Vakavasti d70 hankkimassa

Vilpitön kysyjä

Moikka.
Olen jotenkin kiinnostunut nikonin d70:stä ja yksi kauppa pyytäisi siitä 170€ , mukaan siihen tulisi sigman se halvin objektiivi 18-50 f/3.5-5.6, ihan halvin, ei laadukas.
Mitä tuollaisesta kannattaisi maksaa kun se on todennäköisesti vuoden 2004 ja en yhtään tiedä paljonko sillä on kuvattu ja millaisessa käytössä se on ollut?
Myyjä sanoi, että sitä on vähän käytetty harrastus käytössä.
Mitäköhän mieltä olisitte asiasta ja olenko hakemassa liian vanhaa kameraa joka on jo loppu vai voisiko se palvella vielä minua hyvin? Ei haittaa vaikka siinä on vähän vanhaa tekniikkaa ja reilusti vähemmän pixeleitä (6) kun nykyään. Mitenköhän varmistaisin että se olisi hyvässä kunnosssa?
Miksi haluisin kyseisen mallin? Se olisi ainut halpa kamera jossa olisi monipuoliset säätömahdollisuudet kun saisin vanhoja hyviä objektiiveja.

Neuvoisittehan mahdollisimman monipuolisesti ja asiallisesti, ei ilkeästi.

T: Nikoni d70 lumoissa.

12

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D3100 täällä

      http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D70 kertoo, että D70 oli markkinoille tullessaan (2004) Nikonin ensimmäinen malli ”advanced consumer” -luokkaan ja joissakin suhteissa etevämpi kuin ammattilaisille suunnattu, kalliimpi (ja vanhempi) D100. Saman luokan jatkumoa edustavat D70s, D80, D90 ja D7000.

      Itse kuvaan D3100:lla, joka on pari kastia alemman luokan kamera (joskin reilusti uudempana joissakin suhteissa kehittyneempi kuin D70). Uusi D3100 taitaa lähteä tänä päivänä halvalla kittilinssillä varustettuna noin 400 eurolla.

      En näe mitään syytä, miksi D70 ei voisi palvella vieläkin hyvin. Akku voi olla jo uusittavassa kunnossa.

      Noinkin vanhan kameran ”oikeasta hinnasta” on paha mennä sanomaan mitään. Jos tuo D70 todellakin puhuttelee, niin koeta tarjota vaikka 150 €!

    • Nikon D90

      D70 taitaa olla Nikonin eka järkkäri digimaailmassa, se oli myös ensimmäinen digijrkkäri minulla. Käytin sitä muutaman vuoden ja annoin tyttärelleni kun halusin uudemman joka oli D200. Se D70 toimii edelleen joskin vävypojan hoteissa kun likka on perinyt jo tuon D200 rungonkin.

      Minulla kuten jälkipolvellakin D70 on käsitykseni mukaan toiminut moitteetta toistaiseksi.

      Se on todella 6Mpix malli mutta kyllä sillä kuvia saa. Toinen missä, paitsi pikselleissä, se häviää nykyrungoille on kennon dynamiikka ja herkkyys. Se ei kestä kirkkauseroja eikä suuria ISO:ja yhtä hyvin kuin uudet. Tavalliseen kuvaukseen sillä pääsee käsiksi ja on vaikeaa arvioida sen "oikeaa hintaa" se kun on se jonka joku suostuu maksamaan.

      Sinuna, jos olet todella kiinnostunut, alkaisin tehdä kauppaa tarjoamalla jotakin kohtuullista vaikka satasen alkuun ja siitä kun kauppa alkaa käymään niin johonkinhan te päädytte. Jos myyjä on innokas niin lähde kotiin välillä ja palaa seuraavana päivänä kysymään joko kaupat tuli.

      Uskon sinun saavan vielä tingittyä koska jokainen vuosi laskee sen arvoa.

      Onnea kaupankäyntiin!

      • ex D70

        En näe tuolla d70 otetuissa kuvissa suurta eroa nykyisiin käytössäni oleviin runkoihin (10 -14 mp). Yli 400 ISOa en käyttänyt D70:lla mutta muuten kamera on OK, ainoastaan pieni etsinkuva häiritsi.


      • Nikon D90
        ex D70 kirjoitti:

        En näe tuolla d70 otetuissa kuvissa suurta eroa nykyisiin käytössäni oleviin runkoihin (10 -14 mp). Yli 400 ISOa en käyttänyt D70:lla mutta muuten kamera on OK, ainoastaan pieni etsinkuva häiritsi.

        Eroa ei todella huomaa nettikuvissa, kymppikuvissa eikä vielä A4 koossakaan mutta kroppausvara on olematon ja kuvia ei oikein voi käyttää suurina A3 kokoisina tai suurempina. A3 tai A3 vaatii vähintään 12M kuvan jotta se olisi ainakin lähes valokuvalaatua.

        Isoista pikselimääristä on sekä hyötyä että haittaa, suurin haitta on ISO haitta eli ei pystytä menemään yhtä suurille ISO arvoille kuin jos samalla tekniikalla olisi samalle kennokoolle laitettu isommat pikselin eli vähemmän pikseleitä. Etuna on monessa kohden hyvä kroppaus mahdollisuus. Jos vaikka D800 (Nikon) kuvasta joka on 36M kroppaa puolet pois jää vielä 18M kuva joka kelpaa ihan mihin vain käyttöön.

        Uusilla rungoilla, ainakin Nikonilla, voi melko huoleti käyttää ISO1600 herkkyyttä joka on jo paljon parempi kuin ISO400. Osalla kuten D700 lienevät jopa ISO20'000 luokkaa olevat arvot mahdollisia käytännössäkin.


      • miksi ISO iso?
        Nikon D90 kirjoitti:

        Eroa ei todella huomaa nettikuvissa, kymppikuvissa eikä vielä A4 koossakaan mutta kroppausvara on olematon ja kuvia ei oikein voi käyttää suurina A3 kokoisina tai suurempina. A3 tai A3 vaatii vähintään 12M kuvan jotta se olisi ainakin lähes valokuvalaatua.

        Isoista pikselimääristä on sekä hyötyä että haittaa, suurin haitta on ISO haitta eli ei pystytä menemään yhtä suurille ISO arvoille kuin jos samalla tekniikalla olisi samalle kennokoolle laitettu isommat pikselin eli vähemmän pikseleitä. Etuna on monessa kohden hyvä kroppaus mahdollisuus. Jos vaikka D800 (Nikon) kuvasta joka on 36M kroppaa puolet pois jää vielä 18M kuva joka kelpaa ihan mihin vain käyttöön.

        Uusilla rungoilla, ainakin Nikonilla, voi melko huoleti käyttää ISO1600 herkkyyttä joka on jo paljon parempi kuin ISO400. Osalla kuten D700 lienevät jopa ISO20'000 luokkaa olevat arvot mahdollisia käytännössäkin.

        Mine en ymmärrä tuota ISO nostatus huumaa lainkaan. Omalla D700 kuvatessa olen huomaavani jo ISO 800- kohdilla häiritsevää kohinaa, ja ainakin kuvan dynamisuus kärsii huomattavasti. Siispä olen päättänyt hankkia monopodin sisäkuvauksiin ja kuvaan ISO 200 kohdilla. Joten kerokaapa nyt kansan tajuisesti miksi isoja ISO - arvoja kannattaisi käyttää?


      • exD70
        miksi ISO iso? kirjoitti:

        Mine en ymmärrä tuota ISO nostatus huumaa lainkaan. Omalla D700 kuvatessa olen huomaavani jo ISO 800- kohdilla häiritsevää kohinaa, ja ainakin kuvan dynamisuus kärsii huomattavasti. Siispä olen päättänyt hankkia monopodin sisäkuvauksiin ja kuvaan ISO 200 kohdilla. Joten kerokaapa nyt kansan tajuisesti miksi isoja ISO - arvoja kannattaisi käyttää?

        Ei niitä isoja ISOja kannatakkaan käyttää, dynamiikka laskea kuin lehmän häntä ISOa nostettaessa. Ainakin maisemakuvauksessa se saattaa häiritä. Näkisin tuon ISOnostatuksessa lähinnä siinä (huonossa) valossa : parempi joku kuva kuin että ei kuvaa ollenkaan.


    • suljin ja aika

      Noin vanhasta kamerasta ei tiedä kuinka monta sulkimenliikettä sillä on suoritettu. Olen ymmärtänyt että sen voisi kaivaa kamerasta esiin jollain saatavissa olevalla ohjelmistolla. Harrastelijajärkky kestänee jotain sataviisikymmentätuhatta laukaisua ennen sulkimen uusimista. Myyjä osaa varmasti kertoa rungolla otettujen kuvien määrän.

    • Satasen camera

      Oikeastaan tuommoinen voisi halpana ja käytettynä olla erittäin hyvä "treenikamera"
      jos haluaa vakavasti oppia ja kehittyä valokuvaajana toisin kun eräät modernit
      neuvovat alottelijamallit.
      Tommoista voisi pitää vaikka rinnakkaiskamerana käsisäätöjen opiskelussa jos on varaa.

    • Ihan hyvä peruskamer

      aikoinaan kuvasin D70:llä.
      Nykyään on uudempi runko.

      Toisinaan kaivan kuitenkin vanhan vempaimen kaapista ja kuvailen muutaman ruudun.

      Ei siinä muuta eroa oikein ole, kun pikkusen kankea käyttöliittymä ja hidas vrt nykyaikaisempaan kameraan.

      Eli jos pitäisi valita, D70 vai joku superpokkari autiolle saarelle, ottaisin ehdottomasti D70-kameran.

    • Halu oppia

      Moikka.
      Kiitoksia teille kaikille kun halusitte auttaa tuossa D70 kysymyksissäni. Tuli ostettua kyseinen kamera ja toivotaan, että se toimisi hyvin. Kauppias oli tiukka hinnasta, mutta laukun ja langattoman kaukolaukaisimen sain. Nuo teidän antamat kommetit olivat tärkeitä omien ajatuksieni lisäksi.
      Haluaisin käsitellä, muokata, korjata ottamiani kuva mutta en tiedä mikä ohjelma olisi hyvä ja monipuolinen vielä ilmainen ja mahdollisesti suomenkielinen?
      Vielä jatkaisin hiukan kyselemistä, ettehän hermostu? Kameran mukana tuli kittiobjektiivi sigma 18-50mm f/3.5-5.6. Ajattelin tulla sillä aluksi toimeen ja tutustua sillä kameraan. Minkälaista toista objektiivia suosittelisitte monipuoliseen käyttöön tuon lisäksi?
      T: D70

    • D3100 täällä

      Onnittelut kunnon kameran hankkineelle!

      Paha mennä suosittelemaan mitään lasitavaraa tietämättä mitkä aiheet sinua kiinnostavat. Tuo Sigmasi soveltuu polttovälinsä puolesta hyvin yleiskuvaukseen. Maisema-, arkkitehtuuri- ja sisätilakuvauksessa sen lyhyinkin polttoväli saattaa tuntua joskus pitkältä ja villejä eläimiä luonnossa kuvattaessa taas 50 mm telepää vaatisi moninkertaistamista.

      Halpoja laajakulmalaseja (alle 18 mm) croppirunkoiseen ei taida pahemmin ollakaan, varsinkaan hyviä. Telemillejä jonnekin 200 milliin saakka saa halvemmalla. Joku saattaisi ehkä luopua kittipaketissa saamastaan kuvanvakaajattomasta (ei-VR) 55–200-millisestään hyvinkin edullisesti?

      Zoomien valovoima on jo lähtökohtaisesti heikompi kuin kiinteiden, ja valovoiman parantaminen edes pykälällä merkitsee mojovaa hintalisää. Et varmaankaan halua ostaa 170 euron runkoon esim. 1700 euron objektiivia? Kiinteissä valovoimaa saa halvemmalla, mutta niissäkin se maksaa – erityisesti silloin kun polttovälimillejä on vähän tai paljon. Normaalipolttovälin tuntumassa valovoima on halvimmillaan.

      Huonommassa valossa saatat kaivata ihan yleiskuvauksessakin tuntuvasti lisää valovoimaa. Tähän käy lääkkeeksi DX-rungossa 35-millinen f/1.8 -lasi, joka kuuluu hyvänä ja halpana (~200 €) itse asiassa jokaisen DX-kuvaajan laukkuun.

      • D3100 täällä

        >Halpoja laajakulmalaseja (alle 18 mm) croppirunkoiseen ei
        >taida pahemmin ollakaan, varsinkaan hyviä.

        Unohdin mainita, että Samyangin 14 mm f/2.8 -objektiivin omistajat saattavat olla toista mieltä. Käsitarkenteinen, mutta puute ei ole paha jos lienee puute ollenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe