Kaikkien aikojen parhaat kitaristit

Top10guitars

Guitar World magazinen arvioimat kymmenen parasta kitaristia kautta aikojen:
http://www.iltasanomat.fi/musiikki/art-1288507383175.html

1. Eddie Van Halen ( http://www.youtube.com/watch?v=Z2WRGVJLZu0 )
2. Brian May ( http://www.youtube.com/watch?v=DTWXj448G88 )
3. Alex Lifeson
4. Jimi Hendrix
5. Joe Satriani
6. Jimmy Page
7. Tony Iommi (http://www.youtube.com/watch?v=b9jqcgnpGKw)
8. Steve Ray Vaughan
9. Dimebag Darrell Abbott
10. Steve Vai

..Olis voinu olla vähän erilainen lista jos olis kysytty muiltakin kuin quitar magazinen lukijoilta.. no joo olihan tuossa muutama hyväkin joukossa..,

82

3624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KITARISTILUPAUS84

      Mun idolit ja suosikit tässä
      1. albert lee
      2. peter green
      3. brian may
      4. frank marino
      5. todd rundgren
      6. danny kirwan
      7. eric clapton
      8. Jimmy page
      9. mark knopfler
      10. chris rea

    • Retkuilija

      Ritchie Blackmore on ikuisesti numero yksi.

      • rtba

        So true!


      • Anonyymi

        Livenä aivan surkea.


    • ................

      No, 80-luvulla joskus listattiin noita maailman parhaita. En muista minkä tahon järjestämä se oli, mutta paras laulaja -kategoriassa oli ykkösenä Vince Neil, paras rumpali oli Tommy Lee, paras basisti, Nikki Sixx, mutta paras kitaristi -sarjassa oltiinkin vähän realistisempia. Ykkösenä oli Eddie Van Halen, jättäen Mick Marsin toiseksi parhaaksi.

    • Quantanamo

      Jimi Hendrix

      Muuta vastausta ei hyväksytä jos tietää kitaransoitosta jotain.

      • alfada

        omat idolit peter green. steve howe. robert fripp. terry kath. jimi hendrix. ken hensley.


    • larks tong. in aspic

      john mc laughlin
      steve howe
      robert fripp
      terry kath
      ken hensley
      joe walsh
      peter white
      trevor rabin
      adrian belew


      siinä hyviä.

      • Hens' Eggs

        Hensley maailman parhaita kitaristeja? Millä perusteella? Heepissäkin hän oli kosketinsoittaja ja piisintekijä. Toki aivan loistava tuossa roolissa. Kerro äänite, jossa Hensley loistaa kitaristina.


      • Anonyymi
        Hens' Eggs kirjoitti:

        Hensley maailman parhaita kitaristeja? Millä perusteella? Heepissäkin hän oli kosketinsoittaja ja piisintekijä. Toki aivan loistava tuossa roolissa. Kerro äänite, jossa Hensley loistaa kitaristina.

        Hensley soitti myös kitaraa ja oli Heepin kakkoskitaristi. Googlaamallakin näkee kasan kuvia hänestä kitaran kanssa.


    • musettaja3
    • Rock Me
    • ....................

      Tuo Diver Downhan julkaistiin 1982. Tämä Avatarin (myöh. Savatage) keikka on vuodelta 1981, ja tuossa ensimmäisen minuutin jälkeen Criss soittaa aika vahvasti Cathedralilta muistuttavaa melodiaa. Olikos tuo siis kuulunut Eddien repertuaariin jo aiemminkin?

      http://www.youtube.com/watch?v=3DPH1Mxe6LY

      Criss Oliva, muuten, yksi valitettavan aliarvostetuksi jäänyt kitaristi.

    • Henkseliklovni

      Ace Frehley.

    • aic13u2

      Annan ääneni Jerry Cantrellille. Ja The Edgelle.

    • Rock'n'Roll

      Ainakin Keith Richards ja Mick Taylor kuuluvat vielä kymmenen parhaan joukkoon mielestäni!

      • soita s**tana

        Itse en arvosta Keith Richardsia kitaristina kovin korkealle. Enkä Edgeä ja Frehleya.

        Heitän muutamia, en väitä muuta, kuin että nuo nyt tulivat mieleen. Voivat olla myös jo mainittuja:
        Ronnie Montrose
        Steve Morse
        Ritchie Blackmore
        Terry Kath
        Brian May
        Mark Knopfler
        Joe Satriani


    • jkhkhh

      Ja nyt kun kysytään muilta niin Dave Mustaine. Perusteluita ei tarvita.

    • ........

      Kerry king
      Tommy Iommi
      Dimebag Darrell
      Eric Clapton
      Jimmy Page
      Jimi Hendrix
      Kirk Hammet
      Zakk Wylde
      James Hetfield
      Randy Rhoads
      Angus Young
      ei oo järjestyksessä

    • pistonjack

      Vinnie Moore
      Adrian Smith
      Randy Rhoads
      Yngwie Malmsteen
      Marty Friedman
      Tommy Iommi
      Slash
      Michael Angelo Batio
      Jason Becker
      David Gilmour

    • vai!33fani

      Steve Vai on ykkönen! Itse virtuoosi ja kitaristina nero kuin Mozart oli aikoinaan sinfonia-piireissä.

    • Kalle Jullenpää

      !) James Burton
      2)Albert Lee
      3)Jim Hendrix
      4)Stevie Ray Vaughan
      5)Johnny Winte
      6) Eric Clapton
      7)Jerry Reed
      8) Stevie Vai
      9)Mark Knopfler
      10)Joe Walsh

      • omat idolit4527

        1. Terry kath 2. Jeff beck 3. Jeremy spencer 4. Steve winwood 5. Bill champlin


    • vai niin

      Danny Gatton

    • Mikko 80

      Chet Atkins
      Chuck Berry
      Jimi Hendrix
      Robert Fripp
      B.B. King
      Andres Segovia
      Paco De Lucia

      ...siinä muutamia, niin ja Heikki Silvennoinen vielä tietysti.

    • nnnnnnnnn

      Mitä enemmän Peter Greeniä kuuntelee, sitä paremman kuvan soiton sielukkuudesta saa. Valitettavasti hänellä ns. tehokasta peliaikaa oli suunnilleen saman verran kuin Jimi Hendrixillä, noin vuoteen 1970 asti.

    • MrJuha82vaan

      Mun listalla mm Brian May
      Janne Halmkrona(taitava, kekseliäs, ei kulje tuttuja polkuja, osaa löytää uusia koukkuja, monipuolinen, älykäs)
      Jukka Orma(persoonallinen tyyli!!!!!!!!!! mullisti tyylillään musakenttää!!!!!!!!!!!!!)

      Noi kolme tulee ekana mieleen.
      Soittotarkkuudessa tulee mieleen Zen Cafen Samuli Putro ja Mara Salminen.
      Pojat soitti tarkasti siten että antoivat toisilleen tilaa ja soitto oli vapautunutta, ilmavaa, silti rock, sielukasta ja vahvaa sekä vähäeleistä, mut silti RIKASTA.

    • knov8658

      Al Di Meola
      Mark Knopfler
      Danny Gatton
      Dave Edmunds
      John Williams
      Bill Connors

    • GARY MOORE FOREFER!!
    • sevaa

      Yllättävää että Brian may ylsi jopa kakkoseksi, vaikka itse olenkin fani, Brianin paras puoli on se että soolot sulautuvat aina täydellisesti biisin melodiaan, mielestäni Brianin hienoimmat "soolot" ovat kuitenkin usein unohdetut ja huomaamattomatkin uskomattomat kitaratyöt kappaleissa "Death on two legs" ja "A kind of magic"

      http://www.youtube.com/watch?v=ffiZPD6Quos
      http://www.youtube.com/watch?v=YWf5BLUOhNM

      Ja tietenkin Play the game, hieno tempojen vaihtelu
      http://www.youtube.com/watch?v=3TMwz6hIypU

    • Olen tainnut jo pariinkin otteeseen kommentoida samanlaista aihetta, mutta vastaanpa nyt taas kerran.

      Kitaristit ei paremmuusjärjestyksessä.

      Jimmy Page
      Glen Tipton ja KK Downing
      Iron Maidenin kitaristit
      Tony Iommi (mun ei ole tarvinnut kuunnella kuin Sabbathin "Heaven and Hell" ja sain jo selville, että Tony Iommi on hyvä kitaristi)
      Mark Knopfler
      Carlos Santana
      Paul Kossoff
      Brian May
      Chris Rea
      Angnus Young
      Jazzkitaristi Django Reinhardt

      Nämä tuli nyt mieleen. Tietysti Eric Claptonkin on hyvä ja varmasti oli myös Jimmy Hendrix, mutta en ole kauheasti perehtynyt heidän soittoonsa, että he jääköön nyt pois tästä listasta. Ja olihan esim. Chuck Berry ja BB King, mutta en ole heidänkään soittoonsa tutustunut niin paljon, että voisin sanoa ovatko he mun mieleen soittajiana.

    • Paul Kossoff vaikutti bändeissä Free ja Back street crawlers (1960-70 -luvut)

    • Anonyymi

      Stevie Ray Vaughan www.youtube.com/watch?v=kfjXp4KTTY8
      Gary Moore www.youtube.com/watch?v=7k07j7LcLqw
      Jimi Hendrix www.youtube.com/watch?v=qaIXYt541XA
      Yngvie Malmsteen www.youtube.com/watch?v=TaV-I5C90zk
      Eddie Van Halen www.youtube.com/watch?v=GcABbx_pUCo
      Ritchie Blackmore www.youtube.com/watch?v=i-4RuC5Zd9U
      Angus Young www.youtube.com/watch?v=3f2g4RMfhS0
      Kirk Hammett www.youtube.com/watch?v=kk6wLZN4X74
      Vinnie Moore www.youtube.com/watch?v=0m9yReIixEg
      Vivian Campbell www.youtube.com/watch?v=kE__YoKNnho
      Stevie Vai www.youtube.com/watch?v=4AVXax5AXOA
      Zakk Wylde www.youtube.com/watch?v=j34juXrJWqw
      Billy Gibbons www.youtube.com/watch?v=Z_4ULKpkLNc
      Mark Knopfler www.youtube.com/watch?v=h0ffIJ7ZO4U

    • Anonyymi

      Andy Timmons
      Dave Meniketti
      Dan Huff
      Steve Lukather
      Michael Landau
      Tim Pierce
      Joe Bonamassa
      Carlos Santana
      Neal Schon
      Nile Rodgers
      Brian Setzer
      Pat Metheny
      Mike Stern
      Larry Carlton
      Guthrie Govan
      Joe Satriani
      Stevie Vai
      … jne.

      Paljon on hyviä kitaristeja. Tuossa on listattu vain muutamia. "Maailman parasta" ei voi mitenkään määritellä tai nimetä.

      • Jep, tuo Toton kitaristi Steve Lukather on myös hyvä.


      • Ja Steve Vai, joka vaikutti vuosina 1989-1991 Whitesnakessa.


      • Olen samaa mieltä myös, ettei maailman parasta kitaristia voi mitenkään määritellä tai nimetä, koska on niin paljon hyviä kitaristeja ja ei tiedä minkä pistäisi ykköseksi samoin kuin on paljon hyviä rumpaleita, kosketinsoittajia, laulajia, säveltäjiä yms. muusikoita.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä myös, ettei maailman parasta kitaristia voi mitenkään määritellä tai nimetä, koska on niin paljon hyviä kitaristeja ja ei tiedä minkä pistäisi ykköseksi samoin kuin on paljon hyviä rumpaleita, kosketinsoittajia, laulajia, säveltäjiä yms. muusikoita.

        Niin, ja täytyy ottaa huomioon eri aikakaudet, sekä musiikkityylikin. Nykykitaristit ovat paljon teknisempiä soittajia kuin entisaikojen vastaavat, mutta täytyy ymmärtää se, että asiat tuppaavat menemään eteenpäin ja nykyisilläkin kitaristeilla on ollut niitä esikuvia, jotka ovat olleet suunnannäyttäjiä ja oman aikansa uudistajia. Ja vaikka tekninen osaaminen voikin olla erittäin kyvykästä, niin kaikesta huolimatta musiikissa täytyy olla sielua. Joku Michael Angelo Batio on todella taitava kikkailija, mutta silti Jonkun David Gilmourin yksinkertaisemmassa soittotyylissä on syvyyttä ja tunnetta. Teknisen osaamisen perusteella toki voi rankata kitaristeja, mutta se ei ole kumminkaan kaikki mitä tarvitaan ollakseen hyvä kitaristi ja muusikko. Ja lopultahan kumminkin kaikessa on kyse henkilökohtaisista makuasioista.


      • Anonyymi

        Tässä on hauska video, jossa Steve Vai antaa kesken keikan kitaransa yleisössä olleelle Andy Timmonsille.
        https://youtu.be/ftz3FzSRpUs

        Tässä taas yksi video, jossa Andy Timmons ja Paul Gilber soittavat vähän Beatles biisejä.
        https://youtu.be/2onu_1Pf9c8

        Tässä on Andy vähän nuorempana. Tämä on mielestäni hyvä biisi, varsinkin siinä kohtaa, kun clean vaihtuu särösoundiksi.
        https://youtu.be/yYN3GMo5wX0

        Livesoitosta näkee useimmiten kuka osaa ja kuka ei.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja täytyy ottaa huomioon eri aikakaudet, sekä musiikkityylikin. Nykykitaristit ovat paljon teknisempiä soittajia kuin entisaikojen vastaavat, mutta täytyy ymmärtää se, että asiat tuppaavat menemään eteenpäin ja nykyisilläkin kitaristeilla on ollut niitä esikuvia, jotka ovat olleet suunnannäyttäjiä ja oman aikansa uudistajia. Ja vaikka tekninen osaaminen voikin olla erittäin kyvykästä, niin kaikesta huolimatta musiikissa täytyy olla sielua. Joku Michael Angelo Batio on todella taitava kikkailija, mutta silti Jonkun David Gilmourin yksinkertaisemmassa soittotyylissä on syvyyttä ja tunnetta. Teknisen osaamisen perusteella toki voi rankata kitaristeja, mutta se ei ole kumminkaan kaikki mitä tarvitaan ollakseen hyvä kitaristi ja muusikko. Ja lopultahan kumminkin kaikessa on kyse henkilökohtaisista makuasioista.

        Jep. Kun Bernie Marsden oli nuorena oli soittelemassa yhdessä paikallisbändissä (tämä vuosia ennen Whitesnakea) ja he olivat keikalla jossain päin Englantia Yhdysvaltain ilmavoimien tukikohdassa yksi afroamerikkalainen sotilas, jonka kanssa hän musisoi tauolla sanoi hänelle, että kaiken A ja O kitaroinnissa on tunne. Se on ensimmäinen ja viimeinen asia mitä on hyvä miettiä, kun alkaa opettelemaan kappaletta. Tämän Bernie kertoo muistelmissaan "Where´s my guitar", jota olen nyt lukemassa.


    • Ja jossain toisessa samanlaisessa keskustelussa mainitsin Whitesnaken toisen alkuperäisen kitaristin Bernie Marsdenin (myös yksi Snaken perustajajäsenistä). Hän taitaa niin rockin ja bluesin soittamisen, mutta osaa myös laulaa.

      Tässä Bernie Marsden musisoi nuorena joskus 1970-luvulla. "Steamroller blues" .
      https://www.youtube.com/watch?v=ffqZ4cJvRzk

      Ja tässä Bernie vanhempana:
      https://www.youtube.com/watch?v=842i14jQxjc

      Tuo Priestin Glenn Tiptonkin taitaa kitaroimisen ohella myös laulun. Vuonna 1997 häneltä ilmestyi soololevy "Baptizm of fire", jossa hän osoittaa, että häneltä taipuu myös laulu ja nimenomaan heavyn laulaminen. Huippulevy ja huippuartisti.

      Tässä yksi näyte tuolta Glenn Tiptonin levyltä "Baptizm of fire". Glenn laulaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=-2PVQhPRpGw

      Mutta osasipa se Brian Maykin laulaa ihan kohtuullisesti.
      https://www.youtube.com/watch?v=w1ydSXHsc9Y

      Ja monethan tietää Mark Knopflerin kovan luokan soittamisen (ja nopean luokan myös) Dire straitsin kappaleessa "Sultan of swing". Tässä kuitenkin muistutus, jos ei sattuneesta syystä muistu mieleen.
      https://www.youtube.com/watch?v=8Pa9x9fZBtY

      • Anonyymi

        Whitesnakessa on vaikuttanut myös Adrian Vandenberg jonkin aikaaa. Hänellä oli oma Vandenberg bändi ennen siirtymistä Whitesnakeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Whitesnakessa on vaikuttanut myös Adrian Vandenberg jonkin aikaaa. Hänellä oli oma Vandenberg bändi ennen siirtymistä Whitesnakeen.

        Jep ja John Sykes ja Steve Vai ja alkuperäisinä kitaristeina Bernie Marsden ja Micky Moody.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita kitaristeja ollut useampikin - List of Whitesnake members
        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Whitesnake_members

        Onhan Whitesnakessa ollut paljon jäseniä ja juuri sen takia ihan kaikki ei oo mulle jäänyt kunnolla mieleen. Luin juuri eilen Bernie Marsdenin muistelmia (nyt luvun alla) ja siinä hän luettelee joitakin jäsniä joita tuli Snakeen vuosien varrella sen jälkeen, kun ensimmäinen kokoonpano oli hajonnut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan Whitesnakessa ollut paljon jäseniä ja juuri sen takia ihan kaikki ei oo mulle jäänyt kunnolla mieleen. Luin juuri eilen Bernie Marsdenin muistelmia (nyt luvun alla) ja siinä hän luettelee joitakin jäsniä joita tuli Snakeen vuosien varrella sen jälkeen, kun ensimmäinen kokoonpano oli hajonnut.

        Tämä mun kommentti. Unohin kirjautua ennen kuin kirjoitin ton.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Tämä mun kommentti. Unohin kirjautua ennen kuin kirjoitin ton.

        Slash
        David gilmour
        Jimmy page
        Richie blackmore
        Angus young
        Ja monta muuta..


    • Jep, aamukahvit konjakilla juotu ja sikarit poltettu niin voin ottaa kantaa tähän keskusteluun. Noin yleisesti ottaen kevyt musiikki (ei siis klassinen/taide musiikki) voidaan jakaa kahteen osaan, aikaan ennen ja jälkeen Jimi Hendrixin. Jimi mullisti koko rockin ja bluesin soundimaailman ja sai kaikki jäljittelemään enemmän tai vähemmän itseään. Jimi on siis kirkkaasti numero yksi. Johnny Winteriä olen aina pitänyt arvossa, olihan hän ennen huumevieroitusta ylivoimaisesti nopein blues-kepittäjä joka kopioi mustilta jazz/blues muusikoilta lavalla kaksintaistelu asenteen, eli pyrittiin saamaan keikoille mahdollisimman kova vieras jotta saatiin kunnon kilpailu kumpi on kovempi. Samoin Johnny otti aina bändiinsä mahdollisimman kovan kakkoskitaristin (Rick Deringer, Floyd Radford, Douglas Brockie). Se kulttuurihan on nykyään kokonaan hävinnyt. Sen lisäksi Johnnyllä oli jättimäinen tieto mustanmusiikin historiasta ja esim hänen tuottamansa Muddy Water albumit olivat Muddyn parhaat sanokoot blues-fanaatikot mitä tahansa. Nämä kaksi herraa ohitetaan nykyään aina kun puhutaan maailman parhaista kitaristeista. Kait he olivat vain niin hyviä ettei heidän nerouttaan vieläkään kyetä ymmärtämään, etenkin Jimi Henrixin.

      • Anonyymi

        Itse asiassa kitarapedaalien ja vahvistimien valmistajat mullistivat soundimaailman. Muusikot käyttivät näitä laitteita ilmaistakseen itseään ja musiikkiaan.

        Pedaaleista voidaan mainita esim. Tone Bender Fuzz ja Hendrixin käyttämä Fuzz Face. Klassisia vahvistimia ovat Vox, Marshall ja Fender. Sanoisin että tuosta Tone Bender Fuzz pedaalista kaikki "rouheampi" musiikki lähti liikkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa kitarapedaalien ja vahvistimien valmistajat mullistivat soundimaailman. Muusikot käyttivät näitä laitteita ilmaistakseen itseään ja musiikkiaan.

        Pedaaleista voidaan mainita esim. Tone Bender Fuzz ja Hendrixin käyttämä Fuzz Face. Klassisia vahvistimia ovat Vox, Marshall ja Fender. Sanoisin että tuosta Tone Bender Fuzz pedaalista kaikki "rouheampi" musiikki lähti liikkeelle.

        Insinööri keksii mitä keksii. Nerot ja visionäärit tajuavat mitä niillä keksinnöillä voi kaikkea tehdä. Kyllä se Jimi loi soundinsa jo kauan ennen läpilyöntiään ilman mitään kommervenkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Insinööri keksii mitä keksii. Nerot ja visionäärit tajuavat mitä niillä keksinnöillä voi kaikkea tehdä. Kyllä se Jimi loi soundinsa jo kauan ennen läpilyöntiään ilman mitään kommervenkkejä.

        Ei pidä paikkansa. Kyllä soundi lähtee sähkökitaran kohdalla laitteista (kitara, vahvistin ja efektit/pedaalit). Jos näin ei olisi, niin rock soundia olisi ollut olemassa jo heti sähkökitaran keksimisen jälkeen. Kaikki pystyy vertaamaan sähkökitaran soundimaailmaa ennen 60-lukua ja sen jälkeen.


      • Anonyymi

        Riippuen siitä luokitellaanko jazz taidemusiikiksi, voisi sanoa, että tuo Hendrix -kuvaus sopii paremmin erääseen toiseen. Kun puhutaan kumminkin sähkökitaramuusikoista, voi todellakin kyseisellä soittimella esitetyn musiikin jakaa aikaan ennen ja jälkeen Charlie Christianin. Christian oli merkittävimpänä pidetty sähkökitaran uranuurtaja. Ennen häntä sähkökitaraa ei pidetty mitenkään suuressa arvossa ja sitä käytettiinkin lähinnä sointujen soittamiseen. Christian kumminkin näytti, että kyseisellä soittimella voi näppäillä ja soittaa melodioitakin. Tämä heppu siis mullisti koko soittimen käytön.

        Kun vielä moni varhainen rock-muusikko, joista koko musiikkityyli on lähtenyt etenemään, oli saanut vaikutteita Christianilta, voisi myöskin sanoa, että tämä kaveri on vaikuttanut koko rock-musiikkiin, jopa Hendrixiin itseensä. Christian, ainakin tässä aikalinjassa, teki sähkökitarasta varteenotettavan musiikki-instrumentin, joten häntä voi pitää kaiken sähkökitaravetoisen musiikin kantaisänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa. Kyllä soundi lähtee sähkökitaran kohdalla laitteista (kitara, vahvistin ja efektit/pedaalit). Jos näin ei olisi, niin rock soundia olisi ollut olemassa jo heti sähkökitaran keksimisen jälkeen. Kaikki pystyy vertaamaan sähkökitaran soundimaailmaa ennen 60-lukua ja sen jälkeen.

        Jos olisit aikalaiseni ja olisit kuunnellut rockia 60-luvun puolessavälissä niin ymmärtäisit mistä puhun. Se pääosin johtuu siitä että vuosikymmeniin ei ole tullut mitään uutta ja merkittävää. Jos vuonna 1967 antoi normikitaristille särölaitteen, wah wah pedaalin ja vahvistimen ja vertasi sitä mitä Hendrix sai tuosta yhdistelmästä ulos niin ei kukaan eikä mikään pystynyt silloin käsittämään että kyse oli samasta instrumentista. Se oli puhdas soundimaailman vallankumous,paljon paljon suurempi mitä Miles Davis teki trumpetille tai Charlie Parker saksofonille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuen siitä luokitellaanko jazz taidemusiikiksi, voisi sanoa, että tuo Hendrix -kuvaus sopii paremmin erääseen toiseen. Kun puhutaan kumminkin sähkökitaramuusikoista, voi todellakin kyseisellä soittimella esitetyn musiikin jakaa aikaan ennen ja jälkeen Charlie Christianin. Christian oli merkittävimpänä pidetty sähkökitaran uranuurtaja. Ennen häntä sähkökitaraa ei pidetty mitenkään suuressa arvossa ja sitä käytettiinkin lähinnä sointujen soittamiseen. Christian kumminkin näytti, että kyseisellä soittimella voi näppäillä ja soittaa melodioitakin. Tämä heppu siis mullisti koko soittimen käytön.

        Kun vielä moni varhainen rock-muusikko, joista koko musiikkityyli on lähtenyt etenemään, oli saanut vaikutteita Christianilta, voisi myöskin sanoa, että tämä kaveri on vaikuttanut koko rock-musiikkiin, jopa Hendrixiin itseensä. Christian, ainakin tässä aikalinjassa, teki sähkökitarasta varteenotettavan musiikki-instrumentin, joten häntä voi pitää kaiken sähkökitaravetoisen musiikin kantaisänä.

        Charlie Christianilla on suuri merkitys kuten aikalaisellaan Django Reinhardtilla. Ennen Jimi oli monenlaista pikkaajaa kuten vaikka kuuluisin heistä Les Paul. Heidän perintönsä toki kuuluu nykymusiikissa mutta heidän kitaransa kuulosti kitaralta, se oli helposti tunnistettavissa vaikka soitto olikin teknisesti taitavaa. Nuoremmat sukupolvet eivät nyt oikein taida ymmärtää mistä puhun. Asiaa voisi verrata vaikka kurkkulaulamiseen. Kun maailman paras kurkkulaulaja laulaa ensimmäisen kerran henkilölle joka ei ole sitä koskaan kuullut ja kuulija ei näe laulajaa niin kuulija ei millään muotoa pysty hahmottamaan että ääni tulee ihmisestä. Samanlaisen kokemuksen oma sukupolveni koki 1967 kun kuuli eka kertaa Jimiä. Näin se vaan menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Charlie Christianilla on suuri merkitys kuten aikalaisellaan Django Reinhardtilla. Ennen Jimi oli monenlaista pikkaajaa kuten vaikka kuuluisin heistä Les Paul. Heidän perintönsä toki kuuluu nykymusiikissa mutta heidän kitaransa kuulosti kitaralta, se oli helposti tunnistettavissa vaikka soitto olikin teknisesti taitavaa. Nuoremmat sukupolvet eivät nyt oikein taida ymmärtää mistä puhun. Asiaa voisi verrata vaikka kurkkulaulamiseen. Kun maailman paras kurkkulaulaja laulaa ensimmäisen kerran henkilölle joka ei ole sitä koskaan kuullut ja kuulija ei näe laulajaa niin kuulija ei millään muotoa pysty hahmottamaan että ääni tulee ihmisestä. Samanlaisen kokemuksen oma sukupolveni koki 1967 kun kuuli eka kertaa Jimiä. Näin se vaan menee.

        Eddie Van Halen teki samat Eruptionilla. Kahden käden tappaaminen oli uusi juttu. Vaikka sitä oli kyllä käytetty aiemminkin, kukaan ei kumminkaan ollut aiemmin käyttänyt sitä samalla tavalla kuin Eddie, ja kun hän ensimmäisiä kertoja livenä sitä teki, hän kääntyi selin yleisöön päin, eikä kukaan nähnyt, miten hän tuollaiset soundit kitarastaan leipoi. Jotkut meinasivat, että kyseessä on syntsa. Eddie ei käyttänyt efektejä, taikka muita laitteita saadakseen "uusia ääniä", vaan hän loi ne sormillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olisit aikalaiseni ja olisit kuunnellut rockia 60-luvun puolessavälissä niin ymmärtäisit mistä puhun. Se pääosin johtuu siitä että vuosikymmeniin ei ole tullut mitään uutta ja merkittävää. Jos vuonna 1967 antoi normikitaristille särölaitteen, wah wah pedaalin ja vahvistimen ja vertasi sitä mitä Hendrix sai tuosta yhdistelmästä ulos niin ei kukaan eikä mikään pystynyt silloin käsittämään että kyse oli samasta instrumentista. Se oli puhdas soundimaailman vallankumous,paljon paljon suurempi mitä Miles Davis teki trumpetille tai Charlie Parker saksofonille.

        Tuo on vain makuasioita. Itse en miellä Hendrixin soittoa sen kummallisemmaksi kuin monen muunkaan aikakautensa kitaristeihin. Jeff Beck, Jimmy Page, David Gilmour, Pete Townshend jne. ovat yhtä ainutlaatuisia kitaristeja kuin yliarvostettu Hendrix. Jokaisen soundiin vaikuttivat käytössä olleet laitteet ja instrumentit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eddie Van Halen teki samat Eruptionilla. Kahden käden tappaaminen oli uusi juttu. Vaikka sitä oli kyllä käytetty aiemminkin, kukaan ei kumminkaan ollut aiemmin käyttänyt sitä samalla tavalla kuin Eddie, ja kun hän ensimmäisiä kertoja livenä sitä teki, hän kääntyi selin yleisöön päin, eikä kukaan nähnyt, miten hän tuollaiset soundit kitarastaan leipoi. Jotkut meinasivat, että kyseessä on syntsa. Eddie ei käyttänyt efektejä, taikka muita laitteita saadakseen "uusia ääniä", vaan hän loi ne sormillaan.

        Eddie testasi kyllä, tiedoksi vaan, vähän kaikenlaista. Hän käytti mm. phaser ja flanger pedaaleja luodakseen tietynlaisen soundin joka kuulee hyvin varsinkin ekoilla levyillä. Yksi hänen kuuluisia kokeiluja oli säätömuuntajan (variac) käyttö vahvistimen virransyötössä. Lisäksi hän modifioi kuuluisaa "Frankenstein" kitaraansa jonkin verran kunnes se sai lopullisen muotonsa.

        Käytetyillä laitteilla on suuri vaikutus myös Eddien soundiin. Ensimmäisen levyn ja sen kiertueen pedaalit olivat kuulemma seuraavat:

        MXR Phase 90
        MXR 117 Flanger
        MXR 6 Band EQ
        Maestro Echoplex
        Univox EC-80A Tape Echo
        Remote Switches for the Echoplex and Univox

        Vahvistimena hänellä oli 1967/68 Marshall 1959 Super Lead.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on vain makuasioita. Itse en miellä Hendrixin soittoa sen kummallisemmaksi kuin monen muunkaan aikakautensa kitaristeihin. Jeff Beck, Jimmy Page, David Gilmour, Pete Townshend jne. ovat yhtä ainutlaatuisia kitaristeja kuin yliarvostettu Hendrix. Jokaisen soundiin vaikuttivat käytössä olleet laitteet ja instrumentit.

        Mielipiteesi paljastaa kuinka nuori olet. Itse asiassa hauskaa seurata nykynuorison rockin historian uudelleenkirjoittamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eddie testasi kyllä, tiedoksi vaan, vähän kaikenlaista. Hän käytti mm. phaser ja flanger pedaaleja luodakseen tietynlaisen soundin joka kuulee hyvin varsinkin ekoilla levyillä. Yksi hänen kuuluisia kokeiluja oli säätömuuntajan (variac) käyttö vahvistimen virransyötössä. Lisäksi hän modifioi kuuluisaa "Frankenstein" kitaraansa jonkin verran kunnes se sai lopullisen muotonsa.

        Käytetyillä laitteilla on suuri vaikutus myös Eddien soundiin. Ensimmäisen levyn ja sen kiertueen pedaalit olivat kuulemma seuraavat:

        MXR Phase 90
        MXR 117 Flanger
        MXR 6 Band EQ
        Maestro Echoplex
        Univox EC-80A Tape Echo
        Remote Switches for the Echoplex and Univox

        Vahvistimena hänellä oli 1967/68 Marshall 1959 Super Lead.

        Meinasinkin, että olisi pitänyt selventää tarkemmin. Tarkoitin täppäilyä. Kun Eddie ensimmäisiä kertoja soitti Eruptionia ja teki ne kahden käden täppäilyt, kukaan ei ymmärtänyt kuinka moinen soundi kitarasta saadaan. Vaikka moni luuli, että kyseessä oli syntsalla luotu ääni, Eddie kumminkin teki sen pelkillä sormillaan. Tokihan hänellä oli säröt ja muut efektit, mutta sellaiset eivät olleet mikään uusi juttu. Pointti onkin se, että hän onnistui hämmästyttämään yleisöä vain soittamalla kitaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteesi paljastaa kuinka nuori olet. Itse asiassa hauskaa seurata nykynuorison rockin historian uudelleenkirjoittamista.

        Ei kukaan ole kirjoittamassa mitään historiaa uusiksi. Historia on se mikä se oli. Jos ei pidä Hendrixiä mitenkään ihmeellisenä, niin se on vain mielipide ja makuasia, kuten kaikki muukin musiikkiin liittyvä. "Clapton is God".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinasinkin, että olisi pitänyt selventää tarkemmin. Tarkoitin täppäilyä. Kun Eddie ensimmäisiä kertoja soitti Eruptionia ja teki ne kahden käden täppäilyt, kukaan ei ymmärtänyt kuinka moinen soundi kitarasta saadaan. Vaikka moni luuli, että kyseessä oli syntsalla luotu ääni, Eddie kumminkin teki sen pelkillä sormillaan. Tokihan hänellä oli säröt ja muut efektit, mutta sellaiset eivät olleet mikään uusi juttu. Pointti onkin se, että hän onnistui hämmästyttämään yleisöä vain soittamalla kitaraa.

        1970-luvun loppupuolella säröt ja tietyt muut efektit eivät olleet uusi juttu mutta 1960-luvulla ne kehitettiin ja silloin ne olivat uusi juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1970-luvun loppupuolella säröt ja tietyt muut efektit eivät olleet uusi juttu mutta 1960-luvulla ne kehitettiin ja silloin ne olivat uusi juttu.

        Se on juuri noin. Särösoundia ei ollut hirveästi aiemmin. On ihan huuhaa väite, että Hendrix olisi saanut samat soundit esim. 40-luvun vehkeillä tai edes 50-luvun vehkeillä. 50-luvulla saatiin "alkeellista" overdrive soundia luukuttamalla sen ajan putkivahvistimia, mutta kitaraefektit syntyivät 60-luvulla.

        History Of Distortion
        https://youtu.be/XTGmfsKHcXo

        Tuossa on hyvä video, jossa aihe käydään läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri noin. Särösoundia ei ollut hirveästi aiemmin. On ihan huuhaa väite, että Hendrix olisi saanut samat soundit esim. 40-luvun vehkeillä tai edes 50-luvun vehkeillä. 50-luvulla saatiin "alkeellista" overdrive soundia luukuttamalla sen ajan putkivahvistimia, mutta kitaraefektit syntyivät 60-luvulla.

        History Of Distortion
        https://youtu.be/XTGmfsKHcXo

        Tuossa on hyvä video, jossa aihe käydään läpi.

        Soittimet, vahvistimet ja ääniefektit vaikuttavat tietenkin. Jimi Hendrix käytti tunnetusti myös Uni-Vibea saadakseen tietyt soundit soittoonsa. Alla on kuva hänen omistamastaan laitteesta, joka on nykyään museossa.

        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Shin-ei_Uni-Vibe_(1968),_Jimi_Hendrix,_EMP_Museum.jpg

        Lähes jokainen soittaja kertoo, että käytössä olevat instrumentit ja laitteet inspiroivat soittamaan tietyllä tavalla, joten niiden merkitys on suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soittimet, vahvistimet ja ääniefektit vaikuttavat tietenkin. Jimi Hendrix käytti tunnetusti myös Uni-Vibea saadakseen tietyt soundit soittoonsa. Alla on kuva hänen omistamastaan laitteesta, joka on nykyään museossa.

        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Shin-ei_Uni-Vibe_(1968),_Jimi_Hendrix,_EMP_Museum.jpg

        Lähes jokainen soittaja kertoo, että käytössä olevat instrumentit ja laitteet inspiroivat soittamaan tietyllä tavalla, joten niiden merkitys on suuri.

        The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Child (Slight Return) (Live In Maui, 1970)
        https://youtu.be/qFfnlYbFEiE

        Tuolla videolla näkyy ainakin Wah- sekä Fuzz Face -pedaali, jota Hendrix käyttää saadaksensa soundinsa.


    • Anonyymi

      Aleksi Laiho oli varmaankin yksi parhaista metallikitaristeista. Mutta musiikissahan on satoja "genrejä" josta oma suosikki parhaasta kitaristista löytyy. Maailma on ollu pullollaan taitavia kitaran rämpyttäjiä jo satoja vuosia.

    • Anonyymi

      Parhaimmat ovat ne kitaristit, jotka hallitsevat useita tyylilajeja. Pääosin he ovat studiokitaristeja, eli ns. sessiokitaristeja. Heidän soittoa kuullaan useiden eri artistien ja eri tyylisten artistien levytyksillä.

      • Anonyymi

        Tuo on niin totta. Ihminen voi "hallita" totaalisesti vaikka yhden tyylilajin kovasti opeteltuaan, mutta minulle monipuolisesti soittimensa hallitsevat ovat mannaa korville.
        Kuten myös monenlaisia musiikinlajeja soittavat, ihmiset jotka eivät ole fakkiintuneet pelkästään yhteen asiaan.

        Niin, se soittotaito, onkin melkoisen moniulotteinen asia käsitettäväksi!

        Viimeisimmät tosiasialliset havainnot moisesta tulleet Reina Del Cid "yhtyeen" soolokitaristin
        Toni Lindgrenin soittimensa hallinnasta - muija on kitaristi, multi-instrumentalisti vielä siihen lisäksi. Tuossapa esimerkiksi:

        https://www.youtube.com/watch?v=UD2iCuDZTBU


      • Anonyymi

        Tässä ei nyt saisi Alexia mollat, on niin vähän aikaa mennyt Alexin poismenosta mutta joitakin vuosia sitten tuli TV:stä Iiro Rantalan vetämä musiikki ohjelma jossa taisi olla niin että eri jaksoissa käsiteltiin eri soittimia. Kitaraosuudessa oli mm Juha Torvinen, Alexi Laiho ja Juha Björninen plus muita. Kyllähän Björninen oli omaa luokkaansa ja tavallaan Alexilla ei ollut mitään annettavaa koko ohjelmalle. Mutta sitten taas toisaalta menisinkö mielluummin Björnisen konserttiin vai hyvän metallibändin jossa on huippukitaristi niin vastaus on helppo. Björnisen konsertissa luultavasti nukahtaisin mutta metallikonsertissa olisi hauskaa. Ihmeelistä koska olen jo vanhuuseläkkeellä. Toki pysyn aina takarivissä etten vahingossa tallo nuorempia:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ei nyt saisi Alexia mollat, on niin vähän aikaa mennyt Alexin poismenosta mutta joitakin vuosia sitten tuli TV:stä Iiro Rantalan vetämä musiikki ohjelma jossa taisi olla niin että eri jaksoissa käsiteltiin eri soittimia. Kitaraosuudessa oli mm Juha Torvinen, Alexi Laiho ja Juha Björninen plus muita. Kyllähän Björninen oli omaa luokkaansa ja tavallaan Alexilla ei ollut mitään annettavaa koko ohjelmalle. Mutta sitten taas toisaalta menisinkö mielluummin Björnisen konserttiin vai hyvän metallibändin jossa on huippukitaristi niin vastaus on helppo. Björnisen konsertissa luultavasti nukahtaisin mutta metallikonsertissa olisi hauskaa. Ihmeelistä koska olen jo vanhuuseläkkeellä. Toki pysyn aina takarivissä etten vahingossa tallo nuorempia:D

        Nää nykyjannut on usein opiskelleet soittamista, kuten Alexikin ja ovat huipputeknisiä.

        Hendrix ei ymmärtänyt teoriasta mitään ja soitteli välillä vääriäkin nuotteja.

        Richie Blackmore mollasi Satriania samasta asiasta, soitto on liiankin teknistä.

        Kuka nyt mistäkin tykkää, itse on tullut kuunneltua vähän kaikkia maailman huippukitaristeja ja tulee itsekin rämpyteltyä kitaroillani, joita on kiva keräilläkin, vaikka rahanpuute hommaa vähän monimutkaistaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ei nyt saisi Alexia mollat, on niin vähän aikaa mennyt Alexin poismenosta mutta joitakin vuosia sitten tuli TV:stä Iiro Rantalan vetämä musiikki ohjelma jossa taisi olla niin että eri jaksoissa käsiteltiin eri soittimia. Kitaraosuudessa oli mm Juha Torvinen, Alexi Laiho ja Juha Björninen plus muita. Kyllähän Björninen oli omaa luokkaansa ja tavallaan Alexilla ei ollut mitään annettavaa koko ohjelmalle. Mutta sitten taas toisaalta menisinkö mielluummin Björnisen konserttiin vai hyvän metallibändin jossa on huippukitaristi niin vastaus on helppo. Björnisen konsertissa luultavasti nukahtaisin mutta metallikonsertissa olisi hauskaa. Ihmeelistä koska olen jo vanhuuseläkkeellä. Toki pysyn aina takarivissä etten vahingossa tallo nuorempia:D

        Niin se musiikkimaku vaihtelee ihmisillä: Minua ei saisi nykyhevi/metallimusiikin konserttiin/keikalle traktorilla kiskomallakaan, kuten ei saisi rap/hiphop puhemusiikin keikallekaan. Millään.


      • Anonyymi

        Tommy Tedesco
        Paul Jackson Jr
        Larry Carlton
        Steve Lukather
        Tim Pierce
        Glen Campbell
        Michael Thompson
        Dann Huff
        Michael Landau
        Steve Cropper
        Hank Garland

        Tuossa on listattu vain muutamia sessiokitaristeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se musiikkimaku vaihtelee ihmisillä: Minua ei saisi nykyhevi/metallimusiikin konserttiin/keikalle traktorilla kiskomallakaan, kuten ei saisi rap/hiphop puhemusiikin keikallekaan. Millään.

        Hevimeteli on huonommillaankin parasta.

        Kasarihevi on kyllä hyvää, oli etuoikeus kuunnella silloin näitä bändejä. Nykyhevi ei silleen oikein nappaa. Harvemmin tulee kuunneltua.

        Aika nopeasti musiikkimaku laajeni hevin ulkopuolelle, jo kasarin loppupuolella aloin kuunnella muutakin musaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nää nykyjannut on usein opiskelleet soittamista, kuten Alexikin ja ovat huipputeknisiä.

        Hendrix ei ymmärtänyt teoriasta mitään ja soitteli välillä vääriäkin nuotteja.

        Richie Blackmore mollasi Satriania samasta asiasta, soitto on liiankin teknistä.

        Kuka nyt mistäkin tykkää, itse on tullut kuunneltua vähän kaikkia maailman huippukitaristeja ja tulee itsekin rämpyteltyä kitaroillani, joita on kiva keräilläkin, vaikka rahanpuute hommaa vähän monimutkaistaakin.

        Ostapa esim joku John Scofieldin albumi ja laske kuinka monta "väärää" nuottia sieltä löydät". Samoin en koskaan unohda Klaus Järvisen vuodatusta Levyraadissa joskus hemmetin monta vuotta sitten kun Hasse Walli veti Senegalilaisen bändin kanssa afrikkalaisia säveliä. Meni kuulemma kokoajan päin helvettiä. Näin ihmeellistä se musiikki vaan on. Itselleni esim Yngwie Malnsteen ei koskaan ole soittanut kitaraa, olen kuullut häneltä vain jotain scaalojen vetelyä ja sormiharjoittelua jontka luulisi kuuluvan lämmittelyksi ennen konserttia jolloin vasta lavalla aloitetaan itse soitto.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jan Akkerman oli minulle Hollannin vastine Alkuaikojen Jukka Toloselle. Tyrmistyin kun kuulin Tolosen albumin joskus 80-luvun alusta. Huumet olivat kait jo silloin tuhonnut kaverin ihan täysin.


    • Anonyymi

      Jani Viitanen on paras.

    • Anonyymi

      Jimi Hendrixillä oli avioton lapsi suomalaisen naisen kanssa.

      Pojan nimi on tietenkin myös Jimi. Ovat tosin äitinsä kanssa muuttaneet Englantiin jo 1975. rasismin takia.

      https://www.youtube.com/watch?v=MuQ-nm34o10

      • Anonyymi

        Urbaani legenda sanoisin.


      • Anonyymi

        Samoin on varmalta taholta tietoa että Paavo Väyrynen on liskoihminen ulkoavaruudesta.


    • Anonyymi

      Tommy Emmanuel puuttuu listoilta. Hän on ylivoimaisesti yksi parhaimmista kitaristeista. Alla pari esimerkkiä. Hakemalla löytyy lisää.

      Classical Gas [Mason Williams] | Tommy Emmanuel
      https://youtu.be/S33tWZqXhnk

      Private Concert - G4 2017 Joe Satriani, Tommy Emmanuel play "Stevie's Blues" and "Johnny B Goode"
      https://youtu.be/QlEWWaU72mY

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8369
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2318
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2162
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1738
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1687
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      34
      1546
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1103
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      16
      917
    Aihe