Itselläni oli pitkä liitto narsistin kanssa, jonka jälkeen minusta oli rauniot jäljellä. Nyt olen saanut itesäni kuntoon ja huomannut oudon piirteen, narsistit vetävät minua puoleensa lähes maagisesti.
Tavalliset naiset ei oikein kiinnosta ja ne vaikuttavat tylsiltä. Mutta jos eksyn narsistin kanssa samaan tilaan, niin maailama muuttuu epätodelliseksi, en näe ympäristöä, ainoastaan hänet. Saan mielettömän energiaburstin ja mopo tuntuu lähtevän lapasesta. Kun olen saanut pidettyä sen verran jalat maassa, että se ei johda pidemmälle (se on ihan sika vaikeata) niin seuraavana päivänä iskee vieroitusreaktiot pahoine oloineen.
Narsisti on minulle kuin huume ja se riski koukkuuntua on ihan mieletön.
Olen jutellut kohtalotoverieni kanssa ja huomaan tämän olevan aika yleistä narsistien uhreilla.
Miksi narsistiin jäädään koukkuun uudestaan
63
3198
Vastaukset
- 14+15=29
"Mutta jos eksyn narsistin kanssa samaan tilaan, niin maailama muuttuu epätodelliseksi, en näe ympäristöä, ainoastaan hänet."
En ny oikein ymmärtänyt...jos joudut samaan tilaan narsistin kanssa...miten kummassa tiedät naisen olevan narsisti...jos et ole ollut suhteessa häneen...
Että tarkoitatko ny kohtaamisia eksäsi kanssa...hän vetää edelleen maagisesti sinua puoleensa...- rggeyweyh
En tarkoittanut!
Se pailaaminen mitä olin kokenut vuosikymmenen veti puoleensa, oli se narsisti kuka hyvänsä.
Narsisti tunnistaa alitajuisesti LR -persoonan ja alkaa pelaamaan... antaa oikeita signaaleita ja entinen narsistin entinen uhri uppoutuu näihin tuttuihin peilauksiin, kuin huumeeseen.
- oma pää kuntoon
Sussa on jotain psyykkistä heikkoutta, mihin narsistin palvonta ensialkuun vetoaa. Jos olet ollut suhteessa narsistiin, niin tiedät kyllä ettei se jatku loputtomiin.
Heikko itsetunto on narsistin paras ase, ensin hyvässä, sitten pahassa. Koukkuun jäät, koska itsetuntosi romutettuaan lopullisesti ajattelet, että kun toi ihminen vihdoin sun hyvyyden ymmärtää ja muuttuu niin sinäkin korjaannut. Mut se ei mene niin. Se ihminen ei muutu. Ja jos muuttuiskin, niin olet edelleen itse sairas, koska "tarvitset" jotain erityistä itsesi arvostamiseksi. Miksei tavallinen riitä?
Ehkä narsistin palvonta on sun narsistinen lähde, erilainen vaan.
Kannattaisi mennä jo psykoterapiaan selvittämään asia itsellesi tuolla historialla. Joku läheisriippuvuusongelma ja lapsuuden trauma sieltä löytyy varmasti. - oisko se niin..
Että kaikki ihmiset,joista on kiinnostunu alkaa aluksi mielessään kuvittelemaan mieleisekseen ja sitte kun se ei päde,niin pettyy.
Omat mielikuvat siinä pettää,eikä se toinen ihminen.
Oma mieli se monesti on se ittensä pahin vihollinen ja exät narsisteja,kun niin julmasti pettivät kauniit toiveeni. - mä vaan
"Tavalliset naiset ei oikein kiinnosta ja ne vaikuttavat tylsiltä."
Tavallinen on varmaan tylsää, jos on elänyt mielikuvitusmaailmassa, jossa mikään ei ole totta. Komppaan tässä edellistä kirjoittajaa siinä, että ne omat mielikuvat taitaa olla se suurin syy. Että omassa mielessä narsisti on jotenkin jännä ja salaperäinen, ja se "tavallinen" on sitten se tylsä. Kannattaisi ehkä miettiä tuota oikeasti vielä uudemman kerran...- 13+11=24
Niin...voihan sitä kuvitella, että narsisti on jotenkin jännä ja kiehtova ja siitä syystä tuntea vetoa heihin...
Mutta saattaa siellä taustalla tosiaan olla se läheisriippuvaisuuden syntyyn vaikuttava lapsuuden trauma ..kerjätä rakkautta ihmiseltä joka ei siihen ei kykene...
usko ja toivo...oma maaginenkin ajattelu siitä, että toinen muuttuu minun vuokseni...epätoivoinen loputon yritys...saada rakkautta ihmiseltä jonka kokee vanhempansa kaltaiseksi... - 18+12=30
13+11=24 kirjoitti:
Niin...voihan sitä kuvitella, että narsisti on jotenkin jännä ja kiehtova ja siitä syystä tuntea vetoa heihin...
Mutta saattaa siellä taustalla tosiaan olla se läheisriippuvaisuuden syntyyn vaikuttava lapsuuden trauma ..kerjätä rakkautta ihmiseltä joka ei siihen ei kykene...
usko ja toivo...oma maaginenkin ajattelu siitä, että toinen muuttuu minun vuokseni...epätoivoinen loputon yritys...saada rakkautta ihmiseltä jonka kokee vanhempansa kaltaiseksi...Tuli tuosta koukusta vielä mieleeni sellainen ajatus...että myös ylistämällä voi alistaa...ja tuo ylistys/ihannointi/imartelu tyyliin sinä olet jotain erikoista...on käsittääkseni juurikin narsistin käyttämä koukku...
johon usein huono itsetuntoinen/mitätöity/kaltoinkohtelua osakseen saanut ihminen...helposti tarttuu...jos ei ole koskaan saanut sellaista osakseen...
loppupeleissä se vaan narsistin kyseessä ollessa muuttuukin niin, että hän itse on se kiehtova ja jännittävä ja toinen pelkkä mitättömyys, jonka sietäisi olla kiitollinen, että narsisti sentäs tuhlaa hänen kaltaiseensa luuseriin kallista aikaansa...kun ei kukaan muu sitä luuseria tule ikinä huolimaan... - - -
18+12=30 kirjoitti:
Tuli tuosta koukusta vielä mieleeni sellainen ajatus...että myös ylistämällä voi alistaa...ja tuo ylistys/ihannointi/imartelu tyyliin sinä olet jotain erikoista...on käsittääkseni juurikin narsistin käyttämä koukku...
johon usein huono itsetuntoinen/mitätöity/kaltoinkohtelua osakseen saanut ihminen...helposti tarttuu...jos ei ole koskaan saanut sellaista osakseen...
loppupeleissä se vaan narsistin kyseessä ollessa muuttuukin niin, että hän itse on se kiehtova ja jännittävä ja toinen pelkkä mitättömyys, jonka sietäisi olla kiitollinen, että narsisti sentäs tuhlaa hänen kaltaiseensa luuseriin kallista aikaansa...kun ei kukaan muu sitä luuseria tule ikinä huolimaan...:)
"Olenkin tässä miettinyt, että olen ihan liian hyvä sulle"
"Ei sua kukaan huoli, sua ei ole kukaan rakastanut oikeasti"
"Sulla ei ole ystäviä, sulla ei ole koskaan ollut ystäviä, eikä sulla tule koskaan olemaan ystäviä"
"Mä haluun sulle vain hyvää, en mä koskaan sulle mitään pahaa ole halunnut"
"Sä et tuu koskaan löytämään ketään kuka huolis sut oikeasti"
"Tottakai mä rakastin sua, sä vaan teit siitä mahdotonta, mun pitää vaan ajatella omaa itsekunnioitustani"
Ja kaikki alkoi sillä, että sain kuulla olevani vahva, itsenäinen ja mielipiteitä omaava nainen :) Ja loppui siihen, että kaikki muut naiset olivat kyllä sellaisia, minähän nyt en vahvaa ollut nähnytkään kun olin niin surkea luuseri..
Oma koukkuni oli kemiallinen. Toisesta en mene sanomaan mitään, riittää, että muistan hänen sanomisensa minulle ja tunteet, joita sai minussa aikaan omalla olemisellaan.
No, aurinko paistaa risukasaankin aina toisinaan. - 17+3=20
- - kirjoitti:
:)
"Olenkin tässä miettinyt, että olen ihan liian hyvä sulle"
"Ei sua kukaan huoli, sua ei ole kukaan rakastanut oikeasti"
"Sulla ei ole ystäviä, sulla ei ole koskaan ollut ystäviä, eikä sulla tule koskaan olemaan ystäviä"
"Mä haluun sulle vain hyvää, en mä koskaan sulle mitään pahaa ole halunnut"
"Sä et tuu koskaan löytämään ketään kuka huolis sut oikeasti"
"Tottakai mä rakastin sua, sä vaan teit siitä mahdotonta, mun pitää vaan ajatella omaa itsekunnioitustani"
Ja kaikki alkoi sillä, että sain kuulla olevani vahva, itsenäinen ja mielipiteitä omaava nainen :) Ja loppui siihen, että kaikki muut naiset olivat kyllä sellaisia, minähän nyt en vahvaa ollut nähnytkään kun olin niin surkea luuseri..
Oma koukkuni oli kemiallinen. Toisesta en mene sanomaan mitään, riittää, että muistan hänen sanomisensa minulle ja tunteet, joita sai minussa aikaan omalla olemisellaan.
No, aurinko paistaa risukasaankin aina toisinaan.No tuohon listaan voisin lisätä vielä, että kaikki miehet on sun kans vaan seksin takia...
mutta joo...se minun Ännäni olikin sillä tavoin hyvä ihminen, että monet hänen naisistaan olivat narsistin eksiä/puolisoita...ja hän koki auttavansa niitä naisia/mahdollisimman monia...tarjoamalla lämpöä ja läheisyyttä/hetken lohtua, että jaksaisivat kurjaa elämäänsä...
Toki hän katsoi velvollisuudekseen auttaa myös rumia naisia...jotka muuten eivät saisi miestä...
Että joo...voisin nykyään kavahtaa sellaista ihmistä, joka jo suhteen alkumetreillä haluaa tietää/on kiinnostunut erityisesti siitä...mitä pahaa minulle on tehty...tai mitkä ovat heikot kohtani... - 8+13=21
17+3=20 kirjoitti:
No tuohon listaan voisin lisätä vielä, että kaikki miehet on sun kans vaan seksin takia...
mutta joo...se minun Ännäni olikin sillä tavoin hyvä ihminen, että monet hänen naisistaan olivat narsistin eksiä/puolisoita...ja hän koki auttavansa niitä naisia/mahdollisimman monia...tarjoamalla lämpöä ja läheisyyttä/hetken lohtua, että jaksaisivat kurjaa elämäänsä...
Toki hän katsoi velvollisuudekseen auttaa myös rumia naisia...jotka muuten eivät saisi miestä...
Että joo...voisin nykyään kavahtaa sellaista ihmistä, joka jo suhteen alkumetreillä haluaa tietää/on kiinnostunut erityisesti siitä...mitä pahaa minulle on tehty...tai mitkä ovat heikot kohtani..."Ja kaikki alkoi sillä, että sain kuulla olevani vahva, itsenäinen ja mielipiteitä omaava nainen :) Ja loppui siihen, että kaikki muut naiset olivat kyllä sellaisia, minähän nyt en vahvaa ollut nähnytkään kun olin niin surkea luuseri.."
Palaan vielä tähän kohtaan...se minun Ännäni aikoinaan linkitti kyseisen biisin...en silloin ymmärtänyt miksi...enkä edes pitänyt biisistä...
http://www.youtube.com/watch?v=v5rBTycaaZU
toki kysyin kumpiko minä hänen mielestään olen...ja sain vastauksesi että vahva nainen...
näin jälkeenpäin ajatellen voisin ajatella, että hän olisi ehkä toivonut ja yritti tehdä minusta heikompaa...tai piti minua kuitenkin heikkona naisena...salaa halveksi minua...kun aivan oikein lankesin hänen kaltaiseen ihmiseen...kaikesta näennäisestä vahvuudestani huolimatta...en tajunnut mikä hän oli, vaan annoin hänen viedä/huijata minua niinkin kauan...
perustan tuon ajatuksen sille, että ole lukenut ettei narsisti voi arvostaa ihmistä, joka pitää hänestä...syystä ettei hän itse koe sisimässään olevansa minkään arvoinen...vaikka pyrkiikin rehvastelemaan paremmuudellaan/menestyksellään...
Mutta yhtä kaikki...joskus tuntuu että joidenkin miesten mielestä syy on aina naisissa...kuten tuossa laulussakin...koetaan että oli kumpaa tahansa...niin aina nainen vie miehen voimat... - 18+5=23
8+13=21 kirjoitti:
"Ja kaikki alkoi sillä, että sain kuulla olevani vahva, itsenäinen ja mielipiteitä omaava nainen :) Ja loppui siihen, että kaikki muut naiset olivat kyllä sellaisia, minähän nyt en vahvaa ollut nähnytkään kun olin niin surkea luuseri.."
Palaan vielä tähän kohtaan...se minun Ännäni aikoinaan linkitti kyseisen biisin...en silloin ymmärtänyt miksi...enkä edes pitänyt biisistä...
http://www.youtube.com/watch?v=v5rBTycaaZU
toki kysyin kumpiko minä hänen mielestään olen...ja sain vastauksesi että vahva nainen...
näin jälkeenpäin ajatellen voisin ajatella, että hän olisi ehkä toivonut ja yritti tehdä minusta heikompaa...tai piti minua kuitenkin heikkona naisena...salaa halveksi minua...kun aivan oikein lankesin hänen kaltaiseen ihmiseen...kaikesta näennäisestä vahvuudestani huolimatta...en tajunnut mikä hän oli, vaan annoin hänen viedä/huijata minua niinkin kauan...
perustan tuon ajatuksen sille, että ole lukenut ettei narsisti voi arvostaa ihmistä, joka pitää hänestä...syystä ettei hän itse koe sisimässään olevansa minkään arvoinen...vaikka pyrkiikin rehvastelemaan paremmuudellaan/menestyksellään...
Mutta yhtä kaikki...joskus tuntuu että joidenkin miesten mielestä syy on aina naisissa...kuten tuossa laulussakin...koetaan että oli kumpaa tahansa...niin aina nainen vie miehen voimat..."tai piti minua kuitenkin heikkona naisena...salaa halveksi minua...kun aivan oikein lankesin hänen kaltaiseen ihmiseen...kaikesta näennäisestä vahvuudestani huolimatta...en tajunnut mikä hän oli, vaan annoin hänen viedä/huijata minua niinkin kauan..."
perustan tuon ajatukseni/näkemykeni tähän kohtaan...
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html
"Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa. Se joka väittää rakastavansa häntä, joko valehtelee (mitä narsistissa muka on rakastettavaa?) - tai on itseään petkuttava, takertuva ja epäkypsä läheisriippuva. Narsisti ei voi sietää ajatusta, että hän olisi valinnut puolisokseen valehtelijan tai idiootin. Puolison rakkauden vakuutukset ovat narsistin oman harkintakyvyn tuhoisaa arvostelua"
- Hahn*
Erosimme juuri narsistisen tyypin kanssa ties monennenko kerran. Ensimmäinen ero joka sujui ihan sopuisasti loppumetreillä. Yksi eron syistä oli sietämätön tapani ottaa aina raha-asiat esiin (mies työtön eikä hae töitä, loisi luonani viikkotolkulla maksamatta mistään mitään, annoin vielä rahaa baarireissuille mukaan, loukkaavaa puhua sellaisesta), toinen syy oli että sidoin häntä liikaa (yksi viesti missä kysyn missä mies menee kun baari-ilta venyi seuraavaan päivään). Minun silmissäni hän vain halusi suhteen josta saisi kaikki parisuhteen edut mutta säilyttäisi samalla poikamiehen vapauden. Eiköhän hän ole jo puhunut paikkansa exänsä luo, meidän väliä on pari vuotta kulkenut.
Miksikö näinkin monta kertaa olen palannut takaisin yhteen, kaipa se sitä koukuttumista on. Mies on aina ottanut yhteyttä kun itselläni on vielä toipuminen kesken enkä ole pystynyt vastustamaan. No, jospa nyt sitten lopultakin niin kävisi. - 5+11=16
"Miksikö näinkin monta kertaa olen palannut takaisin yhteen, kaipa se sitä koukuttumista on. Mies on aina ottanut yhteyttä kun itselläni on vielä toipuminen kesken enkä ole pystynyt vastustamaan. No, jospa nyt sitten lopultakin niin kävisi"
Jospa se on koukku onkin siinä, että kuvittelee itse olevansa niin "mahtava", ja narsistille niin merkityksellinen, että pelkästään minun vuokseni/minun avullani narsisti muuttuu...kuvittelee rakkaudellaan parantavansa narsistin... - Hahn**
Kyllä tuossa perää on kun muistelen viestejä joita joskus riitatilanteessa lähetin. Joukossa oli sellaisiakin kuin "et tajuakaan miten hyvän naisen minussa menetit". Kaipa jotenkin ajattelin että rakkauteni muuttuisi rakkaudeksemme, jotain sellaista yhteenkuuluvuutta ja tunteiden kasvua mitä aviomieheni kanssa koin.
Narsistin kanssa tunsin törmääväni jääseinään, niin kiltti kuin hän muuten oli, niin kaikki tunteisiin liittyvä oli pelkkää tyhjyyttä. Alun hurmausaika oli aina niin huumaava, olotila johon halusin aina vaan takaisin vaikka tiesin että ennenpitkää kaikki taas päättyisi kipuun. Järjetöntä. Erikoista, jos joku näkee jotain viehättävää narsistinaisissa, tai narsistimiehissä. Olen tapaillut muutamaa naisnarsistia(epävakaita ja huomionhakuisia), enkä voi sanoa tapailun alkaneen, tai johtuneen yhdenkään naisen kohdalla siitä, että olivat erityisen kiinnostavia. Enemmänkin kyse noiden kaikkien kohdalla oli siitä, että he olivat tottuneet saamaan, mitä haluavat ja, kun he sillä hetkellä halusivat minut, tekivät he kaikkensa sen eteen, eivätkä luovuttaneet ennen, kuin olivat saaneet ainakin jollain tasolla. Kun narsisti saattoi luokitella minut "saaduksi", lopahti hänen kiinnostuksensa minua kohtaan siihen.
Monilla naisnarskuilla miehen "saaminen" tarkoittaa sitä, että saa miehen ihastumaan häneen ja, kun ihastuksen merkit on nähtävissä, on hyvä aika heittäytyä täysin välinpitämättömäksi ja epäkiinnostuneeksi miestä kohtaan ja lopulta katkaista kokonaan välit.
Olen huomannut, että joidenkin miesten kohdalla tapahtuu sellainen reaktio, että he onnistuvat kieltämään itseään näkemästä naisnarskun ongelmia ja sitoutuvat naiseen, suostuen näkemään vain ne hyvät asiat.
Vaikka ympäristö neuvoisi miestä ja koittaisi avata miehen silmiä, ei mies suostu näkemään, vaan palaa aina uudelleen kysymään naiselta, kuinka asiat oikeasti ovat ja sanoi nainen, mitä tahansa ja, kuinka perustelemattomasti tahansa, mies uskoo kaiken, kuin vettä vaan. Monesti mies katkoo myös välejä sitten niihin läheisiin, jotka hän kokee suhteelleen uhaksi.
Usein näissä suhteissa hankitaan jo hyvissä ajoin paljon yhteistä tavaraa, jotka sitovat pariskuntaa yhteen ja tällaisilla pareilla on usein hyvin vahva me-henki ja pariskunnalla on ikään, kuin kaikesta sama mielipide suhteen ulkopuolelle.
Tosin näitä samoja piirteitä on olemassa myös sellaisissa suhteissa, joissa mies on narsisti.
Edellä kuvatusti narsistinaiseen sitoutunut mies voi elää hyvin kymmenenkin vuotta valheessa täysin hyväksyen tilanteen ja suojellen itseään totuudelta, ollen haluton näkemään todellista tilannetta.
Kun suhde lopulta päättyy(yleensä nainen jättää, lähtien jonkun laitapuolen kulkijan mukaan), saattaa se olla kova paikka miehelle ja totuus voi iskeä kerralla ja kovaa. Siinä tilanteessa ei perhesurmakaan ole mahdoton juttu.
Usein tällaisilla miehillä on itselläänkin persoonallisuushäiriö, eli voidaankin oikeastaan puhua kahden narsistin välisestä suhteesta.- voi ettien että
Edelleen siis niputat yhteen epävakaat, huomionhakuiset ja ja narsistit...???
"Kun suhde lopulta päättyy(yleensä nainen jättää, lähtien jonkun laitapuolen kulkijan mukaan), saattaa se olla kova paikka miehelle ja totuus voi iskeä kerralla ja kovaa....Usein tällaisilla miehillä on itselläänkin persoonallisuushäiriö, eli voidaankin oikeastaan puhua kahden narsistin välisestä suhteesta." Taisit juuri tehdä itsestäsi diagnoosin :)))))) voi ettien että kirjoitti:
Edelleen siis niputat yhteen epävakaat, huomionhakuiset ja ja narsistit...???
"Kun suhde lopulta päättyy(yleensä nainen jättää, lähtien jonkun laitapuolen kulkijan mukaan), saattaa se olla kova paikka miehelle ja totuus voi iskeä kerralla ja kovaa....Usein tällaisilla miehillä on itselläänkin persoonallisuushäiriö, eli voidaankin oikeastaan puhua kahden narsistin välisestä suhteesta." Taisit juuri tehdä itsestäsi diagnoosin :))))))Mitähän olen nyt mahtanut tehdä, kun tuollaisen provoviestin sain? Jokin viestissäni loukkasi henkilökohtaisesti?
Juu, kyllä pistän edelleen narsistisen, huomionhakuisen, epävakaan ja antisosiaalisen samaan ryhmään, kuten DSM-IV tekee.
Syyhän tähän on se sisäinen samankaltaisuus.
Olemmeko oikein tuttuja keskenämme, vai millä perustella sain narsisti-diagnoosin?
Minä, kun en ole koskaan muuttanut persoonallisuushäiriöisen naisen kanssa yhteen, en ole ihan sellaisen huijauksen uhriksi joutunut, mistä tuossa kirjoitin.- voi ettien että
dazu kirjoitti:
Mitähän olen nyt mahtanut tehdä, kun tuollaisen provoviestin sain? Jokin viestissäni loukkasi henkilökohtaisesti?
Juu, kyllä pistän edelleen narsistisen, huomionhakuisen, epävakaan ja antisosiaalisen samaan ryhmään, kuten DSM-IV tekee.
Syyhän tähän on se sisäinen samankaltaisuus.
Olemmeko oikein tuttuja keskenämme, vai millä perustella sain narsisti-diagnoosin?
Minä, kun en ole koskaan muuttanut persoonallisuushäiriöisen naisen kanssa yhteen, en ole ihan sellaisen huijauksen uhriksi joutunut, mistä tuossa kirjoitin."Kun narsisti saattoi luokitella minut "saaduksi", lopahti hänen kiinnostuksensa minua kohtaan siihen." -lauseesi viittaa juuri "sellaisen huijauksen uhriksi joutumisesta". En minä liioin ole puhunut mistään yhteenmuuttamisesta. Ja itsehän kirjoitit: "Usein tällaisilla miehillä on itselläänkin persoonallisuushäiriö, eli voidaankin oikeastaan puhua kahden narsistin välisestä suhteesta.". Minä en tätä "diagnoosia" tehnyt vaan sinä itse, jonka vain totesin tuossa aiemmassa viestissä.
Ja tutustu välillä myös ICD-10-tautiluokitukseen:
F60.8 = Muu persoonallisuushäiriö
- narsistinen persoonallisuushäiriö
F60.2 = Epäsosiaalinenpersoonallisuushäiriö
- sosiopaattinen persoonallisuushäiriö
- psykopaattinen persoonallisuushäiriö
F60.3 = Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus
- rajatila (epävakaa) persoonallisuus
F60.4 = Huomionhakuinen persoonallisuus
Nämä siis käytössä Suomessa, joista käy ilmi, että esim. sosiopaatti ja psykopaatti niputetaan yhteen (F60.2), mutta ei narsistia, epävakaata ja huomionhakuista
-> tämä on lainaus viestiketjusta "Onko narsisti tai psykopaatti paha"!
Sinä kompastelet dazu omaan näppäryyteesi, välillä kirjoituksesi ovat fiksuja ja asiantuntevia...., kunnes vesität ne ristiriitaisuuksilla.
- ghfhhhhhhhhhhhhhh
Eiköhän sillä hyväksikäyttäjällä ole kuitenkin se suurempi syntitaakka?
Ei se, että voi käyttää hyväksi anna toiselle oikeutta käyttää!
Se narsistin uhri on ihan palasina kun suhde hajoaa!
Se laitapuolen kulkija oli hyvä esimerkki, sillä meillä kävi niin :/
Me tosin oltiin pitkästi yli 10v yhdessä...(joo minullakin oli terapiassa hoidettavaa, mutta katson silti olleeni uhri) Narsismi on toiselta nimeltä 'minävaurio'
Minävaurioinen joko yrittää koukuttaa, tai koukkuuntuu itse.- 12+7=19
"Minävaurioinen joko yrittää koukuttaa, tai koukkuuntuu itse."
Niin ja myös toisten "auttamiseen" voi jäädä koukkuun...jopa sillä tavalla, että etsii itselleen sen "autettavan"...eikä ns. normaalit/tavalliset ihmiset kiinnosta...
taustalla se että kiinnittäessään huomionsa pelkästään toisten ongelmiin ja vajavuuksiin, välttyy kohtaamasta itseään...ja omia ongelmiaan... 12+7=19 kirjoitti:
"Minävaurioinen joko yrittää koukuttaa, tai koukkuuntuu itse."
Niin ja myös toisten "auttamiseen" voi jäädä koukkuun...jopa sillä tavalla, että etsii itselleen sen "autettavan"...eikä ns. normaalit/tavalliset ihmiset kiinnosta...
taustalla se että kiinnittäessään huomionsa pelkästään toisten ongelmiin ja vajavuuksiin, välttyy kohtaamasta itseään...ja omia ongelmiaan...Oot tainnu saada tampereen psykanopiskelijoilta yläpeukkuja ;D
Bongasin tuolta etusivulta mielenkiintoisen keskustelun:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10873390
"Millaiseksi muodostunee netti-ihmisen evoluutio ja millaisia mutaatioita se tulee sisältämään?"
"luulen että ilmiön takana on samanhenkisten ihmisten tarve muodostaa ryhmiä"
"sisäpiiri.."
Ym...
Tälläkin palstalla on nähty kaikenlaisia käänteitä.- - -
yxex kirjoitti:
Oot tainnu saada tampereen psykanopiskelijoilta yläpeukkuja ;D
"Millaiseksi muodostunee netti-ihmisen evoluutio ja millaisia mutaatioita se tulee sisältämään?"
"sisäpiiri.."
Ym...
Tälläkin palstalla on nähty kaikenlaisia käänteitä.Minä väitän, että monet ryhmät muodostuvat. Ja että ryhmittely on aina helpompaa ulkopuolelta. Ja ulkopuolelta huutelu (itse itsensä ulkopuolelle asettaen) aikaansaa ryhmän tiivistymisen ja mahdollisen ulkopuolisuuden tunteen konsentroitumisen siinä huutelijassa.
Ihan mutu-muotoiluna tällaista :) - 12+7=19
yxex kirjoitti:
Oot tainnu saada tampereen psykanopiskelijoilta yläpeukkuja ;D
"sisäpiiri.."
Ym...
Tälläkin palstalla on nähty kaikenlaisia käänteitä."Oot tainnu saada tampereen psykanopiskelijoilta yläpeukkuja ;D"
Jaa mäku oon luullu, että tuossa 24 on tapahtunut joku tästä systeemistä johtuva virhe...oikeesti en usko, että 24 ihmistä olis laittany tuohon yläpeukkua...
Vastaavanlaisia olen nähny muidenkin saavan, vaikka kirjoitus on ollut...hmmm...jääköön sanomatta...
No itsekin luin tuon "sisäpiiri" jutun...ihan en ny osaa kuvitella kuuluvani mihinkään joukkoon , kun en tunnekkaan ketään...enemmän minä siltikin taidan kirjoitella itselleni...
Netti ny tarjoaa tämmösenkin mahdollsuuden...pohtia julkisesti omaa elettyä elämäänsä/tuoda itseään ja ajatuksiaan/mielipiteitään kiinnostavista/omaa elämää sivuavista aiheista anonyymisti esille...
ilman että sillä varsinaisesti tavoittelisi mitään sen kummempaa...kuin kertoa, että tämmösiäkin ihmisiä on olemassa...jotka ajattelevat näin...kulloisestakin asiasta... - - kirjoitti:
Minä väitän, että monet ryhmät muodostuvat. Ja että ryhmittely on aina helpompaa ulkopuolelta. Ja ulkopuolelta huutelu (itse itsensä ulkopuolelle asettaen) aikaansaa ryhmän tiivistymisen ja mahdollisen ulkopuolisuuden tunteen konsentroitumisen siinä huutelijassa.
Ihan mutu-muotoiluna tällaista :)Itsekin tunnen yhteneväisyyttä tiettyjen ihmisten kanssa,
seassa mm kettuja ja lampaita ja yhteenlaskuja harrastavia. ;)12+7=19 kirjoitti:
"Oot tainnu saada tampereen psykanopiskelijoilta yläpeukkuja ;D"
Jaa mäku oon luullu, että tuossa 24 on tapahtunut joku tästä systeemistä johtuva virhe...oikeesti en usko, että 24 ihmistä olis laittany tuohon yläpeukkua...
Vastaavanlaisia olen nähny muidenkin saavan, vaikka kirjoitus on ollut...hmmm...jääköön sanomatta...
No itsekin luin tuon "sisäpiiri" jutun...ihan en ny osaa kuvitella kuuluvani mihinkään joukkoon , kun en tunnekkaan ketään...enemmän minä siltikin taidan kirjoitella itselleni...
Netti ny tarjoaa tämmösenkin mahdollsuuden...pohtia julkisesti omaa elettyä elämäänsä/tuoda itseään ja ajatuksiaan/mielipiteitään kiinnostavista/omaa elämää sivuavista aiheista anonyymisti esille...
ilman että sillä varsinaisesti tavoittelisi mitään sen kummempaa...kuin kertoa, että tämmösiäkin ihmisiä on olemassa...jotka ajattelevat näin...kulloisestakin asiasta...Joku, muttei tuskin j.o.k.u. oli kerran peukuttanut yhden aloitukseni jotain yli 200 krt, ja arvaat varmaan että sen seurauksena sain kommentin että olen itse itserakkaana peukuttanut itseni, tyyliin; *aaah* :D
- Hahn*
"välttyy kohtaamasta itseään... ja omia ongelmiaan..."
Taisinpa oivaltaa tuosta oman koukkuni. Tutustuin exääni kun aviomieheni tapaturmasta oli kulunut pari vuotta (ja se aika oli shokista selviytymistä, käytännön asioista ja lapsista huolehtimista) ja olin varmasti vielä aikalailla hukassa oman minuuteni kanssa.
Siihen tupsahtaa sitten mies suoraan taivaasta. Se minkä nyt näen, on etten silloin halunnut hyväksyä todellisuutta, vaan lähdin mukaan narsistin elämään. Uusi nuoruus joka viikonlopun juhlien merkeissä (olemme kumpikin n.45v), matkailua, hotelliöitä, ulkonasyömistä yms. Minä tietenkin maksoin miltei kaiken. Ja kun selvisi että mies pitää siinä omaa exäänsä siinä samalla ja pientä vipinää muidenkin kanssa, hyväksyin tilanteen riidan jälkeen, selitin vain itselleni ettei tässä nyt niin tosissaan olla... Eipä tarvinnut miehen ottaa vastuuta mistään tekemisistään. Parisuhteessa oltiin kyllä kun exälle sopi.
Nyt näen jo toisin, todellisuudessahan olen yh-äiti jolla ei tuohon elämäntyyliin ole varaa. Ja esimerkki omille nuorille pitää antaa jostain muusta kun miehestä joka meidän käydessä töissä/opiskelemassa, makaa päivät pitkät sohvallamme netissä roikkuen..
Jaa-a, olisi varmaan sitten aika tutustua paremmin itseensä, eikä olla exän vedätettävissä enää.- 14+16=30
"Siihen tupsahtaa sitten mies suoraan taivaasta"
Niin hyvinkin usein narsisti tupsahtaa elämään silloin kun ihminen on heikoimmillaan...ja tuntuu taivaan lahjalta...
Noh, oma elämäni päällisinpuolin kunnossa muuten, avioerostakin jo vuosia.. ja sen jälkeen olin ollut vuosia ilman miestä, josta syystä ajattelin kokeilla netin treffipalvelua...
ja sieltähän hän sitten löytyi...ja myös ajatuksella ei niin vakavaa seurustelua, lähinnä tapailu ja ns. hauskanpitosuhde...ja myös toisista naisista tiesin...
Alku, parisen vuotta menikin suht mukavasti, mutta sitte...en tiedä...naisia alkoi olla liikaa vissiin tai ainakin hän alkoi rehvastelemaan niillä ja samalla alkoi se minun ja elämäni mitätöiminen, vaikka ei toki halunnut päättäkkään suhdettamme...aina tarvitessa olin se ihanakin nainen...
että joo...sattuuhan sitä...aikas typeräkin olen ollut, ihan en tiedä mikä minua piti siinä suhteessa, koukku oli alun massiivinen imartelu, jollaista en ollut koskaan kokenut...
Näin jälkeenpäin en ymmärrä noita aloittajankin huokailuja, miten kiehtova ja maaginenkin narsisti on...jos oikeasti on lukenut narsisteista ja ollut suhteessa sellaisen kanssa...tietää että narsisti on todellisuudessa kaikkea muuta kuin ihana...
Että mihin lie ihminen ihastuu...pelkään haavekuvaanko...ja sulkee silmänsä todellisuudelta, siltäkin miten typerä ja hyväksikäytettävissä itse on ollut... 14+16=30 kirjoitti:
"Siihen tupsahtaa sitten mies suoraan taivaasta"
Niin hyvinkin usein narsisti tupsahtaa elämään silloin kun ihminen on heikoimmillaan...ja tuntuu taivaan lahjalta...
Noh, oma elämäni päällisinpuolin kunnossa muuten, avioerostakin jo vuosia.. ja sen jälkeen olin ollut vuosia ilman miestä, josta syystä ajattelin kokeilla netin treffipalvelua...
ja sieltähän hän sitten löytyi...ja myös ajatuksella ei niin vakavaa seurustelua, lähinnä tapailu ja ns. hauskanpitosuhde...ja myös toisista naisista tiesin...
Alku, parisen vuotta menikin suht mukavasti, mutta sitte...en tiedä...naisia alkoi olla liikaa vissiin tai ainakin hän alkoi rehvastelemaan niillä ja samalla alkoi se minun ja elämäni mitätöiminen, vaikka ei toki halunnut päättäkkään suhdettamme...aina tarvitessa olin se ihanakin nainen...
että joo...sattuuhan sitä...aikas typeräkin olen ollut, ihan en tiedä mikä minua piti siinä suhteessa, koukku oli alun massiivinen imartelu, jollaista en ollut koskaan kokenut...
Näin jälkeenpäin en ymmärrä noita aloittajankin huokailuja, miten kiehtova ja maaginenkin narsisti on...jos oikeasti on lukenut narsisteista ja ollut suhteessa sellaisen kanssa...tietää että narsisti on todellisuudessa kaikkea muuta kuin ihana...
Että mihin lie ihminen ihastuu...pelkään haavekuvaanko...ja sulkee silmänsä todellisuudelta, siltäkin miten typerä ja hyväksikäytettävissä itse on ollut...Narsistisen miehen tärkeimmät menestystekijät naisasioissa ovat:
1. Häikäilemättömyys.
2. Uskallus.
3. Röyhkeys.
Nuo ovat tekijät, millä hän pääsee alkuun ja, kun hän huomaa, että uhri on koukussa, hän voi alkaa kohtelemaan uhria miten haluaa.- 4+17=21
dazu kirjoitti:
Narsistisen miehen tärkeimmät menestystekijät naisasioissa ovat:
1. Häikäilemättömyys.
2. Uskallus.
3. Röyhkeys.
Nuo ovat tekijät, millä hän pääsee alkuun ja, kun hän huomaa, että uhri on koukussa, hän voi alkaa kohtelemaan uhria miten haluaa."hän voi alkaa kohtelemaan uhria miten haluaa. "
Muuten hyväksyn vastauksesi, mutta en tuota loppua...
se ei ole totta....hyvin monet uhrit ovat pyristelleet koukusta irti ja päättäneet ettei minua kohdella näin...
On narsistin harhaa, kuvitella, että toista ihmistä voi loputtiimiin kohdella miten haluaa...rajat ne on narsistillakin... - juhani lehtinen
4+17=21 kirjoitti:
"hän voi alkaa kohtelemaan uhria miten haluaa. "
Muuten hyväksyn vastauksesi, mutta en tuota loppua...
se ei ole totta....hyvin monet uhrit ovat pyristelleet koukusta irti ja päättäneet ettei minua kohdella näin...
On narsistin harhaa, kuvitella, että toista ihmistä voi loputtiimiin kohdella miten haluaa...rajat ne on narsistillakin..."....hyvin monet uhrit ovat pyristelleet koukusta irti ja päättäneet ettei minua kohdella näin..."
Tuntemani narskun "uhrit" ovat noin 2 vuotta katselleet narskua ja sitten nostaneet kytkintä.
- juhani lehtinen
"Narsistisen miehen tärkeimmät menestystekijät naisasioissa ovat:
1. Häikäilemättömyys.
2. Uskallus.
3. Röyhkeys.
"
Varmaan pitää paikkaansa. Voisi vielä lisätä maagisen ajattelun.- 7+11=18
"Voisi vielä lisätä maagisen ajattelun."
niin joskus tuntuu siltä, että tuo maagisuus käsitetään joksikin yliluonnolliseksi narsistin ominaisuudeksi...jolla hän pitää ikäänkuin taikakeinoin uhria koukussaan...
Mutta mitä se on sitten se maaginen ajattelu...liitettynä narsistiin...siihen ei liity mitään yliluonnolisa kykyjä, noituutta tms....ei se ole tämän kummempaa...
2. Maaginen ajattelu
-Tarve välttää häpeää hinnalla millä hyvänsä tuottaa jatkuvia ongelmia narsistille, koska elämässä tulee tämän tästä eteen nöyryyttäviä kokemuksia, joita ei voi kohdata tyynesti. Aina joku on parempi, älykkäämpi, kauniimpi, menestyvämpi, mitä milloinkin. Narsistia ei kuitenkaan lohduta se, ettei kukaan ole täydellinen, koska hän näkee itsensä poikkeuksena tästä luonnonlaista. Hänen täytyy löytää keino pönkittää itsetuntoaan pitääkseen karut tosiasiat loitolla. Tähän tarvitaan usein aimo annos vääristelyä ja ja harhakuvitelmia, ts. maagista ajattelua.
http://narsismia.wordpress.com/2007/05/08/narsismin-seitseman-syntia/
Periaatteessa se voi olla jotain senkaltaistakin, että narsistilla on joku ihminen, jota hän kadehtii...tai joka kiinnostaa häntä...jonka seuran hän kokee itselleen eduksi...
niin hän ikäänkuin omii niitä toisen hyviä ominaisuuksia itselleen...ilman että hänellä niitä oikeasti on...
"Maagisen tartunnan lain mukaan jokin ominaisuus tai olemus siirtyy kosketuksissa olleiden esineiden välillä"...
että kun hän on itseään paremmassa kokemassaan seurassa...hän kuvittelee itsekin osaavansa/tietävänsä kaiken/pitävänsä/harrastavansa samoja asioita...olevansa vähintäänkin yhtä hyvä jos ei pikkusen parempikin kuin se toinen, jota ihailee tai kadehtii...
Että narsistin maagisessa ajattelussa lie yksinkertaistettuna kyseessä, enimmäkseen mielikuvitusmaailmassa elämisestä...jossa ihminen ikäänkuin matkii toista...ja luulee että pelkkä matkiminen tekee hänestä samanlaisen ihmisen...kuin kohteesta jolta hän ajatuksiaan/ideoitaan jopa osia persoonaansa varastaa...
"Maagisessa ajattelussa on kyse samanlaisesta yhteyksien havaitsemisesta kuin tavallisessa, ympäristöä jäsentävässä ajattelussa. Maagisen ajattelun ongelma on se, etteivät jäsennykset pidä paikkaansa, ne ovat kuviteltuja. Toisin sanoen asioiden välillä, joilla pinnallisesti katsoen uskoisi olevan yhteyksiä, ei niitä ole. Esimerkiksi vaikka aivot ovat sekä persoonallisuuden ja käsialan taustalla, käsiala ei ilmennä kirjoittajan persoonallisuutta (vrt. grafologia). Yhteys saattaa kyllä kuulostaa uskottavalta, mutta kaikki mikä kuulostaa uskottavalta tai loogiselta, ei ole totta."
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/maaginen_ajattelu.html
Noh, tämä taas tätä minun köökkipsykologiaa...jonka tarkoitus on vain viedä hohto pois sanalta maagisuus, joka usein narsistiin liitetään siten että se olis jotain yliluonnollista...jota ei voi vastustaa...ilmenisi maagisena katseena , jonka pauloihin uhri jää ikuisiksi ajoiksi... - - -
7+11=18 kirjoitti:
"Voisi vielä lisätä maagisen ajattelun."
niin joskus tuntuu siltä, että tuo maagisuus käsitetään joksikin yliluonnolliseksi narsistin ominaisuudeksi...jolla hän pitää ikäänkuin taikakeinoin uhria koukussaan...
Mutta mitä se on sitten se maaginen ajattelu...liitettynä narsistiin...siihen ei liity mitään yliluonnolisa kykyjä, noituutta tms....ei se ole tämän kummempaa...
2. Maaginen ajattelu
-Tarve välttää häpeää hinnalla millä hyvänsä tuottaa jatkuvia ongelmia narsistille, koska elämässä tulee tämän tästä eteen nöyryyttäviä kokemuksia, joita ei voi kohdata tyynesti. Aina joku on parempi, älykkäämpi, kauniimpi, menestyvämpi, mitä milloinkin. Narsistia ei kuitenkaan lohduta se, ettei kukaan ole täydellinen, koska hän näkee itsensä poikkeuksena tästä luonnonlaista. Hänen täytyy löytää keino pönkittää itsetuntoaan pitääkseen karut tosiasiat loitolla. Tähän tarvitaan usein aimo annos vääristelyä ja ja harhakuvitelmia, ts. maagista ajattelua.
http://narsismia.wordpress.com/2007/05/08/narsismin-seitseman-syntia/
Periaatteessa se voi olla jotain senkaltaistakin, että narsistilla on joku ihminen, jota hän kadehtii...tai joka kiinnostaa häntä...jonka seuran hän kokee itselleen eduksi...
niin hän ikäänkuin omii niitä toisen hyviä ominaisuuksia itselleen...ilman että hänellä niitä oikeasti on...
"Maagisen tartunnan lain mukaan jokin ominaisuus tai olemus siirtyy kosketuksissa olleiden esineiden välillä"...
että kun hän on itseään paremmassa kokemassaan seurassa...hän kuvittelee itsekin osaavansa/tietävänsä kaiken/pitävänsä/harrastavansa samoja asioita...olevansa vähintäänkin yhtä hyvä jos ei pikkusen parempikin kuin se toinen, jota ihailee tai kadehtii...
Että narsistin maagisessa ajattelussa lie yksinkertaistettuna kyseessä, enimmäkseen mielikuvitusmaailmassa elämisestä...jossa ihminen ikäänkuin matkii toista...ja luulee että pelkkä matkiminen tekee hänestä samanlaisen ihmisen...kuin kohteesta jolta hän ajatuksiaan/ideoitaan jopa osia persoonaansa varastaa...
"Maagisessa ajattelussa on kyse samanlaisesta yhteyksien havaitsemisesta kuin tavallisessa, ympäristöä jäsentävässä ajattelussa. Maagisen ajattelun ongelma on se, etteivät jäsennykset pidä paikkaansa, ne ovat kuviteltuja. Toisin sanoen asioiden välillä, joilla pinnallisesti katsoen uskoisi olevan yhteyksiä, ei niitä ole. Esimerkiksi vaikka aivot ovat sekä persoonallisuuden ja käsialan taustalla, käsiala ei ilmennä kirjoittajan persoonallisuutta (vrt. grafologia). Yhteys saattaa kyllä kuulostaa uskottavalta, mutta kaikki mikä kuulostaa uskottavalta tai loogiselta, ei ole totta."
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/maaginen_ajattelu.html
Noh, tämä taas tätä minun köökkipsykologiaa...jonka tarkoitus on vain viedä hohto pois sanalta maagisuus, joka usein narsistiin liitetään siten että se olis jotain yliluonnollista...jota ei voi vastustaa...ilmenisi maagisena katseena , jonka pauloihin uhri jää ikuisiksi ajoiksi...No mutta kiitoksia. Tässä jo muutamaan otteeseen meinannu, että kun niitä maagisen ajattelun asioita ei liukene palstalle asti..
Mutta sitten: Mikäli haluat menestystä, teeskentele menestynyttä.. Tai miten tuo nyt olikaan, tuo ohje lyhykäisyydessään. Ja päinvastoin: Kun näytät nuhjuiselta, sinusta ajatellaan, että et saa muutenkaan järjestystä mihinkään asioihin elämässäsi, miten sitten työssä..?
Eli, ei niin kaukaa tuo maaginen ajattelu, sehän oikeasti toimii. Olen ainakin ollut havaitsevinani. Eli otetaan menestynyt asenne, ja menestytään. Yksinkertaisimmillaan :)
(itse en osaa) - 5+20=25
- - kirjoitti:
No mutta kiitoksia. Tässä jo muutamaan otteeseen meinannu, että kun niitä maagisen ajattelun asioita ei liukene palstalle asti..
Mutta sitten: Mikäli haluat menestystä, teeskentele menestynyttä.. Tai miten tuo nyt olikaan, tuo ohje lyhykäisyydessään. Ja päinvastoin: Kun näytät nuhjuiselta, sinusta ajatellaan, että et saa muutenkaan järjestystä mihinkään asioihin elämässäsi, miten sitten työssä..?
Eli, ei niin kaukaa tuo maaginen ajattelu, sehän oikeasti toimii. Olen ainakin ollut havaitsevinani. Eli otetaan menestynyt asenne, ja menestytään. Yksinkertaisimmillaan :)
(itse en osaa)"Eli, ei niin kaukaa tuo maaginen ajattelu, sehän oikeasti toimii. Olen ainakin ollut havaitsevinani. Eli otetaan menestynyt asenne, ja menestytään. Yksinkertaisimmillaan :)"
Noh...ehkä noinkin voi yksinkertaisimmillaan ajatella...muuta ajatuksesi, muutat elämäsi...mutta maagista ajattelua ei pidä sekoittaa ns. positiiviseen ajatteluun...jonka avulla ihminen voi yrittää muuttaa ajatuksiaan ja sitä kautta suhtautumistapojaan, asenteitaan ja elämäänsä...
Mutta jotain muutakin tarvitaan...ihan pelkästään ajatuksen voimalla ei mikään muutu...ilman ettei ihminen ponnistele sen muutoksen eteen...pelkkä ajatus, että olen menestynyt, ei tarkoita että on menestynyt...
Voisin ajatella, että tuo narsistien maaginen ajattelu on jotain senkaltaista...että hän kuvittelee itsensä/elämänsä toisenlaiseksi, vaikka todellisuudessa ei tee mitään muuttakseen itseään/käytöstään jne...
Kun taas ns. normi ihminen käsittää kyllä...että muutokseen tarvitaan muutakin kuin pelkkä ajatus...kuvitelmat siitä, että olen kaunis, hyvä, menestynyt ja kaikki on okoo...ihan pelkän ajatuksen voimalla ei muutu sellaiseksi...ole sitä mitä kuvittelee olevansa...
En tiedä...vaikea selittää...mutta jonkinlaisen kuvan kuvitelmista ja todellisuudesta ja kumpaakonko uskoo...voi löytää sadusta keisarin uudet vaatteet...
http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/lisatietoja/satu-keisarin-vaatteista/
Että vaikka sisimässään tietääkin...että kaikki on harhaa...niin silti käyttäytyy/uskoo/haluaa uskoa ikäänkuin kaikki olisi totta...
Että moni uhrikin lie kuin tuon sadun, hoviherrat/ministerit...eivät usko näkemäänsä/kuulemaansa...vaan uskovat ja laittavansa toiveensa narsistin ko. ollessa...yhteisesti jaettuun harhaan..koska pelkäävät olevansa typeriä...
vaikka kyllä narsistikin sisimässään tietää, olevansa valhe...mutta vetää kuitenkin roolinsa loppuun asti, kuten keisarikin...koska ei voi tunnustatua typeräksi ja kelvottomaksi...esittävänsä muuta kuin on...
"Keisarin selkää karmi, sillä hänestäkin kansa oli oikeassa, mutta hän ajatteli:- Kyllä minun täytyy kestää tämä loppuun asti. Ja hän ojentui entistä ylpeämmäksi ja kamariherrat kantoivat laahusta, jota ei ollut ensinkään. "
Vrt. satua tähän...
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html
"Narsisti ajattelee mielellään olevansa niin ainutlaatuinen ja syvällinen, että häntä ei voida koskaan käsittää. Narsisti uskoo että hän on inhimillisen ymmärryksen ja empatian yläpuolella, että hän on ainutlaatuinen
Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa. Se joka väittää rakastavansa häntä, joko valehtelee (mitä narsistissa muka on rakastettavaa?) - tai on itseään petkuttava, takertuva ja epäkypsä läheisriippuva."
Että voisin ajatella, että tuo maagisuus narsismiin liittyen on välillä jotenkin ymmärretty väärin...ajatellaan, että se on jokin taikakeino millä narsisti pitää uhriaan koukussa...
vaikka periaatteessa se voi olla sitäkin, että uhri ei itse uskalla katsoa, nähdä todellisuutta vaan elää yhteistä narsistin hänelle lanseeraamaa harhaa...kuvitellen sen maagisuuden itse...sanoo näkevänsä kankaan vaikka ei näekkään...ettei tarvitse kantaa vastuuta omista valinnoistaan...
Ikäänkuin meille uskoteltaisiin narsistin ko, ollessa että narsiteissa on jotain samaa maagisuutta...kuin tuon sadun kankaassa..." kummallinen taika: ihminen, joka oli kykenemätön hoitamaan virkaansa tai mahdottoman typerä, ei saattanut ensinkään nähdä niitä"
ja jäädään itsepintaisesti narsistin koukkuun ajatellen, etten voi olla niin typerä, etten näe kangasta/niitä hyvä ominaisuuksia joita narsisti kertoo itsellään olevan...
Noh...tais tulla aikas sekava juttu tästä...mutta noh...kukin miettiköön itse tuota maagisuutta...ja mihin uskoo...
- juhani lehtinen
Itse ymmärrän ton maagisuuden niin, että narsku luulee itsestään liikoja. Esim. luulee että muut ovat kateellisiä hänelle, pelkäävät häntä, haluavat olla kavereita jne. vaikka hänellä ei ole esittää mitään todisteita väitteistään.
"vaikka kyllä narsistikin sisimässään tietää, olevansa valhe...mutta vetää kuitenkin roolinsa loppuun asti"
Mielestäni narsisti ei sisimmässään tiedosta olevansa väärässä. Hän saa jotenkin asiat käännettyä mielessään niin ettei hänellä ole mitään hävettävää, ei ole kateellinen, ei ole väärässä jne.
Se nyt on ainakin varmaan ettei hän noita tunteita voi myöntää, mutta olisi kiva tietää miten narsisti todellakin ajattelee ja miten hän pystyy käntämään kaikki epämukavat asiat "voitoksi"???
Eli maagisella ajattelulla ei ole mitään tekemistä taikuudella, vaan todellisuuden paosta ja elämisestä fantasia maailmassa.
Jos joku jollain tavalla muistuttaa narskua ettei hän ole erikoinen, niin sitten aletaan valehtelemaan, uhkailemaan, riehumaan, jne. narskumaisesti käyttäytymään ja kaikin tavoin pyritään kieltämään totuus ja säilyttämään se haavemaailma.- 1+6=7
"Mielestäni narsisti ei sisimmässään tiedosta olevansa väärässä. Hän saa jotenkin asiat käännettyä mielessään niin ettei hänellä ole mitään hävettävää, ei ole kateellinen, ei ole väärässä jne.
Se nyt on ainakin varmaan ettei hän noita tunteita voi myöntää, mutta olisi kiva tietää miten narsisti todellakin ajattelee ja miten hän pystyy käntämään kaikki epämukavat asiat "voitoksi"???"
Noh, meillä ei ole juurikaan muuta julkista tietoa narsistien ajatusmaailmasta kuin nuo Sam Vakninin sivut...joista tuokin tieto, että kyllä narsisti tietää itsekin olevansa petkuttaja on peräisin...
"Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa"
"mutta olisi kiva tietää miten narsisti todellakin ajattelee ja miten hän pystyy käntämään kaikki epämukavat asiat "voitoksi"???"
Ehkä jos luet noita sivuja voit löytää jonkinlaisen vastauksen itseäsi askarruttaviin kysymyksiin...laitan tähän linkin sivulle jonka aiheena on narsistit, erimielisyys ja kritiikki...
"Halveksimalla kriitikkoa ja vähättelemällä epäsointuisen keskustelukumppanin arvoa - narsisti minimoi erimielisyyden tai kritiikin vaikutusta häneen itseensä. Tämä puolustusmekanismi tunnetaan nimellä kognitiivinen dissonanssi (tai projektiivinen identifioituminen - oman kokemuksen itsestä alitajuinen heijastaminen toiseen, suom. huom.).
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq73.html
"miten hän pystyy käntämään kaikki epämukavat asiat "voitoksi"???"...
noh tuohon tekee vielä kommentoida...että liekö kyse siitä maagisesta ajattelusta...välttämättä narsisti ei voita, hän vain kuvittelee niin...
mutta noh, ehkä se kuviteltukin voitto tekee hänet tyytyväiseksi...ei sillä väliä miten asiat todellisuudessa ovat...vain sillä on väliä narsistille millaisen vaikutelman asiasta hän itse antaa...taustalla kai se tarve välttää häpeää keinolla millä hyvänsä... - juhani lehtinen
1+6=7 kirjoitti:
"Mielestäni narsisti ei sisimmässään tiedosta olevansa väärässä. Hän saa jotenkin asiat käännettyä mielessään niin ettei hänellä ole mitään hävettävää, ei ole kateellinen, ei ole väärässä jne.
Se nyt on ainakin varmaan ettei hän noita tunteita voi myöntää, mutta olisi kiva tietää miten narsisti todellakin ajattelee ja miten hän pystyy käntämään kaikki epämukavat asiat "voitoksi"???"
Noh, meillä ei ole juurikaan muuta julkista tietoa narsistien ajatusmaailmasta kuin nuo Sam Vakninin sivut...joista tuokin tieto, että kyllä narsisti tietää itsekin olevansa petkuttaja on peräisin...
"Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa"
"mutta olisi kiva tietää miten narsisti todellakin ajattelee ja miten hän pystyy käntämään kaikki epämukavat asiat "voitoksi"???"
Ehkä jos luet noita sivuja voit löytää jonkinlaisen vastauksen itseäsi askarruttaviin kysymyksiin...laitan tähän linkin sivulle jonka aiheena on narsistit, erimielisyys ja kritiikki...
"Halveksimalla kriitikkoa ja vähättelemällä epäsointuisen keskustelukumppanin arvoa - narsisti minimoi erimielisyyden tai kritiikin vaikutusta häneen itseensä. Tämä puolustusmekanismi tunnetaan nimellä kognitiivinen dissonanssi (tai projektiivinen identifioituminen - oman kokemuksen itsestä alitajuinen heijastaminen toiseen, suom. huom.).
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq73.html
"miten hän pystyy käntämään kaikki epämukavat asiat "voitoksi"???"...
noh tuohon tekee vielä kommentoida...että liekö kyse siitä maagisesta ajattelusta...välttämättä narsisti ei voita, hän vain kuvittelee niin...
mutta noh, ehkä se kuviteltukin voitto tekee hänet tyytyväiseksi...ei sillä väliä miten asiat todellisuudessa ovat...vain sillä on väliä narsistille millaisen vaikutelman asiasta hän itse antaa...taustalla kai se tarve välttää häpeää keinolla millä hyvänsä..."Noh, meillä ei ole juurikaan muuta julkista tietoa narsistien ajatusmaailmasta kuin nuo Sam Vakninin sivut..."
No joo, eipä oikeen muuta ole, kuin Vakninin sivut.
No täällä muutamat narskut kirjoittelee :) - 6+3=9
juhani lehtinen kirjoitti:
"Noh, meillä ei ole juurikaan muuta julkista tietoa narsistien ajatusmaailmasta kuin nuo Sam Vakninin sivut..."
No täällä muutamat narskut kirjoittelee :)"No täällä muutamat narskut kirjoittelee :)"
Niin itseäsikö tuolla tarkoitat...
Vai väitätkö tietäväsi pelkkien kirjoittettujen sanojen perusteella itsellesi tuntemattoman jopa satojen kilometrien päässä elävän ihmisen, jota et ole koskaan tavannutkaan olevan narsisti.
minua kyllä itseäni lähinnä huvittaa ne monetkin diagnoosit jotka olen itsestäni täällä saanut kuin väitteet siitä, että elän mielikuvitusmaailmassa...kun olen kertonut vain itsestäni, omista ajatuksistani ja omasta elämästäni...
Aina joku muu tuntuu tietävän nekin asiat paremmin kuin minä itse...millainen ihminen olen ollut/olen, ikäänkuin olisi elänyt minun elämääni, minun nahoissani, kokenut/tuntenut minun tunteeni...
sitä maagista ajattelua tuokin... juhani lehtinen kirjoitti:
"Noh, meillä ei ole juurikaan muuta julkista tietoa narsistien ajatusmaailmasta kuin nuo Sam Vakninin sivut..."
No täällä muutamat narskut kirjoittelee :)'Joka varasta epäilee, on varas itse' - pätenee nykyaikanakin, onkohan ihmiskunta pohjimmiltaan juurikaan muuttunut(?)
Munsta tuntuu, ettei kannattaisi epäillä toisia lähtökohtaisesti itseään muihin heijastellen, vaan antaa muitten olla omia itsejään, muutoin voi syntyä kaikenlaisia sekaannuksia, vaikkapa itseään toteuttava ennuste.- juhani lehtinen
6+3=9 kirjoitti:
"No täällä muutamat narskut kirjoittelee :)"
Vai väitätkö tietäväsi pelkkien kirjoittettujen sanojen perusteella itsellesi tuntemattoman jopa satojen kilometrien päässä elävän ihmisen, jota et ole koskaan tavannutkaan olevan narsisti.
minua kyllä itseäni lähinnä huvittaa ne monetkin diagnoosit jotka olen itsestäni täällä saanut kuin väitteet siitä, että elän mielikuvitusmaailmassa...kun olen kertonut vain itsestäni, omista ajatuksistani ja omasta elämästäni...
Aina joku muu tuntuu tietävän nekin asiat paremmin kuin minä itse...millainen ihminen olen ollut/olen, ikäänkuin olisi elänyt minun elämääni, minun nahoissani, kokenut/tuntenut minun tunteeni...
sitä maagista ajattelua tuokin..."Vai väitätkö tietäväsi pelkkien kirjoittettujen sanojen perusteella itsellesi tuntemattoman jopa satojen kilometrien päässä elävän ihmisen, jota et ole koskaan tavannutkaan olevan narsisti."
Miksi otit kommenttini henkilökohtaisesti?
En todellakaan voi varmaksi tietää onko täällä narsisteja, mutta muutaman jutut on kuin suoraan kuin Vankninin sivuilta. Saattaa täällä joku sosiopaattikin olla :)
onhan täällä muutamat sanoneet olevansa jonkin asteisia narsisteja.
"Niin itseäsikö tuolla tarkoitat..."
En tarkoittanut. Jos mielestäsi olen nph, niin todellakin haluasin tietää miten perustelisit tämän väitteen?
Minua ei ole kukaan aikaisemmin sanonut narsistiksi, kuspääksi on haukuttu ja ihan aiheesta. - 7+12=19
yxex kirjoitti:
'Joka varasta epäilee, on varas itse' - pätenee nykyaikanakin, onkohan ihmiskunta pohjimmiltaan juurikaan muuttunut(?)
Munsta tuntuu, ettei kannattaisi epäillä toisia lähtökohtaisesti itseään muihin heijastellen, vaan antaa muitten olla omia itsejään, muutoin voi syntyä kaikenlaisia sekaannuksia, vaikkapa itseään toteuttava ennuste."Munsta tuntuu, ettei kannattaisi epäillä toisia lähtökohtaisesti itseään muihin heijastellen, vaan antaa muitten olla omia itsejään,"
Niin periaatteessa jos ajatellaan, ettei itse narsisti tiedä olevansa narsisti...
Niin tuon logiikan mukaan...myös tuon ajatuksen hyväksyväkin voi olla itse narsisti...kuka tahansa voi olla narsisti...jos ei kerran ihminen itse sitä tiedosta...sillä tavoin, että hänessä on jotain "vikaa", joka sopisi narsistin diagnoosiin...
mutta jostain kumman syystä...kaikki tunnistavat/tuntevat narsistin...itsensä ulkopuolelta...jopa narsistit itse...
No faktaa siitä...tiedostaako vaiko eikö...ei minulla ole...tukeudun siinä asiassa tuohon Vakninin sanomaan...
ja uskon, että se minunkin Ännäni tiesi...mieleen on jäänyt irrallinen yhtäkkinen tilanteeseen sopimaton parahdus "miksi mun täytyy olla tämmönen paska" hauskassa hetkessä...jota silloin kummastelin kovasti...
Kuin myös loppupeleissä sanottu..."koska mä oon mikä oon...niin ei mulla ole aikaa eikä mielenkiintoa ihmisiin, joista ei ole mitään hyötyä..."
Samoin käytti narsisti sanaa...puhuessaan naistensa miehistä...joita koki auttavansa...kun niiden miehet olivat/olivat olleet narsisteja...tarjoamalla läheisyyttä=seksiä...
Muitakin vastaavanlaisia oli...joita en silloin ymmärtänyt ollenkaan...suhteen loppuvaiheissa vasta...huuman haihduttua...aloin vasta miettimään, että millaisen ihmisen kanssa minä oikein olin ollut suhteessa...syystä, että olin kovin hämmentynyt, ikäänkuin kaikki olisi ollut jotenkin nurinkurista...tyyliin toisella kädellä "lyötiin", toisella siliteltiin...
Mutta noh...hän oli mikä oli...ihminen kuitenkin, se suotakoon myös hänelle...
jos ei itse halua/osaa/kykene muuta olemaan...
mutta uskon kyllä, että hän sisimässään tiesi... - 8+16=24
juhani lehtinen kirjoitti:
"Vai väitätkö tietäväsi pelkkien kirjoittettujen sanojen perusteella itsellesi tuntemattoman jopa satojen kilometrien päässä elävän ihmisen, jota et ole koskaan tavannutkaan olevan narsisti."
Miksi otit kommenttini henkilökohtaisesti?
En todellakaan voi varmaksi tietää onko täällä narsisteja, mutta muutaman jutut on kuin suoraan kuin Vankninin sivuilta. Saattaa täällä joku sosiopaattikin olla :)
onhan täällä muutamat sanoneet olevansa jonkin asteisia narsisteja.
"Niin itseäsikö tuolla tarkoitat..."
En tarkoittanut. Jos mielestäsi olen nph, niin todellakin haluasin tietää miten perustelisit tämän väitteen?
Minua ei ole kukaan aikaisemmin sanonut narsistiksi, kuspääksi on haukuttu ja ihan aiheesta."No täällä muutamat narskut kirjoittelee :)"
"Jos mielestäsi olen nph, niin todellakin haluasin tietää miten perustelisit tämän väitteen?"
En nimennyt minäkään sinua narsistiksi...kunhan kysyin, mihin perustat komenntttisi...että täällä narskut kirjoittelee...kun kuitenkin tiedämme vain itsestämme...millaisia ihmisiä olemme...
"En todellakaan voi varmaksi tietää onko täällä narsisteja, mutta muutaman jutut on kuin suoraan kuin Vankninin sivuilta."
Tuosta voi jo päätellä, että veditkin sanasi osin takaisin...myönnät ettet voi tietää...en minäkään tiedä...
noh, käsittääkseni täällä hyvin harvoin siteerataan Vakninia liittyen itseen.....siten, että narsistit puhuvat itsestään...olevansa/ajattelevansa/kokevansa kuin Vaknin...
useimmiten Vakninia siteeraavat juurikin he, jotka yrittävät ymmärtää...joko itseään tai toista...tai näkevät narsistin itsensä ulkopuolella...
koska Vakninin antama kuva narsistista, ei ole mikään kaunis..."Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa" 7+12=19 kirjoitti:
"Munsta tuntuu, ettei kannattaisi epäillä toisia lähtökohtaisesti itseään muihin heijastellen, vaan antaa muitten olla omia itsejään,"
Niin periaatteessa jos ajatellaan, ettei itse narsisti tiedä olevansa narsisti...
Niin tuon logiikan mukaan...myös tuon ajatuksen hyväksyväkin voi olla itse narsisti...kuka tahansa voi olla narsisti...jos ei kerran ihminen itse sitä tiedosta...sillä tavoin, että hänessä on jotain "vikaa", joka sopisi narsistin diagnoosiin...
mutta jostain kumman syystä...kaikki tunnistavat/tuntevat narsistin...itsensä ulkopuolelta...jopa narsistit itse...
No faktaa siitä...tiedostaako vaiko eikö...ei minulla ole...tukeudun siinä asiassa tuohon Vakninin sanomaan...
ja uskon, että se minunkin Ännäni tiesi...mieleen on jäänyt irrallinen yhtäkkinen tilanteeseen sopimaton parahdus "miksi mun täytyy olla tämmönen paska" hauskassa hetkessä...jota silloin kummastelin kovasti...
Kuin myös loppupeleissä sanottu..."koska mä oon mikä oon...niin ei mulla ole aikaa eikä mielenkiintoa ihmisiin, joista ei ole mitään hyötyä..."
Samoin käytti narsisti sanaa...puhuessaan naistensa miehistä...joita koki auttavansa...kun niiden miehet olivat/olivat olleet narsisteja...tarjoamalla läheisyyttä=seksiä...
Muitakin vastaavanlaisia oli...joita en silloin ymmärtänyt ollenkaan...suhteen loppuvaiheissa vasta...huuman haihduttua...aloin vasta miettimään, että millaisen ihmisen kanssa minä oikein olin ollut suhteessa...syystä, että olin kovin hämmentynyt, ikäänkuin kaikki olisi ollut jotenkin nurinkurista...tyyliin toisella kädellä "lyötiin", toisella siliteltiin...
Mutta noh...hän oli mikä oli...ihminen kuitenkin, se suotakoon myös hänelle...
jos ei itse halua/osaa/kykene muuta olemaan...
mutta uskon kyllä, että hän sisimässään tiesi..."Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa"
Vaknin on mestarillinen kirjoittaja ja näen hänen teksteissään suoria merkityksiä ja piilomerkityksiä. Ehkä tämä kyseinen lause onkin tarkoitettu uhriutuneille narsisteille, 'victim syndrome'a poteville, joiden todellisuustaju hämärtyy oikeutuksen tunteesta ja lukuisista defensseistä - mene ja tiedä.yxex kirjoitti:
Vaknin on mestarillinen kirjoittaja ja näen hänen teksteissään suoria merkityksiä ja piilomerkityksiä. Ehkä tämä kyseinen lause onkin tarkoitettu uhriutuneille narsisteille, 'victim syndrome'a poteville, joiden todellisuustaju hämärtyy oikeutuksen tunteesta ja lukuisista defensseistä - mene ja tiedä.Psykotasoiset narsistit ovat kertoneet tekojensa syyksi uhrin/uhrien vietelleen hänet raiskaamaan/murhaamaan, olevansa näinollen syytön, ja uhrinsa uhri, näin pahasti saattaa pahimmillaan mieli sekaantua.
Me itseämme suht normaalina pitävätkin teemme kostotoimia jotka mielemme oikeuttaa täysin, mutta vähemmän järkyttävällä tavalla. Esim, nalkuttavaa puolisoa kohtaan tunnetaan piilovihaa, ja kosto voi olla vaikka ostamaton joululahja. Tasoitusmenettelyksikin tätä voisi sanoa.yxex kirjoitti:
Psykotasoiset narsistit ovat kertoneet tekojensa syyksi uhrin/uhrien vietelleen hänet raiskaamaan/murhaamaan, olevansa näinollen syytön, ja uhrinsa uhri, näin pahasti saattaa pahimmillaan mieli sekaantua.
Me itseämme suht normaalina pitävätkin teemme kostotoimia jotka mielemme oikeuttaa täysin, mutta vähemmän järkyttävällä tavalla. Esim, nalkuttavaa puolisoa kohtaan tunnetaan piilovihaa, ja kosto voi olla vaikka ostamaton joululahja. Tasoitusmenettelyksikin tätä voisi sanoa...tai kun naapuri pottuili, en lainaa sille tunkkia.
Potut tunkkeina. ;)- 13+20=33
yxex kirjoitti:
Vaknin on mestarillinen kirjoittaja ja näen hänen teksteissään suoria merkityksiä ja piilomerkityksiä. Ehkä tämä kyseinen lause onkin tarkoitettu uhriutuneille narsisteille, 'victim syndrome'a poteville, joiden todellisuustaju hämärtyy oikeutuksen tunteesta ja lukuisista defensseistä - mene ja tiedä."Ehkä tämä kyseinen lause onkin tarkoitettu uhriutuneille narsisteille, 'victim syndrome'a poteville, joiden todellisuustaju hämärtyy oikeutuksen tunteesta ja lukuisista defensseistä - mene ja tiedä"
Käsittääkseni kaikki narsistit ovat uhreja...jos lukee niitä syitä...minkä vuoksi heistä mahdollisesti on tullut sellaisia kuin he ovat...
"Varhaisessa vuorovaikutussuhteessa pettyneet lapset voivat siis päätyä erilaisiin ratkaisuyrityksiin. Fairbairn (1941) on sitä mieltä, että perintötekijöillä on ilmeinen vaikutus siihen, onko lapsi taipuvaisempi imemään vai puremaan.
Paksunahkaiseksi kehittyvä lapsi tulee vihaiseksi ja suuntaa aggressionsa ulospäin. Hän rupeaa pitämään äitiä pahana objektina, koska kokee, ettei tämä rakasta häntä.
Hän suojautuu kipua aiheuttavalta pettymykseltä menemällä vielä pidemmälle. Koska hän ei saa rakkautta, hän kieltää sen merkityksen ja päättää sen sijaan ottaa vihasta irti kaiken sen antaman tyydytyksen.
Hän alkaa pitää vihaa elämän keskeisenä voimana. Koska hänen yrityksensä rakastaa torjuvaa tai kiihottavaa objektia on ollut tuhoon tuomittua, hän päättelee, että on parempi tuhota vihalla kuin rakkaudella. Siksi hän kätkee rakkaudentunteet syvälle sisimpäänsä monen kuoren alle.
Ohutnahkaiseksi kehittyvä lapsi puolestaan kääntää vihansa itseensä ja rupeaa häpeämään oman rakkautensa ilmauksia.
Hän kuvittelee tuhonneensa äidin kiintymyksen ilmaisemalla vääränlaisia tunteita. Vähän pitemmälle kehityksessään päässyt ohutnahkainen pystyy tuntemaan äitiä kohtaan sekä vihaa että rakkautta.
Tällainen henkilö uskoo, että nimenomaan hänen vihansa on etäännyttänyt hänet äidistä. Siksi hänen vihastaan tulee hänen mielessään hyvin pelottava tunne. Rakkaus säilyy silloin hänen silmissään hyvänä. Hänestä on kuitenkin tuntunut, ettei edes hänen rakkautensa kelpaa äidille, siksi hän vaalii sitä sisimmässään kätkössä kuin aarretta. (Fairbairn 1940.) "
http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
- juhani lehtinen
"Eli, ei niin kaukaa tuo maaginen ajattelu, sehän oikeasti toimii. Olen ainakin ollut havaitsevinani. Eli otetaan menestynyt asenne, ja menestytään. Yksinkertaisimmillaan :)"
Toihan on "vain" menestystä. Ei kukaan urheilijakaan ota tavoitteeksi olla kisoissa viimeinen, kaikkihan haluaa pärjätä. Kaikki ei vain osaa ottaa realistista tavoitetta.
Maaginen ajattelu olisi:
Otetaan menestynyt asenne -> ei menestytä -> omissa puheissa ollaan vaikka mitä, todellisuudessa menestyksestä ei ole esittää mitään faktaa. - naimisissasellaisenk
Maaginen ajattelu tarkoittaa sitä epäsuhtaa reaalimaailman ja narsistin mielikuvitusmaailman välillä. Narsisti pitää itseään kaikkivoipana, jumalana, jota maailman rajoitteet ei koske.
Narsisti pitää jopa kuolemaa tai Jumalaa hänen alapuolellaan olevina, joita pystyy huijaamaan."Narsisti pitää jopa kuolemaa tai Jumalaa hänen alapuolellaan olevina, joita pystyy huijaamaan. "
Muistettakoon että tämä on mutu-tietoa, ja syyllistyn siihen itsekin tämän tästä.
'yhteenlasku' ylempänä toi esiin projektiivisen identifikaation - jota palstallakin esiintyy - se johdattelee meidät näkemään merkityksiä sellaisissakin asioissa missä niitä merkityksiä ei ole.
Jos koemme antipatiaa jotakuta kohtaan, liitämme häneen alitajuisesti monenlaista negatiivisuutta.
Entä maaginen ajattelu, ainako siihen sortuu joku muu, narsisti tai vastaava, 'itsen' ulkopuolinen?
Oletteko lotonneet, ajatelleet koskaan maagisesti että onnennumero, syntymäpäivä ja siskontytön kissan ristiäispäivä ovat juuri ne jotka tällä kertaa tärppää? (oikeasti lottokoneen pallot ovat tunteettomia, meidän tapamme liittää niihin merkityksiä on hauskan toiveikas ilmiö) *pystyn vaikuttamaan numeroihin*
Entä pilkillä käynti; *kyllä tämä jää kestää*
Jne...
Väitän että maagisinta ajattelua on kuvitella olevansa itse vapaa siitä, tästä ja tuosta, esim; *narsismi on itseni ulkopuolella*
- juhani lehtinen
"Entä maaginen ajattelu, ainako siihen sortuu joku muu, narsisti tai vastaava, 'itsen' ulkopuolinen?"
Tarvii myöntää että itsekkin olen melkeen sortunut maagiseen ajatteluun. Aloitin uuden harrastuksen ja kuvittelin ottavani lajin haltuun nopeasti. Miten kävikään?
Mitä pitempään olen lajia harrastanut, sitä vähemmän tunnun osaavan. Kehitystä on tapahtunut, mutta laji on huomattavasti vaativampi mitä kuvittelin."
"Sama" asia maagisesti.
Aloitin uuden harrastuksen. Valmentajat ovat huonoja koska eivät ole tarpeeksi ehtineet minua opastamaan. Tarvitsen vähän erilaista opastusta kuin muut, koska minä osaan hyvin soveltaa ja parantaa mielestäni huonoja tekniikoita.
Jos minä saisin päättää miten treenataan, niin kaikki oppisivat paremmin. Valmentajat ovat niin konservatiivisiä etteivät osaa soveltaa uusia harjoituksia, vaan käytetään ikivanhoja. Mäkihypyssäkin on nykyään V-tyyli. Mäkihypyssäkin olisin pärjännyt, mutta asuinpaikkakunnallani ei ole lunta, eikä harjoituspaikkoja mäkihyppyyn.
Miten se yksi mäkihyppääjä on niin tyhmä. Hakkaa naisystäväänsä, ryyppää ja jää rattijuoppuodesta kiinni.
Minua ei ole kukaan saanut kännissä ajamisesta kiinni, koska osaan valita oikeat tiet........- 3+3=6
"Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina"
Niin itselle jääny mieleen tuo tuntee olevansa kaikkialla läsnä oleva...
minunkin Ännäni oletti tietävänsä, että jos en voinut tavata häntä, koska minulla oli muuta menoa/ohjelmaa, esim. lupasin värjätä tyttäreni hiukset......
niin se johtui vain ja ainoastaan siitä syystä, että halusin kiusatata häntä...ikäänkuin tyttären hiusten värjäämiseen ei olisi voinut olla mitään muuta syytä...kuin hän...
samoin muistan kun suhteemme aikana yritin tehdä tupakkalakkoa...noh, epäonnistuin siinä...polttamisen aloittamisesta oli kulunut jo kuukausia kun hän yhtäkisti muisti kysyä tupakkalakostani...
Vastasin, että olin retkahtanut jo kuukausia sitten...jolloin hän oli varma että retkahtamiseni johtui vain ja ainostaan hänestä...vaikka todellsuudessa olen tupakkariippuvainen, polttanut kymmeniä vuosia jo ennen hänen tuntemistaan...
jotenkin tullut kuva, että narsisti luulee aina kaiken johtuvan vain ja ainostaan hänestä...ilman että ihmisellä muuta elämää ja muita motiiveja valintoihinsa olisikaan...kuin hän...
Jos oli iloinen...sen täytyi johtua hänestä...jos oli väsynyt...senkin täytyi johtua hänestä...vaikka välttämättä hänellä ei ollut osuutta kumpaankaan asiaan...
jos kerroin että kävin lenkillä, tein sen hänen takiaan, että pysyisin kunnossa/tai vttuillakseni, koska hän oli laiska liikkuja, enkä välttämättä hänen mielestään edes ollut käynytkään...kerroin vain käyneeni juurikin ed. mainituista syistä...joko miellyyttääkseni häntä tai saadakseni hänet tuntemaan itsensä laiskaksi....en siksi, että minulla oli sellainen tapa...
Ikäänkuin toinen ihminen...eläisi vain narsistia varten ja kaikki hänen tekemisensä tai tekemättä jättämisensä johtuisivat narsistista...ikäänkuin narsisti kuvittelisi olevansa maailmassa/toisten elämässä kaiken syy tai seuraus... - 8+19=27
3+3=6 kirjoitti:
"Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina"
Niin itselle jääny mieleen tuo tuntee olevansa kaikkialla läsnä oleva...
minunkin Ännäni oletti tietävänsä, että jos en voinut tavata häntä, koska minulla oli muuta menoa/ohjelmaa, esim. lupasin värjätä tyttäreni hiukset......
niin se johtui vain ja ainoastaan siitä syystä, että halusin kiusatata häntä...ikäänkuin tyttären hiusten värjäämiseen ei olisi voinut olla mitään muuta syytä...kuin hän...
samoin muistan kun suhteemme aikana yritin tehdä tupakkalakkoa...noh, epäonnistuin siinä...polttamisen aloittamisesta oli kulunut jo kuukausia kun hän yhtäkisti muisti kysyä tupakkalakostani...
Vastasin, että olin retkahtanut jo kuukausia sitten...jolloin hän oli varma että retkahtamiseni johtui vain ja ainostaan hänestä...vaikka todellsuudessa olen tupakkariippuvainen, polttanut kymmeniä vuosia jo ennen hänen tuntemistaan...
jotenkin tullut kuva, että narsisti luulee aina kaiken johtuvan vain ja ainostaan hänestä...ilman että ihmisellä muuta elämää ja muita motiiveja valintoihinsa olisikaan...kuin hän...
Jos oli iloinen...sen täytyi johtua hänestä...jos oli väsynyt...senkin täytyi johtua hänestä...vaikka välttämättä hänellä ei ollut osuutta kumpaankaan asiaan...
jos kerroin että kävin lenkillä, tein sen hänen takiaan, että pysyisin kunnossa/tai vttuillakseni, koska hän oli laiska liikkuja, enkä välttämättä hänen mielestään edes ollut käynytkään...kerroin vain käyneeni juurikin ed. mainituista syistä...joko miellyyttääkseni häntä tai saadakseni hänet tuntemaan itsensä laiskaksi....en siksi, että minulla oli sellainen tapa...
Ikäänkuin toinen ihminen...eläisi vain narsistia varten ja kaikki hänen tekemisensä tai tekemättä jättämisensä johtuisivat narsistista...ikäänkuin narsisti kuvittelisi olevansa maailmassa/toisten elämässä kaiken syy tai seuraus...."ikäänkuin narsisti kuvittelisi olevansa maailmassa/toisten elämässä kaiken syy tai seuraus... "
Edelliseen lisäten vielä...muistan kun keskustelimme juurikin tuosta lenkillä käymisestä...en ole himolenkkeilijä, mutta käyn kuitenkin joskus säännöllisen epäsäännöllisesti...
mieleeni on jäänyt...miten hän ikäänkuin isällisesti sanoi...tietävänsä, että monet ihmiset kertovat tekevänsä jotain...vaikka eivät oikeasti teekkään...
Kun kummastelin tuota, että miksi joku kertoo käyneensä lenkillä....jos ei todellisuudessa käykkään...että minusta se kuullostaa kummalliselta, kun kyse ihan arkisista asiasta...
hän ei osannut vastata mulla tavoin...totesi vain, että kyllä hän tietää... - 4+8=12
yxex kirjoitti:
Huomaatko mikä johtaa maagiseen ajatteluun?
"Huomaatko mikä johtaa maagiseen ajatteluun?"
En jos ei se johdu tuosta mitä itse ajattelen...."ikäänkuin narsisti kuvittelisi olevansa maailmassa/toisten elämässä kaiken syy tai seuraus... "
mutta joo...tuo lenkkeily esimerkkini on tavallaan joutapäiväinen, sillä tavoin ettei kyse mistään vakavasta/merkittävästä asiasta...
Mutta sai sekin aikaan itsessäni jotain kummallista...minun piti ikäänkuin ravistella itseäni/päätäni...olenko minä hullu...onko päässäni vikaa...
tyyliin hetkinen...minä oikeasti todellisuudessa kävin lenkillä...jouduin ikäänkuin todistamaan itselleni, että kävin lenkillä...mitä tämä on...kun toinen väittää tietävänsä/antaa ymmärtää ettei niin välttämättä tapahtunutkaan...
muitakin vastaavanlaisia esimerkkejä on...liittyen toisiin asioihin...minun väitettiin jopa haluavan/toivovan jotain, mitä en itse halunnutkaan...tai tehneen tekoja, joita en ollut omasta mielestäni tehnytkään...
joista tuli samankaltaisia kokemuksia, että mikä minua vaivaa...olenko jotenkin päästäni sekaisin/tulossa hulluksi...ja joutui huolellisesti miettimään/kertaamaan mitä oikeasti tapahtui missäkin tilanteessa...
- koettu on
Eikös narsistille ominaista ole nimenomaan lahjakkuus manipuloida ihmisiä. Kun hän saa ihmisen kiedottua pikkurillinsä ympärille tulee elämästä yhtä helvettiä uhrille. Mutta kun uhri rupeaa pyristelemään vastaan tulee narsistista taas maailman ihanin ihminen ja uhri alkaa epäillä omia ajatuksiaan, seurauksena riippuvussuhde ja kierre josta on vaikea irroittaa...
- Voi jossakin vaih
"Eikös narsistille ominaista ole nimenomaan lahjakkuus manipuloida ihmisiä"
Voi jossain vaiheessa näyttää ja tuntua tuoltakin, kun ei ole tarkemmin ajatellut. Mutta lähempää tarkastelua tyyppi ei kestä.
Ennemminkin kuin todellista lahjakkuutta, manipuloiminen on omituista käytöstä, joka tulee "puskan takaa", hetkellä ja tilanteessa, jossa sitä ei ole osannut odottaa, ja jossa sen ehkä viimeiseksi kuvittelisi kohtaavansa.
Narsistin röyhkeys tulee esiin juuri siinä, että esim. rakastamallä hän on riisunut kumppaninsa suojavarustusta.
- Kaltaisesi
ylpeää olentoa kuin narmissin huuhtova tuuli ehkä ymmämme emme.
Tässä valokuvan kaltaisessa nöyryytyksessä,kuin vaan jumala tietää
Outo totuus,kuin omituinen valo,sinnekkö hyökkäämme?
Lohduton ylivoimaa ilmentävä juoksu maaliin sittenkin osanen meitä. - aloittajalle
Olet erehtynyt ihmistyypistä. Narsisteja on niin pieni määrä väestöstä, ettei heitä saman kohdalle useita eksy.
Joku yhteinen piirre niissä sinut koukuttaneissa silti on, jos siltä tuntuu, mutta eivät onneksesi ole narsisteja. Narsismi ei vedä ketään puoleensa, se on narsistissa joku muu tekijä joka vetää. Ulkonäkö, asema, varallisuus, lennokkaat valheet jne....?
Narsisti on niin sairas, ettei heissä ole mitään positiivista kenellekään. Narsisti sairastuttaa kaikki läheisensä.- Narsistissa voi
Narsistissa voi vetää puoleensa esim. "vastustamaton avuttomuus" yhdistettynä komeaan/kauniiseen ulkokuoreen.
- tuulitukka
Itse en kaksi vuotta sitten edes tiennyt narsistisista ihmisistä.On ne niin harvinaisia,mutta kun sellaisen kanssa 1.5v.asuin alkoi asia valjeta.Oli juurikin aluksi ihana ja rakastava ja muuttui pikkuhiljaa valehtelevaksi,pettäväksi huijariksi josta en kyllä millään meinannut itseäni saada revittyä irti.Vaikka hän kohteli minua huonosti minä kuvittelin rakkauteni parantavani.Se on ihan uskomatonta miten koukkuun voi jäädä.
Nyt olen ollut kohta 4kk kuivilla hänestä ja edelleen on hetkiä kun kaipaan häntä mutta onneksi elämääni astui terve ihminen jonka avulla paranen.
Ja se on niin totta että narsistiin ei saa ottaa mitään yhteyttä erottua,ei saa vastata yhteyden ottoihin tms. Muuten narsisti ei jätä rauhaan vaan jatkaa itsestään muistuttelua.
Tsemppiä kaikille muillekkin narsistien uhreille!
Jokainen uusi auringon nousu ilman narsistia on ihan mahtavaa!- jkjhkljölhkj
Kyse on huumeesta ja se on todella yleistä narsistin uhreilla.
Tapaat ihmisen, niin se on ihminen.
Tapaat narsistin (kummankin alitajunnassa tapahtuu jotain) ja koko maailma kaventuu varteissa narsistin ympärille.
vartti, kaksi, kolme... et näe enää mitään muuta kuin narsistin. koko maailma sulkeutui ympäriltä.
Seuraavana päivänä tulee vieroitusoireet, jotka on samanlaisia kuin varsinaisessa erossa aikaisemmin...
Itse olin LR eikä se minun riippuvuuskäyttäytymiseni hirveästi eronnut huumeriippuvuudesta. Se narsisti osasi peilata tunteita jotenkin oikealla tavalla, kehonkieli, silmät... kuin hypnotisoiva käärme.
Terapia on auttanut ja nyt näen tällaiset tapaukset melkein heti ja en usko enää sortuvani...
- trn42
Se, että uhri palaa väärinkohtelijan luo on ns. Tukholman syndroomaa, englanniksi myös "trauma bonding". Tässä englanninkielinen testi, jolla voi mitata omaa taipumustaan palata takaisin:
http://www.insideoutlivinginc.org/Traumatic Bonding Self Test.pdf
(Mitä enemmän yes-vastauksia, sitä suurempi todennäköisyys.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876