Puolisoiden välinen pankkisalaisuus?

wtf?

Eli mitenkä menee pankkisalaisuus avioparin kesken? Saako pankinjohtaja keskustella toisen puoliskon kanssa toisen veloista, tilinylityksistä, lainan maksun viivastymisestä yms. ilman että ko.henkilö ei ole paikalla?
Lisäyksenä, että ei ole yhteistä tiliä ja lainat ovat henkilökohtaisia, ei takausvelvollisuutta. Kysymyksessä oli uuden talolainan tekeminen, minkäänlaisia hakemuksia ei ole tehty, piti tehdä ensiviikolla. Itse en ollut paikalla. Pankinjohtaja oli alkanut sanomaan että vaimoa ei kelpuuteta hakijaksi, joka kuukausi tilinylityksiä useilla kymmenillä euroilla ( mulla on visa electron, jotenka en ees pysty ylittämään) joka kuukausi lainan lyhennys tulee 10 päivää myöhässä ( mulla on palkkapäivä 8 pvä, SUORAVELOITUS 9. päivä, joka kuukausi mennyt... ) mitäs vielä se oli sanonut..aijoo, olen kuulemma pantannut meidän entisen talonkin johonkin lainaani- mistä en siis todellisuudessa omista edes ulko-ovea.. hmmm.. Oiskohan ne jotenki voinu sekottaa ihmiset? Mä en niinku käsitä. Mutta siis joo, jokatapauksessa, onko toi ihan ns. laillista toimintaa?

8

981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvitettävä on.

Jos haette yhteistä lainaa, niin kyllä molemmilla osapuolilla on oikeus tietää toisen osapuolen taloudellinen tilanne, ja mutuna sanoisin, että pankinjohtaja tekisi virheen, mikäli ei selvittäisi toisen hakijan taloudellisia sitoumuksia toiselle lainanhakijalle.

Muuhun juttuusi en ota kantaa.

• pankkipena

Ei pankinjohtaja voi rikkoa pankkisalaisuutta. Vain luvalla.

• ei voi olla

Olisihan se ihan järjetöntä, jos kanssavelallisella ei olisi mahdollisuutta saada tietoja toisen velallisen taloudellisesta asemasta ja maksukykyyn vaikuttavista muista seikoitsa. Takauslaissa säädetään nimenomaisesti takaajan oikeudesta saada näitä tietoja seuraavasti: "Ennen kuin takaus annetaan, luotonantajan on ilmoitettava yksityistakaajalle sellaisista velallisen sitoumuksista ja muista tämän maksukykyyn liittyvistä seikoista, joilla voidaan olettaa olevan merkitystä takaajalle. "En tältä istumalta usko, etteikö kanssavelallisella olisi vähintäänkin samaa oikeutta saada tietoja kuin takaajalla.

• Ei kyse siitä

Tuossa ei olekaan kyse pankkisalaisuudesta, vaan siitä, että kun haetaan yhteistä lainaa, eli molemmat hakijat ovat viimekädessä vastuussa koko lainasummasta, niin pankin on ihan lainkin mukaan annettava molemmille hakijalle tiedot toisen hakijan taloudellisesta tilanteesta ja vastuista.

• Pankkipena
        Ei kyse siitä kirjoitti:

Tuossa ei olekaan kyse pankkisalaisuudesta, vaan siitä, että kun haetaan yhteistä lainaa, eli molemmat hakijat ovat viimekädessä vastuussa koko lainasummasta, niin pankin on ihan lainkin mukaan annettava molemmille hakijalle tiedot toisen hakijan taloudellisesta tilanteesta ja vastuista.

Jos toinen osapuoli ei ole hakenut lainaa vaan pankki käsittelee sitä ainoastaan läsnäolevan osapuolen aloitteesta, ei pankki voi kertoa yhtään mitään poissaolevan osapuolen tilanteesta tai pankkisalaisuus on rikottu.

Älä vastaa jos et tiedä mitä kirjoitat...

• Samoin....
        Pankkipena kirjoitti:

Jos toinen osapuoli ei ole hakenut lainaa vaan pankki käsittelee sitä ainoastaan läsnäolevan osapuolen aloitteesta, ei pankki voi kertoa yhtään mitään poissaolevan osapuolen tilanteesta tai pankkisalaisuus on rikottu.

Älä vastaa jos et tiedä mitä kirjoitat...

"Kysymyksessä oli uuden talolainan tekeminen, minkäänlaisia hakemuksia ei ole tehty, piti tehdä ensiviikolla. Itse en ollut paikalla. Pankinjohtaja oli alkanut sanomaan että vaimoa ei kelpuuteta hakijaksi"

Eiköhän tuossa ole keskusteltu YHTEISESTÄ lainasta, jolloin pankista on vain todettu vaimon rahankäytön seurauksena, että hän ei kelpaa hakijaksi.

Nuo tilinylityshöpinät ovay luultavasti vain aloittajan omia oletuksia.

Koska mitään täsmällisiä tietoja ei toisesta ole kerrottu, niin ei myöskään pankkisalaisuutta ole rikottu.

Älä sinäkään kirjoita, jos et tiedä asioista....

• pankkipena
        Samoin.... kirjoitti:

"Kysymyksessä oli uuden talolainan tekeminen, minkäänlaisia hakemuksia ei ole tehty, piti tehdä ensiviikolla. Itse en ollut paikalla. Pankinjohtaja oli alkanut sanomaan että vaimoa ei kelpuuteta hakijaksi"

Eiköhän tuossa ole keskusteltu YHTEISESTÄ lainasta, jolloin pankista on vain todettu vaimon rahankäytön seurauksena, että hän ei kelpaa hakijaksi.

Nuo tilinylityshöpinät ovay luultavasti vain aloittajan omia oletuksia.

Koska mitään täsmällisiä tietoja ei toisesta ole kerrottu, niin ei myöskään pankkisalaisuutta ole rikottu.

Älä sinäkään kirjoita, jos et tiedä asioista....

Edelleenkään sinulla ei ole hajuakaan mistä puhut liittyen pankkisalaisuuteen.

Mikäli toinen mahdollinen lainanhakija ei ole ilmaissut pankille haluaan uuteen lainaan tai sen järjestelemiseen, ei pankkisalaisuutta rikkomatta voi puhua hänen asioistaan kenellekään. On tämä toinen osapuoli sitten puoliso, vanhempi, naapuri tai kaupan kassajonosta napattu henkilö.

Kysy vaikka Finanssivalvonnasta miten pankkisalaisuus vaikuttaa. Tai lue vaikka suoraan ja lopeta idioottimaisuuksien selvittely:

http://www.fkl.fi/teemasivut/pankkiturvallisuus/ammattilaiselle/Sivut/pankkisalaisuus.aspx

• juups1

Pankinjohtajahan ei saa ilman valtakirjaa kertoa että edes että onko se toinen osapuoli pankin asiakkaana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe