Pikaista apua kiitos!?

dunnowhattodo

Enn nyt tästä aihealueesta tiedä mutta kunhan nyt johonkin tungin tämän, eli siis:

Olisin nyt muuttamassa tässä lähiaikoina ekaan omaan kämppääni. En ole vakkarityössä (osa-aikatyötä teen kyllä, tosin sitäkään en kovin säännöllisesti.) Vakkarityö on siis hakusessa koko ajan, ensi viikolla haastattelu jnejne eli ei ole tarkoitus lorvia.

Ongelma on nyt se, että olisin siis tosiaan muuttamassa tuohon naapuripaikkakunnalle, mutta en saa perheeltäni pienintäkään tukea asiaan. Tarkoitan henkistä tukea. Kukaan ei auta minua hankkimaan muuttoapua, kukaan ei ole innoissaan asiasta, kaikki vain luettelevat pitkät listat muuton huonoista puolista ja tekevät erittäin selväksi minulle etten tule pärjäämään. Olen (mielestäni) organisoinut (:D) raha-asiani muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin hyvin, esim. maksaisin 3 kuukauden vuokrat etukäteen säästöistäni niin ne olisi sitten hoidettu, ja hakisin asumistukea sitten näihin kaikkiin muihin menoihin joihin rahani eivät riitä.

Ja sitten mikäli työpaikan kanssa ei heti nappaa, hakisin toimeentulotukea ja siinä sitten samalla katselisin uutta asuntoa taas tältä kotipaikkakunnaltani. Tiedän että tulen tänne aina palaamaan, se on selvää. Kuulostan ehkä typerältä lapselta mutta omasta mielestäni olen suunnitellut ihan fiksusti nämä asiat.

Tosin nyt luottamus itseeni on alkanut karista, koska kukaan muukaan ei minuun usko. Siispä mitäs helvettiä teen? Tanssinko muiden pillin tahtiin ja peruutan muuton vai olen vahva ja näytän että minähän pärjään! Enpä tosiaankaan tiedä mitä hittoa tekisin...

50

1598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <fncskjfdslkfj

      Äitini on tarjoutunut hankkimaan minulle häädön jotta saisin kaupungilta asunnon nopeasti, no, ihan kiva mutta millainen asunto se sitten on, ei varmaan kovin hieno. Tuo johon olisin muuttamassa, on todella siisti ja naapuritkin ovat kuulemma mukavia. Vuokraan sisältyy vesi ja lämmitys joten minusta koko "tarjous" on todella hyvä.

      Eikä minua kiinnosta asunnot, joissa on alhainen vuokra mutta neliöitä alle 30 ja lattiamatskuna joku saatanan ruma muovimatto. Mielestäni voisin aivan hyvin asua sen muutaman kuukauden tuolla ja samalla katsella asuntoa täältä kotipaikkakunnaltani. Olisihan se aikamoista ravaamista edestakaisin mutta voisin sen ajan siinä asuessani säästää muuttoautoon ja sitten vain kärsiä sen muuttohässäkän uudestaan. Olisinpahan päässyt oman elämän alkuun siellä ja sitten voisin jatkaa täällä tutussa ympäristössä.


      NO, ANTAKAAS TUOMIO; olenko ihan naiivi kakara jonka pitäisi jäädä mamman helmoihin asustelemaan, koska ei tajua oikeasta elämästä mitään? Omasta mielestäni olen hyvinkin valmis lähtemään. Ja halukas.

      • dilledongdojoing

        No huh huh ! Peffa edellä puuhun. Juu olet naiivi.


      • Velkavelho
        dilledongdojoing kirjoitti:

        No huh huh ! Peffa edellä puuhun. Juu olet naiivi.

        "Äitini on tarjoutunut hankkimaan häädön.."
        Ei hyvää päivää.

        Äläpä aloita itsenäisen elämisen uraasi häätömerkinnällä - se sulkee ovet kaikista yksityisistä vuokrakämpistä eikä tee yhtään helpommaksi kunnallisen asunnon saantiakaan. Eli häätömerkinnän saatuasi olet narkomaanien kanssa samassa asuntolassa, sinnekö haluat?

        Ja tuo kolmen kuukauden vuokrat kerrallaan - jos muutat jo kuukauden päästä, oletatko näkeväsi rahojasi takaisin? Voit toki varautua siihen, että maksat ensimmäisen vuokrasi ja kahden kuukauden ennakkovuokran, mutta varmista nyt kuitenkin, että se tulee merkityksi vuokrasopimukseen takuuna/ennakkona.

        Sinänsä kannustan sinua lähtemään, jos työ tai opiskelut odottavat toisella paikkakunnalla. Mutta varaudu siihen, ettet voi pienituloisena bilettää ja syödä samalla viikolla, jompikumpi pitää valita.


      • http://ow.ly/eDqHk
        Velkavelho kirjoitti:

        "Äitini on tarjoutunut hankkimaan häädön.."
        Ei hyvää päivää.

        Äläpä aloita itsenäisen elämisen uraasi häätömerkinnällä - se sulkee ovet kaikista yksityisistä vuokrakämpistä eikä tee yhtään helpommaksi kunnallisen asunnon saantiakaan. Eli häätömerkinnän saatuasi olet narkomaanien kanssa samassa asuntolassa, sinnekö haluat?

        Ja tuo kolmen kuukauden vuokrat kerrallaan - jos muutat jo kuukauden päästä, oletatko näkeväsi rahojasi takaisin? Voit toki varautua siihen, että maksat ensimmäisen vuokrasi ja kahden kuukauden ennakkovuokran, mutta varmista nyt kuitenkin, että se tulee merkityksi vuokrasopimukseen takuuna/ennakkona.

        Sinänsä kannustan sinua lähtemään, jos työ tai opiskelut odottavat toisella paikkakunnalla. Mutta varaudu siihen, ettet voi pienituloisena bilettää ja syödä samalla viikolla, jompikumpi pitää valita.

        http://ow.ly/eDqHk


      • Muiden elättäjä

        Mitä v** touhua toi sossun ja yhteiskunnan lypsäminen on? Mun veroista se maksetaan enkä ole kiinnostunut elättämään hemmoteltuja kakaroita. Ensin järki käteen ja laskemaan budettia miten rahat saa riittämään. Jos menettää luottotiedot niin se on ihan oikein, tyhmyydestä sakotetaan. Tehdäänkin niin päin että mä jään sairaseläkkeelle ja te nuoriso maksatte mun vuokran ja elämisen?!?! Ja mä vielä vaitan täällä nettipalstoilla kuinka huonosti menee...? Kyllä on yhteiskunta sairas!


      • nähnyt ja kokenut
        Velkavelho kirjoitti:

        "Äitini on tarjoutunut hankkimaan häädön.."
        Ei hyvää päivää.

        Äläpä aloita itsenäisen elämisen uraasi häätömerkinnällä - se sulkee ovet kaikista yksityisistä vuokrakämpistä eikä tee yhtään helpommaksi kunnallisen asunnon saantiakaan. Eli häätömerkinnän saatuasi olet narkomaanien kanssa samassa asuntolassa, sinnekö haluat?

        Ja tuo kolmen kuukauden vuokrat kerrallaan - jos muutat jo kuukauden päästä, oletatko näkeväsi rahojasi takaisin? Voit toki varautua siihen, että maksat ensimmäisen vuokrasi ja kahden kuukauden ennakkovuokran, mutta varmista nyt kuitenkin, että se tulee merkityksi vuokrasopimukseen takuuna/ennakkona.

        Sinänsä kannustan sinua lähtemään, jos työ tai opiskelut odottavat toisella paikkakunnalla. Mutta varaudu siihen, ettet voi pienituloisena bilettää ja syödä samalla viikolla, jompikumpi pitää valita.

        Onko niinkin, että työmarkkinatukea ei makseta, jos asuu vielä vanhempiensa luona. Muistaakseni ainakin sossun peruspäivärahan maksu estyy noin asuen.

        Sellainen käsitys nyt on, että yhteiskunnan tuin ja toimenpitein lapsen pitää lähteä kotonaan 20 v täytettyään. Hölmöä sinänsä jättää vanhemmat kaksin 150 neliön lukaaliin, jopa suurempaankin ylelliseen elämään.

        Kaiken kaikkiaan suomalaisesta asumisesta löytyy mahdottomasti hölmöyttä!

        Itsekin saatoimme lapset kouluikään puolison vanhempien vintillä asuen n.30 neliötä ja täysin omissa oloissamme , pyykkikonekin keittiön nurkassa.
        Ja nämä nuorehkot vanhemmat asuivat kaksin 75 neliötä. Ja rappuset ylös eivät täyttäneet mitään nykyvaatimuksista.

        Samoin nytkin nuoret perustavat pieniin kerrostaloasuntoihin perheitään vaikka, vanhempansa voisivat lyödä rahoiksi myymällä lukaalinsa ja menemällä kaksin
        sinne kerrostaloloukkoon. Lapsensa saisivat hyvän alun jo osittain maksetussa isommassa kodissa, jonka hankkisivat maantasalta pikkulapsilleen sopivampana.


    • jk

      niinkö

      • kaitsu

        Moi.Olen nähnyt tuon tapauksen monia kertoja ja täytyy sanoa, ettei tule olemaan helppoa muuttaa omaan kämpään ja varsinkin jos ei ole tuloja.Se miksi haluat muuttaa ja sitten hetken päästä takaisin ihmetyttää??? poikani muutti omaan kämppään ilman työtä ja nyt sillä on luottotiedot menneet pikavippien takia, koskapa eläminen maksaa tosi paljon enemmän kuin voit kuvitellakaan.Mutta aina ei kannata kuunnella muita, vaan elää omaa elämää ja päättää omista asioista.
        On tosin varmaan vaikeaa palata sitten häntä koipien välissä takaisin kotiin, varsinkin jos on ovet paukkuen lähtenyt, tai edes pyytää apua, kun kuitenkin kuulee vaan että "mehän sanottiin ettei kannata".Tsemppiä ajatuksellesi ja jos saat töitä niin asia on paljon paremmalla mallilla.En toivoisi kenenkään nuoren laskevan tulevaisuuttaan soskun varaan.


      • muuten samaa mieltä.
        kaitsu kirjoitti:

        Moi.Olen nähnyt tuon tapauksen monia kertoja ja täytyy sanoa, ettei tule olemaan helppoa muuttaa omaan kämpään ja varsinkin jos ei ole tuloja.Se miksi haluat muuttaa ja sitten hetken päästä takaisin ihmetyttää??? poikani muutti omaan kämppään ilman työtä ja nyt sillä on luottotiedot menneet pikavippien takia, koskapa eläminen maksaa tosi paljon enemmän kuin voit kuvitellakaan.Mutta aina ei kannata kuunnella muita, vaan elää omaa elämää ja päättää omista asioista.
        On tosin varmaan vaikeaa palata sitten häntä koipien välissä takaisin kotiin, varsinkin jos on ovet paukkuen lähtenyt, tai edes pyytää apua, kun kuitenkin kuulee vaan että "mehän sanottiin ettei kannata".Tsemppiä ajatuksellesi ja jos saat töitä niin asia on paljon paremmalla mallilla.En toivoisi kenenkään nuoren laskevan tulevaisuuttaan soskun varaan.

        Parempi näissä asioissa sen naisen kuitenkin totella Miestä loppupeleissä.


      • .
        muuten samaa mieltä. kirjoitti:

        Parempi näissä asioissa sen naisen kuitenkin totella Miestä loppupeleissä.

        Olen ollut niin viisas loppupeleissä etten miestä ole ottanut jota pitää totella. :D


    • -____________

      Rohkeesti teet vaan niinkun itsestä tuntuu hyvältä. Onhan se muuttaminen hankalaa, jos ei saa niiden kamojen siirtämiseen apua, mutta jos mitenkään pystyt niin vuokraa kuski ja pakettiauto jostain edullisesti. Tiiän ettei ole helppoa lähtee itse toteuttamaan nuorena ja perhe ei auta. Ite oon vähä onnekkaampi. Äiti ei halua että muutan pois ja manaa että mitähän siitäkin taas tulee. Mutta pakko mun on täältä päästä elämään omaa elämää. Jotain apua noilta tulee, mutta ei rahallista tukea. Auttaa varmaan kantamaan tavaroita. Joudun kyllä silti vuokraamaan sen kuskin ja pakun ite.

      Ootko puhunu siitä niiden asenteesta niiden kanssa?

      • omgomg

        Kun lähtee kotoa, on tarkoitus tulla omillaan toimeen. Ei vanhempien vaan omilla rahoilla. Teillä nuorilla on sellainen ihmeellinen käsitys, että pois muutttaminen on pelkästään oikeus, mutta siihen liittyvät kaikki AIKUISEN ihmisen vastuut. Sitten kun on omat rahat, voi tehdä mitä huvittaa. Se ei kuulu vanhempien maksettavaksi. Jos heillä rahaaf on, voivat auttaa, mutta se ei ole vanhempien velvollisuus, kun lapsi muuttaa pois kotoa. Budjetti on tehtävä, mistä raha tulee, yhteiskunnan ei kuulu maksella tukia kotoa huvikseen muuttaville pennuille.


      • kysyn vaan
        omgomg kirjoitti:

        Kun lähtee kotoa, on tarkoitus tulla omillaan toimeen. Ei vanhempien vaan omilla rahoilla. Teillä nuorilla on sellainen ihmeellinen käsitys, että pois muutttaminen on pelkästään oikeus, mutta siihen liittyvät kaikki AIKUISEN ihmisen vastuut. Sitten kun on omat rahat, voi tehdä mitä huvittaa. Se ei kuulu vanhempien maksettavaksi. Jos heillä rahaaf on, voivat auttaa, mutta se ei ole vanhempien velvollisuus, kun lapsi muuttaa pois kotoa. Budjetti on tehtävä, mistä raha tulee, yhteiskunnan ei kuulu maksella tukia kotoa huvikseen muuttaville pennuille.

        Jos on 25v eikä ole omia tuloja vieläkään, onko vanhemmilla velvollisuus ruokkia edelleen lasta?


      • yksi ainoa elämä, va
        kysyn vaan kirjoitti:

        Jos on 25v eikä ole omia tuloja vieläkään, onko vanhemmilla velvollisuus ruokkia edelleen lasta?

        Ja pa7kat. Suomesa saa jokkainen asua omillaan ja sitä varten on SOSKU ja just siksi!!!! Kaikki saa asua omillaan ja jos ei ole rahoja niin sossuun ja sassiin, siksi veroja maksellaan. Nyt syysmuuttoon, pelko pois, Poikas valveil' on!


      • yksi ainoa elämä, va kirjoitti:

        Ja pa7kat. Suomesa saa jokkainen asua omillaan ja sitä varten on SOSKU ja just siksi!!!! Kaikki saa asua omillaan ja jos ei ole rahoja niin sossuun ja sassiin, siksi veroja maksellaan. Nyt syysmuuttoon, pelko pois, Poikas valveil' on!

        Sossun varaan ei voi elämäänsä rakentaa. Näettehän nyt, että valtion rahakirstu hupenee vuosi vuodelta. Voi olla, että kohta ei ole sossua olemassakaan. Kaikki Suomen rahat valuu pikkuhiljaa etelän maille ja omille asukkaille ei ole olemassa enää rahaa. Uuttakaan ei enää Suomessa paineta.
        Sitten voi muuttaa pois kotoa, kun koulutusta sen verran, että on myös työpaikka. Itse lähdin kotoa 17-vuotiaana, enkä ole sossun rahoja tarvinnut. Olen nyt 60-vuotias. Ennen oli sentään töitä tekevälle, kun kaikki ei ollut automatisoitu eikä osakkeenomistajat vieneet firman rahoja veroparatiiseihin. Nyt on firmojen arvot bittejä avaruudessa, joita pelurit siirtelee. Silloin tällöin kaipaan faktoihin perustuvaa elämää.


      • sosiaaliturva
        omgomg kirjoitti:

        Kun lähtee kotoa, on tarkoitus tulla omillaan toimeen. Ei vanhempien vaan omilla rahoilla. Teillä nuorilla on sellainen ihmeellinen käsitys, että pois muutttaminen on pelkästään oikeus, mutta siihen liittyvät kaikki AIKUISEN ihmisen vastuut. Sitten kun on omat rahat, voi tehdä mitä huvittaa. Se ei kuulu vanhempien maksettavaksi. Jos heillä rahaaf on, voivat auttaa, mutta se ei ole vanhempien velvollisuus, kun lapsi muuttaa pois kotoa. Budjetti on tehtävä, mistä raha tulee, yhteiskunnan ei kuulu maksella tukia kotoa huvikseen muuttaville pennuille.

        Saa kai sitä ihminen takaisin kotipaikkakunnalleen muuttaa; aloituksessahan lukee että ei se vanhemmilleen takaisin muuta. Sinänsä kypsältä vaikuttaa kirjoitus; tosin ikää ei voi tulkita koska sitä aloittaja ei ole ilmaissut.

        Todennäköisesti nuori aikuinen joka on jotain osannut suunnitella, ja on tietoinen että vuokratakuu (3:lle ekalle kk:lle) maksetaan etukäteen jonka saa muuttaessaan pois tietyn ajan päästä ja asunto on asianmukaisesti hoidettu ja siistissä kunnossa, en nyt muista mikä on vuokralla asumisen ajan pituus, mutta silti.

        En käsitä muiden asenteita tällaisessa asiassa. Kertoo mielestäni epäluottamuksesta . Pois muuttamisessa on todellakin tarkoitus tulla ITSE toimeen. Mielestäni tässä myös käy ilmi että nyt muuttajalla on ikään kuin näyttämisen paikka, että siksi muutettaisiin.

        Tarkoitus varmaan olisi että muuttaja näyttäisi itselleen, eikä niille epäilijöille.

        Eikö muuttajalla ole ystäviä, muita tuttuja jotka voisivat auttaa häntä?

        Asumistukea muuttaja tulee joka tapauksessa saamaan, kun on todistaa työllistymismahdollisuus (edes osa-aikainenkin työsuhde käy) sekä toimeentulo, joten ei luulisi olevan ihan kauhea köyhyysloukku edessään.
        Jos kerran on jo säästöjä joilla maksaa vuokratakuu, niin joistain tuloistahan muuttaja alkaa opetella säästämään jatkossakin toimeentulonsa turvaamiseksi.

        Hyvin monet perheellisetkin hakevat ja saavat asumistukea, se kuuluu perusturvaamme.
        Toimeentulotuki on viimesijainen perusturva johon on pakko kääntyä mikäli muu tulo ei asumiseen riitä.
        Tämä on ihan meidän suomalaisten perustuslaillinen oikeus.


    • ensin työ sitten huv

      Yleensä kukaan ei vuokraa asuntoaan, jollei ole vakituista työpaikkaa. Toimeentulotuen varaan ei kannata heittäytyä, siitä suosta on vaikea nousta. Onko sinulla jokin koulutus? Hanki ensin se työpaikka ja sitten asunto. Se on hyvää organisoimista. Eipä kannata laittaa säästöjä menemään. Näin minä neuvoisin omaa lastani, ilman työpaikkaa et tule pärjäämään. Menetkö sitten häntä koipien välissä kotiin? Jos joudut taloudelliseen ahdinkoon, niin silloin et todellakaan ole omillasi, vaan todella tanssit muiden pillin mukaan.
      Toimeentulotuki ja asumistuki eivät ole olemassa siksi, että on kiva muuttaa pois kotoa. Ne on tarkoitettu tilanteeseen, jossa sinulla ei ole muita vaihtoehtoja, eli ET ITSE PYSTY HUOLEHTIMAAN ITSESTÄSI. nyt sitä työtä hakemaan, ja siitä se lähtee.Työpaikan saamisen eteen on tehtävä TÖITÄ.

      • N

        Mistäpä moinen?


      • sosiaaliturva

        "Toimeentulotuen varaan ei kannata heittäytyä, siitä suosta on vaikea päästä".
        Öööö....hmmm......olen täysin eri mieltä tuosta kommentista.

        Olen itse ollut toimeentulotuen varassa koska tein todella pienipalkkaista työtä eikä tulot riittäneet pärjäämiseen. Siitä on yli 10 vuotta. Olin alle 30v silloin.

        Tein pätkätöitä ja olin välillä työtön, mutta olin käynyt työvoimakoulutuksen ja sen avulla sain jatkuvasti työsuhteita, koska hain niitä!
        Loppui sossun ja kelan tuki, pätkätyöt jatkuivat siten että sain myös liitonkin rahaa. (Kotoa olin muuttanut ollessani vähän yli 20 v).

        Lopulta sain pysyvän työpaikan oman alani työstä ja liiton rahat loppuivat kuten pitikin.

        Nyt minut on vakinaistettu (3 v sitten) ja olen työn ohessa kouluttautunut lähihoitajaksi, olen ostanut ensiasunnon 5 v sitten eli olen nyt sitten velkataakan alla, mutta sossun tuilta pääsin pois!!


    • Anna mennä vaan! vaikutat fiksuja päätöksiä/suunnitelmia tehneeltyä neidolta joten ei hätiä..kyllä siinä naamat vääntyy kun porskutat menemään ja pienet vastoinkäymiset kuuluu elämään.

    • Strippiluola

      Hai,ovathan asumiskulusi suuremmat kuin palkkasi,jota pääset asumistuen piiriin.

    • mehku

      Itse olin opiskelija kun muutin pois kotoa. Kävin töissä koulun ohella. Hommasin kämpän, Maksoin takuut ja hoidin muutto kyydin ennen kun kerroin vanhemmilleni että muutan. Olihan se varmaan aikamoinen pommi, mutta hyvin olen pärjännyt. Koulut on käyty ja nyt on vakituinen työpakka alla.

    • joskusmiettinysamaa

      en halua lannistaa mutta oletko miettinyt sen kolmen kuukauden jälkeen millä maksat vuokran? tuet kattaa vain pakolliset asumiskulut, vuokran, sähkön ja veden millä maksat ruuan ja esim puhelimen?

      kannattaa laskee menot ja tulot yhteen ja katsoa tuleeko negatiivinen vai positiivinen tulos.

      p.s ei ehkä kannata lähtee muuttaa pelkillä säästöillä.

      mutta jos kumminkin lähet, niin ÄLÄ SORRU PIKAVIPPEiHIN

    • seonmunmielipide

      Voithan toki arvioida asiaa uudelleen uusien näkökohtien jälkeen ihan yhtä vahvana henkilönä.

      Se, että kuuntelee muiden neuvoja ei tee ihmisestä heikompaa vaan vahvemman.

    • ..............

      Vaikutat ihan järkevältä ajatuksiltasi, tiedostat vuokran maksun tärkeyden, jne.

      Jos olet ensimmäinen lapsi, joka kotoa lähtee... voi se olla vaikea asia vanhemmille. Jos tunnet olevasi valmis omaan elämään ja tiedät pärjääväsi rahan puolesta, niin anna mennä.

      Kotona asuminen on vain todella halpaa, jos siihen on mahdollisuus. Ehkä vanhempasi eivät haluaisi sinun käyttävän kaikkia säästöjäsi asumiseen, kun ei kerran ole pakko.

      Joskus kodin ilmapiiri ei ole hyväksi aikuisuuden kynnyksellä olevalle ja juuri omilleen muutto on kaikille paras vaihtoehto lopulta.

      Säännöllinen työ tietenkin tekisi oman elämän aloittamisesta helpompaa, mutta aika ja työt ovat nyt mitä ovat.

      Itsellä nämä itsenäistymisasiat sujuivat luonnollisesti opintojen ja työn kautta, jotka kaukana kotoa.

    • että silleen

      Tietävät ettet tule pärjäämään.

    • * * *

      Itse olin 16 kun muutin pois kotoa, enkä päivääkään sitä ole katunut (10 vuotta omillaan asunut). Kotona olisin voinut asua, mutta halusin oman elämän. Enkä myöskään ollut mikään angstinen teini joka vihasi vanhempiaan.
      Kelasta hain kaikki mahdolliset tuet mitä voin saada ja loput sossusta, siinä ei ole mitään pahaa !
      Eihän elämä toki ruusuilla tanssimista ole, eli sen jälkeen hoidat ja maksat kaiken YKSIN. Tuet joita kelalta ja sossulta saa, johtavat nykypäivän vuokrilla siihen että käyttörahaa jää kuukaudessa käteen 400-500 €. Eli eihän sillä juhlita.
      Aina parempi jos on edes jotain työtä tiedossa.

      Sitä ihmettelin myös miksi olisit muuttamassa muutaman kk:n päästä pois asunnosta..? Normaalisti vuokraaja sitoutuu asumaan asunnossa vähintään vuoden, tai joutuu maksamaan sakkona yhden kk:n vuokraa vastaavan summan.

      Vanhempasi eivät vaan halua että muutat pois. He eivät halua myöntää sitä että olet jo aikuinen (minkä ikäinen olet??). Lapsen pois muutto on monelle vanhemmalle kova paikka, usko pois.

      Nolointa mielestäni olisi muuttaa muutan kk:n päästä takaisin vanhempien luokse.

      Ota vaan rohkeasti riski ja lähde. Eivät ne vanhemmat välejä poikki pistä sen takia että haluat aikuistua. Olet kuitenkin hoitanut rahaa kasaan seuraavaksi 3kk:ksi. Muista toki nostaa tili tyhjäksi 2 kk. ennen kun menet sossusta hakemaan rahaa, eivät muuten anna tukia jos tilillä komeilee tuhansia euroja.

      Onnea matkaan :)

    • 5v hetimullenyt

      Se ikä olisi fiksua mainita. Vähän vesittää koko kysymyksen jos ei kerro oleellisia tietoja. Jos et kerro ikääsi, niin vastaus on ehdottomasti älä muuta!

    • Mä olin samassa tialnteeessa jokin vuosisitten kun vanhemat tuumas vaan että sairaseläkkeelle sä joudat . Ei susta tuu ikinä mitään. yms
      mä oon edottamsti sitä mieltä että varsikin jos kotikuntasi on pienenpi paikka niikuin omania oli. muutin kaupunkiin seehen viereen.
      Ole valmis ottaamaan se työharjoilupaikka vastaan paskaduuninakin jonka saat kun kyselet riitävästi.
      Voi olla että kyseesä on sama ilmiö kun omilla vahemillani oli. Ne pelkas todella etten tule toimeen ja paskan marjat . olen sisaruksitani ainoa joka ei oo talosuvaikusissa tällähetekellä ja pärjää olmillaan.
      Olen se mahdoton esimerkki joka on toipunu sossun elätistä veronmakasajaksi. ja joka pärjää omillaan ilman lainoaja.
      Joten otappa ja lähde jä näytä suvullesi ett prkl sulla on sisua.
      älä jää toimeen tulo tuelle pitkäsi aikaa vaan hae vaikka 200 työpaikkaan alueella että saa jonkin harjoittlupaikan ittelesi mahd pian.
      Helpoa alku ei tuu olemaan mutta sä pärjäät jos minkin oon pärjänny.

      • Joo ja sitt vielä

        se että oli jo perskoulussa niin kire etten ehtnyt ädinkelen tuneilla käydä. Mut kylä mä muuten soumea osan.


    • usko ajatuksiisi

      Tottakai muutat. Voit ostaa muuttoapua firmasta, ja se muutto käy paljon näppärämmin. Ei perheesi jaksa kantaa.. Muuta ihmeessä!

    • Tyttö jyväskylästä

      älä kuuntele heitä! minä muutin puolivuotta sitten omilleni toiselle puolelle suomea. juuri ennen muuttoa perheeni sekosi ja uskotteli minulle että maailma on kamala paikka, mutta totuus on etten koskaan ole nauttinut elämästä näin paljon. Anna palaa ja luota itseesi. kaivaudu ulos vanhempien pumpulista ja levitä omat siipesi. : ) vanhemmat kai toivovat salaa ettet aikuistuisi ihan vielä...

    • itsellä sama oli

      syy miksei sinua todenäköisesti kannusteta on se, että he eivät halua että muutat minnekään ja vaistovaraisesti sanovat ettet pärjää.

    • kokenut tietää

      Sinulla on ihan hyviä suunnitelmia ,mutta tiedäthän , että kaikkia ei voi saada hetkessä. Tuo vähän vaikeutta, kun ei yhtään tiedä kuinka vanha olet , että en sentään 10- vuotiasta kehota muuttamaan pois kotoa Mutta omasta kokemuksesta voin kertoa, että itse itsenäistyin melko varhain osittain pakosta Sitä en ole koskaan pitänyt pahana asiana. Jostakin on luovuttava ,että uutta voi tulla tilalle. Vastoinkäymisiä tulee sen tiedän, mutta ne kasvattaa ja opettaa , ne kuuluvat elämään jokaiselle Yritä saada itsellesi työpaikka se avaa uusia mahdollisuuksia Ei muuta kuin onnea matkaan

    • rohkeutta!

      Vastasit jo itse kysymykseesi rivien välissä...

      Tarvitsisit nyt vain kannustusta, että uskallat luottaa itseesi. Sinulla on lupa tehdä niin kuin itse näet parhaaksi. Tiedät mitä tahdot ja olet miettinyt käytännön asiat kuntoon. Mikään muu ei ole siis esteenä kuin läheistesi mielipiteet. Läheisesi heijastavat sinuun omia pelkojaan ja maalaavat piruja seinille, joissa niitä ei alunperin ole. Suhtaudu siihen asiallisesti ja ymmärryksellä, ota perustellut mielipiteet huomioon. MUTTA, älä anna heidän lannistaa itseäsi! Jos he eivät osaa olla kannustavia, niin anna heidän neuvojensa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhemmat voivat usein pelätä miten heidän "pikku" lapsonen pärjää maailmalla ja siksi luetella vain niitä asioita mitkä voisivat mahdollisesti mennä pieleen sen sijaan että osaisivat kannustaa ja tukea.

      Mulla on itsellä ihan samanlaisia kokemuksia ja mun piti ihan sanoa itselleni, että älä kuuntele niitä. Sain kuulla vain negatiivisia asioita ja epäilyksiä ja uhkakuvia ja jos olisin uskonut niitä ja ottanut ne todesta niin asuisin varmaan vieläkin jossain vanhempien peräkammarissa. Sen sijaan otin heihin etäisyyttä sen verran, että pystyin kuuntelemaan itseäni ja opettelin luottamaan omaan tuntemukseen siitä mitä mä haluan elämälläni tehdä. Ja mitään mutkia ei tullut matkaan kun luotin itseeni ja siihen että kyllä elämä kantaa.

      Tsemppiä sulle, kyllä asioilla on aina tapana järjestyä.

    • Go and Hit for good

      Ei muuta kuin luota itseesi ja anna mennä.

      Muista kuitenkin se, että mikäli syystä tai toisesta sitten tulet "maitojunalla"
      takaisin, se muistetaan aina ja loppuun saakka. Niin sen on myös oltava.
      Päätökset mitkä teet, kuuluu olla lopullisia ja katumus on turhaa.

      Ehkäpä perheenjäsenesi ja muut tuttavasi "testaavat" sinua, oletko ylipäänsä
      valmis tulemaan toimeen yksin vai et. Kokemuksesta voin sanoa, että muutaman
      kuukauden säästöt ja "haihatteluajattelu" siitä, että sitten teen noin ja näin jos
      ei sitä onnistu ja sitä saa ja sitten palaan "häntä koipien" välissä takaisin mikäli
      maailma potkii päähän..... Tuskin olet valmis.

      Kyllä sitä aina toimeen tulee, kun rakastaa itseään riittävästi ja antaa heikompien
      pudota. Menestyjillä ei ole oikeasti ystäviä, mutta parasiitteja löytyy paljon.
      Sen kun muistat niin sitten saatat pärjätä, mikäli elämä näyttää Sinulle sen hyvän
      puolensa. Jos taas ei, niin sitten elänmä on "kissanhiekkaa" Ariel vadissa, mutta
      sellaista se on, tilattu tai ei.

    • Etukeno

      Älä kelaa, mitä muut ajattelee. Teet niinku itestäs tuntuu parhaalta.

    • kyllä

      Teet tietenkin niin miltä itsestäsi tuntuu. Joskushan sinunkin on lähdettävä kotoa.
      Näytä perheellesi että pärjäät. Etkö saa tukea ystäviltäsi .
      Rohkeasti eteenpäin ! Siitä se seikkailu alkaa ! Välillä alamäkeä, mutta se kuuluu elämään. Et todellakaan ala tanssimaan toisten pillien mukaan ! Ole reipas ja itsenäinen, sitä sinulta oikeasti odotetaan ! Päivä kerrallaan...

    • äitiliini 51

      Poikani oli työttömänä ammattiin valm jälkeen kunnes lähti naapurikaupunkiin ja sai töitä..elämä kantaa...ja sinulla mahdollisuus saada vuokraan tukea ym ..jos ei heti töitä..nyt poika työn ohella koulutuksessa ...kotona odotti vain töitä ja pätkää sai ja aina uuteen paikkaan usko itseesi..sinä pärjäät suunnitelmat sinulla on...ja omaa rahaa alkuun vuokriin ..tuntuu että sinun täytyy elää oma elämäsi ei välittää mitä muut sanoo....vähitellen ostat asuntoon kaikkee ei tarv kerralla. Tsemii vaan:)

    • hcghc

      Ota ensiksi selvää siitä millaisia tukia saat tulevaan asuntoosi. Eli KELAan puheille kaikkien sinua koskevien tietojen kanssa, myös siis sen asunnon tietojen kanssa.

      Käytännössä sinulle varmasti luvatut tuet ovat 75% vuokraan saatava toimeentulotuki sekä toimeentulotuki, jos käy niin hassusti ettet saa mistään riittävästi tukea. Toimeentulotuen myöntämiseksi täytyy myös täyttyä tietyt ehdot, kuten se että haet töitä tai opiskelupaikkaa.

      Lisäksi jos opiskelet saat opintotukea, ja siinä tapauksessa toimeentulotuen sijasta saat asumislisää.

      Ellet opiskele, saat työttömyyskorvausta, jossa on omat säännöt sen maksamiseksi.

      Mutta älä mieti noita tukiasioita kovinkaan vahvasti, vaan mieti sitä mitä sinun elämisesi oikeasti maksaa.

      Sinun täytyy hankkia itsellesi netti, puhelin, televisio jne, herkkua silloin tällöin, sekä tottakai ruokaa ja pakolliset hygieniatuotteet. Kuinka suuri osa tuosta jäljelle jäävästä summasta kuluu sitten esimerkiksi vaatteisiin, meikkeihin tai vaikkapa kavereiden kanssa sosialisoimiseen esimerkiksi baareissa.

      Vaikka muutat omillesi, sisäistä se että valtio ei tule maksamaan sinun sosiaalista elämääsi lainkaan, vaan työssäkäyvät ystäväsi tulevat viettämään viikonloput baareissa, kun sinä möllötät köyhänä yksinäsi kämpilläsi. Sinä saat kyllä ruuan, mutta lääkkeet, pakolliset hygieniatuotteet ja meikit, sekä tietenkin nettiyhteydet, puhelinliittymät ja sen sellaiset ovat kaikki asioita joihin sinun täytyy säästää.

      Tuilla et voi elää. Hengissä voit kyllä pysyä, mutta sinun täytyy löytää töitä heti kun mahdollista, tai muut ystäväsi potkaisevat sinut elämästään ulos ja päädyt syrjäytetyksi.

    • Kyseenalaistaja

      Joskus tuntuu, että melkein aina saa valaa ihan yksin uskoa itseensä ja koko maailma on vastaan. Heistä ei pidä välittää, eikä pidä olla tuuliviiri eikä tanssia kenenkään pillin mukaan. Jos alat välittää muiden sanomisista, yksi sanoo yhtä ja toinen vähän toista etkä pysty koskaan päättämään. Se on sinun elämäsi, ei heidän, eikä heidän tarvitse pitää ratkaisuistasi. Kuuntelevatko he sinun kommenttejasi omissa ratkaisuissaan ja noudattavatko neuvojasi? Usein ihmiset, jotka eivät osaa tehdä omia ratkaisujaan tai huolehtia omista asioistaan, ovat ensimmäisinä besserwisseröimässä muita. Monia heistä sanotaan sukulaisiksi.

      On hienoa että tiedät mitä haluat ja valmis seisomaan omilla jaloillasi. Älä välitä heistä ja heidän sanomisistaan äläkä kuuntele heidän listauksiaan. Olet selvästi perehtynyt asioihin ja tiedät mitä teet. Kaikki eivät aina ole noinkaan määrätietoisia. Usko minua, minä olen elänyt omaa elämääni ja ollut omillani jo kauan ja tiedän mistä puhun. Minulla on myös ehkä sinun ikäinen lapsi, joka asuu yksin ja on itsenäistynyt sinä aikana paljon. Vaikka tarvitseekin aina välillä äidin apua.

      Tsemppiä!

    • Rahat pois

      Älä anna itseäsi huijattavan, vaan maksa ensin kaikki velat! Sama koskee myös muutamaa muuta tällä palstalla

    • The roof is on fire

      Näin lainsäädännöllisesti jokaisella on oikeus tehdä oma päätöksensä ja itsenäistä pärjäämistä yhteiskunnan tulisi tukea. Jokaisen tulisi myös nauttia yksityisyyden suojaa ja kunnoitusta. Kyllä se minunkin suku edelleen vaikka olen lähes 40 roikkuu minussa kiinni ja moralisoi omiaan vaikka heillä ei siihen ole oikeutta. Toisinaan on vain vaikeata hahmoittaa mitä he sitten todellisuudessa minusta haluavat. Heidän visioiden 10 eri skenaariosta ainakin 11 on epätodellisia.

      • http://ow.ly/eDqHk

    • et ole lapsi.

      Omasta mielestäni sinun kannattaisi oikeasti hankkia vakityö ennenkuin lähdet mihinkään kämppään vain sinne muuttamisen tähden. Perheesi on ilmeisen varautunut siivoamaan jälkesi, eli muuttamaan sinut takaisin nurkkiinsa tai rahoittamaan olemisesi jossain muualla jos itse et pärjääkään. Nuo säästämäsi rahat kannattaa pistää sukanvarteen pahan päivän varalle, mieluiten sijoittaa turvallisesti.
      Onnea muuten matkaan, varmaankin saat vielä työn jota toivot, muuten on perheesi valitettavasti oikeassa. Tsemppiä, kyllä se siitä!

    • olenpas tyhmä

      "Tanssinko muiden pillin tahtiin ja peruutan muuton vai olen vahva ja näytän että minähän pärjään!"

      Huomaatko kuinka sinä elät muiden ihmisten kautta?
      Jos haluat näyttää näille ihmisille sen että pärjäät, tanssit edelleen heidän pillin mukaan silloinkin kun haluat näyttää heille jotain.

      "Tosin nyt luottamus itseeni on alkanut karista, koska kukaan muukaan ei minuun usko."

      Karista vaan loputkin haaveesi itsenäisen elämän suhteen koska et selkeästikään ole siihen valmis. Jos kaipaat uskoa tai apua näiltä ihmisiltä jotka eivät halua sinua auttaa, miksi haluat tällaisia ihmisiä elämääsi? Miten voit olla valmis itsenäiseen elämään jos kaipaat siihen muiden apua?

    • isoäiti

      laske tulot menot ja mieti miten uudessa paikassa pärjäisit. Oletko koko ikäsi toisten armoilla vai elätkö omaa elämää??! Toiset vaan pärjää vähemmälläkin ja toiset ei sitten paljollakaan. Sain kotoa lähtiessä aika huonot eväät minäkin mutta maalaisjärki auttaa joka tilanteessa. Olet jo meittinyt asioita valmiiksi ja takaporttia jos töitä et saisikaan mutta joskushan sitä on lähdettävä siipiään koittamaan ja miksi ei nyt. Älä liikaa tuijota muiden mielipiteitä vaan ajattele realistisesti. Tsemppiä.

    • j k

      vai iiin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe