan kokkareissa kulkisi tuo aivotoiminta, ota sellainen 1-2 tunnin ripeä kävelylenkki. Se voisi vastata metsässä marjojen ja sienten keräilyä.
      Kun teet sienet isoiksi annoksiksi, voi lisätä myös kärpässientä sitä kun näkyy olevan runsaasti, herkullista.

      Iloisia ja runsaita sieni retkiä.

    • siänetön

      Mää e tunne siänii eikä voi niit kerrätää eikä noit marjoi enäää o ko tuli sykssy.

      • Höps

        Ainakin puolukoita voi kerätä pysyvän lumen tuloon asti. Ne ei mene pilalle.


    • Lobotomia sulle

      http://www.fineli.fi/foodbasket.php?action=clear&lang=fi
      tuossa sinulle aarre, laske.

      Ei täyty mikään alue: Ravintoaineita ovat muun muassa
      -hiilihydraatit,
      -rasvat,
      -valkuaisaineet,
      -kivennäisaineet ja
      -vitamiinit.
      Niiden lisäksi elimistö voi käyttää energiaravintoaineina

      • karppi.

        unohdit proteiinit.


      • Possu roikkumaan
        karppi. kirjoitti:

        unohdit proteiinit.

        Syö lihaa vaan, halpaa on


      • 10+14
        karppi. kirjoitti:

        unohdit proteiinit.

        Valkuiaisaineet = proteiinit


    • nuukuus kunniaan

      Proteiinit eivät edelliseltä kirjoittajalta unohtuneet, vaan hän käytti niistä nimitystä valkuaisaine.

      Seuraavassa luettelen muutamia ravintoaineita, joita aloittajan ostoslistalla olevissa tuotteissa on:

      Hiilihydraatteja on mm. viljatuotteissa ja perunoissa.
      Rasvaa on kananmunissa, maidossa ja tonnikalassa.
      Valkuaisaineita on samoin maidossa, kananmunissa ja tonnikalassa
      Kivennäisaineita ja vitamiineja on monenlaisia. Esimerkiksi kaali sisältää kalsiumia, magnesiumia, kaliumia, fosforia, beetakaroteenia, foolihappoa, C-vitamiinia, E-vitamiinia, K-vitamiinia ja jodia.

      • aaaa2aaaa

        hyviä hiilihydraatteja saa pelkästään kasviksista ja vihanneksista.

        luettelemasi ruokavalio on epäterveellisin ikinä.


      • nuukuus kunniaan
        aaaa2aaaa kirjoitti:

        hyviä hiilihydraatteja saa pelkästään kasviksista ja vihanneksista.

        luettelemasi ruokavalio on epäterveellisin ikinä.

        Minä en ole luetellut mitään ruokavaliota, ainoastaan kommentoinut.


      • Huttua
        aaaa2aaaa kirjoitti:

        hyviä hiilihydraatteja saa pelkästään kasviksista ja vihanneksista.

        luettelemasi ruokavalio on epäterveellisin ikinä.

        Ihan vaan tiedoksi aaaa2aaaalle!

        Kasviksista ja vihanneksista ei saa juuri ollenkaan hiilareita. Siksi jopa diabeetikko saa syödä niitä lähes rajattomasti päivän mittaan.

        nm. 25 v diabeetikko ja terveellisen ruokavalion noudattaja


    • Köyhä kokki

      ma- porkkanasosekeitto raejuusto, itse leivotut sämpylät
      ti-ke - janssonin kiusaus, puolukkasurvos / etikkapunajuuret, ruisleipä
      to-pe - siskonmakkarakeitto, ruisleipä
      la - kalapaistos seistä, perunat, etikkapunajuuret, ruisleipä
      su - possun ulkofileestä pihvit (tarjouksesta), perunamuussi, mustaherukkahyytelö

    • nam köyhäkokki

      Morjens köyhäkokki noikin ehdotukset kirjaan ylös kun hyviä ruokia pienellä budjetilla.
      Erityisesti tuo kalapaistos nam.

    • onkimiehen vaimo

      Tänään ja huomenna viikonlopun herkut. Uunissa paistettuja ahvenia. Aamulla ongittuja. Lisäksi perunamuusia ja raikas kaali-puolukka-salaatti.

    • jaa?..

      Jaa? Mä en kyllä ole koskaan pystynyt ostamaan viikoksi ruokia yhteensä kymmenellä eurolla ja ihailen kyllä - tottakai- niitä, jotka siihen pystyy, koska niin utopistinen käsite se on,edes yksin asuvalle. Niin köyhä olen kyllä usein ollut, että ei ole ollut rahaa ruokaan ja Suomihan on nykyisin ainakin sosiaalipoliittisesti valtio, joka perustuu sukulaisverkostojen auttamiseen, eli itse ainakin olen nälässä pyytänyt rahaa omilta sukulaisiltani; muuten tietysti olisin kuollut nälkään, koska mistään sossuista ei hyövää tavisten suomalaisten rahaa pyytää, jollei sitten ole valmis laihtumaan kymmentä kiloa odottaakseen kolme viikkoa sosiaalitukipäätöstä, misssä saisi sen yhteensä ehkäpä kymmenen euroa(?) rehellisenä kansalaisena ja mitään muita peruselämiskustannukset kattavaa sosiaalietuutta nauttimatta.

      Kenellä koyhällä olis varaa juosta markettien tarjouksien perässä ja vertailla niitä ja kenellä köyhällä on niin iso asunto, että sinne mahtuisi pakastin? *hymy* Ja muka kenellä työssä käyvällä on aikaa käyttää joka ilta ruoan laittamiseen pari tuntia? V*ttu kun töistä pääsee, on melkein 12 tuntia kulunut heräämisestä ja vapaa- aikaa arjessa on sellaisen 3 tuntia ennen nukkumaan menoa ja seuraavaa työpäivää, hyvin monella. Minusta ne saa kyllä keskustellakin ruoasta, jotka omilla tienesteillään ruokansa maksaa: muilla ei siihen liene aikaa. Lisäksi itse ainakin tiedän pienvaraisuudesta sen, että sellainen on sitä, ettei aina ole varaa p*skapaperipakkaukseen ts. pitää valita joko päivän ruoka tai joskus jopa hammastahna tai vessapaperi, eikä sitä, että valitsisi ruokansa väärin ja liian hinnakkaasti. En tosin ole koskaan saanut perhe- etuuksia ( sosiaalituet), eli siitä varmaan nämä suomalaiset "köyhyyskokemukseni".

    • Missä teitä kasvaa

      Kokosin netistä löytämilläni S-ryhmän hinnoilla viikon ruokatarvikkeet 10 eurolla. Ideana saada viikon ravitsevat ruoat kahdelle 10 eurolla. Proteiinin määrä jää tosin väistämättä vähäiseksi, joten pitempiaikaisesti hieman puutteellinen ruokavalio.. En ole vielä kokeillut, mutta siis tässä ostoslista:

      -kananmunia 10kpl 1,59e
      -jauhoja 2kg 0,89e
      -4-viljan hiutaleet 0,85kg 0,99e
      -maito 1l 0,72e
      -kaali 1kg 0,99e
      -porkkanoita 0,5kg 0,69e
      -perunoita 1kg 0,78e
      -makaronia 0,4kg 0,22e X2
      -hiiva 50g 0,19e
      -sipulia 1kg 1,19e
      -ananasmurska 0,67e
      -tonnikalasäilyke 0,85e

      yhteensä 9,99e, tavaraa yli 8 kiloa, eli osa jää varmasti seuraavalle viikolle!! Muutama lanttu tai punajuuri tekisi vielä poikaa ja eväät olisivat maukkaampia, vaan ei mahtunut budjettiin..

      Kokonaispaino 8.050g
      KJ 32 835.15 tai
      kcal 7 847.6
      joka muodostuu
      hiilihydraatista 1205.9 g
      Rasvasta 127.9 g
      proteiinista/valkuaisesta 378.2g.
      http://www.fineli.fi/foodbasket.php?cmpclass=macrocmp&lang=fi&action=calc


      http://gamma.nic.fi/~trident/kalori/index.htm
      30 v. 180 cm 80 kg Perusaineenvaihduntataso 1 858 kcal
      Kevyt istuma työ, vähän tai ei yhtään liikuntaa.


      7 847.6 / 1858`= 4, 22 ELI YKSI IHMINEN ELÄÄ OSTOKSILLASI energian mukaan 4, 22 vuorokautta.

      Ei tyhmyydestä sakoteta; mutta vedä itsesi kaulakiikkuun.

      • Metsässäkö kasvanut

        Ihan oikeassa olet, kiitos kun laskit kaikki tarkkaan. Kyllä niukaksi jää. Kannattaa onkia kaloja lisäksi, ja kerätä suppilovahveroita. Fiksu jättää myös tonnikalat ja ananasmurskat ostamatta ja saa yhden kilon perunoita lisää sekä rasiallisen margariinia tai pullollisen öljyä.

        Eli laskepas kun tekee nuo muutokset.

        Sitten tuolla elää jo hyvin viikon.


      • perusuokaa

        Hyvä kun laihtuu vähäsen samalla kun nuukailee. Mutta kyllä tuo yksi ateria/päivä on aika rankkaa. Kylläpä varmaan tulee syötyä voileipää lisää. Mutta pahaa oli että jauhot varmaan oli valkoista vehnää, tummemmat ovat paljon kalliimpia. Ja papuja linssejä ja herneitä voisi lisätä. Niillä saa helposti ja halvalla lisää proteiiniä. Ja soijarouhe on tosi edullista ja ravitsevaa. Ostan sitä luomuna eikä paljon maksa. ja miksi vain 0.5 kg porkkanaa, niitä kahdelle voisi ostaa ainakin 2 kg/viikko.


      • hava1

        Mä en kyl ymmärrä niitä ihmisiä jotka pystyy syömään mukamas kerran päivässä. Siis ihan älytöntä. Jos ihminen söisi 3-4 lämmintä ateriaa (ei tarvi olla isoja annoksia), niin aineenvaihdunta pysyisi toiminnassa paljon vanhempanakin.

        Itsellä on 1100€/kk palkka. Siihen asuntovastike 214€ asuntolainan lyhennys 300€. Tekee tosi tiukkaa esimerkiksi nyt, kun jouduin panostaa autoon aika paljon. 460€ renkaat, katsastus 60€, öljynvaihto 50€ ( suodatin). Nyt ollaan aikamoisessa kusessa. Rahan suhteen.

        Innostuin jo et oho, joku on keksinyt syödä halvalla. Mutta eipä tommosella ruokamäärällä minä pärjää. En ole lihava ihminen, 184cm ja 76kg. Kulutan vaan aika paljon, ja tuntuu koko ajan siltä et on kova nälkä. En pystyisi ajattelemaankaan et voisin elää päivääkään ilman kanaa tai lihaa. Kala on tosi kallista, joten sitä tulee syötyä aika vähän.


      • just just
        perusuokaa kirjoitti:

        Hyvä kun laihtuu vähäsen samalla kun nuukailee. Mutta kyllä tuo yksi ateria/päivä on aika rankkaa. Kylläpä varmaan tulee syötyä voileipää lisää. Mutta pahaa oli että jauhot varmaan oli valkoista vehnää, tummemmat ovat paljon kalliimpia. Ja papuja linssejä ja herneitä voisi lisätä. Niillä saa helposti ja halvalla lisää proteiiniä. Ja soijarouhe on tosi edullista ja ravitsevaa. Ostan sitä luomuna eikä paljon maksa. ja miksi vain 0.5 kg porkkanaa, niitä kahdelle voisi ostaa ainakin 2 kg/viikko.

        Köyhä ei ole =ylipainoinen....että pitääkö laihduttaa ja mistä ? Oma bmi on 19 ja syön hyvin, vaikka rahaa on vähän, liikun paljon, joten tarvitsenkin oikeata ruokaa, muutakin kuin kaalta.


      • Saksmanni
        hava1 kirjoitti:

        Mä en kyl ymmärrä niitä ihmisiä jotka pystyy syömään mukamas kerran päivässä. Siis ihan älytöntä. Jos ihminen söisi 3-4 lämmintä ateriaa (ei tarvi olla isoja annoksia), niin aineenvaihdunta pysyisi toiminnassa paljon vanhempanakin.

        Itsellä on 1100€/kk palkka. Siihen asuntovastike 214€ asuntolainan lyhennys 300€. Tekee tosi tiukkaa esimerkiksi nyt, kun jouduin panostaa autoon aika paljon. 460€ renkaat, katsastus 60€, öljynvaihto 50€ ( suodatin). Nyt ollaan aikamoisessa kusessa. Rahan suhteen.

        Innostuin jo et oho, joku on keksinyt syödä halvalla. Mutta eipä tommosella ruokamäärällä minä pärjää. En ole lihava ihminen, 184cm ja 76kg. Kulutan vaan aika paljon, ja tuntuu koko ajan siltä et on kova nälkä. En pystyisi ajattelemaankaan et voisin elää päivääkään ilman kanaa tai lihaa. Kala on tosi kallista, joten sitä tulee syötyä aika vähän.

        Hei!
        En ole törmännyt täällä keski-Euroopassa siihen, että syötäisiin kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Yksi lämmin ateria, joka on sen verran tuhti (siis sisältää rasvaa), ettei ole heti nälkä. Leivän syömistä ruuan kanssa ei myöskään tunneta ja hyvin jaksaa koko päivän.
        Itse kuulun heidän mielestä kummajaisiin, koska syön aamulla lämmintä "kauralimaa", siis puuroa...
        Ehkä se on aika suomalaista, että syödään lämmin lounas ja päivällinen.


      • no huhhuh-1987
        hava1 kirjoitti:

        Mä en kyl ymmärrä niitä ihmisiä jotka pystyy syömään mukamas kerran päivässä. Siis ihan älytöntä. Jos ihminen söisi 3-4 lämmintä ateriaa (ei tarvi olla isoja annoksia), niin aineenvaihdunta pysyisi toiminnassa paljon vanhempanakin.

        Itsellä on 1100€/kk palkka. Siihen asuntovastike 214€ asuntolainan lyhennys 300€. Tekee tosi tiukkaa esimerkiksi nyt, kun jouduin panostaa autoon aika paljon. 460€ renkaat, katsastus 60€, öljynvaihto 50€ ( suodatin). Nyt ollaan aikamoisessa kusessa. Rahan suhteen.

        Innostuin jo et oho, joku on keksinyt syödä halvalla. Mutta eipä tommosella ruokamäärällä minä pärjää. En ole lihava ihminen, 184cm ja 76kg. Kulutan vaan aika paljon, ja tuntuu koko ajan siltä et on kova nälkä. En pystyisi ajattelemaankaan et voisin elää päivääkään ilman kanaa tai lihaa. Kala on tosi kallista, joten sitä tulee syötyä aika vähän.

        Sulla täytyy olla leveät renkaat, koska ostin itse talvirenkaat koossa 225/55/16 ja maksoi 500 euroa töineen, Hakkapeliitta 5. Öljyt saa autoon 20eurolla ja suodatin muutaman euron. Kuka muuten tekee töitä 1100eurolla kuussa? Mä saan käteen enemmän 2viikossa ja teen ihan tavallista tehdastyötä.


      • Yuukkis
        no huhhuh-1987 kirjoitti:

        Sulla täytyy olla leveät renkaat, koska ostin itse talvirenkaat koossa 225/55/16 ja maksoi 500 euroa töineen, Hakkapeliitta 5. Öljyt saa autoon 20eurolla ja suodatin muutaman euron. Kuka muuten tekee töitä 1100eurolla kuussa? Mä saan käteen enemmän 2viikossa ja teen ihan tavallista tehdastyötä.

        Esim. minä osa-aikaisena siivoojana 4h päivä, 6päivää viikossa, yhdellä viikolla noiden lisäksi kskai 3h aamuvuoroa.

        Tilille tulee kuussa 1000-1100€ verojen jälkeen.


      • ett' silleen
        Metsässäkö kasvanut kirjoitti:

        Ihan oikeassa olet, kiitos kun laskit kaikki tarkkaan. Kyllä niukaksi jää. Kannattaa onkia kaloja lisäksi, ja kerätä suppilovahveroita. Fiksu jättää myös tonnikalat ja ananasmurskat ostamatta ja saa yhden kilon perunoita lisää sekä rasiallisen margariinia tai pullollisen öljyä.

        Eli laskepas kun tekee nuo muutokset.

        Sitten tuolla elää jo hyvin viikon.

        Joo kulle laske itse.
        Ei se totuuden muuntaminen tee kenestäkään totuuden puhujaa halventaa vain kaiken tiedon.
        On se vähän hankalaa kun Standardia ei ole koska kaikkeen vaikuttaa; ikä, rasitustaso, jopa sukupuoli..

        Proteiinia tarvitaan n. 0,75 - 1g / painokiloa kohden
        Kuitua miniminä 35 g ruokapäivä.

        http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/ktl:6836


        "Suositukset lyhyesti

        Viljavalmisteita runsasti

        Maitovalmisteita sopivasti

        Perunaa monipuolisesti

        Kasviksista, marjoista ja hedelmistä väriä ja vaihtelua

        Kalaa usein ja lihaa vähärasvaisena

        Rasvoja niukasti

        Sokereita säästeliäästi

        Lähde

        Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Suomalaiset ravitsemussuositukset. Komiteamietintö 1998:7. Edita: Helsinki; 1998"


      • ett' silleen
        ett' silleen kirjoitti:

        Joo kulle laske itse.
        Ei se totuuden muuntaminen tee kenestäkään totuuden puhujaa halventaa vain kaiken tiedon.
        On se vähän hankalaa kun Standardia ei ole koska kaikkeen vaikuttaa; ikä, rasitustaso, jopa sukupuoli..

        Proteiinia tarvitaan n. 0,75 - 1g / painokiloa kohden
        Kuitua miniminä 35 g ruokapäivä.

        http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/ktl:6836


        "Suositukset lyhyesti

        Viljavalmisteita runsasti

        Maitovalmisteita sopivasti

        Perunaa monipuolisesti

        Kasviksista, marjoista ja hedelmistä väriä ja vaihtelua

        Kalaa usein ja lihaa vähärasvaisena

        Rasvoja niukasti

        Sokereita säästeliäästi

        Lähde

        Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Suomalaiset ravitsemussuositukset. Komiteamietintö 1998:7. Edita: Helsinki; 1998"

        http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html#kulutustietoja
        = 206 g/päivä. 75kg/64 päivällä.


      • painovirhe

      • kaaltakaalta
        just just kirjoitti:

        Köyhä ei ole =ylipainoinen....että pitääkö laihduttaa ja mistä ? Oma bmi on 19 ja syön hyvin, vaikka rahaa on vähän, liikun paljon, joten tarvitsenkin oikeata ruokaa, muutakin kuin kaalta.

        kaalta....vai kaalia..hmmm


    • nuukuus kunniaan

      Ennen kuin rupeat ketään kaulakiikkuun toimittamaan, lue sentään aloitusviesti kokonaan, myös tämä kohta: "Oletuksena on, että pakkasessa on marjoja ja sieniä tai ne käy metsästä hakemassa. Myös joitakin perustarpeita tulee löytyä kaapista, esim. sokeri, perunajauho, rasvaa ja mausteet."

      Joitakin ruokatarpeita saa halvemmalla kuin aloitusviestin listassa, ainakin kaalia.

      Ihminen ei kuole kovin helpolla nälkään, ja yksi ihminen, jopa kaksi, pysyy varmasti viikon hengissä esitetyllä ruokavaliolla. Pitkäakaiseksi dieetiksi sitä ei ole tarkoitettukaan.

    • sil' viisiin.

      " Ennen kuin rupeat ketään kaulakiikkuun toimittamaan "
      suositus on asiallinen.

      • viiruinen

        Meittä 2henkeä koira ja ruokaan meneen 10E/pv.saa ihan syödä lihaa ym herkkuja joka päivä .pitää vaan suunnitella tarjousten mukaan.myös ruoka pitää valmistaa itse.EI EINEKSIÄ YM.VALMIS RUOKAA... SIIHEN SITÄ RAHAA MENEE.hyvää syksyä kaikille koti kokeille.


      • minäkö tuhlari

        Kyllähän sitä muutaman viikon silloin tällöin noin voi elää, mutta välillä on päivitettävä kaappien muu sisältö... ja tosiaan nuo vessapaperit, saippuat pyykkipulverit sun muut. Yksi litra maitoa viikoksi on kyllä melko vähän, entä kahvit ja teet, vai pitääkö vähävaraisen luopua kahvikupposesta.
        Itse eläkeläisenä toimin kehittämäni systeemin mukaan, eli eläkepäivänä kaappien päivitys, ehkä 40-50 euroa, sitten kerran viikossa kaupassa käynti, ei se kymppi kyllä pidemmän päälle joka viikko riitä mut pysyn kuitenkin kylläisenä enkä mielestäni tuhlaa... Ja punalappuruuat , niillä täytän pakastinta lihan ja leikkeleiden osalta


    • Albert A

      Suomi tuhansien järvien maa, onki puttui listastasi, nin saat ilmaista proteinia kalasta.

    • seppo8

      Sori ei toi 8kg riitä vielä mihinkään.... :D Jaa muille halvat reeptisi.... Yksinkertaisesti kerätkää 10 kg kanttarellejä, samperisti mustikoita, puolukoita, vadelmia ja muuta mössöä ja niistä sitte väsäättä ILMAINEN RESEPTI PARAS RESEPTI!

    • nuudeli<3

      osta nuudelia kymmenellä eurolla ja syö pari sellasta päivässä jää kyllä yliki niistä

      • Säälin..

        Menin kerran opiskelijaserkulleni yökylään. Hän teki lounasta; nuudelia ja tonnikalaa. Sitä hän kuulemma söi lähes joka päivä. Niin kamalaa saissea en pystyisi syömään kuin äärimmäisessä nälkäänkuolemistilanteessa. Aika kamalaa jos tuollaisella sonnalla pitää nälkä päivittäin taltuttaa. Serkkuni olikin aika laiha... kävi hieman sääliksi.


      • lk3o
        Säälin.. kirjoitti:

        Menin kerran opiskelijaserkulleni yökylään. Hän teki lounasta; nuudelia ja tonnikalaa. Sitä hän kuulemma söi lähes joka päivä. Niin kamalaa saissea en pystyisi syömään kuin äärimmäisessä nälkäänkuolemistilanteessa. Aika kamalaa jos tuollaisella sonnalla pitää nälkä päivittäin taltuttaa. Serkkuni olikin aika laiha... kävi hieman sääliksi.

        Kai muistit viedä köyhälle opiskelijaserkullesi majoituksen vastapainoksi myös kassillisen ruokaa? Sillä tavalla ottaa sinut jatkossakin mielellään yökylään.


    • Entäs jos joutuu ostamaan pakastimen. Ja miten lähtee metsään jos ei ole autoa ja vaikka oliskin ni ei sekään ilmaseks kulje. Kävellen tai pyörällä voi olla pitkä matka. Jotkut tuotteet saa kesällä edullisemmin mut kyllä ne talvella jo maksaa omaisuuden. Ruoka ei ole halpaa, jollain se on haettava haki sen sitten mistä tahansa.

      • ett' silleen

        http://www.vattenfall.fi/fi/keskimaarainen-kulutus.htm

        Minulla on 340 litran pakasti ja erillinen jääkaappi ne kuluttavat yhteensä vuodessa 650 kwh. Jääkaappini on todella vanha pitäisi uusia pakastin on 2008 hankittu.

        Sähkön kulutuksessa on huomattava; kuumentavat ja kylmentävät laitteet vievät eniten sähköä.

        Pakastin:
        älä pidä ovea auki kauempaa, kun hälytysmerkki soittaa. Laita muistutus soitto, kun laitat pakastustoiminnan päälle. (unohtaminen yli tarpeellisen ajan, vie tuplasti sähköä)
        Jääkaappi:
        pidä siellä selkeä järjestys ja tiedä ennen oven aukaisua mitä otat, samoin kaappiin laitto; avaa ovi vasta, kun sinne menevät tuotteet ovat käden etäisyydellä järjestää sisään kaappiin.
        Sulata pakasteet jääkaapissa.
        Talvella voi jäädyttää vettä parvekkeella astioissa ja kierrättää jääkaapissa luovuttavat hitaasti kylmää kaappiin. (tai oikeita kylmä-Kalleja)
        Uunin;
        voi laittaa päälle vasta yhtä aikaa sinne laitettavan paistettavan kanssa, ja sammuttaa jo 10 min. ennen kun viimeinen paistoerä on kypsää, lämpö säilyy siinä kymmen minuuttia lähes samana..Mutta lyhennät uunin sähkön kulutusta n. 20 minuuttia paisto kertaa kohden.


      • ett' silleen
        ett' silleen kirjoitti:

        http://www.vattenfall.fi/fi/keskimaarainen-kulutus.htm

        Minulla on 340 litran pakasti ja erillinen jääkaappi ne kuluttavat yhteensä vuodessa 650 kwh. Jääkaappini on todella vanha pitäisi uusia pakastin on 2008 hankittu.

        Sähkön kulutuksessa on huomattava; kuumentavat ja kylmentävät laitteet vievät eniten sähköä.

        Pakastin:
        älä pidä ovea auki kauempaa, kun hälytysmerkki soittaa. Laita muistutus soitto, kun laitat pakastustoiminnan päälle. (unohtaminen yli tarpeellisen ajan, vie tuplasti sähköä)
        Jääkaappi:
        pidä siellä selkeä järjestys ja tiedä ennen oven aukaisua mitä otat, samoin kaappiin laitto; avaa ovi vasta, kun sinne menevät tuotteet ovat käden etäisyydellä järjestää sisään kaappiin.
        Sulata pakasteet jääkaapissa.
        Talvella voi jäädyttää vettä parvekkeella astioissa ja kierrättää jääkaapissa luovuttavat hitaasti kylmää kaappiin. (tai oikeita kylmä-Kalleja)
        Uunin;
        voi laittaa päälle vasta yhtä aikaa sinne laitettavan paistettavan kanssa, ja sammuttaa jo 10 min. ennen kun viimeinen paistoerä on kypsää, lämpö säilyy siinä kymmen minuuttia lähes samana..Mutta lyhennät uunin sähkön kulutusta n. 20 minuuttia paisto kertaa kohden.

        Unohdin jäähdytä kaikki jääkaappiin/pakastimeen menevä ruoka ensi ulkona parvekkeella, Suoman luonto auttaa siinnä. 8kk vuodessa.

        Pienimmässäkin taloudessa, jopa Jenkkikaappi maksaa itsensä takaisin taloudellisella ja tehokkaalla käytöllä, hyvin pian.


    • andyousmile

      Kuullostaa opiskelija elämältä.
      Makaroni
      Tonnikala
      Maito

      That's it, ja lompakko kiittää. Terveydestä viis, sitä ehtii sitten säästörahoilla tulleilla aurinkolomalla miettiä ja käydä buffetissa.

    • Kalle Kotivara

      Aika epärealistinen tavoite viikoksi kahdelle noilla eväillä. Meinaatko että litra maitoa riittää kahdeksi viikoksi kahdelle ihmiselle? Meillä se ei riitä edes päiväksi. Tokihan noilla elää jotenkin, mutta kyllä helposti satanen viikossa menee vähintään ruokaan jos haluaa popsia muutakin kuin porkkanaa ja perunaa vesijohtoveden kera.

      • osaa jos tahtoo

        Juomakelpoista vettä tulee raanasta ihan ilmaiseksi. Lapset juo maitoa.


      • ...
        osaa jos tahtoo kirjoitti:

        Juomakelpoista vettä tulee raanasta ihan ilmaiseksi. Lapset juo maitoa.

        25 €/ 30 pv = 83 senttiä päivä.


      • säästis
        osaa jos tahtoo kirjoitti:

        Juomakelpoista vettä tulee raanasta ihan ilmaiseksi. Lapset juo maitoa.

        Minä maksan kyllä vedestäkin. Ei se ilmaiseksi tule kaupungin verkosta. Oman kaivon vesi on sellaista sakkaa, ettei sitä juo sikakaan...


    • ami-go

      Kyllä selviää kympillä, jos pää kestää ja haluaa syödä normaalisti. Ja järkevästi
      Kun ostaa viimeinen päivämäärä mielessä, ja laitaa heti ruoat ja pakastaa.
      Helppoa kuin heinänteko, eiks vaan. Tekee isomman satsin niin on hyvä lämmitellä
      niin on helppoa.

    • ravintoarvot

      En pärjäisi tuolla ruokamäärällä millään.
      Syön päivittäin aamiaisen, välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.
      Syön siis monipuolisesti ja lautasmallin mukaisesti sekä harrastan liikuntaa, mikä vaatii myös monipuolisen ja riittävän ravinnon tarpeen.

    • piparitassu

      Niinno.. Minä teen itselleni töihin evästä viikoksi.. Yleensä ison vuoallisen jotain laatikkosafkaa. Alle kympillä saa tarvikkeet kuuteen varsin riittävään annokseen vaikka jauhelihamakaronikukkakaaliparsakaalilaatikkoa :)

    • 5 ihmistä

      Toimii ehkä yhen tai kahden hengen taloudessa, mutta ei sellaisessa jossa useampi kouluikäinen lapsi.
      Ja sitten tulee vastaan nämä allergiat ja ruokarajoitukset... kaali ei käy...sienet ei käy...tonnikala ei...
      Mut sinänsä tuosta sain idean laatia vähän suuremmalla budjetilla runkoa viikon ruokiin.

      • nuukuus kunniaan

        Tietenkin monilapsisessa perheessä kuluu enemmän rahaa ruokaan kuin kahden aikuisen taloudessa.
        Jos ansiotulot eivät riitä koko perheen ruokkimiseen, voi lasten ruokaan käyttää mainiosti lapsilisärahoja. Lasten ruoassa ei tarvitse eikä saa nuukailla, paitsi turhien makeisten, keksien, pullien, juomien ja rasvaisten pikaruokien osalta.


    • KIITOS JOKOTA ERINOMMAESESTA JUTUNJUURESTAS!
      TÄLLAISIA, MYÖNTEISIÄ, ESMERKILLISEN, IHMISARVOSEN ELÄMÄN EKOVIHJEITÄ TÄLLEKKIIT TARINAPALSTALLE TÄSTÄ LÄHIN RUNSAASTI TULVIKOON!

      PARI KAVERIA ONKIMISTA JO EHOTTIKKII. OMATOIMINEN KALASTAMINEN ON OIVA ELANNON LISÄ. ITEKKIIK KATISKALLA VEEN VILJOO PYYTELEN. VIIKKO SITTEN LIKI 3-KILOSEN HAUEN JA 9 AHVENAISTA SAIN.
      SUOSITAN KOTJMAESTA, MATALOO WEKE-KATISKOO! SILLÄ VOEP IHA ILIMAV VENETTÄ, RIUVVULLA NOSTELLEN RANNALTA KÄSIN KALASTELLA.

      SUOSITAN MYÖS TUTUSTAUTUMAAN LÄHILÄÄNIN KALASTAJIIN!
      APUMIEHIKS, APUNAISIKSKIIP PYYNTIRETKILLE TARJOUTUMMAAN.
      ti 23.10.2012 kiiom mikko kankahan alta

    • Miksi ihmeessä?

      Kysynpä vaan, että miksi kukaan haluaa säästää syömisestä tuolla tavalla? Eikö jotain järkevämpääkin säästökohdetta löytyisi? Ei tuo ole terveellistä. Kyllä ruokaan pitää olla ainakin 10 € viikossa yhdelle henkilölle ja sen verran varmasti löytyy tässä tuetussa yhteiskunnassa kaikilta. Jos ei, niin täytyy vähän miettiä miten elää.

      • tiuku111

        Kysyy se jolla rahaa on kunnolliseen ateriaan!!!


      • Trm-1

        Tuohan oli vain esimerkki siitä, että vähälläkin voi selvitä. Ei siinä väitetty että pitää nimenomaan yrittää selvitä kympillä viikko. Näyttää siltä, että yli puolet näistä tämän palstan kirjoittelijoista kaipaisi muutakin apua kuin taloudellista.


      • Kaikille on rahaa
        tiuku111 kirjoitti:

        Kysyy se jolla rahaa on kunnolliseen ateriaan!!!

        Miksei sinulla ole rahaa kunnolliseen ateriaan? Jos opiskelijalla on rahaa, pitäisi sinullakin olla. Varsinkin jos olet työtön, saat enemmän tukia kuin opiskelija. Kukaan ei Suomessa ole kuollut nälkään viimeisinä vuosikymmeninä. Alkoholistit ja narkomaanit ovat erikseen.


      • "Kunnollinen ruoka?"
        Kaikille on rahaa kirjoitti:

        Miksei sinulla ole rahaa kunnolliseen ateriaan? Jos opiskelijalla on rahaa, pitäisi sinullakin olla. Varsinkin jos olet työtön, saat enemmän tukia kuin opiskelija. Kukaan ei Suomessa ole kuollut nälkään viimeisinä vuosikymmeninä. Alkoholistit ja narkomaanit ovat erikseen.

        Nykyään syödään paljon makeita jugurtteja ja jälkiruokia.
        Makeiset, jäätelö ja limsa maistuvat myös ihan liian hyvin monelle. Tämä näkyy Suomen kansassa, joka on lihonut huomattavasti viime vuosikymmenen aikana ja diabetes on lisääntynyt huimasti. Kaikki edellämainitut tuotteet ovat tarpeetonta roskaruokaa. On ihan hyvä aihe ketjun aloittajalla. Kun rahaa on vähän sitä miettii paljon tarkemmin mitä ostaa ja suuhunsa pistää.


      • Ruoka etusijalla
        tiuku111 kirjoitti:

        Kysyy se jolla rahaa on kunnolliseen ateriaan!!!

        No totta hitossa on rahaa kunnolliseen ateriaan, kun varaan syömiseen tietyn määrän vähistä rahoistani heti rahaa saatuani ja loput käytän sitten muuhun, jos jotain jää. Itse tehden hyvä ateria ei paljoa maksa, mutta ei sitä sentään vitosella viikossa tehdä. En ymmärrä miten verovaroilla tuettu suomen kansalainen voi väittää, että rahat ei riitä syömiseen. Johonkin turhaan ne on käytetty, jos eivät syömiseen riitä. Turhaa on esim. liian kalliissa asunnossa eläminen, tupakoiminen ja alkoholin säännöllinen käyttö.


      • tiuku111
        Kaikille on rahaa kirjoitti:

        Miksei sinulla ole rahaa kunnolliseen ateriaan? Jos opiskelijalla on rahaa, pitäisi sinullakin olla. Varsinkin jos olet työtön, saat enemmän tukia kuin opiskelija. Kukaan ei Suomessa ole kuollut nälkään viimeisinä vuosikymmeninä. Alkoholistit ja narkomaanit ovat erikseen.

        Hei voin kertoa sinulle joka olet kai opiskelija että aikoinaan 60-70 luvulla tuli elettyä monta vuotta karjalan piirakalla ja kahvilla. Energiataso oli niin alhainen että vapisutti.
        Silloin ei ollut asumistukea eikä opintotukea,, Minäkin yksinhuoltajana onnistuin saamaan kaupungin asunnon Toukolasta se oli parakki (väliaikaiseksi tarkoitettu) johon ei tullut vettä eikä mennyt vettä lämmitys tapahtui puilla. Kantakaupungin kivitaloon tottuneena en osannut sahata puita enkä koskaan ollut sytyttänyt uunia. Oli talvi ja pakkasta Lapsi oli silloin 2 v. ja minä 19 v. Kävin kokopäivätyössä Eiran kaupunginosassa.
        Kaupungin asuntojonossa huomioitiin tulot eli se joka ansaitsi vähän sai myös vaatimattommimmin varustetun asunnon. En ole koskaan ollut alkoholisti enkä narkomaani. Opiskellut aikoinaan työn ohessa. ETTÄ SELLAISTA OLI ENNEN NYT ON HIUKKA PAREMMIN SANOISIN. vaikka mielikuvitusta täytyy ruoan hankkimisessa tänäkin päivänä käyttää,,


      • Tuplat tarvitaan
        Trm-1 kirjoitti:

        Tuohan oli vain esimerkki siitä, että vähälläkin voi selvitä. Ei siinä väitetty että pitää nimenomaan yrittää selvitä kympillä viikko. Näyttää siltä, että yli puolet näistä tämän palstan kirjoittelijoista kaipaisi muutakin apua kuin taloudellista.

        Jos lasket mitä noista aineista saa oikeasti aikaan, niin ei sillä 2 ihmistä laihtumatta viikkoa elä ja joitakin ravintoaineitakin jää saamatta.


      • hgchgc
        Trm-1 kirjoitti:

        Tuohan oli vain esimerkki siitä, että vähälläkin voi selvitä. Ei siinä väitetty että pitää nimenomaan yrittää selvitä kympillä viikko. Näyttää siltä, että yli puolet näistä tämän palstan kirjoittelijoista kaipaisi muutakin apua kuin taloudellista.

        Tiedätkö mitä tarkoittaa aliravitsemus?

        Se ei tarkoita sitä että on nälkä tai että laihtuisi. Se tarkoittaa sitä että pidemmän päälle sinun kehosi alkaa menemään hajalle ja lopulta sinulta lähtee henki koska elimet eivät saa tarvittavia ravintoaineita.

        Tuo ateria ei anna sinulle kaikkia ravintoaineita. Siinä ei ole myöskään tarpeeksi energiaa ainakaan työtä tekevälle ihmiselle.

        Toisinsanoen, sinä sekä laihdut että saat liian vähän ravintoaineita.

        Pysyt toki hengissä, mutta vuosi, pari, kolme vuotta ja alat todellakin tietää mitä olet syönyt.


    • Ei saa säästää tästä

      Ei tuo ruokalista riitä ihan kuntoilijalle, joka käy kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa ja sen lisäksi juoksee paljon. Marjametsäänkin valitettavasti pääsee vain yhtenä vuodenaikana, muutoin siellä juokseminen on vain liikuntaa. Aika proteiiniköyhää settiä...

      Ruokalista ei sisällä myöskään yhtään hedelmiä? Taitaisi vitamiinit jäädä saamatta, varsinkin kun kasvikset/juureksetkin noissa ohjeissa keitetään, eli tapetaan iso osa ravintoaineista.

      Voin tinkiä muusta, vaatteista tms. mutta ruuasta en alkaisi tinkimään, enkä liikunnasta. Ruoka on tärkeä osa omaa terveyttä ja olennaisesti siihen sidoksissa. Uusi paita tai housut eivät niinkään.

      Enpä leikkisi näillä asioilla. Olen itse opiskelija, saan minimisti tukea ja silti voin käydä reilummin ruokakaupassa kuin 10 €/kk. Aivotkin tarvii kehittyäkseen hyvää ravintoa.

    • kaisaliini1

      Olisin jättänyt jauhot ja hiivan pois ja ostanut sillä vaikka papuja tms.proteiinia.Lidlistä saa edullista leipää,ja kaurapuuroa keittämällä ison kattilan saat itse tehtyjä kauraleipiä.Anasmurska ei ole välttämätön eikä tonnikala,niistäkin jo saa tarjouksessa kaksi pakettia jauhelihaa jonka voi jakaa keittoon ja kastikkeseen tai perunavuokaan.

    • Kitsas

      Keltaisten ja punaisten hintalappujen ympärille on hyvä koota viikon menu. Halvaksi
      tulee . Ei ne ruuat vielä huonoja ole tosin Rainbow lihaan en koske tikullakaan.

    • tiuku111

      Kyllä tuolla yhden päivän kevyellä lounaalla aika hoikkana pysyy mutta riittääkö energia ?? Kahvirottana en tuohon pystyisi.. itse varaan kun saan tilille rahaa kuivamuonaa kahvia ja mausteita koko kuukauden ajalle ja sitten tuoreet jos niihin on varaa pitkin kuukautta.. Tiukkaa tekee mutta energiataso on pysynyt kohtuullisena.
      Tuota suositeltua 1000 euron varakassaa kyllä en saa aikaiseksi vaan luottoonkin joskus täytyy turvautua ..

    • elv

      Pärjään mainiosti yhdellä aterialla päivässä. Tosin aamulla on saatava kunnon aamiainen, että jaksaa. Lihaa, kalaa kanaa vaihtelevasti, ei pastaa, ei makaronia ja leipää ja perunaa rajoitetusti. Välipaloina runsaasti hedelmiä.

      • Anonyymi

        Eli et pärjää yhdellä aterialla päivässä. Syöt aamupalan, ja lisäksi välipaloja. Syöt siis monta ateriaa päivässä.


    • äiti**

      Miksi täytyy ilmoittaa mielipiteensä asiattomasti ja lapsellisesti jos joku hyvää hyvyyttään on viitsinyt laittaa listaa ja tietoa että miten pärjää halvalla????!!!!! Jos on varaa ja halua törsätä eikä halua säästää niin tarviiko asia ilmoittaa edes tähän keskusteluun ja jos nyt välttämättä haluaa ilmoittaa kantansa niin pitääkö tehdä niin ylimielisesti tai lapsellisesti?? Ihmettelen vaan miksi ylipäätään eksyy tähän keskusteluun jos ei kerta halua säästää vaan törsätä. P.S. Jokainenha voi muunnella aloittajan listaa omien varojensa mukaan..

      • Ravinto on ykkösasia

        Ruoka on aivan väärä säästämisen paikka. Toki kannattaa ostaa edullisia tuotteita, eikä maksaa turhasta, mutta omasta terveydestä pitää huolehtia.


    • hyvin pyyhkii

      Ihan jees homma vaikka jotkut muuta vatkuttavatkin.

      Itselläni on tuo kymppi viikossa maksimi muonaan, on ollut jo vuosia enkä ole yhtään kertaa kuollut tai edes hoippunut heikkona.

      Minulla tuohon kymppiin kuuluu kaikki, myös pesuaineet, kahvit sun muut tykötarpeet ja joka viikolta tuosta kympistä jääkin vaihtorahaa.

      Marjat, kalat ja sienet haen minäkin metsästä.. no kalat järvestä vaikka hauki pesiikin kuulemma puussa.

      Syön kolme ateriaa päivässä tuolla rahalla ja on aivan varmaa, että yhtä monipuolista muonavaliota ei monella ole, huomattavasti kalliimpia kyllä mutta se on jokaisen oma valinta.

      Hommeli vaatii jonkinverran vaivaa, siis on tehtävä eikä vain lämmitettävä mikrossa.

      Mitään mässyjä tai muuta heräteroskaa en koskaan osta. Lista mukaan ja kauppaan, siinä se.

    • perusruokaa

      Ihan perusruokaahan tuo on, eikä mitään "säästökuuriruokaa". Tuon listän lisäksi kyllä itse tykkään tuunata laatikoita ja keittoja ruokakermalla ja vaikka juustoraasteella. Tuo toki vähän lisää hintaa, mutta parastaa huomattavasti makua :)

      • perusaineet kunniaan

        Omia terveellisiä, mutta nuukailueväitäni ovat esim. jauhelihakeitto, munakaat, kaaliruuat, liha/kala/kanajuuresuunivuoka. Ja sitten erilaiset vihannesrisotot Eli kaaleja, juureksia, vihanneksia, marjoja, munia. jauheliha jne..


    • masanonhelei

      sä et syö aamu- ,etkä iltapalaa,etkä juo kahvia,etkä pese astioita taikka pyykkiä, ja kukas sitä viittii kakallakaan käydä ellei pyyhi käteen? good for you :)

      Lopettaisitte ton älyttömän*jos jäisin työttömäksi, taikka lomautettaisiin kaheksi viikoksi,eläisin kuukuden 7:llä €urolla ja vielä jäis säästöön* :)

      • repeäminen

        juuri näin. 1e/vko, 2e huvitteluun ja 1 e säästöön.heheheheheheheh


    • tästä tulikin mielee

      Proteiinia saisi soijarouheesta n. 3 euroa puoli kiloa, riittoisaa, voi korvata jauhelihan ja sen semmoiset. Myös lihapullat voi tehdä soijarouhe-porkkana-punajuuri yhdistelmällä, mausteista se on kiinni, tuleeko hyvää.

      Ja esim. kidney-pavut on tosi hyviä, purkillinen maksaa 0,70 centtiä.
      Keitoilla nyt sinänsä ei paljon elä. Se on aika hepposta, lähinnä välipala ruokaa ja sillon tällön. Keiton kanssa pitääkin olla leipää.
      Tonnikala on s-tanan kallista, katsopas sen kilohintaa. Älä maksa siis turhasta, jätä tonnikala, hiiva ja ananasmursa pois, ananaksessa ei ole kun hiilareita.
      Leipää leipomalla ei säästä, se on sen verran halpaa että osta ennemmin täysjyvä leipää ja rajoita sen syömisen määrää. Aikuiselle riittää 3palaa päivässä, eli välipalana ja ehkä yksi illalla, viilin ja marjojen kanssa, ettei ole ihan nälkä nukkumaan mennessä. Tai teetä ja 1 leipä, kurkkua päälle.
      Puuro on tosi hyvä aamupala, 4-viljan puuroa, vähän soijaa/raejuustoa (halvinta) ja teelusikallinen pellavansiemeniä. Jep.

      1 kesäkurpitsä, sipuli, ja paprikaa kuulotettuina, kasvisliemikuutio haluamiasi mausteita, soijarouhetta, ja yksi ruokakerma sen purkin huuhtominen 2-3 kertaa vedellä, syvään pannuun, ja kidenypapauja. Täysjyvä riisin ja halvimman raejuuston kera. On kaikkea.
      Kasvismakaronilaatikko on hyvää, jos makaroni on tummaa/täysjyvää.
      Pinaattiletut ois parempia, mutta ehkä porkkana-pinaattiletut parhaita. Lisäksi, kun tekee tota kasviskastiketta, kannattaa muutama lettu täyttää, laittaa uuniin ja juustoraastetta päälle (jos tykkää siis) = täytettyjä kasviskrepeksiä. Nyt on hyvä aika pyytää naapurilta lupa poimia ylijääviä omenoita, niitä tursuaa ilmaseksi joka paikassa... Syö letut omenasoseen kanssa.

      Laatikot on mun mielestä hyviä ja kaali alkaa taas olla edullista, mutta munakkaasta eikä keitoista tule hullua hurskaammaksi. Pastan kanssa voi syödä ketsuppia, tuore tomaatin, kurkkua ja raejuustoa.
      Sunnuntaisin vaikka lohta tai meilläpäin on muikut yleensä halpoja.

      Joo, mutta kun jättää lihan pois ruokavaliosta, säästää, ja meillä usein syödään aivan turhaan lihaa, kanaa ja muuta muka terveyden takia! Niissä ei ole kun proteiinia ja se nyt on helppo korvata. Kala, raejuusto, pähkinät, pavut, herneet, soija, tofu, cous-cous ja täyjyvä riisi... Moni söisi paljon terveellisemmin ja monipuolisemmin sekä helpommin sulavaa proteiinia, kun söisi kasviksia pääruokana!
      Kalassa on sentään terveellisiä rasvoja, mutta lihassa ei sitäkään. Eläinkunnan tuotteita pitäisi syödä vähän ja säästeliäästi, terveys ei jauhelihalla pysy.

      Katsomalla kilohintoja ei osta tonnikalaa eikä mitään nuudeleita, mitä joku väittää halvaksi!!! Ei tosiaan ole halpaa: ravintoköyhiä makaroneja kympin kilohintaan! Kun tummaa makaronia saa 0,70 centtiä kilo. Ihan valkonen makaroni on taas turhaa höttöä. Kun vertaa kilohintoja tarpeeseen ja siihen mitä sillä saa sekä ravintosisältöön, huomaa, että loppujen lopuksi, kasvissyönti on se mikä kannattaa olla päärunko ruoassa. Myös terveyden kannalta.
      Pidemmällä tähtäimellä soijarouhe on hyvä, mutta kaikkia soijatuotteita ei kannata suosia ympäristön takia.
      Pavut, herneet, pähkinät ja kala on hyviä proteiini lähteitä, samoin raejuusto. Maito nyt on aikuiselle turhaa, oikeasti, ei aikuinen tarvitse maitoa: maito on vauvojen juomaa.
      Itse teen letut ja kaikki veteen ja tosiaan kastikkeeseen käytän isoon annokseen 2 dl kermaa. Juusto on hyvää. Se on täyttävämpää, sopii leivän päälle, lisuksi, kastikkeisiin ja täyttää kalsiumin tarpeen...

      Köyhänä saattaa siis syödä terveellisemmin kun rikkaana, jotka yleensä ahtavat mitä sattuu naamariinsa. Yksikään lihava taas ei ole köyhä, jos pystyy syömään niin paljon, (tai juomaan) että oikein lihoo, olisi jo mistä säästää. Kyllä ruoastakin voi säästää.
      Hedelmiä tarttis hieman juuh, mutta toisaalta, multivita päivässä korvaa senkin, mikä on sinänsä hieman latteaa, mutta jos tarvii nii tarvii.

      Ihmiset usein tuhlaa ihan sairaasti, ostaa semmoisia tuotteita missä ajattelevat olevan euron eron... No mitä sen on väliä? Sitä, että kun ostaa niitä 100 kuukaudessa, se on 100 euroa kuussa, säästösummat saattas olla aivan huikeita! Eikä silti terveydestä, moni ajattelemalla ja nimenomaan miettimällä myös taloudellisesti säästäisi sekä itseään, rahojaan että luontoa.
      Todellisuudessa siis kannattaisi oikeastikin elää tarkemmin, säästävämmin ja tinkiä hieman siitä pullamössömukavuudestaaan.

    • 130

      Maito,piimä, juusto, liha------------->?

    • perheelle ei riitä

      Niin yhdelle henkilölle, mutta jos on perhe ja 3-4 lasta, niin tuskin syötät koo peuseen 10 e viikko?

    • maalta_matkaa

      Ja kun haet juurekset ym vastaavat suoraan tuottajalta voit ottaa heti kilohinnoista ainakin 0,20e...

    • töissä käyvä mies

      Jos pikku tyttö niin tuo ruokamäärä riittää jos ei viikolla tee mitään fyysistä. Kyllä tuollaisella ruokavaliolla joutuu moni köyhä elämään ja sääliksi käy. 5 e/hlö viikossa on järjettömän pieni budjetti ruokaa ja kyllä sen kaikki tajuavat, paitsi päättäjät.

    • suurperheen elämää

      Mielenkiintoinen ja kokeilun arvoinen, tosin itse lisään vielä nuo hedelmätkin siihen ja maitoon menee aikalailla . Pakastin on iso ja nyt se onkin ihan täynnä oman maan tuottoa. Sieniä ja marjojakin on metsästä sekä itse tehdyt mehut. Punalappu-ruokia täälläkin kalastellaan ja niitä pakastetaan. Joskus herkutellaan kuitenkin kunnolla ja lapsetkin kaipaavat joskus jotain hyvää =)
      Idean ymmärrän alkuperäisen viestistä... Rahasta on välillä todella tiukkaa ja jokainen syö ja kuluttaa sen minkä kokee oman kukkaronsa kestävän. Onnekkaita ovat he joilla sitä rahaa on, köyhien pitää olla kekseliäitä ;)

      Kiitos hienosta vinkistä!

      • hieno valtio

        Joo hienoa olla kekseliäs kun porvari syö ravitsevia ruokia ja elättää lapsensa terveemmiksi. Jee jee!


    • 14+5
    • säästä terveyttä

      Olemattoman ravitseva ruokalista viikoksi jolla varmaan saisi melko nopeasti puutostiloja ja pitemmällä aikavälillä kuihtuisi sairaalakuntoon.

    • kjhkhjkhjkhk

      Kanamunaa, valkoisia jauhoja ja juureksia. No onpa terveellistä. Kyllä tuota yhden viikon jaksaa, mutta pitää olla aikamoin n masokisti jos ei jossain vaiheessa repsahda herkuttelemaan.

    • jenna863

      8kiloa ruokaa ja jäisi seuraavalle viikolle? No way!
      Syön päivässä ~1,5kg ruokaa ja veikkaan että mies vähän enemmän. (Lisäksi meillä on myös lapsi)
      Lisäksi en voi syödä leipää, mutta on kyllä totta, että itse leipoen tulee paljon halvemmaksi, jos tekee esim piimakaurarieskaa joka on tosi hyvää.
      Arvioisin että meillä menee ruokaa noin 3,5kg päivässä, 8kilolla ei siis pitkälle pötkitä.
      Itse säästän ruuassa käymässä kaupassa iltapäivällä/illalla ennen kuin se on seuraavan päivän kiinni, isossa kaupassa hyllytyspäivänä, ostan paljon -50% lihoja ja muita.
      Viikon ruuat joissa tarpeeksi proteiinia ja kasviksia, ilman pahimpia lisäaineita maksaa meillä yleensä noin 60€

    • Vinkkinä

      Liian on heppoiset eväät. Lisäisin tuohon aloittajan listaan vielä lihaa, kalaa, juustoa ja jogurttia. Säästäkää mieluummin muussa kuin monipuolisessa ruuassa, se vaikuttaa terveyteen. Jos terveys menee tulee sairaskuluja ja ne ovat usein suuria.

    • syömme enemmän

      Syökö ap vain kerran päivässä? :O

      Aika niukka oli lista, vaikka muuten hyvä idea. Olen yhden lapsen yh ja ruokaan menee kuussa reilu 300e. Pitäisi säästää siinä kyllä, vaikka kaikki jo teenkin itse. Ei vaan taaperon kanssa rattailla pääse aina alennuksia kiertämään ja lähi-K on kallis.

    • Täällä on hyvin

      Täällä suomessa valitetaan rahan vähyyttä ja ruuan kallisuutta.

      Venäjällä on eläke 150- 250€ kk:ssa. ruoka on saman hintaista kuin suomessa. Minun vanhempani venäjällä elävät kaurapuurolla ja "armopaloilla" ,joita saavat kerjäämällä.

      Olkaa täällä tyytyväisiä,ei teillä ole nälkä päiviä. Täällä sossu auttaa jos rahat ei riitä.

      • nuori huolestuja

        Suomessa opiskelijalle jää käteen 50 - 100 e kuussa joten täällä ollaan paskemmassa jamassa. Venäjäkin on mennyt meidän ohi. Sossusta et saa mitään jolle mene euron päiväpalkalla töihin.


      • mie vaan31

        Tääl suomes ei köyhä saa ees niitä armopaloja ,mitä venäjällä saavat.Ulkolaiset meillä elelee,ei niilainakaa nälkä oo.


      • mie vaan

        Ei auta,kokemusta on


      • ttt4
        nuori huolestuja kirjoitti:

        Suomessa opiskelijalle jää käteen 50 - 100 e kuussa joten täällä ollaan paskemmassa jamassa. Venäjäkin on mennyt meidän ohi. Sossusta et saa mitään jolle mene euron päiväpalkalla töihin.

        Suurin osa opiskelijoista on oikeasti tiukalla, mutta on meillä asiat paremmin kuin eläkeläisillä Venäjällä, sillä heidän on maksettava eläkkeestä myös vuokra.

        Minä saan opintotukea vajaa viisisataa euroa kuukaudessa. Siitä maksan vuokran ja loput rahat menevätkin lähinnä ruokaan. Onneksi yliopistossa edullista opiskella.

        Psyyke on kovilla. Tälläkin hetkellä kirjoittelen yksin gradua. Ei mitään sosiaalisia suhteita jne. Mutta ruokaa kyllä saa.


      • cghchg
        ttt4 kirjoitti:

        Suurin osa opiskelijoista on oikeasti tiukalla, mutta on meillä asiat paremmin kuin eläkeläisillä Venäjällä, sillä heidän on maksettava eläkkeestä myös vuokra.

        Minä saan opintotukea vajaa viisisataa euroa kuukaudessa. Siitä maksan vuokran ja loput rahat menevätkin lähinnä ruokaan. Onneksi yliopistossa edullista opiskella.

        Psyyke on kovilla. Tälläkin hetkellä kirjoittelen yksin gradua. Ei mitään sosiaalisia suhteita jne. Mutta ruokaa kyllä saa.

        Kyllä suomalainen eläkeläinen maksaa eläkkeestään vuokran samalla tavalla kuin opiskelijakin. Vai meinaatko että eläkeläiset saavat asua täällä ilmaiseksi?

        Opiskelija saa samalla tavalla asumistukea kuin eläkeläisetkin. Sen nimi on vain opintotuen asumislisä.

        Ja jos vertaa eläkeläisiä, työttömiä, sairaseläkkeellä olevia ja opiskelijoita, sairaseläkeläiset jäävät kaikkein köyhimmiksi.

        Opiskelijat voivat tehdä työtä opiskelujensa ohella ja he saavat myös valtion takaamaa opintolainaa. Heillä on myös muutaman vuoden opiskelujen jälkeen mahdollisuus töihin.

        Eläkeläiset saavat eläkkeen tekemänsä työn perusteella.

        Sairaseläkeläiset saavat eläkkeen joko siihen mennessä tehdyn työn perusteella tai takuueläkkeen perusteella, joka on pienin maksettava summa. Suhteessa sairaseläkeläinen joka ei työhön pysty on kaikkein köyhin tässä maassa koska tulot eivät muutu lainkaan. Ja kuten 90 luvun lamasta lähtien on huomattu, heidän asemaansa ei ole parannettu millään tavalla. Esimerkiksi vuokrat ja ruuan hinta nousi kymmenellä prosentilla, mutta indeksikorotus oli vain neljä prosenttia, mikä on tuloissa täysin mitätön ja itseasiassa suhteessa vain laski sairaseläkeläisen elintasoa.

        Työttömänäkin on heikoilla, mutta työttömän tuloihin vaikuttavat esimerkiksi auton vakuutusmaksut ja muut vastaavat korkean elintason tuotteet, kuten kalliimman vuokran asunto.

        Esimerkiksi työssäkäyvä voi helposti käyttää osan palkastaan autoon ja parempaan asumiseen, mutta tietenkin kun työttömyys iskee ja tulet laskevat, ei noita ole mahdollista pitää yllä, mutta monet eivät suostu luopumaan autosta, koska sillä pitää päästä töihin, eikä kukaan suostu luopumaan asunnostaan, koska silloin tulee pidempi matka töihn ja tilaa on vähemmän.

        Sairaseläkeläisellä ei ole ollut edes mahdollisuutta tuollaiseen elintasoon. Eläkeläisellä yleensä on, kiitos työhistorian. Opiskelijallakin on tulevaisuudessa ja työttömällä, kunhan työn etsimisestä tekee työn itselleen.

        Vielä 80 luvulla oli asiat toisin, mutta nykyään me emme enää elä hyvinvointivaltiossa, vaikka rahaa on ollut enemmän kuin koskaan. Se raha ei vaan tule kansalaisille.


      • jokainen tavallaan
        cghchg kirjoitti:

        Kyllä suomalainen eläkeläinen maksaa eläkkeestään vuokran samalla tavalla kuin opiskelijakin. Vai meinaatko että eläkeläiset saavat asua täällä ilmaiseksi?

        Opiskelija saa samalla tavalla asumistukea kuin eläkeläisetkin. Sen nimi on vain opintotuen asumislisä.

        Ja jos vertaa eläkeläisiä, työttömiä, sairaseläkkeellä olevia ja opiskelijoita, sairaseläkeläiset jäävät kaikkein köyhimmiksi.

        Opiskelijat voivat tehdä työtä opiskelujensa ohella ja he saavat myös valtion takaamaa opintolainaa. Heillä on myös muutaman vuoden opiskelujen jälkeen mahdollisuus töihin.

        Eläkeläiset saavat eläkkeen tekemänsä työn perusteella.

        Sairaseläkeläiset saavat eläkkeen joko siihen mennessä tehdyn työn perusteella tai takuueläkkeen perusteella, joka on pienin maksettava summa. Suhteessa sairaseläkeläinen joka ei työhön pysty on kaikkein köyhin tässä maassa koska tulot eivät muutu lainkaan. Ja kuten 90 luvun lamasta lähtien on huomattu, heidän asemaansa ei ole parannettu millään tavalla. Esimerkiksi vuokrat ja ruuan hinta nousi kymmenellä prosentilla, mutta indeksikorotus oli vain neljä prosenttia, mikä on tuloissa täysin mitätön ja itseasiassa suhteessa vain laski sairaseläkeläisen elintasoa.

        Työttömänäkin on heikoilla, mutta työttömän tuloihin vaikuttavat esimerkiksi auton vakuutusmaksut ja muut vastaavat korkean elintason tuotteet, kuten kalliimman vuokran asunto.

        Esimerkiksi työssäkäyvä voi helposti käyttää osan palkastaan autoon ja parempaan asumiseen, mutta tietenkin kun työttömyys iskee ja tulet laskevat, ei noita ole mahdollista pitää yllä, mutta monet eivät suostu luopumaan autosta, koska sillä pitää päästä töihin, eikä kukaan suostu luopumaan asunnostaan, koska silloin tulee pidempi matka töihn ja tilaa on vähemmän.

        Sairaseläkeläisellä ei ole ollut edes mahdollisuutta tuollaiseen elintasoon. Eläkeläisellä yleensä on, kiitos työhistorian. Opiskelijallakin on tulevaisuudessa ja työttömällä, kunhan työn etsimisestä tekee työn itselleen.

        Vielä 80 luvulla oli asiat toisin, mutta nykyään me emme enää elä hyvinvointivaltiossa, vaikka rahaa on ollut enemmän kuin koskaan. Se raha ei vaan tule kansalaisille.

        Mun mies aina nauraa näille suomalaisten jutuille. Sanoi että suomalaiset ei tiedä todellisesta köyhyydestä ja nälästä yhtään mitään. Hän lähti kotikylästään (eri maa) nuorena poikana, nukkui kadulla ja näki nälkää useita päiviä. Lopulta ei kestänyt vaan menivät poikaporukalla varastamaan leipää. Sanoi että oli kova paikka, kun oli luvannut ettei koskaan varastaisi elämässään mitään keneltäkään. Häneltä myös varastettiin kadulla nukkuessa vaatteet. Meni viikkokausia, että hän eli toisten hyväntahdon ja avun varassa. Lopulta sai töitä siivoojana. Sanoi että se pelasti hänen elämänsä, muutoin olisi kuollut kadulle.

        Hän aina naureskelee näille jutuillenne, miten Suomessa nähdään muka nälkää ja ollaan köyhiä. Hyvin on kuitenkin katto pään päällä ja ilmaista ruokaakin jaetaan. Hän sanoi että olisi ollut niin onnellinen jos hänen maassaan olisi aikoinaan ollut sosiaaliturva. Nyt hän tekee 12-16 tuntista päivää töitä. Kaverini valitti juuri burnoutia, on toimistossa töissä. Mieheni vaan lähinnä nauroi.


    • aika vaivanloista

      Meillä kun oli tiukkaa muutaman vuoden yritin vaimoani saamaan jotakin säästöä esim. juuri ruuan suhteen ei tullut mitään joten lopetin kaiken ns. säästämisen ja ostan nyt terveellistä ruokaa ja yritän saada lapset syömään.. Mikä onkin asia erikseen ovat vaimooni ilmeisesti tuleet ei kelpaa mikään.. Ainaskaan halpa...

      Ei siinä perheelinenkään kuukaudessa kauheasti säästä, vaikka kuinka vouhottaisi.. Tekee nekin rahat sit ylitöillä mitä ruokaan menee enemmän.

    • jochenpfeiffer

      Missä proteiinit? Missä kauppalistalta puolukkohillo ja sen hinta?

      • bodarin protskut

        MItä sisältää kananmunan valkuainen. Ota selvää.


      • nuukuus kunniaan

        "Puolukkohilloa" saa aivan ilmaiseksi, kun menee lähimetsään ja poimii sieltä puolukoita, puhdistaa ja survoo ne. Sokerikaan ei ole välttämätöntä.
        Tähän aikaan vuodesta puolukat ovat isoja, mehukkaita ja makeita. Ne ovat jo vähentyneet, mutta niitä löytyy edelleen. Bonuksena saa luonnossa liikkumisen ilon.


    • Luovuutta1

      Kyllä sitä saa kympillä sapuskat,jos on luova:) Ja nykymaailmassa todellakin luovuus kannattaa. Tämän viikon ruokalistalla itsellä ollut riisipuuro mehukeitto,nakkikeitto... keitot on hyviä,halpoja ja riittää monelle päivälle. Leivoin myös itse sämpylöitä niin ei tarvitse leipää ostella.Ja ihan hyväähän on myös "köyhän miehen" pyttis. Perunaa&sipulia:)

    • Kesäporsas

      Tosta ostoslistasta puuttu keppanamäyris ja kossu kokonaan, mikä moka..??

      Mä otan aina kevväällä porsaan ja kasvattelen sitä näin syksyyn ja vedän sen näinäpäivin kinneriin, sitmä haen metästä hirven pakkaseen kyl niil talvenyli lihoissa pärjää,
      tiettyomanmaan pernat ja kasvikset, sienet, mettämarjat, myös pensasmarjat.
      Omat polttopuut lämmityseen, olen harkinnu oman lehmänhankkimista jotta kaffeemaitua olis omastatakkaa, niija kissille vois antaa omanlehmänmaitua.

      Soon paljo omastamielikuvituksesta kiinni mitä eläminen maksaa, jotkut heittää aivan kelvollisia vaatteita ja huonekalujakin hukkaan ja ostaa kiinalaisia ja ikearoinaa tilalle..

    • mie vaan

      Täyttä potaskaa.Laitetaanpa laatijat itse syömään viikoksi kaksi henkeä kympillä

    • ei onnistu

      -kananmunia 10kpl 1,59e, hyviä saa monenlaista keittetynä ja munakkaana

      -jauhoja 2kg 0,89e, leivontaan sekä sämpylöihin että pullaan

      -4-viljan hiutaleet 0,85kg 0,99e, aamupuurona hyvää

      -maito 1l 0,72e, käytän vain kahviin, en voi juoda

      -kaali 1kg 0,99e, en voi syödä = sappikiviä

      -porkkanoita 0,5kg 0,69e, hyvää esim. raasteena

      -perunoita 1kg 0,78e, ei sisällä muuta kuin tärkkelystä, vitamiinia ei juuri yhtään, sekin pelkkää c-vitamiinia, jota saa halvoista satsumoista enemmän

      -makaronia 0,4kg 0,22e X2, ei kannata ostaa kuin täysjyvää, joten maksaa enemmän

      -hiiva 50g 0,19e, sämpylöihin pullaan, ei riitä yksi 50 grammaa

      -sipulia 1kg 1,19e, menee ruoan seassa.

      -ananasmurska 0,67e, joop jäätelön kanssa tai sellaisenaan

      -tonnikalasäilyke 0,85e, kala-allerginen ei voi syödä tonnikalaakaan.

      Eli se siitä listasta ja mihin jäi liha ?

    • asdfr5

      voi jos se on helvetin halpaa!

    • -70%

      Ostin tos 2vk sapuskat 14.79€

    • Ruuan hinta

      Mamut pohjoisafrikasta, ymm.. on suomen yläluokka heitä ei lama ja rahan niukkuus kosketa. Eikä heidän tarvitse edes käydäkaupassa kun avustajat hakee heille kaiken eksoottisen ruuankin, hinnoista viis.

      Jotta he voivat lepäillä kalliila Persialaismatoillaan, katsellen tivaskanavia tv,tä..
      Jotka on ostettu suomalaisten verovaroista.

      Täytyyhän suomalaisen kantaväestön jossain kituuttaa että näillä mamuilla edes menee hyvin,,?

    • ????

      Kannattaisko kuitenkin säästää jossain muussa asiassa kuin ruuassa? Kyllä se kannattaa syödä monipuolisesti ja kunnolla, ja nipistää muista asioista.

    • Ihmettelen vaan

      Jaahas jaahas. Täällä oikein S-kaupan edustaja taas vauhdissa mainostamassa "edullista" ruokaa. Miten tällaiset mainosviestit voi päästä etusivulle. Onko suomi24 ylläpidolle kenties jaettu ruokakuponkeja Prismaan?

      • Karppi09

        S-kauppa tuskin kehottaisi ihmisiä ostamaan kaupastaan halvinta mahdollista ruokaa vaan pikemminkin normaalihintaista ja kallista. Sitähän niiden "tarjoukset" on täynnä.


      • eläkevaari'
        Karppi09 kirjoitti:

        S-kauppa tuskin kehottaisi ihmisiä ostamaan kaupastaan halvinta mahdollista ruokaa vaan pikemminkin normaalihintaista ja kallista. Sitähän niiden "tarjoukset" on täynnä.

        -50% on paras S-kaupan tuoteryhmä. Siihen verraten Pirkka on kallista kuraa.


    • Syömme nälkään

      Tuo ruokalista on jonkun anerektikon vai ?

      Tuo on ihan kuin olis kauheella laihiksella ja kokoajan nälässä.
      Oma eilisen päivän menuu oli aika tarkkaan tälläinen:

      Aamupala klo.6-7... Munakas, paketti pekonii 4 kananmunaa juustot sipulit yms. mausteet
      Kahvia monta kupillista maitoa mehua.. Joskus jos ei ole kiireinen aamu voi mennä pari paahtoleipää juustolla makkaralla ja voilla vielä munakkaan lisäksi.

      Välipalaa kahvia hedelmää leipää

      Lounas klo.12-13 Porsaan kyljys (3kpl) siihen salaatit( ihan reilu annos kurkkua,tomaattia jääsalaattia sipulia oliivia ja salaatin kastiketta) perunaa leipää maitoa ja jälkkäriksi makeaa kulhollinen.

      Välipalaa: Kahvia, viineri, hedelmää


      Päivällinen :17-18 Lohta uunissa kerman kera ja riisiä siihen maidot leivät salaatit

      Iltapala :20.30- 21 Paistettua lohta voissa, karjalan piirakkaa

      Paljonkin vaihtelua ruokien suhteen, mutta rytmitys on tuota luokkaa suurimmaksi osaksi ja annokset..

      Esim. lohta menee päivälliseksi ja iltapalaksi n.1,5kg fileenä yhteensä koko perheellä 4 henkeä lapset ala-asteella
      Viikonloppuna puolison kanssa päivällisen kanssa pullo punkkuu ja toinen iltapalalla kolmas siinä iltaa istuessa ehkä jotakin muutakin juomaa lisäksi ja tulee pientä naposteltuu chili pähkinää tms.

      Lapsilla välipalat ja aamupalat aivan erinlaisia koostuu muroista jogurteista pinaattiletuista yms..

      Käytän/käytämme sitä 2-3h välein ruokailua, joskus menee esim töissä myöhään saatan sitten syödä vielä esim.grilli ruokaa tai kebabbia klo.02... Baarista tultua nyt jokainen vetää..

      Ei olla ylipainoisia 181cm 82kg 169cm 65kg ja lapset hoikia eli ei tarvitse huudella läskit...
      S-kaupan(prisman osuus) kuukausittainen laskelma yleensä alle 1000€ johon sisältuu jonkin verran hygieniaa, vaatteita, oluet jotakin muuta pientä ruuan lisäksi.

      • Kunnon safkat mut

        Ei ihme jos pas*kakaivo täyttyy!


    • Itsensäedustaja

      Mulla menee sellanen 70,- ecee päivässä ja asun yksin. En o tosin köyhä niinku te kaikki muut täällä ootte.
      Käyn vielä päivisin syömässä ravintolassa joka on eduskunnan yhteydessä.
      Kandee lopettaa teidänki köyhääminen ja alkaa kansanedustajaksi.Haen tästä vielä Strasbougiin mepiksi jollonka saan nähdä maailmaa ilmaiseksi ja vielä hyvät päivrahat päälle.

      • eke2

        Mullakin suunilleen saman verran siihen vielä juomat 120€ per päivä


    • prole.

      Olen käynyt ongella lähi järvellä. Pientä ahventa saa aina.Ne on helppo nylkeä, jauhottaa ja paistaa. Ei ihan muikun veroisia, mutta todella hyviä. Käytännössä ilmaista. Ok onki maksoi 2.90, mutta on kestänyt 2 kesää. Kävellen pääsee perille.

      Kerralla ei tule tarpeeksi joten pistän pakkaseen. Maku ei kärsi mielestäni ollenkaan. Kerran viikkoon on vähintään paistettavaa kuitenkin. Hauskaa ajanvietettäkin. Jos olisi aikaa varmaan kalastelisin enemmän. Ensi talveksi ajattelin hommata pilkkivavan ja käytetyn kairan.

      Syksyllä tuli keräiltyä matkan varrelta sieniä ja puolukoita. Litran sai kasaan 5-10 minuutissa.

      • konna5

        varasta toisten verkot


    • Töistä saa rahaa

      Onneksi on rahaa eikä tarvitse ruuan kanssa pihtailla !!

    • näin on

      riippuu, mitä kotona varastossa on mutta aika pitkälle riitää kun mietii oikein.

      • valehtelija........>

        SOSSU sut elättää!


    • Säästä ja järkeile!

      Aloittajan ostamat ruoat on mitoitettu alakanttiin. Ei voida laskea vain viikon ruokia vaan mieluummin niin, että tehdään kuukauden arvio menoista ja se jaetaan neljällä. Listalta puuttuu oleellisia tarvikkeita: Esim. voi, margariini tai öljy. Niitä ilman ei tule toimeen ja niitä tarvitaan jatkuvasti, ei voi olettaa että niitä on varastossa kaapissa. Toinen on kahvi, tee tai kaakao. Kalaa myös olisi hyvä syödä pari kertaa viikossa, mieluummin rasvaista kalaa, että verisuonet eivät mene tukkoon, muuten saattaa tulla iso lasku myöhemmin, kun terveys alkaa reistailemaan.

      Itse syön vaatimattomasti, mutta yritän syödä terveellisesti. Paheitakin minulla on, olen kova juomaan kahvia ja kahvi on kallista. S-kaupasta olen löytänyt hyvän makuisen kahvin, joka on X-tra kahvi ja se maksaa vain 2Euroa puolenkilon paketti. Ostan yleensä neljä pakettia kerralla, jolloin säästö on huomattava ja siitä riittää pitkäksi aikaa juotavaa.

      Muut ruoat kannattaa ostaa Lidlistä, jolloin säästää paljon. Ja ruokaostoksilla tulisi käydä vain kerran viikossa niin ei tule tehtyä heräteostoksia, rahaa säästyy ja ruokamenoja on helpompi seurata. Lidlin tarjoukset voi tilata sähköpostiin, jolloin jo hyvissä ajoin saa tietää tarjoukset. Yleensä ne astuvat voimaan torstaisin, jolloin kauppapäivä kannattaa pitää silloin tai sen jälkeen samalla viikolla.

    • vlrghghgh

      Kaheks viikoks SpagettiBolognese, limonaatia ja vissyä = 12,60 €
      S-Market

      • Olli Pellikka

        Mie se kävin kanssa Lidlissä ja ostin puuroriisiä 6kg sain 9 eurolla. Paketoin nuo sitten vähän pienenpiin pusseihin ja laitan pakastimeen, ettei pilaannu.
        Sieltä niitä on kiva ottaa aina kun puuroa tekee mieli.


    • köyhä ja kipee :)

      Niin ne läskit ja laiskat k.....edustajat , syökää syökää ja niinhän te syöttekin.
      :)

      • pihistäjä

        Mie aloin säästää vessan vetämises, eli jos käyn pikkuasialla, vedän joka toinen kerta. Tietty isolla asialla käydessäni vedän joka kerta, mutta isolla ei tarvi käydä joka päivä, ehkä 2-3 kertaa viikos.
        Pissillä täytyy juosta tuon tuosta, joten keksin mielestäni mahtavan säästämiskeinon, eli vedän joka toinen kerta pissit. Olen ajatellut siirytä joka kolmas kerta -vetämiseen, säästäisi vieläkin enemmän.
        Hmmm... siistiä.


      • töttöröö

        Meidän perheeltä (3 aikuista) menee ruokakauppaan noin 1000 euroa kuukaudessa. Mielestämme emme edes syö kovin kalliisti. Lisäksi minä syön vielä lounaan töissä.

        Olisi aika mielenkiintoista kokeilla noilla esitetyillä summilla syömistä. Mutta enpä taida, ellei sitten tule joskus aivan pakko....


      • :).....
        pihistäjä kirjoitti:

        Mie aloin säästää vessan vetämises, eli jos käyn pikkuasialla, vedän joka toinen kerta. Tietty isolla asialla käydessäni vedän joka kerta, mutta isolla ei tarvi käydä joka päivä, ehkä 2-3 kertaa viikos.
        Pissillä täytyy juosta tuon tuosta, joten keksin mielestäni mahtavan säästämiskeinon, eli vedän joka toinen kerta pissit. Olen ajatellut siirytä joka kolmas kerta -vetämiseen, säästäisi vieläkin enemmän.
        Hmmm... siistiä.

        Mää pesen käteni vatiin ja kaadan sen pissin päälle, ei tarvitse vetää ollenkaan. Hedelmien ja muiden pesuveden säästän ämpäriin sen käytän isonasian päälle joten vedän vessan vain 2-3 kertaa kuukaudessa.


      • Nuukailija
        :)..... kirjoitti:

        Mää pesen käteni vatiin ja kaadan sen pissin päälle, ei tarvitse vetää ollenkaan. Hedelmien ja muiden pesuveden säästän ämpäriin sen käytän isonasian päälle joten vedän vessan vain 2-3 kertaa kuukaudessa.

        Minä pissaan suoraan vatiin käsien päälle. Virtsa on antiseptista ja sitä on käytetty aiemmin haavojen hoitoon ja puhdistukseen.

        Isot asiat hoidan sitten kaatamalla pissat päälle, niin se huuhtelee kakan pois.

        Naapurissa käyn myös juttelemassa ja siellä saa käytyä myös isolla hädällä, ellei pissaa ole kertynyt tarpeeksi.

        Käytän vadin päällä vain frotee pyyhettä, niin pysyy hajut poissa.

        En vedä vessaa ollenkaan ja oikeastaanhan naapuri vetää vessan puolestani.


      • omanapa
        pihistäjä kirjoitti:

        Mie aloin säästää vessan vetämises, eli jos käyn pikkuasialla, vedän joka toinen kerta. Tietty isolla asialla käydessäni vedän joka kerta, mutta isolla ei tarvi käydä joka päivä, ehkä 2-3 kertaa viikos.
        Pissillä täytyy juosta tuon tuosta, joten keksin mielestäni mahtavan säästämiskeinon, eli vedän joka toinen kerta pissit. Olen ajatellut siirytä joka kolmas kerta -vetämiseen, säästäisi vieläkin enemmän.
        Hmmm... siistiä.

        Kai peset kätesi WC käyntisi jälkeen?
        Minä ainakin ja lavuaarissani on vati, kaadan käsienpesuveden WC näin ei tarvitse vetää kuin kakataessa toki silloin 2 x vrk.
        Toinen vede säätö, joka päivitäisenä, tuo suuren säästön vuotuiseen kulutukseen. ON hampaita pestessä käytää mukia, vispata myös hammasharja mukissa. Jos vesi valuu koko toimituksen aja se vie 12 litraa / minuutti vrk 2x 3 min = 36 lirtaa x 365 = 13 140 litraa vuodessa. WC säästö on säiliöstä riipuen 13 140- 17 520 litraa vuodessa.
        Parhaimmillaan yhteensä 31 000 litraa vuodessa yhdeltä hengeltä.


    • Kyllä maistuu

      Uusavuttomat (lue: ruoanlaittotaidottomat) taitavat täällä eniten valittaa noista vinkeistä. Eipä tuota rahaa liiaksi ole, mutta itse tekemällä (myös leipomiset) tulee hyvää kohtuuhintaan. Onpahan samalla ajankulua ja mielekästä tekemistä, kun työelämään ei enää kelpaa. Monella miehellä (ei itselläni) taitaa myös asenne keittiöhommiin estellä.

      • tauki ja sen

        Itse tehden leivän kilo hinnaksi tulee 1/2 kg jauhojen kg hinnasta hiiva.
        1 kg jauhoja tulee 2 kg leipää.
        Hiivalla nousee myös ruisleipä, joten vaikka kilo jauhoja maksaisi 3 € siitä tulee 2 kiloa leipää, 50sentiä hiivaan ja 30 senttiä sähköön, kolmella vuualla tulee n. 4, 4 kg leipää paisto kerralla, jolloin sähkö kulu on 7 senttiä leipä kiloa kohden.

        Hanki leipä vuoat 3x 2 litraa, mahtuu kerralla uuniin näin sähkön osuu jää alle 30 senttiä/tunti 200 uunissa. On siis 7 senttiä leipä kiloa kohden.
        Pakasta leipä siivuina ja ota vasta kun syöt, ei mene yhtään hukkaan.
        Leipään voi kätkeä nokkosta ja soijajauhoa ravintoarvoa lisäämään.
        Samoin siemenet proteiini lisänä..


    • eki89__

      Kyllä kympillä syö tarvittaessa perhekin viikon ruuat.

      Itse ostaisin alle kahden euron kanan, 1 euron pekonikuutiot, makaroonia
      300g jauhelihaa tiskiltä a` 2,40 eur about ja tomaattimurskaa. noihin menee
      sellainen 8-9 euroa. ja sitten ostaisin yhden oluen 0,33l saunaa varten :).
      Joisin vettä aina ruuan kanssa ja iltaisin. pekonipasta 1pv, 2pv 100g jauheliha tomaattispaghetti. 3 pv. jauheliha pihvi 100g ja makarooni, 4 pv. 2kg:n kanasta koipireisi, söisin 1kg spaghetti, 5 pv 1kg kanasalaatti, 6pv 100g jauhelihakastike tomaattimurskassa ja makarooni. 7pv. söisin loput makaroonit :)

      • AsianLover

        3hengen talous ja ruokamenot noin 500e/k.
        Työkaveri ei meinaa uskoa että niin vähällä selviää.heillä menee 1000e/k.
        Täytyypä näyttää tää keskusteluketju,niin alkaa hahmottaa normi kulutuksen....


      • faktafakta
        AsianLover kirjoitti:

        3hengen talous ja ruokamenot noin 500e/k.
        Työkaveri ei meinaa uskoa että niin vähällä selviää.heillä menee 1000e/k.
        Täytyypä näyttää tää keskusteluketju,niin alkaa hahmottaa normi kulutuksen....

        Ei tää oo mitään normi kulutusta köyhät tai sairaan pihit täällä jauhaa täyttä son..taa


    • Laskeskelin finellin kautta, että tuossa olisi energiaa noin 80MJ, jos lisää paketin voita paistoon Pärjääkö sillä kaksi henkilöä? Riippuu varmasti aktiivisuudesta ja ruumiinpainosta nainen kuluttaa vähemmän. Miehillä taisi keskim. jotain 2100kcal = 9MJ ja naisilla 1800kcal = 7,5MJ => 16,5MJ. 80MJ/16,5MJ = vähän alle 5 vuorokautta pitäis laskennallisesti pärjätä.

      Energian saanti jakautuisi:
      hiilihydraatit 54%
      proteiini 14%
      rasva 29%

      Ihan kohtuu tasapainoinen ruokavalio. Iteki pitäis alkaa hieman köyhäilemään, kun tuntuu, että menee ruokaan niin älyttömästi rahaa ja tuntuu, että laatu ei heikkenis vaikka jotain jättäis pois. Mun paheena on pienet herkut :-) Niihin menee yllättävän paljon rahaa.

      • BMI

        BMI:ni on 48, en millään pärjää nuin vähällä. Täytyy syyä, että jaksaa.


    • 3971

      Voisin väittää että vielä halvemmalla pääsee, kun tekee lihamakaronilaatikon ja laittaa sinne pakastevihannespussin sekaan. Tekee ison vuuan, joka riittää viikoksi yhdelle. Näin mä teen.

      TAI

      Tekee ylipäätään ison satsin ja syö samaa ruokaa viikon. Tekee ruuan joka sunnuntai ja viikonloppuna voi tehdä lauantaina jotain herkumpaa. Tässä tulee säästöä sähkölaskuunkin, kun ei tarvitse pohottaa uunia tai hellaa ;)

      • Kuin hemmetin isoja vuokia teillä on? Mulla menee lihamakaronilaatikkoa melkein uuninkokoinen syvä vuoka kahdessa kolmessa päivässä. :-(


      • Kyllä maistuu

        Näin on. Eikä sitä viitsi yhdelle olla joka päivä nyhräämässä jotain. Tuo isompi annos mielekkäämpi/halvempi tehdä. Jää aikaa muuhunkin. Lisäksi vaihtelevalla kunnolla ei tarvitse huolehtia kokkausjaksamisestaan, kun jääkaapissa on valmista ruokaa lämmitettäväksi.

        Keittiötaidottomien kannattaisi vaikka lainata peruskeittokirja kirjastosta (tai printata resepti netistä) ja kokeilla aluksi helpoilla jutuilla. Esim. se makaronilaatikko on helppo ja nopea tehdä. Äkkiä sitä oppii.


    • Kultapöly

      Kyllä tuolla pärjää jos on jouten...mutta jos liikku niin nälkä tulee..En ihmettele miksi ei ukkosi lähde nuukuus leikiin mukaan.Itse liikun todella paljon ja vielä kasvava poika kaverina menee ruokaan viikossa 20 kertasesti sun nuuka budjetti ja silti iltasella aina jonkin sortin nälkä. vaimo kokaa jokapäivä ja me miehet syödään eikä silti ylikiloja yhtään..kandee nauttia elämästä se lopuu joskus

    • seurakunnan safkat

      Käykää seurakunnan ruoka-apupaikoissa! itse asun pienessä kaupungissa mutta täällä on kuitenkin 2 eri seurakunnan ruokajakelua. Cityseurakunta tarjoaa leipäavustusta joka maanantai ja Diakoni 2 kertaa viikossa valmisruoista leipiin mitä kaupoista jää ylimääräiseksi. Kävijöinä on kaiken ikäisiä: on vähävaraisia opiskelijoita, työttömiä ja pieneläke vanhuksia. Ruokaa saa hyvin ja aina!

    • rahaaaa

      Mä säästän rahani, mutta omiapa säästän.
      Siinä säästöä tulee.

    • Minäkö tuhlari?

      Minulta menee ruokaan 50Euroa/viikko suunnilleen. Olen yli kuusikymppinen nainen ja asun yksin. Luulin eläneeni säästeliäästi kunnes tutustuin tämän ketjun vastauksiin.
      Tosin olen sisällyttänyt laskuun tarjottavat vieraille. Aina kun tulee vieraita on vaikeuksia saada summa riittämään viikoksi. Tästä syystä väliajoilla 50Euroa tulisi alittua, että kyseinen summa riittäisi viikon kaikkiin ruokamenoihin.

      Ketjun aloittaja ei mielestäni oikein ole realisti - tai minä olen tuhlari. Ei voi mielestäni irrottaa erilliseksi asiaksi yhden viikon tai yhden käynnin ruokaostoksia ja ajatella, että esim. margariini ja kahvi, jotka puuttuvat ostoslistalta niin niiden oletetaan jo olevan kotona kaapissa. Kyllä ihminen rasvaa tarvitsee jatkuvasti, piilorasvat ruuissa eivät riitä elimistön tarpeisiin. Peltipurkissa kauan seisoneet kalat tuskin ovat kovin terveellisiä. Rasvaista kalaa olisi hyvä syödä myös pari kertaa viikossa, ettei verisuonet mene tukkoon ja lasku siitä tule myöhemmin kasvavina terveyskuluina.

      Ketjun aloittaja on ilmeisesti aika nuori henkilö. Kyllä sitä nuorempana luulee, että tällä elää ihan hyvin ja hengissä pysyykin toki, mutta jos noin niukalla ravinnolla elelee vuosikaudet niin vanhempana tulokset näkyvät ja huono syöminen kostautuu kasvavina terveyskuluina. Kannattaa ajatella pitkällä tähtäimellä asioita.

      Ihminen tarvitsee ruokaa noin neljän tunnin välein. En tarkoita neljää lämmintä isoa ateriaa mutta jotain ruokaa, että verensokerit pysyisivät tasaisena. Kaksi lämmintäateriaa, aamupala, iltapala ja päiväkahvit on yleensä laitoksissa ja vanhainkodeissakin ja se on monien asiantuntijoiden hyväksi havaitsema periaate, mihin on päädytty vuosien kokemusten perusteella.

      • eläkeläinen

        Käsitin tuon aloituksen viikon ruoat -idean siten, että antaa vinkkejä tilanteeseen, kun rahat ovat todella vähissä. Ei siis mallia pitemmän ajan ruokavalioon tai ostosten suunnitteluun. Että tuolla rahalla ja ruokavaliolla ehkä pärjäisi joskus yhden viikon tarvittaessa, mutta ei pysyvästi. Ja silloin ehkä sitä rasvaa, sokeria yms perustarpeita voi vielä kaapissa olla (esim. loppukuusta jos rahat alkavat olla lopussa).

        Kyllä tuo 10€/vk kahdelle hengelle on tosi niukasti, mutta olen minäkin opiskellessani ja opintotuella eläessäni pärjännyt n. 40€:lla/kk. Nyt rahaa menee ruokaan ehkä 60-100€/kk ja syön monipuolisesti ja tervellisesti, täysjyvätuotteita, kylmäpuristettuja rasvoja, pähkinöitä yms. Nehän ovat siis kalliimpia ja ihan luksusta, mutta suositeltavaa sellaista, jos siihen on mahdollisuus. Lihaa en toisaalta syö, eli siinä säästän. Eli minusta tuo sinun 50€/vk (=200€/kk) on aika paljon yksinasuvalle. Ei mikään järjetön summa, mutta ei nyt niin "säästeliäs" myöskään.


    • Wau tämä olikin hyvä piipahdus =) Kympillä viikon pöperöt.. tuo taisi olla perheellisen satsi..Tässä voisi pikkuhiljaa alkaa rikastumaan, ehkä myös laihtumaan. selvää säästöä 840 euroa kk.. Varmaan säästäisi muutenkin jos olisi ostoslista mukana.. ei tulisi impulssiostoja nakeltua kärryyn..

    • yksi tallaaja

      Huoh... näyttää niin kovin edulliselta kun tällaisia katsoo, mutta aivan kädettömänä ja ruoanlaittotaidottomana sekä ylityöllistettynä äijänä vähän jää tuommoiset hinnat väliin.. Sitä ostetaan mistä helpoimmalla olemattomilla taidoilla tekee, ei sitä mikä olisi käytännöllisintä. No, sieniä ja marjoja tulee käytyä välillä keräämässä, mutta sillä ei sitten juurikaan konkreettista säästöä tee..

      Ehkä sitä joku päivä on hyvinkin käytännöllinen ja taitava tarkan sentin mies... Toivossa on hyvä elää.

      Tuntuuko muuten kuinka monesta muusta, että mitä terveellisemmin yrität syödä ja ostaa, sen kalliimpaa se nykypäivänä on. Taas jos haalit kärryn täyteen kaikkea einestä ja valmista ja mitä epäterveellisempää, sen halvemmalla kauppareissulta selviää? Tuntuu, että jos on jotain sydän-ei-kiitä -tasoa kärryn sisältö, selviät 50e:lla... jos joukossa on selvästi erottuvasti kasviksia ja muuta "erittäin suositeltavaa", niin saat heti pulittaa huntin samanlaisesta kärryllisestä... No, kun kiireiset city-ihmiset ja "mä olen vielä nuori, voin mä syödä mitä haluan vielä seuraavat kakskyt vuotta" -tulevat keski-ikään, niin luultavasti ruoan hintojen tasapaino tullenee näkymään terveydenhuollossa.

    • kirsukka2

      Ite teen ainakin niin että teen esim.makaroonilaatikkoa isomman annoksen ja laitan sitte pakkaseen osan valmiisiin annoksiin.Sekä kasviskeittoakin teen niin usein.Pitäisi taas tehä kasvissosekeittoa =))...Mutta kyllä tolla 10€ pärjäisi.Ja olen saanut ystävältäni maitojauhetta aika usiein niin teen siitä makaroonilaatikkoon maidon. =) On paljon parempaa kuin normi maidosta tehtyä, paljon pehmeempää =)

    • fgfdgdfg

      Naiset selvinnee avauksen ruokavaliolla, mutta raavas mies ei. 10€ ostoksissa selvä pula proteiineista, varsinkin eläinperäisestä proteiinista. Vähintään paketillinen lihapullia pitäisi saada mukaan, joka sitten riittää maksimissa 3 päivää.

      Ilman riittävää proteiinia miehen lihakset surkastuvat ja testosteronit laskevat:

      http://skeptics.stackexchange.com/questions/6982/does-eating-meat-increase-testosterone-levels

      • iloinen vege

        Edullista proteiinia saat pavuista ja herneistä. Kyllä se laitumella tepasteleva sonnikin on aika raavas ja usko tai älä, ihan kasvissyöjä.


    • nälkä

      no hienoa et joku yrittää! itse en 2pvä selvisi moisella dieetillä

      • nälkä

        ainii olenki 100kg mies


    • Säästöjä

      En suosittele kulutus juhlija

    • Ei varmana

      saa kananmunia , tonnikalaa, anansmurskaa,jauhoja.,sipulia ässästä ainakaan noilla hinnoilla. E ainakaan Vantaalla.

      • KKK

        Noi on laskettu alepan hinnaston mukaan joka löytyy tuolta foodie.fm sivulta.


    • hölpölöööööö.

      Koskas neiti on käynyt viimeksi kaupassa? Noi hinnat ei tänäpäivänä pidä paikkaansa!
      Meeppä kauppaan ja puhu vasta sitten.

    • jos haluatte säästää

      terveyttänne niin karttakaa lisäaineita ja myös vähärasvaisia tuotteita koska ne on pastöroitu ja ne on siis epäterveellisiä koska niistä on karsittu kaikki luonnolliset rasvat pois josta nimenomaan saa vitamiineja jne, itse juon täys maitoa (ns. punainen maito ) se on kaikista terveellisin ja luonnollisin. Rasvattomat maidot ovat jopa epäterveellisiä, saattaa aiheuttaa tutkimusten mukaan erilaisia sairauksia. Miksi sitä on joidenkin jopa "asiantuntijoiden" niin vaikea uskoa, että jos luonnollisesta elintarvikkeesta tehdään väkisin aineilla jotain muuta mitä se on niin se on aina epäterveellistä. Näin ne esim. norjassa tehdyt tutkimukset osoittavat. Suomen viranomaiset yrittävät pimittää näitä tosiasioita parhaan mukaan. Karppauskin on itseasiassa terveellistä, jos karppaa niin että suosii luonnonmukaista ruokaa ja karttaa säilöntäaineita. Tätähän päänsä puskassa pitävät johtajat eivät voi myöntää koska menee pian ruokatehtaat konkkaan kun ihmiset alkaa ymmärtää miksi on niin paljon syöpää jne. Eihän siitä katsokaas saa voittoa niin paljon jos ei laita niihin kinkkuihin jne säilöntöaineita, ne menee huonoksi ja on täten tappioksi. Aivan selvä peli, tiedän tarkalleen miten tämä sairas kuvio menee. Mutta minä en tähän harhaan mene!

      • eee5

        Ai, et karppauksen määritelmä on nyt se, että tekee ruokansa itse. Sitten olen karppaaja. Mistä asti THL:n suosituksiin on kuulunut einekset??


    • Hieman realismia

      Itse asiassa 10 euroa/viikko on iso raha. Kirkon diakonian asiakkailla keskimäärin 20 senttiä rahaa ruokaan per päivä, joillain jopa vain 5 senttiä/päivä. Naurattaa, kun lukee kommentteja, joilla ihmetellään, että kyllä pitäisi rahoja riittää paljon enemmän kuin kymppi ruokaan. Eivät taida käsittää, millä rahoilla ihmisten pitää oikeasti elää tässä maassa. Työttömällä verojen jälkeen esim. työmarkkinatuki 502 euroa, asumistuki 256 euroa. Noilla tuloilla ei sossusta rahoja saa lainkaan päälle. Siitäpä maksat vuokran, veden, sähköt, mahdolliset vakuutukset, lääkkeet, jätemaksut ja lainanlyhennykset, puhelinlaskun... Eikä monella köyhällä todellakaan pakastinta ole, eikä usein onkea, autoa, polkupyörää tai muuta tapaa päästä halvimpiin kauppoihin (nykyään automarketeissa kaikki parhaat tarjoukset). Joten ei tuo 10 e/v-ruokavalio yleensä mikään vapaaehtoinen, "säästetään etelänmatkaan" valinta ole, vaan pakollista kituuttamista, jolla ei kovin terveellisesti eletä, mutta elossa pysytään.

    • Mikroannos

      x2 Lihapullat 0,99€
      x2 Peruna-sipulisekoitus 1kg 1,19€
      x2 Uunilenkki 0,99€
      x2 makarooni 0,32€
      Pikakaurahiutale 0,69€
      Ranskalaiset 0,99€
      1x Nakkipaketti 0,99€
      x2 Hernekeitto 0,69
      hiiva 0,19€
      vehnäjauho 0,89€
      lihapiirakka 1.10€
      =12.52€ (Hinnat otettu alepasta, voi olla että lidlissä olis halvempaa.)

      Kahvia ja tupakkaa on, nehän maksais enemmän kun tuo viikon ruoka. :)

      • nuukuus kunniaan

        Noista ainakin peruna-sipulisekoitus, ranskalaiset ja hernekeitto tulevat halvemmaksi itse tehden.


    • tuo on tyhmää

      Ihan hyvä ku aika halpaa paitsi aika vähä proteiinia yms tulee ja ite en kyö söis aika paskalle ruokas vaikuttaa nimittäin :P

    • epäterveellsitä

      Ihan kiva, mutta esim. makaroni -> halvinta mahdollsia -> ei riittävästi hivenaineita ja kalorimäärä on aika törkeä. Jauhot -> valkoista vehnäjauhoa -> lihottavaa ja epäterveellistä. Maito, se on tietenkin sitä missä on laktoosia. Säilyketölkeistä liukenee alumiinia, joku voi olla kananmunalle ja porkkanalle allerginen.

      Mitä terveellisempää niin sitä kalliimpaa. Sain aikoinani tuolla makaroniruoalla 10 kiloa itseni lihavemmaksi. Allerikolle ei myöskään sovi Lidlin ruoat, kaikenlaisia lisäaineita sisältää.

      Terveellisempää kananmunat, karapuuro, maitorahka, taysjyväleipä.

    • säästärin valinta

      Asiallinen ruokalista. Keitot ja laatikot ovat hyviä, isot satsit voi valmistaa kerralla ja lykätä laatikkoa vaikka pakkaseen. Sitten voi lämmittää mikrossa siitä "pikaruokaa" jos sattuu joskus kiire ja laiskuus yllättämään. Myönnän että meillä ilmiselvästi hieman törsätään (ostetaan mm. pakasteranskalaisia, suklaata ja karkkia...). Kuitenkin monesti kunkin päivän ruokalista rakentuu -30% -tarjousten pohjalle. Siis jos vaikkapa broileri on tänään parasta ennen ja -30%, niin sitäpä ostetaan. Riisit kaveriksi säilyketölkistä ananaspaloja (niitäkin ostetaan tarjouksesta ISO satsi kerralla). Ketsuppi on ystävämme. Tarjousjauhelihaa, makaroonia ja ketsuppia. Siinäpä kelpo ateria :) Toki edellytyksenä näiden tarjousten hyödyntämiselle on se että kauppaan kävellään lähes joka päivä ja että on aikaa käydä usein kaupassa. Mitään "gourmettia" ei paljoa hommata. Mäkkärin bigmäk on se meidän luksusruoka silloin kun siihen mahdollisuus on. "Liiteristä" eli Lidlistä edullisesti vihannekset ja salaattipuoli. Kosmeetikat Citymarketin -40% tarjouksista.

    • Omiki,.

      Tolla voi ehkä elää satunnaisesti yhden viikon, muttei yhtään sen kauempaa. Proteiinit ovat melko vähissä, missä rasvat? Aika ankealta tuntisi syödä leipää ilman voita ja päällisiä. Mausteetkin maksaa ja aika mautonta tulee ilman. Lisäksi tavaraa on niin vähän ja juuresvoittoisesti, että nälkä ja puutostilat uhkaavat aika nopeasti. Ei tolla eläisi edes yksi ihminen viikkoa.

    • vähän asiaa sivuten

      Itellä ainakin eväät töihin maksaa keskimäärin 6, 50€ viikko. Sisältäen ruisleipää 6-8 siivua, kalkkuna leikettä ja juustoa. Yksi n.kilon juustopaketti riittää minun eväisiin noin 3 viikoksi, yksi kalkkunaleike paketti riittää viikoksi ja ruisleipää vajaa kolme pakettia kahdessa viikossa.

      Kotona syön sitten kunnon aterian töitten jälkeen ja aamulla eri puuroja.

      Työkavereilla menee n. 10€ päivässä ruokalaan.

    • enuds

      Täällä huudellaan ruoan terveysarvojen perään, vaan miten ihmeessä kehitysmaissakin pärjätään maissipuurolla, riisillä ja pavuilla koko kuukausi toisensa perään ja ihan terveenä, vieläpä? Kannattaa katsoa kuvasarja "What the world eats", niin voi mennä ajatukset ruoasta uusiksi...

      Aika vähällä ihminen tulee toimeen. Talonpoikais-suomalainen on tullut toimeen nauriilla, lantulla, ruisleivällä, puurolla ja kalalla marjoilla. Ei ole mitattu proteiinia tai rasvaa, silti on jaksettu tehdä töitä metsässä kellon ympäri. Nykyihmisen ongelma on nokan nyrpistys ja älytön snobbailu ruoka-asioissa. Ruoka ei ole enää polttoainetta vaan hysteerisen vertailun kohteena oleva arvovalinta ja meille myydään ajatusta, jonka mukaan suomalaisen kuin suomalaisen (tulotasosta riippumatta) pitäisi syödä tietyn "rungon" mukaan- ja tähänhän kuuluu juuri filelihoja, rasvattomia kurreja, kalliita marjoja...ei ei EI.

      Palataan vähän juurille, katsotaan pärjäisikö vähemmälläkin. Kukaan tässä maassa on tuskin nälkään kuollut viime vuosien aikana.

      • perusraaka-aineet

        Olette lausuneet viisauden sanoja. Einesten syöjät täällä valittaa.


      • nuukuus kunniaan

        Juuri niin.
        Useinkin ruokaintoilun takaa löytyy rahanahne mainostaja. Esimerkiksi viattoman tuntuisen "marjoja ja hedelmiä" mantran takaa löytyy pyrkimys saada ihmiset syömään hirmuhintaisia ulkomaisia salmonellasaastuneita marjoja, vaikka omat metsät pursuavat ilmaista marjaa. Samoin elohopealla kyllästettyjä, ihmisoikeuksia polkevissa maissa kasvatettuja sitrushedelmiä, vaikka Suomessa ihmiset tuskailevat siitä, kuinka saisivat valtavat omenasatonsa kaatopaikalle. Talvisydämenäkin vaaditaan joka päivä pöytään tomaattia, kurkkua ja paprikaa, joko täällä Suomessa valtavasti energiaa tuhlaten tai ulkomailla orjatyöllä kasvatettua, vaikka kotimainen lanttu-, kaali- ja porkkanaraaste olisi ainakin yhtä ravitsevaa. Perunaa karsastetaan, ja mieluummin syödään vaikkapa kammottavia nuudeleita, joiden sisällöstä ei tiedetä yhtään mitään, tai sitten peruna "nautitaan" eltaantuneessa rasvassa paistettuina, suolaa tihkuvina, haisevina ranskanperunoina. Jopa pikkulapsille syötetään päivästä päivään vuosien ajan purkista epämääräistä tahnaa, jonka alkuperästä ei ole mitään takeita.
        Lisäksi monet myrkyttävät itseään tupakalla ja alkoholilla, ja maksavat siitä hyvästä suuret rahasummat.
        Eipä ihme, että kansan paino nousee ja kunto laskee.


      • 19+16
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Juuri niin.
        Useinkin ruokaintoilun takaa löytyy rahanahne mainostaja. Esimerkiksi viattoman tuntuisen "marjoja ja hedelmiä" mantran takaa löytyy pyrkimys saada ihmiset syömään hirmuhintaisia ulkomaisia salmonellasaastuneita marjoja, vaikka omat metsät pursuavat ilmaista marjaa. Samoin elohopealla kyllästettyjä, ihmisoikeuksia polkevissa maissa kasvatettuja sitrushedelmiä, vaikka Suomessa ihmiset tuskailevat siitä, kuinka saisivat valtavat omenasatonsa kaatopaikalle. Talvisydämenäkin vaaditaan joka päivä pöytään tomaattia, kurkkua ja paprikaa, joko täällä Suomessa valtavasti energiaa tuhlaten tai ulkomailla orjatyöllä kasvatettua, vaikka kotimainen lanttu-, kaali- ja porkkanaraaste olisi ainakin yhtä ravitsevaa. Perunaa karsastetaan, ja mieluummin syödään vaikkapa kammottavia nuudeleita, joiden sisällöstä ei tiedetä yhtään mitään, tai sitten peruna "nautitaan" eltaantuneessa rasvassa paistettuina, suolaa tihkuvina, haisevina ranskanperunoina. Jopa pikkulapsille syötetään päivästä päivään vuosien ajan purkista epämääräistä tahnaa, jonka alkuperästä ei ole mitään takeita.
        Lisäksi monet myrkyttävät itseään tupakalla ja alkoholilla, ja maksavat siitä hyvästä suuret rahasummat.
        Eipä ihme, että kansan paino nousee ja kunto laskee.

        "...elohopealla kyllästettyjä.."
        Jos elohopea pelottaa, niin kyllähän sitä löytyy korkeita pitoisuuksia myös mainostamistasi suomalaisten metsien sienistä. Kalasta puhumattakaan. Epäilen, että mainitsemistasi ihmisoikeuksia polkevista maista (mitä ne sitten lienevät tässä yhteydessä mielestäsi) tulee ainakaan elohopealla kyllästettyjä tuotteita.

        "..ulkomailla orjatyöllä kasvatettuja.."
        Tämä nyt ei taatusti pidä paikkaansa. Maista, joista tuodaan Suomeen vihanneksia ja hedelmiä, maksetaan kyllä työntekijöille palkkaa.

        Olen kanssasi samaa mieltä kotimaisten tuotteiden kannattamisesta kausiluonteisesti, mutta älä nyt hyvä ihminen tietämättömyyttäsi jauha sekopäistä kärjistettyjä soopaa asioista, joista et ole perillä.


      • Karppi09

        Kyllä. Vielä kun saataisiin geenimanipuloimaton ruoka takaisin, niin hyvä olisi.

        Geenimanipuloitu maissi varmaan pahin sairauksien aiheuttaja.


    • Herne

      Hei
      En jaksanu selata ihan loppuun asti ku tuntu olevan suht pitkä, ni en tiä oliko kukaan maininnu herneitä.

      Elikkä protskuja ainaki saat hyvin ku osta kuivattuja herneitä, ei maksa paljon ja ovat vielä hyviä. Soseena, tahnana tai keittona. Pääruokana tai lisukkeena.

    • ............

      1 litra maitoa kahdelle viikoksi on kyllä tooosi vähän... Alle desi päivässä. Ja kun tuo lista ei näytä kauheesti muitakaan maitotuotteita sisältävän niin kalsiumin saanti taitaa jäädä aika vähäiskesi.

      • Leippi

        eihän se maito juotavaksi olekaan vaan leivontaan!


    • maukasta ja halpaa

      Halpa ruoka: Kaksi pussia keittojuureksia,a 39senttiä 1 tomaatti, 1 sipuli, kaksi lihaliemikuutiota, kolme perunaa, muutama pippuri ja vettä. Lopussa muutama lihapyörykkä sekaan, rasia maksaa noin 1e. Keitellään kypsäksi ja riittää pariksi päiväksi, hyvää ruisleivän ja puolukkamehun kanssa!
      Jälkiruuaksi voi kuunnella politikoiden lupauksia paremmasta tulevaisuudesta ja vähäosaisten auttamisesta, mutta varo ettei tule pahoinvointia? Siinä tapauksessa sulje tv tai radio! Ps. Älä missään nimessä kuuntele tyhjällä vatsalla!

    • aina varma valinta

      Ostaa pussillisen tai kaks kuivattuja herneitä ja keittää kattilallisen hernerokkaa.

    • siinäpä nero :-)

      " Täällä huudellaan ruoan terveysarvojen perään, vaan miten ihmeessä kehitysmaissakin pärjätään maissipuurolla, riisillä ja pavuilla koko kuukausi toisensa perään ja ihan terveenä, vieläpä? "

      Ehkä just siks, että riisi,pavut jne. ovat TODELLA terveellisiä! Ja kehitysmaissa syödään juuri OIKEAA riisiä joka ei ole pitkälle jalostettua vaaleeta mössöä, kuten se mitä esim. sinä luultavasti syöt!

      Onhan niitä tilastoja olemassakin mistä voi havaita kuinka esim. Venäjän karjalassa asuvat lapset voivat paremmin kuin suomalaiset, vaikka elävät "vähemmällä" mutta siinä on etunsa, eli he syövät kunnollista LUONNOLLISTA ruokaa, kun suomalaislapset istuvat 3vuotiaasta saakka hampurilainen toisessa kädessä ja cocis pullo toisessa. Ei siis ihme, että tilastojen mukaan esi, Venäläiset lapset ovat terveempiä!

    • Työtön fffff

      kohta kun on rahat ihan loppu ni varastan hyviä ruokia kaupasta.. mitä väliä ku jos joutuu linnaan ni siel saa viel parempaa ruokaa.. vois varastaa muutakin ja myydä. Mitä välii? Onko mun elämällä mitään väliä? Onko sun? ei mulle!

      • Joskus varastin

        Ruoan varastamisesta ei mihinkään linnaan joudu, saat sakot ja voit varastella lisää.


      • Sinulle, työtön ffff

        Kyllä sun elämälläsi on väliä. Olet elämäsi tärkein ihminen, pidä huolta itsestäsi. Silloin saatat löytää tai huomata ihmisen, jonka elämällä on sinullekin väliä.


      • Buahahahahahahahah

        Varkaus on aina pois joltain muulta. Ehkä kauppiaan lapset jää ilman ruokaa (onneks ei vielä suomessa) Mut siitä se iso kivi lähtee pyörimään. Varastaminen ja harmaa talous on aina kestävää kehitystä joka johtaa ihmiskunnan tuhoon....

        Anna mennä huutaa piru olkapäällä samaan aikaan kun omatunto vetää itseään hirteen!!!!


      • KaveriK
        Sinulle, työtön ffff kirjoitti:

        Kyllä sun elämälläsi on väliä. Olet elämäsi tärkein ihminen, pidä huolta itsestäsi. Silloin saatat löytää tai huomata ihmisen, jonka elämällä on sinullekin väliä.

        Tämä jos mikä on neuvo, jota kannattaa uskoa!
        Kaikilla meillä on täällä oma tehtävämme, niin sinullakin.

        Halaa itseäsi, olet sen ansainnut.


    • tavoite 80 e/kk

      Tämän viikon ostoskori maksoi näköjään 12 €, ja siihen sisältyi iso pala juustoa, riittää ensi viikollekin. Kaupassakäynti vain kerran viikossa on hyvä säästökikka, turhat heräteostokset ja mieliteot jää pois.

      Kirjasin syyskuun kaikki ruokaostokset ylös, 72 €. 2 vuotta sitten tämä onnistui helposti, mutta kyllä ruuan hinta on noussut, nyt tekee jo tuikkaa jäädä alle 80 €/kk. Yhden hengen talous siis, paitsi kissalle menee maitopurkista puolet.

      Kyllähän tuolla 10€/vk aina yksittäisen viikon elää, mutta pidemmän päälle alkaa jo kyllästyttää. Minä ainakin tarvitsen kunnon liharuuan silloin tällöin. Silloin täytyy jättää jotain muuta pois, ettei lasku kasva. Syön vaikka pihvin pelkän salaatin kera, jugurttia jälkkäriksi.

      Lihaton ruokavalio vaatii taitoa. Nuorena ilman kokkailuosaamista söin liian yksipuolisesti ja hemoglobiini putosi lähelle anemiarajaa ja sairastin vuodessa enemmän kuin 10 vuoteen normaalisti.

    • elämänarvot

      Hienoa,
      ihanaa, mutta monenko sossupummin kuvittelet kasvattelevan/ keittelevän vihanneksia kotonaan?
      Miksi tehdä yhtään mitään, kun pienipalkkaisia töitä tehdessä toiset tienaavat muutaman euron enemmän, kuin työtätekemättömät.
      Meidänkin edestä toiset jaksavat raataa? Me käymme vain mäkkäreissä, kun on tilipäivä.

    • kauniskattauas

      Varmasti toimiva ruokalista,
      mutta miten saat sossupummit syömään puuroa?
      Tai edes leipomaan ilmaisista jauhoista?

      Olen ollut piikana (ns. taloudenhoitajana) miljonääriperheessa, jossa syötiin vain puuroa, perunaa, pastaa, ruisleipää arkisin. Viikonloppuisin, jos tuli vieraita, piti laittaa vähän lihaa/ kalaa lisukkeeksi, kauniisti salaatein katettuna.

    • Veget vekeen

      ilman naudan/riista lihaa ei saa sinkkiä miehet tarpeeksi ja lihakset surkastuu testosteroiinin puutteesta niin ja lihaksia tarvitaan fyysisessä työssä sekä itsensä että läheistensä puolustamisessa sillä itsepuolustus lajit ovat humpuukia sen tiedän vuosien kokemuksesta katuväkivallasta!

      • vegemessi

        En harrasta katuväkivaltaa, joten en ole koskaan tarvinnut lihaksia itseni puolustamiseen. Ikääkin jo 50 vuotta. Hanki terveellisempiä harrastuksia, niin selviät halvemmalla ruoalla.


    • Kylmät kädet

      Eli siis yksi ihminen viidellä (5) eurolla kokonainen VIIKKO?! 7 päivää?

      Täytyy kyllä olla melkoinen elämäntapa-anorektikko, että tuo onnistuu.

    • Nasira

      Kysymys. Asun pienessä yksiössä, vähän kaappitilaa, pakastin olematon eikä jääkappikaan mikään iso. Monella ihmisellä on isompi vessa mitä mulla keitiö. Mihin laitan suuret jauhopussit tai ison määrän itseleivottua leipää? Tai säilöisin jotain joulua varten? Sula mahdottumuus. Harmittaa.

    • TimppaTT

      IISIÄ! Ja JÄÄKIN vielä! :P IIISO vuoka, pari pakettia makaronia, pari sipulia, 0,5 kg jauhista, maito ja makrulooraa muhimaan iha HTISTI! :P hyvin riittää viikoks, eikä kuole! Jos ei o kovin hirvee hotkimaan!

    • TimppaTT

      IISIÄ! Ja JÄÄKIN vielä! :P IIISO vuoka, pari pakettia makaronia, pari sipulia, 0,5 kg jauhista, maito ja makrulooraa muhimaan iha HTISTI! :P hyvin riittää viikoks, eikä kuole! Jos ei o kovin hirvee hotkimaan!

      PS: ooks IHAN varma noitten kananmunien hinnasta?

    • säästävänainen

      meillä on 2 ihmistä ja ruokiin menee yhteensä n. 4-5 e/vkr, eikä oo paljon ollu nälkä. Mutta molempien ruokatottumukset on vähän kummat kun ei aamupalaa syödä (tulee paha olo, itsellä ollu tämä lapsesta asti)
      lihat käydään hakemassa teurastajalta jossa porsas (osasta riippuen) 2-5e/kg
      nauta 3-6e/kg, lammas n.7e/kg

      marjat ja sienet tulee metsästä, kala tulee järvestä.

      pastaa ja riisiä emme syö, ravintoarvot niin olemattomat että sama kun heittäisi rahaa roskiin. lisäkkeenä peruna tai bataatti ruoille. Leipää emme osta kaupasta ollenkaan vaan sekin joko haetaan tehtaan myymälästä tai tehdään itse. Sunnuntai meillä on herkku päivä jolloin käymme joko ulkona syömässä tai teemme jotain hyvää ruokaa kotona, silloin menee enemmän rahaa ruokaan, mutta näin säästäväisellä budjetilla on varaa herkutellakkin välillä! reilu parikymppinen pariskunta olemme, molemmat työssäkäyviä ihmisiä

    • makaroonit pois

      Kyllä tonnarin voisi jättää pois, jos oikein alkaa jattelemaan kuinka tyyristä se onkaan.
      Joskus pitsan päälle.

      Soijapavut, rouheet. linssit. Tutustukaa. Kyllä tuonne esimerkiksi Punnariin pääsee tutustumaan erilaisiin hyviin tuotteisiin halvalla.
      Éi kukaan kaipaa oikeesti mitään vehnäjauhoja tai makaronia. Tyhjää täynnä.
      Hyvän iltaherkun saa kun jauhaa anamurskaa ja proteiinipitoista mantelijauhetta keskenään.
      Sokeria ei tarvitse kukaan.

    • sdass11

      Itse haen päivittin perheelle lounasravintolasta ruokaa 2-3 krt viikossa. Viikon lämpimät ruoat selviää 90e ja on aina laadukasta ruokaa. Viikonloppuna tosin joutuu hieman itse tekemään, niin teemme jotain perusruokaa, mutta maukasta sellaista.

      Jos ei ole rahaa ruokaan teillä niin menkää töihin tai uhkapelatkaa netissä, itsekkin tienasin 5000 euroa viime kuussa 100 euron sijoituksella.

      • ääliö. Tekisitte itse, saisitte TERVEELLISTÄ ruokaa, ravintola ruoissa kun tuppaa olemaan paljon lisäaineita, sokereita ja turhia rasvoja :) saisitte ruoat halvemmalla ja olisi joskus varaa lähteä lomalle.. meillä menee ruokiin koirien ruokaan n. 350e/kk

        joulun jälkeen 2vko hummailua ulkomailla tiedossa ;D


      • sdsaass11
        mis.sy kirjoitti:

        ääliö. Tekisitte itse, saisitte TERVEELLISTÄ ruokaa, ravintola ruoissa kun tuppaa olemaan paljon lisäaineita, sokereita ja turhia rasvoja :) saisitte ruoat halvemmalla ja olisi joskus varaa lähteä lomalle.. meillä menee ruokiin koirien ruokaan n. 350e/kk

        joulun jälkeen 2vko hummailua ulkomailla tiedossa ;D

        Tuo mistä haemme lounasta kotiin tekee ihan normaalia ja terveellistä kotiruokaa. Tänäänkin hain niin oli runsaat salaatit, perunamuusit, pinaattiletut ja yrttibroilerifileetä. Oli oikein maukas ja monipuolinen lounas ja jää huomisellekkin vielä.


    • ajattelin äänestää k

      ajattelin äänestää kerrankin kunnallisvaaleissa , ja äänestää Kokoomusta.

      Siellä puolluessa ymmärretään hyvin myyjien , siivoojien , toimistotyöntekijöiden ja muiden työläisten asioita.

      ajatella että meillä täällä omakotialueella on paljon kokoomuslaisia , menevät kuitenkin joka päivä aamulla aikaisin töihin ovat siis työläisiä ja äänestävät tehtaanjohtajien puoluetta.

      Toivottavasti menee se kokomuksen ajama yhdenpäivän sairaskarenssipäivä läpi, niin voidaan sitten ensivuonna suunnitella sellaista viikon omavastuuta ja seuraavana vuonna että sairaslomapäivistä maksetaan vaan 30%

      Ai ai että on hienoa äänestää kokoomusta, tulee duunaristakin herra ainakin hetkeksi ja tuntee olonsa tyväosaiseksi.

    • säästötalous

      Tonnikala on älyttömän kallista kilohinnaltaan, älä nyt sitä ainakaan osta. Se on joku omituinen takavuosilta jäänyt uskomus vain, että se olisi halvinta mahdollista muonaa, vaan eipä ole enää.

      Mieluummin viimeisen myyntipäivän broileria, siinä kyllä 1. viikon budjetti ylittyy, mutta jos jatkat kolme viikkoa niin sitten on jo tasapainossa. Tai jos vain viikon meinaat sinnitella niin sianlapaa määräkokoinen pala kauppahallista.

      Ainakin laihdutte ja lihaksenne katoavat, jos tuota pitkään jatkatte.

      • safkaaminen. .

        Monipuolisempaa suunnitelmaa ja tietysti ei hirveen paljon kannata tinkiä.
        Siis ruuasta kannattaa tehdä suunnitelmia ja syödä monipuolisesti.
        Se vaikuttaa niin terveyteen kuin vireystilaankin.
        Yksitoikkoista ruokailua kannattaa välttää.
        Reseptien hyväpuoli on valikoiman laajentaminen ja ruoka aineksilla kikkailu.


    • no jus joo.

      Jaa että litra maitoa kahdelle hengelle viikoksi?!?!?!?!? Just joo.

    • Safkaa. .

      1 kg ruisjauhoja 1-2.e
      Kaurapuuro paketti .n0.70e

      Kun keittelet kaurapuuroa, pistä sekaan ruisjauhoja ja keita hieman kauemmin.
      Pitää näläntunteen kauemmin loitolla ja tekee vatsalle hyvää, runsaasti kuituja.

      • mässääjä

        Yritän vetää vessaa mahdollisimman harvoin, eli olen aloittanut lenkkeilyn ja siinä samassa käyn pissillä ja kakilla marketeissa ja huoltoasemilla. Jo oikein kova hätä yllättää, päästän pusikkoon. Tekeväthän koiratkin tarpeensa ulos, miksen siis minäkin. En sentään keskelle tietä... phyi.
        Tästä tulee valtaisa säästö veden kulutuksessa. Jos on oikein kylmät ilmat ja paukkupakkaset, niin päästän sankoon ja kaadan kerralla ne pöntöön ja aamulla vielä kerran käväistessäni, vedän vasta. Uskomattoman edullista.
        Ruuassa en pysty säästämään, on sen verran hyvät ruokahalut, että se ei kannata, päinvastoin, sitä ahmii jos oikein yrittää itseään kiusata olemattomilla aterioilla.

        Yritän vielä keskiä muutakin hyvää säästölinjaa, mutta näin nyt ainakin mennään. Katsotaan sitten tuonnempana.


    • Pärjätäänhän me:)

      Nyt taloudelliset kokki-kolmoset hyvät ja edulliset reseptit jakoon:

      - hernekeitto, makkarakeitto, jauhelikeitto, kasvissosekeitto, broilerikeitto
      - lohilaatikko,makaroonilaatikko, broilerilaatikko,liha- perunasoselaatikko,kasvislaatikko
      - lihapullat, jauhelihapihvit, jauhelihakastike
      - marjapuuro, mannapuuro, ruispuuro
      - marjakiisseli, marjarahka

      Jatkakaa listaa, iloksi meille kaikille.

      • liha on hyväksi

        Ruoan hinta on oikeasti viime aikoina noussut. (kiitos Kataisen joukkion lisäverotussysteemien).
        Lihaa saa edullisesti jos sattuu tuntemaan jonkun tuottajan joka myy suoraan tilalta. Meillä on kyllä lihakarjaa, mutta kiitos EU:n sitä ei noin vaan itselle teurasteta. Joten myyn sen teurastamoon, saan 2,50e/kg miinus verot ja kävelen kauppaan ja ostan jauhelihaa 400g hintaan 3,29e. LOISTAVAA.
        No onneksi löytyy tuttuja joilla on lihan myyntiä suoraan tilalta ja saan ostaa ilman välikäsiä TUORETTA lihaa suht edullisesti.
        Ja kyllä se on totta että monella ei todellakaan ole varaa ruokaan kun se 10e/viikko, turha sitä on ruveta haukkumaan turhista menoista ja kalliista asunoista. Kyllä se on itsekkin pähkäiltävä kaupassa mitä voi ostaa ja mitä ei. Toi ruoka lista juttu on tosi loistava, ei vaadi paljon ja keitot paranee kun ne suraavana päivänä lämmittää uudestaan.
        Opiskelijat voi pitää pienempää suuta, baarit notkuu viikonloppusin kännisiä opiskelijoita joilla on varaa ostaa kallista viinaa. Useimmat hurauttaa opinahjoonsa suhteellisen hienolla autolla.


      • ewkjdkewjdkd
        liha on hyväksi kirjoitti:

        Ruoan hinta on oikeasti viime aikoina noussut. (kiitos Kataisen joukkion lisäverotussysteemien).
        Lihaa saa edullisesti jos sattuu tuntemaan jonkun tuottajan joka myy suoraan tilalta. Meillä on kyllä lihakarjaa, mutta kiitos EU:n sitä ei noin vaan itselle teurasteta. Joten myyn sen teurastamoon, saan 2,50e/kg miinus verot ja kävelen kauppaan ja ostan jauhelihaa 400g hintaan 3,29e. LOISTAVAA.
        No onneksi löytyy tuttuja joilla on lihan myyntiä suoraan tilalta ja saan ostaa ilman välikäsiä TUORETTA lihaa suht edullisesti.
        Ja kyllä se on totta että monella ei todellakaan ole varaa ruokaan kun se 10e/viikko, turha sitä on ruveta haukkumaan turhista menoista ja kalliista asunoista. Kyllä se on itsekkin pähkäiltävä kaupassa mitä voi ostaa ja mitä ei. Toi ruoka lista juttu on tosi loistava, ei vaadi paljon ja keitot paranee kun ne suraavana päivänä lämmittää uudestaan.
        Opiskelijat voi pitää pienempää suuta, baarit notkuu viikonloppusin kännisiä opiskelijoita joilla on varaa ostaa kallista viinaa. Useimmat hurauttaa opinahjoonsa suhteellisen hienolla autolla.

        Siitä sitten vain yliopistoon opiskelemaan. Turha valittaa täällä pienistä paljoista. Kyse on vain ja ainoastaan ammatin valinnasta. Nousisi tällä tavalla sinunkin tulosi. Opiskelu on Suomessa täysin ilmaista. Se on vain omaa laiskuutta, jos ei viitsi opiskella. Onneksi tuloerot Suomessa ovat kasvamassa.

        Rahasta on maailman turhin aisa murehtia. Aina sitä jostain tulee. Onneksi meille tulee nykyään elintarvikkeita myös ulkomailta.

        T. Tyytyväinen yliopisto-opiskelija ja Lidlin kanta-asiakas.


      • Säästökokki

        - Karjalanpaisti
        - Kokoliha- kastike
        - Paistettu kala
        - Possupihvit
        - Kanakastike
        - Juustomakaroni, lasten herkku:)

        Kaikkia em. tuotteita on usein -30% tarjouksessa, jolloin kannattaa hamstrata.


      • 97435
        liha on hyväksi kirjoitti:

        Ruoan hinta on oikeasti viime aikoina noussut. (kiitos Kataisen joukkion lisäverotussysteemien).
        Lihaa saa edullisesti jos sattuu tuntemaan jonkun tuottajan joka myy suoraan tilalta. Meillä on kyllä lihakarjaa, mutta kiitos EU:n sitä ei noin vaan itselle teurasteta. Joten myyn sen teurastamoon, saan 2,50e/kg miinus verot ja kävelen kauppaan ja ostan jauhelihaa 400g hintaan 3,29e. LOISTAVAA.
        No onneksi löytyy tuttuja joilla on lihan myyntiä suoraan tilalta ja saan ostaa ilman välikäsiä TUORETTA lihaa suht edullisesti.
        Ja kyllä se on totta että monella ei todellakaan ole varaa ruokaan kun se 10e/viikko, turha sitä on ruveta haukkumaan turhista menoista ja kalliista asunoista. Kyllä se on itsekkin pähkäiltävä kaupassa mitä voi ostaa ja mitä ei. Toi ruoka lista juttu on tosi loistava, ei vaadi paljon ja keitot paranee kun ne suraavana päivänä lämmittää uudestaan.
        Opiskelijat voi pitää pienempää suuta, baarit notkuu viikonloppusin kännisiä opiskelijoita joilla on varaa ostaa kallista viinaa. Useimmat hurauttaa opinahjoonsa suhteellisen hienolla autolla.

        Opintotuki on pienempi raha kuin esim. työttömyyspäiväraha. Jos opiskelijalla on muita tuloja, tulevat ne silloin ansiotöistä. Itse opiskellessani en todellakaan ajellut kalliilla autolla, en ylipäätään minkäänlaisella autolla, eikä rahaa ollut bussiinkaan. Kävelin tai menin polkupyörällä. Enkä juossut baareissa. Ruoka oli vaatimatonta, eikä siihen ollut paljoa rahaa. Ei itseasiassa edes lääkkeisiin, joita olisin tarvinnut. Eikä ollut rikkaita vanhempiakaan.

        Opiskelu on Suomessa onneksi kaikille mahdollista taloudellisesti. Ja niistä opiskelijoista tulee veronmaksajia ja toimijoita yhteiskuntaamme.


    • Tuleva sniiduilija

      Todella hieno lista. Olen itse kauhistellut jonkin aikaa kuinka paljon meidän kahden ihmisen taloudessa pistetään rahaa ruokaan joka viikko ja ajattelin että sniiduilemalla esim joka toinen viikko saisi kivasti rahaa säästöön.

    • järki kätteen

      Hullu!
      1 litra maitua viikoksi!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????

      Minä juon päivässä litran maitua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • hopihopi--

      Taasha mennään eu-kassia jonottamaan, hiiva on jo, herneet likoamaan.
      Tänään Turruusa.

    • Meeri

      Olen selvinnyt 13 päivää 12 euron budjetilla.Perheeseemme kuuluu 2 teiniä,yksi 10 vuotias ja minä perheen äiti.Olen käynyt 5 kertaa tänä aikana leipäjonossa.
      Vaikka ketuttaakin, niin jotenkin tunnen iloakin siitä, että kun on tiukkaa, niin tosi pienelläkin rahalla selviää.
      Jääkaappi ammottaa nyt tyhjyyttään ja kuivavarastokin alkaa olla loppuun käytetty, mutta kukaan ei ole meillä nälkää nähnyt ja lapset ovat olleet ihan tyytyväisiä.
      Köyhänä ruoan valmistus vaatii kyllä kekseliäisyyttä.Jos on tottunut lämmittelemään mikroaterioita, ei tämä onnistu.
      Hyvää syksyä ja joulun odotusta köyhille ja rikkaille!

    • lisävinkki

      Pitäkää sunnuntaina paastopäivä, niin säästyy rahaa ja elimistö tykkää hyvää.

    • armoton Suomi 2012

      Voinko sanoa noin 4 ja 5 vuotiaille lapsilleni? Itselleni on ihan sama mitä syön. Puuro ja maidon laimantaminen vedellä ok. Mistä saa apua lasten ruokaan, auttaako kirkko? Yritän säilyttää kodin puoliso irtisanottiin juuri. Kodistani en lähde.

      • nuukuus kunniaan

        Hoidatteko lapsianne kotona vai ovatko he päiväkodissa? Päiväkodissahan saa useamman aterian päivässä, mikä vähentää huomattavasti ruoan tarvetta kotona.

        Muuten olen sitä mieltä, että lasten ruoka on tärkeämpää kuin esimerkiksi tietyn kodin säilyttäminen.


    • tietääkö joku mistä voisin ostaa esim. tonnikalapurkkeja isomman erän ja saisi edullisemmin

    • Lihansyöjö

      Eiku vegemaxiin lihansyöjät kokeilemaan vegesafkaa :)

    • Jokota

      Hauska huomata jälkikäteen, kuinka paljon ajatuksia aloitukseni on herättänyt :)

      Aloitusviestissäni ei ole idea todellakaan luoda pitkäaikaista ruokavaliota vaan säästää vain rahaa. Käytän mielelläni aikaa säästämisen miettimiseen ja mm. käytämme kestovaippoja lapsella koska se säästää tuhansia euroja ( paljon luontoa).

      Olen siis pienen lapsen äiti ja kotona kotihoidontuella. Tämä on ajanut minut ajattelemaan missä kaikessa voi säästää. Lapseni ruoassa en säästä, sen on oltava hyvää. Aikuisten ruuasta on kuitenkin todella helppo säästää suunnitelemalla ruokalajit etukäteen. Nykyään ruokakauppaan menee 700e/kk!!! Tähän haluaisin siis muutoksen, vaikken ehkä ihan niin rajua kuin aloitusviestissäni..

      Pakastimeni on täynnä poimimiani marjoja ja sieniä, mutta mies ei suostu niitä syömään! Muutoinkaan ei suostu syömään mitään ilman lihaa. Olen nyt suunnitellut kuukauden ruoat etukäteen ja mies ei pääse edes kauppaan mukaan, koska poimii karkkia kärryihin. Tavoite on nyt aluksi laskea ruokalaskua 700-> 400e. Katsotaan miten käy.

    • ei huono

      Kyllä tuolla jonkin aikaa pärjää, kuukausiakin ja hyvää tekee, laihtuu. Pidemmän päälle elimistö alkaa kärsiä b-vitamiinien puutoksesta mutta jos laitetaan 5 euroa lisää, saadaan linssejä, vähän lihaa (halvinta pekonia) ja soijaa. Sitten ruvetaan jo pärjäämään vaikka kevyeksi se sittenkin jää, paino laskee koko ajan hitaasti mutta varmasti. Lisää jauhoja ja niistä leipää, sitten päästään balanssiin ja silti ollaan reilusti alle kahdessakympissä.

    • afdsdfg

      Muistakaa soijarouhe lihankorvikkeeksi kun taloudessa on tiukkaa.

    • papupata

      Maitoa ei tarvitse ruokajuomaksi,ainoastaan ruuanlaittoon joskus.Tuohon aloittelijan listaan lisäisin juuston.Itse ostan juurekset syksyllä,kun ovat tarjouksessa.Ryöppään tai kuivaan ne talveksi.Lihat ostan kerralla paljon,kun tarjouksessa 1 euro 300gr.Talven kalat kalastamme itse.Käytän nykyisin paljon papuja ja linssejä.Pavut ostan kuivattuina ja keittelen kotona.Chili con carne on herkkua riisin kanssa.Jauhelihan jatkan puoliksi soijarouheella. Lihansyöntiä voi huoletta vähentää puoleen kiloon viikko/hklö.Tuo täyttyy jo melkein leikkeistä,jos niitä syö.Kanamunia saa helposti eurolla 12 kpl.Aivan asiallinen ruokalista,siitä on hyvä kehitellä omannäköiseksi.Oma ruokalista maanantaista sunnuntaihin usein seuraava:kaalilaatikko,paistetut ahvenet,chiliconcarne,hernekeitto ja pannari,kanamunakastike ja perunat sekä punajuurisalaatti,kalakeitto.Tuohon kun lisää ohrapuuron silloin tällöin ,niin hyvin pärjää.

    • zajhgryfgtytyt

      Naurettavan ääliömäisen vihamielinen ja tietysti nimetön tottakai vihatrollaus tuokin lukemani. Minun sivistyskäsitykseni perusteella ainoastaan niistä asioista tällaiselle internetin julkiselle Suomi24- keskustelupalstalle kirjoitetaan nimettömänä, jotka vaarantaisivat mielipiteessä jonkun yhdenkään toisen, jos toisin toimisisin internetkäytöksessä ja siksi en koskaan elämässäni nimellä ole kirjoittanut. Trollatakseni en kirjoita. Jos yksi tai kaksikin köyhäinavun saajahenkilöä mitä tahansa oliskin, tuskin ruokansa ostavat 10 euromäärällä viikossa, koska yhteiskunna sosiaalitun minimimäärän pitäisinola suurempi.


      Olen aikoinaan kun en saanut mitään sosiaaliturvaa, syönyt jopa purkista suoraan ketsuppia pelkän keitetyn makaronin kanssa ja vähän oreganoa päälle, Pirkka- merkille kiitos edullisista mausteista taviskansalaiselle! Silloin opin myös sen, että kananmunat ovat suurin, paras ja edullisin ruoanlähde, mitä koskaan voi olla. Puuroa jos söisin, niin taintuisin väsymyksestä saman tien sohvalle, koska on fyysinen sairaus johon syön sytostaatteja suolistosyövän estämiseksi, colitis ulcerosa. Muistan tilanteen, jolloin arjen laskujeni maksamisen jälkeen yhteiskunnan evättyä minulta minimisosiaaliturvan pitkän aikaa ja oudosti, olin tilanteessa että en kehdannut ruikuttaa yhteiskunnalta rahaa jota en olisi saanut, en kehdannut enää lisää pyytää myöskään sukulaisilta ja tililläni oli yksi euro ja paskapaperikin oli loppu. Jääkaapissani oli puoli purkkia oliiveja, yksi sipuli, ruokakaapissa pussi makaronia ja oliiviöljyä ja vähän pippuri & oreganomaustetta. Luulen, etttä koskaan en ole nauttinut nälkääni ruoasta niin paljon, kuin siitä ateriasta, missä silppusin sen puolikkaan kaapissani olleen oliviivipurkin sisällön ja sen yhden sipulin pannulle, laitoin siihen perään paljon oliiviöljyä ja mausteita ja sekoitin sen keitettyyn pastaan. Nälkä tuli toki jo muutaman tunnin kuluttua uudelleen, mutta ainakin selviydyin. En ole toimeentulotuen asiakas, mutta jos olisin, suosittelisin ruoka-asiosta ymmärtämättömiä syömään munakkaita:maailman ravintorikkainta ruokaa, lisäksi kananmuanat maksaa jopa vain euron pakkaus. Itse syön mielelläni myös pakastevihanneksia, koska Suomen ruokakauppa väittää sellaisten myymisen olevan laillista.

    • puoleenhintaan

      Turhan hienoja nuo sun ruuat!Kun on aikaa,voi kierrellä kauppojen ale-tiskit.Itse ostaisin ison laatikon munia,on edullisempi.Perunoita,sipulia,porkkanaa,jauhoja,voita,jauhelihaa,makkaraa,rahkaa,ananasmurskaa,puuroryynejä.

    • riepureeta

      Voisi tehdä kuukauden ruokasuunnittelun kerralla,niin tulee monipuolisemmaksi ja ehkä vieläkin edullisemmaksi.Esm.kuukauden ruokaostokset:
      kaali 1,5 kg 0,60
      Porkkanat 1kg 0,50
      Sipulit 1kg 1,00
      Etikka punajuuret 6kg 5,90
      Omena 2kg 1,00
      Ohraryyni 1,50
      Riisi 750gr 1,00
      Puuroriisi 1 kg 1,00
      Jauheliha 2x 300gr 1,00
      Kanasuikaleet 300gr 1,00
      Lohenruodot 2,00
      Silli 200gr 0,33
      Vehnäjauhot 1,70
      Hiiva 0,80
      Kanamunat 12kpl 1,00
      Raejuusto 250 gr 2,00
      Maito 1 l 0,90
      Kuivatut pavut 3,00
      Herneet 500gr 0,50
      Voi,1,49
      Öljy 1,00
      Perunat 5kg 2,00
      Murukahvi 100gr 1,0
      Juusto 2kg 6,00
      Tomaattimurska 0,50
      Sokeri 1kg 1,00
      Ostoksissa on hyödynnetty tarjoukset ja 30-50 prosentin tuotteet,yhteensä 39,35 euroa.Kotona on aina 300-350 gramman maustepurkkeja ja ketsuppia sekä marjoja.Makaroonia käytämme harvoin.
      Näistä voi tehdä ensimmäisellä viikolla

      Kaalilaatikko 4 pv tai pakastaa osan
      Ohrapuuro veteen voisilmällä
      Kanamunakastike,keitetyt perunat ja punajuurisalaatti(4 etikkapunajuurta,1 omena 50-100 gr raejuustoa)
      Silliä ja keitetyt perunat.Omenariisi puuroa välipalaksi,itseleivottua pizzaa tai sämpylöitä aamu tai iltapalaksi.Juustoa leivälle.

      Toinen viikko:
      Hernekeitto 4 pv ja pannari voi myös pakastaa
      Riisipuuro
      Kanasuikale kastike ja riisit 2pv

      Kolmas viikko:
      Chili con carne4pv,vaihdellen riisin ja perunoiden kera.Paprikan korvaan porkkanalla.
      Ohrapuuro
      Kalakeitto 2 pv lohen ruodoista

      Neljäs viikko:
      Jauhelihakastike tai keitto 4 pv.
      Peruna-porkkana velli.Teen perunamuusin tähteistä
      Riisipuuro
      Kanamunakastike ja perunat

      Koska minulla on marjoja niin välipaloiksi teen lisäksi puolukkapuuro ja ruismustikkapuuroa,mutta omenariisipuuro on todella hyvää kanelin kanssa.Ostamani maidon jaan 4 osaan ja pakastan,jota voin sitten käyttää kanamunakastikkeeseen ja riisipuuroon.Kahvin kanssa en käytä maitoa enkä sokeria.Pannarin ja pullan teen veteen.Punajuuria,sokeria,riisiä,ohraryynejä ja papuja sekä kuivahiivaa jää vielä seuraavalle kuukaudelle.Ruispuuro on myös edullista ja hyvää.Tuo vaihtelua puuropäiviin.Tosin puuropäivät voi osittain korvata
      myös munakkaalla,jossa täytteenä porkkanaraastetta ja sipulia.Jauhelihaa voi jatkaa soijarouheella.
      Hygeniatarvikkeita en ole laskenut mukaan,mutta n.10 euroa/kk.Shampoo 1,00 kestää kauemmin kuin kuukauden,hammastahna 0,50,astianpesuaine 0,50,pyykinpesuaine,0,50 ja wc paperi.Ostan isoissa satseissa 10 euroa paali,kestää yli kuukauden.
      Sähkö,vesi ja vakuutusmaksut ym. ovat yleensä aika vakiot.Niistä ei niin hirveästi säästöjä tule,joten ruoka on ainoa ,mistä voi vähentää jos haluaa.Uskoisin,että syön suhtkoht terveellisestikin tällä menuulla.Papuja olen aikonut kokeilla itse ruukuissa kasvattaa(härkäpapu) sekä chiliä.

      • lohta.en.osta.kallista

        Meidän kaupoissa ei ole myytävänä lohenruotoja.


    • vehnävelli

      Ostaisin kanamunia,herneitä,maitoa,vehnäjauhoja,hiivaa,kaurahiutaleita,voita,sipulia ja perunoita.Keitetyt perunat ja kanamunakstike,paistetut perunat sipulilla,hernekeitto sipulilla,lettuja veteen tai pannari,vehnävelli ja perunavelli.Aamulla kaurapuuroa ja ilalla omatekoisia sämpylöitä.Mikäli hankinnat tehty tarjouksista ja punaisista tuotteista niin vielä voi ostaa kanaa tai jauhelihaakin sekä porkkanoita,josta voi taikoa jos mitä.Itse jatkan lihan usein pavuilla, soijarouheella ja esm.porkkanoilla,mutta ne ei nyt tuohon kymmenen euron budjettiin mahdu mahdu.Kantsii suunnitella koko kuukausi kerralla ja jos kuukaudessa 40 euroa ruokaan,niin silloin voi noitakin ostaa.Pavut ostan kuivattuina ja keittelen kotona.Ovat muuten hyviä ihan sellasenaankin,kun lisäät sipulia,öljyä ja suolaa joukkoon.Nakkipaketti mahdollistaa makkarakeiton,josta riittää useammalle päivälle.Kaalikeitto tai laatikko myös sopivaa ruokaa,jos kaalista tykkää.Nippanappahan tuo kymmenen euron budjetti on,mutta pärjäähän sillä kun kovasti taiteilee

    • Kirves1

      Ruokaohjeet ovat hyvät.
      Suomessa on kuitenkin olemassa paikkoja missä asutaan alkeellisesti, ei ole tarjouskauppoja lähellä tai kodissa mukavuuksia. Mennään eri köyhyystasolle. Ehkä näistä ei ole muilla täällä kokemuksia...

      • syrjäseudunasukki

        Satun itse asumaan kaukana kaikesta, lähin Siwakin on 17km päässä, mutta silti saan ruokani halvalla. Ei tarvitse mennä Siwaa, kuin joskus ihan pakosta.
        Nykyään on niin helppoa tehdä ostoksia netin kautta ja järjestää kuljetuksia ym., ettei ole mikään ongelma asua täällä syrjäseudulla. Lisäksi halpa oma auto, siis ihan halpis halpiainen halvoilla vakuutuksilla, ei maksa mahdottomia, jolla säästää ostoksissa jo hintansa muutamilla kauppareissuilla.
        Mihin on unohtuneet kunnon kimppakyydit, joilla voi käydä ostoksilla kauempanakin tai yksi ostaa useammalle ja kulut jaetaan.
        Asuminen sitten, alkeellisesti ja alkeellisesti, asumismukavuuden saa helposti yksinkertaisilla kierrätystavaroilla hoidettua, että asuminen ai maksa mahdottomia ja on mukavaa. Aurinko hoitaa lämmitystä ja tuottaa sähköä jne. Netti on väärällään ohjeita kaikkeen säästämiseen, jos vain viitsii etsiä.


    • eväton

      Mietiskelin tässä melkein ilmaista viikon ruokavaliota,jos sinulla on mahdollisuus kalastamiseen ja marjojen ja sienien keräilyyn. Sienikastike,perunat ja puolukka,sipuli kastike ja perunat,paisteut perunat ja sipuli,paistetut kalat ja perunat,kalakeitto.Maitoa,voita,sipulia ja vehnäjauhoja joutuu ostamaan ja tietysti myös pottuja,jos ei omaa pottumaata.Noitten lisäksi vielä edellisissä kirjoituksissa ollutta peruna tai vehnävelliä.Kaura tai ruispuurokin olisi hyvä lisä. Kuutisen euroa tulee hinnaksi ja voita sekä jauhoja jää vielä seuraavallekin viikolle.Tämä on tietysti mahdollista vain niille joilla luonto on lähellä ja terveys antaa periksi keräillä marjoja.Jos ostat vielä kaurahiutaleita ja ruisjauhoja sekä hiivaa,niin hinta nousee lähelle kymmenen euroa.Hernepussi ei myöskään paljoa maksa normaalihinnallakaan.Siihen vaan vettä ja suolaa lisäksi ja napa täyttyy.

    • perunavelli

      Isännyys popsi juuri lounaaksi sienikastiketta perunaa ja punajuuria.Kehui,että hyvää on.Jos ei sieniä ole mahdollista kerätä niin vaaleakastike sipulilla ilman sieniäkin on yhtä hyvää.Itsellä oli vielä perunakeiton tähteitä,eikä moittimista siinäkään.

    • Kirves1

      Ruokaohjeet ovat herkullisia.
      Itsellä on mahdollisuus kalastaa ja keräillä luonnosta kaikkea, todella tykkään ja hyödynnän.
      Mutta ruokakaupat eivät toimita tavaroita tappiokseen haja-asutusalueille ja täällä niitä tarvittaisiin. Mukavuuksien laitto on kallista, vesi - viemäröinnin laittaminen varmaan alkaa jostain 20 000 sta. Ei auta aurinkopaneelikeinot, tai muut vastaavat. Hyvä elämä on kallista

    • pottupää

      Käy kerran pari vuodessa vaan kaupassa,säästyy bensa tai autoliput.Sitten syöt vaan ruispuuroa,vehnävelliä,nokkoskeittoa ja kalaa niin ei tule suuria laskuja.Vitamiinit marjoista.Kahvinkin voi vaihtaa teehen ja keräillä luonnosta lehdet juomaan ja hyvältä maistuu.

      • Kirves1

        Kyllä, hyvä kommentti .
        Nälkä vaan vaivaa...


    • Kirves1

      Mutta oikeasti, voi käyttää esim. Lidlin perunasosejauhetta ja rikastaa sitä vihanneksilla ja luonnonyrteillä. Tärkeintä on vitamiinit yms. terveysaineet..

    • rukiinen

      Kovaan nälkään pottuja ja voita.Jos ruisleipää niin sekin hyvä.

    • kdhguthgtuhtu

      Kymmenellä eurolla vatsa pysyy täytenä ja nälkä poissa Suomen ruokakauppojen hintatasolla yksittäisellä ihmisellä korkeintaan kaksi päivää, ja sittenkin pitää ostaa huonolaatuisempaa ruokaa, jos sillä summalla luulee syövänsä. Ei kymmenellä eurolla viikossa ruokaan laitettua rahaa Suomessa kukaan pysy hengissä, v*ttu te netin vihatrollit olette törkeitä!!!! Itse kun tiedän nälästäkin jotakin ja tilanteesta missä en vuosiin saanut opintotukien loppumisen jälkeen killinkiäkään; en edes vuokranmaksuun riittävää sosiaaliturvaa yhteiskuntani toimesta ,ja missä silti perse ruvella säntillisesti maksoin valtiolle takaisin opintolainaa ja sossutoimiston antamatta edes perustoimeentulotuen määrää hakiessakaan ja missä hoitanut kaikessa asiani hyvin, niin tiedän hyvin mitä tekisin jos minulla olisi vain kymmenen euroa viikon ruokaan: ostaisin siinä tilanteessa minäkin perunoita, voita, maito ja kerma on kallista mutta sitäkin ehkä yhden purkin kermaa ja yhden maidon, joitakin halpoja pakastekalasäilykkeitä ja lisäksi todella energiapitoista leipää ja lisäksi porkkanat on parasta mitä on suomalaisissa ruokakaupoissa. Keripukki ei iskisi viikossa, mutta hedelmien puute tekis nopeasti väsyneeksi. Kuten näette USA:sta: siellä alhaisen sosiaaliturvan monilla vuoksi köyhimmillä ihmisillä puuttuu hampaatkin suusta, samaa tilannetta toivoo Suomeen äärioikeisto...


      Kymmenellä eurolla saa suomalaisesta ruokakaupasta yhden vatsan täyttävän monipuolisen aterian. Hätävinkkinä jollekin köyhälle voin kertoa, että yksi parhaimmista aterioista omassa elämässäni oli puoli purkkia sipulin kanssa pannulle pilkottuja oliiveja sekoitettuna kuullotuksen jälkeen oliiviöljypastaan, jossa oli mausteena pippuria ja vähän tomaattia ja yrttimausteita myös Silloin olin ylpeä itsestäni. Ei tarttenut soittaa sukulaisille, että olen nälisssäni. Nälkä tuli tosin tunnin päästä.


      Luulen, että parhaat edulliset ruoat ovat vuokaruokia. Itselle käy heti niin, että jos jätän kalan ja lihan pois ja jos jätän ostamatta hedelmiä, voin huonosti.

    • hammaspeikko

      Vatsantäyttonä on myös ohrapuuro ja ruispuuro hyvää .Ohrapuuron teen veteen ja syön voisilmän kanssa.Vitamiinejä noista ei tietysti saa,mutta kaupoissa löytyy joskus banaaneja,joissa kuoret rusehtuneet.Eivät kelpaa enää prima tavaraksi,joten saa usein halvemmalla-Marjathan olisi todella hyvää lähiruokaa ja vitamiinipitoista,mutta en tiedä onko sinulla mahdollista niitä keräillä.Tuo oliivi makaronimättö kuulostaa tosi hyvätä.Kyllä näitä keksii,vaikka rahat olisikin vähissä.Hampaaton alan jo olla,mutta en tosin vitamiinien puutteesta,mutta riisitautikin tuttua hommaa joillakin.

    • ruuaton

      Kyllähän kymppi viikossa on niin vähän ,että kunnon ruokaa on vaikea loihtia.Menee helposti velli linjalle ja kenen vatsa siitä täyttyy.Ei toivoisi kenenkään sillä kituuttavan.Pottua ja leipää,leipää ja pottua.Noita sillä saa

      • UHNT

        Miksi pitäisi selvitä 10 eurolla viikossa kun toimeentulotuki takaa ihmiselle muistaakseni 7 euroa päivässä ruokaan?


      • kauravelli

        Meinaatko että tuosta kympistä pitäisi vielä vähentää.Kauravelliksihän tuo menee.


      • tyytyväinen_suomalainen
        kauravelli kirjoitti:

        Meinaatko että tuosta kympistä pitäisi vielä vähentää.Kauravelliksihän tuo menee.

        Kauravelli taitaa olla lukutaidoton. Edellinen kirjoittaja huomautti, että toimeentulotukilain mukaan ruokarahaa olisi PÄIVÄSSÄ jotain 7euroa.

        En pidä mahdollisena syödä riittävästi ja terveellisesti kympillä viikossa. Sitä paitsi aloitus on neljän vuoden takaa, joten kai ne hinnat on vähän siitä nousseetkin.

        Mutta kyllä tuolla 7 eurolla päivässä jo pärjäilee hyvinkin.


    • NalleW

      486€/kk josta 48 % lasketaan ruuan osuudeksi = 233,28 € /kk yhdelle. Jaetaan 30,2 joka keskiverto kalenteri kuukausi [365/12] ON 7,72 €/vrk.
      Maanviljelijöille jotka täällä lietsovat eripuraa pitäisi olla tuosta n. 20 % He nostavat 50 000 tilaa/1,5 henkilö 3 miljaadia tukia,
      kun vastaavasti 400 000 työtöntä 2,6 miljadia.
      No juu kyllä ne traktorit maksaa ja peruna on halpaa, mutta tukien saamiseen pitäisi olla vastikeelisuus JA tulosidonaisuus.

    • Tyhmyyshuipussaan

      En ole pariin viikkoon käynyt ruokakaupassa, joten ihan hyvin tulee toimeen ostamatta ruokaa... ja tästä voidaankin vetää johtopäätös ettei köyhän tarvitse koskaan käyttää euroakaan ruoan ostamiseen.

      Tämän tasoisia talousideoita tulee tämän tästä. Lyhytaikaisesti jokin voi toimia, mutta ei siitä voida vetää päätelmiä, että samalla tavalla voisi jatkaa vuosia.

    • vellivehnä

      taitaapi tuo lukutaito ja joskus laskutaitokin olla hukassa,mutta näillä mennään

    • adfghjgdf

      Ei noista tule kahdelle aikuiselle tarpeeksi ravintoa viikossa! Eihän tuosta tule kuin 1 pieni ateria päivässä ja välipala, ei läheskään tarpeeksi. Proteiini on myös se mistä pitää viimeiseen asti pitää kiinni, koska sitä elimistö ei itse valmista. Eli vähintään protskujauhoa tuohon päälle joka päivä. Muuten nuo vastaavat ehkä yhden ihmisen nuukaa viikon ruokailua, ja allergioita ym ei saa olla. Esim. laktoositon maito maksaa jo heti 3 krt enemmän.

    • kalloo

      Kesä aion tulla toimeen kympillä kuukausi.Menuhun kuuluu silloin itse kalastettuja ahvenia,joita savustan ja salaatti.Salaattina käytän jäävuorisalaattia ,tomaattia,kurkkua ja paprikaa.Kahvin kanssa myös joku keksi tai suklaapala.Leipänä näkkileipä ja voilevite.

    • Anonyymi

      Säästit hienosti mutta et kuitenkaan saa kaikkia tarvitsemisiasi vitamiineja tai hivenaineita. Minä leivon myös lähes päivittäin ja kaikki ruokamme on ilman mitään marinaadeja ja hintamme on toki suurempi kuin sinun summasi on. On hienoa kun säästää mutta minulle oma terveys ja hyvin vointi on kyllä tärkeämpää....
      ja ehkä sinun kannattaisi lopettaa leivän leipomisesi jolloin säästäisit viellä enemmän.

    • Anonyymi

      onpas köyhä ateria? ja miten sitten vitamiinit ??

    • Anonyymi

      Minkä ihmeen takia jollakin 10eur ruokien suhteen täytyy kituuttaa. Toimeentulotuessa on varattu ruokaan 8eur per päivä.

      • Anonyymi

        Katsos kun voi olla muitakin menoja, joita ei toimeentulotuessa hyväksytä. Ei missään ole määrätty, että 8e/pv pitäisi ruokaan käyttää.


    • Anonyymi

      Keittoruokia tekemällä säästää.
      Borssikeitto, voi tehdä kasvispohjaisena tai lihaliemeen.
      Lihakeitto, lihaa vain hiukan, enemmän juureksia.
      Sipulikeitto.
      .

      • Anonyymi

        Mutta kun 4 hengen perhe käy aasialaisessa herkuttelemassa oikein perusteellisesti, niin se maksaa vain reilut 40 € eli kuukauden ruokarahat meni kerralla, mutta jäipä suuhun kerrassaan makoisa maku ja lompakkoon tyhjä olo. Jihaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun 4 hengen perhe käy aasialaisessa herkuttelemassa oikein perusteellisesti, niin se maksaa vain reilut 40 € eli kuukauden ruokarahat meni kerralla, mutta jäipä suuhun kerrassaan makoisa maku ja lompakkoon tyhjä olo. Jihaa.

        No voihan sitä rahaa tuhlailla vaikka miten.... Kyllä tuolla 10€ saa hyvin viikon safkat, kun ostaa tarveaineet kaupasta ja tekee itse ruokaa. Ei tee edes kovin tiukkaa!

        Taannoin yhden viikkolehden toimittaja teki jutun, kuinka työttömän rahat menivät muutamassa valmis ateriassa ja toimittaja ihmetteli, ettei hän ainakaan pärjäisi niillä rahoilla. Kirjoitin tuolle toimittajalla palautetta, että meitä työtä tekeviä on monia, jotka emme syö mitään valmis aterioita, vaan teemme itse ruokaa kotona ja hyvin rahat riittää.

        Toki mekin on joskus käyty jossain aasialaisessa ravintolassa koko perheen kanssa syömässä ja vielä sen jälkeen käytiin elokuvissa. Vaan ei me aina näin juhlita, mutta joskus voi juhlistaa perheen yhteisiä hetkiä, kuten koulun päättäjäisiä tai valmistujaisia.


    • Anonyymi

      Niin aloitus on joskus 10vuotta vanha ja nykyään ruoka 3 kertaa kalliimpaa lähestulkoon. Myös muut kuten sähkö.

      • Anonyymi

        Onnistuu vieläkin ostaa kaupasta 10€ viikon safkat, ei ruoka nyt niin kallista ole!

        Juuri laitoin perunat kiehumaan höyrykattilaan...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe