Millionkahan sitä ihminen on parhaimmillaan?

Mettäläinen

Mielestäni yli 50v ihmiset on ohittanut parhaat vuotensa, vaikka jotkut tehopakkaukset saattavat väittäa toisin.

Olen sitä mieltä, että 30-50v on ihmisen fyysisen ja henkisen kypsyyden parasta aikaa, eli ennen sitä hapuillaan ja jälkeen sen taas hapuillaan.

Kertokaahan milloin tunsitte olevanne huipulla, eli mitkä vuotenne oli parhaanne, vai elättekö juuri nyt elämänne parasta aikaa?

28

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ryynäsen Topi

Kyllä tunnen olevani huipulla juuri nyt. Kuten eilenkin ja jo parikymmentä vuotta sitten. Huipulla tuulee ja välillä ollaan rähmällään, mutta ei se iästä ole kiinni.

• N y t !

Olen piiitkälti yli puolenvälin rajapyykin ja olen parhaimmillani juuri nyt !

• p.

Voi Ziisus, kuinka kummallinen kysymys?
      Mikä ihmisyydessä, ihmisessä, elämässä on parhainta?

Minusta ihmisen minuus hivoutuu, kuin rannan kivi.

Jos sinulle kolmiloikan pituus on parasta ihmisyydessä, niin sen kus pidät.
      Minä en pidä.

Josko ihminen on aina parhaimmillaan?
      Osaamisensa maksimissa?
      Miksi surra menetettyä, kun aina, elossa ollessaan on edessä uusi päivä, antineen ja vaatimuksineen?

• ...

Ei koskaan.

Nuorempana puuttui kokemusta ja oli liikaa asioita. Vanhemmiten alkaa tajuamaan, että ikinä ei ehdi oppia kaikkea ja terveysongelmat alkaa päinaa päälle jossain välissä kuitenkin.

Noin periaatteessa elämä pitäis elää kaks kertaa, ensin treenata ja sitten uusintaotolla varsinainen versio, se vaan nyt ei ole mahdollista, se menee, miten se nyt sattuu menemään.

=DW=

• Oman itseni herra

Tämä ei kuulosta hyvältä. Nuorena opetellaan ja kerätään kokemuksia, vanhemmiten hoksataan, että ei ole tarkoituskaan oppia kaiken maailman turhaa roinaa, vain se, mikä on itselle ja omalle pärjäämiselle ja eteen päin menemiselle tarpeellista.

Terveystieto kuuluu niihin tärkeimpiin opittaviin, jotta sen terveyden saa pysymään edes kohtuullisena mahdollisimman pitkään, jotta ehtii tehdä sitä, mitä eniten maailmassa haluaa ja tahtoo tehdä. Ihmisen elämä menee juuri niin, kuin hän itse pistää sen menemään; elämässä on tarkoitus soutaa, ei ajelehtia.

• ikinuori
        Oman itseni herra kirjoitti:

Tämä ei kuulosta hyvältä. Nuorena opetellaan ja kerätään kokemuksia, vanhemmiten hoksataan, että ei ole tarkoituskaan oppia kaiken maailman turhaa roinaa, vain se, mikä on itselle ja omalle pärjäämiselle ja eteen päin menemiselle tarpeellista.

Terveystieto kuuluu niihin tärkeimpiin opittaviin, jotta sen terveyden saa pysymään edes kohtuullisena mahdollisimman pitkään, jotta ehtii tehdä sitä, mitä eniten maailmassa haluaa ja tahtoo tehdä. Ihmisen elämä menee juuri niin, kuin hän itse pistää sen menemään; elämässä on tarkoitus soutaa, ei ajelehtia.

Olipa mukavasti sanottu ,yhdyn täysin edellisen kirjoittajan mielipiteeseen

• Itse hapuilin neljänkympin kynnyksellä. Mietin kuka olen, mitä haluan, ketä varten täällä olen. Olin elänyt muita varten, muiden kautta unohtaen itseni. Elämänkulku oli haasteellista, mutta toisaalta myös itselleni suurta kasvun aikaa. Ikään kuin vasta hiffasin, että minä olen oman elämäni päähenkilö. Itseni arvostaminen ja huolenpitäminen alkoi olla elämäni perusta.
      Oma hyvinvointi heijastuu ympäristöön. :)

Nyt uskallan elää itselleni sopivalla tavalla itseni näköistä elämää.

Uusi mottoni voisi olla: "Elämä on aina parasta juuri tällä hetkellä."

• Uusi yritys vastata kun taas hyppi jonnekin tämä sivu.
      Kun elää tässä ja nyt on aina se paras aika.
      Enkä todellakaan ole tehopakkaus, kun täälläkin lukee niin niitä tuntuu löytyvän vaikka kuinka ja paljon.
      Mulle on tärkeetä nauttia elämän pienistä asioista enkaa todellakaan kuluta elämääni miettimällä menneita, siellä on paljon kaikkea mutta se on mennyttä ja sille ei voi mitään.
      Tulevaan ei voi vaikuttaa.
      Nyt juuri elän elämäni parasta aikaa.
      Mietinkin mitä hyvää ostaisin kohta kaupasta.
      Jääkaapissa on naapurin tuomaa Lemin särää ja sen meinaan tänään lämmittää, mutta myös pitää olla jotain hyvää jälkkäriä.
      Elämä koostuu pienistä hetkistä.

• ...

Särä.

Aikanaan muutamankin kerran koittanut sitä jostain hommata. Siis Lemillä. Siellä ongelmana, se tuppukylä, ruoka pitäis tilata suuunnilleen edellisenä päivänä, että kerkiävät lampaan teurastamaan ja ruuan valmistamaan >:/

Eli testaamatta on jäänyt itellä. Noin resepti kuulostaa varsin sopivalta, tuon tyyppisistä perinneruuista olen aina pitänyt. Särää ois helppo tehdä itekkin, pitäs vaan inoutua joskus ja alkaa veistämään se hiton puukaukalo.

Tein muuten kaalikeittoa. Eipä löytynyt lammasta niistä parista kaupasta, joista kävin kattomassa. Höh, poroerottelut olleet, ostin poroa. Sellaisia perkuuluita, ei olleet edes kalliita. Täytyy myöntää, toimii hyvin. Mutta lammasta söis kyllä mieluusti useamminkin, jos se ei ois katteluksessa ja tahtoohan silläkin hintaa olla. Ja villasukan maku kaupan päälle. Porokaalisoppa ei muuten löyhkää paljoakaan.

=DW=

• ... kirjoitti:

Särä.

Aikanaan muutamankin kerran koittanut sitä jostain hommata. Siis Lemillä. Siellä ongelmana, se tuppukylä, ruoka pitäis tilata suuunnilleen edellisenä päivänä, että kerkiävät lampaan teurastamaan ja ruuan valmistamaan >:/

Eli testaamatta on jäänyt itellä. Noin resepti kuulostaa varsin sopivalta, tuon tyyppisistä perinneruuista olen aina pitänyt. Särää ois helppo tehdä itekkin, pitäs vaan inoutua joskus ja alkaa veistämään se hiton puukaukalo.

Tein muuten kaalikeittoa. Eipä löytynyt lammasta niistä parista kaupasta, joista kävin kattomassa. Höh, poroerottelut olleet, ostin poroa. Sellaisia perkuuluita, ei olleet edes kalliita. Täytyy myöntää, toimii hyvin. Mutta lammasta söis kyllä mieluusti useamminkin, jos se ei ois katteluksessa ja tahtoohan silläkin hintaa olla. Ja villasukan maku kaupan päälle. Porokaalisoppa ei muuten löyhkää paljoakaan.

=DW=

Niin, täältä menevät Lemille aina bussilla ja isolla porukalla.
        Ite en ole vielä päässyt mukaan mutta naapuri tuo.
        Ei se varmasti ole niin hyvää kun olis just uunista otettuna, mutta hyvää se oli kuitenkin.

Kaikki ei lampaasta tykkää minä tykkään kun se on oikein kunnolla tehty.
        Kaikki ei hirvestä tykkää mutta musta on hirvikin hyvää.
        Systerin miehen hirviporukka oli tänä vuonna saanut hirvet äkkiä, muina vuosina vaikka kuinka monta viikkoa saivat möyrytä siellä metsässä.

Kaaliruoat on kaikki ihania, ja meinaankin tehdä seuraavaks kaalipataa.
        Poro kaalikeitossa on mulle outoa mutta miksei sekin.
        Sitä oon syönyt enimmäkseen käristyksen muodossa.

• Aika pahan heitit, fyysisesti varmaan ollaankin huipulla 30-50-vuotiaina, mutta mielestäni henkistä kasvua ja kypsymistä voi jatkua hamaan vanhuuteen asti, ellei dementia tai joku muu aivosairaus osu omalle kohdalle. Mehän ei olla vielä vanhuksia vaan jotain myöhäiskeski-ikäisiä.

• Käyrä kuin kaksikyttyräinen kamelin selkä.

Ensimmäinen "kyttyrä" osuu -35:n tietämiin.
      Sitten seurasi notkahdus.

Toisen nousun alku sijoittuu 53:n ikävuoden tietämiin kun älysin aloittaa täysaikaisen työssä käymisen lopettelua.

Käyrä oli pitkään tasaisen ylhäällä kunnes 67:na syöpä aiheutti pahan notkahduksen fysiikkaan.

Olen hiljalleen nousemassa notkosta mutta kolmas "kyttyrä" tulee jäämään edellistä matalammaksi.
      Eihän 3-kyttyräisiä kameleja olekaan.

• ...

Draaman kaari.

Aristoteles ja runousoppi, näinhän se on. Iteasiassa kameli oli kiintoisa tulkinta, niitä on yks kyttyräisiä ja kaks kyttyräisiä, harvemmin tosiaan kolmikyttyräisiä. Kyttyrät vesivarastoja, auttavat elämistä. Noin perinteisesti draamassa ajatellaan kahta "kyttyrää", elikkäs valaskalaa noin graafina. Kaikki leffarkin on tehty nykyäänkin niin. Alussa iso nousu, jossain välissä katathris ja lopussa huipennus. Niinhän se ihmisen elokin käytännössä menee. Ihan käytännön syistakin. Sitä syntyy, opiskelee, lisääntyy, mitä nyt sattuukin. Sitten hiljaisemmpaa, jossain vaiheessa lopuua kohti mennessä tulee jokin uus viriliteetti, alkaa nyt vaikka ajattelemaan omilla aivoillaan. Se katahtriksen paikka voi vaihdella, sattuu milloin sattuu, yleensä sen huomaa ehkä vasta ihan lopussa, kaaren.

Mä luin ton vasta nelikymppisenä, avartava asia. Sitä ei tahdo saada mistään ostetuksi. kirjastosta kyllä löytyy. Sulle suosittelen kans sen lukemista, monelle muullekin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Runousoppi

http://koti.mbnet.fi/jyrivuor/jest/estklas/4_aristoteles.html

Nämät ikivanhat filosofit on juu tylsiä ja vaikeaselitteisiä, mutta jos vähääkään kiinnostaa, kannattaa lukea niitä. Joopa itellä jokin ihme Sokrates- kausi ollut menossa aika pitkään. Oletettavasti en tajua hölökäsenpöläystä sen aivoituksista, mutta tuleepahan joskus jotain mietityksikin. "Näin sanoi Zaratshustra"...

=DW=

• Keneltä mahdat kysyä:

opettajalta?

työnantajalta?

valmentajalta?

lapsilta?

teini-ikäisiltä lapsilta?

heilalta?

puolisolta?

exältä?

naapureilta?

työhönottajalta?

kannibaalikokilta?

Itse olen jäävi vastaamaan. Muut tietävät mitä minusta haluavat, minä vain sen mitä itse haluan.

• Oon huipulla lämpöä, läheisyyttä, rakautta, romantiikkaa, rahaa ja maallista mammonaa enmmän kuin koskan nnen...

• Parhaat vuodet ovat vielä edessä päin. Ne alkavat siitä kun vapautuu pakkotyöstä, alkaa vapaus. Sitten on aikaa toteuttaa itseään. Henkisen kypsyyden käyrä vielä nousussa. Fyysisellä puolella tosin ollaan oltu laskussa jo jonkin aikaa, mutta huipulta on pitkä matka pohjalle;)

• N y t !

Jos työ on sulle pakkopullaa, olet väärässä työssä ja / tai väärällä alalla. Ihmisen tuntea itsensä vapaaksi ja voida toteuttaa itseään nyt ja tässä, ei joskus tai sitku ...

• t.l.

Laitoitpa vaikean kysymyksen. Ehkä ne parhaat työvuodet olivat 30 ja 50 välissä. Eipä sitä vieläkään huonosti ole asiat vaan muuttuu. Mutta parhaat vuodet - ehkä ne ovat vasta edessäpäin tai sitten niitä elää parhaillaan.

• hyviä vuosia

Nyt 68 vuotiaana tiedän että olin parhaimmillani 50 ja 60 ikävuoden välillä.
      Viisikymppinen on nuori, hän voi elää ihan samoin kuin kolmekymppinenkin.
      En ole vieläkään romuna, nautin elämästäni.
      Alle viisikymppisenä olin epävarmempi, en ollut vielä sinut itseni kanssa.

• vaka vanha

Ihminen on parhaimmillaan silloin kun pystyy hahmottamaan minuutensa suhteessa maailmaan. Jotkut siihen kykenee parikymppisenä ja toiset myöhemmin, pieni osa vasta vetäessään viimeisen henkäyksensä.

• Kaikkea mahdollista

Juuri nyt 53-v. Ero runsas vuosi sitten ja elämä hymyilee nyt niinkuin itsekin. En ole 25 vuoteen hymyillyt niin paljon kuin nyt vuoden aikana. Tutut ja tuntemattomatkin sanovat, että ihanaa katsella kun nainen hymyilee.
      Olen hyvässä kunnossa ja eivät usko ikääni vaan sanovat jopa 10 vuotta nuoremmaksi.
      Eli kaikkihan on ihan itsestäsi kiinni miten haluat tätä elämää elää. Voit voivotella ja olla nyrpeä, tällöin ei tapahtukaan mitään uutta.
      Ei 50 ole vanha, mehän eletään parasta aikaamme, se vaan pitää oivaltaa ja ennenkaikkea uskaltaa.

• parasta Y ryhmää

Ihmiseen ei ole tatuoitu eräpäivää.

Se on kelpaava sellaisenaan viimeiseen käyttöpäiväänsä asti.

Parhaimmillaan jokaisen hengittävän hetken.

Elämän kaari on se mikä on ja sen mukaan on 'toteltava'.

• KukkelisQ

Järjen puolesta nyt tuntuu parhaalta ja maailma näyttää paremmalta kuin ennen. Harmoninen olo yleensä ja virtaa riittää tärkeimpiin ja mielenkiintoisimpiin juttuihin. Mikään seksiin viittaavakaan ei kiinnosta, ja se on hyvä!!!!

• Nukkuessani :))

Uskon että se paras hetki on vielä edessä, kun mielenrauha on saavutettu, viisaus ylimmillään ja toivon mukaan suopeuskin säilynyt.

Jos saa vain taakseen katsoa, niin paras aika oli raskausaika. Se oli ihanaa.

• Cloetta...

Kotiäitivuodet olivat ehdottomasti ja ylivoimaisesti minun parhainta aikaani. Olin onnellinen ja elämä maistui elämältä, jolla oli joka päivä ja joka hetki erityinen tarkoitus eli äitiys on ollut minulle se olemassa olon tarkoitus.

Toki olen äiti vieläkin, mutten enää kotiäiti vaan aikuisten lasten uraäiti. Vaivoja ja kolotuksia on ja fyysisesti olen huonommassa kunnossa kuin nuorempana, joka lienee itsestään selvää mutta henkinen ja sosiaalinen puoleni on mielestäni nyt paljon paremmalla tolalla kuin nuorempana.

Tykkään olla 50 ikäinen koska en koe hapuilevani, enemmänkin tiedän tarkalleen rajani ja rakkauteni. Elämän sisältö on kuitenkinmuuttunut enkä luultavasti koskaan ole niin huipull/onnellinen kuin 26 - 31 vuotiaana kun siis olin kotiäitinä.

• Iästä riipumatta aina onnistuessaan jossakin itselle/läheisille tärkeässä asiassa.

Myöhemmin ainakin silloin, kun ymmärtää nauttia "jäljelläolevista" asioista/kyvyistä eikä haikaile menetettyjen (terveys ym.) perään. Hyväksyy itsensä ja armahtaa itseään. Se ei ole loppu, vaan uuden aukeaminen!

• hyvin menee nyt

Pitkän aikaa olin sitä mieltä, että 40 vuotiaana elin parasta aikaani. Nelikymppisenä olin kaikkein tyytyväisimmilläni omaan ulkonäkööni. Jos asiaa ajattelee pääkopan näkökulmasta, niin täytyy sanoa, että itseluottamus ja henkinen vakaus on just nyt parhaimmillaan, vaikka ulkonäkö ei ole entisessä loistossaan. Ehkäpä just siksi itseluottamus on kohdalaan, että mulla on enemmän tilaa ei-keholliselle itselleni ja sisäiselle elämälleni. Yks juttu, jota just eilen ihmettelin, että miks mulla on nykyään puhtia enemmän kuin nuorempana. En tiedä johtuuko se ubikinonista, hedelmäsmoothieista, emässuolasta tai jostain, vai siitä, että toteutan itseäni rohkeammin, kun en haaskaa energiaani söpönä olemiseen ja ympäristön odotusten täyttämiseen.

• Sibone

Vastaan kevyesti tuohon otsikkoon.. en mieti vuosia.
      Tukka pystyssä herättyäni hyvin nukutun yön jälkeen, univelat pois, muttei niskat jumissa.
      Vapaa päivä, ei kiirettä minnekkään.. kuitenkin jotain kivaa tiedossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      27
      7752
    2. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      7311
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      105
      3600
    4. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      64
      3372
    5. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      590
      3081
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      71
      2871
    7. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      38
      2568
    8. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      34
      2434
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1973
    10. Kolmas kerta toden sanoo

Näinhän sitä sanotaan. 🤭
      Ikävä
      33
      1524
    Aihe