Uusien autojen valot

11+8

Jumankauta että alkaa ärsyttää noi uusien autojen valot mitkä häikäsee lyhyilläkin valoilla aina vastaantulijaa. Onko ne xenoneita vai mitä lie.
Miten ne voi päästä katsastuksesta läpi valoilla jotka sokaisee vastaantulijan.
Mä en enää ees vaihda lyhyille valoille jos sellanen mulkku tulee vastaan kellä on noi sokaisevat valot.

37

2222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jälkiasen. xenonit

      Ei uusien autojen lyhyetvalot häikäise ellet jää tuijottamaan niitä. Taitavat olla noita teinien ja muiden lastenmielisten laittomia valotuunauksia.

    • ei uudet xenonit

      Ei uusien autojen valot häikäise, koska niissä on automaattinen korkeudensäätö xenonseissa. Eli jos on paljon tavaraa takaluukussa niin se laskee valoja automaattisesti. Jos valot on tehdasasenteiset. Nämä itse laitetut xenonit 20v autoon häikäisee juuri tämän automatiikan puuttuessa.

      • opettajasi_

        Ja pskan marjat! Jälkiasennettujen xenonien häikäisy johtuu siitä, että ne laitetaan halogeenipolttimolle tarkoitettuun umpioon, joka aiheuttaa virheellisen valokeilan. Myös rihlattu umpion lasi taittaa xenonvalon väärin ja se häikäisee vielä lisää.

        Mikäli tasonsäätöä ei ole autossa, xenonvalo näyttää tasan yhtä korkealle mitä halogeeni.


      • ewijgnvfijp

        Niinhän nu tuntemattomassa sotilaassakin sanoi, "Menes valittaan nälkää, niin lyörään semmonen rätinki eteen, jossa toristetaan että ei sulla voi olla nälkä", tässon varmaan vähän samanlainen homma, ei voi häikäistä...


    • asddsaasdas

      Jos on vähääkää kuoppane tie ni kyl on meinaa sen päiväset discovalot et huhheijaa..

    • Kyllä vain

      Totta kirjoitat. Olen täysin samaa mieltä. Uusien autojen valot todellakin häikäisee eikä niitä tarvitse mitenkään tuijottaa.

    • Näin on

      Taitaa nykyään olla uusissa autoissa lähivalot aika paljon korkeammalle suunnattu kuin aikaisemmin. Näin ainakin voisi päätellä siitä, että vastaantulijoiden lähivalot vilkkuu päin näköä heti jos tiessä on pientäkin töyssyä.

      Onkohan pykälät valojen suuntauksesta jotenkin muuttuneet?

      • opettajasi_

        Valojen suuntauksen asetukset eivät ole muuttuneet mihinkään. Valojen teho (lm) etenkin xenonvaloissa ja umpiotekniikka on vain kehittynyt eteenpäin. Kun ajoneuvo ajaa montuun tai kiihdyttää reilusti, valokeilan yläreuna poikkeaa normaalista, säädetystä ylärajasta, jolloin se saattaa häikäistä vastaantulijaa.

        Xenonumpion automaattinen korkeudesäätö ei kerkeä yksinkertaisesti mukaan näin nopeassa tilanteessa.


      • suuntaukset

        Uusi auto pitää katsastaa ensimmäisen kerran vasta kolmen vuoden kuluttua, joten kukaan ei puutu jos valot on suunnattu väärin.

        Aika usein näkee uusia autoja joissa toinen tai molemmat ajovalot on suunnattu miten sattuu, tai siis suuntaamatta.

        Merkkihuollossa tarkastuslista tarkistetaan vain kynän kanssa, ei ne valojen suuntausta katso.


    • 16+6

      Ajoin ennen autolla jossa oli ihan tavalliset valot mutta vaihdoin uudehkoon autoon vuodenvaihteessa. Tässä uudessa autossa on käsittääkseni ne parjatut xenon valot.(audi a4 vm2011).
      Huomasin heti kun olin autoa vaihtanut että vastaantulijat vilkuttelevat pitkiä valoja kun on hämärää. Ajattelin ensin että valoissani on vikaa tai ne on väärin säädetty. Vein auton huoltoon tarkastukseen ja siellä todettiin kaiken olevan kunnossa.
      Ilmeisesti täytyy vain tyytyä siihen että vastaantulijat luulevat että ajan pitkät päällä ja pitävät minua idioottina.

      • sdfgfsgdgregrt

        Sama ongelma (eri automerkki tosin) mutta minulle vilkutellaan päivällä sekä yölläkin. Myös lähivaloilla ajaessa??? Osaan käyttää valoja (autossa myös automaatti) mutta ilmeisesti sitten kaikki tehdas xenoneilla ajavat ovat mulkkuja :D

        Mitäs me xenon mulkut jotka haluamme vain nähdä eteemme :)


      • Mihin on totuttu
        sdfgfsgdgregrt kirjoitti:

        Sama ongelma (eri automerkki tosin) mutta minulle vilkutellaan päivällä sekä yölläkin. Myös lähivaloilla ajaessa??? Osaan käyttää valoja (autossa myös automaatti) mutta ilmeisesti sitten kaikki tehdas xenoneilla ajavat ovat mulkkuja :D

        Mitäs me xenon mulkut jotka haluamme vain nähdä eteemme :)

        Ne vastaantulijat ovat tottuneet kuuden voltin järjestelmissä ennen halogeeniaikaa vallinneisiin poltinkirkkauksiin. Siksipä heistä kaikki kirkkaammat valot ovat törkeää häikäisyä.


      • laatupelit erikseen
        sdfgfsgdgregrt kirjoitti:

        Sama ongelma (eri automerkki tosin) mutta minulle vilkutellaan päivällä sekä yölläkin. Myös lähivaloilla ajaessa??? Osaan käyttää valoja (autossa myös automaatti) mutta ilmeisesti sitten kaikki tehdas xenoneilla ajavat ovat mulkkuja :D

        Mitäs me xenon mulkut jotka haluamme vain nähdä eteemme :)

        Onneksi Volvon xenonien kanssa ei käy noin.


      • Ei kun...
        sdfgfsgdgregrt kirjoitti:

        Sama ongelma (eri automerkki tosin) mutta minulle vilkutellaan päivällä sekä yölläkin. Myös lähivaloilla ajaessa??? Osaan käyttää valoja (autossa myös automaatti) mutta ilmeisesti sitten kaikki tehdas xenoneilla ajavat ovat mulkkuja :D

        Mitäs me xenon mulkut jotka haluamme vain nähdä eteemme :)

        Joidenkin autojen valot vaan on ihan suolesta. Kaikki on ns. "kunnossa", säädöt kohdallaan ja kuljettaja näkee hyvin eteensä, mutta silti valot häikäisevät pahasti vastaantulijoita.

        Ne valojaan vilkuttelevat vastaantulijat luulevat, että teidän valonne on väärin suunnattu. Eivät he tiedä että se häikäisy on tehtaalla valoihin rakennettu ominaisuus.


      • ghipwej
        Ei kun... kirjoitti:

        Joidenkin autojen valot vaan on ihan suolesta. Kaikki on ns. "kunnossa", säädöt kohdallaan ja kuljettaja näkee hyvin eteensä, mutta silti valot häikäisevät pahasti vastaantulijoita.

        Ne valojaan vilkuttelevat vastaantulijat luulevat, että teidän valonne on väärin suunnattu. Eivät he tiedä että se häikäisy on tehtaalla valoihin rakennettu ominaisuus.

        Joo vuosia sitten illalla hyvin hämärässä, ja tuli kuplavolkkari vastaan. Näytti että sillä on pelkät parkit päällä, niin tuli vilautettua valoja, että paa hyvä mies (tai nainen) vähän valoja päälle. Ni perkules siltä hävisi vielä puolet niistäkin vähistä valoista pois, se oli vissiin ajanu pitkillä...


    • 10´+11

      Yksi mulkku lisää ilmoittautuu.
      Myös mulle vilkutellaan jatkuvasti valoja vaikka ajan lyhyet päällä. Autossani on alkuperäiset xenonit.

    • aspire

      Ainakin Skodan tehdasxenonit häikäsee ikävästi, eli jos ajat ko. merkillä "vika" on autossa.

      • dgfdgfdtgtfhyfghg

        En aja Skodalla. Niissä on kyllä huomattava se häikäisy ja siitä olen tietoinen.


      • päivitystä!
        dgfdgfdtgtfhyfghg kirjoitti:

        En aja Skodalla. Niissä on kyllä huomattava se häikäisy ja siitä olen tietoinen.

        Olet vuosia jäljessä ajastasi. Skodan ksenonit on päivitetty faceliftin yhteydessä. Uudempien autojen valot ei häikäise enää.


    • aspire

      Noh, sitten vika voi olla myös:
      - Korkeudensäätämoottori umpiosta rikki, heijastin jäänyt yläasentoon.
      - Korkeusanturit antaa virheellistä tietoa säätömoottorille.
      - Valot on säädetty liian ylös.
      - Xenonpolttimo hajoamassa, stroboefekti.
      - Paskanen umpio, joka aiheuttaa hajavaloa liiaksi.

    • käpyx

      No niin. Sullahan on hyvä asenne. Jos jollakin on erilaiset valot autossaan kuin sinulla, niin miksi kohkaat?

      • aspire

        Koska nää kuskit ihmettelee täällä, että mikä ihme on kun vilkutellaan valoja. No luultavasti jotain vikaa on valoissa, mutta eipä ne ilmeisesti sitä tajua. Jos kaikki on kunnossa niin tuskin sulle kukaan välkyttelee tai ei ainakaan mulle välkytellä...


      • 3/4
        aspire kirjoitti:

        Koska nää kuskit ihmettelee täällä, että mikä ihme on kun vilkutellaan valoja. No luultavasti jotain vikaa on valoissa, mutta eipä ne ilmeisesti sitä tajua. Jos kaikki on kunnossa niin tuskin sulle kukaan välkyttelee tai ei ainakaan mulle välkytellä...

        Totuus on että uusien autojen xenon valot häikäisee vastaantulijoita, myös volvojen.
        Sulla ei varmaankaan ole xenoneita tai sitten niissä ei ole vikaa jos ei sulle vilkutella.


      • dgsgsfdgdsgsdgfdsgds
        aspire kirjoitti:

        Koska nää kuskit ihmettelee täällä, että mikä ihme on kun vilkutellaan valoja. No luultavasti jotain vikaa on valoissa, mutta eipä ne ilmeisesti sitä tajua. Jos kaikki on kunnossa niin tuskin sulle kukaan välkyttelee tai ei ainakaan mulle välkytellä...

        Jos ajaisit autollani niin samalla tavalla sulle välkyteltäisiin.

        Noi "vikakuvauksesi" on tarkistettu ja kaikki on kunnossa autossa.
        Ihan vain tiedoksi että kaikki nuo olisi tulleet auton luovutuksen yhteydessä ilmi ja eivät ne niitä tehtaalla päin persettä laita ;)

        Sulle ei varmaan välkytellä kun valosi eivät ole niin kirkkaat.


      • active bi-xenon
        3/4 kirjoitti:

        Totuus on että uusien autojen xenon valot häikäisee vastaantulijoita, myös volvojen.
        Sulla ei varmaankaan ole xenoneita tai sitten niissä ei ole vikaa jos ei sulle vilkutella.

        Jep, xenonit on ja ei vikaa kuten itsekkin toteat.


      • active bi-xenon
        dgsgsfdgdsgsdgfdsgds kirjoitti:

        Jos ajaisit autollani niin samalla tavalla sulle välkyteltäisiin.

        Noi "vikakuvauksesi" on tarkistettu ja kaikki on kunnossa autossa.
        Ihan vain tiedoksi että kaikki nuo olisi tulleet auton luovutuksen yhteydessä ilmi ja eivät ne niitä tehtaalla päin persettä laita ;)

        Sulle ei varmaan välkytellä kun valosi eivät ole niin kirkkaat.

        Vai että luovutuksen yhteydessä? Meinaatko nyt ihan selvinpäin,että joku tarkastaa sun ajovalot ja niiden toiminnan auton luovutuksen yhteydessä? Aika hyvät sienimaastot teilläpäin, jos näin vakavalla naamalla koitat sönkätä.

        Ja kyllä, mulle ei välkytelllä vaikka xenonit nokalla. Ne kun ei häikäise.


      • bmw_molo
        active bi-xenon kirjoitti:

        Vai että luovutuksen yhteydessä? Meinaatko nyt ihan selvinpäin,että joku tarkastaa sun ajovalot ja niiden toiminnan auton luovutuksen yhteydessä? Aika hyvät sienimaastot teilläpäin, jos näin vakavalla naamalla koitat sönkätä.

        Ja kyllä, mulle ei välkytelllä vaikka xenonit nokalla. Ne kun ei häikäise.

        Ihan tiedoksi että uusille autoille on tarkastuslista joka käydään läpi ;) xenonit kyllä häikäisevät joitakin ku eihän kaikkien silmät identtisiä ole (valoherkkyys) :D Voi jeesus mikä torspo!


      • active bi-xenon
        bmw_molo kirjoitti:

        Ihan tiedoksi että uusille autoille on tarkastuslista joka käydään läpi ;) xenonit kyllä häikäisevät joitakin ku eihän kaikkien silmät identtisiä ole (valoherkkyys) :D Voi jeesus mikä torspo!

        Kyllä joo. Aivan kuten katsastuksessa.. Kuinka usein sun bemmistä on muuten leimalla tarkastettu esim. radiohäiriöt, takapenkin vyöt ja niiden kunto tai takaikkunoiden toiminta? Entäs takakontin lukitus?

        Varmasti joka kerta, koska nämä ovat tarkastuskohteita


    • Sehän siinä riipii, että lyhyempikin "leimahdus" silmiin, ja ulos näkyy seuraavat 5 min miltei pelkkää mustaa, ennen kuin silmä alkaa taas pikkuhiljaa tottua pimeämpään. (Sitten tuleekin jo vastaan seuraava hyväkäs...)

      Sitäpaitsi se rasittaa silmiä aivan h****tisti.

      Eikä ne kirkkaat valot pimeälläkään aivan niin hyvät ole. Valokiilan ulkopuolelle ei näe juuri ollankaan. Eihän se, tietty, haittaakaan ennen kuin hirvi rysähtää konepellille...

      • paha.kateus

        Kylläpä tuli taas kateelliselta syvällistä analyysiä.

        Hyväkään valo ei ole hyvä, koska valaistun alueen ulkopuolelle jäävä alue jää valaisematta ;-D

        Sehän ei tässä yhtälössä yhtään tunnu, että halogeenit valaisee ~60 m ja sekin saavutetaan valokuvion leveydestä tinkimällä ts. etenkin tien vasen reuna jää pimentoon, mitä sitten yritetään paikata homovaloilla -> auton edessä on kirkas läntti, johon oma näköaisti sopeutuu ja sitten ei enää näe kunnolla lähivalojen kantaman rajoille eli 40-60 m päähän. Siis hirven näkee oikein hyvin sitten, kun se on homovalojen kantaman piirissä = 20 m päässä. Tosin aikaa hirven ihasteluun on tässä vaiheessa enää 0,9 s, joten kannattaa laittaa myös sisävalo päälle, jotta ihastelua voi jatkaa myös törmäyksen jälkeen.

        Plus vastaantulijat "kiittää", kun homovalojen kirkkaasti valaisema läntti peilautuu märästä tien pinnasta = häikäisyä on roimasti enemmän kuin pelkkien lähivalojen tapauksessa.

        Hyvillä xenoneilla kantamaa on lähivaloillakin 100 m pintaan eli saman verran kuin kehnoilla halogeenipitkillä, mutta halogeenipitkiin verrattuna valokuviossa on leveyttäkin = ei tarvitse alkaa pelleilemään homovalojen kanssa.


      • Häikäisyn syy löytyi
        paha.kateus kirjoitti:

        Kylläpä tuli taas kateelliselta syvällistä analyysiä.

        Hyväkään valo ei ole hyvä, koska valaistun alueen ulkopuolelle jäävä alue jää valaisematta ;-D

        Sehän ei tässä yhtälössä yhtään tunnu, että halogeenit valaisee ~60 m ja sekin saavutetaan valokuvion leveydestä tinkimällä ts. etenkin tien vasen reuna jää pimentoon, mitä sitten yritetään paikata homovaloilla -> auton edessä on kirkas läntti, johon oma näköaisti sopeutuu ja sitten ei enää näe kunnolla lähivalojen kantaman rajoille eli 40-60 m päähän. Siis hirven näkee oikein hyvin sitten, kun se on homovalojen kantaman piirissä = 20 m päässä. Tosin aikaa hirven ihasteluun on tässä vaiheessa enää 0,9 s, joten kannattaa laittaa myös sisävalo päälle, jotta ihastelua voi jatkaa myös törmäyksen jälkeen.

        Plus vastaantulijat "kiittää", kun homovalojen kirkkaasti valaisema läntti peilautuu märästä tien pinnasta = häikäisyä on roimasti enemmän kuin pelkkien lähivalojen tapauksessa.

        Hyvillä xenoneilla kantamaa on lähivaloillakin 100 m pintaan eli saman verran kuin kehnoilla halogeenipitkillä, mutta halogeenipitkiin verrattuna valokuviossa on leveyttäkin = ei tarvitse alkaa pelleilemään homovalojen kanssa.

        "Hyvillä xenoneilla kantamaa on lähivaloillakin 100 m pintaan..."

        Tässäpä se taisi löytyä syy siihen xenonien häikäisyyn. Hyvien halogeenivalojen kantamaa rajoittaa se, että halogeenivalot pitää suunnata niin, että valokeilan yläraja laskee metrin matkalla noin 1...1,5cm. Eli jos lähivalot ovat 60 sentin korkeudella tienpinnasta, niin oikein suunnattuna valojen ei ole edes teoriassa mahdollista valaista kauemmas kuin 60 metriä. Ei vaikka sinne umpioon laittaisi millaisen polttimon.

        Jos taas xenonvalot valaisevat 100 metriä, niin valokuvio ei voi laskea kuin noin 0,5cm metrin matkalla. Tästä varmaan jo ymmärrätkin mihin xenoneilla varustetun auton lähivalot osoittavat kun auto lähestyy lähes olemattoman "ylämäen" huippua, ja samaan aikaan vastaan tulee toinen auto "mäen" toista rinnettä vähän alempana.

        Tiellä olevaa hirveä on muuten äärimmäisen vaikea havaita edes xenon valoilla. Jos tuo arviosi sadan metrin kantamasta pitää paikkansa, tarkoittaa se, että 50 metrin päässä valot valaisevat noin 30 sentin korkeudelle tienpinnasta. Eli minkä osan hirvestä näet, jos näet? Sorkat ja vähän tummanruskeaa jalkaa mustaa tietä vasten...

        Jos hirven aikoo maantienopeuksissa havaita ajoissa, niin se pitäisi nähdä jo silloin kun se on vasta nousemassa metsänreunasta tielle.


      • hirvet piikkiin
        Häikäisyn syy löytyi kirjoitti:

        "Hyvillä xenoneilla kantamaa on lähivaloillakin 100 m pintaan..."

        Tässäpä se taisi löytyä syy siihen xenonien häikäisyyn. Hyvien halogeenivalojen kantamaa rajoittaa se, että halogeenivalot pitää suunnata niin, että valokeilan yläraja laskee metrin matkalla noin 1...1,5cm. Eli jos lähivalot ovat 60 sentin korkeudella tienpinnasta, niin oikein suunnattuna valojen ei ole edes teoriassa mahdollista valaista kauemmas kuin 60 metriä. Ei vaikka sinne umpioon laittaisi millaisen polttimon.

        Jos taas xenonvalot valaisevat 100 metriä, niin valokuvio ei voi laskea kuin noin 0,5cm metrin matkalla. Tästä varmaan jo ymmärrätkin mihin xenoneilla varustetun auton lähivalot osoittavat kun auto lähestyy lähes olemattoman "ylämäen" huippua, ja samaan aikaan vastaan tulee toinen auto "mäen" toista rinnettä vähän alempana.

        Tiellä olevaa hirveä on muuten äärimmäisen vaikea havaita edes xenon valoilla. Jos tuo arviosi sadan metrin kantamasta pitää paikkansa, tarkoittaa se, että 50 metrin päässä valot valaisevat noin 30 sentin korkeudelle tienpinnasta. Eli minkä osan hirvestä näet, jos näet? Sorkat ja vähän tummanruskeaa jalkaa mustaa tietä vasten...

        Jos hirven aikoo maantienopeuksissa havaita ajoissa, niin se pitäisi nähdä jo silloin kun se on vasta nousemassa metsänreunasta tielle.

        Et näköjään ole koskaan kuullut epäsymmetrisistä ajovaloista?

        Kyllä siellä tien oikean reunan kohdalla pitäisi olla ns. hirvipiikki, jossa valoa ammutaan likipitäen vaakasuorassa suunnassa ja kantamaa on halogeeneillakin 60-80 m. "Hirvipiikin" on tarkoitus valaista tien oikeassa reunassa käppäilevät jalankulkijat, liikennemerkit ja puskista pomppivat hirvet. Tien keskilinjalla & vasemmassa laidassa jäädään tosiaan 50 metrin kieppeille. Halogeeneilla tien vasemman puolen pusikot saattavat jäädä valokuvion kapeuden vuoksi kokonaan pimentoon, joten hirvi voi yllättää sieltäkin suunnasta.

        BTW, ei häikäisyä aiheuta ainoastaan suoraan lampusta tuleva valo, vaan myös heijastus märästä tai jäisestä tien pinnasta. Etenkin ajovalot homovalot peilautuu välillä oikein kivasti, mutta silloin ei tarvitsekaan tuntea huonoa omaatuntoa, kun ojentaa puolisokealle auttavan kätensä kytkemällä oman auton kaukovalot päälle.

        Kommenttisi hirven näkemisen vaikeudesta on kyllä ihan oikea. Kannattaisi homovalomiestenkin miettiä, miten hyvin 30 cm korkeudelle asennetut & alaviistoon suunnatut homovalot tosiaan auttavat havaitsemaan 2 m korkeaa eläintä … tai tien laitaan pysäköityä peräkärryä tai hitaasti etenevää traktoria, jonka takavalot eivät toimi. Kaikkiin näihin on tänä vuonna joku jo kerinnyt pamauttamaan täydellä vauhdilla.

        Pimeällä tiellä pelkkien lähivalojen varassa (vastaantulijoiden vuoksi) ajettaessa on joskus tullut kirottua, kun linssitekniikalla toteutetuista ajovaloista lähtee niin vähän hajavaloa ylöspäin, että liikennemerkeistä näkee pelkän tolpan, itse merkin jäädessä pimentoon! Näin siis H7 ajovaloilla, xenonit on vielä testaamatta samassa tilanteessa, mutta epäilen niissä olevan samaa vikaa.

        Sinne & tänne valoa roiskivat, huonot, halogeenit eivät tästä kärsi, mutta taitavat sitten häikiä vastaantulijoita reilummin. Sitten kun joku mulkku vielä tunkee tällaisiin umpioihin xenonpolttimot.... että jotta taitaa tämä xenonien häikäisy olla lähinnä näitä tapauksia jo aiemmin mainitut Skodat, joissa on valokuvio virheellinen jo ihan tehtaan jäljiltä.

        Plus tietty sekin, ettei laittomissa jälkiasennuksissa ole automaattista tasonsäätöä, joten valot näyttävät ”automaattisesti” taivaalle, jos takapenkillä jengiä, takakontti on täynnä tavaraa tai kärry persiissä. Kun ei sitä manuaalista säätöä (käyttö ohjaamosta), joka on ollut pakollinen vuodesta 1995 lähtien, näytä kukaan osaavan käyttää. Tehdasasenteisissa xenoneissa automaattinen säätö on käytännössä aina (ollut pakollinen kaikissa autoissa vuodesta 2000 lähtien).


    • lelukenonit

      Ne näyttää liian ylös useinkin, koskee muitakin ajovaloja ja
      varsinkin tavallisia ajovaloja joissa ei ole automaattista korkeudensäätöä.

      Kuinkahan moni noista xenoneistakin on niitä leluxenoneita juuri
      että ei ole automaattista korkeudensäätöä ja sitten jos ne vähänkään
      näyttää liian ylös niin kyllähän ne häikäisee.

      Ainakin taajamassa ei merkittävästi vaikuta turvallisuuteen jos
      säätää vähän ajovaloja näyttämään alaspäin ajoneuvosta riippumatta.
      Kyllä ne silti näyttää vielä heijastimet jotka on periaatteessa ainot
      mitä valaistuillatiellä tarvii ajovaloilla erottua.

    • ei häiritse.

      On se kumma kun minkään auton valot eivät häikäise minua.

      Voisiko se johtua siitä että katson tiehen (tarkemmin sanottuna oikeanpuoliseen reunaviivaan) enkä toljota suoraan vastaantulijoiden valoihin.

      • Ei häiritse, ei

        Luulen , että se johtuu siitä, että autossasi on hyvät valot. Kärkkäimmin ovat vilkuttamassa ne, joiden surkeat valot eivät näytä mihinkään, jos vastaan tulee kunnossa olevilla valoilla oleva auto. Siksipä, jos tuntuu, että muiden valot häikäisevät, tarkasta, että valosi ovat kunnossa. Umpiot ja lasit ehjät, ja että polttomot eivät hehku vaivoin keltaisena.


    • kyllä häikäisee

      Kyllä nuo "uusien" autojen valot häikäisee, sitten vielä useilla pöntöillä on sumuvalotkin taajamissakin päällä, ei voi ymmärtää.

    • popopopopo

      Kannattaa vaihtaa lyhyille. Myös joissakin poliisin siviiliautoissa xenonit. Eivätkä ainakaan mua ole häikäisseet. Päin vastoin; automaattinen säätö pitää huolen että valot näyttävät kuormatussakin ajoneuvossa oikein.
      Tää on nyt taas näitä että vanhemmilla autoilla tai vähemmillä varusteilla ostetuilla ajelevia kuskeja ottaa pattiin muiden uudemmat ja paremmin varustellut autot. Eläköön kateus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      205
      3833
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2426
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2296
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2213
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1157
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1126
    Aihe