Hautausmaat

Nittaminax

on niinku nykyjään lenkkeily ja koirien ulkoilualuetta. Oli vain yks päivä hesarissa siitä juttua, mutta mitä mieltä sinä olet, onko se sopivaa?
Itse en oikein pidä että mun tulevalla haudalla sitten joskus niin koirat nuuhkivat tai vaikka tekevät tarpeensa. No ei se kivalta tunnu jos muutenkaan ei kunnioiteta hautarauhaa.

191

1027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

Mitä sinä siellä haudassa kuolleena muka tunnet?

• Et vastannut kysymykseen ja omani jo sanoin.

• ???
        Nittaminax kirjoitti:

Et vastannut kysymykseen ja omani jo sanoin.

Vastataan sitten. Minua ei häiritse yhtään se, että eläimiä on ihmisten hautausmailla. Milläs pidät sieltä poissa linnut, oravat, madot (jotka sinunkin ruumistasi tulevat syömään) kanit, ja muut öttiäiset. Senkusta vaan vaadit ja maksat itsellesi jonkun mausoleumin ja vaadit siihen jonkun suojan päälle, jotta lokki ei siihen vahingossakaan ruikkaa päälle.

• ??? kirjoitti:

Vastataan sitten. Minua ei häiritse yhtään se, että eläimiä on ihmisten hautausmailla. Milläs pidät sieltä poissa linnut, oravat, madot (jotka sinunkin ruumistasi tulevat syömään) kanit, ja muut öttiäiset. Senkusta vaan vaadit ja maksat itsellesi jonkun mausoleumin ja vaadit siihen jonkun suojan päälle, jotta lokki ei siihen vahingossakaan ruikkaa päälle.

Ymmärsitkö koko aloitusta?

• ???
        Nittaminax kirjoitti:

Ymmärsitkö koko aloitusta?

Ymmärsin että et pidä eläimistä. Se tuli selväksi. Kuvittelet itsestäsi suuria ja vaadit, ettei sinua saa häiritä kun olet kuolleena haudassa:) Nouse sieltä sitten zombiena rääkymään eläimille, jotka sinun "lepoasi" häiritsevät, jos siis siihen kykenet.

• ??? kirjoitti:

Ymmärsin että et pidä eläimistä. Se tuli selväksi. Kuvittelet itsestäsi suuria ja vaadit, ettei sinua saa häiritä kun olet kuolleena haudassa:) Nouse sieltä sitten zombiena rääkymään eläimille, jotka sinun "lepoasi" häiritsevät, jos siis siihen kykenet.

Lue aloitus uudestaan..

• ???
        Nittaminax kirjoitti:

Lue aloitus uudestaan..

Ymmärsin ensilukemalla, että sinä et pidä suotavana, että koirat käyvät hautausmailla, kun niiden omistaja tulee vaikkapa kukkia tuomaan haudalle. Ja väität, että hautausmaat ovat lenkkeilyalueita. Minä en ainakaan ole sellaista huomannut.

Kävelen usein hautausmailla katselemassa vanhoja hautakiviä, vaikka tässä lähellä olevilla hautausmailla ei sukulaisteni hautoja olekaan.

• ??? kirjoitti:

Ymmärsin ensilukemalla, että sinä et pidä suotavana, että koirat käyvät hautausmailla, kun niiden omistaja tulee vaikkapa kukkia tuomaan haudalle. Ja väität, että hautausmaat ovat lenkkeilyalueita. Minä en ainakaan ole sellaista huomannut.

Kävelen usein hautausmailla katselemassa vanhoja hautakiviä, vaikka tässä lähellä olevilla hautausmailla ei sukulaisteni hautoja olekaan.

Hei! Minä en niin väittänyt vaan se joka kirjoitti hesariin. Eli kannattaako lukea aloitus huolellisemmin. Lopussa kerroin vain oman mielipiteeni samasta aiheesta.

• ???
        Nittaminax kirjoitti:

Hei! Minä en niin väittänyt vaan se joka kirjoitti hesariin. Eli kannattaako lukea aloitus huolellisemmin. Lopussa kerroin vain oman mielipiteeni samasta aiheesta.

Näinhän sinä kirjoitit: "Itse en oikein pidä että mun tulevalla haudalla sitten joskus niin koirat nuuhkivat tai vaikka tekevät tarpeensa. No ei se kivalta tunnu jos muutenkaan ei kunnioiteta hautarauhaa."

Joten juuri oman mielipiteesi sinä sanoit, miksi siis piiloudut jonkun hesariin kirjoittelevan selän taakse?

• ??? kirjoitti:

Näinhän sinä kirjoitit: "Itse en oikein pidä että mun tulevalla haudalla sitten joskus niin koirat nuuhkivat tai vaikka tekevät tarpeensa. No ei se kivalta tunnu jos muutenkaan ei kunnioiteta hautarauhaa."

Joten juuri oman mielipiteesi sinä sanoit, miksi siis piiloudut jonkun hesariin kirjoittelevan selän taakse?

Voi venäjä! Onko se joku väite? Mene leikkimään jonkun muun kanssa. Minun mielipiteeni on minun ja sillä selvä.

• ???
        Nittaminax kirjoitti:

Voi venäjä! Onko se joku väite? Mene leikkimään jonkun muun kanssa. Minun mielipiteeni on minun ja sillä selvä.

En minä leiki, vaan ihmettelen sinun koirakammoasi. Et sinä koirista, kissoista, linnuista, kaneista, madoista mitään kuolemasi jälkeen tajua. Katsos kun kuollut ei tiedä enää mistään mitään.

• munkkipossuko se oli
        ??? kirjoitti:

En minä leiki, vaan ihmettelen sinun koirakammoasi. Et sinä koirista, kissoista, linnuista, kaneista, madoista mitään kuolemasi jälkeen tajua. Katsos kun kuollut ei tiedä enää mistään mitään.

Nitalta kun loppuu sanat, alkaa jankuttamaan, ei kato pysty ei kykene oikeaan keskusteluun tuolla älyllä.

munkkipossuko se oli kirjoitti:

Nitalta kun loppuu sanat, alkaa jankuttamaan, ei kato pysty ei kykene oikeaan keskusteluun tuolla älyllä.

Ei näytä sinunkaan älysi kovin korkealle yltää.

• munkkipossuko?
        **** kirjoitti:

Ei näytä sinunkaan älysi kovin korkealle yltää.

Kiitos samoin nitta.

munkkipossuko? kirjoitti:

Kiitos samoin nitta.

Vainoharhainen??????

• älä multa kysy
        **** kirjoitti:

Vainoharhainen??????

En tiedä saatat ollakin.

• munkkipossuko? kirjoitti:

Kiitos samoin nitta.

Hah..on teillä taas jutut.

• saa tulla

Kyllä mummin rakas pieni kultapupsukka saa käydä mummin haudalla pienen pisun lirauttamassa.

• No mikäpäs siinä jos pysyy oman mumminsa haudalla.

• saa tulla
        Nittaminax kirjoitti:

No mikäpäs siinä jos pysyy oman mumminsa haudalla.

Mummiahan kultapupsukka tulee hautausmaalle tervehtimään, ei hän muille haudoille mene.

• voi kauhiaa

Nuuhkivat? Kuinka matalalle ihmiset siellä teillä oikein haudataan?

• ......

Muistelisin, että ennen vanhaan sanottiin että vainajat haudataan toista syltä syvään olevaan kuoppaan. En tiedä mikä mittayksikkö nykyään on.

• Mikä on oma mielipiteesi?

• ...... kirjoitti:

Muistelisin, että ennen vanhaan sanottiin että vainajat haudataan toista syltä syvään olevaan kuoppaan. En tiedä mikä mittayksikkö nykyään on.

Taitaa olla nykyjään jos jonkinlaisia syvyyksiä, ainakin mitä seurakuntien sivuilta katselin, mutta niin on hautaustapaakin.

• voi kauhiaa
        Nittaminax kirjoitti:

Mikä on oma mielipiteesi?

En minä voi tietää teidän hautausmaan mittoja.

• voi kauhiaa kirjoitti:

En minä voi tietää teidän hautausmaan mittoja.

Samat ne on kaikkialla. No en minä tänään jaksa ruveta leikkimään jos ei joku ota asiaa vakavasti.

• voi kauhiaa
        Nittaminax kirjoitti:

Samat ne on kaikkialla. No en minä tänään jaksa ruveta leikkimään jos ei joku ota asiaa vakavasti.

No eihän sua sitten koira tuu nuuskimaan.

• |

Minua taas ei haittaisi hännän pätkääkään, jos joku hauveli haistelisi hautapaikkaani, kunhan nyt ei ihan koirainulkoilutuspuistoa hatuumaasta tehtäisi.
      Monen moista läpiajajaa näkee hautausmailla muutenkin.
      Tosin, tuskinpa sen asukkaat häiriintyvät.
      Vierailijoille on taattava rauha muistella omia rakkaitaan, monen
      poismenneen rakas on voinut olla lemmikkieläinkin.

Hautarauha pitää säilyttää, mutta vaikkapa iloisen vilistävät oravat siellä usein nykyisinkin kerjäävät suupalaa.

• :)))

Parisen vuotta sitten syytettin "saatananpalvojia" hautakivien kaatamisista ja hautakukkien viemisistä, kunnes sitten paljastui, että asialla olivat olleet kanit, jotka tekivät koloja ja popsivat kukkaset:)

http://yle.fi/uutiset/city-kanit_kaikkosivat_hietaniemen_hautausmaalta/5400467

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335988924.html

• |
        :))) kirjoitti:

Parisen vuotta sitten syytettin "saatananpalvojia" hautakivien kaatamisista ja hautakukkien viemisistä, kunnes sitten paljastui, että asialla olivat olleet kanit, jotka tekivät koloja ja popsivat kukkaset:)

http://yle.fi/uutiset/city-kanit_kaikkosivat_hietaniemen_hautausmaalta/5400467

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335988924.html

Sama kaiku on askelten.
        Tuttavani, luotettava kansalainen, kertoi omin silmin nähneensä, kuin oravat olivat nakertaneet kukkaistutusta.
        Kun aina valitetaan, että niitä varastetaan, voi olla noinkin.

Itse muistan muinoiselta pääkaupunkikäynniltä, kuinka hautausmaalla pelotti tyttöstä ylivaativat oravat.
        Joillain lailla kun hautausmaillakin otettaisiin muut ihmiset huomioon ihan tavan vuoksi, kaikki menisi hyvin.
        Koiransakin voi kakittaa ennen hautalehtoon menemistä.
        Pissahan vain ravitsee kasvustoa.

• No eihän ne asukkaat siitä enää häiriintyisi, mutta entä sureva suku ja voihan siitä häiriintyä elossa oleva sillein jos tietää ennen kuolemaa että tämä hautausmaa on levoton.

• | kirjoitti:

Sama kaiku on askelten.
        Tuttavani, luotettava kansalainen, kertoi omin silmin nähneensä, kuin oravat olivat nakertaneet kukkaistutusta.
        Kun aina valitetaan, että niitä varastetaan, voi olla noinkin.

Itse muistan muinoiselta pääkaupunkikäynniltä, kuinka hautausmaalla pelotti tyttöstä ylivaativat oravat.
        Joillain lailla kun hautausmaillakin otettaisiin muut ihmiset huomioon ihan tavan vuoksi, kaikki menisi hyvin.
        Koiransakin voi kakittaa ennen hautalehtoon menemistä.
        Pissahan vain ravitsee kasvustoa.

Oravat ja linnut nehän on niinku luontoon kuuluvia ja niitä ainakaan silleen voi häätää ja uskon että kaikki hyväksyy niiden vierailut, mutta ihmisten toimet ovat ihan toiset.

• |
        Nittaminax kirjoitti:

Oravat ja linnut nehän on niinku luontoon kuuluvia ja niitä ainakaan silleen voi häätää ja uskon että kaikki hyväksyy niiden vierailut, mutta ihmisten toimet ovat ihan toiset.

En tiedä, kuinka vilkasta teillä päin on hautausmaalla hännänheilutus.
        Omien omaisteni hautakäynneillä en edes muista koiria nähneeni, josta tämä ilmeinen probleemi nyt on väännetty.
        Koirapuistot ovat muualla, kuin jo totesin.
        Uskon ihmisten järkeen ja säällisyyteen, kuin myös surevien tunteiden kunnioitukseen.

Aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, joilla ei ole käytöstapoja, ei ole eläinten vika.

Enpä jaksa enempää asiasta jankuttaa.

• | kirjoitti:

En tiedä, kuinka vilkasta teillä päin on hautausmaalla hännänheilutus.
        Omien omaisteni hautakäynneillä en edes muista koiria nähneeni, josta tämä ilmeinen probleemi nyt on väännetty.
        Koirapuistot ovat muualla, kuin jo totesin.
        Uskon ihmisten järkeen ja säällisyyteen, kuin myös surevien tunteiden kunnioitukseen.

Aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, joilla ei ole käytöstapoja, ei ole eläinten vika.

Enpä jaksa enempää asiasta jankuttaa.

Unohtuiko mistä asian luin, enkä ole eläimiä syyttänyt missään vaiheessa.

• |
        Nittaminax kirjoitti:

Unohtuiko mistä asian luin, enkä ole eläimiä syyttänyt missään vaiheessa.

Sanomalehdestä luit, mitä siitä?

• ?
        Nittaminax kirjoitti:

Etkös sinä nittaminax juuri koirista aloituksessasi kirjoittanut. Miten ne nyt vaihtuivat ihmisten vierailuiksi?

• 18+10
        Nittaminax kirjoitti:

No eihän ne asukkaat siitä enää häiriintyisi, mutta entä sureva suku ja voihan siitä häiriintyä elossa oleva sillein jos tietää ennen kuolemaa että tämä hautausmaa on levoton.

Kuollut ei ole asukas, vaan kuollut, eli vainaja. Eläessään ei voi tietää mitä hautausmaalla tulevaisuudessa tapahtuu, eikä hautapaikkaakaan vuokrata kuin määräajaksi.

• | kirjoitti:

Sanomalehdestä luit, mitä siitä?

Lue aloitus uudestaan...ja vastaa asiallisesti.

• ? kirjoitti:

Etkös sinä nittaminax juuri koirista aloituksessasi kirjoittanut. Miten ne nyt vaihtuivat ihmisten vierailuiksi?

Älä saivartele, varmaan tiedät mistä on kyse.

• 18+10 kirjoitti:

Kuollut ei ole asukas, vaan kuollut, eli vainaja. Eläessään ei voi tietää mitä hautausmaalla tulevaisuudessa tapahtuu, eikä hautapaikkaakaan vuokrata kuin määräajaksi.

Samat sulle, älä saivartele. Hautapaikan saat itsellesi vaikka 50-100 vuodeksi jos siitä on maksettu.

• 18+10
        Nittaminax kirjoitti:

Samat sulle, älä saivartele. Hautapaikan saat itsellesi vaikka 50-100 vuodeksi jos siitä on maksettu.

25 vuotta on tavallinen määräaika, pyydettäessä sitä voidaan jatkaa uudella sopimuksella saman verran . Ainaishautoja ei enää ole.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1435

• 18+10 kirjoitti:

25 vuotta on tavallinen määräaika, pyydettäessä sitä voidaan jatkaa uudella sopimuksella saman verran . Ainaishautoja ei enää ole.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1435

Olenko muuta väittänyt. Tätini maksoi juuri toisen 25 vuoden jaksosta isäni haudasta joten ikää sille haudalle tulee 50 vuotta.

• 18+10
        Nittaminax kirjoitti:

Olenko muuta väittänyt. Tätini maksoi juuri toisen 25 vuoden jaksosta isäni haudasta joten ikää sille haudalle tulee 50 vuotta.

Miksi sitten puhut sadasta vuodesta, vaikka sellaista hautapaikkaa ei enää saa?

• 18+10 kirjoitti:

Miksi sitten puhut sadasta vuodesta, vaikka sellaista hautapaikkaa ei enää saa?

Siitä en ole varma saako 100 vuotta pitää jotain hautapaikkaa jos joku sen maksaa ja siksihän siinä oli 50-100 joten lopettaisitko saivartelun.

• 18+10
        Nittaminax kirjoitti:

Siitä en ole varma saako 100 vuotta pitää jotain hautapaikkaa jos joku sen maksaa ja siksihän siinä oli 50-100 joten lopettaisitko saivartelun.

Et siis osaa linkistä lukemastasi tekstistä oivaltaa, että sadaksi vuodeksi ei enää hautapaikkoja anneta!. Kyllä joillain on vaikeaa tuo luetun ymmärtäminen.

• ???
        Nittaminax kirjoitti:

Älä saivartele, varmaan tiedät mistä on kyse.

Mistä siis on kyse? Koiristako, jotka häiritsevät sinua sen jälkeen kun olet kuollut?

18+10 kirjoitti:

Et siis osaa linkistä lukemastasi tekstistä oivaltaa, että sadaksi vuodeksi ei enää hautapaikkoja anneta!. Kyllä joillain on vaikeaa tuo luetun ymmärtäminen.

viimeisen sanan syndrooma???

• 18+10 kirjoitti:

Onko, no kerro mulle mitä tässä lukee.
        ------------------------
        "Suolahtelaisen Irma Willman-Ahon vanhempien hauta on Jyväskylän kaupunkiseurakunnan Seppälän hautausmaalla. Vanhemmat on haudattu 80-luvun alussa. Tänä vuonna kaupunkiseurakunta lähestyi kirjeitse omaisia.

- Minun nuorin veljeni on ollut asian hoitaja. Hän sai kirjeen, jossa luki otsakkeena hautapaikan menettäminen. Siinä oli vain kerrottu, että hautapaikka vanhenee kun 25 vuotta tulee täyteen ja täytyisi tehdä uusi sopimus, jos meinaa jatkaa tätä. Jos ei tehdä sitä uutta sopimusta, hauta hävitetään ja kivi viedään pois, kertoo Willman-Aho

hoitamaton hauta (copyright YLE/videokuvaa)Jos omaiset eivät maksa, niin hauta palautuu seurakunnalle ja se voidaan myydä seuraavalle suvulle. Hautaa voi kuitenkin jatkaa toiset kaksikymmentäviisi vuotta, jos maksaa runsaan parinkymmenen euron suuruisen hautapaikkamaksun. "
        -----------------------------------

Tämä sama lukee seurakuntienkin sivuilla (maksujuttu siis) niin miksi mun nyt piti sitten käydä tuolla lukemassa samaa asiaa.
        Jos maksajia löytyy sitä voi jatkaa hamaan tulevaisuuteen. Itsellenikin on paikka varattu isäni viereen (johon en ehkä halua) ja jos siitä maksetaan sitä ei tuhota tai hävitetä.

• Jesseä huvitti, kun kysyin aloituksen aiheesta, hän sanoi: Kun tuuli käy ylitseen, ei häntä enää ole.
      Ilmeisesti tarkoitti kakan ja pissankin hajua.
      Minä käyn paljon hautausmailla kamerani kanssa. Kuvaan erityisen hienoja kiviä ja muistomerkkejä.
      Monilla kasvaa myös erityisen vanhoja puita, joiden oksisto saattaa olla omituisen kauniisti kiemurtelevaa,
      Oraviakin on eksynyt kuviin, Peippoa ja Kyyhkyä, vaan kummitusnaamaa ei koskaan, ei edes taustalle.
      Tämän päivän ihminen ja eläin ovat jo aikasti hyvin lääkittyjä, joten tuskinpa tauditkaan tarttuvat, sen paremmin vainajaan kuin eläimeenkään.
      Minun tuhkani tulevat lillumaan joesta järveen ja järvestä sit mereen, joten ne eivät saa koiraa edes aivastamaan, saati sit kauhusta kiljumaan. Ja jos elukat merestä vettä juovat, niin siinähän saavat kakkaa ja pissaa takaisinkin päin.
      H.

• lestaattiko olet?

Taidat olla jonkinlainen lahkolainen, kun tästä tuommoisen äläkän nostit. Koiria nyt hautausmaalla kovinkaan usein näy.

• Hmmm..nostinko minä äläkän vai vastaajat. Tiedä tuota kunka paljon niitä koiria sitten näkyy, mutta hesarin mukaan häiritsevästi ja ainakin helsingissä.

• se ja sama
        Nittaminax kirjoitti:

Hmmm..nostinko minä äläkän vai vastaajat. Tiedä tuota kunka paljon niitä koiria sitten näkyy, mutta hesarin mukaan häiritsevästi ja ainakin helsingissä.

Olen tuon jutun Hesarista lukenut, seurakuntasi voisi palkata sinut porttivahdiksi estämään koirien sisäänpääsyn. Oletko lestaatti?

• se ja sama kirjoitti:

Olen tuon jutun Hesarista lukenut, seurakuntasi voisi palkata sinut porttivahdiksi estämään koirien sisäänpääsyn. Oletko lestaatti?

Oletko itse?

• se ja sama
        Nittaminax kirjoitti:

Oletko itse?

mä kysyin ensin.

• yleissivistys.

@lestaattiko olet.

Kai tiedät, että lahko ei kuulu kirkkoon. Lestadiolaiset kuuluvat.

• niin se vaan on
        yleissivistys. kirjoitti:

@lestaattiko olet.

Kai tiedät, että lahko ei kuulu kirkkoon. Lestadiolaiset kuuluvat.

Aika moni tavallinen suomalainen pitää lestadiolaisuutta uskonlahkona ja hämmästyy todella, kun saa tietää, että lestat kuuluvat samaan evankelisluterilaiseen kirkkoon, kuin normaalit ihmiset.

• En edes kuulu kirkkoon ja sen tietävät monet täällä kirjopittelevat joten mitä sillä yleensä on merkitystä kuuluuko johonkin seurakuntaan vai ei.
      Leiki jonkun toisen kanssa, mä en viitti.

• Toi edellinen vastaus siis "se ja samalle.

• kunnon kansalainen
        Nittaminax kirjoitti:

Toi edellinen vastaus siis "se ja samalle.

Kyllä sillä on merkitystä kuuluuko johonkin seurakuntaan. Paljonkin. Ääriliikkeiden edustajat, myös kotimaamme kristillisissä piireissä, ovat toisinaan röyhkeitä ja katsovat, että lait eivät koske heitä. Heidät on syytä kiertää kaukaa.

• Toivoisin, että hyvät tavat, kohteliaisuus ja toisten ihmisten huomioon ottaminen alkaisivat taas vähitellen lisääntyä Suomessa. Lisää kielto-lakeja en toivo, vaan luottaisin mieluummin ihmisten omaan arvostelukykyyn.

Mielestäni olisi todella kurjaa, jos koirien pääsy hautausmaille kiellettäisiin. Kielto tuntuisi varmaan erityisen pahalta esim. monen iäkkään lesken mielestä, joka ei pääsisi enää käymään yhdessä nelijalkaisen perheenjäsenensä kanssa puolisonsa haudalla.

Jos minulla olisi vanhoilla päivilläni koira, voisin hyvin kuvitella kuljeskelevani sen kanssa kaikessa rauhassa pitkillä "lenkeillä" Hietaniemen suurella hautausmaa-alueella. Taskussa olisi tietenkin kakkapussi, ja roskiksia on aina lähistöllä. Jos jostain käsittämättömästä syystä lähtisin sinne juoksulenkille, välttäisin alueita, joissa ihmiset ovat hiljentymässä, tai hidastaisin ainakin vauhtia heidän läheisyydessään.

Hautausmaat ovat minulle rauhallisia paikkoja, jonne voi paeta kiireistä elämää melkein missä päin maailmaa tahansa. Toivon, että ne säilyvät sellaisina.

PS: Koiran hankkiminen ei kuulu suunnitelmiini, eivätkä juoksulenkit Hietaniemessä.;)

• 18+5

Ei hautausmaat ainakaan kesäisin mitään rauhallisia paikkoja ole. Kyllä siellä töitä tehdään, multaa kärrätään, ja kaikenlaista konetta surisee työaikana. Minä ajoin polkupyörällä hautausmaan poikki aina kun töistä tulin, koska kotimatka lyheni huomattavasti. Ei kukaan vainaja kertaakaan valittanut, eivätkä valittaneet myöskään heidän omaisensa, jotka siellä olivat hautakukkia kastelemassa.

• .,.

Itse en ole vienyt koiraa koskaan hautausmaalle, vaan olen jättänyt sen johonkin puuhun kiinni tai autoon siksi aikaa kun olen käynyt haudoilla.

Karanneille koirillehan ei mahda mitään jos ne haudoilla vierailevatkin.

• ---------------

Enpä ikikuuna päivänä jättäisi omaa koiraani johonkin puuhun sidotuksi.
        Tiedä kuka sen voisi päästää irti.

• .,.,
        --------------- kirjoitti:

Enpä ikikuuna päivänä jättäisi omaa koiraani johonkin puuhun sidotuksi.
        Tiedä kuka sen voisi päästää irti.

Minullapa on niin äkäinen koiira ettei sitä kukaan uskalla päästää irti.

• ---------------
        .,., kirjoitti:

Minullapa on niin äkäinen koiira ettei sitä kukaan uskalla päästää irti.

Minullapa on puolen litran mitan kokoinen. ;))
        Pelkää kissanpentujakin.

• rut rut

Oletko joku muslimi vai mikä, kun koirat niin sinua inhottavat? Muslimien mielestähän koirat ovat saastaisia. Mene itseesi ja lopeta tuollainen turhanpäiväinen rutina.

• En koskaan vienyt omia koiria hautausmaille ja nähdäkseni niillä yleensä on merkit ilmoittamassa siitä ettei koirien kuljettaminne siellä ole suotavaa. Eläinten hautausmaa on eri asia, se, minne omatkin on jo haudattu.

• rut rut

Mikä vika koirissa on? Mikä siinä kammottaa, että koira on mukana, kun käy viemässä läheisen haudalle kukkia?

• rut rut kirjoitti:

Mikä vika koirissa on? Mikä siinä kammottaa, että koira on mukana, kun käy viemässä läheisen haudalle kukkia?

Ei minusta mikään, mutta olen oppinut kunnioittamaan myös muiden tunteita.

• rut rut
        yohuuhkaja kirjoitti:

Ei minusta mikään, mutta olen oppinut kunnioittamaan myös muiden tunteita.

Siis mitä? Oletatko, että muut loukkaantuvat, jos olet koiran kanssa hautausmaalla? No, oletko koskaan kysynyt keneltäkään, että mikä juuri nimenomaan koirissa loukkaisi jonkun tunteita?

• rut rut kirjoitti:

Siis mitä? Oletatko, että muut loukkaantuvat, jos olet koiran kanssa hautausmaalla? No, oletko koskaan kysynyt keneltäkään, että mikä juuri nimenomaan koirissa loukkaisi jonkun tunteita?

Käyn hautausmaalla ihan muista syistä kuin haastamassa riitaa sanotaan nyt vaikka koirista.

• rut rut
        yohuuhkaja kirjoitti:

Käyn hautausmaalla ihan muista syistä kuin haastamassa riitaa sanotaan nyt vaikka koirista.

Edelleen ihmettelen sitä, että koira hautausmaalla muka loukkaisi jonkun tunteita. Miksi loukkaisi?

• rut rut kirjoitti:

Edelleen ihmettelen sitä, että koira hautausmaalla muka loukkaisi jonkun tunteita. Miksi loukkaisi?

Mielestäni tässäkin ketjussa on esitetty paljon perusteluita.

Et ole tainnut lukea niitä lainkaan vaan keskittynyt vain inttämään omaa kantaasi.

• rut rut
        yohuuhkaja kirjoitti:

Mielestäni tässäkin ketjussa on esitetty paljon perusteluita.

Et ole tainnut lukea niitä lainkaan vaan keskittynyt vain inttämään omaa kantaasi.

Niin, voisitko kertoa mikä koirissa loukkaisi vainajien omaisia? Perusteluita sinä et ole antanut.

• rut rut kirjoitti:

Niin, voisitko kertoa mikä koirissa loukkaisi vainajien omaisia? Perusteluita sinä et ole antanut.

Miksi minun niitä pitäisi antaa, maksa riittävästi niin luen sinulle ääneen nuo tuosta kun itse et viitsi tai osaa.

Kysy niiltä ja lue niiden vastauksia jotka eivät asiasta pidä. Luetun ymmärtäminen ei ole vahvimpia puoliasi, riidanhalu menee paljon sen edelle.

Minun perusteluni sille etten vienyt koiria hautausmaille oli etten halunnut riidellä ihmisten kanssa, toisin kuin sinä.

• rut rut
        yohuuhkaja kirjoitti:

Miksi minun niitä pitäisi antaa, maksa riittävästi niin luen sinulle ääneen nuo tuosta kun itse et viitsi tai osaa.

Kysy niiltä ja lue niiden vastauksia jotka eivät asiasta pidä. Luetun ymmärtäminen ei ole vahvimpia puoliasi, riidanhalu menee paljon sen edelle.

Minun perusteluni sille etten vienyt koiria hautausmaille oli etten halunnut riidellä ihmisten kanssa, toisin kuin sinä.

Itsehän väitit että koirat hautausmaalla loukkaisivat vainajien omaisia. Millä tavalla ne heitä loukkaisivat?

• rut rut kirjoitti:

Itsehän väitit että koirat hautausmaalla loukkaisivat vainajien omaisia. Millä tavalla ne heitä loukkaisivat?

Eikö teidän porukka osaa mitään älykkäämpää tapaa provosoida kuin aivottoman jankutuksen siitä mistä sattui alkamaan?

Pitäisi pystyä etenemään jotenkin. Tarvitsetteko konsulttiapua? Mie en viitsi auttaa.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Eikö teidän porukka osaa mitään älykkäämpää tapaa provosoida kuin aivottoman jankutuksen siitä mistä sattui alkamaan?

Pitäisi pystyä etenemään jotenkin. Tarvitsetteko konsulttiapua? Mie en viitsi auttaa.

Vihjailetko että reilukerho olisi asialla. Pakko tuottaa sulle pettymyt, mutta sen olen huomannut että täällä on yksi joka kirjoittelee eri nikeillä ollen kuitenkin sama tyyppi.

• Nittaminax kirjoitti:

Vihjailetko että reilukerho olisi asialla. Pakko tuottaa sulle pettymyt, mutta sen olen huomannut että täällä on yksi joka kirjoittelee eri nikeillä ollen kuitenkin sama tyyppi.

En ole viitsinyt tutkia viestien osoitteita mutta en yllättyisi vaikka eräskin tuntemasi tyyppi esiintyisi jankkaamassa peräti molemmilla puolilla, tämä on niin tyypiilisen vedätyksen oloista ollut aivan alustaan asti.

• yfbo
        yohuuhkaja kirjoitti:

En ole viitsinyt tutkia viestien osoitteita mutta en yllättyisi vaikka eräskin tuntemasi tyyppi esiintyisi jankkaamassa peräti molemmilla puolilla, tämä on niin tyypiilisen vedätyksen oloista ollut aivan alustaan asti.

Oletko sefu, joka tietää kirjoittajien ip-osoitteet, vai mitä tuolla kirjoituksellasi tarkoitat?

• selvästi näkeviä?
        yfbo kirjoitti:

Oletko sefu, joka tietää kirjoittajien ip-osoitteet, vai mitä tuolla kirjoituksellasi tarkoitat?

Mitähän nittaminax tarkoittaa sillä että: "mutta sen olen huomannut että täällä on yksi joka kirjoittelee eri nikeillä ollen kuitenkin sama tyyppi. " jospa hän itse on sefu.

• selvästi näkeviä? kirjoitti:

Mitähän nittaminax tarkoittaa sillä että: "mutta sen olen huomannut että täällä on yksi joka kirjoittelee eri nikeillä ollen kuitenkin sama tyyppi. " jospa hän itse on sefu.

Monet tuossa häirikköporukassa pelaavat just sillä kortilla, talo ns tarjoaa...

• selvästi näkeviä?
        yohuuhkaja kirjoitti:

Häirikköporukassa ei ole kovin älykäs kokoonpano.

Häirikköporukassa ei ole kovin älykäs kokoonpano.

Se nyt vielä puuttuisi...

• tietäjä
        yohuuhkaja kirjoitti:

älä nyt ole vaatimaton, itsekin kuulut samaan porukkaan ;))

• tietäjä kirjoitti:

älä nyt ole vaatimaton, itsekin kuulut samaan porukkaan ;))

Olen vaatimaton, en ole ikinä edes harkinnut jäsenyyttä.

Kahta en vaihda, ja se toinen on elämä...

• tietäjä
        yohuuhkaja kirjoitti:

Olen vaatimaton, en ole ikinä edes harkinnut jäsenyyttä.

Kahta en vaihda, ja se toinen on elämä...

Niinhän tuota väität.;)

• tietäjä kirjoitti:

Niinhän tuota väität.;)

Jaaa jaaaa, sie se jaksat tuota samaa... vaihtaisit nyt välillä muutakin kuin nikkiä...

Tuota noin..en ole sefu eivätkä sevut edes saa tietoonsa kenenkää ip-osoitteita, mutta helppohan se on päätellä (oli) jos nikkejä on enemmän kuin lukijoita. Nythän se on vaikea sanoa onko montakin eri nikkiä jotka on samoja, kun aikaakin mennyt ja vastauksia on paljon.

• Minä kuljeskelen paljonkin ,varsinkin kesäisin hautausmaalla,mailman paras ja rauhallisinpaikka.
      Kukaan ei pummaa tupakkaa ja rahaa,on hiljaista ja kaunista paljon kukkia hyvin hoirettu nurmi.
      Sitten on se ihmisryhmä joka ei osaa opettaa lapsilleen hautausmaa tapoja,kivillä ei hypellä ja istutusten annetaan olla rauhassa.
      Sinne ei kuulu irrallaan olevat koirat ,ei polkupyörät joita poljetaan takinliepeet hulmuten.
      Olet oikeassa siinä että en haluaaisi siivota koiran ulustetta tyttöni haudalta.
      Tiivistettynjä sanoen ,kaikki jotka osaa olla ihmisiksi toisen oikeuksia loukkaamatta voi mun puolest siel vaeltaa.

• "koti-kiusattu"

Sielläpäin, missä minun sukuni on kuollut ja suurin osa tulee kuolemaan, jos tehdas ei kuole ensin, siellä on kaunis hautausmaa. Paljon olen siellä kävellyt ja paljon tunnelmastaan nauttinut.
        Masentavan monta tuttua hautaa alkaa olla siellä.
        Niin monen haudan eteen olen seisahtunut, joskus miettien, jospa kusaisisin,
        monen haudan eteen olisi mieleni tehnyt polvistua ja pylly pystyssä suudella hautakiveä.
        Tietenkään en niin tehnyt, minä en usko pyllyn asentoihin tai sen ilman suuntiin.

Aikasti epätodennäköistä on, että joudun lapseni hautaamaan, ainakaan sinne, mutta olen asiaa ajatellut. Vanhempani olen sinne haudannut, monta tätiä ja setää, mutta kaikki ovat olleet eläväisiä, osallistuvia ihmisiä, useimmat paljon ovat saaneet aikaan.
        Joskus tulee tunne, että nauttivatkohan he rauhasta ja hiljaisuudesta?
        Vain Joulun alla on siellä elämää, mieskuoro laulaa silloin.
        Paikka on korkealla harjulla, siellä ei ajella, eikä kävellä huvikseen, vain Pastorin liepeet sillä joskus lepattaa.
        Jos sinne hietakehtoon, joutuisin joskus lapseni saattamaan, siunaisin kaikki eläimet, ne eivät turhia mieti, vaan ymmärtävät elämän riehakkaaksi, eläväiseksi.

Paha on minun ketään kieltää elämästä, en tunne minulla olevan siihen oikeutta, koska kuolemaakaan en voi estää. Uskon että joku heistä ainakin, nauttii lapsen ilakoinnista ja eläväisyydestä, kaiken sen rauhan keskellä.
        Toistaiseksi, en minäkään nauti rauhallisuudesta, enkä katso oikeudekseni sitä vaatia, koska en ole vielä kuollut.

H.

• hunksz kirjoitti:

"koti-kiusattu"

Sielläpäin, missä minun sukuni on kuollut ja suurin osa tulee kuolemaan, jos tehdas ei kuole ensin, siellä on kaunis hautausmaa. Paljon olen siellä kävellyt ja paljon tunnelmastaan nauttinut.
        Masentavan monta tuttua hautaa alkaa olla siellä.
        Niin monen haudan eteen olen seisahtunut, joskus miettien, jospa kusaisisin,
        monen haudan eteen olisi mieleni tehnyt polvistua ja pylly pystyssä suudella hautakiveä.
        Tietenkään en niin tehnyt, minä en usko pyllyn asentoihin tai sen ilman suuntiin.

Aikasti epätodennäköistä on, että joudun lapseni hautaamaan, ainakaan sinne, mutta olen asiaa ajatellut. Vanhempani olen sinne haudannut, monta tätiä ja setää, mutta kaikki ovat olleet eläväisiä, osallistuvia ihmisiä, useimmat paljon ovat saaneet aikaan.
        Joskus tulee tunne, että nauttivatkohan he rauhasta ja hiljaisuudesta?
        Vain Joulun alla on siellä elämää, mieskuoro laulaa silloin.
        Paikka on korkealla harjulla, siellä ei ajella, eikä kävellä huvikseen, vain Pastorin liepeet sillä joskus lepattaa.
        Jos sinne hietakehtoon, joutuisin joskus lapseni saattamaan, siunaisin kaikki eläimet, ne eivät turhia mieti, vaan ymmärtävät elämän riehakkaaksi, eläväiseksi.

Paha on minun ketään kieltää elämästä, en tunne minulla olevan siihen oikeutta, koska kuolemaakaan en voi estää. Uskon että joku heistä ainakin, nauttii lapsen ilakoinnista ja eläväisyydestä, kaiken sen rauhan keskellä.
        Toistaiseksi, en minäkään nauti rauhallisuudesta, enkä katso oikeudekseni sitä vaatia, koska en ole vielä kuollut.

H.

Suoraan sanoen en tajunnut yhtään mitä yritit sanoa minulle.
        Sanotaan kerran vielä,hautausmaalla voi elää ei elämöirä,ymmärrätkö?
        Minä elin hyvinkin rupisen elämän voimani päivinä mutta yks on yli muiden,kun joku on tän ajan jättänyt niin sen lepopaikkaa ei piretä pisuaarina ,ei markkina paikkana..
        Mä voin nousta hyvinkin vahvaa ihmistä vastaan mut kun näen sellasen joka ei puoliaan pysty pitämään mä annan sille rauhan.

• Rimmir tänään

No kyllä ne koirat saavat siellä käydä omistajansa mukana enkä usko että ne kerkeävät niin syvää kuoppaa kaivaa että luut tulisivat ihmisten ilmoille.

Edellytyksenä tietenkin on että koira on kerennyt käydä kakalla ja pissalla ennen sitä hautausmaan kiertuettaan. Ja että hihnan toisessa päässä oleva nykäisee rajusti jos alkaa tekemään reviirin merkkejä.

Ja voisihan se kirkko laittaa sinne sellaisen aitauksen jossa koira voisi olla sen aikaa kun omistajansa on siivoamassa hautaa.
      Omistajan tietenkin täytyy opettaa koiralle käytöstavat, ettei hautuumaalla juosta eikä haukuta ja ulista.

• rut rut

Eiköhän sen pitäisi olla kaikille selvää, että koiranpaskapussi pitää olla mukana, liikkuu sitten missä tahansa.

• SAS*
        rut rut kirjoitti:

Eiköhän sen pitäisi olla kaikille selvää, että koiranpaskapussi pitää olla mukana, liikkuu sitten missä tahansa.

Valitettavasti on myös niitä, jotka kuljettavat mikanaan pussia, mutta läjät jää korjaamatta, jos ei ole silminnäkijöitä.
        Helpompi on kieltää koirien tuonta hautuumaalle kuin koiranomistajien valvonta.

• ???
        SAS* kirjoitti:

Valitettavasti on myös niitä, jotka kuljettavat mikanaan pussia, mutta läjät jää korjaamatta, jos ei ole silminnäkijöitä.
        Helpompi on kieltää koirien tuonta hautuumaalle kuin koiranomistajien valvonta.

Kiellä nyt sitten saman tien koirien kanssa kävely kaupungin kaduilla. Kyllä siellä niitä koiranpaskoja on, joita väistellä pitää, samoin kuin kuntopoluilla.

Oletko koskaan nähnyt hautausmaan portilla porttivahdin, joka estää koiran tuomisen hautausmaalle? Entä miten estät sen, etteivät linnut pasko mummuvainaasi hautakiven päälle?

• SAS*
        ??? kirjoitti:

Kiellä nyt sitten saman tien koirien kanssa kävely kaupungin kaduilla. Kyllä siellä niitä koiranpaskoja on, joita väistellä pitää, samoin kuin kuntopoluilla.

Oletko koskaan nähnyt hautausmaan portilla porttivahdin, joka estää koiran tuomisen hautausmaalle? Entä miten estät sen, etteivät linnut pasko mummuvainaasi hautakiven päälle?

Minä en kiellä koiria ulkoiluttamista kaduilla, mutta jokainen läjä on liikaa, mikä näkyy jalkakäytävällä.
        Porttivahteja en ole nähnyt, kieltotaulu toimii hyvin. Siitä kysyttiin mielipidettä saako hautuumaalla ulkoiluttaa koiria. Keskustelu on rönsyillyt lintuihin ja porttivahteihin.
        Kyllä maan matosetkin paskovat.

• SAS*

Meidän paikkakunnan hautausmaan porteilla on kieltotaulu. Koirien tuominen hautausmaalle kielletty, samoin pyöräily on kielletty.

Pidän ihan hyvänä, että on säännöt mihin vedota, ihmiset ei kaikki ymmärrä kuinka hautausmaalla käyttäydytään. Ei ne koirat haudatuille mitään pahaa tee, vaan haudattujen omaisille.

• rut rut

Miksi pyöräily on kielletty? Kävely siis sallittu, pyöräily kielletty, enkä saako sinne mennä pyörätuolilla?

Mitä pahaa koirat muka tekevät vainajien omaisille?

• ?
        rut rut kirjoitti:

Miksi pyöräily on kielletty? Kävely siis sallittu, pyöräily kielletty, enkä saako sinne mennä pyörätuolilla?

Jos nelijalkaiset ovat liikaa, jalattomatko eivät saisi mennä ollenkaan?
        Kaikin saa mennä tarvittaessa.

• SAS*
        rut rut kirjoitti:

Pyöräily on ehkä kielletty samasta syystä kuin jalkakäytävällä pyöräily.
        Vainajien omaisten mieleen ei ehkä ole ne jätökset, mitä koirat tekevät.
        Tai pikemminkin koiran omistajat aiheuttavat mielipahaa. Mutta niin kauan kuin jätöksiä on jalkakäytävien reunoilla, niin on myös hautausmailla, jos siellä saa koiria ulkoiluttaa.

• rut rut
        SAS* kirjoitti:

Pyöräily on ehkä kielletty samasta syystä kuin jalkakäytävällä pyöräily.
        Vainajien omaisten mieleen ei ehkä ole ne jätökset, mitä koirat tekevät.
        Tai pikemminkin koiran omistajat aiheuttavat mielipahaa. Mutta niin kauan kuin jätöksiä on jalkakäytävien reunoilla, niin on myös hautausmailla, jos siellä saa koiria ulkoiluttaa.

Hautausmaan hiekkatie ei ole jalkakäytävä, eikä ainakaan täällä meillä päin ole hautausmaalla pyöräilyä kielletty. Nythän ei kuitenkaan ollut kyse koirien paskoista, vaan ylipäätään koirista hautausmaalla, jotka "loukkaavat omaisten tunteita". Mitä muslimeita te koiranvihaajat oikein olette.

• SAS*
        rut rut kirjoitti:

Hautausmaan hiekkatie ei ole jalkakäytävä, eikä ainakaan täällä meillä päin ole hautausmaalla pyöräilyä kielletty. Nythän ei kuitenkaan ollut kyse koirien paskoista, vaan ylipäätään koirista hautausmaalla, jotka "loukkaavat omaisten tunteita". Mitä muslimeita te koiranvihaajat oikein olette.

Meidän hautausmaalla ei ole teitä, jalkakäytäviksi rinnastettavia ovat. Kysymys oli mielestäni juuri koirien aiheuttamista haitoista.
        Minä olen eläinten ystävä, mutta en kaikkien koiranomistajien ystävä. Koira on minullakin ollut, maaseudulla, ei kaupungissa.

• ykj
        SAS* kirjoitti:

Meidän hautausmaalla ei ole teitä, jalkakäytäviksi rinnastettavia ovat. Kysymys oli mielestäni juuri koirien aiheuttamista haitoista.
        Minä olen eläinten ystävä, mutta en kaikkien koiranomistajien ystävä. Koira on minullakin ollut, maaseudulla, ei kaupungissa.

Mitä haittaa koirat ovat "teidän hautausmaalla" aiheuttaneet?

• SAS*
        ykj kirjoitti:

Mitä haittaa koirat ovat "teidän hautausmaalla" aiheuttaneet?

Ei mitään, koska niitä ei siellä ole. Kieltotaulua noudatetaan hyvin.
        Kysymys kuului, "mitä mieltä olet kuuluuko koiria ulkoiluttaa hautausmailla".
        Jos niitä siellä ulkoilutettaisiin, niin haitat olisi samat kuin muillakin ulkoilutusalueilla.

• rut rut
        SAS* kirjoitti:

Ei mitään, koska niitä ei siellä ole. Kieltotaulua noudatetaan hyvin.
        Kysymys kuului, "mitä mieltä olet kuuluuko koiria ulkoiluttaa hautausmailla".
        Jos niitä siellä ulkoilutettaisiin, niin haitat olisi samat kuin muillakin ulkoilutusalueilla.

Mitä mieltä olet siitä, että ihmiset kävelevät hautausmailla? Ei siellä koiria ulkoiluteta, vaan koira on mukana kun esimerkiksi viedään omaisen haudalle kukkia.

• SAS*
        rut rut kirjoitti:

Mitä mieltä olet siitä, että ihmiset kävelevät hautausmailla? Ei siellä koiria ulkoiluteta, vaan koira on mukana kun esimerkiksi viedään omaisen haudalle kukkia.

Koirat ovat syyttömiä, mutta koiranonistajat ovat välinpitämättömiä. Ei toki kaikki, mutta osa on. Pieni vähemmistö saa usein paljon kielteistä aikaan.

• rut rut
        SAS* kirjoitti:

Koirat ovat syyttömiä, mutta koiranonistajat ovat välinpitämättömiä. Ei toki kaikki, mutta osa on. Pieni vähemmistö saa usein paljon kielteistä aikaan.

Outo ilmaisu. "koirat ovat syyttömiä". Mitä sillä tarkoitat? Siihenkö ovat syyttömiä, että ovat koiria? Mikä teitä oikein vaivaa, kun koiria niin vihaatte?

• :)))
        rut rut kirjoitti:

rut rut

Ei tietenkään hautausmaalle saa mennä pyörätuolilla ja kävelykepitkin pitää jättää portinpieleen. Ne saattavat loukata joitain hautausmaalla oleilevia ihan oikeita ihmisiä:)

• SAS*
        rut rut kirjoitti:

Outo ilmaisu. "koirat ovat syyttömiä". Mitä sillä tarkoitat? Siihenkö ovat syyttömiä, että ovat koiria? Mikä teitä oikein vaivaa, kun koiria niin vihaatte?

Juurihan sen sanoin.

• 1943

Harvoin hautausmaalla lemmikkieläimiä näkee, melko harvoin myös ihmisiä. Eilen kävin viemässä kynttilän miesystäväni haudalle ja vain yksi porukka oli omaistensa hautaa kunnostamassa. Tänään käväisin mieheni haudalla, yksi pariskunta oli lisäkseni. Mielestäni koiria voi tuoda esim. silloin kun muutenkin on kävelyllä ja käväisee samalla hautausmaalla. Lenkkeily ei sovi, itse kävelen joskus kaikesssa rauhassa. Pitää olla jokin paikka, missä ei ole kiirettä ja vilskettä.Täällä maalla yleensä kunnioitetaan hautausmaan rauaa.

• p.

On se ihme ja kumma, kun joka asiasta pitää tehdä ongelma.
      Kun eletään ihmisiksi, ja kunnioitetaan hautarauhaa, ei pitäisi olla ongelmaa.
      Ihmisiksi ja muita huomioiden voi kulkea hautausmaalla pyörineen ja koirineen, kunhan tekee rauhallisesti, eikä pidä polkuja kilparatana, ja huolehtii koiransa jätöksistä.

Ihmiset itse suurimmat rikokset maailmassa tekevät, koirat ovat isäntiensä muotoilemia elinkappaleita.
      Yhteiskunnassa ei voi kukaan elää ihan itselleen ja muita huomioimatta, muiden joskus jopa häiritessä.
      Hautausmaakin on osa elämää.

• demeter

Tietyissä asioissa olen vanhakantainen. Hautausmaa on minusta hiljentymisen, pysähtymisen ja muistamisen paikka. Ei niitä niin kovin paljon ole tarjolla tässä ajassa. Siksi en pidä soveliaana koirien tuomista hautausmaalle, vaikka eläinrakas olenkin. En pidä myöskään siitä, että hautausmaata pidetään oikotienä ja kuntopolkuna. Toisaalta enpä ole perään huudellut, jos sellaista olen nähnyt, mielessäni olen kyllä ihmetellyt, paheksunutkin...

• lgh

Tarkoitatko, että tiedät, tuleeko joku omaisensa haudalta, vai kulkeeko muuten vaan hautausmaan poikki? Hautausmaalla ei siis mielestäsi saa kävellä, jos sinne ei ole sukulaisia tai tuttavia haudattu ja ole sinne käynyt kukkia tai kynttilöitä vienyt?

• demeter
        lgh kirjoitti:

Tarkoitatko, että tiedät, tuleeko joku omaisensa haudalta, vai kulkeeko muuten vaan hautausmaan poikki? Hautausmaalla ei siis mielestäsi saa kävellä, jos sinne ei ole sukulaisia tai tuttavia haudattu ja ole sinne käynyt kukkia tai kynttilöitä vienyt?

En tiedä, (igh) mutta kannatan matalaaa profiilia ja mieluiten näkymättömyttä, eikä vieraisiin pöytiin tartte huudella, eikä kenenkään haudalla pidä tanssia..))

Kuten sanottu, on ole kenenkään perään huudellut, tässä tulin nyt vain paljastaneeksi millainen tiukkis ja moralisti olen...

• Koirien vienti hautausmaalle on kielletty... Mutta siellä liikkuminen, vaikka lenkkeilymielessä on sallittua.
      En ole koskaan nähnyt hautausmaann koiran ulkoiluttajia..Kaikki eivat osaa lukea, tai eivät välitä...

• rut rut

Entä undulaatti tai vaikka lemmikki-boa?

• munkkipossuko se oli
        rut rut kirjoitti:

Entä undulaatti tai vaikka lemmikki-boa?

Tai poni, kissa ja lemmikkipossu, voikohan ne ottaa mukaan hautuumaan porttien sisäpuolelle?

• Aloitus tuntui tuovan suuriakin tunteenpurkauksia puolesta ja vastaan. Sitä en kyllä ymmärtänyt miksi ruvettiin tivaamaan oletko lestaadiolainen, muslimi, zombie(huvittavaa) tai koiran vihaaja. No en ole mitään noista ja kerroin vain oman mielipiteeni asiasta ja kiitos myös niille jotka eräitten vastustuksesta huolimatta uskalsivat kertoa oman näkemyksensä.

• kissat haisee

Ei ole meidän kirkon hautausmaalla koiria näkynyt, ei yhtäkään. Portin pielessä on koiran kuva minkä päälle on maalattu punainen ruksi. Täälläpäin asuu ihmisiä jotka ymmärtävät kieltomerkkejä joten eivät tuo koiria muurien sisäpuolelle. Kissoja siellä kyllä vilisee, kyllä ottaa päähän se kissankusen haju mikä välillä tunkee sieraimiin, ja aina saa varoa ettei astu niiden haisevii paskakasoihin. Tuntuu ettei kissan omistajilla ole mitään vastuuta elukoistaan kun antavat niiden juoksennella vapaana ja kuseskella yleisille paikoille ja ihmisten nurkkiin.

• siisteyskysymys

Ei meidän nurkkiin kissat kuseksi, vaikka melkein joka toisessa talossa on kissa tai useampikin. Jos teillä haisee jo omasta takaa. Kissa olettaa, että kaikkihan sinne kusee, ja kusee itse kanssa.

• Joo on ne kissat yksiä perkeleitä. Meidänkin kissat hyppii joka aamu partsilta alas ja käy naapureiden pihoilla tekemässä tarpeensa ja varsinkin juosta jolkottelevat viiden kilometrin matkan kirkkomaalle tekemään tarpeensa. ;)

• demeter
        Nittaminax kirjoitti:

Joo on ne kissat yksiä perkeleitä. Meidänkin kissat hyppii joka aamu partsilta alas ja käy naapureiden pihoilla tekemässä tarpeensa ja varsinkin juosta jolkottelevat viiden kilometrin matkan kirkkomaalle tekemään tarpeensa. ;)

Heh, heh, hyvä nitta. Tästä on hyvä kissafanin lähteä liikenteeseen..))
        Ensimmäistä kertaa minäkin kuulin kissoista hautausmaalla. Ei meillä päin vain...
        Enkä ole haisevia kissaoja tavannut muuallakaan, mutta täytyy sitten uskoa, kun joku sanoo, että niitä on. Täällä tiedetään..))

• Nittaminax kirjoitti:

Joo on ne kissat yksiä perkeleitä. Meidänkin kissat hyppii joka aamu partsilta alas ja käy naapureiden pihoilla tekemässä tarpeensa ja varsinkin juosta jolkottelevat viiden kilometrin matkan kirkkomaalle tekemään tarpeensa. ;)

Asia ratkeaa kun muutatte seitsemänteen kerrokseen. Olen nähnyt.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Asia ratkeaa kun muutatte seitsemänteen kerrokseen. Olen nähnyt.

En mää nyt niin korkialle, siitä ei ole mitään iloa kelleen. On muuten laskettu, et jos kissa putoaa olikos se nyt viidennestä kerroksesta se on sama ku putois kolmannesta joten seitsemäs kerros ei muuta asiaa yhtään. Hengissä säilyy, no vammoja voi olla enemän, riippuu mihin putoaa.

• Nittaminax kirjoitti:

En mää nyt niin korkialle, siitä ei ole mitään iloa kelleen. On muuten laskettu, et jos kissa putoaa olikos se nyt viidennestä kerroksesta se on sama ku putois kolmannesta joten seitsemäs kerros ei muuta asiaa yhtään. Hengissä säilyy, no vammoja voi olla enemän, riippuu mihin putoaa.

Sanoin: olen nähnyt.

Kaikki yhdeksän menivät kerralla. Alusta vaikutti asiaan.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Sanoin: olen nähnyt.

Kaikki yhdeksän menivät kerralla. Alusta vaikutti asiaan.

Niin, siis en kyseenalaistanut kertomustasi, kerroin nähtävästi asiani huonosti. Kyllähän siinä henki lähtee jos vaikka asvaltille putoaa, mutta on niitä ihmisiäkin pudonnut ja henkiin jäänyt jos sopiva multakasa alla ollut.
        Yritin vain tuossa kertoa että on niitä kissoja on pudonnut viidennestä ja henkiin on jäänyt tai ainakin yksi.
        No tämä tästä.

• bessie*

Aloitukseen

Hautausmaan käyttäminen kuntoilu- tai koirien ulkoilutus paikkana ei mielestäni ole sopivaa. Yhtä hyvin voi mielestäni suunnistaa pururadalle tai koirapuistoon tai joka tapauksessa johonkin muualle kuin hautausmaalle. Koira tuskin pahoittaa mielensä siitä, ettei pääse jonkun haudalle. Eihän se pääse mukaan moneen muuhunkaan paikkaan.
      Ei myöskään osoita mielestäni kovin hyvää makua hautausmaan käyttäminen ihan puiston tapaan, sillä tavalla että sinne porukalla eväitä syömään tms..
      Seurakuntayhtymä siivoaa ja hoitaa jätehuollon, sillä on myös oikeus laittaa rajoituksia.

Nykyisin tuntuu monilla olevan sellainen käsitys, että he voivat ottaa haltuunsa paikan kuin paikan, järjestää jopa massatapahtumia yhteisillä ja jopa yksityisilläkin alueilla, ottaa omaan käyttöönsä muiden maksamat pysäköintipaikat, merkata omilla "puutarhakalusteillaan" tai istutuksillaan yhteisiä paikkoja omiksi reviireikseen, jne. jne..
      Mielestäni tällaiselle kehitykselle pitäisi laittaa stoppi, se kun ei pitkän päälle palvele KAIKKIEN etua.

Pyöräilijöille ei luulisi hautausmaan kiertämisen olevan ongelma.

• Tuli tuosta pyöräilystä mieleen, että mitäs sitten jos pyöräilijän eteen sattuu hautajais saattue, niin ringittääkö pyöräilijä vimmatusti kelloa ja huutaa että on kiire..väistäkää. Kohta kai hautausmailla kulkee latuja ja hiihtäjä huutaa *havuja perkele* ja viipeltää ohi. :DD

• *'*
        Nittaminax kirjoitti:

Tuli tuosta pyöräilystä mieleen, että mitäs sitten jos pyöräilijän eteen sattuu hautajais saattue, niin ringittääkö pyöräilijä vimmatusti kelloa ja huutaa että on kiire..väistäkää. Kohta kai hautausmailla kulkee latuja ja hiihtäjä huutaa *havuja perkele* ja viipeltää ohi. :DD

Tunnut olevan hyvin yksinkertainen ääliö.

• otan osaa
        Nittaminax kirjoitti:

Tuli tuosta pyöräilystä mieleen, että mitäs sitten jos pyöräilijän eteen sattuu hautajais saattue, niin ringittääkö pyöräilijä vimmatusti kelloa ja huutaa että on kiire..väistäkää. Kohta kai hautausmailla kulkee latuja ja hiihtäjä huutaa *havuja perkele* ja viipeltää ohi. :DD

provoojalle ei mikään ole pyhää

• *'* kirjoitti:

Tunnut olevan hyvin yksinkertainen ääliö.

Oliko muuta???

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

Riippunee pyöräilijästä :)

Oikein fiksu tietenkin nousee pyörältään ja jää joukon jatkoksi, harmitellen mielessään että tulipa laitettua tämä räikeimmät trikoot ja kypärä

Puolifiksu kurvaa jo hyvissä ajoin muille käytäville ja katoaa tuotapikaa näkymättömiin.

Tosikuntoilija tuli hautausmaalle juuri siksi että siellä voi ajaa neljääviittäkymppiä, kun on trafiikkia vähemmän kuin pyöräteillä. Hän tietty painaltaa ohi hidastamatta, ehkä vähän tyylikkäästi koukkaa nurtsin kautta.

• otan osaa kirjoitti:

provoojalle ei mikään ole pyhää

Oliko sulla kenties jotain asiaakin jopa ihan aloitukseen eikä toisen haukkumiseen ?

• bessie* kirjoitti:

Oikein fiksu tietenkin nousee pyörältään ja jää joukon jatkoksi, harmitellen mielessään että tulipa laitettua tämä räikeimmät trikoot ja kypärä

Puolifiksu kurvaa jo hyvissä ajoin muille käytäville ja katoaa tuotapikaa näkymättömiin.

Tosikuntoilija tuli hautausmaalle juuri siksi että siellä voi ajaa neljääviittäkymppiä, kun on trafiikkia vähemmän kuin pyöräteillä. Hän tietty painaltaa ohi hidastamatta, ehkä vähän tyylikkäästi koukkaa nurtsin kautta.

:))))

• keppikävellä
        bessie* kirjoitti:

Pyöräilijöitä olen joskus itsekin nähnyt hautausmaalla.
        Hyvin ovat olleet hiljaisen ja hiukkasen häpeävän näköisiä.
        Vakavaa työntekijäkansaa, minusta.
        Valtavan hautausmaan kieräminen voi olla vaikkapa töistäpalaavalle perheenäidille aikaavievä matka.

Mitää sauvakävelysprinttaajia en ainakaan tähän asti ole havainnut.

• epi4
        keppikävellä kirjoitti:

Pyöräilijöitä olen joskus itsekin nähnyt hautausmaalla.
        Hyvin ovat olleet hiljaisen ja hiukkasen häpeävän näköisiä.
        Vakavaa työntekijäkansaa, minusta.
        Valtavan hautausmaan kieräminen voi olla vaikkapa töistäpalaavalle perheenäidille aikaavievä matka.

Mitää sauvakävelysprinttaajia en ainakaan tähän asti ole havainnut.

Millä tavalla häpeävän näköisiä? Oletko oikein ollut siellä tarkkailemassa ihmisten ilmeitä ja osannut tunnistaa mitä he ajattelevat. Mitä väliä sillä on, kulkeeko pyörällä, kävellen tai koiran kanssa hautausmaalla?

Tämä koko ketju on omituinen sekoitus typeryyttä ja tekokristillisyyttä.

• epi4 kirjoitti:

Millä tavalla häpeävän näköisiä? Oletko oikein ollut siellä tarkkailemassa ihmisten ilmeitä ja osannut tunnistaa mitä he ajattelevat. Mitä väliä sillä on, kulkeeko pyörällä, kävellen tai koiran kanssa hautausmaalla?

Tarkentaisitko mitä tarkoitat tekokristillisyydellä ja typeryydellä.

• keppikävellä
        epi4 kirjoitti:

@epi4

Tarkoitin, että itse näkemäni pyöräilijät ovat olleet anteeksipyytävän näköisiä, hyvin verkaan polkevia, selvästi tietoisia, että joku heistä voi häiriintyä.
        Minua ei se ole häirinnyt.
        Maailmahan on ihmisiä varten, hautausmaatkin.
        Puhu ketjusta aloittajalle, älä minulle, minä en ole hän.

Koiria ja pyöriviä olen jo puollustanut ylempänä.

• bessie*
        keppikävellä kirjoitti:

@epi4

Tarkoitin, että itse näkemäni pyöräilijät ovat olleet anteeksipyytävän näköisiä, hyvin verkaan polkevia, selvästi tietoisia, että joku heistä voi häiriintyä.
        Minua ei se ole häirinnyt.
        Maailmahan on ihmisiä varten, hautausmaatkin.
        Puhu ketjusta aloittajalle, älä minulle, minä en ole hän.

Koiria ja pyöriviä olen jo puollustanut ylempänä.

Tuskin kukaan muukaan paheksuu hautausmaalla pyörän kanssa liikkuvia, kun eivät tosiaankaan siellä aivan kuntoilumielessä ole. Pyörällä pääsee haudalla käymään sellainenkin, jolla ei ole mahdollisuutta käydä autolla.

Noin muuten hautausmaat kylläkin taitavat olla ensisijaisesti kuolleita ihmisiä varten.

Virkistysalueita ja pyöräteitä sekä koirien ulkoiluttamiseen sopivia alueita lienee jokaisella heti kohta kun ovesta ulos astuu.

Olen itse kävellyt öisin töistä kotiin hautausmaan poikki, pääväylää, portilta portille.
        Julkinen liikenne ei enää siihen aikaan ajanut minun puolelleni. Saatan myös joskus kävellä hautausmailla ihan muuten vain, porukallakin.
        En kuitenkaan pidä hautausmaata minään kaupunkilaisten olohuoneena ja harrastuspaikkana, valinnan varaahan on.

• epi4
        Nittaminax kirjoitti:

Tarkentaisitko mitä tarkoitat tekokristillisyydellä ja typeryydellä.

"Tarkentaisitko mitä tarkoitat tekokristillisyydellä ja typeryydellä."

Sitä tarkoitan, että jos sinua ärsyttää hautausmaiden eläimistö, niin älä mene sinne. Omituista valittamista ja sinä vetoat johonkin hautarauhaan. Kuolleet ovat kuolleita ja hautausmailla käy jatkuvasti niin ihmisiä kuin muitakin eläimiä.

Sinun valiitelusi on juuri sitä tekokristillisyyttä ja typeryyttä. Hautausmaat on perustettu sen takia, että ihmiset on pakko haudata, eikä jättää mätänemään minne sattuu. Kumma juttu muuten, että muut eläimet eivät lajitovereitaan hautaa, eikä siitä ole Suomenkaan lainsäädännössä mitään merkintöjä.

• keppikävellä
        epi4 kirjoitti:

"Tarkentaisitko mitä tarkoitat tekokristillisyydellä ja typeryydellä."

Sitä tarkoitan, että jos sinua ärsyttää hautausmaiden eläimistö, niin älä mene sinne. Omituista valittamista ja sinä vetoat johonkin hautarauhaan. Kuolleet ovat kuolleita ja hautausmailla käy jatkuvasti niin ihmisiä kuin muitakin eläimiä.

Sinun valiitelusi on juuri sitä tekokristillisyyttä ja typeryyttä. Hautausmaat on perustettu sen takia, että ihmiset on pakko haudata, eikä jättää mätänemään minne sattuu. Kumma juttu muuten, että muut eläimet eivät lajitovereitaan hautaa, eikä siitä ole Suomenkaan lainsäädännössä mitään merkintöjä.

Olisi muuten mielenkiintoista tietää, moniko koirista hermostunut on käynyt todellisuudessa hautausmaalla viimeisten 10 vuoden aikana?

• epi4
        keppikävellä kirjoitti:

Olisi muuten mielenkiintoista tietää, moniko koirista hermostunut on käynyt todellisuudessa hautausmaalla viimeisten 10 vuoden aikana?

Hyvä kysymys. Ja montako koiraa ovat siellä koskaan edes nähneet. Mikä koirissa niin paljon joitain ihmisiä ärsyttää. Esimerkiksi vainajan leski saattaa käydä puolisonsa haudalla heidän rakkaan koiransa kanssa. Pitäisikö se muka kieltää? En ymmärrä.

• Kumpi tärkeämpi?

Eikö hautausmaita ja poururatoja voisi kohdella samalla tavoin? Pururadallekaan ei saa viedä koiria, niillä ei saa hiihtää, ratsukot joutuvat omille poluilleen. Pururadat ovat jaloilla kulkevia ihmisiä varten.
        Hautausmailla samoin.

• sivustakatsoja
        Nittaminax kirjoitti:

Oliko sulla kenties jotain asiaakin jopa ihan aloitukseen eikä toisen haukkumiseen ?

Alat olla tosi naurettava. Myös vaihtonikeillä. Mutta onhan täällä seuraa.
        Onko täkäläisillä tekemisen puute kun pitää tyhjää inttää ja jankata päivätolkulla?

• sivustakatsoja kirjoitti:

Alat olla tosi naurettava. Myös vaihtonikeillä. Mutta onhan täällä seuraa.
        Onko täkäläisillä tekemisen puute kun pitää tyhjää inttää ja jankata päivätolkulla?

Niin, mietihän sitä. Miten on oman nikkisi laita. Itse en kirjoittele kuin tällä ja yhdellä nikillä, mutta se on ihan se ja sama mitä minä sanon, eihän sitä uskota.

• Hiljaisuuden puisto

Muitakin paikkoja on, joille on pystyetty koirien ulkoiluttamiskieltomerkki. En ymmärrä, miksei hautausmaille kieltoa saada.
      Normaalipuistoissakin kieltoja näkee joskus.

Ennen hyviin käytöstapoihin kuului ilman muuta, että hautausmailla ei kuljetettu koiria, käytävillä ei ajeltu pyörillä, ei juoksenneltu jne. Tavat muttuvat.
      Mahtaa tunnelma latistua, kun läheisen viimeistä matkaa seuraa koiria ulkoiluttavat ihmiset.

Mutta nythän koirat alkavatkin olla perheenjäseniä. Varmaan pian kuolinilmoituksissakin on mukana Turret ja Murret. Ainakin ne usein ovat kastettujen palstoilla iloitsemassa uuden perheenjäsenen syntymästä.

• Kuinka monella teillä vastaajilla on omaisia haudattuna kirkkomaalle ja montako kertaa siellä käytte vuodessa?

• Jaa... veljeä ja joitakin serkkuja vaille koko suku.

Lähimmälle haudalle on matkaa toistasataa kilometriä ettei ihan päivittäin tule käytyä. Sielläpäin liikkuessa kylläkin...

• Vanhempia muistaen

Hoidan kotipaikkakunnalla 3 hautaa ja kesämökin hautausmaalla 2.
        Pakko on käydä useamman kerran vuodessa. Keväällä pakko istuttaa kahdet kukat, koska pakkanen usein vielä käy toukokuussa. Syksyllä siivottava kuihtuneet pehkot ja kanervia tai seppele tms. talveksi.
        Tänä kesänä ei ole tarvinnut käydä kastelemassa.

Hyviin tapoihin kuuluu haudoista huolehtiminen. Harvoin näkee aivan hoitamattomia hautoja. Kyllä niistä huoli pidetään.

Jouluisin kynttiöiden meri tuo tunnelmaa hautausmaille. Nyt on kauniita lyhtyjäkin useimmilla.

• 5+9

nittaminax

On minun sukulaisiani kirkon maille haudattu, mutta en minä siellä koskaan käy. Miksi edes pitäisi?

• "Nittaminax"

Omaiset makaavat kaikki maalla.
        Kaukaisempia sukulaisia siellä sun täällä, yhden löysin vahinhgossa Malmiltakin.
        Ruotsi, Lemi, Turku, Kanada, Kotka, Imatra..
        Kerran vuodessa käyn omaisten luona sukuloimassa, yleensä Joulu-aattona, joulun alla kuitenkin, koko ajan kasvavan kynttilä-kassin kanssa.
        Toivottavasti loput elävät vanhaksi, muuten saapuu armon-aikani ja en enää jaksa kassia kantaa.
        Tarvittaessa, poikkean, hautausmaan eroittavan kuusi-aidan takana vetistelemässä.
        H.

• ...

No minäkin.

Itseä ei hautausmaat kiinnosta. Kyllähän noilla raatovainioilla makaa sukulaisia ja tuttuja kasvamassa horsmaa vaikka kuinka paljon.

Näytti olevan paljon näkökantoja aisiaan, kuitenkin yks näytti jääneen pois. Kaupungeissa ei ole puistoja joka paikassa. Josssain malmilla suurin puisto on hautausmaa. Ja monessa muussakin paikassa, pöndellä eri juttu.

Ihmiset nyt joskus tykkää ihan vaan kuljeskella muualla kuin petonilähiöissä. Monesti koira alibina. Pöljänähän sitä ihmistä helpolla pidetään, jos se itekseen kiertelee hautuumaita.

Haudan hoitamisesta maksaa kaikki, vain muutamat saavat siitä "hyötyä". Ei koiranulkoiluttaja ajattele koiransa paskomista pahana asiana, sehän on luonnollista kaikille elukoille. Saattaa paskoa haudalle, tai muualle, sitä sattuu.

Kirkko vois pahassa rahapulassaan markkinoida hautuumaitaan koirapuistoiksi? Mitään hyödyllistähän kirkko ei ole koskaan ennen tehnyt. Saanko nyt miljoonapalkinnon suuresta keksinnöstäni? Kaatopaikka, puisto ja koirapuisto samassa.

=DW=

• bessie*

Mikä näkökanta jäi pois?

Eihän mikään estä ihmisiä kulkemassa hautausmailla. Eikä hautausmailla kulkemiseen tarvita mitään "alibia".

Ne ovat kauniita ja rauhallisia hoidettuja paikkoja joissa on suuria puita, taideteoksia, muistomerkkejä, paljon kukkia, lintuja ym. ym. ja tietysti myös sadoille, jopa kymmenille tuhansille eläville ihmisille rakkaiden "raatojen" hauta.
        Kyllä täytyy melkoinen moukka olla, jos vaatii että hautausmaille pitäisi koirat (tai ainakin minun koirani) toivottaa avosydämin tervetulleeksi.

"Kaupungeissa ei ole puistoja joka paikassa".
        No ei ole ei, eikä ole hautausmaitakaan. Jos koiran kaupunkiasuntoosi otat, niin kaipa sinulla joku suunnitelma on siitä, mihin viet koiran tarpeilleen. Joka päivä, ja useamman kerran. Varmasti myös tiedät, missä haluat tehdä koiran ja itsesi liikunnan kannalta tarpeelliset lenkit. Ja sitten kun tekee mieli lähteä hautausmaalle noudatat hyviä tapoja ja jätät koiran kotiin. Näin helppoa se on.

• ...
        bessie* kirjoitti:

Mikä näkökanta jäi pois?

Eihän mikään estä ihmisiä kulkemassa hautausmailla. Eikä hautausmailla kulkemiseen tarvita mitään "alibia".

Ne ovat kauniita ja rauhallisia hoidettuja paikkoja joissa on suuria puita, taideteoksia, muistomerkkejä, paljon kukkia, lintuja ym. ym. ja tietysti myös sadoille, jopa kymmenille tuhansille eläville ihmisille rakkaiden "raatojen" hauta.
        Kyllä täytyy melkoinen moukka olla, jos vaatii että hautausmaille pitäisi koirat (tai ainakin minun koirani) toivottaa avosydämin tervetulleeksi.

"Kaupungeissa ei ole puistoja joka paikassa".
        No ei ole ei, eikä ole hautausmaitakaan. Jos koiran kaupunkiasuntoosi otat, niin kaipa sinulla joku suunnitelma on siitä, mihin viet koiran tarpeilleen. Joka päivä, ja useamman kerran. Varmasti myös tiedät, missä haluat tehdä koiran ja itsesi liikunnan kannalta tarpeelliset lenkit. Ja sitten kun tekee mieli lähteä hautausmaalle noudatat hyviä tapoja ja jätät koiran kotiin. Näin helppoa se on.

Jäi pois

No se näkökulma. ett' kaupungeissa on olemattoman vähän puistoiksi kaavoitettua maata. Hautausmaa on puistoaluetta ihmisten silmissä ja käytännössökin.

Mä aina digannut ortodoksien meinininkiä. Sekopäisiä uskiksiahan nekin on. Mutta käväseppä itärajan takana katteleen hautuumaita. Monissa on nätit haudat, kuva vainajasta, penkki ja pöytä. Siinä leppoisa istahtaa, ottaa pala suolakurkkua ja snapsi votkaa, edesmenneitten sukulaisten kanssa.

Tämä vanhusten ja kuolleittenkin muistaminen on muutettu tässä kotomaaan luterilaisessa liturgiassa synniksi. Mieti sitä. Koiran paskomisista jaaritelllaan, mikä ihmeen pyhimys se haudasssa makaava kalma muka on?

=DW=

• Hormat kukkii
        ... kirjoitti:

Jäi pois

No se näkökulma. ett' kaupungeissa on olemattoman vähän puistoiksi kaavoitettua maata. Hautausmaa on puistoaluetta ihmisten silmissä ja käytännössökin.

Mä aina digannut ortodoksien meinininkiä. Sekopäisiä uskiksiahan nekin on. Mutta käväseppä itärajan takana katteleen hautuumaita. Monissa on nätit haudat, kuva vainajasta, penkki ja pöytä. Siinä leppoisa istahtaa, ottaa pala suolakurkkua ja snapsi votkaa, edesmenneitten sukulaisten kanssa.

Tämä vanhusten ja kuolleittenkin muistaminen on muutettu tässä kotomaaan luterilaisessa liturgiassa synniksi. Mieti sitä. Koiran paskomisista jaaritelllaan, mikä ihmeen pyhimys se haudasssa makaava kalma muka on?

=DW=

...

Mistä nämä älyttömyydet putkahtavat?
        Miten niin vanhusten ja kuolleitten muistaminen on muutettu synniksi? Syntiä muistella ja kunnioitta menneitä esivanhempia? Antaa koirien lannoittaa vaan?

Ortodoksisella hautausmaalla on valokuvat ja penkit. Sinusta arvokasta. Luterilaisella ei haudoilla enää ole penkkejä. Tilaa ei niille ole, mutta jos menet vanhoille hautausmaille, kuten Helsingin Hietaniemeen, niin voit huomata siellä hautoja, jotka on takorauta-aidalla rajattu ja sisäpuolella portin takana penkki.
        Syntiäkö siinä harjoitetaan?

Luterilaisilla hautausmailla on penkkejä ja leopopaikkoja käytävien varrella. Seurakunnan työntekijät haravoivat ja kastelelevat kukat, mutta se maksaa.

Itarimmat ihmiset eivät käy itse eivätkä maksa hoidosta. Ne haudat todella kasvavat horsmaa. Nämä itarat ilmeisesti nimittävät hautojen hoitoa synniksi, niin että voivat hyvällä omallatunnolla sanoa, ettei heitä kiinnosta omaisten viimeiset leposijat.

• .. ..
        Hormat kukkii kirjoitti:

...

Mistä nämä älyttömyydet putkahtavat?
        Miten niin vanhusten ja kuolleitten muistaminen on muutettu synniksi? Syntiä muistella ja kunnioitta menneitä esivanhempia? Antaa koirien lannoittaa vaan?

Ortodoksisella hautausmaalla on valokuvat ja penkit. Sinusta arvokasta. Luterilaisella ei haudoilla enää ole penkkejä. Tilaa ei niille ole, mutta jos menet vanhoille hautausmaille, kuten Helsingin Hietaniemeen, niin voit huomata siellä hautoja, jotka on takorauta-aidalla rajattu ja sisäpuolella portin takana penkki.
        Syntiäkö siinä harjoitetaan?

Luterilaisilla hautausmailla on penkkejä ja leopopaikkoja käytävien varrella. Seurakunnan työntekijät haravoivat ja kastelelevat kukat, mutta se maksaa.

Itarimmat ihmiset eivät käy itse eivätkä maksa hoidosta. Ne haudat todella kasvavat horsmaa. Nämä itarat ilmeisesti nimittävät hautojen hoitoa synniksi, niin että voivat hyvällä omallatunnolla sanoa, ettei heitä kiinnosta omaisten viimeiset leposijat.

Oletko tietoinen, ettei ehkä joillakin ole ainuttakaan muistajaa? Naimaton, ainoa lapsi, monikohan häntä ja hänen hautaansa muistaa?

Tokihan moni jättää käymättä ja muistamatta.
        Eipä niin kallista ollut vaikka usempi hauta taas hoidatettiin seurakunnan puolesta.

Soisi hautausmaan olevan levon ja rauhan tyyssija, ilman taka-ajatuksia siitä ja tuosta.
        Laitettaisiin hautausmaan hoitokin, kuin Yle-maksu verolliseksi, hautaluvun mukaan.
        Olisihan horsmattomuus esteettisempää.

• rp.
        .. .. kirjoitti:

Oletko tietoinen, ettei ehkä joillakin ole ainuttakaan muistajaa? Naimaton, ainoa lapsi, monikohan häntä ja hänen hautaansa muistaa?

Eipä niin kallista ollut vaikka usempi hauta taas hoidatettiin seurakunnan puolesta.

Soisi hautausmaan olevan levon ja rauhan tyyssija, ilman taka-ajatuksia siitä ja tuosta.
        Laitettaisiin hautausmaan hoitokin, kuin Yle-maksu verolliseksi, hautaluvun mukaan.

"Laitettaisiin hautausmaan hoitokin, kuin Yle-maksu verolliseksi, hautaluvun mukaan."

Yhteisöverostahan hautaustoimi maksetaan, plus kirkko ottaa vielä kuolinpesästä hautamaksut.

• .. ..
        rp. kirjoitti:

"Laitettaisiin hautausmaan hoitokin, kuin Yle-maksu verolliseksi, hautaluvun mukaan."

Yhteisöverostahan hautaustoimi maksetaan, plus kirkko ottaa vielä kuolinpesästä hautamaksut.

Ei ne maksut kesän haudanhoitoa sisällä.

• rp.
        .. .. kirjoitti:

Ei ne maksut kesän haudanhoitoa sisällä.

Kirkko tekee bisnestä hautaustoimella. Viime vuonna kirkko sai yhteisöveroa 133 miljoonaa euroa. Ja sen lisäksi se ottaa vainajan jäämistöstä hautamaksut. Älä viitsi teeskennellä noin tietämätöntä.

• Horsmat kukkii
        .. .. kirjoitti:

....

Jos vainaalla ei ole ainuttakaan muistajaa, niin tuskin olematon kirjoittaa tänne palstalle ja halveksii hautojen hoitajia.

Itsepäs sanoit muistamista synniksi luterilaisella hautausmaalla. Oma on taka-ajatuksesi.

• Horsma kukkii
        rp. kirjoitti:

Kirkko tekee bisnestä hautaustoimella. Viime vuonna kirkko sai yhteisöveroa 133 miljoonaa euroa. Ja sen lisäksi se ottaa vainajan jäämistöstä hautamaksut. Älä viitsi teeskennellä noin tietämätöntä.

Haudan hoito on seurakunnasta riippuen n. 30-50 € kesältä. Sen joudut maksamaan, jos haluat että kukat istutetaan ja hoidetaan.
        Hautausmaila, joilla ei ole hautojen ymärillä reunuskliviä, ajetaan nurmi tasaiseksi koko alueella ilman ylimääräisiä maksuja, mutta kesäkukista omaiset maksavat erikseen.
        Ihan oikein, sillä se kustannus olisi muuten kirkollisverossa.

• .. ..
        rp. kirjoitti:

Muuta en tiedä, kuin etten saa mitään palvelua ilmaiseksi.
        Kirkko ei ota mitään kenenkään jäämistöstä, jos perikunta ei perintöveroa helpottaakseen halua maksaa.
        Sen verran perukirjoitukset ovat tulleet tutuiksi.
        Kaikille ei muutenkaan jää yhtään mitään jäämistöä.
        Onneksi hekin pääsevät yhteiskunnan varoilla säällisesti hautaan.

• ...
        Horsmat kukkii kirjoitti:

....

Jos vainaalla ei ole ainuttakaan muistajaa, niin tuskin olematon kirjoittaa tänne palstalle ja halveksii hautojen hoitajia.

Itsepäs sanoit muistamista synniksi luterilaisella hautausmaalla. Oma on taka-ajatuksesi.

Meni näköjään retoriikaksi ja sen sellaiseksi.

Kuten nyt yleensäkin uskisten kanssa. Siis mä diggaan ortojen meininkiä, vainajaa voi muistella iloisestikkin. Luterilaisilla tylsä meininki, just naristaan koiranjätöksistä ja sellaista. Jos nyt kerran jollekin tehdään mausoleumi, olkoon siinä sitten. Muutaman sadan vuoden kuluttua se tuskin kiinnosaa ketään ja päälle hautaamisajatkin aika lyhyet, mitä lie märkäneminen kestänee, neljännesvuosisadan.

Kaverin faija oli muuten haudankaivaja paikallisessa, systeemi on, luut ei tahdo mädätä, ne peitetään mullalla, että seuraavissa hautajaisissa ei arkun kantajat niitä näe. Ja jossain tsadissa oli epähuomiossa multakasasta löytynyt luita. Ja mulla oli muuten tossa kosken rannalla, naapurin puolella hautakivi törröttämässä. Se kun menee niin, että kun hautaa uusiksi ja jos teettää uuden kiven, jonnekinhan se vanha kivi on sitten kipattava >:/

Hautaamisessa kyse jätehuollosta. Ihminen nykyään kemikaalien ja varaosien takia hankala maadutettava, ei tahdo mädätä millään. Polttihautauksessa erotellaan polttikaasuista myrkyt ja tuhkasta vaaralliset metallit. Hautuumaat pian täynnä keinoniveliä, amalgaami hammaspaikkoja, sydämen tahdistimia tms.

Että siihen nähden hautausmailla oma tarpeensa kaupunkilaisille, voivat paskottaa koiria ja käydä kävelyllä. Kuolleita ihmisiä voi kyllä elävät muistella ilman mausoleumejakin. Ai niin. Mä vedin neukuissa aikanaan hernemaissipaprikat nessuun, Tsaikowskin haudalle oli pääsymaksu, eri summa neukuille ja kalliimpi turisteille. Jäi käymättä. Samaan menee pian suomen kirkkokin, rahapula alkaa painamaan päälle. Pikapuoliin koiran paskottaminen hautuumaalla tullenee maksulliseksi.

http://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/edes-perinne-ei-pidattele-kirkossa/610055/

=DW=

• ...
        .. .. kirjoitti:

Muuta en tiedä, kuin etten saa mitään palvelua ilmaiseksi.
        Kirkko ei ota mitään kenenkään jäämistöstä, jos perikunta ei perintöveroa helpottaakseen halua maksaa.
        Sen verran perukirjoitukset ovat tulleet tutuiksi.
        Kaikille ei muutenkaan jää yhtään mitään jäämistöä.
        Onneksi hekin pääsevät yhteiskunnan varoilla säällisesti hautaan.

Miten liekään yhteisövero?

Todella sekavaa asiaa, mun käsittääkseni uskikset on aina kaikilla luukuilla. Suoraa linkkiä en löytänut, mutta eikös valtionverotus sisällä just yhteisöverotuksen aina? Veroeuroja kun jaetaan myös kirkolle aina . Elikkäs peroitövero menee nimellisesti valtiolle, mutta kirkolla on siitä siivutuksensa.

=DW=

... kirjoitti:

Miten liekään yhteisövero?

Todella sekavaa asiaa, mun käsittääkseni uskikset on aina kaikilla luukuilla. Suoraa linkkiä en löytänut, mutta eikös valtionverotus sisällä just yhteisöverotuksen aina? Veroeuroja kun jaetaan myös kirkolle aina . Elikkäs peroitövero menee nimellisesti valtiolle, mutta kirkolla on siitä siivutuksensa.

=DW=

Haudanhoitomaksuistahan tuossa on kysymys, ei mistään verosta.
        Haudanhoito = kesäkukat ja nurmikko.

• ...
        ******** kirjoitti:

Haudanhoitomaksuistahan tuossa on kysymys, ei mistään verosta.
        Haudanhoito = kesäkukat ja nurmikko.

Perintövero on vero.

Haudanhoito on taas lutkujen tapa rahastaa lisää hautausmaapaikasta, jonka maa voi omistukseltaan olla epämääräinen. Vois niissä viljaakin viljellä, eikä ruumiita.

=DW=

• .. .. kirjoitti:

"Koiran paskomisista jaaritelllaan, mikä ihmeen pyhimys se haudasssa makaava kalma muka on?"

Ja tässä kuitenkin puhut että "Soisi hautausmaan olevan levon ja rauhan tyyssija, ilman taka-ajatuksia siitä ja tuosta."

Eli mitä nyt oikein haluaisit että hautausmailla tapahtuisi tai kuinka siellä käyttäydytään?

• rp. kirjoitti:

Nyt en kyllä ymmärtänyt että miten niin vainajan jäämistöstä, mitä jos vainaja on varaton. Eikö hautausmaksut maksa omaiset jos niilläkään siihen on varaa ja jos ei, niin sossu maksaa tai sanotaanko yhteiskunta.

• please!
        Nittaminax kirjoitti:

"Koiran paskomisista jaaritelllaan, mikä ihmeen pyhimys se haudasssa makaava kalma muka on?"

Ja tässä kuitenkin puhut että "Soisi hautausmaan olevan levon ja rauhan tyyssija, ilman taka-ajatuksia siitä ja tuosta."

Eli mitä nyt oikein haluaisit että hautausmailla tapahtuisi tai kuinka siellä käyttäydytään?

Otapa silmä käteen, äläkä sotke kahden eri nikin kirjoituksia toisiinsa!

• please! kirjoitti:

Otapa silmä käteen, äläkä sotke kahden eri nikin kirjoituksia toisiinsa!

Olen pahoillani, rillit teki kepposen. Huomasin virheeni, mutta teillä oli liian saman näköiset pisteet.

• ᛫᛫ ᛫᛫
        Nittaminax kirjoitti:

Olen pahoillani, rillit teki kepposen. Huomasin virheeni, mutta teillä oli liian saman näköiset pisteet.

Niin olen itsekin huomannut. Ihan ymmärrettävää. ;))

Laitan nyt isommat.

• !!!
        Nittaminax kirjoitti:

Nyt en kyllä ymmärtänyt että miten niin vainajan jäämistöstä, mitä jos vainaja on varaton. Eikö hautausmaksut maksa omaiset jos niilläkään siihen on varaa ja jos ei, niin sossu maksaa tai sanotaanko yhteiskunta.

Omaiset eivät ole velvollisia hautajaisia maksamaan, kyllä ne rahat otetaan vainajan jäämistöstä. Ja jos vainaja on varaton, niin sosiaalihuolto kustantaa hautajaiset. Siis sen hautaamisen, ei tietenkään muuta kuin arkun ja hautauksen, tai krematoinnin.

Vaikka vainajan omaisissa olisi joku miljonääri, niin ei hänellä ole mitään velvollisuutta maksaa hautauskuluja.

• turhaa kaikki on

Kun kuolen, lyökää kuokka leukani alle ja vetäkää metsään.
      Siinä sitä on hiilijalanjälkeä kerrakseen haistella.

• Pirre*

Ei miusta ole sopivaa tehdä hautuumaista koran ulkoilutus alueita, sillä niitä niistä pian tulee jos asiaan ei kiinnitetä huomiota, tai kielletä.

En tarkoita mummelia tai muutakin vainajan perheenjäsentä joka käy omaisensa haudalla hauvelin kanssa, siinä ei ole mitään pahaa...muttakun se tahtoo ryöstäytyä...

• ...
      • ...

• luin-vain
        ... kirjoitti:

Joopa, sattui eri linkki kuin tarkoitin, tässä linkki lakiin:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

Mutta koiran paskomisesta ei tässäkään mainita.

=DW=

Uutinen viime vuodelta:

"Seurakunnalla oli oikeus laittaa hautausmaalleen koirien kävelyttämisen kieltäviä kylttejä. Niillä ei kuitenkaan ole oikeudellista merkitystä, katsoo Kuopion hallinto-oikeus."

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194699025123/artikkeli/hautausmaalle sai laittaa kieltokyltit koirille.html

• ... kirjoitti:

Joopa, sattui eri linkki kuin tarkoitin, tässä linkki lakiin:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

Mutta koiran paskomisesta ei tässäkään mainita.

=DW=

Missään laissahan ei kielletä koirien ulkoiluttamista hautausmailla vaan uimarannoilla ja lenkkipoluilla ja missä niitä nyt olikaan, leikkipuistoissa, muistaakseni, se mainittiin myös hesarissa.
        Asiasta en rupea sen kummemin kiistelemään koska aloituksessa kerroin vain oman mielipiteeni.

• Kun tulin tuossa kysyneeksi kuinka monella on omaisia haudattu ja niinpoispäin, niin eipä siihen moni vastannut. Eli vastasiko aloitukseeni vain sellaiset joiden omaiset ovat ateisteja tai heidän omaisiaan ei ainakaan ole haudattu juuri siihen lähihautusmaalle, joten sain kuvan että mitä siitä, jos naapurin haudoille pissataan ja siellä tehdään mitä halutaan kunhan sitä ei oman sukulaisen haudoille tehdä.
      Tämä jos mikä on tekopyhyyttä.

• Lukematta muiden kommentteja, tulee tässä omani.

Ei koirat kuulu hautausmaalle. Ne voi odottaa autossa tai kotona sen aikaa. Ei siinä mitään, jos ihmiset osaisivat käyttäytyä koiriensa kanssa, mutta kun suurin osa on ovat sellaisia, että mamman ja papan pikku murun täytyy saada pissiä mihin vaan ja milloin vaan. Ei tarvi muutenkaan kuin että yksi tekee vahingossa lirut, niin toisen täytyy saada merkata päälle, koska tämä on koirien tapa viestitellä toisilleen.

Hautausmaalla kävijät ovat yleensä ihmisiä jotka surevat. Kun suru on laantunut, käynnitkin harvenee. Minusta on paikallaan osoittaa kunnioituksensa näitä ihmisiä kohtaan jotka surevat, olemalla itse mahdollisimman äänetön ja hajuton kun siellä liikkuu. Surevilla on rankka aika meneillään, ja osan surutyöstään he käsittelevät hautausmaalla.

Muutenkin on mukavaa mennä sinne (2xvuodessa) siinä tunnelmassa, että se hetki on harras ja hauras. Ei mikään menenpä nyt torille-tapahtuma.

m.miina kirjoitti:

Lukematta muiden kommentteja, tulee tässä omani.

Ei koirat kuulu hautausmaalle. Ne voi odottaa autossa tai kotona sen aikaa. Ei siinä mitään, jos ihmiset osaisivat käyttäytyä koiriensa kanssa, mutta kun suurin osa on ovat sellaisia, että mamman ja papan pikku murun täytyy saada pissiä mihin vaan ja milloin vaan. Ei tarvi muutenkaan kuin että yksi tekee vahingossa lirut, niin toisen täytyy saada merkata päälle, koska tämä on koirien tapa viestitellä toisilleen.

Hautausmaalla kävijät ovat yleensä ihmisiä jotka surevat. Kun suru on laantunut, käynnitkin harvenee. Minusta on paikallaan osoittaa kunnioituksensa näitä ihmisiä kohtaan jotka surevat, olemalla itse mahdollisimman äänetön ja hajuton kun siellä liikkuu. Surevilla on rankka aika meneillään, ja osan surutyöstään he käsittelevät hautausmaalla.

Muutenkin on mukavaa mennä sinne (2xvuodessa) siinä tunnelmassa, että se hetki on harras ja hauras. Ei mikään menenpä nyt torille-tapahtuma.

Eivät kaikki vihaa koiria.
        Missään ei kielletä sivistynyttä ja muut huomioonottavaa hiljaista käppäilyä hautausmaalla koiran kanssa.
        Koirapuistoksi sitä ei saa käyttää.
        Koirat kieltävillä kieltotauluilla ei ole oikeudellista merkitystä, ne ovat pelkkiä suosituksia.

• bessie*
        m.miina kirjoitti:

Lukematta muiden kommentteja, tulee tässä omani.

Samaa mieltä kanssasi, paitsi tuosta "jos ihmiset osaisivat käyttäytyä koiriensa kanssa, mutta....".

Vaikka olisi kuinka pätevä koirakouluttaja, niin koira ei osaa käyttäytyä hautausmaalla eri tavoin kuin muissa paikoissa. E ainakaani paremmin eri tavoin, paikassa jossa on niin paljon hyviä nuuhkimis- ja merkkauskohteita.
        Saahan toki etenkin pienen koiran kulkemaan nöyrästi lyhyessä hihnassa, kylki taluttajan pohkeessa, mutta mitä ihmeen iloa siitä on koiralle tai taluttajallekaan? Aivan varmasti ei yksikään rakas kulta koiruliini ymmärrä,että nyt ollaan menossa rakkaan äitiliinin tai isukkikullan haudalle harras muistohetki viettämään.
        Väärässä paikassa tarpeidensa tekoa aloittaneen koiran kiskominen väkisin sopivampaan paikkaan on aika nolon ja huomiota herättävän näköistä sekin.

• ***** kirjoitti:

Eivät kaikki vihaa koiria.
        Missään ei kielletä sivistynyttä ja muut huomioonottavaa hiljaista käppäilyä hautausmaalla koiran kanssa.
        Koirapuistoksi sitä ei saa käyttää.
        Koirat kieltävillä kieltotauluilla ei ole oikeudellista merkitystä, ne ovat pelkkiä suosituksia.

Iltaa tähtipää, en minäkään vihaa koiria. Rakastan niitä, omaani varsinkin.

Olet ihan oikeassa, että on olemassa ihmisiä jotka osaavat ottaa muita huomioon, mutta miten sitten vedät sen linjan? "Pääsy kielletty niiltä koiralenkkeilijöiltä, jotka eivät ota muita huomioon"? Miten sen määrittelet, kuka ottaa huomioon ja kuka ei? Kenen koira osaa käyttäytyä, kenen ei? Koska koiranomistajana tiedän, että kyllä se oma koira omistajan mielestä aina osaa käyttäytyä :)

Tää on rajanvetokysymys. Helpompaa ja selkeämpää on kieltää koirat sieltä kokonaan.

• m.miina kirjoitti:

Iltaa tähtipää, en minäkään vihaa koiria. Rakastan niitä, omaani varsinkin.

Olet ihan oikeassa, että on olemassa ihmisiä jotka osaavat ottaa muita huomioon, mutta miten sitten vedät sen linjan? "Pääsy kielletty niiltä koiralenkkeilijöiltä, jotka eivät ota muita huomioon"? Miten sen määrittelet, kuka ottaa huomioon ja kuka ei? Kenen koira osaa käyttäytyä, kenen ei? Koska koiranomistajana tiedän, että kyllä se oma koira omistajan mielestä aina osaa käyttäytyä :)

Tää on rajanvetokysymys. Helpompaa ja selkeämpää on kieltää koirat sieltä kokonaan.

Ainiin, pitää vielä vastata tuohon sun viimeiseen lauseeseen.

Olet siinäkin oikeassa. Kielto Mutta koska hautausmaa on ensisijaisesti paikka missä terapeuttisesti hoidetaan itseään, ja ihminen on silloin aika käpertynyt itseensä ja ärsytyskynnys matalana, niin miksi ärsyttää ihmisiä vielä tahallaan? Eikö riitä että heillä on suru?

• bessie* kirjoitti:

Samaa mieltä kanssasi, paitsi tuosta "jos ihmiset osaisivat käyttäytyä koiriensa kanssa, mutta....".

Vaikka olisi kuinka pätevä koirakouluttaja, niin koira ei osaa käyttäytyä hautausmaalla eri tavoin kuin muissa paikoissa. E ainakaani paremmin eri tavoin, paikassa jossa on niin paljon hyviä nuuhkimis- ja merkkauskohteita.
        Saahan toki etenkin pienen koiran kulkemaan nöyrästi lyhyessä hihnassa, kylki taluttajan pohkeessa, mutta mitä ihmeen iloa siitä on koiralle tai taluttajallekaan? Aivan varmasti ei yksikään rakas kulta koiruliini ymmärrä,että nyt ollaan menossa rakkaan äitiliinin tai isukkikullan haudalle harras muistohetki viettämään.
        Väärässä paikassa tarpeidensa tekoa aloittaneen koiran kiskominen väkisin sopivampaan paikkaan on aika nolon ja huomiota herättävän näköistä sekin.

Koira osaa käyttäytyä, mutta ihmiselle tuottaa vaikeuksia asettua koiran asemaan.

Eihän koira saa sisätiloissakaan tehdään tarpeitaan? Eikä merkata? Miksi oletetaan sitten että sen kuuluu saada tehdä ihan missä tahansa ulkona?

Mä kuljetan mun koira kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa on, että se saa nuuskia ja etsiä vessanpönttöä mielin määrin. Mutta koska koirani on kukkienhaistattelija, ei se saisi mitään liikuntaa jos kulkisimme vain noin. Joten puolet lenkistä se saa tehtävän. Nimeltä "Seuraa johtajaa". Se tarkoittaa että sen pitää kulkea ihan mun rinnalla, mun tahdilla ja mun polkuja. Se on yhteenkuuluvaisuuden hetki meille molemmille, sekä koiralle että mulle. Me olemme yhtä. Nautinnollista.

m.miina kirjoitti:

Ainiin, pitää vielä vastata tuohon sun viimeiseen lauseeseen.

Olet siinäkin oikeassa. Kielto Mutta koska hautausmaa on ensisijaisesti paikka missä terapeuttisesti hoidetaan itseään, ja ihminen on silloin aika käpertynyt itseensä ja ärsytyskynnys matalana, niin miksi ärsyttää ihmisiä vielä tahallaan? Eikö riitä että heillä on suru?

Ärsyttääkö vanha leskirouva tarkoituksella muita vierailemalla tiuhaan miehensä haudalla, koska asuu hautausmaan naapuristossa?
        Koira-rukka on tottunut olemaan eläkeläisten lemmikkinä, eikä osaa olla yksin haukkumatta.
        Minusta elämä on yhteispeliä, kukaan ei voi saada sitä täysin itselleen sopivaksi.
        Kukaan ei hyväksy irrallaan saikkaavia koiria hautausmailla, niitä voi kutsua hakemaan vaikka poliisin.
        Saako tuoda mukanaan edes sylissä olevaa minikoiraa?

Pitäisikö isojen hautausmaitten oheen rakentaa koiraparkit. Rahan edestä koiria huoltavat joukot? = Vitsi :))

"Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
        Niin suuri, suuri on maa."
        Ja siinä sivussa hyvinkäyttäytyviä koiriakin, jotka monille ovat ainoat ystävät maan päällä.

Ugh, palaver on päättynyt minun osaltani.

• ***** kirjoitti:

Ärsyttääkö vanha leskirouva tarkoituksella muita vierailemalla tiuhaan miehensä haudalla, koska asuu hautausmaan naapuristossa?
        Koira-rukka on tottunut olemaan eläkeläisten lemmikkinä, eikä osaa olla yksin haukkumatta.
        Minusta elämä on yhteispeliä, kukaan ei voi saada sitä täysin itselleen sopivaksi.
        Kukaan ei hyväksy irrallaan saikkaavia koiria hautausmailla, niitä voi kutsua hakemaan vaikka poliisin.
        Saako tuoda mukanaan edes sylissä olevaa minikoiraa?

Pitäisikö isojen hautausmaitten oheen rakentaa koiraparkit. Rahan edestä koiria huoltavat joukot? = Vitsi :))

"Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
        Niin suuri, suuri on maa."
        Ja siinä sivussa hyvinkäyttäytyviä koiriakin, jotka monille ovat ainoat ystävät maan päällä.

Ugh, palaver on päättynyt minun osaltani.

Jos joku roskaa luonnossa, vaikkei se olekaan rikollista, niin ärsyttäähän se. Jos vanha leskirouva vie (olkoonkin hyväkäytöksisen) koiransa hautausmaalle vastoin kieltotauluja, niin ärsyttää sekin :)

Sulla oli muutama ratkaisu tähän ongelmaan, mutta se ilmeisin puuttui - opeta koiraasi olemaan yksin haukkumatta.

Mun edellinen koira oli sekarotuinen, hallitsevin rotu siinä oli karjalan karhukoira, joka on kova haukkumaan. Se oli 9 vuotias kun sain Koirankorjauskirjan kouraan (

• siruna.

Joillakin kirkkotarhoilla on kieltomerkit ette saa viedä lemmikeitä,polkupyöriä ja urheiluvälineitä sinne. Hiljaisuutta myös hautausmaalle,että kunnioitetaan vainajien rauhaa. Kuitenkin usein jopa Moottoritie on aidan takana. Esim. Iin sillat on E 4 :ta ja Hautausmaan naapureina !

• Niinhän siinä tuppaa käymään, että hautausmaat jäävät jalkoihin, mutta onneksi eivät vielä pahemmin niillä autoillaan ajele kirkkomaan käytäviä pitkin. Liikenteenhumua on vain siedettävä.

• ´´´´´´´´

Kieltomerkithän ovat vain suosituksia, oikeuden edessä.
        Ihmisten on vain totuttava yhteisöissä ääneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      339
      3395
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      219
      2959
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      61
      2460
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      177
      1530
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      18
      1359
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      1336
    7. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      965
    8. 61
      962
    9. 90
      907
    10. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      20
      844
    Aihe