Oh my God my phantom arm is moving again!. Nerokkaan yksinkertainen laite kykenee parantamaan amputaatiopotilaiden kroonisen säryn haamuraajasta. Keksijä ei kuitenkaan usko saavansa lääketieteen Nobelia laitteesta, jonka avulla potilas pystyy liikuttamaan haamukättään. Potilas kertoo kokemuksistaan: "Viimeiseen kolmeen päivään minulla ei ole ollut haamukäsivartta, eikä sitä myötä haamukyynärpääkipuakaan. Ongelmana on edelleen se, että haamukäteni heiluttaa sormia olkapäälläni, jonne laitteesi ei ylety, voitko muuttaa laitteen rakennetta, jotta voin eliminoida haamusormeni?"
Haamukipu on kivun tunne amputoidussa raajassa. Kivun poistamiseen on yksinkertainen menetelmä, nimittäin peilin asettaminen potilaan keskivartalon kohdalle niin että potilas näkee terveen käden kahtena. Kun potilas näkee haamukätensä ja vielä kokee kykenevänsä liikuttamaan sitä, reaktiot ovat "oh my god. My phantom arm is moving again!" ... Ja kipu poistuu. Miksi? Ramachandran esittää uskottavan teorian, jonka mukaan halvauksissa on mukana opittu komponentti.
Oheisen videon keskivaiheilla 9:30 - 17:40 on tarina haamujäsenistä ja haamukivusta
Videon alussa (0:00 - 9:30) V. Ramachandran kertoo toisesta mielenkiintoisesta syndroomasta. Capgras-syndrooma on harvinainen neurologinen häiriötila, josta kärsivä luulee, että läheiset ihmiset on korvattu heitä esittävillä huijareilla, roboteilla tai ulkoavaruuden olennoilla. R kertoo mistä vaiva johtuu.
Lopuksi (17:40 - 23:40) Ramachandran kertoo synestesiasta. Synesteetikko saattaa esimerkiksi nähdä kuulemiaan säveliä väreinä tai tuntea äänteitä makuina.Ramachandran selitää synestesian epänormaalina aivojen aistimoduulien ristiinjohdottumisella. Esimerkiksi värien tunnistusmoduuli voi laukaista tunnistusreaktion äänten tunnistusmoduulissa. Joka kerran kun näet vihreää, kuulet tietyn sävelen.
Videolla on ihan lopussa hauska esimerkki siitä, kuinka me kaikki olemme tietyllä tasolla synesteetikkoja.
Hilpeitä katseluhetkiä. Ramachandran on huippuluokan esiintyjä. Puhuu englantia intialaisittain.
Asiapuoleen liittyen: En voi välttyä ajatukselta, että erikoisia asioita tapahtuu kun päässämme menevät johdot tietystä paikkaa poikki.
http://www.ted.com/talks/vilayanur_ramachandran_on_your_mind.html
TED on täynnä korkeatasoisia esitelmiä mm. tieteen piiristä. www.ted.com
Miten haamukipu poistetaan
4
358
Vastaukset
- teteenharrastaja
Viimeaikaisessa aivotutkimuksen opiskelussani olen tavannut osan näistä havainnoista myös tiedekirjoissa. Ajatukset voivat muovata pysyvästi aivojen kytkentöjä; tähän juuri oppiminen ja muistaminen perustuvat.
Vaikka kipu saa tavallisesti alkunsa aistinelimissä, se voi "jäätyä" pysyväksi aivojen synapsikytkentöihin, vaikka alkuperäinen syy poistuu. Joissakin tapauksissa sen voi näköjään myös "sulattaa" uusilla aistimuksilla ja ajatuksilla.
Aivot eivät myöskään aina erota tekemisen aikomuksen ja tuloksen aistinkuvioita toisistaan. Tähän perustuen on kokeissa aikaansaatu vakuuttavia ruumiistapoistumisen illuusioita.- -.,,.-
Se onkin selitys teidän evokkiuteenne. Evokkius on mielenhäiriö.
- tieteenharrastaja
-.,,.- kirjoitti:
Ja tyhjänpäiväinen länkytys on kreationistinen käsitys keskustelusta.
-.,,.- kirjoitti:
Näin saimme tähänkin keskusteluun tositieteen käsityksen!
Uskon, että kuka tahansa satunnainen palstalla kävijä hiljentyy sen edessä mietiskelemään, voisiko kreationismi olla sittenkin totta, kun sen edustajat ovat nuin tavattoman fiksuja keskustelijoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576