Mitähän tämä on? Tykytys ja paineen tunne

nainen, 24 vuotta

Olen nyt 2kk kärsinyt sydämen tykytyksestä ja paineen tunteesta tykytyksen jälkeen rinnassa. Nämä kestävät useimmiten koko päivän ja ovat tihentyneet. Joskus myös kädet voimattomat ja tärisee.

Kävin EKG:ssa jossa aivan normaali rytmi, tosin leposyke korkea. Otettiin myös verikokeet (pienverenkuva?) jossa kaikki aivan ok, viitearvojen sisällä. Kilpirauhasessa ei vikaa, (kuvattu, ultrattu ja otettu verikokeita useinkin).
Epäiltiin että johtuu niskasta, on hierottu ja käytetty kylmägeeliä mutta ei tehoa.
Myös närästys/ilmavaivoiksi epäiltiin ja närästyslääkkeet sun muut kokeiltu.
Sitten epäilin että kyse on magnesiumin puutteesta ja ostin purkin, mutta eipä tehoa ei..

En tupakoi, en käytä enää kofeiinia, alkoholia todella harvoin, sillä jo puoli lasia viiniä saa tykytyksen pahenemaan. En syö isoja aterioita, kun en uskalla ja olen normaalipainoinen aina ollut. En harrasta myöskään liian raskasta liikuntaa.

Minulla on lisäkilpirauhasen liikatoiminta, PTH noin 113 mutta se ei ole koskaan aiheuttanut tällaisia oireita.

Olen tullut lopputulokseen, että sykkeeni on vaan liian korkea. Voiko enää muuta tutkia? Onko ainoa mitä enää voin kokeilla beetasalpaajat?

Niin ja paniikkihäiriötä ei ole, en ole koskaan saanut paniikkikohtauksia ja käsittääkseni ne alkavat tulla öisin. Yöni nukun ihan hyvin. Tänään kyllä autossa sain jonkinmoisen kohtauksen, tuntui että auto menee liian lujaa ja kaikki asiat huolestutti kunnes piti keskittyä hengittämään kun olo oli niin paniikkinen. Se oli varmasti paniikkikohtaus, mutta normaalisti kun tykyttää ja painaa en kyllä tunne mitään paniikkia. Luulisin että liian nopea syke aiheutti tuon kohtauksen.

9

3421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äx samainen

      onko sydämesi tutkittu ,entä keuhkosi
      nitron kokeilu olisi yksi vaihtoehto

      • nainen, 24 vuotta

        Ei ole tutkittu.. Ajattelin ehdottaa kun lääkäriaika 24.10.
        Jos nitro helpottaa niin kertooko se sitten että vika oli sydämmessä?

        Eilen otin isomman annoksen magnesiumia ja tänä aamuna. Nyt on parempi olo, lievästi painava tunne on nyt rinnan alapuolella, tai jossain kylkiluiden alla. Myös kuivat kohdat mitä ilmestyy käsiin on jotenkin parempana. Voihan se olla magnesiumin puute, mutta ei noin isoja annoksia voi jatkuvasti syödä.

        Päivystykseen tms. en ole koskaan päässyt kun ei kuulemma kuulosta akuutilta.. Pitää vaan odottaa hitaasti tulevia lääkäri aikoja, ellei sitten sitä sydäriä saa. Välillä tuntuu että se sydärin saaminen olisi jo mieluisampaa kuin jatkuva tykytys ja paine, mutta en viitsi sitä tahallanikaan aiheuttaa.


    • ex embolikko

      ei välttämättä sydämmessä,olethan aika nuori .
      enemmän epäilisin keuhkoembilian mahdollisuutta. nitro laajentaa verisuonia ja siten helpotta jos veri on niin paksua että alkaa muodostumaan hyytymiä.

      tutustuppa embolian riskitekijöihin, onko sinulla niitä yksi tai jopa useampia.

      • nainen, 24 vuotta

        Elikkäs tuo embolia on yhdenlainen tukos.. Noista riskitekijöistä minulla on ainoastaan se että tammikuussa lennettiin Dubaihin (7 tunnin lento) ja viikon päästä takaisin Suomeen (7 tunnin lento) avomiehen kanssa.. Mutta ajattelin että jos jokin tulppa tulee, niin se tulee lennon aikana, kun tärisyttää ja ei pääse liikkumaan.. Mutta kai se sitten voi tulla myöhemminkin :s Tammikuusta kuitenkin aikaa on jo..


    • paniikkisydänkö

      Hei oireesi kuvaavat todella paljon omiani. Turhauttavaa, kun lääkärit eivät ota heti tutkiakseen....olen 26 v nainen ja kärsinyt nyt nimenomaan kovasta rintakivusta/kaulakivusta, tykytyksistä, nopeasta sykkeestä ja käsien puutumisista/säryistä. Hengästyttää, väsyttää ja liikkuminen pahentaa oireita. Puristus rinnalla ei ota hellittääkseen millään. Tätä on nyt jatkunut kohta 2kk. Päivystyksessä olen käynyt useaan otteeseen, myös lääkärillä ja jouduinpa kerran ambulanssinkin soittamaan, kun taju oli lähteä kovan repivän rintakivun vuoksi.
      Ekg:ssä on ollut jotain hiukan poikkeavaa, mutta siihen ei olla syvennytty.
      Kaikki on laitettu kerran diagnosoidun paniikkihäiriön piikkiin. Kukaan kuudesta eri lääkäristä ei ole uskonut minua, kun olen sanonut ettei tämä tosiaan ole paniikkihäiriötä, koska tunnistan sen oireet todella hyvin. Ei kuunnella, määrätään vaan rauhottavia ja nyt syön taas cipralexia paniikkiin. Kohta kuukausi sen syömistä takana, eikä oireet helpota. Silti ei vaan tutkita tarkemmin, koska olen niin nuori ja on vaan niin epätodennäköistä :'( pelottavaa!
      Tsemppiä sulle ihan hirveästi ton kanssa ja toivotaan että syy selviää.
      Itse sain beettasalpaajaa, vaikka tutkimuksia ei edes kummemmin tehty. Mulla ne kyllä laski sykkeen ja verepaineen, mutta liikkumisesta ei tullutkaan enää yhtikäs mitään hengästymisen vuoksi.
      Minä jatkan tästä siis yksityiselle lippujeni ja lappujeni kanssa ja todella toivon, että siellä minussa nähdään muutakin kuin paniikkihäiriö :/

    • --ansku69--

      Onneks täältä löytyy tuoreempaa juttua...mulla alko kans jo viime vuoden puolella olemaan outoja oireita..oli ripulointii..hengenahdistusta..nivelsärkyjä ja välis tuntuu että en saa happea...vatsaa turvottaa..laihtumista ja väsymistä..vielä keväällä olin urheilija..sitten mulla alettiin kokeileen erilaisia beetasalpaajia..tuntu että ne lisäs mun sydän oireita..nyt bisoprolol ja se vähentäny kammiolisäreitä mutta tulee vieläkin..jotka nekin tutkittu ja mukamas hyvän laatusia...Nyt tullu myös painon tunnetta sydämen alle..polttavaa kipua ollut jo kesästä asti..toisinaan tulee sen painon tunteen jälkeen kun muutama paha rytmäri eka..mut ei ne missään mitään oo nähny..ei sydämen ultrassa..ei rasitus ekg..ei holtteris..rauhottavia vaan lisänneet kun meinaa enään pystyä yölläkään nukkumaan..tuntuu että välis mulla henki salpautuu yöllä ja tykytyksiäkin on..ainut mitä ne ovat löytäneet..sekin kajaanissa..oli suolistotulehdusta..mulla melken joka yö vatsakin kipeä..Mullekkin sanotaan että ei voi olla sepelvaltimo tautii kun olen 43 v nainen..ja 4 vuotta sitten tehty sepelvaltimon varjoaine kuvaukset..mutta miksiköhän mulla tuntuu välis että sydänkin väsyy ja se polttelu rinnan alla..välis tunne ihan kun joku kutisis mun sydämes tai keuhkoissa..nyt yks yksityinen mietti olisko mulla LBBB..ja miten ihmeessä sitä ei olla nähty lukuisissa rasitus ekg tai lepo ekg tai holtterissa???Olipas lohduttava uutinen

      • päivä kerrallaan

        Minulla on todettu LBBB, eli vasen haarakatkos -85.Siitä ei tietoa milloin se on tullut, miltei lapsesta asti kaikenlaisia tykytyksiä ja lisälyöntejä, joita ei pidetty minään, paremminkin vain luulotautina. Nykyinen tilanne on se, että vasen kammio on laajentunut. Minulla on kahta lääkettä, kuitenkin pienillä annoksilla. Väsymys oireena, en turhaan rasita itseäni.Ikää on 59v. ja olen nainen.
        Hyvä kun sinulle on tehty ultrat ym.tutkimukset ja vielä parempi, kun niissä ei ole löytynyt mitään erityistä. Nuo muut oireet, laihtumiset, nivelsäryt yms.ei minun käsittääkseni sydämestä johdu.Suolitulehdukseen olet varmaan saanut lääkkeet.Jaksamista sinulle!


    • --ansku69--

      No tänne vielä..suolestakaan mitään löydetty..koepaloista siis..ei edes vatsalaukusta..ainoastaan maksa arvot nyt hieman kohonneet..tehtiin myös sepelvaltimoiden varjoaine kuvaus ja suonetkin puhtaat..eli kyllä ihmetyttää nää sydän oireeni..jaksamisia myös sinulle päivä kerrallaan

    • Lomailijatar

      Hei, mietin, että onko sulla tutkittu lihas-/ ja hermostosairaudet? Sydän on lihas ja hermosto mahdollistaa lihastoiminnan omalta osaltaan. Jos magnesiumarvoissa poikkeavuutta, syy olisi hyvä selvittää. Hermosto vaikuttaa myös suoliston toimintaan. Hermostolliset häiriöt voivat vaikeuttaa suoliston toimintaa. Julkaisustasi on vuosia, ja toivon, että asiat jo selvillä. Mikäli eivät, vaadi myös uusittaviksi kokeet, missä olet jo käynyt, sillä mennyt ei takaa tulevaa. Ja nuo "olet liian nuori"-kommentit kannattaa ohittaa. Se on laiskan ja epäuskoisen puhetta ja voi sulkea tien avun saannilta. Sulla on oikeus saada apua ja yksilöllistä hoitoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe