Milloin kotiviini on käynyt kuivaksi?

Saaga

Laitoin reilu viikko sitten tulemaan omenaviinin, johon laitoin 4 kg panimosokeria. Nyt ominaispainomittari näyttää noin -4 tai -5. Joko siirrän kirkastumaan, vai vieläkö odottelen? Vesilukko pulputtaa noin 2 minuutin välein.

5

1367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soppaluujonsson

Itse olen antanut käydä pari-kolme viikkoa, niin että ei pulpahtele enää oikeastaan ollenkaan. Jos olet laittanut omenat lohkoina eikä mehuna, niin pitempi käymisaika auttaa irrottamaan enemmän makua omenista. Tietysti jos suu tahtoo jo napsaa ja on kiire saada valmista niin kyllähän sen voi jo laittaa kirkastumaan.

• Saaga

Kiitos!

Mikään kiirehän tässä ei ole, valmiissa maailmassa, jossa kiireiset saavat viiniäkin kaupoista. ;) Sitä itsekin mietin, että kuinka paljon nuo omenanlohkot ovat ehtineet antaa makua, kun käymisaika on niin lyhyt. Mutta ilmeisesti mitään haittaa siitä ei siis ole, vaikka vielä annan juoman vielä hautua? Eikös sokeri ala kuitenkin olemaan aika loppuun kulutettu, kun nuo ominaispainomittarin arvot menevät jo miinuksella?

• Soppaluujonsson

Minulla on ollut tapana viikon jälkeen lisätä sokeria. Laitan yleensä 4kg 1 kg ja samalla puristella pehmenneet omenalohkot muussiksi (hyvin puhtain käsin ettei pöpöjä pääse viiniin). Juuri nyt on pöntössä 10 päivää käynyt satsi joka tuskin enää pulpahtelee. Alkuun siinä oli sokeria 5kg. Ajattelin lisätä vielä puoli kiloa, muussta omput ja antaa käydä pari viikkoa ennen kirkastamista. Joo miinuksella kun ollaan niin alkaa olla kuivan makuista ja pyrinkin käyttämään niin kuivaksi kun pystyy. Makeuttelen sitten kirkastamisen jälkeen sokerilla tai hermesetaksella sopivaksi.

• Saaga

Ajattelin itsekin käyttää viinin ihan kuivaksi ja sitten vasta makeuttaa. Mutta tarkoitus oli myös tehdä suhteellisen mietoa viiniä, joten en tiedä, uskallanko enää lisätä sokeria. Maistoin tänään viiniä ja siinä on kyllä prossat jo maistuu ihan kivasti (ja laskelmienkin mukaan niitä pitäisi olla yli 10), eli enempää en välttämättä tarvitsekaan. Mutta tuo omenien muussaaminen oli ihan hyvä idea, jotta saa makua lisää. Saatko silti viinin kirkastettua? Viinikaupasta sanoivat, ettei kannata omppuja muussata, kun muuten tulee sitä mäskiä siiviläpussin läpi ja kirkastuminen vaikeutuu.

• Soppaluujonsson

Kyllä se ajan kanssa kirkastuu. Pari kolme kertaa pöntöstä toiseen lapoten viikon välein. Sitten laitan 10l kanistereihin pimeään ja viileään kypsymään ja jonkun kuukauden tai puolen vuoden päästä lappoan pulloihin. Vähän jää sakkaa vielä kanisterin pohjallekin, mutta kyllä se kirkkaan näköistä ja ihan juotavaa on ollut suoraan kirkastuksen jäljiltäkin. Se hiilidioksiidin kunnollinen poistaminen tuntuu nopeuttavan merkittävästi kirkastumista. Kyllä reilu 10 prosenttia varmaan on ihan riittävästi.Itse olen ajatellut säilyvyyden paranevan isompien prosenttien myötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe