Potkuri

propellaattori

Puoliliukuvassa veneessä pituus 7m ja leveys 2m paino 1500kg
Moottori vw 1.6 auton diesel, kytkin 2,63:1. Auton ohjekirjan mukaan 40kw/4800
100nm/2200. Potkurina 15x14 ja huippu kierroksia ottaa 4000rpm jolloin nopeus 12kn. Rasittuuko kone nyt kohtuuttomasti vai uskoltaako ajella? matka vauhti 3600rpm/9kn. Potkuri vaihdettu nyt 15x13 jolloin huippunopeus 12kn ja kierrokset 4500, mutta nyt matkavauhdilla konetta joutuu kierrättämään 3800rpm joka on nostanut reippaasti kulutusta. Suuremmalla potkurilla oli mukavammat matkanopueden kierrokset ja kulutus.

27

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • infoa sulle

      Jos nopeus kasvaa kolmanneksen 10% kierrosten nostolla, ei alkuperäinen nopeus todellakaan ole taloudellinen, eikä sitä kannattaisi matkanopeudeksi edes kutsua.

      Aja siis joko 12 solmua, tai tiputa nopeus 7:ään solmuun, molemmilla on parempi taloudellisuus kuin ajamalla 9 solmua, mikäli antamasi tiedot pitävät paikkansa.

    • sdfd56

      Väittäisin että potkurit ovat liian isot. Moottorin, jos seon kunnossa, pitäisi ottaa täydet 4800 rpm.

    • Propellaattori

      Sopiva runkonopeus on siinä 9solmun luokkaa mulla. Tekis mieli pienentää potkuria vielä siihen 15x12, mutta ongelmana mulla on että matkakierrokset ovat sitten tosi korkealla. En toisaalta taas tahtois rasittaa konettakaan. Voiskohan tässä tehdä kompromissia. Ääni mulla on suurempi ongelma kuin kulutus.

    • propellaattori

      Ois kiva tietää onko muilla näitä marinoituja volkkareita käytössä ja miten muilla ne kiertää?

      • Kierrosluku- ja nopeuslukemat on aika suurpiirteisiä, niiden mukaan pienemmällä nopeudella työntövöima olisi suurempi ja taloudellisuus huonompi, kuten edellä jo mainittu.

        Ongelmasi näyttää olevan moottori, ei potkuri.
        Noilla lukemilla potkuriteho olisi noin 10 kW ja vaikka toinen 10 kW menisi häviöihin, moottoriteho jäisi aika onnettomaksi.

        14" potkuri on sopivampi, kunhan selvität mihin moottorin tehot on kadonneet.


    • ropellaattori

      Moottori on remontoitu 3 vuotta sitten ja polttoaine vehkeet on tutkittu ja ainetta saa riittävästi, samoin ilmaa. Voisko sitten ruiskun ajoitus olla myöhäisellään, kun savuttaa sinistä käynnistäissä ja lähtee suht huonosti kylmänä käyntiin? jep tuo 15x14 potkuri on laskettu veneliikkeessä ja jäi 800 kiekkaa puuttumaan. Ilman kuormaa eli vapaalla ottaa reilusti yli 5000kierrosta. Laaser mittarilla olen kierrokset mitannu, joten niihin voi luottaa.

      • Jos matkanopeutena pidät sitä 9 kn, niin 14" potkurilla ja tuolla välityksellä moottorin tehontarve olisi likimain 13 kW, eli aika passeli ko. koneelle.

        Tehonpuutetta on vaikea arvailla, vika voi olla aina tukkoisesta pakoputkesta ajoitukseen ja paljon sieltä väliltä, toisaalta jos siitä ei ole haittaa , niin ..


      • tyrgew
        e.d.k kirjoitti:

        Jos matkanopeutena pidät sitä 9 kn, niin 14" potkurilla ja tuolla välityksellä moottorin tehontarve olisi likimain 13 kW, eli aika passeli ko. koneelle.

        Tehonpuutetta on vaikea arvailla, vika voi olla aina tukkoisesta pakoputkesta ajoitukseen ja paljon sieltä väliltä, toisaalta jos siitä ei ole haittaa , niin ..

        Syntyy vaarallinen kaksoismetallien ylijännite ja sukellusvenelentokone putoaa?


    • propellaattori

      Kiitos vastauksista ja lisää ootellaan....kiitos myös sille joka poisti ne todennäköisesti lasten laittamat häiriö viestit.

    • Kunhan ihmettelen

      Parisataa kierrosta lisää pienemmällä potkurilla ja samalla nopeudella ei nosta kulutusta "reippaasti" ... Kannattaa panostaa mittauksiin , jotta todelliset erot tulevat esiin... ettei mennään tuntuma/ toiveiden perusteella tekemään muutoksia;)

      • Ehkä niinkin

        Aloittaja mainitsikin
        > Ääni mulla on suurempi ongelma kuin kulutus. <

        Eikös tuo volkkarin vanha vapari ole kammiokone, joka ainakin autokäytössä hörppi isommilla kierroksilla varsin tarmokkaasti , sen hyötysuhde kun suorastaan romahti 4000 jälkeen.


      • Kunhan ihmettelen
        Ehkä niinkin kirjoitti:

        Aloittaja mainitsikin
        > Ääni mulla on suurempi ongelma kuin kulutus. <

        Eikös tuo volkkarin vanha vapari ole kammiokone, joka ainakin autokäytössä hörppi isommilla kierroksilla varsin tarmokkaasti , sen hyötysuhde kun suorastaan romahti 4000 jälkeen.

        Sama nopeus = sama teho. "Välitystä" vaihtamalla kierrokset 3600-3800 EI vaikuta juurikaan kulutukseen. Jos olet eri mieltä, niin mielellään kuuntelen hyviä perusteluja..
        Ruiskuennakko kannattaa myös säättää matkakierrosten mukaan jos haluaa optimoida kulutusta.


      • No kelataan
        Kunhan ihmettelen kirjoitti:

        Sama nopeus = sama teho. "Välitystä" vaihtamalla kierrokset 3600-3800 EI vaikuta juurikaan kulutukseen. Jos olet eri mieltä, niin mielellään kuuntelen hyviä perusteluja..
        Ruiskuennakko kannattaa myös säättää matkakierrosten mukaan jos haluaa optimoida kulutusta.

        Tarkoitat ilmeisesti vaikutusta kun ropeli vaihdetaan 14" >13" ja moottorin ja ropelin kierrokset nousee apaut 7.5%.

        Ropelin pyörintävastus lisääntyy jotain 15 %, profiilihyötysuhde hieman paranee nousujukman pienentyessä, mutta pakkaselle jää.

        Moottorin kierroksia nostaa 280 rpm, ja kun kone käy muutenkin jo aika epäedullisella alueella, niin tuon suuruinen kierrosten lisäys voi nostaa kulutusta 10...20 %.

        Kierrosten vaikutus on aivan eri luokkaa, kuin jossain nykyisessä ahdetussa, joissa käyntialue on 2000...3000 välillä, siellä ei pari sataa kierrosta paljon vaikuta.

        Jos asia kiinnostaa enemmän voit vilkaista alla olevaa simpukkakäppyrää, ja vaikka se onkin n. tuplasti suuremmalle moottorille, kierrosluvun vaikutus selviää hyvin.
        (tässä tapauksessa 7.5% lisäys 3600 rpm lisää kulutusta yli 12% samalla teholla , 30 kW) .

        http://jason.pepas.com/images/om617a-bsfc-efficiency-line.jpg

        Muuten mistä on muotoutunut käsitys, että moottorin täytyisi ottaa täydet, tai täyden tehon kierrokset. ? ?
        Olisiko jäänyt liukuvan veneen potkurin / tehon optimointi mieleen ja luultu että sama asia koskee myös uppoumaveneitä.


      • Kunhan ihmettelen
        No kelataan kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisesti vaikutusta kun ropeli vaihdetaan 14" >13" ja moottorin ja ropelin kierrokset nousee apaut 7.5%.

        Ropelin pyörintävastus lisääntyy jotain 15 %, profiilihyötysuhde hieman paranee nousujukman pienentyessä, mutta pakkaselle jää.

        Moottorin kierroksia nostaa 280 rpm, ja kun kone käy muutenkin jo aika epäedullisella alueella, niin tuon suuruinen kierrosten lisäys voi nostaa kulutusta 10...20 %.

        Kierrosten vaikutus on aivan eri luokkaa, kuin jossain nykyisessä ahdetussa, joissa käyntialue on 2000...3000 välillä, siellä ei pari sataa kierrosta paljon vaikuta.

        Jos asia kiinnostaa enemmän voit vilkaista alla olevaa simpukkakäppyrää, ja vaikka se onkin n. tuplasti suuremmalle moottorille, kierrosluvun vaikutus selviää hyvin.
        (tässä tapauksessa 7.5% lisäys 3600 rpm lisää kulutusta yli 12% samalla teholla , 30 kW) .

        http://jason.pepas.com/images/om617a-bsfc-efficiency-line.jpg

        Muuten mistä on muotoutunut käsitys, että moottorin täytyisi ottaa täydet, tai täyden tehon kierrokset. ? ?
        Olisiko jäänyt liukuvan veneen potkurin / tehon optimointi mieleen ja luultu että sama asia koskee myös uppoumaveneitä.

        Minkäs vehkeen ominaiskulutus kartta? diesel moottorilla ei taideta päästä yli 230g/kwh vaikka yritetään... Perusdieselillä vaihelu voisi olla luokkaa min. 215 ja max 225, minimi väännönhuipun kieppeillä ja maksimi huipputehoilla.

        Täydet kierrokset, jotta saadaan kaikki tehoista ulos. Työkoneisiin tehdään kestävyyttä rajoittamalla kierroksia (sekä syöttöä). Liian raskas potkuri rasittaa moottoria enemmän ja käyttötunnit tulee aikaisemmin täyteen.. sitä voi sitten miettiä kuinka paljon tulee kesässä tunteja ja kuinka suurelle tuntimäärälle tuo kone on noilla tehoilla suunniteltu.


      • No kelataan
        Kunhan ihmettelen kirjoitti:

        Minkäs vehkeen ominaiskulutus kartta? diesel moottorilla ei taideta päästä yli 230g/kwh vaikka yritetään... Perusdieselillä vaihelu voisi olla luokkaa min. 215 ja max 225, minimi väännönhuipun kieppeillä ja maksimi huipputehoilla.

        Täydet kierrokset, jotta saadaan kaikki tehoista ulos. Työkoneisiin tehdään kestävyyttä rajoittamalla kierroksia (sekä syöttöä). Liian raskas potkuri rasittaa moottoria enemmän ja käyttötunnit tulee aikaisemmin täyteen.. sitä voi sitten miettiä kuinka paljon tulee kesässä tunteja ja kuinka suurelle tuntimäärälle tuo kone on noilla tehoilla suunniteltu.

        OHO ! !

        Käppyrä on 3L vapaastihengittävän kammiodieselin käyrä ! !

        Tietosi moottoreista taitaa olla vielä vähän raakaa ja jos simpukkakäppyrän sanoma on sumea, niin kysäise vaan ihan rohkeasti niin saanet opastusta sen intormaatiosta, ettei tarvitse noin päättömiä tarinoida.

        Sellaista moottoria ei ole keksittykään, jonka ominaiskulutus, siis bsfc, olisi vain jossain rajoissa, kaikilla se alkaa tyhjäkäynnin äärettömästä ja nuo mainitsemasi lukemat ovat koitain tietyille kierroksille annettuja yksittäisiä minimiarvoja.

        Muuten liukuvilla veneillä matkaa ajetaan yleensä noin 70 % max. kuormituksella (eri asia kuin teho), miksi uppoumanopeudella kuormituksen pitäisi olla alle 35% ? ?

        Uppoumaveneillä ei moottorin tehon maksimihyödyntämisessä ole mitään järkeä, vene määrää nopeuden, ei moottoriteho ja potkuri ja välitys koitetaan sovittaa käyttöalueelle optimaaliseksi, eikä ne koneet mihinkään pauku vaikka ei täysiä kierroksia ottaisikaan.


      • Kunhan ihmettelen
        No kelataan kirjoitti:

        OHO ! !

        Käppyrä on 3L vapaastihengittävän kammiodieselin käyrä ! !

        Tietosi moottoreista taitaa olla vielä vähän raakaa ja jos simpukkakäppyrän sanoma on sumea, niin kysäise vaan ihan rohkeasti niin saanet opastusta sen intormaatiosta, ettei tarvitse noin päättömiä tarinoida.

        Sellaista moottoria ei ole keksittykään, jonka ominaiskulutus, siis bsfc, olisi vain jossain rajoissa, kaikilla se alkaa tyhjäkäynnin äärettömästä ja nuo mainitsemasi lukemat ovat koitain tietyille kierroksille annettuja yksittäisiä minimiarvoja.

        Muuten liukuvilla veneillä matkaa ajetaan yleensä noin 70 % max. kuormituksella (eri asia kuin teho), miksi uppoumanopeudella kuormituksen pitäisi olla alle 35% ? ?

        Uppoumaveneillä ei moottorin tehon maksimihyödyntämisessä ole mitään järkeä, vene määrää nopeuden, ei moottoriteho ja potkuri ja välitys koitetaan sovittaa käyttöalueelle optimaaliseksi, eikä ne koneet mihinkään pauku vaikka ei täysiä kierroksia ottaisikaan.

        Turhaa täällä kyselet kun kerran kaiken tiedät :) Minun moottori tietämys on vielä vajavaista.. myönnän. esim. en ymmärrä miksi etukammio dieseleitä on tehty sen jälkeen kun on opittu tekemään monireikäisiä suuttimia...

        Uppouma veneitä, joita ajetaan 35% kuormalla koneen kapasiteetista ei kovin useasti tapaa. Tuo on kierroksina suuruus luokkaa puolet moottorin saavuttamista max. kierroksista. Riippuu tosin veneen rungosta, sen nopeus varoista sekä moottoritehosta.


    • propellaattori

      On vaan jäänyt sellainen ajatus takaraivoon venelehdistä, että täytyisi ottaa täydet kierrokset tai on liikaa kuormitusta moottorilla. Jos se ei pidä paikkaansa puoliliukuvassa, niin mielelläni ajan isommalla.

      • Pitää paikkansa

        Potkuri pitää mitoittaa niin, että kone jaksaa ottaa täydet kierrokset.
        Täysillä kierroksilla ei ole pakko ajaa.


      • Jaa'a..
        Pitää paikkansa kirjoitti:

        Potkuri pitää mitoittaa niin, että kone jaksaa ottaa täydet kierrokset.
        Täysillä kierroksilla ei ole pakko ajaa.

        Kertoisitko vielä, että

        miksi ?

        Ja mitkä on " täydet kierrokset " ? ?


      • Hyvä heitto !
        Jaa'a.. kirjoitti:

        Kertoisitko vielä, että

        miksi ?

        Ja mitkä on " täydet kierrokset " ? ?

        Katsotaan vaikka esimerkin tapaista moottoria, joka on 40 kW/4800 rpm.

        Jos veneen käyttö on uppoumanopeudella ajamista, johon riittää 12kW , niin kyseisestä moottorista se voidaan ottaa kierrosalueella 1200...4800 .

        Oletetaan että potkuri on valittu niin, että uppoumanopeudella moottori pyörii 2200 r/min, jolloin tällä kierrosnopeudella olisi käytettävissä 25 kW, joten moottori toimisi vain 50% teholla, siis täysin hyväksyttävä kuormitus.

        Jos veneen ominaisuudet olisivat sellaiset, että nopeus ei tästä uppoumanopeudesta enää nousisi kierroksoa lisäämällä, ja moottori ei jaksaisi ottaa kuin 2600 kierrosta kaasu auki, niin mitä sitten ? ?

        Täsmälleen sama moottori voi olla viritysasteeltaan rajattu niin, että vain maksimikierrosluku on rajattu 2600 r/min, jolloin teholukema ja merkintä olisi 30 kW/2600 rpm.
        Tässä tapauksessa samoilla välityksillä sama moottori ottaisi ns.täydet kierrokset, mutta käytännössä moottori toimii normaaliajossa samoin ja kumpaakin voi ajaa "kaasu auki" / 2600rpm täydellä teholla.

        Miksi pelkkä ero tehoilmoituksissa edellyttäisi tai aiheuttaisi jonkin syyn muuttaa välitystä tai yrittää saada moottorista turhia tehoja kulutuksen kustannuksella tai mikä rikkoo moottorin, jolle ilmoitetaan suurempi käyttöalue ?


      • Kunhan ihmettelen
        Hyvä heitto ! kirjoitti:

        Katsotaan vaikka esimerkin tapaista moottoria, joka on 40 kW/4800 rpm.

        Jos veneen käyttö on uppoumanopeudella ajamista, johon riittää 12kW , niin kyseisestä moottorista se voidaan ottaa kierrosalueella 1200...4800 .

        Oletetaan että potkuri on valittu niin, että uppoumanopeudella moottori pyörii 2200 r/min, jolloin tällä kierrosnopeudella olisi käytettävissä 25 kW, joten moottori toimisi vain 50% teholla, siis täysin hyväksyttävä kuormitus.

        Jos veneen ominaisuudet olisivat sellaiset, että nopeus ei tästä uppoumanopeudesta enää nousisi kierroksoa lisäämällä, ja moottori ei jaksaisi ottaa kuin 2600 kierrosta kaasu auki, niin mitä sitten ? ?

        Täsmälleen sama moottori voi olla viritysasteeltaan rajattu niin, että vain maksimikierrosluku on rajattu 2600 r/min, jolloin teholukema ja merkintä olisi 30 kW/2600 rpm.
        Tässä tapauksessa samoilla välityksillä sama moottori ottaisi ns.täydet kierrokset, mutta käytännössä moottori toimii normaaliajossa samoin ja kumpaakin voi ajaa "kaasu auki" / 2600rpm täydellä teholla.

        Miksi pelkkä ero tehoilmoituksissa edellyttäisi tai aiheuttaisi jonkin syyn muuttaa välitystä tai yrittää saada moottorista turhia tehoja kulutuksen kustannuksella tai mikä rikkoo moottorin, jolle ilmoitetaan suurempi käyttöalue ?

        Jos teet noin, niin se kannattaa tehdä siten että kokeilet ensin minkä kierrosnopeuden saavuttaa esim. 2600 ja sitten säätää kierrosluvun rajoittimesta sen verran alas ettei se saavuta kuin esim. 2550 (pumpun oma syötön rajoitus tulee mukaan tuossa). Tämä sen takia ettei missään vaiheessa "nokea" konetta syöttömäärillä mitä se ei pysty käsittelemään. Tämä vastaa aika pitkälle ns. työmoottori muutosta mistä jo aikaisemmassa viestissä mainitsin.

        Tämä esimerkki on silleen huono kun tämän ketjun moottori tarvii n. 20-25 kw tuohon 9kn matkanopeuteen.. tietysti jos on valmis nopeudesta tinkimään niin pienemmälläkin teholla pärjää ja varsinkin jos ei laineessa aja, siellä on hyvä olla vähän tehoreserviä.


    • grtrytyrr

      Ihanaa! Juuri tätä googlattua E.d.K Välittäjän keskustelua minä olen kaivannut.

    • Jaa'a

      Mistäpä päättelit että tarvii 20-25kW 9s nopeudella ?

      • Kunhan ihmettelen

        Piirsin arviosta tehokärästön ja siihen sitten sovitin muutamaa erilaista potkuri kurmitus käyrää. 9kn nopeuteen tarvitaan sama teho potkurista riippumatta ja niistä käyristä joiden kierrokset sattui samalle tehoviivalle, niin siitä otin tehoarvon.. karkea arvio tai oikeastaan "valistunut arvaus". Laskin myös työntötehon noilla potkureilla ja siitä tuli myös samaa suuruus luokka olevat lukemat.

        Näissä olisi hyvä pitäytyä yksissä arvoissa kuten tässä 9kn matkanopeudessa, eikä rönsyillä valillä uppouma runkonopeuteen jolloin tehon tarve on paljon pienempi. Paljonkos jälkimmäinen on laskennallisesti??


      • Jaa'a
        Kunhan ihmettelen kirjoitti:

        Piirsin arviosta tehokärästön ja siihen sitten sovitin muutamaa erilaista potkuri kurmitus käyrää. 9kn nopeuteen tarvitaan sama teho potkurista riippumatta ja niistä käyristä joiden kierrokset sattui samalle tehoviivalle, niin siitä otin tehoarvon.. karkea arvio tai oikeastaan "valistunut arvaus". Laskin myös työntötehon noilla potkureilla ja siitä tuli myös samaa suuruus luokka olevat lukemat.

        Näissä olisi hyvä pitäytyä yksissä arvoissa kuten tässä 9kn matkanopeudessa, eikä rönsyillä valillä uppouma runkonopeuteen jolloin tehon tarve on paljon pienempi. Paljonkos jälkimmäinen on laskennallisesti??

        Se potkurikäyrä joka on yleensä moottoriesitteissä, on tarkoitettu avuksi kulutuksen kuvaamiseen eri alueilla.
        Esitteissä näyttää käytettävän suunnilleen exponenttia 2.6 tehon kuvaamiseen ja
        käyrä on kalibroitu niin että maksimi sattuu moottorin maksimin kanssa samaan kohtaan ja kulutuskäyrään on vastaava teholukema vain kerrottu ko. kierrosluvun minimikulutuksella, eli kulutuskäyrä on likipitäen identtinen potkurikäyrän kanssa.

        Kumpikaan käyristä ei kuvaa todellista moottorin kulutusta tai todellista potkuritehoa, niihin vaikuttaa niin monet muutkin asiat.

        Moottoriesitteissä olevista potkurikäyristä et voi arvioida sen enenpää veneen moottoritehoa, kulutusta tai nopeuttakaan eri kierroksilla.


        " Laskin myös työntötehon noilla potkureilla"

        Tämä olisi mielenkiintoista nähdä kuinka se tehdään !


    • propellaattori

      Uppouma nopeus olisi veneelläni vähän hankala ajettava, koska kyntää. Puoliliukuvalla alueella 8-12 solmua, kulkee jo kyntämättä ja vettä vetämättä perässä. Se on varmasti totta että miltei saman tehon tarvitsee matkanopeuteen kummallakin potkurilla. Isommalla 3600rpm ja pienemmällä 3800kierrosta tarvittiin 9:n solmuun kun näitä olen kokeillut. Moottorin kestosta olen ollut huolissani.

    • Kunhan ihmettelen

      Pienemmällä potkurilla kestää paremmin, mutta ei se tuolla isommallakaan kuole jos käytät vain tuota 9kn matkavauhtia.. Tarkista suuttimet ja hehkut parinvuoden välein tai ainakun vähänkin epäilyttää, älä keitä konetta milloinkaan ja muista nokkahihna 5 vuoden välein.. tee huolto suunnitelma/ huoltokirja, helpottaa muistamista.. niin ei siinä pitäisi keston kanssa olla ongelmia..

      Ai niin muista hehkuttaa aina käynnistäessä myös lämpimänä,( tää on mersu miesten ohje noille etukammiokoneille, säästtää kuulemma kansi, tiedä sitten???)

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      121
      2231
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      102
      1324
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1033
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      94
      994
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      107
      990
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      896
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      677
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe