Duster 4x4 diesel onko parempia samaan hintaan?

Merkkivaihtunee

On tullut selattua nettiä mutta pahalta näyttää että kaupat tulee otsikon autosta.

Tuommoinen imitsi tai miltä auto vaikuttaa kenenkäki silmissä on mitääntekemätön minulle. Ymmärrän kyllä jos semmoinen on jollekkin valintaperuste joten se asia sivuutetaan merkityksettömänä.

Tuo kone on rellun mutta lienee toimintavarma 200tkm asti hyvinkin ja sen jälkeen asia ei minua kiinnosta vaan vaihdan autoa.

Tarve on maanvaraa ja pääsevyyttä välillä huonommillakin teillä ,satunnaista heppatrailerin vetoa lyhkäsiä matkoja 30km sivu joten ei mitään pitkän matkan taakanvetoa. Peräkärry on pieni joten eipä joudu koville koko auto.

Toimiiko tuo neliveto kuinka sohjussa ja 30cm umpihangessa eli lukot pitää paremmin kuin tukankampaajien honda crvssä se on ihan pelle auto kun pysähtyy lumeen kun lyö pakin päälle ,on nähty tutun autossa ja oli uusi crv mallav2011 kyllä naurati kun pysähtyi crv.

Nykyinen auto on subaru forester ja alkaa tulla 300tkm täyteen , huippu auto ollut mutta uusi maksaa jesus yli 34tkeuroa! Se on liikaa vaikkakin olisi varmasti paras ja neliveto on oikea. 10000 euroa on liikaa kun ei ole auoa kummempi tarve eikä oikein osaa arvostaa mitään kiiltäviä listanpätkiä yms ajo-ominaisuus pelleilyjä osaan ajaa kaikilla nykautoilla joten sekin kohta menee ohi jos joku moittii jotain hifistely viilausta.

100

14072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4wd'

      Varmaankin Dacia on tuohon tarpeeseen loistava väline, mutta käypä kokeilemassa myös vaikka Jeep Compass, sellainen tosi maasturi.

      • Puusilmä lahoaa

        Hintaa on35t euroa! saisi aloittaja xv:nsä halvemmalla. Saahan noita dustereita bensanakin alta 20t€. Karuja asiansa tekeviä autoja.


    • Suitzakuski

      Hinnan ja maavaran puolesta Dusterin lähin kilpailija lienee Suzuki SX4. Kokoisekseen tilava paitsi tavaratilan osalta. Nelivedon saa lukkoon pienissä nopeuksissa, mikä helpottaa liikkeellelähtöä ja möyrimistä hangessa.

    • 20+11

      Tutulla on Dacia Duster 4x4 diesel,minulla Subarun vastaava diesel.
      Dacian heikkous on hienoinen tehon puute suurilla nopeuksilla.Lisäksi Dacia on meluisa suurilla nopeuksilla.Eli renkaat kannattaa hankkia pehmeästä päästä(Nokian kitkat,Continenyal,ym.),Subaruun käy vaikka teräsvyörengas.Äänet pysyvät poissa.Dacian vaihteisto toimii paremmin.Subarun vaihteet toimivat jos vaihtaa suosiolla heti alkuperäiset "varastorasvat".
      Dacian vanteet ovat kinkkiset.Kun vaihtaa renkaan,uuden kummin on ekana pantattava pulleaksi.Näin vanteella ollessaan ilman saa pysymään renkaassa.Vanne on sisältä sen mallinen.Ja kinkkisyys jatkuu kun tasapainottaan renkaan.Vanteen keskireikä ei ole aivan pyöreä.On miltei mahdotonta asettaa vanne tasapainokoneeseen.Joka ikinen kerta vanne menee hitusen eri kohtaan ja tasapainotus tietysti samalla muuttuu.Kiusalliset vanteet.
      Lisäksi Dacian moottorilämmitin vuotaa.Vaikka asennus on tehty merkkiliikkeessä.Kannattaa miettiä kannattaako hankkia dieselillä toimivan moottorilämmittimenn lainkaan.Ja sitten vielä huollosta.Dacialla jttävät pohjapanssarin ruuvit löysälle.Pitää huollon jälkeen itse kiristää ajossa rämisevä pohjapelti.Subarulla ei ole tällasta huolto ongelmaa.

      • xc70

        kiitos asiantuntevista kommenteista


    • Duste risti

      Olen ajanut Dusterilla vuoden, ehkä ole huomannut tehonpuute-, vanne- tai pohjapeltiongelmia. 1,5 -litraiseksi kone on ihan OK. Pa-lämmitintä en hommaa, kyllä se on avaimella käynnistynyt vaikka hitaasti lämpiääkin. Se on totta, että melua riittää ja ongelma tuskin poistuu rengasvalinnalla. Pitäisi panna bitumimattoa pelteihin.
      Kaksilitraisena, isompana ja kalliimpana Subaru ei mielstäni ole sopiva verrokki Dusterille. Seuravaksi aion kokeilla Opel Mokkaa, jahka nyt muutaman vuoden Dusterilla ajelen.

      • 20+11

        Tasapainotuksesta vielä sen verran että tämäkone on aivan uusi.Kalibroinnissa voi olla jotain korjattavaa,työmenetelmäni voi olla vähän puutteellinen,eikä kiinalainen tasapainokone välttämättä näytä 5grammaa tarkemmin koskaan.Tasapainokoneessa on hienosäätö gramman tarkkuudella.


    • BörjeU

      Olen ajellut diesel Dusterilla nyt 32 tkm noin 11 kk:n aikana. Lisävarusteena Eberi, josta en mielellään luopuisi. Enkä vakionopeudensäätimestäkään. Molemmat ottaisin vielä seuraavaankin Dusteriin. Vaihdettu lähivalopolttimot ja takasumuvalon sulake. Ei todellakana mitään muuta korjattavaa. Vedän paljon venetraileria ja peräkärryä. Tonnin kuorma tulee vielä ilman ongelmia.

      Yleisesti sanoisin, että kaikki oleellinen Dusterista selviää koeajossa. Ikäviä yllätyksiä ei ole tiedossa, mutta onhan se vähän pieni ja meluisa. Sitä saa mitä tilaa.

      • osssss

        Eli dci kylmä auto jos ei lisälämmitintä ole?


      • hhnnhhgn
        osssss kirjoitti:

        Eli dci kylmä auto jos ei lisälämmitintä ole?

        Eihän se nyt mikään jääkappi sentään ole, kuten Volkkarit, mutta ei sitä saunaksikaan voi kutsua. Näin se vaan ruukkaa usein pikkudieselien kanssa olemaan. Tuskin Webastoja ja Ebereitä valmistetaan vain Dustereita varten. Uusi Duster on kilpailijoihinsa nähden sen verran edullinen, että rahaa jää varustaa se vaikka Webastolla.


    • liikaa hintaa

      Se on kallis !
      4 veto duster on kallis 22 000 e ! Sillä hinnalla saa jo länsiauton ! HUOM ! HUOM !

      • sitäsuntätä

        niinkuin minkä vastaavan?


      • äteritsi

        nissaninkone tuo diisseli.taitaa olla vaihteisto ja koko voiman siirto.eli jos käskaihin vertaa niin.ajelen kyl dusterilla.


    • Halvan kallis

      Mikäpä tässä maailmassa halpaa olisi. Toisaalta kaikki on halpaa mistä rahalla selviää.

      • brändiä Jouluna

        Niin onko Renault Duster länsiauto, entä Dacia Duster? Ne ovat samoja autoja. Monia muitakin autoja myydään eri maissa eri merkeillä. Nykyautot on sellaisia palapelejä, että niihin voisi oikeastaan laittaa keulaan minkä merkin haluaa. Auton brändistä maksetaan ja jos saa luotua haluttavan merkin, niin sehän on markkinatalouden ydin. Se näkyy autoissa ja muissakin tuotteissa, palvelut mukaan lukien.


    • Jessejames

      Ihan paskan näköisiä kaikki Daciat. Miten autosta onkin voitu muotoilla noin karseen näköinen?! Tekniikaltaan varmaankin toimiva kun puolueettomat testit on sitä kehuneet. No, esim. nelivetotekniikka onkin Nissanin ja muu tekniikka lienee Renautilta. Mutta aivan sairaan ruma ja värivalikoima oksettava!

      • asiatasioina3

        Eipä nuo Daciat juuri massasta erotu.


      • Dino Dokker
        asiatasioina3 kirjoitti:

        Eipä nuo Daciat juuri massasta erotu.

        Espanjassa valmistetaan Seat Q3 , mutta Saksassa sitä myydään Audina.
        Audin koneita taas valmistetaan Unkarissa, niin minkäs maalainen se sitten on?


    • Duste risti

      "Eipä nuo Daciat juuri massasta erotu."

      Hyvä ettei erotu. Kuka sitä silmätikkuna olisi.

      • topi9

        Mielestäni Daster erottuu positiivisesti erikoisella muotoilullaan muiden maastureiden linjasta. Mitä enemmän sitä katselee sitä paremmalta se näyttää.
        Ja hinta 4 vetoiselle kulkupelille on uskomattoman edullinen. Täytyy käydä koeajamassa se, kuulema on kiva ja kevyt ajaa.


    • Duste risti

      On se ihan OK ajaa, iloisesti kulkee moottoritienopeuksillakin, joskin silloin sisämeteli on melkoinen. Ketterä kaupungissa, ulkomittoihin nähden hyvät sisätilat ja kuluttaa vähän (diesel).

    • exsuomalainen

      Asun Virossa ja olen kytännyt täältä tai Keski-Euroopasta itselleni käytettyä Dacia Dusteria tai MCV-farmaria dieselinä, mutta vaikealta tuntuu. Jos sellainen tulee johonkin myytäväksi, se katoaa eli myydään saman tien. Ilmoitusten mukaan on monien autojen kilometrimäärät 400-500 tkm. En tiedä onko noihin paljon ajettuihin mitään suurempaa tehty, mutta ainakin kilometrejä on kertynyt. Moni on väittänyt vaiihtaneensa aiemman uuteen samanlaiseen.
      Toki ostajan täytyy ymmärtää, että kyseessä on halpisauto, mutta täyttää omistajiensa vaateet ilmeisen hyvin, vaikka joitain anteeksiannettavia murheitakin olisi.
      Uskallan melkein väittää, että diesel-Daciassa saa näin minimaniaikana aivan riittävästi autoa tavalliseen ajoon lähes olemattomaan hintaan.
      Kun Daciat tulivat tänne Viroon, maksoivat uudet perusmallit alle 6000€. Repikää siitä Suomi-junttilassa asuvat. Meillä ei ole autoveroa lainkaan, ei käyttömaksuja eikä dieselveroja. Ostaa auton liikkeestä jopa ilman käsirahaa ja makselee sitä sitten n50 - 250€/kk riippuen auton hinnasta. Miltä kuuluisi uudenkarhea Mersu satasella kuukaudessa. Sitten vain menovettä tankkiin ja menoksi.Vain hölmöt asuvat enää Suomessa. Viisaammat muuttavat halvempiin ja järkevämpiin maihin, joissa eivät Jutta Urpilaiset ym vasemmistofeministit jyllää. Maksoin juuri ½ vuoden vakuutusmaksut ja köyhdyin siinä vain 27€. Suomessa olisin maksanut 10-20 kertaisesti.
      Tämän onnen salaisuus on siinä, että vasemmistolaiset akat ajettiin uloas virkapaikoiltaan Neuvostovallan luhistuttua. Täällä nauravatkin, että heidän stalinistit muuttivat Suomen virkakoneistoon ja hölmöt suomalaiset ottivat Tarja Halosen johtamana ne maanpetturinaiset Suomen valtion virastoihin.

      • autolla ajava

        Mikähän se palkkataso siellä virossa olikaan? Keskipalkka on alle tonnin ja dacia maksaa 6000, muut normaalit autot vielä enemmän? Suomessa keskipalkka on 3000 ja autot muutaman tonnin kalliimpia kuin virossa, joten vähemmällä täällä pääsee. Ja jos tuntuu vielä, että mersun saa virossa halvemmalla, mitä sillä siellä tekee, kun tiet ovat niin huonossa kunnossa ettei ajamaan pääse.


    • JPT 1970

      Kyllä Dusteri jaksaa vääntää ihan hyvin...
      Itselläni ollut vuoden ja mitään moitittavaa ei oo löytynyt . Pitää kyllä paikkansa että on hieman meluisa.. ei parantunut renkaan vaihdolla.
      Juuri ajoin 2500 km putkeen keskikulutus 6,6 l moottoritiellä. vauhdin ollessa n 120km/h.
      5 hengen kuormalla ja suksiboxilla.
      Eli aika kohtuullisella löpömäärällä pääsee ;)

    • huolestunut

      Nissan Terrano on Nissanin näkemys Dusterista: http://www.zigwheels.com/gallery/slideshow/nissan-terrano-in-pictures/17045/1/2

      Se ei ainakaan miltään ihan hirveältä näytä. Jos tuollaisia ei tuoda Suomeen, toivottavasti Dacia Dusterista tulee edes jonkinlaisen faceliftin jälkeen vähän paremman näköinen. Ja jos siihen saisi vielä nykyaikaisen automaattivaihteiston, voisi ostamista harkita.

    • 120 on liikaa

      "Juuri ajoin 2500 km putkeen keskikulutus 6,6 l moottoritiellä. vauhdin ollessa n 120km/h."

      Tasaisella 120 kmh vauhdilla minulla vie 7-7,4, litraa ja ilman suksiboksia.
      Ja sisämelu on lähes sietämätön.

      • dgaagdsgads

        Itse laitoin Dacia Sanderoon bitumimattoa takalokareihin ja lisäksi ohutta tarramattoa taakse ja eteen.

        Aikaa meni reilu 2 tuntia ja autosta tuli huomattavasti hiljaisempi.

        Jos jengi noin laiskaa, niin ei kannataisi valittaa omaa saamattomuuttaan.

        Itsestä se on kiinni mitä saa aikaan.


      • tumpelo
        dgaagdsgads kirjoitti:

        Itse laitoin Dacia Sanderoon bitumimattoa takalokareihin ja lisäksi ohutta tarramattoa taakse ja eteen.

        Aikaa meni reilu 2 tuntia ja autosta tuli huomattavasti hiljaisempi.

        Jos jengi noin laiskaa, niin ei kannataisi valittaa omaa saamattomuuttaan.

        Itsestä se on kiinni mitä saa aikaan.

        Saisiko tuohon hommaan jostain tarkempaa opastusta, millaista bitumia? mihin laitetaan, miten kaitetaan? voiko enää laittaa, kun kelit näin viileät, liimaus?


      • sdalkaöldsgk
        tumpelo kirjoitti:

        Saisiko tuohon hommaan jostain tarkempaa opastusta, millaista bitumia? mihin laitetaan, miten kaitetaan? voiko enää laittaa, kun kelit näin viileät, liimaus?

        Lidil myi eränä bitumiteippiä ja oli tosi loistavaa. Kiinittyi hyvin ja sitä kun laittoi
        motonetistä tai biltemasta ostetun bitumimaton päälle, niin hyvin kiinnittyi ja hiljaista tuli. Niin oli edellisessä autossanikin hyvin vuorattu takakontti, mutta kun ne äänet tulevat takajalkatilan pystysaunoista, eli takapenkin reunan ja jalkatilan välistä.

        Penkki pystyyn ja mattoa pois ja tähän esim ohutta bilteman äänieristystarramattoa.

        Lisäksi etupenkkien alta paljastui myös paikkoja josta melu tuli suoraan kuskin korvaan.

        Kyllä niitä paikkojaa jonne matoa saa on joka autossa, jos ei sitten osta 100te s-mersua jonne tuskin tarvii enää mitään laittaa.


    • 120 on liikaa

      "Itse laitoin Dacia Sanderoon bitumimattoa takalokareihin ja lisäksi ohutta tarramattoa taakse ja eteen.
      Aikaa meni reilu 2 tuntia ja autosta tuli huomattavasti hiljaisempi."

      Dusterin kontti on jo vuorattu raskaalla vaimennusmatolla ja huokoisemmalla melueristematolla, Biltemassa hyllytavaraa. Kumina vaimeni hieman muttei suhina kattokaiteissa, peileissä ja lokariaukoissa. Aikaa meni reilu tunti. Seuraavassa vaihdossa merkki vaihtuu.

    • seurakuntapastori

      Miksi dusterista on tehty kovalla vaivalla tavattoman ruma, vaikka vähällä vaivalla siitä saisi lähestulkoon normaalin. Etumaski on kuin jostain 1980-luvun rellusta, pellit takavalojen vieressä ovat jo valmiiksi lommoilla ja ulkonäkö dacioissa on kuin 20 vuotta vanhoista kaukoidän halpa-autoissta. Automaattivaiheisto ja automaatti-ilmastointi puuttuvat, vaikka ostaisi kuinka "varustellun" mallin tahansa.

      Lisäksi ongelmana on, että suomeen tuodaan näin rumasta autosta kaikkein rumimmat malit. Eikö tänne tosiaan saa dustereita nissaneina tai relluina, joissa ilmeisesti on vähän vähemmän hengen haukkomista aiheuttava ulkonäkö. Tai eikö niistä saa kunnollisia edes seuraavien faceliftien avulla:

      http://4.bp.blogspot.com/-S2fyHZfEXJg/UHHg2jJRlSI/AAAAAAAABoU/fY2iCbzjYXI/s1600/24.jpg

      http://mcvjournaal.wordpress.com/tag/dacia-duster-2014/

      http://indianautosblog.com/2013/09/dacia-duster-facelift-93965/rear-thee-quarter-of-the-2014-dacia-duster-facelift

      Kuvia paremmannäköisistä dustereista kyllä riittää.

    • Kaukonäköinen

      Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttäristä. Itseäni häiritsee se, että kaikista autoista koetetaan tehdä ns sportteja. Lähes kaikissa nykyfarmareissa esim. katto laskee alaspäon, mikä pienentää kontin tilaa, vaikeuttaa koiran pitämistä kontissa, vaikeuttaa boksin kiinnittämistä kattoon ja on kaiken lisäksi typerän näköinen. Yksi toinen lamppujen myyjille riemunkiljahduksia aiheuttava seikka on etokulmien ulkopuolelle tulevat lamput. Nyt uudessa foresterissa on jopa ulkonemat lampuissa ihan niin kuin hakisivat kosketustä hajotakseen. Kunnollisia roiskeläppiäkään ei saa juuri mihinkään autoon (Dusteriin saa), vaan ne ovat joitakin kovamuoviviritelmia. Puskurithan katosivat jo monta vuosikymmentä sitten, ulkonäkösyistä ja siksi, että korjaamoilla riittää hommia. Luulisi maasturissa olevan kunnon kumipuskurit, mutta kun ei ole. Maavaraa pienennetään ns. normiautoissa siten, että moottoriteille riittää ja kaiken kruunaa ulkonäkösyitä isot renkaat, joissa on kumia sen verran vähän, että iskarit tekevät kaiken työn, jos tekevät. Ulkonäkösyistä kaikki tyynni.

    • kaistapää

      Kunnollinen karu perusauto on parempi kuin sellainen, missä on paljon hienoja yksityiskohtia (=sähkölaitteita, missä on sitten jatkossa paljon vikoja). Muotoilussa on tietenkin ulkonäkö tärkeä seikka, mutta kuitenkin niin, ettei se saa haitata auton perusasiaa, toimivuutta. Dusterissa on kuitenkin kaikki tarvittava, jos niin haluaa: ilmastointi, vakionopeudensäädin, luistonesto ym.

      • päster

        Dacia on todellakin karu, sekä todella halpis ulko ja sisä tiloiltaan.Mitään ei oikeastaan vakiona, kaikki piti ostaa.kaikki kun ostit, samalla rahalla sai kilpailevan merkin AUTON.Ennen kaikkea laadulta surkea.Omasta uudesta dusterista maalattiin uudestaan lokasuojat sisäpinnat kun oli suurimmaksi osaksi pohjamaalissa.Etupuskuri ei halunnut pysyä paikoillaan.1,5l mopo diisseli oli, syötöt vähän väliä pielessä, paraimmillaan meni 16l/100km.


      • Dusteriin pettynyt
        päster kirjoitti:

        Dacia on todellakin karu, sekä todella halpis ulko ja sisä tiloiltaan.Mitään ei oikeastaan vakiona, kaikki piti ostaa.kaikki kun ostit, samalla rahalla sai kilpailevan merkin AUTON.Ennen kaikkea laadulta surkea.Omasta uudesta dusterista maalattiin uudestaan lokasuojat sisäpinnat kun oli suurimmaksi osaksi pohjamaalissa.Etupuskuri ei halunnut pysyä paikoillaan.1,5l mopo diisseli oli, syötöt vähän väliä pielessä, paraimmillaan meni 16l/100km.

        Saitteko Dusterin rivipumpun säätöihin takuuhuollossa? Itselläni vataava Duster ja vie 23 l/100 km maantieajossa. Osansa varmaan on myös lyhyeksi välitetyllä 4-pykäläisellä manuaalilootalla, jossa kierroksia 100 km/h vauhdissa noin 4200 kierr/min. Dusterien maalipinnoissa on varmaan yleisestikkin vikaa, kun omastani maalattiin takuun piikkiin vaihdekepinnuppi ja PA-tankin sisäpuoli. Oli irronneita maalihippusia naftan joukossa niin, että suodatin tukkeentui 30 km päässä liikkeestä heti oston jälkeen. Eipä ollut pitkä matka hinata takaisin liikkeeseen, tosin takuuhuoltoedustus oli jo vaihtunut, kun vihdoin pääsi takaisin liikkeen pihaan.
        Kaikki piti todellakin ostaa lisävarusteena, tässä lähtömallissa ei ole edes tööttiä eikä nopeusmittaria vakiona. Kaiken kun osti lisävarusteena, hinta pompsahti tuonne vajaan 45 th euron tietämille. Sillä saa tosiaan jo aika hyvän kilpailevan merkin auton.


      • päster
        Dusteriin pettynyt kirjoitti:

        Saitteko Dusterin rivipumpun säätöihin takuuhuollossa? Itselläni vataava Duster ja vie 23 l/100 km maantieajossa. Osansa varmaan on myös lyhyeksi välitetyllä 4-pykäläisellä manuaalilootalla, jossa kierroksia 100 km/h vauhdissa noin 4200 kierr/min. Dusterien maalipinnoissa on varmaan yleisestikkin vikaa, kun omastani maalattiin takuun piikkiin vaihdekepinnuppi ja PA-tankin sisäpuoli. Oli irronneita maalihippusia naftan joukossa niin, että suodatin tukkeentui 30 km päässä liikkeestä heti oston jälkeen. Eipä ollut pitkä matka hinata takaisin liikkeeseen, tosin takuuhuoltoedustus oli jo vaihtunut, kun vihdoin pääsi takaisin liikkeen pihaan.
        Kaikki piti todellakin ostaa lisävarusteena, tässä lähtömallissa ei ole edes tööttiä eikä nopeusmittaria vakiona. Kaiken kun osti lisävarusteena, hinta pompsahti tuonne vajaan 45 th euron tietämille. Sillä saa tosiaan jo aika hyvän kilpailevan merkin auton.

        Saivat hetkeksi aina säädöt kuntoon, mutta jonkun ajan kuluttua taas pielessä.Miksi ihmeessä ovat maalanneet PA-tankin sisäpuolen?Polttoainehan liottaa sen irti.Olipa nopea tukkeutuminen ja huolto edustuksen vaihto.Lennossako vaihtoivat?Olisit ostanut 2-pykäläisellä lootalla, 100km/h ajaessa jengat 7000-8000rpm.Olipa köyhän miehen malli, mulla oli mittari ja töötti.Ei ollut rattia ja polkimia.olisin saanut auton 800 eurolla.


      • B-mari
        Dusteriin pettynyt kirjoitti:

        Saitteko Dusterin rivipumpun säätöihin takuuhuollossa? Itselläni vataava Duster ja vie 23 l/100 km maantieajossa. Osansa varmaan on myös lyhyeksi välitetyllä 4-pykäläisellä manuaalilootalla, jossa kierroksia 100 km/h vauhdissa noin 4200 kierr/min. Dusterien maalipinnoissa on varmaan yleisestikkin vikaa, kun omastani maalattiin takuun piikkiin vaihdekepinnuppi ja PA-tankin sisäpuoli. Oli irronneita maalihippusia naftan joukossa niin, että suodatin tukkeentui 30 km päässä liikkeestä heti oston jälkeen. Eipä ollut pitkä matka hinata takaisin liikkeeseen, tosin takuuhuoltoedustus oli jo vaihtunut, kun vihdoin pääsi takaisin liikkeen pihaan.
        Kaikki piti todellakin ostaa lisävarusteena, tässä lähtömallissa ei ole edes tööttiä eikä nopeusmittaria vakiona. Kaiken kun osti lisävarusteena, hinta pompsahti tuonne vajaan 45 th euron tietämille. Sillä saa tosiaan jo aika hyvän kilpailevan merkin auton.

        45 tonnilla ei kyllä vielä mitään saa. Itse ostin mittarin mukaan 65 th ajetun bemarin Saksasta juuri sillä 45 tonnilla ja kun vein huoltoon niin sanoivat, että autolla on ajettu 565 th kilometriä. Tietokoneelta saivat selville. Voiko siis sanoa, että enemmän sain autoa kuin mitä ennakkoon otaksuin.


      • hevonkoeranperse
        Dusteriin pettynyt kirjoitti:

        Saitteko Dusterin rivipumpun säätöihin takuuhuollossa? Itselläni vataava Duster ja vie 23 l/100 km maantieajossa. Osansa varmaan on myös lyhyeksi välitetyllä 4-pykäläisellä manuaalilootalla, jossa kierroksia 100 km/h vauhdissa noin 4200 kierr/min. Dusterien maalipinnoissa on varmaan yleisestikkin vikaa, kun omastani maalattiin takuun piikkiin vaihdekepinnuppi ja PA-tankin sisäpuoli. Oli irronneita maalihippusia naftan joukossa niin, että suodatin tukkeentui 30 km päässä liikkeestä heti oston jälkeen. Eipä ollut pitkä matka hinata takaisin liikkeeseen, tosin takuuhuoltoedustus oli jo vaihtunut, kun vihdoin pääsi takaisin liikkeen pihaan.
        Kaikki piti todellakin ostaa lisävarusteena, tässä lähtömallissa ei ole edes tööttiä eikä nopeusmittaria vakiona. Kaiken kun osti lisävarusteena, hinta pompsahti tuonne vajaan 45 th euron tietämille. Sillä saa tosiaan jo aika hyvän kilpailevan merkin auton.

        mulla oli renkaan sisäpuolet maalaamatta,ei aikoneet takuuseen maalata,oli laitattu häikäsysuojat vaikka en ollu tilannu niin ja tuulilasi ja ovet


      • Anonyymi
        päster kirjoitti:

        Dacia on todellakin karu, sekä todella halpis ulko ja sisä tiloiltaan.Mitään ei oikeastaan vakiona, kaikki piti ostaa.kaikki kun ostit, samalla rahalla sai kilpailevan merkin AUTON.Ennen kaikkea laadulta surkea.Omasta uudesta dusterista maalattiin uudestaan lokasuojat sisäpinnat kun oli suurimmaksi osaksi pohjamaalissa.Etupuskuri ei halunnut pysyä paikoillaan.1,5l mopo diisseli oli, syötöt vähän väliä pielessä, paraimmillaan meni 16l/100km.

        Meillä ajettiin dusterilla yli 300000, ei mitään vikaa.
        Erittäin ketterä, erityisesti hyvä talviauto ja maasto- ominaisuudet huippua, johtuen hyvästä maavarasta ja pohjan muotoilusta.
        Alhainen kulutus jne, vääntävä
        moottori.
        Jos haluaa kätevän auton, joka toimii, niin se on Duster.
        Erityisesti neliveto, joka toimii sähkökytkimellä ja käytetään vain tarpeen tullen ja ykkösvaihteella, ykkönen on hidas ja normaaliajossa voi kakkosella lähteä liikkeelle.


    • pastö

      oot ostanna pastöroidun yksilön, se karu tosiasia. Vaatikose 16 lidraa pastoroitua bentsiiniä?

    • Järkinaiselle auto

      Kiitos kommenteistanne ! Eli juurikin yksinkertainen järkiauto, jssa ei ole kaikenmaailman rikkimenevät ( miesten haluamat ) turhanpäiväisyydet.

      Yleensä arvosteluja on ärsyttävä lukea, kun miehet kiinnittävät kaiken huomionsa turhanpäiväisyyksiin ja niiden arvostelemiseen ( pikku melu / alumiinivanteet, sähköpeilit jne.) mutta onnex, joukosta erottui olennainenkin asia.
      Taitaa olla järkinaisen auto !

      • tingeli..

        Nyt tilanne riippuu siitä, ostatko alkuvuosien riisutumman version vai uuden face-liftin, jossa "turhanpäiväisyyksiä" alkaa olla aivan kuin muissakin autoissa.


      • kahva halkeaa käteen

        Niinpä, halpa auto ja halvat materiaalit ja kaikki muukin. Jos se tyydyttää, niiin siitä vaan. Minulle ei ainakaan kelpaa, vaan arvostan itseäni sen verran, että ajelen paremmalla kalustolla.


      • se toinen nainen

        Hei Järkinainen. Ymmärrän hyvin kommenttisi. Itsekin kaipasin autoa, en monitoimilaitetta tai itsetunnon kohottajaa. Koeajoin vuoden 2014 dusterin. Nyt on neliveto diesel tilattuna. Eikä mukaan otettu mitään nahkaratteja tai peruutustutkia.

        Ennen tilausta ota selvää toimitusajasta. Se saattaa olla jokunen kuukausi. Maassa on valmiina joitakin malleja. Itse valitsin niiden joukosta. Autohan pitää saada mahd.pian. tai mielellään jo eilen.


      • 4+6
        se toinen nainen kirjoitti:

        Hei Järkinainen. Ymmärrän hyvin kommenttisi. Itsekin kaipasin autoa, en monitoimilaitetta tai itsetunnon kohottajaa. Koeajoin vuoden 2014 dusterin. Nyt on neliveto diesel tilattuna. Eikä mukaan otettu mitään nahkaratteja tai peruutustutkia.

        Ennen tilausta ota selvää toimitusajasta. Se saattaa olla jokunen kuukausi. Maassa on valmiina joitakin malleja. Itse valitsin niiden joukosta. Autohan pitää saada mahd.pian. tai mielellään jo eilen.

        Hyvä valinta ostaa Duster. Onnittelut valinnasta!
        Saat mukavan ja oikeastaan täydellisen auton.
        Siskon perhe osti Dusterin heti kun niitä muutama vuosi sitten tuli myyntiin. Kehuivat kovasti ja vieläkin ovat tyytyväisiä.
        Minäkin tein kaupat uusimmasta mallista ennen uutta vuotta ja nyt on hieman yli 3000 km takana (ostin myymälässä näytteillä olleen ja sain sen lyhyellä toimitusajalla). Toimitusaika on pitkä, jos tänään kauppoja teet.
        Ei suhinoita, ei kolinoita, renkaan meluja eikä muutakaan ylimääräistä ääntä. Ajoäänet ovat täysin normaalit kaikkiin automerkkeihin verratessa.
        Siskon perheen autoon verratuna omani on hiljaisempi.
        Lämminkin on. Jos pakkasta on alle 25 astetta, niin lämmityslaitteen 2-asento riittää mainiosti. Jos on kylmenpää, niin asento kolme lämmittää tarpeeksi (silloin ääni on kovempi, mutta ei häiritsevä). Yli 25 astetta on ollut nykyään harvakseen. Ensimmäinen autoni, jossa lämmityslaitteen ilmanohjausnamikka ohjaa lämmön kertomaansa suuntaan. Jalat rupeavat hikoamaan, jos liian kauan alas puhalluttaa. Ikkunat ovat kirkkaat muutaman kilometrin jälkeen ilman raaputusta ja kirkkaat lähes heti, jos raaputtaa ja laittaa ilmastoinnin päälle kohta käynnistyksen jälkeen. Ilmastoinnin kytkeminen kytkee päälle sähkövastuksen., joka lämmittää heti. (Tästä asiasta en ole varma. Kuitenkin lämmintä alkaa työntämään lähes heti kytkemisen jälkeen kylmälläkin ilmalla. Moottorin lämpö on mittarin mukaan alempi, kuin tuulilasin puhallusaukolle asentamani lämpömittarin. Voi tietenkin olla myös moottorin/auton hyvä ominaisuus.) Automerkistä riippumatta kannattaa odottaa hetkinen ennen sähkölaitteiden kytkemistä käynnistyksen jälkeen. Akku ja pakkanen eivät ole kavereita keskenään.
        Auton muotoilu on mielestäni ihan OK.
        Ajaessani olen katsellut, josko muita Dacioita olisi liikenteessä. Lähes aina, kun olen luullut nähneni Dacian, olen erehtynyt. Eipä Dacia muista merkeistä juurikan eroitu.
        Tarkka ja ronkeli täytyy silmän olla, jotta voi rumaksi moittia. Mikähän tehnee siitä niin ruman? Olisiko edullinen hinta? Eihän muiden vastaavien autojen ulkonäkö ole juurikaan erilainen.
        Nyt helmikuun puolessa välissä Dacioita on tullut vastaan useasti.
        Polttoainetta menee ajotietokoneen mukaan n. 5,8 - 7,5 l sadalla. Kaupunkiajossa tuo 7,5. Pilkkireissulla käydessä 6,5 ja hieman alle. Pilkkireissulla ei ole liikennevaloja. Matka-ajossa pääsee halvalla, 5,8 ja jopa alle sen. Kesällä kulutus putoaa.
        Pilkkireissulla pääsen nykyisin järven rantaa asti. Entisellä, myös nelivetoisella? piti jättää auto parin kilometrin päähän. Tämän talven vähäinen lumimäärä ei vaikuta asiaan. Todella hyväkulkuinen ja menee paikoista, joihin normaalisti uskaltaisin vain kävellen. Siskonmies kokemuksellaan sanoo, että aja, kyllä tämä menee. Ja meneehän tämä. Jyrkkä rinne tai syvä ojanpohja ei hidasta menoa. Keväällä näen miten menee märissä paikoissa. Uudella Dacialla ei voi jäädä ristiriipuntaan. Kaiken varalta lapio ja vinssi on peräkontissa valmiudessa.
        Auton sisustus. Asiallinen. Miellyttävä. Mukava. Laadukkaan tuntuinen. Jalopuuta ei löydy. Ei muuten löydy halvimmista mersuistakaan, vaikka antavat ymmärtää, että jalopuutahan kaikki on. Jäljitelmää ja muovia on myös mersussa.
        Muovia on kaikissa autoissa.
        Daciassa on hyvä värisuunnittelu. Silmä lepää sisustusta katsellessa.
        Penkit ovat hyvät istua pidemmilläkin matkoilla ja istuimenlämmittimet ovat liiankin tehokkaat.
        Dacia on tehty Romaniassa.
        Käytetyt materiaait ovat yhtä laadukaita kuin muissakin maissa tehdyillä autoilla.
        Työvoiman hinta on halvempi. Siksi autokin on halvempi.
        Hinta/laatu on kohdallan.
        Pidän autostani.
        Kummityttöni sanoi "söpö auto". Pudotti jäätelön takapenkille.
        Kummitytölle antaa kaiken anteeksi. Penkin sai puhtaaksi helposti.

        Jos haluaa paremman auton, niin kannattaa odottaa hieman.
        Nissan tuo markkinoille uuden ja aivan ihmeellisen hyvän auton.
        On naapurikelpoinen ja hintakin on Dacian hintaa vain hieman kalliimpi.

        Auton nimi on Nissan.
        Hinta on n. 1000 € Dacian hintaa kalliimpi.
        Sama auto, samoista osista tehty ja samassa tehtassa tehty. Vain logo keulassa on erilainen.
        Mutta onhan Nissan nimenä parempi Daciaa.

        Nahkaratti on käteen miellyttävä. Peruutustutka on jo maksanut hintansa takaisin. Parkkipaikat ovat ahtaita. Tutka varoittaa hyvin.
        Media nav on hintansa arvoinen. Lähes täydellinen.


      • Dusteristi
        4+6 kirjoitti:

        Hyvä valinta ostaa Duster. Onnittelut valinnasta!
        Saat mukavan ja oikeastaan täydellisen auton.
        Siskon perhe osti Dusterin heti kun niitä muutama vuosi sitten tuli myyntiin. Kehuivat kovasti ja vieläkin ovat tyytyväisiä.
        Minäkin tein kaupat uusimmasta mallista ennen uutta vuotta ja nyt on hieman yli 3000 km takana (ostin myymälässä näytteillä olleen ja sain sen lyhyellä toimitusajalla). Toimitusaika on pitkä, jos tänään kauppoja teet.
        Ei suhinoita, ei kolinoita, renkaan meluja eikä muutakaan ylimääräistä ääntä. Ajoäänet ovat täysin normaalit kaikkiin automerkkeihin verratessa.
        Siskon perheen autoon verratuna omani on hiljaisempi.
        Lämminkin on. Jos pakkasta on alle 25 astetta, niin lämmityslaitteen 2-asento riittää mainiosti. Jos on kylmenpää, niin asento kolme lämmittää tarpeeksi (silloin ääni on kovempi, mutta ei häiritsevä). Yli 25 astetta on ollut nykyään harvakseen. Ensimmäinen autoni, jossa lämmityslaitteen ilmanohjausnamikka ohjaa lämmön kertomaansa suuntaan. Jalat rupeavat hikoamaan, jos liian kauan alas puhalluttaa. Ikkunat ovat kirkkaat muutaman kilometrin jälkeen ilman raaputusta ja kirkkaat lähes heti, jos raaputtaa ja laittaa ilmastoinnin päälle kohta käynnistyksen jälkeen. Ilmastoinnin kytkeminen kytkee päälle sähkövastuksen., joka lämmittää heti. (Tästä asiasta en ole varma. Kuitenkin lämmintä alkaa työntämään lähes heti kytkemisen jälkeen kylmälläkin ilmalla. Moottorin lämpö on mittarin mukaan alempi, kuin tuulilasin puhallusaukolle asentamani lämpömittarin. Voi tietenkin olla myös moottorin/auton hyvä ominaisuus.) Automerkistä riippumatta kannattaa odottaa hetkinen ennen sähkölaitteiden kytkemistä käynnistyksen jälkeen. Akku ja pakkanen eivät ole kavereita keskenään.
        Auton muotoilu on mielestäni ihan OK.
        Ajaessani olen katsellut, josko muita Dacioita olisi liikenteessä. Lähes aina, kun olen luullut nähneni Dacian, olen erehtynyt. Eipä Dacia muista merkeistä juurikan eroitu.
        Tarkka ja ronkeli täytyy silmän olla, jotta voi rumaksi moittia. Mikähän tehnee siitä niin ruman? Olisiko edullinen hinta? Eihän muiden vastaavien autojen ulkonäkö ole juurikaan erilainen.
        Nyt helmikuun puolessa välissä Dacioita on tullut vastaan useasti.
        Polttoainetta menee ajotietokoneen mukaan n. 5,8 - 7,5 l sadalla. Kaupunkiajossa tuo 7,5. Pilkkireissulla käydessä 6,5 ja hieman alle. Pilkkireissulla ei ole liikennevaloja. Matka-ajossa pääsee halvalla, 5,8 ja jopa alle sen. Kesällä kulutus putoaa.
        Pilkkireissulla pääsen nykyisin järven rantaa asti. Entisellä, myös nelivetoisella? piti jättää auto parin kilometrin päähän. Tämän talven vähäinen lumimäärä ei vaikuta asiaan. Todella hyväkulkuinen ja menee paikoista, joihin normaalisti uskaltaisin vain kävellen. Siskonmies kokemuksellaan sanoo, että aja, kyllä tämä menee. Ja meneehän tämä. Jyrkkä rinne tai syvä ojanpohja ei hidasta menoa. Keväällä näen miten menee märissä paikoissa. Uudella Dacialla ei voi jäädä ristiriipuntaan. Kaiken varalta lapio ja vinssi on peräkontissa valmiudessa.
        Auton sisustus. Asiallinen. Miellyttävä. Mukava. Laadukkaan tuntuinen. Jalopuuta ei löydy. Ei muuten löydy halvimmista mersuistakaan, vaikka antavat ymmärtää, että jalopuutahan kaikki on. Jäljitelmää ja muovia on myös mersussa.
        Muovia on kaikissa autoissa.
        Daciassa on hyvä värisuunnittelu. Silmä lepää sisustusta katsellessa.
        Penkit ovat hyvät istua pidemmilläkin matkoilla ja istuimenlämmittimet ovat liiankin tehokkaat.
        Dacia on tehty Romaniassa.
        Käytetyt materiaait ovat yhtä laadukaita kuin muissakin maissa tehdyillä autoilla.
        Työvoiman hinta on halvempi. Siksi autokin on halvempi.
        Hinta/laatu on kohdallan.
        Pidän autostani.
        Kummityttöni sanoi "söpö auto". Pudotti jäätelön takapenkille.
        Kummitytölle antaa kaiken anteeksi. Penkin sai puhtaaksi helposti.

        Jos haluaa paremman auton, niin kannattaa odottaa hieman.
        Nissan tuo markkinoille uuden ja aivan ihmeellisen hyvän auton.
        On naapurikelpoinen ja hintakin on Dacian hintaa vain hieman kalliimpi.

        Auton nimi on Nissan.
        Hinta on n. 1000 € Dacian hintaa kalliimpi.
        Sama auto, samoista osista tehty ja samassa tehtassa tehty. Vain logo keulassa on erilainen.
        Mutta onhan Nissan nimenä parempi Daciaa.

        Nahkaratti on käteen miellyttävä. Peruutustutka on jo maksanut hintansa takaisin. Parkkipaikat ovat ahtaita. Tutka varoittaa hyvin.
        Media nav on hintansa arvoinen. Lähes täydellinen.

        Samanlaisia mietteitä itsellänikin kuten 4 6:lla yllä. Nyt takana 43Tkm omalla Dusterilla.

        Tuohon kabiinin lämpiämiseen vaikuttaa PTC-vastus joka lämmittää sisääntulevaa ilmaa.

        Tuo Nissanin "Duster" eli Terrano joka on tulossa, hieno auto, mutta ei tuoda Eurooppaan, menee Intian ja vast. markkinoille... ;-(


      • hevonkoeranperse
        kahva halkeaa käteen kirjoitti:

        Niinpä, halpa auto ja halvat materiaalit ja kaikki muukin. Jos se tyydyttää, niiin siitä vaan. Minulle ei ainakaan kelpaa, vaan arvostan itseäni sen verran, että ajelen paremmalla kalustolla.

        itsensä arvostaminen autolla??musta siihen soppii paremmin komia akka


    • Eroja onko todella?

      Eikö aikaisemmissa Dustereissa siis ole PTC-vastusta? Itselläni vm. 2012 Duster lämpiää hitaasti nokkapeitoista huolimatta ja on viileä jo 15-20 -asteen pakkasissa. Sisämelu on kova. Sanokaas jos teillä on todella tämä 2014 faceliftversio, eikö kattokaiteista kuulu kova suhina jo satasen vauhdissa, ne kun ovat selvästi massiivisemmat kuin aikaisemmassa mallissa? Mahtaako edes entinen oma kattokaide sopia?

      • Dusteristi

        Diesel tuottaa hukkalämpöä toki vähemmän kuin bensiinimoottori. Mutta ilmeisesti tuo PTC vastuksen kytkeytyminen vaatii ilmastoinnin käynnistämistä, ei lämpene muuten.


    • Eroja onko todella?

      Miten ilmastointi pakkasella käynnistyy?

      • dacianomi

        PTC vastuksesta entisissä malleissa en tiedä. Luultavasti on.
        Ei ilmastonti pakkasella siinä mielessä käynnisty, että alkaisi puhaltaa jäähdytettyä ilmaa. Ilmastoinnin kytkeminen kytkee tuon vastuksen päälle ja tehoa siihen tulee muilta sähkölaitteilta ylijäävä. Maksimissaa teho on 1000 Wattia.
        Konepellin ja rungon välinen tiiviste keulapeittojen lisäksi tekee autosta lämpimämmän.
        Lämmityslaite kannattaa ilmata joidenkin asiantuntijoiden mukaan.
        Ylläolevia asioita olen lukenut Renault-foorumin Dacia osastolta.

        Tekniikkaa ymmärtämättömänä en näistä asioista juurikaan tiedä.

        Laitoin kuitenkin uuden Dusterin ja rehellisesti voin sanoa, että ylimääräisiä suhinoita ei kuulu. Auto on muutenkin hiljainen, myös Auto Bild on testissään samaa mieltä.
        Lämpöä on ollut riittävästi. Kakkos-asento on lähes aina riittävä. Kovalla pakkasella kolmos-asento tosiaankin lämmittää riittävästi. Silloin melu on kovahko, mutta keskustelemaan pystyy normaaliäänellä. Kannattaa käyttää vain ajaessa. Paikallaan kone viilentyy nopeasti.
        Ikkunat ovat pysyneet kirkkaina hyvin.
        Tilaa riittää.
        Tällä alueella ei ole ollut kunnollisia pakkasia, vain 28 - 29 astetta.
        Menen kohta Lappiin hiihtolomalle ja jos siellä sattuu olemaan kunnon pakkanen, niin sitten tiedän onko auto riittävän lämmin.


      • Meilläkin laitetaan
        dacianomi kirjoitti:

        PTC vastuksesta entisissä malleissa en tiedä. Luultavasti on.
        Ei ilmastonti pakkasella siinä mielessä käynnisty, että alkaisi puhaltaa jäähdytettyä ilmaa. Ilmastoinnin kytkeminen kytkee tuon vastuksen päälle ja tehoa siihen tulee muilta sähkölaitteilta ylijäävä. Maksimissaa teho on 1000 Wattia.
        Konepellin ja rungon välinen tiiviste keulapeittojen lisäksi tekee autosta lämpimämmän.
        Lämmityslaite kannattaa ilmata joidenkin asiantuntijoiden mukaan.
        Ylläolevia asioita olen lukenut Renault-foorumin Dacia osastolta.

        Tekniikkaa ymmärtämättömänä en näistä asioista juurikaan tiedä.

        Laitoin kuitenkin uuden Dusterin ja rehellisesti voin sanoa, että ylimääräisiä suhinoita ei kuulu. Auto on muutenkin hiljainen, myös Auto Bild on testissään samaa mieltä.
        Lämpöä on ollut riittävästi. Kakkos-asento on lähes aina riittävä. Kovalla pakkasella kolmos-asento tosiaankin lämmittää riittävästi. Silloin melu on kovahko, mutta keskustelemaan pystyy normaaliäänellä. Kannattaa käyttää vain ajaessa. Paikallaan kone viilentyy nopeasti.
        Ikkunat ovat pysyneet kirkkaina hyvin.
        Tilaa riittää.
        Tällä alueella ei ole ollut kunnollisia pakkasia, vain 28 - 29 astetta.
        Menen kohta Lappiin hiihtolomalle ja jos siellä sattuu olemaan kunnon pakkanen, niin sitten tiedän onko auto riittävän lämmin.

        "Laitoin kuitenkin uuden Dusterin" ???

        Laitoit siis mihin ? Paaliin,ongelmajätteisiin,kierrätykseen vai mihin "laitoit"


    • Eroja onko todella?

      OK
      Juu, konepellin ja rungon välinen tiiviste oli ensimmäinen toimepide, jonka Dusterin ostettuani tein. Kumma kun maahantuoja ei laita moista. Dacia-foorumilla kerrotaan myös, että jotkut ovat vaihtaneet autoonsa myöhemmin avautuvan termostaatin ja lämpöä tulee enemmän. Merkkihuolto ei moista vaihtoa suosi, mutta ei kai auto siitä välitä. Ylikuumenmisen vaaraa tuskin Suomessa on milloinkaan.

    • KOMU.

      Tilasin dusteri ,2.1.2014.Pitkä toimitusaika pitäisi tulla 10.4 viimeistään.Toivottavasti auto toimii,renut on toiminut mulla hyvin nyt suzuki grand vitara DDIS polttoainetta vie seka ajossa 8,4.Huollot maksaa paljon jos haluat huollattaa merkkiliikkeessä osien tuleminen kestää kauan ainakin laakkosella Turussa.Vaihan Datsiaan pienemmät kulut ,

      • Tilattu

        Tilasin myös neliveto Duster dieselin 27.02.14. Sanoivat autoliikkeessä , että 10.4 tulee Suomeen, sitten vielä vetokoukun asennus ym.
        Taitaa tulla iso määrä Dacioita Suomeen.


      • "Iso markkinaosuus"
        Tilattu kirjoitti:

        Tilasin myös neliveto Duster dieselin 27.02.14. Sanoivat autoliikkeessä , että 10.4 tulee Suomeen, sitten vielä vetokoukun asennus ym.
        Taitaa tulla iso määrä Dacioita Suomeen.

        Onhan 2 kpl todella iso määrä !


      • Markkinaosuuksista.
        "Iso markkinaosuus" kirjoitti:

        Onhan 2 kpl todella iso määrä !

        Dustereita rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 407 kpl. Eli keskimäärin 34 kpl kuukaudessa.
        Se muutaman auton sisään täysin saman verran kuin Ford Kugaa. Se enemmän kuin Hyundai Santa Fe:tä ja ix35 yhteensä. Se on enemmän kuin Mitsubishi Outlanderia.
        Ja se on vain n. 10 autoa vähemmän kuukaudessa kuin VW Tiguania tai Mazda CX5:a.
        Se 2 X enemmän kuin Kia Sorentoa. Se on hiukan enemmän kuin BMW X3:a.

        Tiedä sitten ovatko kaikki edellä mainitut yhtä huonoja kuin Duster vai mistä johtuu näiden kaikkien "pieni markkinaosuus''.


      • tois puol jokkee?

        Muuta ihan ensimmäiseksi suomeen, pois sieltä h.vetin hurreista!Mulla renut ei toiminut ikinä, millään muilla merkeillä ajaessa ei ikinä niin paljon ongelmia kuin rellulla!


      • autoilija1
        Tilattu kirjoitti:

        Tilasin myös neliveto Duster dieselin 27.02.14. Sanoivat autoliikkeessä , että 10.4 tulee Suomeen, sitten vielä vetokoukun asennus ym.
        Taitaa tulla iso määrä Dacioita Suomeen.

        Varmaan tulee mutta auto tosi huono. 20.000 km niin meni kytkin. Ei takuuta oli kuulemma käyttövirhe. Dusterin kytkin on henkilöautosta lainattu. 30.000 km meni ohjauksen vakaajat en edes viitsinyt yrittää takuuseen. 54.000 km meni turbo ja samantien koko kone. Kaksi viikkoa meni kunnes keksivät että ralliformula öljy ei kelpaa ja taaskaan ei toiminut takuu. Takuu siis voimassa kunnes tulee vikoja. Joten auto on mielestäni tosi huono.


      • Päivänselvä asia
        Markkinaosuuksista. kirjoitti:

        Dustereita rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 407 kpl. Eli keskimäärin 34 kpl kuukaudessa.
        Se muutaman auton sisään täysin saman verran kuin Ford Kugaa. Se enemmän kuin Hyundai Santa Fe:tä ja ix35 yhteensä. Se on enemmän kuin Mitsubishi Outlanderia.
        Ja se on vain n. 10 autoa vähemmän kuukaudessa kuin VW Tiguania tai Mazda CX5:a.
        Se 2 X enemmän kuin Kia Sorentoa. Se on hiukan enemmän kuin BMW X3:a.

        Tiedä sitten ovatko kaikki edellä mainitut yhtä huonoja kuin Duster vai mistä johtuu näiden kaikkien "pieni markkinaosuus''.

        @Markkinaosuuksista Nuo muut esimerkit on sentään autoja ja autosta joutuu aina maksamaan enemmän.Silti kauppa käy hyvin.Laatu maksaa yleensä enemmän.

        Mikäli Dacian hinnat olisivat samaa tasoa kunnon autojen kanssa niin niiden markkinaosuus olisi pyöreä 0.


      • Dustertilaus

        Onko Dusterista mitään kuulut tai näkynyt Turun puolessa?


      • Oon määki Turus !
        Dustertilaus kirjoitti:

        Onko Dusterista mitään kuulut tai näkynyt Turun puolessa?

        Ei ole.Turkulaiset on järkevämpiä kui muut suomalaiset !


      • Anonyymi
        autoilija1 kirjoitti:

        Varmaan tulee mutta auto tosi huono. 20.000 km niin meni kytkin. Ei takuuta oli kuulemma käyttövirhe. Dusterin kytkin on henkilöautosta lainattu. 30.000 km meni ohjauksen vakaajat en edes viitsinyt yrittää takuuseen. 54.000 km meni turbo ja samantien koko kone. Kaksi viikkoa meni kunnes keksivät että ralliformula öljy ei kelpaa ja taaskaan ei toiminut takuu. Takuu siis voimassa kunnes tulee vikoja. Joten auto on mielestäni tosi huono.

        Varmaan tulee mutta auto tosi huono. 20.000 km niin meni kytkin....Mene muualle höpöttelemään !


    • MÖKKITIE.

      Olis myytävänä,täysin käyttämätön varapyörä vanteineen dusteriin.H 125,00 EUR.PUH 0458900016.

      • Dusteristi

        Mökkitie, tuo vararengas kyllä kiinnostaisi, missäpäin se sinulla on? Tarjoan noudettuna 100 e siitä.

        Laita viestiä niksukiksu miukumauku gmail piste com jos haluat siitä eroon päästä


    • assiita
      • Halpatuonti tekele

        Mitä purtavaa tuossa pitäisi muka olla ? Mikäli alkukantainen askeettisuus joka on peräisin jostain 60-luvulta ei haittaa pahemmin niin Dacia on juuri sinua varten mutta ei minua varten !


      • täältätänne
        Halpatuonti tekele kirjoitti:

        Mitä purtavaa tuossa pitäisi muka olla ? Mikäli alkukantainen askeettisuus joka on peräisin jostain 60-luvulta ei haittaa pahemmin niin Dacia on juuri sinua varten mutta ei minua varten !

        Jep. Onneksi suomessa on valinnan vapaus ja jokaiselle on tarjontaa. Uskon että löydät aivan pikkurahalla kehä 3:n käytettyjen autojen häkkikaupasta itsellesi aivan upean auton hyvällä onnella muutamalla tonnilla.
        Eikä kannata välittää siitä että toiset tyytyväiset uuden dacian omistajat ajelevat autollaan. Ennakkolluloisten on erittäin hyvä elää siinä tiedossa että autojen keski-ikä suomessa on noin 13 vuotta. Tämän kun pitää mielessä niin ne häkkimyymälät ovat keskivertosuoriutujille juuri tehtyjä.


    • assiita

      en muuten ottanut kantaa vertailussa olevien autojen paremmuudesta puoleen enkä toiseen =) Taisi sulla olla vähän asenteellisuutta lukiessasi viestiäni.

      • osto käteisellä

        Dacia täyttää ihmisen perustarpeet loistavasti.
        Paljon tehoja liikenetilanteissa tarvitsee oikeastaan todella harvoin ja niitäkin saa reippaasti piiskaamalla Daciasta. Ei ole tarvetta ylimitoittaa hankintoja.


      • Ilman piiskaa ajava
        osto käteisellä kirjoitti:

        Dacia täyttää ihmisen perustarpeet loistavasti.
        Paljon tehoja liikenetilanteissa tarvitsee oikeastaan todella harvoin ja niitäkin saa reippaasti piiskaamalla Daciasta. Ei ole tarvetta ylimitoittaa hankintoja.

        Kiva kun edes "piiskaamalla" menee jotenkuten eteenpäin.

        Taidat olla joku entinen troikka-valjakko kuski . En toki ihmettele kun tietää nämä Dacian "loistavat ominaisuudet"

        Vai oletko entinen raviohjastaja jolta Hippos otti kortin pois ?


      • täältätänne
        Ilman piiskaa ajava kirjoitti:

        Kiva kun edes "piiskaamalla" menee jotenkuten eteenpäin.

        Taidat olla joku entinen troikka-valjakko kuski . En toki ihmettele kun tietää nämä Dacian "loistavat ominaisuudet"

        Vai oletko entinen raviohjastaja jolta Hippos otti kortin pois ?

        Tiesitkö että kateuskin täytyy ansaita...
        Painat vaan pitkää päivää niin saa sitten tienattua sen verran että saat daciasi ostettua.
        Ja olisi se sinustakin mukava ajella edes kerran elämässä uudella autolla ja unohtaa ne käytettyjen romujen häkkikaupat.


      • Jotain rotia sentään
        täältätänne kirjoitti:

        Tiesitkö että kateuskin täytyy ansaita...
        Painat vaan pitkää päivää niin saa sitten tienattua sen verran että saat daciasi ostettua.
        Ja olisi se sinustakin mukava ajella edes kerran elämässä uudella autolla ja unohtaa ne käytettyjen romujen häkkikaupat.

        Vaikka Dacia olisi maailman ainoa automerkki niin silti ei mokoma romuläjä kyllä meidän pihaan ilmestyisi .

        Ei vaikka hinta vielä puolittuisi !


      • häkki-apina
        Jotain rotia sentään kirjoitti:

        Vaikka Dacia olisi maailman ainoa automerkki niin silti ei mokoma romuläjä kyllä meidän pihaan ilmestyisi .

        Ei vaikka hinta vielä puolittuisi !

        Ei taida riittää edes Dacian hinnan puolittaminen niiden romuläjien arvoksi, joita harrastelet. Hus nettiautoon siitä, jos vaikka joku helmikuntoinen katsastettu lintta olisi tullut kaksilla (ei kuvan mukaisilla) renkailla myyntiin.


      • Koville ottaa !
        häkki-apina kirjoitti:

        Ei taida riittää edes Dacian hinnan puolittaminen niiden romuläjien arvoksi, joita harrastelet. Hus nettiautoon siitä, jos vaikka joku helmikuntoinen katsastettu lintta olisi tullut kaksilla (ei kuvan mukaisilla) renkailla myyntiin.

        Älä nyt polta hihoja vaikka oletkin tehnyt koko elämäsi suurimman virheinvestoinnin !

        Lohduttaudu sillä että et ole ainoa "retkuun mennyt"


      • Valitteluni..
        Koville ottaa ! kirjoitti:

        Älä nyt polta hihoja vaikka oletkin tehnyt koko elämäsi suurimman virheinvestoinnin !

        Lohduttaudu sillä että et ole ainoa "retkuun mennyt"

        Joillekkin autot ovat eläämää suurempia asioita, joillekkin vain kulkuvälineitä, jotka ostetaan rahalla ja vaihdetaan muutaman vuoden päästä jälleen uuteen. Ehkä samanmerkkiseen tai sitten ei.
        Elämää suurempi autosta kyllä sinun kaltaiselle köyhälle helposti tulee, jos sitä unelmien häkkilöytöä joutuu kädet mustana joka päivä rassaamaan, joten toisaalta näkökulmasi rinnastaa auton hankinta johonkin elämän suuruiseen asiaan ymmärtää. Lohduttaudu sillä, että nykyisessä työllisyystilanteessa et ole ainoa joka näin joutuu tekemään, päinvastoin kuulut talouden kiristyessä yhä kasvavaan joukkoon.


      • En valita
        Valitteluni.. kirjoitti:

        Joillekkin autot ovat eläämää suurempia asioita, joillekkin vain kulkuvälineitä, jotka ostetaan rahalla ja vaihdetaan muutaman vuoden päästä jälleen uuteen. Ehkä samanmerkkiseen tai sitten ei.
        Elämää suurempi autosta kyllä sinun kaltaiselle köyhälle helposti tulee, jos sitä unelmien häkkilöytöä joutuu kädet mustana joka päivä rassaamaan, joten toisaalta näkökulmasi rinnastaa auton hankinta johonkin elämän suuruiseen asiaan ymmärtää. Lohduttaudu sillä, että nykyisessä työllisyystilanteessa et ole ainoa joka näin joutuu tekemään, päinvastoin kuulut talouden kiristyessä yhä kasvavaan joukkoon.

        Kuuleppas sinä pers'aukinen.Jos olisit itse joku helv etin rahamies niin kyllä sinunkin ajokki olisi AUTO eikä mikään vit un Dacia !

        Taitaa muuten olla niin että "sinun kaltainen köyhä" löytyy kaikista nopeimmin kun viitsit vilkaista vaikka peiliin.

        "Valitteluni" olemattomien sossukorvausten johdosta !


      • Kovillekko ottaa?
        En valita kirjoitti:

        Kuuleppas sinä pers'aukinen.Jos olisit itse joku helv etin rahamies niin kyllä sinunkin ajokki olisi AUTO eikä mikään vit un Dacia !

        Taitaa muuten olla niin että "sinun kaltainen köyhä" löytyy kaikista nopeimmin kun viitsit vilkaista vaikka peiliin.

        "Valitteluni" olemattomien sossukorvausten johdosta !

        Älä nyt polta hihoja vaikka oletkin tehnyt koko elämäsi suurimman virheinvestoinnin ostamalla viimeisillä rahoillasi jokun häkkitarharetkun!

        Lohduttaudu sillä että et ole ainoa "retkuun mennyt"


      • Ottaako koville ?
        Kovillekko ottaa? kirjoitti:

        Älä nyt polta hihoja vaikka oletkin tehnyt koko elämäsi suurimman virheinvestoinnin ostamalla viimeisillä rahoillasi jokun häkkitarharetkun!

        Lohduttaudu sillä että et ole ainoa "retkuun mennyt"

        Älä nyt polta hihoja vaikka oletkin tehnyt koko elämäsi suurimman virheinvestoinnin ostamalla viimeisillä rahoillasi jokun häkkitarharetkun!

        Lohduttaudu sillä että et ole ainoa "retkuun mennyt"

        Taitaa pojulla olla pinna kireällä ?


      • vain polkupyörässä
        Ottaako koville ? kirjoitti:

        Älä nyt polta hihoja vaikka oletkin tehnyt koko elämäsi suurimman virheinvestoinnin ostamalla viimeisillä rahoillasi jokun häkkitarharetkun!

        Lohduttaudu sillä että et ole ainoa "retkuun mennyt"

        Taitaa pojulla olla pinna kireällä ?

        Uuden karhea autohan vaihtuu liikkeessä helposti rahalla toiseen, jos tarvetta on. Vaan ei toistaiseksi ole. Joten ongelmaa ei ole suuntaan eikä toiseen, vain tyytyväistä autoilua, miksi se kiristäisi hattua??
        Toista se yrittää myydä viikosta toiseen jossain nettiutossa epätoivoisesti miljoona ajettua linttaa. Voi sitä persaukisten renkaanpotkijoiden määrää. Saattaa siinä touhussa pinna kiristyä. Kokeileppa sinä "poju" vaikka itse laittaa se loppuun höylätty romukasasi myyntiin ja katso miten käy. Oikea autoliikehän ei sinun rakasta helmeäsi luultavasti ota riesakseen edes ilmaiseksi.
        Toivottavasti homeluukkusi pihasta löytyy tarpeeksi tilaa vanhoille mönkijöille ja muulle kaatopaikkaromulle mitä tarjotaan räppänästäsi vaihdossa.


      • Paalausvastaava
        vain polkupyörässä kirjoitti:

        Uuden karhea autohan vaihtuu liikkeessä helposti rahalla toiseen, jos tarvetta on. Vaan ei toistaiseksi ole. Joten ongelmaa ei ole suuntaan eikä toiseen, vain tyytyväistä autoilua, miksi se kiristäisi hattua??
        Toista se yrittää myydä viikosta toiseen jossain nettiutossa epätoivoisesti miljoona ajettua linttaa. Voi sitä persaukisten renkaanpotkijoiden määrää. Saattaa siinä touhussa pinna kiristyä. Kokeileppa sinä "poju" vaikka itse laittaa se loppuun höylätty romukasasi myyntiin ja katso miten käy. Oikea autoliikehän ei sinun rakasta helmeäsi luultavasti ota riesakseen edes ilmaiseksi.
        Toivottavasti homeluukkusi pihasta löytyy tarpeeksi tilaa vanhoille mönkijöille ja muulle kaatopaikkaromulle mitä tarjotaan räppänästäsi vaihdossa.

        Ei kelpaa sinunkaan Dacia enää edes Kuusakosken paaliin.On kuulemma liian paljon ongelmajätettä.Ekokemin ongelmajätelaitos Riihimäellä ei myöskään ota tuon laatuista romanialaista jätettä joten nyt olet poju pahassa lirissä !

        Jatka vaan edelleen polkupyörällä ajelua . Se on ainakin paljon enemmän hermoja lepuuttavampaa liikkumista kuin Dacialla ajelu !


      • Ei mitään
        vain polkupyörässä kirjoitti:

        Uuden karhea autohan vaihtuu liikkeessä helposti rahalla toiseen, jos tarvetta on. Vaan ei toistaiseksi ole. Joten ongelmaa ei ole suuntaan eikä toiseen, vain tyytyväistä autoilua, miksi se kiristäisi hattua??
        Toista se yrittää myydä viikosta toiseen jossain nettiutossa epätoivoisesti miljoona ajettua linttaa. Voi sitä persaukisten renkaanpotkijoiden määrää. Saattaa siinä touhussa pinna kiristyä. Kokeileppa sinä "poju" vaikka itse laittaa se loppuun höylätty romukasasi myyntiin ja katso miten käy. Oikea autoliikehän ei sinun rakasta helmeäsi luultavasti ota riesakseen edes ilmaiseksi.
        Toivottavasti homeluukkusi pihasta löytyy tarpeeksi tilaa vanhoille mönkijöille ja muulle kaatopaikkaromulle mitä tarjotaan räppänästäsi vaihdossa.

        Dacioista ei saa mitään vaihdossa...


      • Anonyymi
        Ei mitään kirjoitti:

        Dacioista ei saa mitään vaihdossa...

        Dacioista ei saa mitään vaihdossa........Montaako olet yrittänyt vaihtaa ??


      • Anonyymi
        Paalausvastaava kirjoitti:

        Ei kelpaa sinunkaan Dacia enää edes Kuusakosken paaliin.On kuulemma liian paljon ongelmajätettä.Ekokemin ongelmajätelaitos Riihimäellä ei myöskään ota tuon laatuista romanialaista jätettä joten nyt olet poju pahassa lirissä !

        Jatka vaan edelleen polkupyörällä ajelua . Se on ainakin paljon enemmän hermoja lepuuttavampaa liikkumista kuin Dacialla ajelu !

        Ei kelpaa sinunkaan Dacia enää edes Kuusakosken paaliin......Kuusankoskelaisella on kuulemma liian keveät paalauslaitteet että eivät saa Dusteria paalattua kasaan !!!


      • Anonyymi
        Jotain rotia sentään kirjoitti:

        Vaikka Dacia olisi maailman ainoa automerkki niin silti ei mokoma romuläjä kyllä meidän pihaan ilmestyisi .

        Ei vaikka hinta vielä puolittuisi !

        Vaikka Dacia olisi maailman ainoa automerkki niin silti ei mokoma romuläjä kyllä meidän pihaan ilmestyisi ......ehkä siksi että siellä on jo kasoittain etistäkin romua vuosien varrelta !


      • Anonyymi
        En valita kirjoitti:

        Kuuleppas sinä pers'aukinen.Jos olisit itse joku helv etin rahamies niin kyllä sinunkin ajokki olisi AUTO eikä mikään vit un Dacia !

        Taitaa muuten olla niin että "sinun kaltainen köyhä" löytyy kaikista nopeimmin kun viitsit vilkaista vaikka peiliin.

        "Valitteluni" olemattomien sossukorvausten johdosta !

        Kuuleppas sinä pers'aukinen.Jos olisit itse joku helv etin rahamies niin kyllä sinunkin ajokki olisi AUTO eikä mikään vit un Dacia !.....Minä olen taas sitä mieltä että jos ostaa Dacian niin siitäkin omistajasta voi vielä kehittyä rahamies !


      • Anonyymi
        Paalausvastaava kirjoitti:

        Ei kelpaa sinunkaan Dacia enää edes Kuusakosken paaliin.On kuulemma liian paljon ongelmajätettä.Ekokemin ongelmajätelaitos Riihimäellä ei myöskään ota tuon laatuista romanialaista jätettä joten nyt olet poju pahassa lirissä !

        Jatka vaan edelleen polkupyörällä ajelua . Se on ainakin paljon enemmän hermoja lepuuttavampaa liikkumista kuin Dacialla ajelu !

        Ei kelpaa sinunkaan Dacia enää edes Kuusakosken paaliin......Siksi kun kun Kuusankosken paalikone ei jaksa painaa Dusteria kasaan !


    • jälkiviisas

      Meinasin ostaa Skodan pari vuotta sitten. Vaimo sanoi: Skodaa ei sitten meidän pihaan tule. Skoda jäi ostamatta.

      • Voi raukkaa!

        "Meinasin" ja "vaimo sanoi"! Sinä ajelet toisten loppuun ajamilla vanhoilla romuilla, etkä tule koskaan ostamaan minkään merkkistä uutta autoa ja vaimosikin nimi taitaa olla Nyrkki-Kyllikki.


      • KäpylänRouva

        Ei kun hän on Hertta Mielikki.


    • Kkauko

      On se kumma joillekin pysyä aiheessa, aina menee keskustelu kuin keskustelu lopulta asiattomaksi. Ja kaikkein jyrkimmät mielipiteethän ne tunnetusti on sellaisilla, jotka eivät asiasta paljoa tiedä. Itselläni ei Daciaa ole, mutta sen mitä olen lukenut, niin ihmeen hyvin ne ovat testeissä pärjänneet Tekniikan Maailmaa myöten ja paljon niitä näkee täällä Tampereellakin liikenteessä. Autoahan myydään myös Nissan Duster ja Renault Duster -nimellä, mutta näitä ei meille tuoda. Dusterin Dieselmoottori on muuten tuttu aikaisemmin mm. Mercedes-Benzin nokalta tietyissä malleissa joten ihan kurasta ei varmaankaan ole kysymys.

      • ENP

        Voimansiirto ja kone on OK. Moni muu on tietysti halvasti tehtyä. Minun käyttöön tietysti Toyota Hilux sopiva.


    • ENP

      Kyllähän se on sellainen kokemus tästä Merkistä ,Ei ole sellaisen käyttäjän työkalu kenen pitää lähteä kylmään liikenteeseen,joka säähän.Ei sovi pohjoisen oloihin. Varaosat kalliita kulkuneuvon hintaan verrattuna. Hyvityshinta vaihdossa surkea. Sellaiselle kylmässä asuvalle saattaa sopia kun ei tarvitse pakkasella käynnistää.

      • Anonyymi

        Dacia pitää arvonsa parhaiten


      • Anonyymi

        Varaosat kalliita kulkuneuvon hintaan verrattuna..........mitä autoa tuolla tarkoitat ???


      • Anonyymi

        Kyllähän se on sellainen kokemus tästä Merkistä ,Ei ole sellaisen käyttäjän työkalu kenen pitää lähteä kylmään liikenteeseen,joka säähän.Ei sovi pohjoisen oloihin. Varaosat kalliita kulkuneuvon hintaan verrattuna. Hyvityshinta vaihdossa surkea. Sellaiselle kylmässä asuvalle saattaa sopia kun ei tarvitse pakkasella käynnistää....... .Viivaa alle noista mitä todella tiedät kokemuksestasi,viivaa myös mitä et tiedä !!!


    • ENP

      Harkitse vakavasti.

    • Anonyymi

      Duster on hyvä. Duster on hyvä. DUSTER ON PARAS 😀

    • Anonyymi

      Kyllä kai se näin on että useat ajaa liian kalliilla kulkuneuvolla Suomessa kun kesäaikaan koetaan toisten katiskatkin salaa ja viedään kalat. Eräs oli sitonut omaan katiskaansa lapun ja kirjoitti siihen tussilla että jatä muutama kala jäljelle minullekkin. Muutaman päivän päästä siihen tuli lappu. Siinä luki älä vittuile ,muuten vien koko katiskon

      • Anonyymi

        Jep. Nyt on työpaikan "ylemmät" ihmiset vaihtaneet kalliit premium sähköautot halvempiin kun ei enää perse kestä autolla ajoa. Liian kallis on liian kallis vaikka palkkaa vetävätkin 3-4 kertaa minua enemmän.
        Mahtaa ottaa päähän vaihtaa Audit ja Volvot Nissaneihin ja Mazdoihin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9789
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4226
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2936
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2614
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      212
      2613
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1823
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1667
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe