Rotukoirien hinnat 2000e+

B/

Ja hintaa perustellaan milloin milläkin,ja jos ostaja kehtaa mutista jotain korkeasta hinnasta vastaus on "ei kannata koiraa harkitakkaan jos sulla ei kerran edes varaa siihen" noh,monilla ei kyse rahasta vaan maalaisjärjestä ja ennenkaikkea sen käytöstä,joka katoava luonnonvara ainakin kehä 3,n sisäpuolella.

56

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bisnestä samalla.

      Sillä hinnalla kaupauksi pistetään, millä kaupauksi saadaan.

      Ja köyhät, kateelliset, säästötaidottomat nuoret taas alkavat väittämään, että rotukoiria kasvatetaan vain rahan takia.

    • Maailma on.........

      No voi voi.

      Minä en osta iPhonea - tavallinen peruskännykkä on paljon parempi! Kyllä silläkin voi soittaa! Eikä siinä ole toimintahäiriöitä! Huonoksi on nämä älypuhelimet muuttuneet. Kyllä peruskännykät vaan ovat parhaita! Mulla on ollut useampi ja aina ovat toimineet tosi hyvin. Onko mitään järkeä maksaa hirvittäviä summia jostain iPhonesta - kehtaavat vielä pyytää. Ja sitten katsotaan halveksivasti meitä peruskännykkään puhuvia.

    • Ihmisihminen

      Koirien hintojen pitäisi pyöriä tuossa 5000 euron kieppeillä, ettei ihmisillä olisi varaa hankkia niitä juuri lainkaan tai korkeintaa yksi per talous.

      Opiskelijat, narkkarit, juopot ja sossupummit ei siten saisi ollenkaan elukkaa itselleen, kun eihän niillä ole varaa maksaa edes eläinläääkärikuluja.

      Myös sekarotuisille koirille kunnon hinta eli ei ainakaan alle tonnin saisi minkäänlaista piskiä luovuttaa.

    • ploki

      tyhmä se on joka menee maksaa, ei se joka pyytää kyseistä hintaa!

      ite maksoin seropistani 100e ja se on maksimi... rotukoirasta maksaisin enintää 800e...

    • god dog

      Ei saa*tana! Kuka hullu maksaa jostain sairaasta pikkukoirasta 2000 euroa, kun kunnon koiriakin saa 400-500 euron hintaan?
      Mä oon monesti kauhuissani miettinyt, miten joku täysin sairaasta koirasta muka maksaa moisia hintoja, ja miten joku niitä edes pystyy noilla järkyttävillä hinnoilla edes myymään?
      Onkohan nyt mennyt suomessa puurot ja vellit sekasin, kun minkä hyvänsä rotuisen kunnon ja terveen koiran hinta ei nouse muutamaa satasta korkeemmaksi mutta noiden mulkosilmien tai hengenshdistuksesta kärsivin koirien hinnat vaan nousee nousemistaan vaikka niiden kasvattajienkin taru näyttää olevan jo asiantuntioidenkin mukaan olevan lopussa.
      Ja luojalle kiitos siitä.

    • koiraksi tuli

      Kyllä harvalla on enää varaa koiraa pitää, jos menee jo yli 2000 euroa siihen että sen saa. Eikä ole kiinni säästämisestä tms. vaan tosiasia, että harvemmalla on varaa pistää mihinkään kerralla, edes työssäkäyvillä ei tuota summaa jää tilistä käteen. Niinpä ostin sekarotuisen, ja taatusti terve koira, etsin siis koiraa en papereita.

      • koirallinen duunari

        Ei tuo hinta ole paha, jos oikein hyvää koiraa etsii ja löytää haluamansa. Itsekkin pystyisin heti sellaisenkin maksamaan, onneksi ei ole tarvinnut. Löysin huippukoiran kasvattajalta, joka ilmoitti heti alkuunsa, että hinnalla ei kilpailla, vaan pennut menevät hänen valintansa mukaisille ihmislle. Ja juuri siinä järjestyksessä pääsee omansa valitsemaan, kun on varauksen tehnyt. Jos olisi ollut uhka, että en kyseistä pentua saa, olisin itse ollut valmis maksamaan enemmänkin. Koiraa hankitaan kuitenkin todella harvoin, ja ihan tavallisilla ihmisilläkin on varaa monenlaisiin asioihin. Aikanaan 18 vuotta sitten kun hankin ensimmäistä koiraani, olisi moinen hinta ollut iso kynnys. Se olisi viivyttänyt koiran saamista. Ei kuitenkaan olisi estänyt. Siinä tilanteessa olisin varmaankin päätynyt johonkin muuhun, mutta sainkin sitten itselleni koiran sijoitussopimuksella. En ole katunut. seuraavat koirat on aina hankittu säästöillä. Samoin säästöjä on ollut eläinlääkäri kuluihin viimeiset 15 vuotta tarpeeksi. Nähin säästöihin ei koskettu esimerkiksi asuntoa ostettaessa. Ne ovat eläinlääkärirahastomme.

        KOiraharrastus on itselläni melko hinnakas. Toisaalta, joku harrastaa autoja, joku ruoanlaittoa, joku käsitöitä. Ja rahaa palaa. Joku matkustelee. Ihan on valintakysymys. Emme ole rikkaita, elämä suunnitellaan ja eletään niillä rahoilla mitä on olemassa. Tavalliset koiran "ylläpitokulut" on ihan otettu huomioon, ja maksetaan tavallisista käyttövaroista. Mutta isompia kulueriä varten on tuo säästö.

        Tunnen paljon koiraharrastajia sattuneesta syystä. Ihan tavallisia ihmisiä ovat. Jokainen hankkii koiran, jollaista haluaa, ei se hinta ole se valintatekijä. Jos oikein kovasti haluaisin ja kokisin vaikka chihuahuan olevan se oma koirani, niin sen saadakseni kyllä maksaisin. Ostohinta kun on oikeasti melko kohtuullinen kuluerä koko koiran elämänkaarelle jaettuna. Juuri laskin että tuolla ostohinnalla edellisen koiramme kuukausittainen "hinta" olisi ollut alle 12 euroa. Mutta koska ostohetken hintatasolla vain on merkitystä, niin se oikeasti oli alle kolme euroa/kuukausi. Yhden puolikkaan tuopin hinta baarissa. Kuukausittaisia kuluja ei siis ostohinta hetkauta oikeasti suuntaan eikä toiseen. Oikeasti on järkevää kiinnittää huomiota juuri eläinlääkärikulujen ja muiden sellaisten minimointiin. Joka ei tarkoita todellakaan hoitamatta jättämistä, vaan sitä, että terveysongelmat hoidetaan huolella. Ja pyritään ennaltaehkäisemään niitä järkevällä koiranvalinnalla sekä huolellisella ja hyvällä hoidolla. Isoja kulueriä koirasta johtuen on tullut tutuilla myöskin koiran tekemistä tuhoista. Joita myös itse pyrin ennaltaehkäisemään kaikin mahdollisin keinoin. Eikä meillä ole revitty ja purtu seiniä ja kalusteita juurikaan, vaikka vuosien mittaan on pentujakin tullut taloon. Mutta ne on otettu ihan realistisella harkinnalla, tarkkaan ymmärtäen, mitä se tarkoittaa käytännössä, että ottaa esimerkiksi hyvin aktiivisen koirarodun edustajan. Ja ennen kaikkea pitää ymmärtää, että se tarkoittaa oikeasti sitä, että koira saa sitä oikeaa tekemistä.

        Jokainen siis tekee ihan itse päätöksen, että mitä haluaa koirasta maksaa. Ja ennen kaikkea, mitä koiralta haluaa. Jos ei koe tarvitsevansa papereita, niin ottaa sitten paperittoman. Ei se ole sen kummempaa. Mutta on valheellista väittää, että useimmilla ihmisillä ei muka olisi varaa ostaa koiraa tuolla hinnalla. Se kun menee ihan oikeasti niin, että ei ole halua maksaa tuollaista hintaa. Jo pienillä valinnoilla saa kauppahinnan säästettyä, jos ei nyt ihan perusturvalla elä pitkäaikaisesti. Ja jokaisella on oikeus pohtia näitä asioita.


    • 1234578

      Maltankoira ja Chihuahua ovat ainakin kaksi rotua,joita ei alle kahdentonnin lähde. Silti jälkimmäinen Suomen suosituimpien top 10 listalla? Harmi,kun täällä ei voi nimiä mainita,mutta eräs etelä suomalainen chihu kasvattaja pyytää koiristaan 2500-3000 euroa ja hyvin ovat kaupaksi menneet. En ihmettele,jos houkutus tuoda ulkomailta pentu kasvaa liian suureksi. Lisäksi monikin kaupungissa asuva ei voi ottaa mitätahansa rotua joka voisi olla edullisempi.

      • Osaava löytää ;)

        Itse sain hankittua chihuahuapennun hintaan 1800€, näyttelytasoinen, hyvät vanhemmat ja meriitit plus hyvät terveystaustat.
        Upea poika :)


      • Löytyy löytyy

        Chihuahuoita saa kevyesti alle 1500 €:n, myös lupaavia pentuja terveystarkastetuista ja näyttelyissä menestyneistä vanhemmista. Esim. Kennelliiton tällä viikolla avatussa pentuvälityksessä ei yksikään kasvattaja ole laittanut hinnaksi yli 1500 €. Toki jos haluaa, niin löytyy myös niitä yli 2000 €:n pentuja. Harmi vaan kun se hinta ei ole tae mistään..


      • tuppulaks

        Kuka noin kalliilla myy? Cihun saa tonnilla.


    • Bullipoju

      Olen useamman kasvattajan kanssa tästä keskustellut..
      Kaikki ovat sanoneet että jos koirasta pyytää yli 1500€ on se jo rahastusta, yritetään rikastua pennuilla.
      1000- 1500€ on kuulemma summa jolla HYVÄ kasvattaja saa pentunsa maailmalle ilman että jää miinukselle. Summa riippuu ihan rodusta, kuinka paljon se syö, mitä testejä sille pitää tehdä ennen maailmalle lähettämistä yms. mutta yli 1500€ ei mitenkään saa pentuihin menemään.
      Kasvattajienhan pitäisi kasvattaa koiria vain siksi että he haluavat kehittää rotua ja olla mukana rodun tulevaisuudessa, eikä todellakaan siksi että siitä saa rahaa!

      Itse en koirasta maksaisikaan yli tuota 1500 ja jos kasvattaja pyytäisi sellaista summaa koirasta, pyytäisin häneltä jonkinlaisen selvityksen siitä mihin rahat menevät. Varsinkin jos on kääpiörotu kyseessä, ei pentuihin oikeasti voi mennä 2000€/pentu! Eihän ne syökään juuri mitään!

      • ihmisihminen

        Meinaatko, että kasvattajalle ei saa jäädä yhtään voittoa? Mitäs ihmeen hyväntekeväisyyttä luulet tuon homman olevan?

        "1000- 1500€ on kuulemma summa jolla HYVÄ kasvattaja saa pentunsa maailmalle ilman että jää miinukselle"..."mutta yli 1500€ ei mitenkään saa pentuihin menemään."

        No niin täällähän se vastaus onkin eli siis koiranpennun "myyminen" on puhdasta hyväntekeväisyyttä. Aina sitä oppii joka päivä jotain uutta. :)

        "Kasvattajienhan pitäisi kasvattaa koiria vain siksi että he haluavat kehittää rotua ja olla mukana rodun tulevaisuudessa, eikä todellakaan siksi että siitä saa rahaa!"


      • Bullipoju
        ihmisihminen kirjoitti:

        Meinaatko, että kasvattajalle ei saa jäädä yhtään voittoa? Mitäs ihmeen hyväntekeväisyyttä luulet tuon homman olevan?

        "1000- 1500€ on kuulemma summa jolla HYVÄ kasvattaja saa pentunsa maailmalle ilman että jää miinukselle"..."mutta yli 1500€ ei mitenkään saa pentuihin menemään."

        No niin täällähän se vastaus onkin eli siis koiranpennun "myyminen" on puhdasta hyväntekeväisyyttä. Aina sitä oppii joka päivä jotain uutta. :)

        "Kasvattajienhan pitäisi kasvattaa koiria vain siksi että he haluavat kehittää rotua ja olla mukana rodun tulevaisuudessa, eikä todellakaan siksi että siitä saa rahaa!"

        Niin onhan niitäkin kasvattajia toki jotka työkseen koiria kasvattavat mutta itse en ainakaan ymmärrä sellaista touhua. Kai se on sitten vähän niin että ihmisillä on eri ajatuksia siitä miksi koiria kasvatetaan..

        Oma henkilökohtainen mielipiteeni on se että että kasvattajan pitäisi ajaa kasvatuksessa rodun etua eikä omaa etuaan. Ja ne kasvattajat kenen kanssa olen keskustellut (useita kymmeniä) ovat kyllä kaikki tehneet kasvatustyötä ihan harrastusmeiningillä oikean työn ohella eikä euronkuvat silmissä. He tahtovat tosiaan kehittää rotua tiettyyn suuntaan ja teettävät pentuja vain silloin kun löytävät sopivan yhdistelmän.

        Muista en ala sanomaan mutta itse en ottaisi koiraa kennelistä joka kasvattaa koiria vain rahan takia.

        Kyllähän kasvattaja voi jäädä voitollekin pentuja myydessään mutta sen voiton ei minusta pitäisi olla se pääasia vaan se että saa pennut hyviin kotiin ja on toivottavasti tuottanut lupaavia pentuja. Tuo 1500€ on kuulemma sellainen summa että siitä jää yleensä jotain myös käteen tai ainakin tilanne on -0 ja vain yksi tapaamani kasvattaja kertoi jääneensä kerran reilusti tappiolle koska pentuja jäi henkiin vain yksi ja synnytyksessä oli muutenkin komplikaatioita.


      • siissuus
        ihmisihminen kirjoitti:

        Meinaatko, että kasvattajalle ei saa jäädä yhtään voittoa? Mitäs ihmeen hyväntekeväisyyttä luulet tuon homman olevan?

        "1000- 1500€ on kuulemma summa jolla HYVÄ kasvattaja saa pentunsa maailmalle ilman että jää miinukselle"..."mutta yli 1500€ ei mitenkään saa pentuihin menemään."

        No niin täällähän se vastaus onkin eli siis koiranpennun "myyminen" on puhdasta hyväntekeväisyyttä. Aina sitä oppii joka päivä jotain uutta. :)

        "Kasvattajienhan pitäisi kasvattaa koiria vain siksi että he haluavat kehittää rotua ja olla mukana rodun tulevaisuudessa, eikä todellakaan siksi että siitä saa rahaa!"

        Mitä voittoa? Aina kun on kyse kasvattamisesta, niin kaikki viralliset kasvattajat sanovat että tappiolla tätä tehdään!!!


    • halpaako?

      No joo..jokainenhan määrittää hintansa itse, mutta jos kasvatat laadukkaita koiria..ensin ruokit emän laadukkaalla ruoalla esim, 12kg ruokaa maksaa n.70e ja koira syö siitä (keskikokoinen) n2-3 viikkoa,rokotukset n. 50e kerta, matolääkkeet, turkinhoito (laadukkaat shamppoot maksavat!!) maksat kalliit tutkimusmaksut lonkka/kyynärä silmä jne.. maksaa jo 5ooe sitten vielä näyttelymaksut n. 40e per kerta ja bensat siihen päälle, hurahtaa sinnekkin jo useempi tuhat euroo..siinäs kun kuljetat koiraasi ympäri suomea/ulkomaita voi laskea koiralle hintaa jo ihan mukavasti..eiköniin?? lisäksi kennelliiton ja rotuyhdistysten jäsenmaksut 100e vuosi..
      pentujen rekisteröinti maksaa, sirutukset maksaa ell tarkastus maksaa, se laadukas ruoka jota niille syötät maksaa,matolääkkeet maksaa, astutus maksaa..kaikki maksaa!! sittenkö se huippupentu pitäis saada sohvan nurkkaan 500e???? no way!

    • circustronic

      Vastuullinen kasvattaja ei myy koiriaan noin korkealla hinnalla siksi, ettei välittäisi muusta kuin rahasta. Tietenkin siitä työstä pitää jäädä jotain käteen, mutta uskon, että pääsyy kalliille hinnoille on se, ettei koiria hankittaisi ihan tuosta vaan, ajattelematta.

      Jos ostat iPhonen, sen arvo voi olla jo vuodessa olematon, kun uusia malleja on tullut tilalle ja takuukin on loppunut. Kun ostat koiran, vuodessa sen arvo on kohonnut omistajan silmissä moninkertaiseksi, joskus jopa korvaamattomaksi.

      • hgsjjshd

        Ja höpön löpö. Ihminen tarvitsee rahaa. Jos koirat menevät kaupaksi isolla hinnalla, niin aivan järjetöntä pihtailla siitä. Sillä myydään millä myydyksi saadaan. Köyhät ja kateelliset nuoret haukkuvat sellaisia kasvattajia kumminkin vain rahanahneiksi. Se on ihmisen taloustilanteesta kiinni, mikä hinta tuntuu liian suurelta: jollekin varakkaalle edes 10 000 e arvoinen koira ei ole kovin hintava. Pelkkien köyhien sääliksikö koirien hintojen on oltava alhaiset? Kyllä niitä halpojakin rotukoiria löytyy aina, joten jos säästöön saa vaikkapa pelkät 1000 e, niin kyllä silläkin rekatun rotukoiran saa, jopa halvemmankin.


    • Mitataan rahassa

      Jos koirien parasta ajatellaan, niin tietenkin hintojen pitäisi olla mahdollisimman korkeat. 3000-4000 euroa olisi sopiva hinta koiralle. Koirien tuominen ulkomailta pitäisi kriminalisoida.

      Kissanpoikia saa ilmaiseksi ja siksi kesäkissoja otetaan lasten leluiksi ja hylätään syksyn tullessa.

      • kissarotuja´

        Rotukissoilla on hintaa. Kissojakin on eri rotuja, mutta Suomessa harva hankkii kissoja rotujen mukaan, vaan ylivoimaisesti suositumpia ovat paperittomat kuin rekisteröidyt kissat, toisin kuin vaikkapa USA:ssa. Paperittomat koiratkin ovat usein lähes ilmaisia.


    • Itse olen pistänyt koiraan kiinni 2600e.
      2000 myyntihinta ja 600e meni koiran matkaan suomen maankamaralle lentäessä.
      Päätös syntyi kun ystävä vinkkasi että kohta on Serbiasta tulossa mielenkiintoisesta yhdistelmästä pentue.
      Siitä se sitten lähti, varasin yhden urospennun ja maksoin varausmaksun ja kun
      pennut syntyi sain valita mieleiseni 3 syntyneestä uroksesta.

      Kyseessä ei ole mikään fifi vaan PK-rotuinen koira.
      Ja hyvä koira onkin ollut, 6-vuotta yhdessä takana, terveenä on säilynyt ja on täysipäinen! Nykyään ukko on jo osa-aika eläkkeellä kun omistajan harrastusinto on laantunut mutta vanhuksia se käy viihdyttämässä säännöllisesti.
      Joka pennin arvoinen on ollut.

      • Siis oikein

        tosissaan joku rehentelee laittaneensa koiraan kiinni 2600 euroa, roudaa sen toiselta puolelta eurooppaa ja saa siitä iloa vain 6 vuodeksi ja sitten eläkkeelle.

        Mun koira on kuusi vuotta, ja parhaassa "työ"iässään, vielä monta vuotta.


    • sishkebab

      Miksi ulkomailta tuonti pitäisi kriminalisoida? En nyt ymmärrä tätä. :O
      Tietty siinä on se riski, että saa pelkkää höttöä, kun on pitänyt saada pitkän linjan jalostuskoira jne. Mutta miksi tosiaan ulkomailta tuonti pitäisi kieltää??? Hyvällä tsägällä saamme kotimaisiin koiriin uutta verta sukulinjoihin, onko se huono asia?

      Okei, mulla itsellä on ulkomaalaistaustainen koira, Suomessa syntynyt, mutta tätä rotua ei olekaan Suomessa vielä saatavilla ihan joka nurkilta.

      • .........

        SAma homma. Ja käytännössä suomessa niin vähän koiria, että niitä ei voi keskenään jalostukseen käyttää, vaan vain ulkomaantuontien avulla saa geenipohjaan laajuutta. Enkä todellakaan pidä näitä koirien tuojia kummallisina ihmisinä. MInulla oli tuuria, että sain koiran täältä kotimaasta. Muuten olisin joutunut ihan itse etsimään koiran ulkomailta, ja se olisi ollut riski. Nyt tuon "uuden veren" tänne tuo kasvattaja. JOlla on jo omat verkostonsa eripuolille maailmaa, sekä osaaminen asioiden hoitamiseen.


    • Joo, roudasin koiran 6-vuotta sitten, elämäni kunnossa maailman toiselta puolelta.

      Kuten sanoin harrastusinto hieman jäi, voin kyllä tarkeentaakkin että oma terveyteni ei ole enää sama kuin aiemmin enkä enää fyysistesti pysty samaan kuin aiemmin, joten kuusivuotias koirani jäi kanssani osa-aika eläkkeellee.
      Tarkoittaen että aina silloin tällöin ukko käy kentillä mutta jonkun muun ohjauksessa.

      Silti, päivääkään en vaihtaisi, paitsi tietty jos olisin sillon 6-vuotta sitten tiennyt että viiden vuoden päästä joku pässi ajaa autolla mun yli, niin ehkä olisin jättänyt koiran ostamatta ja odotellut että jos joskus saisin vaikka avustajakoiran.

      Mutta pysyn rehvakkaana, ja minä ostin ja NYT MULLA ON PRKL!

    • 19+7

      Minäkin tunnustaudun kauheksi rikolliseksi ja olen hakenut koirani ulkomailta isolla rahalla . Yhtään ei kaduta ja koira on kaikkea sitä mitä toivoinkin ! :) Kyllä hyvään koiraan laittaa tuhansia kiinni . Ihmiset pelkää ihan suotta ulkomailta koiran hakua .

    • teeeeeeeeeeeee

      Yhteen pentueeseen menee 1500e. Että kyllä niille kasvattajille käteen jää :). Eri asia sit on mihin elintasoon ovat tottuneet... En toivoisi ainakaan oman rotuni kohdalla, että jalostettaisiin naapurimaasta tuoduista kovin tiheeseen tahtiin, ero on huomattava ulkonäössä ja luonteessa. Venäjästä puhun.

    • Mä haluan tavata ja kätellä ihmistä joka 1500e saa jalostuskoirillensa näytöt jalostuskelpoisuudesta, Pevisan vaatimien terveystulosten lisäksi ne mitä kyseisen rodun kohdalla pidetään tärkeinä ja vielä selviää astutuksesta tiineysaikaan ja pentujen kasvusta luovutusikäisyyteen asti. Aika polkuhinnat.

      Itse olen laittanut aivan varmasti useampia tuhansia pelkästään näyttelyihin ja koemaksuihin, ja niitä vaatimuksia on: HD A/B, PHTVL 0 / avoin
      CAH M0, DCM lyhyt EKG puhdas (SKL:n listaaman kardiologin tutkimus/Wibergin lausunto) tai Holter A (Yes:n lausunto) – tulos alle 12 kk vanha., Spondyloosi (SP) terve (SKL:n lausunto) yli 24 kk koiralta
      vWD toinen vanhemmista terve, DCM DNA negatiivinen.
      Luonnetestistä väh 75 TAI MH TAI ZTP suoritettuna niin ja sittenhän Pitää olla koulutustunnus PK-lajista.
      Et äkkiä sitä rahaa kyllä menee siitoskoiran pentueeseen enemmän kuin 1500 :D

    • bullipoju

      Mutta tässä pitää ottaa huomioon se että ei näitä testejä tarvitse ennen jokaista pentuetta teettää vaan yleensä vain kerran tai useamman vuoden välein. Joten jos suunnitteilla on teettää samalla koiralla useita pentuja, tuo testaaminen on sijoitus joka tulee sitten takaisin jokaisesta pentueesta eikä siis näitä kustannuksia kannata laittaa yhden pentueen hintaa vaan jaettuna jokaisen suunnitteilla olevan pentueen hintaan.

      • Joo,testeissä/tutkimustuloksissakin on eroja.Itseasiassa vuoden voimassa oleviin(esim.jollain rodulla silmät) aina kertalaakitutkimuksiin,kuten esim.lonkat/kyynärät.
        Ja sitten taas on rotuja,joille ei ole pakko tehdä yhtään mitään.Eli ei olla pevisassa.
        Suositukset,kuten jto,on vain suosituksia,eikä suinkaan kaikki noudata niitäkään...
        Eli kyllähän voi löytyä huimia eroja,jos/kun tarkastellaan kuluja.
        Sitten vielä sekin,että ei aina mennä vaikeimman kautta,vaan myös helpomman esim.astutus kotimaassa,synnytys helppo ym.

        En siis itse näe tuota alle 1500 ihmeenä.Ei tarvi kuin olla rotu,joka ei pevisassa,ei mitään tuloksia.Matkakulut pienet,ym.Ja siihen päälle joku pienikulutteinen kääpiörotu.
        Mutta kuten sanoin,eroja kyllä tulee,riippuen mistä roikkuu.

        Tosin itse en laske jalostuskuluiksi koirieni terveystutkimuksia ,koekäyntejä,näyttelyitä ym.koska teenhän ne muutenkin.
        Näyttelyissäkään ei ole mikään pakko montaa kertaa mennä,saadakseen jo riittävät näkemykset.Muu on sitten ihan omaa hubaa :D
        Koe puoli roduissa,joss a ne on rodunomaiset,on hieman eri juttu,koska näyttö kertoo myös osaltaan tiettyjä juttuja.
        Tosin ei käyttöroduillakaan kaikilla ole mitään tuloksia,valitettavasti.Hyvä jos lt edes vaaditaan,sekin jollain vain muotovalion arvoon.

        Mutta käsitteellistä tämäkin.Itse maksan kasvattieni rodunomaiset terveystutkimukset itse.Ne kyllä lasken ns.kuluihin.
        Se sitten,saako kasvattajalle jäädä jotain ylimääräistä tai voiko olla vaikka puhdasta bisnestä koko homma,onkin sitten oma juttunsa.


    • niin jotkuthan tyytyy siihen että sille koiralle on saatu jostain maakunta näyttelyistä edes parit ERI.t
      Itse vaadin vähän enemmän. koska kyllähän se Ch. ja mielellään vielä Int. siellä nimen edessä kertoo hieman enemmän siitä jalostusarvosta.
      Terveys tietysti on ykkössijalla, mutta itse kyllä oletan ja vaadin että koira täyttää rotumääritelmän myös ulkomuodollisesti.

      Oli rotu Pevisassa tai ei, niin minun mielestäni vastuuntuntoinen ja rotunsa tunteva ihminen jalostaa sitä omaa rotuaan vain sen rodun parhaaksi, ei rahan vuoksi.
      JA tutkituttaa koiriaan, vaikka pevisa ei käske. jokaisella rodulla on akilleen kantapäänsä ja on vain tunnelinäköisyyttä olla huomioimatta niitä.

      mun uusin ihmetyksen aihe on nämä suomalaiset Presa Canario kasvattajat joille C lonkat on ihan jees. aika lyhytnäköistä hyväksyä koiran elämänlaatua heikentävä vika vain jalostusmateriaalin puuttuessa maasta.

      • bullipoju

        Kaikille kasvattajille ei ole tärkeää koirien näyttelymenestys vaan heille rotu on tärkein, se että he kasvattavat omasta mielestään oikean näköisiä koiria jotka ovat terveitä fyysisesti ja henkisesti. Kasvattajilla kun yleensä on se oma näkemyksensä siitä mitä haluavat rotuun tuoda ja joillekin se on näyttelymenestys ja joillekin taas erittäin terve koira, joillakin taas nuo molemmat kävelevät käsikädessä mutta eivät kaikille.
        Itse en näyttelyistä nykyisellään perusta, minusta ne kiinnittävät liikaa huomiota vääriin asioihin, joten minullekin näyttelyissä kuskaamisen kulut pentujen hinnassa tuntuu aika kummalta. Itselleni ne meriitit siellä nimien edessä ei kerro yhtään mitään koiran arvosta vaan ne terveys- ja mahdolliset luonnetulokset sekä se miltä molemmat vanhemmat näyttävät. Jos vanhemmat näyttävät minun silmääni siltä miltä sen rodun yksilön kuuluu, olen ihan tyytyväinen, en tarvitse näyttelytuomaria kertomaan että koira näyttää hyvältä.
        Mutta tietenkin intohimoinen näyttelyharrastaja varmaan ajattelee asiaa ihan eri tavalla.

        Kyllä nykyisellään sen terveyden pitäisi tulla ykkösenä, luonteen sitten ja viimeisenä ulkonäön ja kaikki nämä seikat täydellisesti omaavaa koiraa ei löydy jalostuskäyttöön niin ehkä kannattaisi miettiä tarvitseeko jalostuskanta sitten lisää näitä osittain täydellisiä koiria vai pitäisikö ne pennut sittenkin jättää teettämättä.

        Ja kyllä niitä omia koiriaan tottakai saa tutkituttaa niin paljon kuin haluaa sehän on ihan oma valinta mutta vaikka käyttäisi koiran kaikissa tutkimuksissa joita nyt lonkalla heitettynä on vaikka 5kpl ja jokainen maksaa keskimäärin 150€ niistä tulee yhteensä 750€. Ja jos oletetaan että narttu saa vaikka neljä pentuetta elämänsä aikana ja tutkimuskulut jaetaan tasan näiden pentueiden kesken se tekee 187,5€, niin ei tuolla summalla kyllä siihen 2000€ päästä mitenkään vaikka se lisättäisiin siihen 1500€ summaan.


      • No toisaalta,niissä samoissa maakuntanäytelmissä ihan samat tuomarit pitkälti arvostelee,kuin isommissakin näytelmissä.Ja se tuskin laatusarvosteluun vaikuttaa tuomarilla,missä hän koiran arvostelee...
        Myöskään ei se määrä arvosteluja sen paremmaksi koiraa tee(siis ulkonäöllisestikkään).
        Enemmän on kyse,mitä ne arvostelut ja laatuarvostelut on.Voihan niitä olla moniakin käyntejä,jossa vaikka mitä tai sitten muutama,vaikka erinomaisia.Eli määrä ei tässäkään korvaa laatua.

        Näytelmät on harrastus,toisille isompi enemmän toisille vähemmän,kuitenkin pääasiassa nykypäivänä.Kyllä muutamat näytelmät rotua tuntevilta tuomareilta on jo aika hyvä mittari arviointiin.

        Ja välttämättä nuot valioarvotkaan ei ihmeitä kerro.Riippuen rodusta.Ihan eri asia,jos on rotu,jossa paljon koiria,kun joku harvinaisempi rotu,jossa muutama.Jälkimmäisestä on suht helppo saada valioksi,ellei nyt mitään ihmeempiä virheitä ole.Tosin sai olla melkein niitäkin ennenvanhaan,kun ei harvinaisempa paremmin tunnettu ja lätkäistiin turhan hyvää...
        Ja jalostusarvostahan näytelmäarvostelut kertoo,sen minkä kertookin,pelkästään ulkonäöstä,ei muusta.

        "Oli pevisa..." Aivan samaa mieltä.Pevisathan on sitten se viimeinen keino,kun ei edes suositukset pure.Pevisoja ei olisi tarvittu,jos nuot akilleen kantapäät olisi heti huomioitu ja kunnolla,ja toimittu suositusten mukaan sitten.
        Mutta kun jto: t yhä vieläkin tuntuu olevan jokusessakin rodussa jokusellekkin vain sanoja...

        "Mun uusin..." C:T itsessään ei ole vielä paha.Mutta erittäin huomioitava kylläkin.Elämänlaatuun ei nuot vaikuta,ellei sitten ole ihan huonokuntoinen ja lihaskunnoltaan retuperällä oleva koira.Normikunnossa ei pahemmin vaikuta.
        Mutta se sitten kannattaakin huomioida,että mitä enemmän ja mitä huonompaa käytetään ja pannaan yhteen,niin siinä riski nousee koko ajan enemmän.
        Myöskin pitää huomioida se luusto kokonaan.Eli vaikka lonkat olisikin hyvät,niin jos etupäässä kyynärissä vikaa,niin koko paketti pitää huomioida.Ja kyynäräthän on erittäin tärkeä,mitä ne on...
        Katsoin uteliaisuudesta mainitsemasi rodun tilastoja ja yhdistelmiä.
        Ja täytyy sanoa,että en yhtään ihmettele ihmettelyäsi...
        Kannattaisi,ennenkuin yhtään uutta pentuetta tehtäisiin,kuvauttaa kaikki syntyneet pentueet.Nyt kun kuitenkin ollaan luomassa pohjaa koko kannalle suomessa.Ja sitten miettiä tarkoin,olisiko pevisa heti kättelyssä paikallaan ja millä arvoilla...


      • molossi kirjoitti:

        No toisaalta,niissä samoissa maakuntanäytelmissä ihan samat tuomarit pitkälti arvostelee,kuin isommissakin näytelmissä.Ja se tuskin laatusarvosteluun vaikuttaa tuomarilla,missä hän koiran arvostelee...
        Myöskään ei se määrä arvosteluja sen paremmaksi koiraa tee(siis ulkonäöllisestikkään).
        Enemmän on kyse,mitä ne arvostelut ja laatuarvostelut on.Voihan niitä olla moniakin käyntejä,jossa vaikka mitä tai sitten muutama,vaikka erinomaisia.Eli määrä ei tässäkään korvaa laatua.

        Näytelmät on harrastus,toisille isompi enemmän toisille vähemmän,kuitenkin pääasiassa nykypäivänä.Kyllä muutamat näytelmät rotua tuntevilta tuomareilta on jo aika hyvä mittari arviointiin.

        Ja välttämättä nuot valioarvotkaan ei ihmeitä kerro.Riippuen rodusta.Ihan eri asia,jos on rotu,jossa paljon koiria,kun joku harvinaisempi rotu,jossa muutama.Jälkimmäisestä on suht helppo saada valioksi,ellei nyt mitään ihmeempiä virheitä ole.Tosin sai olla melkein niitäkin ennenvanhaan,kun ei harvinaisempa paremmin tunnettu ja lätkäistiin turhan hyvää...
        Ja jalostusarvostahan näytelmäarvostelut kertoo,sen minkä kertookin,pelkästään ulkonäöstä,ei muusta.

        "Oli pevisa..." Aivan samaa mieltä.Pevisathan on sitten se viimeinen keino,kun ei edes suositukset pure.Pevisoja ei olisi tarvittu,jos nuot akilleen kantapäät olisi heti huomioitu ja kunnolla,ja toimittu suositusten mukaan sitten.
        Mutta kun jto: t yhä vieläkin tuntuu olevan jokusessakin rodussa jokusellekkin vain sanoja...

        "Mun uusin..." C:T itsessään ei ole vielä paha.Mutta erittäin huomioitava kylläkin.Elämänlaatuun ei nuot vaikuta,ellei sitten ole ihan huonokuntoinen ja lihaskunnoltaan retuperällä oleva koira.Normikunnossa ei pahemmin vaikuta.
        Mutta se sitten kannattaakin huomioida,että mitä enemmän ja mitä huonompaa käytetään ja pannaan yhteen,niin siinä riski nousee koko ajan enemmän.
        Myöskin pitää huomioida se luusto kokonaan.Eli vaikka lonkat olisikin hyvät,niin jos etupäässä kyynärissä vikaa,niin koko paketti pitää huomioida.Ja kyynäräthän on erittäin tärkeä,mitä ne on...
        Katsoin uteliaisuudesta mainitsemasi rodun tilastoja ja yhdistelmiä.
        Ja täytyy sanoa,että en yhtään ihmettele ihmettelyäsi...
        Kannattaisi,ennenkuin yhtään uutta pentuetta tehtäisiin,kuvauttaa kaikki syntyneet pentueet.Nyt kun kuitenkin ollaan luomassa pohjaa koko kannalle suomessa.Ja sitten miettiä tarkoin,olisiko pevisa heti kättelyssä paikallaan ja millä arvoilla...

        Viesti siis pisteelle.Pahuksen viestit kun pomppii välillä mihin sattuu.


    • teeeeeeeeeeeee

      -Pistepiste kysymys. Niin kuinkas paljon enemmän siihen pentueeseen nyt oot laittanut :) ? Ihan mielenkiinnolla kuuntelen. Bullipoju puhuu asiaa. Ja oon ihan samaa mieltä 19 7 kanssa kyllä sitä laittaa tuhansia kiinni ulkomaan hankintaan mieluummin sitten, kun näihin suomalaisten kasvattajien nurinoihin. Hinta laatu suhde on jossakin... Ja taitaa olla eräs muukin asia.

    • teeeeeeeeeeeeeee

      Lakatkaa jo jauhamasta paskaa.Joissain tapauksissa saa valitsemansa koulutuksen kaupan päälle :).Ulkomailta. Muutama hurja satanen lisää. http://www.youtube.com/watch?v=sGqQvn4xeo0 suomalaiset on ok mut kyllä on monet kallistunu jo rajojen ulkopuolelle. Ihan naurettavia nuo sepustukset. Mistä lie rodusta sitten puhuttekaan. Ihan sama mitä myytte, en osta, eikä tututkaan.. http://www.youtube.com/watch?v=9ISAEFPB9aA
      auch ! Sibla !
      http://www.youtube.com/watch?v=zEHLryV45zY&feature=relmfu
      espanja
      http://www.youtube.com/watch?v=Aboi54MJFaA&feature=relmfu
      ja venäjä rules! http://www.youtube.com/watch?v=NPoDgDp0Lbk ei ole suomi vielä ymmärtäny.

      • teeeeeeeeeeeeee

        Ps. tota sakua en tunne mikä esiintyy. Varmaan joku palveluskoira......


    • Mulla on siis dobbereita jotka maksaa suomessa sen 1000e
      Tämä on mielestäni kohtuullinen hinta kyseisen rodun pennusta.

      Itse en harrasta enää muuta kuin koirien temputtamista kotona.

      Mutta olisi kyllä kiva tietää missäpäin suomea saa tutkimuksia teetettyä 150e,
      Toi holter joka on voimassa sen 12kk maksaa kuitenkin jo yksinään sen vajaa 400e ja niitä tehdään vain muutamalla lääkäriasemalla suomessa.

      Mä olen aina ollut sekä näyttö että käyttö ihminen.
      Ja jos näyttelysäännöt pk-rotujen kohdalla on yhtään tuttuja tietää että sen valionarvon virallistaminen vaatii myös tiettyjen käyttökokeiden suorittamista hyväksytysti, elikaksi kärpästä yhdellä iskulla.

      maakuntanäyttelyitä yhtään väheksymättä, itse olen käynyt lähinnä cacib näyttelyissä.

      • bullipoju

        Täällä Pohjois-Suomessa missä itse asun tutkimukset maksaa 50-300€ riippuen tutkimuksesta. Kannattaisi varmaan kokeilla muita eläinlääkäreitä jos joka tutkimuksesta pitää yli 150€ maksaa. Kyllä niissäkin hintaeroja on eikä ole pakko sillä kalleimmalla käydä. Esim. omalla eläinlääkärilläni munuaisten toiminnan tutkimus virtsanäytteestä maksaa vain 50€ vaikka se pitää lähtettää suurempaan kaupunkiin missä on kunnon labra. Lonkkien ja kintereitten kuvaus maksoi yhteensä 230€.


      • Toiset tutkimukset on alle satasenkin.Toki,jos kun useamman kerran tehdään(esim.useampi astutus),niin voi jotkut joutua uusimaan.Jotkut tutkimukset tosiaan on hirmukalliita,mutta eipä niitä taida kovin monessa rodussa olla.
        Joitain terkkaamisia saa myös halvemmalla,ns.ryhmätutkimuksissa.Jotkut lääkäriasemat tekee niitä,jos/kun saadaan tietty määrä porukkaa kokoon.

        pk-roduista sen verran,että ei kaikilla roduilla valionarvoon vaadita yhtään käyttötulosta.Mutta jokusella se on vaihtoehtona luonnetestitulokselle.Ja taitaapa niitä olla rotuja,joilla ei valion arvoon vaadita noista kumpaakaan


    • Palapaperia

      Paras rotu on sekarotuinen, hinta 200-300 euroa. Huvittaa noi nokkapystyssä olevat "koiraihmiset" jotka tietää aina kaikesta kaiken, PYH

    • Sekarotuinenmeilläki

      Olen myös kiinnostunut eniten sekairotuisista koirista. Mielestäni sille olisi hyvä avat oma osio, noin rotuihmiset voisivat omilla palstoillaan rauhassa keksutella rotujensa perinnöllisitä sairauksista etc..

      • Minpin4Ever

        Sekarotuisille ON jo oma osio. Huhhuh... Miksi aina tulee kinaa puhdasrotuisista tai sekarotuisista, eikö ihmisillä ole oikeus hankkia ihan sellaisen koiran kuin itse haluaa ja mikä juuri itselleen sopii?
        Jos et jaksa puhdasrotuisista kuulla sanaakaan niin paras mahdollisuus siihen löytyy Sekarotuiset koirat-osiossa. Ollos hyvä


    • Hän se on On.

      Molossi, oot sin kasvattaja? Vissiin sie oot. Taijat olla vielä hyvän rodunkii kasvattaja. Jos min tästä tokenen ja halluun sellasen pennun, kysyn siulta.
      Sie tiiät juttuja, vaikket koirien irtipidosta pihassa mittään ymmärräkkään =)
      =).
      ( joskus kauan sitten siitä tällä palstalla vängättiin )
      Ps. Oma koira edelleenkin aina irti pihassa, siin se tie siinä vieressä.
      Hyvvää alkutalavea vaan sinne.

      • Omasta mielestäni toki hyvän :D Mutta eikös se ole niin,että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä...
        Kysyä toki saa,kun rekkaat nimimerkin,niin tuolta voi lähettää yksityisviestiä,millä kysyä ;)

        "vaikket koirien..." Tarkoitat ilmeisesti,kun olen sitä mieltä,että ainut vastuullinen tapa on koiraa pitää pihalla,joko täysin hallinnassa tai jos yksin,niin aidoitetulla pihalla ainoastaan.
        Noin se vaan on,ymmärrän tai en :D

        Hyvää tulevaa talvea vaan sinnekkin.Seuraavaa kesää jo tosin odotellessa,ja kovasti...


    • kysyn vain

      eli onko niin, että ne joilla ei ole rahaa maksaa koirasta 2000-4000, ovat huonoja koiranomistajia?

      • ......

        Ei ne huonoja ihmisiä ole. JOkainen valitsee rodun sen perusteella, mitä kokee tarvitsevansa. Mutta on hyvä huomioida se seikka, että on yllättävän yleistä, että on ottanut sekarotuisen taikka paperittoman, ja jälkikäteen huomaakin, että hitsi kun olisikin kiva harrastaa kaikenlaista. Ja niiden kanssa ei kaikenlaiseen harrastamiseen vain pääse mukaan. Sitten alkaa narina siitä, miten monirotuisia syrjitään, kun eivät pääse virallisiin näyttelyihin, eikä kaikkiin lajeihin kisaamaan. Aika monta tällaista ketjuakin löytyy täältäkin. Vaikka tämä on ihan fakta asia, joka on koiranottajille helposti selvitettävä tieto etukäteenkin.

        Mikäs minä sitten olen, kun olen ottanut "kalliita" koiria, ja välissä on tullut taloon monirotuinenkin? Se vasta halpa olikin. Ja hyvä koira, suorastaan upea. Mutta nuo "kalliit" koirat on otettu harrastamiseen. Joka ei tarkoita sitä, että se monirotuinen olisi elänyt tylsää elämää tai ollut huonolla hoidolla, sen kanssa ei vain kilpailtu. Pitää vain muistaa se, että se kauppahinta ei ole oikeasti se merkitsevä asia kokonaisuudessa. Sen 10-15 vuoden aikana, jonka yksi koira ilonamme elää. Kaikki muut kulut ovat vakiot ja pakolliset. Oli koiran rotu mikä hyvänsä. Noh, rakennetutkimukset ja muut pevisan vaatimat tietysti jäi virallisten kulujen osalta pois. Mutta sekin on edelleen hyvin pieni osa. Meillä kun ei ole koirat jalostuskäyttöön hankittuja. Rotukoirien kohdalla käyvät vain lausunnolla lausuntoja vaativat. Mutta eläinlääkärit maksaa yhtä paljon, ei niillä ole sekarotuisuusalennuksia, ruoka maksaa, tarvikkeet maksaa. Ja rodusta huolimatta nämä ovat ihan kiinteitä pakollisia kuluja. Se, jolla ei ole varaa näihin, on kelvoton koiranottaja.


    • Hmmmm´mm

      Tosiaan, kiinnostava aihe.

    • kysyn vain

      totta kaikki ylläoleva, mutta jos lapsi sairastuu johonkin vakavaan tautiin ja äidillä ei ole varaa maksaa lääkkeitä niin onko se sitten huono äiti ?
      Meillä oli myös sekarotuinen koira, maailman paras sellainen ja koko elämänsä aikana kävi kaksi kertaa eläinlääkärissä.

      • ........

        Jos lapsi sairastuu, niin on olemassa erilaisia turvaverkkoja ihmisille, jotka auttavat lääkekuluissa. KOirilla vastaava on vakuutus. Ei voi millään verrata tässä asiassa koiraa ja lasta. Ja kuule, satun tietämään, mitä on hankkia niitä kalliita lääkkeitäkin. Ja satun tietämään tasan tarkkaan myös sen, että jos en pystyisi niitä omilla ansioillani hankkimaan, niin lapseni ei jäisi ilman niitä. Maksukatto on myöskin ihan tuttu asia. Ilman hoitoa ei saa jättää lasta, mutta ei koiraakaan. Jos ei ole varaa jollain lailla turvata koirankaan terveyttä, ei ole oikeasti varaa pitää koiraa. Hyvä kun teillä on ollut terve koira. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kaikki koirat eivät ole terveitä, ja sairauskuluihin on varauduttava myös. Ja ne voivat nousta helposti tuhansiin euroihinkin, jos ei ole vakuutusta.


    • http://yle.fi/uutiset/sekarotuisuus_ei_takaa_koiralle_parempaa_terveytta/6360850

    • Kulttuurin.kääntöpuoli

      Onko koiran pakko olla sekarotuinen? Jos on, niin maksa mukisematta se mitä rehellinen kasvattaja koirasta pyytää. Myyntihinnasta osa menee veroihin, koirien ruokkimiseen, tarvikkeisiin, lääkärintarkastuksiin, siruttamiseen ja rokotuksiin. Myös emokoiran synnytyksessä on saatettu tarvita eläinlääkärin apua (esimerkiksi englanninbulldogit eivät pysty synnyttämään alakautta, vaan niille tehdään aina keisarinleikkaus). Näiden kaikkien menojen lisäksi kasvattaja käyttää myös paljon aikaa koiriinsa (ulkoilutus, ruokkiminen, turkinhoito, sotkujen siivoaminen).

      • Huonojakokemuksia

        Missä on rehellinen kasvattaja? Mistä niitä löytää? Kas kun en tunne yhtäkään. Tutulleni oli mm. myyty pentu tunnetulta kasvattajalta, jolla ei ollut sirua, rokotusta eikä edes madotusta. El-tarkastuskin ilmeisesti kusetusta. Hän oli uskonut kasvattajan puheisiin, että pentu oli liian nuori että mitään näistä olisi voitu tehdä. Hinta silti reilusti yli tonnin ja heti käteisellä piti maksaa. Nyt vuoden vanha koira on todella vaikeahoitoinen, ilmeisesti luonnevikainen sekä kärsii monista vaivoista syynä kai pentuna saadut matotartunnat, suolinkainen, lapamato ja giardia!!!!! Kasvattaja oli uhkaillut kun sanoi että laittaa jutun julkiseksi fb-sivulleen. Että tämmöstä rehellistä meininkiä. Koirilla rahastavat ovat kaikki alaluokkaista rupusakkia, mitään rehellistä ei touhussa ole.


      • Mitäsolittetyhmiä
        Huonojakokemuksia kirjoitti:

        Missä on rehellinen kasvattaja? Mistä niitä löytää? Kas kun en tunne yhtäkään. Tutulleni oli mm. myyty pentu tunnetulta kasvattajalta, jolla ei ollut sirua, rokotusta eikä edes madotusta. El-tarkastuskin ilmeisesti kusetusta. Hän oli uskonut kasvattajan puheisiin, että pentu oli liian nuori että mitään näistä olisi voitu tehdä. Hinta silti reilusti yli tonnin ja heti käteisellä piti maksaa. Nyt vuoden vanha koira on todella vaikeahoitoinen, ilmeisesti luonnevikainen sekä kärsii monista vaivoista syynä kai pentuna saadut matotartunnat, suolinkainen, lapamato ja giardia!!!!! Kasvattaja oli uhkaillut kun sanoi että laittaa jutun julkiseksi fb-sivulleen. Että tämmöstä rehellistä meininkiä. Koirilla rahastavat ovat kaikki alaluokkaista rupusakkia, mitään rehellistä ei touhussa ole.

        Minäkään en tunne yhtään astronauttia, mutten ole niin tyhmä, että menisin väittämään niitä löytyvän vain saduista. Jos on niin tyhmä, että menee ostamaan hämärän rakin, niin ei siitä pidä kaikkia kasvattajia lyttyyn haukkua. Matotartunnat eivät muuten aiheuta "monia vaivoja", joten kaikesta päätellen tässä tarinassa on kolme imbesilliä: yksi möi hämärän kirppusäkin, toinen osti sen ja kolmas on ostajan tuttu, jolla ei ole aivosoluja toisiinsa törmäilemässä sen enempää kuin imbesilleillä numero uno ja dos.


      • NäinköhänVain
        Huonojakokemuksia kirjoitti:

        Missä on rehellinen kasvattaja? Mistä niitä löytää? Kas kun en tunne yhtäkään. Tutulleni oli mm. myyty pentu tunnetulta kasvattajalta, jolla ei ollut sirua, rokotusta eikä edes madotusta. El-tarkastuskin ilmeisesti kusetusta. Hän oli uskonut kasvattajan puheisiin, että pentu oli liian nuori että mitään näistä olisi voitu tehdä. Hinta silti reilusti yli tonnin ja heti käteisellä piti maksaa. Nyt vuoden vanha koira on todella vaikeahoitoinen, ilmeisesti luonnevikainen sekä kärsii monista vaivoista syynä kai pentuna saadut matotartunnat, suolinkainen, lapamato ja giardia!!!!! Kasvattaja oli uhkaillut kun sanoi että laittaa jutun julkiseksi fb-sivulleen. Että tämmöstä rehellistä meininkiä. Koirilla rahastavat ovat kaikki alaluokkaista rupusakkia, mitään rehellistä ei touhussa ole.

        Koiriahan ei rekisteröidä ilman sirua, joten vähintään mielenkiintoinen väittämä tämä "tunnetulta kasvattajalta".


      • Olipastarina
        Huonojakokemuksia kirjoitti:

        Missä on rehellinen kasvattaja? Mistä niitä löytää? Kas kun en tunne yhtäkään. Tutulleni oli mm. myyty pentu tunnetulta kasvattajalta, jolla ei ollut sirua, rokotusta eikä edes madotusta. El-tarkastuskin ilmeisesti kusetusta. Hän oli uskonut kasvattajan puheisiin, että pentu oli liian nuori että mitään näistä olisi voitu tehdä. Hinta silti reilusti yli tonnin ja heti käteisellä piti maksaa. Nyt vuoden vanha koira on todella vaikeahoitoinen, ilmeisesti luonnevikainen sekä kärsii monista vaivoista syynä kai pentuna saadut matotartunnat, suolinkainen, lapamato ja giardia!!!!! Kasvattaja oli uhkaillut kun sanoi että laittaa jutun julkiseksi fb-sivulleen. Että tämmöstä rehellistä meininkiä. Koirilla rahastavat ovat kaikki alaluokkaista rupusakkia, mitään rehellistä ei touhussa ole.

        Oli niin epäilyttävä tarina, että taisi olla panettelevaa valhetta koko juttu. Koiria ei tosiaankaan rekisteröidä ilman sirua, ja kaikki kuvailtu laiminlyönti johtaisi välittömästi toimenpiteisiin kennelliiton toimesta. Niinpä tuollaista tunnettua kasvattajaa ei ole kuin mielikuvituksessasi. Epämääräiset tehtailijat ja/tai trokarit tuollaista ihan tunnetusti harrastavat ja kaikki asiaan liittyvät vaarantavat tyhmyyttään muiden koirien terveyden. Jokaisen koiraa hankkivan vähimmäistehtävä on varmistaa, että koirat todellakin hankitaan asiansa osaavilta, vastuuntuntoisilta kasvattajilta. Jos näin ei olla tehty, niin sitä täysmunausta ei saa muuksi muuttumaan, vaikka miten syyttelisi kaikkia kasvattajia yhtä epämääräisiksi kuin oman tautipesäkkeensä myyjä oli. Jos näin olisi, niin ei meillä kenelläkään olisi täysin terveitä, rekisteröityjä koiria, joiden vanhempien ja muiden sukulaistenkin terveystutkimukset ovat kaiken kansan nähtävissä jalostustietokannassa. Omasta tyhmyydestään ei kaikkia muita pidä syyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe