Jos epäilet olevasi hihhuli, niin tässä muutamia prinsiippejä. Jos tärppää, niin tiedät, ja tieto vapauttaa. Tämän luettelon tuntomerkit pätevät lähinnä (protestanttisiin) kristillisiin hihhuleihin. Muiden uskontojen ja suuntausten hihhulit ovat eriasteisia peilikuvia.
1.Sinä tarmokkaasti kiellät tuhannet jumalat, joita muut uskonnot palvovat. Mutta tunnet raivoa kun joku kieltää sinun jumalasi.
2.Tunnet itsesi solvatuksi, kun tiedemies sanoo ihmisen ja ihmisapinoiden kehittyneen yhteisestä kantamuodosta. Mutta sinulla ei ole mitään ongelmaa uskoa Raamattua, jossa sanotaan, että tulet mullasta.
3. Naurat polyteisteille, mutta sinulla ei ole ongelmaa kolmiyhteyden kanssa.
4. Naamasi muuttuu violetiksi, kun kuulet Allahin kunniaksi tehdyistä julmuuksista. Mutta naamasi ei värähdäkään, kun luet toista Mooseksen kirjaa, jossa jumalasi määrää tapettavaksi kaikki Egyptin lapset. Tai Joosuan kirjaa, jossa jumalasi määrää tapettavaksi kokonaisen etnisen ryhmän, myös kaikki naiset ja lapset.
5. Naurat Kreikan mytologialle ja hindu-uskonnolle, joissa jumalat "makaavat" naisten kanssa (tai vielä pahempaa). Mutta mielestäsi siinä ei ole mitään ihmeellistä, että Pyhä henki hedelmöitti Neitsyt Marian, joka synnytti ihmisjumalan.
6. Olet valmis uhraamaan aikaasi etsiessäsi porsaanreikiä tieteellisestä maailmankuvasta. Mutta et löydä mitään erikoista päivämääristä jotka pronssikautiset miehet päättelivät ja joiden mukaan maailman täytyy olla luotu muutama sukupolvi sitten.
7. Uskot että kaikki maailman ihmiset, pois laskettuna oma uskonhaarasi, joutuu ikuisiksi ajoiksi kidutukseen helvetin tuleen, josta ei ole poispääsyä. Mutta silti kovasti väität että uskontosi on se kaikkein suvaitsevaisin ja rakastavin.
8. Kun tiede, historia, geologia, biologia ja fysiikka on epäonnistunut todistamaan sinulle uskonnostasi toisin, joku tyyppi kieriskelemässä lattialla kielillä puhuen on kaikki, mitä tarvitset todisteeksi kristinuskosta.
9. Sinusta 0,01% on hyvä tulos, kun puhutaan rukoukseen vastaamisesta, ja loput 99,99% on jumalan tahtoa, ja saat erektion raamatun lukemisesta.
10. Itse asiassa tiedät vähemmän Raamatusta, kristillisyydestä, kirkkohistoriasta, ja etenkin eksegetiikasta kuin moni ateisti tai agnostikko, mutta silti sanot itseäsi kristityksi.
11. Väität kannattavasi tiedettä, luottavasi tieteen tehoon ja olevasi tieteellinen. Kuitenkin pidät suurinta enemmistöä tiedemiehistä typerinä täysin väärässä olevina lähes aina, olipa kyseessä sitten suhteellisuusteoria, evoluutio, ajoittaminen ja siihen liittyvä historiantutkimus, geologia jossa pinnanmuotoja selitetään muullakin kuin vedenpaisumuksella. Tai oikeastaan lähes tulkoon kaikki. Kritisoit vastustajiasi umpimielisiksi, mutta itse suostut hyväksymään vain ne teoriat ja niissä oloissa, jotka tukevat omaa uskonnollista dogmaasi.
Oletko fundamentalisti? Testaa itsesi nyt!
9
73
Vastaukset
- eipä raivostuta
Miksi sitten dna:n mukaan olemme lähempänä kanalintua kuin apinaa? Jollei apinoita olisi edelleen voisi jokin apinahöpinöistä olla tekemisissä jonkun kummallisen seksuaalisuuden kanssa joka sotkeentui apinaan?
Minä en kannata apinateoriaa kun näen niitä häkeissä ja niillä on eläimelliset silmät niinkuin muillakin eläimillä on.
Miksei sellainen muokkaannu nykyaikana, vaan ne pysyvät edelleen vain apinoina?
Ei raivota yhtään, jos sitä kysyit, ihmettelen kylläkin koko tekstiä.- tilaisuus tuli
Raamattu kehoittaa uskovaisia olemaan sovinnon välikappaleina, niin tässä tarkoutuu nyt siihen hyvä tilaisuus.
- rukous ja tarkoitus
tilaisuus tuli kirjoitti:
Raamattu kehoittaa uskovaisia olemaan sovinnon välikappaleina, niin tässä tarkoutuu nyt siihen hyvä tilaisuus.
Ei rukouksen tarkoituksena ole olla automaatti, josta nappia panamalla saa mitä tahtoo, vaan se on yhteys itseään viisaampaan Jumalaan jota ei tietenkään kannata suututtaa.
- hei, on muutakin!
rukous ja tarkoitus kirjoitti:
Ei rukouksen tarkoituksena ole olla automaatti, josta nappia panamalla saa mitä tahtoo, vaan se on yhteys itseään viisaampaan Jumalaan jota ei tietenkään kannata suututtaa.
Olin jo kuoleman portilla, mutta nyt saan uskoa Jumalan Ihmeisiin. Ja uskon Pyhän Hengen voimaan, koska aina rukousillan ja hengellisen kokouksen jälkeen olen niin virkistynyt! Minulta ei voi kukaan kiistää tämän ihmeen todellisuutta, eikä kukaan pysty horjuttamaan sitä uskoani, jonka parantumisen kautta sain. Kiitän Jumalaa parantumisesta ja siitä, että olen pysynyt kymmenen vuotta terveenä.
Kirjoitus on jossakin sivun keskiosassa
http://www.rukousystavat.fi/index.php?option=com_k2&view=item&id=7:parantuneet&lang=fi - tiesitkö tämän?
hei, on muutakin! kirjoitti:
Olin jo kuoleman portilla, mutta nyt saan uskoa Jumalan Ihmeisiin. Ja uskon Pyhän Hengen voimaan, koska aina rukousillan ja hengellisen kokouksen jälkeen olen niin virkistynyt! Minulta ei voi kukaan kiistää tämän ihmeen todellisuutta, eikä kukaan pysty horjuttamaan sitä uskoani, jonka parantumisen kautta sain. Kiitän Jumalaa parantumisesta ja siitä, että olen pysynyt kymmenen vuotta terveenä.
Kirjoitus on jossakin sivun keskiosassa
http://www.rukousystavat.fi/index.php?option=com_k2&view=item&id=7:parantuneet&lang=fiAhdistuksestani ei ole enää merkkiäkään: Jumala on vapauttanut minut lopullisesti ja parantuneena olen rohkeampi omassa arkisessa ympäristössäni, jossa elän ja teen työtäni. Olen rohkeampi myös rukoilemaan sen ihmisen puolesta, joka on minua lähellä - ja joka sillä hetkellä on yhtä pulassa kuin minäkin olen ollut..
Sama linkki kuin äsken - seff
tiesitkö tämän? kirjoitti:
Ahdistuksestani ei ole enää merkkiäkään: Jumala on vapauttanut minut lopullisesti ja parantuneena olen rohkeampi omassa arkisessa ympäristössäni, jossa elän ja teen työtäni. Olen rohkeampi myös rukoilemaan sen ihmisen puolesta, joka on minua lähellä - ja joka sillä hetkellä on yhtä pulassa kuin minäkin olen ollut..
Sama linkki kuin äskenSe on hienoa että jumala vapautti sinut psyykkisitä ongelmista, vapauttaisi nälkään kuolevat afrikkalaislapsetkin kirouksestaan.
Mutta on valinnut olla auttamasta heitä kunhan vaan sinä voit hyvin ongelmiesi kanssa.
Nuo kysymykset eivät minua kuvaa, mutta Jeesusta rakastan. Jos se riittää sinulle minun leimaamisekseni fundamentalistiksi (jolla tarkoittanet kaikkea halveksittavaa ja tyhmää), niin siitä vain.
Nyt kun minä vastasin, teen vastakysymyksen: Mitä sinä ajattelet siitä Jeesuksesta, jonka toiminta ja puheet löytyvät Raamatusta?- efsef
Rakastat siis pitkätukkaista miestä vaipoissa ja mekossa?
oletpa outo.
Et siis tunne hänen toimintaansa ja puheitaan? PIdät arvossa vain ihmisiä, jotka pukeutuvat kuin sinä itse?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172394Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2462118Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071812Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021461Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491386Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu571327Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1851204- 941130
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1511005Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14941